Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zlin Trener. Legenda světového letectví, která vznikla v Československu

Náš poválečný letecký průmysl dokázal vyprodukovat řadu strojů, které si získaly nehynoucí slávu doma i za hranicemi. Tou největší legendou však nebyl dvoumotorový dopravní Turbolet, elegantní aerotaxi Morava nebo práškovací Čmelák. Nebyl jí ani cvičný proudový Delfín nebo jeho nástupce Albatros. Tou největší legendou byl Trener z Moravanu Otrokovice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M57a65r77c34e92l 72P84a92v10l66í21k 7171564228329

bezákovi rodičia boli učitelia. učili ma v prvom a druhom ročníku.

0/0
3.3.2015 8:08

K91a52r26e61l 18H63a46t95v27a54n75i 2644387886800

Do 1968 jsem naletal na vsech Trenerech kolem 500 hodin. Vadil mi na nich (mluvim o Z226) slaby motor (zejmena pro akrobacii a vlekani), nestavitelna vrtule - a zima. Nemely topeni a letani ve studenem pocasi bylo neprijemne.

0/0
3.3.2015 7:41

O79t77o 23S69t90r85á81n69s57k19ý 1321900558145

Jako kluk si pamatuju na letišti v Moravské Třebové na stopětky a dvestěpětky jako "vlečňáky". Pan Přikryl mě tenkrát jako kluka občas posadil "dopředu", padák na mně visel až pod zadek a po odhození lana pak se mnou občas udělal pár kotrmelců ve vzduchu. Pěkně se mi třepaly nožky, když jsem pak lezl po křídle ven. To mravenčení si pamatuju dodnes. Bylo to krásný.:-)

+2/0
5.2.2015 9:17

A81n39t95o47n35i24n 95K31o69r49b10e20r 6691594788260

Toto je od jedné učitelky.."Benešův plán byl eroplán"...a toto je ode mne..Kalouskův plán je "raketou na Mars...".....

0/−2
21.1.2015 13:56

M18i55r13e29k 85K42l92e86i31n46b20a81u67e51r 3845720901

Radek Folprecht má u mě R^ ;-)

+6/0
16.1.2015 16:51

J90a45n 24Š79v26á12b 3746837578184

Trener je konstrukčně stejný jako Bucker Bü 181

0/−3
16.1.2015 9:45

R73a69d80e26k 32F90o40l11p75r86e35c27h48t

Určitě ne. To už by byla menší chyba napsat, že "Trener je konstrukčně stejný jako Tatra T.201", protože by se to stejně dalo aplikovat jen na první typ z řady Trenerů, tedy na cé-pětku.

+1/0
16.1.2015 15:48

K45a19r26e88l 14H24a62t28v63a37n29i 2774247636460

To snad ne, vic se podoba na Chipmunka, kdyz uz mame zalusk srovnavat.

0/0
3.3.2015 7:36

P90e53t38r 45V38e34s29e27l50ý 2299878903376

Jak vždy, paráda

+3/0
15.1.2015 19:03

D50a19v85i64d 73P95o77l 3708104230705

Díky ;-)

+3/0
15.1.2015 13:17

D68a93v88i20d 41A60d48l17e36r 5934197317576

Kouknu na nadpis, na fotku, a je mi jasný, že je to od Folprechta. Radku, opět R^

+2/0
15.1.2015 12:37

M89a88r24t26i91n 75Š68t26ě33p35á77n53e51k 3637133283841

Tak me pri cteni napadlo, jak to delaji, ze nove skvele letadlo upravi v tolika modifikacich, jako ze zmeni kridla, trup, podvozek, smerovky a porad to ma stejne skvele vlastnosti. Vzdyt uz je to jine letadlo...

0/0
15.1.2015 10:34

P75e90t40r 67H75á43j44e18k 4840882801794

Dnes už je to jinak. Tenkrát nic nemodelovaly počítače, všechno byla ruční práce a výpočty na papíře...

0/0
16.1.2015 8:43

J64a43r40o86m37i74r 84F80a61r78e33k 4532543457

Porad je to o tom, co mate v hlave. Pocitac je jen pomucka, ktera vyvoj urychli a zjednodusi, ale ta myslenka musi vzdy vzniknout v hlave.....

+1/0
16.1.2015 9:26

J68o21s65e89f 95D44r88o50b28n28í90k 7892235545786

Twin dvěstěpětka supr!!! ;-D R^

+4/0
15.1.2015 8:23

J17a17n 86S87a45l68o90m46o66n 4239880281465

A pak že jsme byli zaostalí za západem. Ne, naši technici nikdy nebyli zaostalí za západem, proto proběhl přechod po "sametu" tak hlaďounce. Jenže naši politici, ti jsou zaostalí za západem ještě dneska.

+15/−2
15.1.2015 7:36

L33i96b66o85r 22M40o73u33č51k93a 1918457895232

do konce 60. let jsm edrzeli krok .. pak uz jsme se jen propadali ... :-(

+8/0
15.1.2015 9:20

J25a21n 94S46a60l39o12m53o71n 4469650181765

To jo, výrobně nepochybně, ale výroba ta byla politickým rozhodnutím. Co se týká techniků a konstruktérů, tak ti celkem drželi krok s technologiema západu. Akorát že to co vymysleli se nemohlo realizovat (protože buď nebyly devizy na materiál a nebo se prostě jen politicky nechtělo). Vlastně bylo štěstím že naši konstruktéři takhle drželi krok. To se ukázalo po pádu režimu kdy relativně rychle došlo k prudké modernizaci.

+2/−2
15.1.2015 9:28

V76l73a98d76a 17S26i52m26o31n61i15k 3769823793555

Ano to ovšem neznamená, že by naši technici a inženýři byli špatní. Letadla Zlín, traktory Zetor, motocykly Jawa, ČZ, zbraně,  textilní stroje apod. To všechno byly výrobky, které vznikly na prknech československých konstruktérů, mnohdy daleko nadčasové koncepce. Škoda, že není generace následovníků.

+2/0
15.1.2015 14:21

A64n22t93o51n54í54n 75H34o70l76í37k 8877443784350

Politici jsou obrazem lidu, takze to tak ruzove nevidim.

0/0
15.1.2015 20:52

J29a29n 14S63a96l58o52m27o84n 4299470951935

Tak je to možná v demokracii, ale za socialismu to bylo trochu jinak.

0/−1
15.1.2015 21:22

P59e89t68r 77F59o56l87w58a52r24c62z31n10y 4486380982781

To byly casy co nas tahli na lane...

+3/0
15.1.2015 5:01







Najdete na iDNES.cz