Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Rok kosmonautiky: výbuchy, tajné raketoplány i rozchod USA a Ruska

Rok 2014 se v kosmonautice zapíše do historie. I když současným vesmírným programům chybí velký cíl a ochladly vztahy mezi Ruskem a USA, dokázalo lidstvo přistát na kometě, pokročilo ve vývoji raketoplánů a automatické sondy pilně hledají život.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H64a50n64a 32P67a47c25u45l85o72v26á 2986436129946

Je to smutné, ale úroveň textů pana Ing. Pacnera, zveřejňovaných na Technetu, klesá. I v tomto článku je řada nejen nepřesností, ale i faktických chyb.

Tak například Rosetta se ve skutečnosti přiblížila k 67P v srpnu, ne tedy v listopadu, kdy vysadila Philae. Izotopové složení vody pochází z přístroje ROSINA na palubě Rosetty, ne Philae. Itokawa je mladá planetka a analyzované vzorky tak nemají stáří  4,5 mld., ale jen pár milionů let. NEAR přistál na EROSu a fungoval na něm 16 dní. Naopak pan Pacner vynechal dovoz vzorků misí Stardust. Mars Rover 2020 je zatím plánován na 2020 s příletem 2021 a ne 2022, pčičemž autor článku zcela vynechal ExoMars (start stále plánován na rok 2018).

A můžeme pokračovat: start bezpilotního Orionu k Měsíci má být v roce 2018, nikoliv 2019. Podle návrhu RKK Energija by měli být při prvním pilotovaném letu PTK na palubě čtyři kosmonauti, nikoli tedy šest. Pilotované přistání na Měsíci po roce 2030, ne v roce 2030. Rok 2028 rokem zprovoznění vlastní orbitální stanice v žádné ruské zprávě nebyl. O raketě s nosností 70-75 tun se nemluví od podzimu, ale mnohem déle. Šest letenek v Sojuzech do roku 2017 pro NASA a ostatní partnery je chybný údaj - ve skutečnosti je to šest ročně (respektive letos pět, příští rok šest). A zajímavý je i zdánlivý "překlep", na který měli přijít redaktoři Technetu: Antares je v článku opakovaně panem Ing. Pacnerem nazýván Anteres.

+1/0
6.1.2015 20:53

J34a75r93o62s91l23a36v 57J53a24n48s65a 5877876920562

Nesporným úspěchem byly a jsou ambice Elona Muska

0/0
4.1.2015 0:04

M23a62r25t60i27n 91V86o64k57o96u60n 9398463933166

Orbital Sciences opusti problematicke ruske motory, aby je nahradila jinymi ruskymi motory RD-191. Pan autor ponekud pozapomnel na dulezite a uspesne testy zcela novych ruskych raket Angara

0/0
3.1.2015 9:16

J86a71n 90V96á69c76l87a97v61í37k 3912216171299

181

+1/0
16.1.2015 21:56

S81v37a57t92o25p12l45u28k 50S77i42l88n39ý 4152936629968

Raketoplan byla lod, ne raketa. Mluvime tu o pristani a opetovnem pouziti nosne rakety

0/0
2.1.2015 14:00

J21a58n 18V60á92c95l89a33v79í35k 3642626321359

Raketoplán byl celý systém. Motory na pevné palivo přistávaly na padacích a motory na kryogenní palivo přistávaly s orbiterem. Obojí se používalo opakovaně.

0/0
2.1.2015 14:23

S80v78a44t74o68p12l46u30k 90S70i67l30n22ý 4642796469828

Definujme si pojmy: Space Shuttle byl celý systém složený ze startovacích stupňů na pevné palivo, tzv. boosterů, obří externí nádrže na vodík a kyslík, z které pak následně samotná loď (také nazývána jako družicový stupeň), čerpala palivo pro motory na své zádi. 

Pod pojmem českým pojmem "raketoplán" se myslela jak celá soustava, tak častěji spíše jen ten družicový stupeň. Nicméně tohle je v podstatě podružné. 

Znovu použitelné byly jen urychlovací stupně a samotná loď. Největší část - externí nádrž - se vždy odhazovala a shořela v atmosféře. Navíc urychlovací stupně padaly na padáku do oceánu, odkud se musely vylovit a lodí dopravit zpátky na Floridu. 

Řešení SpaceX je ale zcela nové a odlišené, kdy celý první stupeň opět za pomocí raketových motorů přistane zpět na odpalovací rampu. Tohle nikdy předtím nikdo nezkoušel.

+2/0
2.1.2015 14:43

J13a98n 40V79á61c97l68a87v40í67k 3692446761799

Takže vlastně znovu použitelnost byla před SpaceX... :-)

Troufnu si tvrdit, že na odpalovací rampě přistávat nebude. Maximálně ve stejném komplexu (jako orbiter).

0/0
2.1.2015 15:30

S65v28a52t61o19p93l39u34k 59S60i90l67n47ý 4912726829358

Byla, ale ne v té formě, v jaké to dělá SpaceX.

0/0
2.1.2015 16:47

J52a43n 51V60á62c91l54a28v79í75k 3852386441759

Jaké by to asi bylo, kdyby SpaceX před lety zvládl přistání pomocí padáků...?

0/0
2.1.2015 18:28

S85v24a89t12o12p69l13u70k 52S52i77l49n79ý 4882936599758

Osobně spíš víc věřím firmám jako SpaceX a pod., že budou schopní přistát na Marsu, než státním agenturám.

+4/0
2.1.2015 11:39

A25l56e42x26a11n34d29r 12K35o96s42t38k28a 8522958256834

Poměrně snadná rovnice. Na jedné straně jsou dravé společnosti. Vedené a podporované lidmi, kteří se k úspěchu dostali od nuly. Lidmi, kteří se úspěchu domohli tím, že věřili nějaké technologii, která byla zcela nová a nepředstavitelná. Mají peníze, mají prvotřídní odborníky, mají prvotřídní vybavení (třeba počítače a software) a nebojí se nových myšlenek a převratných řešení. (Ps: tipnul bych si, že třeba zrovna MUSK by na Mars letěl velmi ochotně sám. I kdyby předem věděl, že je to jednosměrná cesta.) Oproti tomu nejen NASA má rok od roku krácený rozpočet, na jednoho odborníka zaměstnává deset druhořadých, protože na lepší prostě nejsou prachy, nových myšlenek se bojí jak čert svěcené vody..

+1/−1
2.1.2015 12:01

S14v53a57t88o69p23l31u81k 89S98i82l23n21ý 4642346309988

Podle mě Musk je člověk, o kterém se bude jednou učit  jako o někom, kdo pomohl změnit svět. Jestli si udrží současný elán a energii, tak předčí i takové velikány jako Westighouse nebo Ford.  

Jinak dle mě kosmonautika směřuje k plnému zesoukromění, snad kromě států jako Čína nebo Rusko, které si stále budou udržovat národní programy. Jinak v státních režíích už budou v budoucnosti jen mezinárodní projekty typu ISS a pod.

+2/0
2.1.2015 12:29

J69a81n 11V59á84c88l70a10v75í72k 3692416341989

O jake nove a nepredstavitelne technologii se tu bavime?

0/0
2.1.2015 12:49

S81v33a94t84o49p12l85u55k 43S20i44l20n35ý 4452876239418

Např. znovu použitelnost raket. Nic takového tu před SpaceX nezkoušel.

+1/0
2.1.2015 13:02

J18a18n 28V81á24c23l34a29v63í86k 3882926501619

Raketoplan byl na jedno pouziti?

0/0
2.1.2015 13:57

S49v65a98t10o89p26l79u83k 27S22i24l47n90ý 4252736639348

Raketoplan byla lod, ne raketa. Mluvime tu o pristani a opetovnem pouziti nosne rakety.

0/0
2.1.2015 14:03

J21a61n 40V61á32c15l27a67v20í70k 3642856241969

viz. nahore

0/0
2.1.2015 14:24

M62a92r57t93i53n 36V45o97k96o60u33n 9898153673756

klicova technologie, kterou spaceX testuje a kterou nikdo predtim nezkousel, ze znovupouzitelnost takoveho razu, ktera dramaticky zlevni lety. Raketoplan byl sice castecne znovupouzitelny, ale pred kazdym startem musely jeho SSME motory projit velmi nakladnou servisni prohlidkou, ktera byla jen o malo levnejsi nez nove motory. Motory Merlin jsou od pocatku konstruovane tak, aby pred novym letem stacila jen bezna servisni kontrola, nikoli kompletni rozborka - sborka. Cilem Space X je to, ze prvni i druhy stupen pristanou na zem nebo na plovouci zakladu, doplni se palivo, namontuje naklad a leti se znovu, v radu cca desitek hodin. To az se podari, tak to bude opravdova revoluce a povede to ke snizeni ceny letu o 1-3 rady.

0/0
3.1.2015 9:46

J31a19n 54V10á62c76l40a19v10í26k 3602816421799

Nemusely, motory v orbiteru se dle navrhu mely servisovat po několika startech. I vzhledem k nizke frekvenci letu si však zakaznik vyzadal kontroly po kazdem letu. Nikde pak není psano, ze totez nebude zakaznik požadovat od SpaceX (resp. instituce budou skoro jiste minimalne zpočátku požadovat pro sve mise zcela nove nosice - coz je logicke, když mají nejdrazsi naklady).

Ale bude zajimave, jak se jim podari vcetne integrace nakladu opakovany start v radu desitek hodin. Zatím se starty odkladaji bezne o dny nebo klidne mesice.

Mimochodem, zkuste si spočítat, co by obnášelo snizeni nakladu o Vase jeden nebo dokonce tri rady. Kam byste chtěl všechny ty satelity nacpat se radeji ptat nebudu...

0/0
3.1.2015 11:05

J54i25ř97í 13K25o61s 4542425305305

Raketoplán byl družicový stupeň a jako takový byl samozřejmě vícenásobně použitelný. Ale startoval s pomocí obří rakety, která byla z větší části zničena. A právě to se pokouší SpaceX řešit - vícenásobné použití CELÉ rakety.

0/0
4.1.2015 9:04

J37a87n 23V64á78c37l42a98v58í90k 3872616201859

Ta "větší část" je několik tlakových nádob. Zadarmo sice nejsou, ale jejich cena je zlomek ceny motorů (o zbytku Orbiteru nemluvě).

Řešeni SpaceX vyžaduje zachování nádrží z poměrně zjevného důvodu. ;-)

0/0
4.1.2015 12:11

A61l29e31x82a57n76d92r 54K12o27s52t45k34a 8862898166314

Počítám že jde spíš o jiné využití už existující technologie či materiálu. Pro NASA pracují lidé, kteří vám řeknou 1000 důvodů, proč to nejde. Virgin, SpaceX a podobné společnosti berou lidi, kteří najdou ten 1001 způsob, jakým to najednou jde. Takovým člověkem byl třeba ve světě počítačů Steve Jobs. Vzal již běžně vyráběné součástky a smontoval z nich zcela nový stroj. (Není Apple náhodou jedna z nejhodnotnějších společností na světě?) (Ale abych nepomlouval, samo NASA velmi zajímavě experimentuje třeba s 3D tiskem)

+2/0
2.1.2015 13:26

J87a87n 34V71á73c62l75a40v71í83k 3602326511909

Pro NASA pracuji vedci, ony ty mise k jinym planetam, teleskopy, ale i treba výzkum, ze kterého pak cerpaji prave soukromnici jako SpaceX, se sam neudela.

Ti, které asi chcete shazovat jsou spis Boeing, Lockheed Martin, Orbital Sciences, Alliant Techsystems, Aerojet Rocketdyne, atd., pripadne Airbus Defense and Space, Safran, Avio, Thales Alenia, Mitsubishi Heavy Industries a další soukrome firmy, které pro NASA a další agentury zajistuji starty a další sluzby.

Ale srovnani s Apple sedi - placni na to pekne logo, udelej slusne PR a lide padnou na zadek ... trochu skoda pro SpaceX, ze ve vesmirnem prumyslu nejde o to, co si mysli ulice.

0/0
2.1.2015 14:20

S91v14a22t51o95p39l70u84k 53S36i82l85n95ý 4212426129548

SpaceX má svůj samozřejmě také vlastní výzkum a vývoj a vyvinula své vlastní motory i rakety a to relativně velmi levně a na rozdíl od Orbitalu jim zatím ani jedna raketa nevybouchla (nebreme.li v potaz experimentální Grasshopper)

Jistě, že znalosti předchozích výzkumů se logicky využívají, ale říkat, že vlastně bez NASA potažmo ostatních firem by SpaceX nic nezmohl a je to jen lepič loga je totální nesmysl.

+1/0
2.1.2015 14:58

J19a52n 68V98á73c85l23a86v65í55k 3522856911419

Ty motory vychází mimo jiné ze starších fastrac. Ale je fakt, že SpaceX zatím ztratil jen 7 satelitů...

0/−1
2.1.2015 15:38

S31v60a35t59o41p22l45u92k 75S59i13l44n96ý 4882876669638

Tak teď už vyloženě kecáte. SpaceX zatím ztratil jedinou malou družici Orbcommu a to jen díky špatnému navedení na dráhu a to bylo v r 2012. viz: 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_9_launches

A co se týče těch motorů, tak ano, Merliny sice pochází z Fastraců, ale ve své poslední verzi 1D Vacuum jsou výrazně přepracované a s trojnásobným tahem. Vedle toho vyvíjí i zcela nové Raptory na metan, které mají mít až 6 × větší tah než Merliny  a překonat dokonce i F-1 ze Saturnu V. 

PS. To by mě zajímalo, co vám SpaceX udělala, že vám tak leží v žaludku a musíte ji pomlouvat horem dolem? 

;-)

+2/0
2.1.2015 16:46

J97a68n 39V51á78c81l91a28v27í98k 3632396831289

Družici Orbcomm ztratili kvůli selhání jednoho z motorů. Jinak zbývajících šest:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_1_launches

Tah Raptoru se zvyšuje snad každý měsíc, tak uvidíme, jak na tom budou v době dokončení.

PS: asi mě v nějakém okamžiku přestali bavit obdivovatelé SpaceX, kteří se z poměrně významné části chovají jak fanynky nějakého zpěváka či co

0/−1
2.1.2015 17:59

M98a60r94t60i35n 69V61o10k89o18u25n 9768183943386

kde jsou prosim ty ztracene druzice?

0/0
3.1.2015 9:49

J88a33n 98V97á90c54l26a62v88í52k 3772436401239

Máte tam odkaz, ale pro snadnější orientaci na stránce:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_1_launches#Launch_history

jména jsou ve sloupci Payload.

0/0
3.1.2015 11:11

J23i81ř63í 90K41o14s 4822115385615

Když vás něco přestane bavit a začnete to pomlouvat, chováte se jako fanynka

0/0
4.1.2015 9:08

J96a12n 96V77á30c36l12a72v95í88k 3382746641409

hater když už, ale kde SpaceX pomlouvám, krom toho, že je považuji za velkohubé populisty?

0/0
4.1.2015 11:59

M92a73r81t97i15n 18V56o36k30o86u75n 9368603853766

zapomnel jsem napsat, ze na rozdil od Apple, ktery sam nic vyrobit neumi (nema vlastni tovarny) si SpaceX kompletne vsechno dela sam, tedy motory, rakety, rampy, a vse okolo. Od dodavatelu kupuje jen bezne soucastky typu konektory kabely a podobne. Znate jinou podbnou firmu, ktera dela vsechno kompletne inhouse?

0/0
3.1.2015 9:52

J90a55n 86V94á46c11l88a56v48í41k 3622496151469

Bezne součástky? Trochu premyslim, které to jsou.

Naopak dost se to srovnani vnucuje - samozrejme vzhledem k objemu vyroby se lisi i jeji organizace a pro firmu, která prodava desitky milionu zarizeni mesicne, jsou zrejme vhodnejsi jiné postupy, nez pro firmu proda jeden kus mesicne (když je dobry mesic).

0/0
3.1.2015 11:29

J50a84n 47V26á32c96l67a31v84í95k 3292156701809

SpaceX do toho nepujde bez penez od tech zlych agentur. Momentalne je navíc jejich prioritou prisat se na armadni rozpocet (a potažmo mise NASA mimo lety k ISS, kde se porad nesplnuji podminky).

0/0
2.1.2015 12:46

S19v12a92t74o26p95l14u43k 50S79i27l39n14ý 4262436659518

Nikdo neříká, že ty agentury jsou zlé. Jen podléhají politickým rozhodnutím anžto své vlastní prostředky povětšinou nemají a spoléhají hlavně na to, co jim bude dáno ze státního rozpočtu. 

Soukromé firmy sice také dostávají peníze od NASA při vývoji lodí, které mají pro ně létat, nicméně zároveň se hodně soustředí na rozvoj komerční kosmonautiky pro další soukromé subjekty a to je jejich budoucí hlavní příjem a tudíž nezávislý na politických rozhodnutích. 

A stačí, že SpaceX sežene aspoň tři dostatečně šílené miliardáře, kteří si zaplatí letenku na Mars a NASA k tomu nebude potřebovat ;-)

0/0
2.1.2015 13:06

J67a51n 88V78á11c38l19a38v87í19k 3692696901759

Tak ať si pár (desítek) multimiliardářů najde, protlačí to přes FAA (resp. ITAR) a směle na Mars.

0/0
2.1.2015 15:09

J41o39s17e47f 45T48a87h33i18r 7410178441673

Když začnete cpát do odborného článku propagandu tak z toho vyjde tato slátanina, která musí normálně uvažujícího člověka zhnusit.Rv

+2/−4
1.1.2015 18:54

S98v92a92t50o87p29l53u60k 62S80i11l18n72ý 4822466379868

Copak, autor nechválil Rusáky, jak jsou super, tak je to hned slátanina? ;-)

+1/0
2.1.2015 11:12

K44a73r58e14l 85E98n95d78l96e27r 3623440420565

Autor by si měl uvědomit, že zpolitizováním alespoň trochu odborného článku jednak opravdu znechutí většinu čtenářů, druhak zkreslí skutečnosti. Tfuj. Ale co chtít od pobočky štvavého plátku iDnes, že?

+4/−5
1.1.2015 17:58

S71v66a69t20o44p93l67u80k 49S46i24l77n58ý 4162386729648

Jj, vše, co nejede na Ruské propagandě o bolšoj rasijskoj těchnike, tak je to tfuj, viď ;-)

+1/−1
2.1.2015 11:14

M51a94r31t96i43n 84B63a22r93t95e71k 5897121891263

Já myslím,  že Rusko bude příštích 10 let zajímat spíše ufinancování základního fungování země než nějaká výstavba vesmírných stanic.

+6/−2
1.1.2015 16:55

J29i34ř38í 50K13o72s 4112435295625

Pěkný přehledový článek. Pokud jde o politiku (což je bohužel hlavní starost některých diskutujících), ta se z kosmonautiky nedá odfiltrovat už od samého počátku. A pokud jde o současnou ruskou kosmonautiku, tam bych vážné zájemce odkázal na podrobný rozbor Tomáše Přibyla ve slovenském časopise KOZMOS č.4/2014, který se distribuuje i u nás. Namátkou uvádím:

1. poslední úspěšná ruská (sovětská) meziplanetární mise se konala pře 30 (slovy TŘICETI !) lety - sonda VEGA k Venuši a kometě Haley. Od té doby následovaly pouze 2 (slovy DVA) pokusy o let k Marsu, které oba skončili na dně oceánu. Ve srovnání s vývojem Japonska a Indie, o evropské ESA a americké  NASA ani nemluvě, je ruská situace dosti tristní.

2. V letošním roce Rusové úspěšně odzkoušeli novou raketu Angara, jejíž vývoj trval 19 let a žádný výkřik techniky to není.

3. Nejsilnější současná ruská raketa Proton je koncepčně stará skoro 50 let a v současné době je její úspěšnost horší než v 80.letech minulého století.

4. A tak dále a tak podobně.

5. Současná ekonomická situace Ruska bohužel žádný obrat k lepšímu nenaznačuje.

+15/−3
31.12.2014 21:16

S33v21a88t17o50p89l49u34k 61S21i48l21n59ý 4382816159968

Rusko bude v budoucnu rádo, že ufinancuje samo sebe, natož nějaké v podstatě zcela zbytné kosické programy, které tak jako téměř vždycky zůstanou jen ve fantazii ruských plánovačů.

+2/−1
2.1.2015 11:22
Foto

M50a97r94e90k 47C56e96r57n33y 5768876687

Uz se tesim na vytah dle A.C. Clarka...

+2/0
31.12.2014 15:00

P91e50t61r 12P43o20k72o74r15n53ý 4152325652493

Opravdu je nutné i u článků technetu řešit na první místě politiku? Zkuste příště raději upozorňovat na chyby a omyly autora, než na to, která strana je mu bližší. Já bral tento článek jako sumář roku 2014. Není jedno, který stát má více startů? Chleba kvůli tomu levnější nebude. Osobně považuji za přínosnější pro vědu v roce 2014 úspěšné přistání na kometě, než do jisté míry už rutinní starty se zásobami pro ISIS.

+11/−1
31.12.2014 13:44

P78e77t18r 73M10a68r96š74o60u45n 5335718846646

tu politiku tam zatáhl sám autor, kdyby to byl výčet úspěchů či neúspěchů, nebude tam rozebírat politické věci. Dále sám píšete, že to berete jako sumář, jenže to právě sumář není, pokud v něm něco chybí ne?

0/−1
31.12.2014 14:30

P90e58t26r 23P61o64k69o70r85n18ý 4252275192403

Pane Maršoune, protože vesmír skutečně není můj koníček, tak skutečně nevím, co v přehledu chybí. Od toho měla být diskuse. Místo toho se tu řeší, koho má autor článku raději. To už mi opravdu přijde ujeté. Já v tom popisu politiku nevidím. Pravdou je, že k ochlazení vztahů došlo.

+4/0
31.12.2014 14:36

J91a96r91o72s34l96a77v 29H48o59r75á28k 5703272886260

Chleba levnejsi nebude. Hm, klasicky "argument" cechacka.

Tak proc lezete do clanku o kosmonautice? Mimochodem, za nejvetsimi uspechy a objevy vzdy stala politika. Viz zavody v dobe studene valky.

+2/−2
31.12.2014 14:49

P78e71t34r 17P82o55k36o91r69n10ý 4782175902103

Pane Horáku, skutečně si myslíte, že pro úspěchy kosmického výzkumu v roce 2014, je to nejpodstatnější kolik startů měly jednotlivé státy?

+1/−1
31.12.2014 15:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.