Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se švec pustil do aeroplánů. Osmdesát let zlínských letadel

Jeden z nejvýznamnější výrobců cvičných a akrobatických letadel v celé historii letectví oslavil letos na podzim 80 let od založení. Seznamte se prostřednictvím fotografií s letouny Zlin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P87a13v29e34l 84H43a14l21e25n74k20a 3941120426120

Test

0/0
1.1.2015 9:45
Foto

J72a17n 24A68d44l64e73r 2456551676456

Dobrý článek a galerie.

0/0
28.12.2014 17:07

P80a20v92e31l 37S81ý33k95o68r43a 7917612577661

Baťa byl fenomén. Viděl jsem většinu zlínských baťovských domků. 

I dnes velmi nadčasové, úsporné a pohodlné. V

+9/0
27.12.2014 12:18

P68a52v22e24l 25V52a27ň66h87a93r59a 9778757902380

Nadcasove asi jo, ale usporne a pohodlne? Usporne jsou tak maximalne velikosti a resit pohodlnost u stavby je znacne diskutabilnk uz z principu.

0/−2
27.12.2014 13:26

Š53t48ě54p88á39n 74V67a39n14ě81k 3873669297197

Ne každý potřebuje 150m2 Ale dle tvého příspěvku jsi tu jen proto, abys prudil, prosazoval svou pravdu a léčil si své komplexy. Což opravdu nechápu. :-P

+4/−1
27.12.2014 13:30

M16i14r73o32s16l85a97v 15Z92i42k53m29u38n92d 7359433424313

Máte pravdu, ale ty domky byly stavěny na životní potřeby doby, kdy byly stavěny, prostorově je pro čtyřčlennou rodinu problémové umístění třeba automatické pračky apod. S něčím takovým se v té době neuvažovalo ...  

Taky nebyly stavěny "na věčné časy", nebýt doba, jaká byla, tak původní domkly by byly dávno zbourány a postaveno něco nového ...  Bylo to řešení bytového problému zaměstnanců firmy Baťa, který bolševik nikdy nevyřešil ...

+3/0
27.12.2014 17:22

A55l29e76x15a48n23d13r 76K39o76s54t83k21a 8702388986674

Hlavně je potřeba si uvědomit v jaké době byly stavěny. Dělník byl tehdy za póvl,.Když se odvážili stávkovat, že chtějí alespoň trochu přiměřený plat a podmínky, bylo do nich klidně stříleno. Takže dát jim defakto služební domek bylo něco nepředstavitelného, zázrak. Ps a že nemají místoi na pračku. Ona tehdy pračka téměř neexistovala, v dnešní podobě už vůbec ne. Počítám za 80 let se budou lidé divit, že dnešní domy neměly místnost na fůzní reaktor, a že to bylo tak primitivní.

+1/−3
27.12.2014 19:24

P84a53v73e11l 68S31ý66k50o49r94a 7957312487111

Dělníci u Bati byli páni. Měli splachovací záchody, to předběhlo jiné obce v okolí pomalu o 3 generace.

Baťa měl heslo. Dělník a pracovník ve firmě musí být služebníkem zákazníka, proto doma musí být pánem.

Dálkové topení,.....

Dnes se ten barák dá vychytat. Zateplení znamená pro baťovské domky vysoké úspory i vysoké dotace.

+5/0
27.12.2014 19:36

V21r55a54t34i97s62l85a36v 68C83h92a82r30v74á26t 4871682182663

A nynější pseudokapitalismus pod vládou banksterů to vyřešil?

0/0
29.12.2014 15:39

P63a35v74e56l 77S81ý27k18o82r80a 7717622817421

Jo, když to zateplíte, dostanete klidně 400 000 dotaci a uspoříte klidně 83 procent energií.

0/0
27.12.2014 14:05

J54o15s82e10f 24L83i74n69h32a66r46t 8426843380832

Jestli se nemýlím, tak zateplení z důvodu památkového nepřipadá v úvahu. Jinak by to pro lidi v Baťových domcích byla určitě velká úleva.

P.S. Zateplovat zevnitř by nebylo rozumné a zvenku musí zůstat cihla.

0/0
1.1.2015 20:46
Foto

J30a73n 78A18d62l40e43r 2566291786766

Já je nejen viděl, ale i jsem v nich žil.

Není domek jako domek i při snaze o unifikVace - většina vychází jako příbytek jednoduchý a dočasný (tak měla také dle baťovské filosofie fungovat - člověk se neměl zdržovat od práce a cestování budováním nějakého bytelného hnízda za moc peněz).

Navíc - v domcích bydlelo pouze 20 % zaměstnanců fy. Baťa. Baťa dle dnešní propagandy odmítal hromadné ubytování - přesto byly internáty a svobodárny našlapány 40ti procenty zaměstnanců. Ten zbytek žil ve městě mimo baťovská zařízení nebo dojížděl.

+1/0
28.12.2014 17:12

P29a80v68e27l 84S12ý31k29o48r42a 7707812847181

Filiálek měl dost po celém světě, mohl si vybrat, kde bude letadla stavět. [>-]

Jako dnes utíkají firmy z ČR třeba do Nizozemí. Viz Jelínek. V

0/0
27.12.2014 12:16

A52l79e60x15a34n20d44r 83K33o54s95t50k87a 8122338916744

Tehdy se ještě česká vláda nesnažila vyhnat úspěšné firmy jinam. Dnešní na tom pilně pracují již mnoho let.

+3/0
27.12.2014 13:01

J48i53ř93í 15K96o49c51u97r28e57k 6815174635818

Technická otázka: Kolikrát byl v Nizozemí překopáván zákon o DPH během Vánočních svátků? Řekněme za posledních 5 let. Nestabilní právní prostředí dělá svoje.

+1/0
27.12.2014 14:12

M41a18r36t76i32n 90V75o68g73e52l 1198450835935

Krása a nádhera... Zapomněli jste ale dodat,že Tomáš Baťa zahynul vlastní blbostí,když donutil pilota Jindřicha Broučka odletět za mlhy na letounu,který na let bez vidu neměl přístrojové vybavení pro let bez vidu! Navíc jeho první letadla neprocházela pravidelnými revizemi,a navíc byla registrována v cizině. Znám je výrok z tehdejší doby od představitele tehdejšího MVP ing.Bervity,který po další havárii Baťovi pravil,když zjistil,že letadla jsou ve špatném stavu:"To se chcete zabít?"

0/0
27.12.2014 11:55

P40a15v79e40l 45S18ý77k17o45r64a 7577732637641

Pilot to měl odmítnout. Měl mít rozum. VMohl žít.

0/0
27.12.2014 14:04

M81a22r25t36i50n 47V42o68g56e92l 1968250515575

Baťa bohužel byl tak neúprosný,že mu Jindřich Brouček podlehl-byl to šéfpilot  leteckého oddělení.Jsou ale i známy příklady z ciziny,kdy cizí piloti,pro něj létající,mu odmítli let dokončit,protože Baťa chtěl letět stůj co stůj,navzdory zásadám bezpečného leteckého provozu.Každý dnes Baťu vychvaluje do nebes,ale co dělal takhle za bejkárny,o tom se skoro nemluví.Doporučuji knihu od Ing.L.Kellera-Nehody dopravních letadel v Československu-1.díl 1918-1939.

+1/0
28.12.2014 13:28

S76t35a41n53i40s15l24a34v 27R76o37s32e45c32k39ý 9285409671439

Děkuji za článek a fotogalerii.

+8/0
27.12.2014 9:03







Najdete na iDNES.cz