Diskuse k článku

Žena, která přežila nejhorší námořní katastrofy. Nepotopitelná Violet

Sesterské lodi Olympic, Titanic a Britannic přitahovaly neštěstí jako magnety. Zdravotní sestra Violet Jessopová byla na palubě Olympicu, když se srazil s křižníkem Hawke, přežila jedinou plavbu Titanicu i potopení Britannicu. Přezdívka „Nepotopitelná“ jí patří více než komukoliv jinému.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D59a52n 26R41u43b35í77n 4823323979

Ten kdo se ji snažil zlikvidovat na to šel moc složitě R^

0/−1
6.12.2014 12:47

J71i45ř36í 26L10u86k45á19š68e12k 5330361450443

Námořníci jsou strašně povercivy :))

0/0
5.12.2014 22:30

J65i22n35d63ř26i41c60h 74M33i49t53t46e61r 6321320713153

Já pověrčivý rozhodně nejsem. Přináší to smůlu.

+10/0
5.12.2014 23:26

J97a89n 41Š26e39b78e61s57t48a 6717350870895

Na Britannicu to už musela být nuda...

"Ach jo, už zase...!"

+17/0
5.12.2014 12:26
Foto

J74o90s50e91f 14J96o89ž22k69a 95S44ý55k14o74r50a 3763468910720

Proč nuda?

Pokaždé to bylo jiné a paní se u toho nejspíš vůbec neměla čas nudit.

Její příběh hodně připomíná život kocoura z Bismarcka :-)

0/−2
5.12.2014 15:49

F55i85l41i81p 78G10a11l98a29š 2557427434168

Cerny humor vam evidentne nic nerika..

0/0
6.12.2014 18:10

I29v83a 39K45a75i60s62e90r13o72v57a 6628401644248

Byla to statečná, odvážná žena ...  i po potopení Titanicu dál pracovala na lodích!!

+7/0
5.12.2014 11:26

K29a11r15e43l 29N71o85v62á33č71e64k 5361185699386

Zajímavé. Námět na sci-fi, že ta ženská ty nehody způsobila, třeba jako posel z budoucnosti. A třeba to není sci-fi. Kdyby hledala kriminálka viníka a byl jen jeden člověk u všech případů, byl by velmi podezřelý.

+11/0
5.12.2014 11:05

R95a79d11k31o 77S95ü45t79t73ö 8381608341315

V tom Poslovi nehrala Catherine Bell ?

0/0
5.12.2014 11:53

O94n83d95ř93e85j 25F93i17g46u22r37a 5319159938678

S Titanicem vubec nemeli uhybat. Vim, ze ted se to dobre pise, kdyz clovek zna okolnosti, ale kdyby pluli primo na nej, jen dali zpetny chod, lod by si nerozparala pulku boku tim, jak skrtla o bok ledovce. Narazila by na nej primo. Ponicila by maximalne prvni dve prepazky a diky tomu by se nepotopila. Samozrejme, primy naraz by mel na svedomi zranene, mozna i mrtve a velke skody, ale lod by zustala na hladine a nepotopila by se.

+4/−1
5.12.2014 10:38

O86d52s58t61r60a27n25ě44n62ý 68U55ž17i48v59a37t81e33l

Uživatel požádal o vymazání
+8/0
5.12.2014 11:48

R86a84d11k58o 44S26ü83t50t93ö 8311798841925

S velmi velkou pravdepodobnostou by doslo k naruseniu vodotesnosti dvojiteho dna po minimalne polovici dlzky lode. A to by bol tiez koniec.

Inak podla uz spomenuteho Last Log of the Titanic je teoria o roztrhnuti trupu v dlzke 75 metrov chybna, podla svedectiev prezivsich kuricov voda do lode zatekala cez podlahu, takze doslo k naruseniu dvojiteho dna. Okrem toho, vzhladom na sposob manevrovania lode nie je mozne poskodenie iba prednej casti pri zatacani vlavo. Lod sa otaca okolo tzv. pivotu, ktory je v cca 1/3 dlzky lode. Z toho potom vychadza, ze k poskodeniu muselo prist az pri otacani sa lode do povodneho kurzu, aby do ladovca nenarazil zadok. Aj tento scenar ale podla vsetkeho nie je spravny, pretoze pocas celeho kontaktu s ladom by doslo k horizontalnemu pohybu paluby vpravo - vlavo, o com svedectva nehovoria. Vsetci svedkovia tvrdia, ze naraz bol jeden a nasledovalo ho chvenie. Tento popis zodpoveda skor tomu, ze Titanic nabehol dnom predu na pravoboku na ladovcovy self, z ktoreho sa ale sklzol. Pritom doslo k naruseniu vodotesnosti dvojiteho dna horizontalnym posunom jeho rebrovania a popraskaniu velkeho poctu platov v oblasti spoju dvojiteho dna s bokom lode.

+1/0
5.12.2014 12:04

O84d64s67t24r74a79n69ě73n80ý 71U42ž33i78v78a51t62e35l

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
5.12.2014 12:25

R61a38d73k76o 92S32ü70t80t11ö 8511988271445

Ano, svedectva to udavaju. Su tu ale 2 veci :

1. nakolko je to svedectvo kuricov spolahlive - toto je diskutabilne

2. co sposobilo tu trhlinu - bud je ako nasledok priameho zasahu ladom, alebo sa rozostupili spoje po deformacii dvojiteho dna

Kedze trup sedi hlboko v bahne, toto uz nezistime :(

0/−1
5.12.2014 13:52
Foto

J42o73s49e41f 87J70o24ž63k94a 68S66ý58k17o24r36a 3773728830590

1. Podle čeho jste došel k závěru, že by topiči a jejich parťáci lhali, když svědčili o rozsahu poškození?

2. Prvotní příčina je jasná - srážka s ledovou masou. To další je už podružné. Jestli bok lodi roztrhl v celé délce led, nebo se v části porušily spoje není až tak zásadní.

+1/0
5.12.2014 16:58

R70a25d78k27o 59S41ü55t90t90ö 8311518181885

1. Nemuseli klamat. A verim, ze ani klamat nechceli. No pod vplyvom stresu mohli udalosti nimi popisane vyzerat uplne inak ako v skutocnosti. Vystizny pripad su svedectva ludi zo zachrannych clnov, ktori tvrdili, ze Titanic sa potopil nedotknuty a v celku. Pritom dnes vieme, ze to tak nebolo. Preto pisem, ze svedectva mozu byt nespolahlive.

2. ano, toto je jasne. Nejasny je len sposob, ako sa to stalo, pretoze podla vsetkych naznakov to nie je tak, ako sa to ukazuje vo filmoch a pise vo vacsine knih. Napr. poskodenie vyhradne prednej casti lode je fyzicky nemozne pri lavotocivej zakrute. Atd. atd. atd.

Odporucam Last Log of the Titanic, su tam podstatne lepsie informacie, ako kdekolvek inde.

0/0
5.12.2014 18:25

O71d38s71t25r88a45n14ě12n31ý 46U89ž23i20v81a34t64e21l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
5.12.2014 20:14
Foto

J73o86s25e31f 53J60o81ž12k33a 61S70ý21k82o17r13a 3773458160970

Titanic v době srážky už měl přeložené kormidlo úplně na pravou stranu, nicméně mi nepřipadá nijak záhadné, že se s ledovcem srazil od kolizní komory A až po celkově šestou komoru. Někde jeho bok protrhl led, někde asi praskly nýty a někde vydržel. Nicméně to na celé věci nic nezměnilo. Mohl plout se čtyřmi předními komorami zaplavenými, ale voda se dostávala do šesti. A vzhledem k tomu, že komory nebyly vodotěsné horizontálně, je celá věc jasná. K proražení boku došlo tuším cca 60 cm nad dvojitým dnem, což je svým způsobem rovněž smutné. Ostatně celá katastrofa se nedá nazvat ničím jiným, než smůlou. Smolné rozhodnutí důstojníka Murdocha, smůla s mlhou, smůla s dalekohledy, které nemohl najít důstojník Lightoller, smůla s poslední depeší o ledu, kterou Philips (tuším) nedoručil kam měl, smůla v tom, že radista Californianu skončil službu několik minut před nárazem Titanicu na led. Murphyho zákony byly toho dne vrchovatě naplněny. 

Jako pramen používám mimo jiné knihu Titanic od Hubáčka, který se hodně odvolává na obě vyšetřování těsně po katastrofě.

0/0
12.12.2014 11:58

P84e23t50r 70C37h62u12d78o68b75a 8774408126770

Můžete mít pravdu, ale jsou i svědectví cestujících, že po srážce byly na palubě lodi kusy ledu. Čili rozhodně se bok lodi musel s ledovcem potkat.

0/0
5.12.2014 12:36

R14a75d61k60o 82S53ü91t21t76ö 8231838731985

Netvrdim, ze sa lod bokom neobtrela o ladovec. No podla charakteru poskodeni jej lad bok neroztrhol.

0/0
5.12.2014 18:27

M32a68r49t29i10n 19N78e34r58m96u43t 9717187978369

Úhybný manévr ano, ale už v tehdejších příručkách bylo, že při úhybném manévru se má naopak "přidat plyn", aby kormidla byla vystavena proudu a ne zkoušet zpětný chod, který naopak vyvolá turbulence a kormidlo je pak neúčinné

+1/0
5.12.2014 19:47

J46i71ř11í 77K39v49ě66š 1913486322611

1) v přední části paluby byly kajuty posádky a třetí třídy, vzhledem k denní době většinou obsazené. Přímý náraz by tyto kajuty zničil, což by mělo za následek desítky mrtvých. I kdyby se snad loď udržela na hladině, což je krajně nejisté, viz níže, bylo by to posádce dodnes vyčítáno s tím, že se radši měli pokusit vyhnout, protože pravděpodobnost fatální boční srážky přeci byla nula nula nic..

2) ledovec bok lodi nerozpáral, primární příčinou bylo popraskání spojů kvůli nekvalitnímu materiálu, z něhož byly nýty, které loď držely pohromadě, vyrobeny. Z tohoto důvodu se lze domnívat, že by čelní náraz byl rovněž fatální.

+1/0
5.12.2014 13:04

M67i26c45h51a34l 64F83i11n78s97t36e54r86l79e 7839740513808

I když se kvalita oceli vyráběné v té době nedá s tou dnešní srovnat, tahle původní teorie o nýtech byla díky novým pokusům vyvrácena. K poruše nýtování došlo - ale díky značné působící síle tlaku - ne kvůli kvalitě nýtů...

0/0
5.12.2014 14:34

J57i93ř93í 77K14v15ě85š 1473616692741

Vidíte to, co jsem četl a viděl já, tak kvůli chybnému technologickému postupu byly ty nýty naopak méně kvalitní, než si všichni mysleli, včetně výrobce a majitele lodi.

0/0
5.12.2014 14:57

M38i98c62h18a70l 55F71i90n80s96t29e82r42l51e 7459910123518

Ten dokument jsem viděl taky, ale je to již vyvráceno, neboť byly vyzkoušeny i jiné části trosek, než byly použity v tomto dokumentu a výsledky potvrdily, že nýtování bylo kvalitní. Nicméně síla nárazu byla natolik devastující, že tato technologie (nýtování) by nevydržela ani při použití oceli dnešních parametrů.

+1/0
5.12.2014 15:15

R83a61d86k17o 73S80ü80t19t31ö 8501738301595

Presne tak. Na pomery doby boli nity aj platy primerane kvalitne. Inak je zaujimave, ze niekde bolo uvedene (neviem, ci v knihe, alebo v nejakom dokumente - na tuto temu som videl uz velmi vela a cital snad viac), ze lod postavena z tohto materialu by dnes na vodu nesmela. Siry a fosforu bolo v tej dobe v oceli este privela.

0/0
5.12.2014 15:26

J97i62ř27í 38K61v11ě57š 1793316662801

Tak to máte aktuálnější informace než já. :-)

0/0
5.12.2014 18:23

P35a84v13e23l 79V84l32a53s 4945263760714

Uveřejněné snímky vraku neukazují na extra velké poškození trupu. Byl předpoklad, že je nepotopitelný a tak proč instalovat výkonná havarijní čerpadla a zabývat se lekážními prostředky (věci k ucpání děr - vyztužené plachty) a množstvím záchranných člunů. To je evidentně blbost. Tento princip se v praxi v různých obměnách opakuje, říkám tomu titanikový efekt. Rozhýbat kolos řádově desetitisíce tun je fuška. Vzhledem k jeho hmotnosti a výkonu strojů, byla to loď se slabými pohony. Jezdil jsem s kocábkou o hmotnosti 3900 tun a měl jsem často problém kocábku rozhýbat žádaným směrem a byla to loď se silnými pohony.

0/0
6.12.2014 6:01

M12i53c47h74a10l 96F74i90n80s58t55e55r61l81e 7539810743728

Které snímky máte na mysli ?

0/0
6.12.2014 16:57

F82i13l17i84p 16G10a55l34a28š 2377937454378

Asi ma na mysli snimky vraku ktery se svou pridi zakousl do morskeho dna tak ze je zaboren nad caru ponoru a ze je jeho nejspodnejsi cast nejspise uplne rozdrcena narazem do dna. Stejne jako me rozesmal nedostatkem zachranych clunu. No ono jich dle dnesnich pravidel bylo skutecne malo, ale tehdejsi pravidla dokonce previsoval..

0/0
6.12.2014 18:32
Foto

J53o67s10e61f 88J97o13ž41k56a 66S83ý59k92o31r64a 3333398690700

Tak ta čerpadla přidala k odhadovanému času do potopení asi hodinu. Což u takové loďky je docela dost. Nikdy jsem nebyl delší dobu na moři, ale představa, že je na každé lodi několik desítek délkových metrů (více než 50) lekážních prostředků mi přijde nesmyslná. Titanic měl stroje o výkonu několika desítek tisíc koní, které ho bez nesnází dostaly na nějakých dvacet, jedenadvacet uzlů. Tedy i podmotorování vypadá jako pěkný nesmysl.

0/0
12.12.2014 12:04
Foto

J50o43s11e98f 21J69o43ž66k24a 89S74ý45k56o39r28a 3603268540100

Zajímavé téma.

Ale proč ty nesmyslné pindy o konstrukci těch lodí? Kazí celkový dojem :-/

0/−14
5.12.2014 8:57

J24a73n 21Š11e84b10e74s38t49a 6257940400965

Že jim nerozumíte a že Vás nebaví neznamená, že ostatní jsou na tom stejně....

+8/0
5.12.2014 12:23
Foto

J72o69s16e66f 82J26o66ž60k89a 86S42ý97k88o51r92a 3833578730340

Vzhledem k tomu, že vím o čem píši, tak tomu asi nerozumíte Vy a ostatní minusáři. Nemůžete srovnávat dnešní a tehdejší znalosti. Podle tehdejších to byla skvělá loď splňující všechna kriteria bezpečnosti a všechna zákonná nařízení. Že se někdo z toho snaží lží udělat ještě větší senzaci není moje vina, ale někoho jiného.

A příště si něco o tématu zjistěte, než se začnete do druhých navážet, pane Šebesta.

0/−3
5.12.2014 15:00

R15a77d52k25o 50S29ü36t87t20ö 8841438911845

Ano, Titanic vyhovoval vtedajsim platnym predpisom. Ale ake to boli predpisy, ked sa pocet a miesta v zachrannych clnoch neurcovali podla poctu osob, ale podla velkosti lode ? Boli tie predpisy normalne ? Podla mna nie.

0/0
5.12.2014 18:30

M50i58l50a26n 41K55a90s20a86l 1268969175605

Nebo prostě jen nerozumíš ty ;)

0/0
5.12.2014 18:37

J96i32n20d81ř33i47c64h 37M24i66t74t46e33r 6121750573643

Ale nás ty detaily konstrukce zajímají. Vás ne, tak to vynechte.

0/0
5.12.2014 23:25

M66a52r35t17i56n 91F58r85a41n37t33i32š29e36k 7105860763245

tři nejhorší námořní katastrofy počátku 20. století. Potopení Titanic, potopení Lusitanie, nepotopení Autory.

+16/0
5.12.2014 8:33
Foto

J45o52s36e39f 43J18o18ž36k81a 72S59ý32k70o36r18a 3313188220510

Lusitania, hmmm, jakože by bez jejího potopení vyhrálo Velkou válku Německo a R-U? To je poutavá myšlenka R^

0/−1
5.12.2014 9:00

J40a78r84o74s76l54a15v 50F81r38a50n23t13i74š75e69k 86B81r30ü98m97m76e22r 1831506593580

A co by se stalo tak extrémně hrozného? Tehdejší státy si byli velmi podobné.

+2/0
5.12.2014 11:41
Foto

J64o73s10e57f 10J90o64ž67k12a 92S22ý57k54o68r41a 3623308410890

Pochopitelný nesmysl. To je asi tak k této odbočce vše...

0/0
5.12.2014 15:02

L31u80d56v33í42k 55D48u34š69e19k 7787851974631

Ve skutečnosti však Aurora vystřelila až poté co byl zahájen útok na Zimní palác. Není to totiž tak jak nás to učili v socialistických školách.

+3/0
5.12.2014 11:39

J70i63ř90í 33N72e76u23m55e74i83s14t29e79r 2362855503321

Bůhví, kdo si s tím hrál...

0/0
5.12.2014 13:08

R53a52d87k39o 27S74ü52t28t11ö 8761578191295

A v skutocnosti bola Aurora minimalne raz potopena japoncami, potom vyzdvihnuta a opravena. Az potom palila na Zimny palac.

0/0
5.12.2014 18:28

M76a33r13t77i67n 69F76r91a65n50t66i57š14e42k 7765670703435

asi přinášela lodím smůlu...

+6/0
5.12.2014 8:31
Foto

K15a88r81e91l 45S74e19i27d75l 8609155970338

Nebuďte pověrčivý. ;-)

0/0
5.12.2014 11:44

J94a54k97u35b 94S10ú12k13e82n72í64k 1828740949

To je přímo definice "štěstí v neštěstí":-)

+2/0
5.12.2014 8:00

H72o76n18z93a 23D67v98o89ř47á85k 1714435303845

S Violet na palubě se na našich parnících určitě nebudete nudit!

+30/0
5.12.2014 8:00

M32i94c66h73a89l 88F60i58n79s47t32e69r45l47e 7159860783188

V článku je bohužel pár "nepřesností" vycházejících víceméně z informací publikovaných tak před 10ti - 15ti lety. Doporučuji proto autoru článku knihu Tima Maltina "101 fám a polopravd o Titanicu" vydanou ke stému výročí potopení Titanicu (2012), kde jasně vyvrací fámu o špatné manévrovatelnosti - tedy teorii o třech šroubech a malém kormidlu. 

Pomalá reakce při úhybném manévru Titanicu před ledovcem nebyla způsobena špatnou konstrukcí lodě, nýbrž špatným povelem velícího důstojníka Murdocha. Povel  "zcela vlevo , zpětný chod" měl za následek, že účinnost kormidla byla snížena na minimum v tom nejnevhodnějším okamžiku právě prodlevou nastalou při změně chodu. Pokud by byl vydán příkaz "zcela vlevo,plný chod vpřed", účinnost proudu vody vycházející od lodních šroubů opírající se do plochy natočeného kormidla by byla větší a tím pádem by byla reakce lodi rychlejší a účinnější. 

Rovněž oprava šroubu Olympicu nijak nesouvisí se srážkou s křižníkem Hawk. V suchém doku se opravovaly sekce 14 a 15, které byly na Olympicu v důsledku kolize zaplaveny. Teprve následně při zkušební plavbě přišel o jeden z listů šroubu a musel být zpětně odtažen k opravě do suchého doku.

+9/0
5.12.2014 7:22

M72i20c36h52a79l 87F38i89n38s80t85e97r45l57e 7239400683628

Ještě bych dodal, že problém "sacího efektu" nijak nesouvisí s manévrovatelností Olympicu, ani křižníku Hawk. 

Ke kolizi došlo tak, že obě lodi pluly v tu chvíly vedle sebe ve stejném kurzu a sací síla Olympicu vytočila příď Hawku směrem k zádi Olympicu. Hawk při slabé výkonnosti svých motorů (šlo o starší a menší typ lodě) pak nebyl sto srážce jakkoliv zabránit. 

Tato fyzikální veličina nebyla v té době známa a tak se to potvrdilo až při následných zkouškách, že srážce by se dalo zabránit jen tehdy, pokud by Olympic snížil otáčky svých šroubů a tím onen sací efekt minimalizoval.

+5/−1
5.12.2014 7:43



Najdete na iDNES.cz