Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se švec pustil do aeroplánů. Osmdesát let zlínských letadel

Jeden z nejvýznamnější výrobců cvičných a akrobatických letadel v celé historii letectví oslavil letos na podzim 80 let od založení. Seznamte se prostřednictvím fotografií s letouny Zlin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P37a52v39e33l 79H94a62l77e64n10k32a 3541980146340

Test

0/0
1.1.2015 9:45
Foto

J25a94n 51A58d75l33e94r 2536451706416

Dobrý článek a galerie.

0/0
28.12.2014 17:07

P23a54v34e68l 47S97ý39k63o89r63a 7387362657901

Baťa byl fenomén. Viděl jsem většinu zlínských baťovských domků. 

I dnes velmi nadčasové, úsporné a pohodlné. V

+9/0
27.12.2014 12:18

P47a40v93e48l 76V12a15ň89h19a56r64a 9438917882440

Nadcasove asi jo, ale usporne a pohodlne? Usporne jsou tak maximalne velikosti a resit pohodlnost u stavby je znacne diskutabilnk uz z principu.

0/−2
27.12.2014 13:26

Š42t97ě93p61á47n 81V18a52n95ě61k 3343259447247

Ne každý potřebuje 150m2 Ale dle tvého příspěvku jsi tu jen proto, abys prudil, prosazoval svou pravdu a léčil si své komplexy. Což opravdu nechápu. :-P

+4/−1
27.12.2014 13:30

M70i85r68o84s67l38a92v 11Z15i67k67m35u32n44d 7779133134153

Máte pravdu, ale ty domky byly stavěny na životní potřeby doby, kdy byly stavěny, prostorově je pro čtyřčlennou rodinu problémové umístění třeba automatické pračky apod. S něčím takovým se v té době neuvažovalo ...  

Taky nebyly stavěny "na věčné časy", nebýt doba, jaká byla, tak původní domkly by byly dávno zbourány a postaveno něco nového ...  Bylo to řešení bytového problému zaměstnanců firmy Baťa, který bolševik nikdy nevyřešil ...

+3/0
27.12.2014 17:22

A49l28e57x64a44n73d27r 18K38o86s97t85k52a 8862698756484

Hlavně je potřeba si uvědomit v jaké době byly stavěny. Dělník byl tehdy za póvl,.Když se odvážili stávkovat, že chtějí alespoň trochu přiměřený plat a podmínky, bylo do nich klidně stříleno. Takže dát jim defakto služební domek bylo něco nepředstavitelného, zázrak. Ps a že nemají místoi na pračku. Ona tehdy pračka téměř neexistovala, v dnešní podobě už vůbec ne. Počítám za 80 let se budou lidé divit, že dnešní domy neměly místnost na fůzní reaktor, a že to bylo tak primitivní.

+1/−3
27.12.2014 19:24

P69a95v57e34l 59S51ý40k92o35r93a 7217582737741

Dělníci u Bati byli páni. Měli splachovací záchody, to předběhlo jiné obce v okolí pomalu o 3 generace.

Baťa měl heslo. Dělník a pracovník ve firmě musí být služebníkem zákazníka, proto doma musí být pánem.

Dálkové topení,.....

Dnes se ten barák dá vychytat. Zateplení znamená pro baťovské domky vysoké úspory i vysoké dotace.

+5/0
27.12.2014 19:36

V91r57a28t74i26s66l15a51v 94C67h58a98r16v13á29t 4251792652563

A nynější pseudokapitalismus pod vládou banksterů to vyřešil?

0/0
29.12.2014 15:39

P94a18v17e55l 80S88ý76k26o70r19a 7787152597641

Jo, když to zateplíte, dostanete klidně 400 000 dotaci a uspoříte klidně 83 procent energií.

0/0
27.12.2014 14:05

J22o15s37e33f 22L53i19n42h28a11r89t 8746603450372

Jestli se nemýlím, tak zateplení z důvodu památkového nepřipadá v úvahu. Jinak by to pro lidi v Baťových domcích byla určitě velká úleva.

P.S. Zateplovat zevnitř by nebylo rozumné a zvenku musí zůstat cihla.

0/0
1.1.2015 20:46
Foto

J73a19n 23A55d11l77e65r 2846121476846

Já je nejen viděl, ale i jsem v nich žil.

Není domek jako domek i při snaze o unifikVace - většina vychází jako příbytek jednoduchý a dočasný (tak měla také dle baťovské filosofie fungovat - člověk se neměl zdržovat od práce a cestování budováním nějakého bytelného hnízda za moc peněz).

Navíc - v domcích bydlelo pouze 20 % zaměstnanců fy. Baťa. Baťa dle dnešní propagandy odmítal hromadné ubytování - přesto byly internáty a svobodárny našlapány 40ti procenty zaměstnanců. Ten zbytek žil ve městě mimo baťovská zařízení nebo dojížděl.

+1/0
28.12.2014 17:12

P48a49v43e41l 25S61ý98k43o92r96a 7907902677211

Filiálek měl dost po celém světě, mohl si vybrat, kde bude letadla stavět. [>-]

Jako dnes utíkají firmy z ČR třeba do Nizozemí. Viz Jelínek. V

0/0
27.12.2014 12:16

A47l62e88x15a64n16d38r 41K87o96s98t64k58a 8572868556304

Tehdy se ještě česká vláda nesnažila vyhnat úspěšné firmy jinam. Dnešní na tom pilně pracují již mnoho let.

+3/0
27.12.2014 13:01

J34i85ř36í 14K68o97c85u84r37e74k 6265514395818

Technická otázka: Kolikrát byl v Nizozemí překopáván zákon o DPH během Vánočních svátků? Řekněme za posledních 5 let. Nestabilní právní prostředí dělá svoje.

+1/0
27.12.2014 14:12

M28a55r44t63i25n 75V78o46g40e56l 1178600465425

Krása a nádhera... Zapomněli jste ale dodat,že Tomáš Baťa zahynul vlastní blbostí,když donutil pilota Jindřicha Broučka odletět za mlhy na letounu,který na let bez vidu neměl přístrojové vybavení pro let bez vidu! Navíc jeho první letadla neprocházela pravidelnými revizemi,a navíc byla registrována v cizině. Znám je výrok z tehdejší doby od představitele tehdejšího MVP ing.Bervity,který po další havárii Baťovi pravil,když zjistil,že letadla jsou ve špatném stavu:"To se chcete zabít?"

0/0
27.12.2014 11:55

P59a12v50e56l 47S76ý66k15o41r16a 7777632137291

Pilot to měl odmítnout. Měl mít rozum. VMohl žít.

0/0
27.12.2014 14:04

M37a40r21t89i57n 25V80o19g24e93l 1718780505865

Baťa bohužel byl tak neúprosný,že mu Jindřich Brouček podlehl-byl to šéfpilot  leteckého oddělení.Jsou ale i známy příklady z ciziny,kdy cizí piloti,pro něj létající,mu odmítli let dokončit,protože Baťa chtěl letět stůj co stůj,navzdory zásadám bezpečného leteckého provozu.Každý dnes Baťu vychvaluje do nebes,ale co dělal takhle za bejkárny,o tom se skoro nemluví.Doporučuji knihu od Ing.L.Kellera-Nehody dopravních letadel v Československu-1.díl 1918-1939.

+1/0
28.12.2014 13:28

S55t78a96n17i61s52l35a34v 34R69o14s62e24c23k23ý 9375849601729

Děkuji za článek a fotogalerii.

+8/0
27.12.2014 9:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.