Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zlin Trener. Legenda světového letectví, která vznikla v Československu

Náš poválečný letecký průmysl dokázal vyprodukovat řadu strojů, které si získaly nehynoucí slávu doma i za hranicemi. Tou největší legendou však nebyl dvoumotorový dopravní Turbolet, elegantní aerotaxi Morava nebo práškovací Čmelák. Nebyl jí ani cvičný proudový Delfín nebo jeho nástupce Albatros. Tou největší legendou byl Trener z Moravanu Otrokovice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M57a68r90c44e27l 80P48a14v41l87í34k 7821664388209

bezákovi rodičia boli učitelia. učili ma v prvom a druhom ročníku.

0/0
3.3.2015 8:08

K66a27r68e48l 46H55a56t53v67a83n67i 2414247396840

Do 1968 jsem naletal na vsech Trenerech kolem 500 hodin. Vadil mi na nich (mluvim o Z226) slaby motor (zejmena pro akrobacii a vlekani), nestavitelna vrtule - a zima. Nemely topeni a letani ve studenem pocasi bylo neprijemne.

0/0
3.3.2015 7:41

O43t52o 13S17t37r46á63n46s77k51ý 1561380238645

Jako kluk si pamatuju na letišti v Moravské Třebové na stopětky a dvestěpětky jako "vlečňáky". Pan Přikryl mě tenkrát jako kluka občas posadil "dopředu", padák na mně visel až pod zadek a po odhození lana pak se mnou občas udělal pár kotrmelců ve vzduchu. Pěkně se mi třepaly nožky, když jsem pak lezl po křídle ven. To mravenčení si pamatuju dodnes. Bylo to krásný.:-)

+2/0
5.2.2015 9:17

A85n23t79o15n53i58n 81K21o93r54b11e13r 6111164758850

Toto je od jedné učitelky.."Benešův plán byl eroplán"...a toto je ode mne..Kalouskův plán je "raketou na Mars...".....

0/−2
21.1.2015 13:56

M65i18r28e96k 44K30l75e39i91n55b30a49u26e90r 3175410911

Radek Folprecht má u mě R^ ;-)

+6/0
16.1.2015 16:51

J66a53n 13Š61v86á65b 3566737498974

Trener je konstrukčně stejný jako Bucker Bü 181

0/−3
16.1.2015 9:45

R12a13d35e40k 86F59o22l42p38r41e78c43h20t

Určitě ne. To už by byla menší chyba napsat, že "Trener je konstrukčně stejný jako Tatra T.201", protože by se to stejně dalo aplikovat jen na první typ z řady Trenerů, tedy na cé-pětku.

+1/0
16.1.2015 15:48

K82a87r58e33l 18H65a29t86v22a18n45i 2564127236980

To snad ne, vic se podoba na Chipmunka, kdyz uz mame zalusk srovnavat.

0/0
3.3.2015 7:36

P61e53t57r 46V27e71s13e61l68ý 2699378823626

Jak vždy, paráda

+3/0
15.1.2015 19:03

D75a62v57i56d 70P24o13l 3628564900545

Díky ;-)

+3/0
15.1.2015 13:17

D62a84v92i67d 78A37d73l60e22r 5804847827416

Kouknu na nadpis, na fotku, a je mi jasný, že je to od Folprechta. Radku, opět R^

+2/0
15.1.2015 12:37

M26a47r78t36i89n 62Š80t81ě66p20á58n60e87k 3857873203451

Tak me pri cteni napadlo, jak to delaji, ze nove skvele letadlo upravi v tolika modifikacich, jako ze zmeni kridla, trup, podvozek, smerovky a porad to ma stejne skvele vlastnosti. Vzdyt uz je to jine letadlo...

0/0
15.1.2015 10:34

P51e69t98r 94H60á34j14e34k 4330932191244

Dnes už je to jinak. Tenkrát nic nemodelovaly počítače, všechno byla ruční práce a výpočty na papíře...

0/0
16.1.2015 8:43

J12a77r92o30m41i19r 90F87a22r98e75k 4192873517

Porad je to o tom, co mate v hlave. Pocitac je jen pomucka, ktera vyvoj urychli a zjednodusi, ale ta myslenka musi vzdy vzniknout v hlave.....

+1/0
16.1.2015 9:26

J35o42s78e91f 49D62r25o69b21n84í86k 7802905435546

Twin dvěstěpětka supr!!! ;-D R^

+4/0
15.1.2015 8:23

J12a94n 53S65a79l88o27m38o28n 4789940101965

A pak že jsme byli zaostalí za západem. Ne, naši technici nikdy nebyli zaostalí za západem, proto proběhl přechod po "sametu" tak hlaďounce. Jenže naši politici, ti jsou zaostalí za západem ještě dneska.

+15/−2
15.1.2015 7:36

L45i75b60o21r 53M34o91u34č41k83a 1408937545892

do konce 60. let jsm edrzeli krok .. pak uz jsme se jen propadali ... :-(

+8/0
15.1.2015 9:20

J91a15n 48S49a74l45o84m27o55n 4199390971335

To jo, výrobně nepochybně, ale výroba ta byla politickým rozhodnutím. Co se týká techniků a konstruktérů, tak ti celkem drželi krok s technologiema západu. Akorát že to co vymysleli se nemohlo realizovat (protože buď nebyly devizy na materiál a nebo se prostě jen politicky nechtělo). Vlastně bylo štěstím že naši konstruktéři takhle drželi krok. To se ukázalo po pádu režimu kdy relativně rychle došlo k prudké modernizaci.

+2/−2
15.1.2015 9:28

V96l23a10d96a 49S65i78m92o60n73i43k 3559983193225

Ano to ovšem neznamená, že by naši technici a inženýři byli špatní. Letadla Zlín, traktory Zetor, motocykly Jawa, ČZ, zbraně,  textilní stroje apod. To všechno byly výrobky, které vznikly na prknech československých konstruktérů, mnohdy daleko nadčasové koncepce. Škoda, že není generace následovníků.

+2/0
15.1.2015 14:21

A27n63t59o21n88í96n 22H88o78l13í58k 8247793894660

Politici jsou obrazem lidu, takze to tak ruzove nevidim.

0/0
15.1.2015 20:52

J30a22n 29S37a78l34o43m44o74n 4249600391275

Tak je to možná v demokracii, ale za socialismu to bylo trochu jinak.

0/−1
15.1.2015 21:22

P70e91t50r 65F33o66l62w94a96r49c11z21n17y 4436950482341

To byly casy co nas tahli na lane...

+3/0
15.1.2015 5:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.