Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tegra X1 v Audi nahradí řidiče. Je to mobilní čip se silou superpočítače

Ještě před zahájením veletrhu CES představila NVidia mobilní superprocesor X1. Má výkon 1 TFLOPS, což je i podle slov ředitele a spoluzakladatele NVidie Jen-Sun Huanga „pro chytré telefony opravdu zbytečně mnoho“. Výrobce s ním proto míří především do automobilů. První modely Audi s autonomním řízením již brázdí Kalifornii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J46i15ř15í 41D47v73o92ř41á49k 5848223848560

Až se něco takového rozšíří u kolejových vozidel , bude ještě pár  (možná desítek) let , než se to začne používat u aut.

+1/0
6.1.2015 19:38

M12a85r45t11i70n 61B75a27r61t54e14k 5617501741153

V USA to bude otázka několika málo let a svět bude brzo následovat.

+1/0
6.1.2015 21:29

L42u93d58v87í36k 84G27a24j71d91o93š41í78k 2435793714322

Já bych tak optimistický nebyl. Nejde totiž o nic menšího, než naučit řídící systém inteligenci, aby byl schopen adekvátně a bezpečně reagovat na chování lidí.

Udržet auto na silnici a nenarazit do ijných aut stejným způsobem řízených není pro systém dnes asi žádný problém.

Potíž nastane v provozu, kde se pohybují živí lidé, kteří dělají nepředvídatelné věci. Třeba nedají přednost, nebo se jí naopak vzdají. Nebo udělají výkop a nedostatečně ho označí. Co bude dělat takové auto, když zasněží dopravní značky a systém je nebude schopen přečíst? Co se stane, když značku někdo ukradne? Jak se bude auto chovat na zasněžené silnici, kde není vidět krajnice ani středová čára? A to ani není třeba zmiňovat co se stane, když někdo bude chtít systém úmyslně zmást třeba za účelem teroristického útoku.

Auto které se každé dva kilometry zastaví a bude čekat co na to posádka, protože si nebude vědět rady jak dál asi není úplně použitelné. To jistě sám uznáte.

+2/0
7.1.2015 8:36

V47o49j11t24a 52K39u41š42č79á51k 6839598116799

souhlasim, ze pro 50/50 automatizovany provoz michany s tim manualnim (priklad: jedu na rodinnou oslavu, jsem strizlivy - ridim sam, vracims e domu s tremi panaky v sobe, necham ridit auto) je jeste v realnem svete dost prekazek, ale vse co uvadite jsou docela jednoduse resitelne problemy. 

Snih odfiltruje pouze svetlo, ale ostatni elektromagneticke zareni uz ne. To ze ho MY neuvidime, neznamena, ze ho neuvidi i pocitac. A krom toho, nemusi se jit na vec ani zdaleka tak slozite, staci na kazdou zancku pridela malou vysilacku napajenou rekneme slunecnim panylkem, ktera patricne upozorneni, nebo prikaze predava vsem autum v okoli... 

To same stredove, okrajove, delici a podelne cary. 

Ano, stalo by to penize a HODNE penez, ale to stavba metra, maglevu, dalnic atd. taky. ;-)R^

0/0
7.1.2015 11:28

P96a97v87e97l 55K35u33r57a71l 5841704730190

Upřímně - značky stačí zanést do databáze a mapy kterou bude systém používat.

Tam bohužel bude problém v tom že si lidi nebudou pamatovat že tam ta značka má být.

Ale to je především problém lidí - přístroj je v tomto přesný - veřejné orgány by jenom za každých okolností museli udržovat mapy absolutně aktuální a online hlásit každou změnu.

0/0
12.1.2015 22:36

J76i29ř96í 82D81v82o80ř23á10k 5728903898630

Sice se to nestává často , ale opravoval jsem auto , od kterého pár desítek (možná stovek) metrů sjel blesk.Asi 80 % řídících jednotek šlo do kytek. Vzpoměl jsem si na tzv. autovlaky. Vpředu jedno vozidlo a za ním v krátkých rozestupech další řízené od toho prvního.

0/0
7.1.2015 19:09

V27o55j56t43a 42K63u69š22č96á42k 6899458336459

u kolejovych vozidel se to dnes uz pouziva, viz metro v Copenhagenu: 

https://www.youtube.com/watch?v=9AtxmKl4EUA

0/0
7.1.2015 11:30

K97a89t77e26ř53i78n30a 64S22l82a67v12í76k29o65v95á 6353965180903

No jednu výhodu to asi má, když zaviníte nehodu, tak to hodíte na autopilota R^

+1/−1
6.1.2015 17:43

L18u77d11v38í51k 16G13a96j78d85o16š46í57k 2465813324322

A protože nehody zaviněné autopilotem půjdou na vrub výrobce takového auta, výrobci si dají ještě hodně na čas, aby systém dotáhli do bezchybnosti.

+1/0
7.1.2015 8:40

V55o47j20t43a 61K42u72š74č39á86k 6509558116179

HeadUp promitani a palubni displeje jsou celkem logicke, nakonec v avionice uz MFD (multi funtional display) nahradily veskere (a kdyz ne veskere, tak vetsinu) budiku, takze proc s tim nejit i na zem... 

Promitani na sklo pak muze byt prijemnou a hlavne ZCELA legalni alternativou k chytrym brylim (preci jenom, s google glass se da prohlizet i maily a smsky, a policajti je jeste nejakou dobu nebudou mit za volantem radi ;-D)

+2/0
6.1.2015 17:17

J92i37ř42í 37H30o88r48k74ý 4465758337849

No v těch Audinách to bude kolikrát ku prospěchu ;-)

0/0
6.1.2015 15:00

T36o75m30á53š 39M46a42t72ě78j 9595968573552

Jinak ještě k tomu srovnání se superpočítačema a tohle: 

Superpočítače v TOP500 používají FLOPS s 64bit daty a to ještě změřené LINPACKem (ne spočítané - teoretické jsou uváděné jako peak, a to zahrnují i různá krátkodobá turba / automatické overclocky). 

nVidia ve svém PR uvádí FLOPS s 16 bit daty... s 64bit daty (dual precision) by prakticky nehnula (nad 32bit daty uvádějí polovinu 512 GFLOPs) ... a nad 64bit daty neuvádějí nic (pokud by to bylo zhruba jako u 970M - stejná architektura - tak nad 64 bit daty je 32x pomalejší než nad 32bit daty - pak by tohle dávalo cca 16GFLOPS).  

Takže pokud srovnávat se superpočítači, tak hledat superpočítač s peakvýkonem kolem 16GFLOPS.... a to jsme někde v roce 1990... .

+2/−1
6.1.2015 14:20

M44i37c63h21a28l 61T50o77m77i22n19s25k19ý 9611435827804

otázkou je, jestli je potřeba pracovat s tak velkými čísly.  ;-)

2 na 64 = 18446744073709551616

0/−4
6.1.2015 15:15

T10o43m19á76š 16M96a53t85ě57j 9135228373382

Nepochopils. Slo jen o srovnavani jablek s hruskama v clanku. Neni proste TFLOP jako TFLOP.

Nic vic, nic min.

+4/0
6.1.2015 20:06

M43i39c84h80a84l 61T84o62m27i23n82s16k57ý 9621215387304

jenže v článku píšou o aplikaci u které 32 bitů královsky postačuje.

0/−3
7.1.2015 3:11

T84o98m89á96š 58M62a47t77ě38j 9395198353702

Tak polopatě... 

1) V článku je uveden slaven výkon 1TFLOPs ... a už tam není uvedeno, že to jsou operace s 16bit...  Opravdu není problém postavit "počítač", který nad 1bitovými daty bude mít výkon desítky petaFLOP ... Budeme taky slavit, že je to výkonnější než Milkyway-2? Navíc v článku to ještě naprosto pitomě přirovnávají k vědeckým superpočítačům... 

Jen sem poukazoval na to, že ten 1TFLOP je jen PR... pro většinu operací s obrazem budou muset stejně do SP (FP32) - a tam už je to jen 0,5 TFLOP... 

2) FP64 není jen o velikosti čísla... je to o přesnosti čísla. Netvrdím, že pro tyhle účely je nutná double precision (FP64), ale single precision (FP32) se většinou nevyhneš. INT (FP16) - to je rozsah 0-65525  (nezapomeň, že bez jakýchokoliv desetin...).

Proto je uvádění 1TFLOP u tohoto nekorektní, a srovnání se superpočítači blbost...

+4/0
7.1.2015 8:29

T58o37m50á49š 78M78a39t37ě76j 9815978273812

Když tak na to koukám, tak to žádný velký zázrak opravdu není: 

Je to jen 256 CUDA cores na lepším výrobním procesu... (současné mobilní čipy jsou na 28nm, tohle je na 20nm). Architektura je naprosto stejná - jako současný Maxwell v noteboocích. 

Pro srovnání: 

Tohle TX1: 256 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 4W - 1TFLOPs v 16bit, 512 GFLOPs v 32bit

Současná 970M (notebooky): 1 280 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 90W - 4,7 TFLOPs v 16bit, 2365 GFLOPs v 32bit 

Přepočtená 970M - 256 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 18W (spíš ale ještě méně) - výkon stejný jako X1 (stejná architektura)

(Ty 4 arm jádra jsou v zásadě v rámci výkonu "do počtu"). 

Takže jde jen o to, že zlepšením výrobního procesu z 28nm na 20nm došlo ke snížení spotřeby zhruba na třetinu. A pochvalu si zaslouží ... TSMC ;-D

0/−1
6.1.2015 14:11

-30- 36-69- 8584434419563

Hloubkova neuralni analyza bude asi nejaky novatorsky preklad Deep neural networks nebo Deep learning. V originale by to mozna byvalo reklo neco alespon lidem, co o tom uz slyseli ;)

0/0
6.1.2015 12:42

K36a28t23e46ř41i84n75a 47S13l55a31v74í37k55o64v54á 6653185830413

Už aby vymysleli ten teleport.

+6/0
6.1.2015 12:17

2985914178273

počkejte až Vám to někdo hackne a nahraje Vám tam Need4Speed :)

+3/0
6.1.2015 12:04

T91o78m75á42š 20M17a79t94ě76j 9785448393232

Nebo přelepí kamery třeba vhodně barevnou folií

0/−2
6.1.2015 12:10

K13a17t92e12ř91i34n30a 59S32l89a36v64í80k14o50v59á 6983565440203

Copak přelepit, stačí když vás ohodí zaflákaný kamion nebo traktor. I když určitě udělají nějaký ten zákon, že se nebude smět jezdit po znečistěné silnici, za špatného počasí a s námrazou :-)

+1/0
6.1.2015 12:19

T95o54m61á18š 42M36a94t75ě35j 9975578213342

To bude mít nějakou mechaniku, jak to řešit (automatické stěrače / ostřikovače - v kombinaci s umístěním). 

Ale taková změna barev, nebo nalepená značka přikázaný směr jízdy / zákaz vjezdu ? :)

Mno počkám si ještě chvíli, a pak zapřemýšlím nad rozjetím výroby "vtipných" nálepek :)

+1/−2
6.1.2015 12:30

R40a61d10o89s39l16a67v 86K66l68a87u49d77a 5384138384452

Ta optika je optimalizovaná na určitou vzdálenost. Když na objektiv přilepíte cokoliv, vždycky uvidíte jen hnusnou šmouhu a systém jí nejspíš vyhodnotí jako poruchu kamery.

0/0
6.1.2015 12:41

T76o31m98á29š 27M57a54t84ě68j 9655388533342

Stejně jako se dá ošálit oko, tak vhodné "rozmazání" - barevné gradienty + průhlednost dokážou ošálit kameru. 

Problém by asi spíše byla nutnost naprosto přesného umístění na více než jednu kameru.

+1/−3
6.1.2015 13:11

R34a41d24o39s49l51a49v 69K69l50a75u33d39a 5854738684642

To je pak sranda když ta kamera slouží i pro ochranu auta, takže majitel jakmile sedne do vozu tak na monitoru uvidí váš xicht:-P   Proč vymejšlíte takové kraviny? Je spousta způsobů jak i dneska vyřadit auto z provozu. Naříznutí nějaké hadičky, vypuštění kol, nebo jejich demontáž, polití benzínem a zapálení.... ale proč to všechno? Pro vaše potěšení?

+1/0
6.1.2015 13:18

T96o90m46á88š 30M36a21t15ě23j 9145548153692

Uvolni se trochu ... bereš to příliš vážně. 

Ano pro pobavení, pro to potěšení dostat jednoduše stroj "do úzkých".

Přesně pro to pobavení, pro které se někteří postaví před automatický vysavač a facinovaně koukají, jak se točí na místě...  prostě pro srandu králíkům. Poťouchlost no ...

+2/−2
6.1.2015 13:46

A50l38e42x42a44n55d34r 47K87o60s88t75k16a 8802338946864

Netřeba, stačí až se složí software.

0/0
6.1.2015 12:51

M71a80r25t14i67n 46P17r44o13k15e13š 5332369472945

rád si připlatím za auto, které to mít nebude

+2/−1
6.1.2015 11:55

T63o10m98á47š 89M96a50t27ě44j 9275188403572

Dost bych mírnil to nadšení nad 1TFLOPS... a velmi rychle bych odstranil to srovnání se superpočítači. Je to totiž hodně zavádějící, a o reálném výkonu to dává pouze velmi omezený obrázek.  

Záleží s jakými daty se ty operace provádějí... A tady je to malý podvod od nvidie- používají "half precision/integer" data (16bit), v počítačové branži se běžně používá "single precision/floating point" (32bit), nebo double precision (64bit).  (Tady nejvíce kulhá to srovnání se superpočítači). 

A jinak žádný extra zázrak to není - Nvidia GTX 680 - (2 roky stará) - 3TFLOPS pro 32 bit data, Současný mobilní čip - GTX980M - 3TFLOPS pro 32bit data... (pokud by jel nad 16bit daty - tak bude výkon téměř dvojnásobek (pokud by toho byly ty čipy schopny...). 

Jinak to srovnání se superpočítačema, které v současnosti drží rekord kolem 33PFLOPS nad 64bit daty... ano první TFLOP počítač je někde z půlky devadesátých let... ale od té doby se měřítka dost změnila. (V kapse nosíme v telefonech procesory s výkonem nejdražších spotřebitelských počítačů té doby, a nikdo se nad tím nepozastavuje).

+6/−1
6.1.2015 11:21

V23o23j54t87a 19K36u41š72č88á64k 6829908356969

no jo, vona ta gtx980 bude mozna vykonnejsi, ale taky 3x vic sezere ;-D

0/0
6.1.2015 17:14

T41o50m30á23š 61M23a92t21ě15j 9815848153892

To nebyla az tak pointa... slo spis o to srovnani s vedeckymi superpocitaci...

0/0
6.1.2015 20:08

O31n63d80ř86e58j 16S58t30a88r59o24c24h 5980153322744

Já nevím, nahradit všechny ovládací prvky dotykovým displejem? Vždyť je to nebezpečné. Sledovat provoz a přitom rukou nahmátnout knoflík od topení, nebo hlasitosti jakž takž jde, aniž by řidič musel spustit oči z dopravní situace okolo. Ale v případě dotykového ovládání se prostě musí podívat, kam šmátrá.

+2/0
6.1.2015 11:19

V45á26c55l63a98v 19P76o23t13k55a26n 8649123176727

Auto bude ridit samo, v bezpecnych koridorech napr na dalnicich muzes i spat.

0/0
6.1.2015 11:39

L12u14d45v20í18k 18G77a33j83d76o76š51í89k 2165983624182

Auto bude moci řídit samo tak nejdříve za 20 let. Dotykové displeje se už dnes dávno do aut montují.

Jinak je to částečně i věc módy. Stačí si vzpomenout na digitální hodinky na přelomu 70. a 80. let. Všichni byli nadšení a za pár let se rádi vrátili k "archaickým" ručičkovým hodinkám.

Dotykové ovládání má spoustu výhod. Hlavně ale pro výrobce. Je to totiž  výrobně velmi laciné. Jenže jednoúčelové ovládací prvky mají své zjevné přednosti a výrobci zvláště luxuxsnějších aut dobře vědí, proč dávají na palubku stále les čudlíků.

+2/0
6.1.2015 12:03

R70a46d69o64s39l50a89v 22K86l66a82u12d89a 5934288814852

Výrobci daleko raději montují tlačítka a mechaniku. Třeba kličky na okna. Bývají totiž poruchová a tak si servis přijde na své. :-)

0/0
6.1.2015 12:43

P21e19t62r 94T23y65č66k92a 6705862329662

Tak před časem jsem viděl pořad o tom jak volvo testuje systém kdy auto samo zaparkuje. Připadalo mi to jak absolutně nedostupná technologie. A dnes si to můžeš poměrně levně koupit snad do každého auta.

+1/0
6.1.2015 14:02

L85u17d13v92í18k 92G64a47j18d72o62š55í97k 2315503934302

Když se podíváte na to co se pod touto vymožeností skrývá, tak jsou to čidla za pár korun, servomotor na volantu rovněž za pár korun a všechno ostatní je věc softwareu. Takže není žádný div, že když už někdo jednou takový SW vyvinul, že po čase, až se zaplatí náklady na vývoj, půjde cena dolů.

0/0
7.1.2015 8:16

J93a81n 57N68o13v93á88k 9989226571792

spíš se za par let hodinky prestali nosit temer uplne;-)

0/0
6.1.2015 23:39

L13u71d67v62í67k 54G10a59j79d19o81š10í62k 2445773484562

To ano. Sám jsem na několik let hodinky odložil a teď se k nim zase pomalu vracím.

Nicméně když se podíváte na stále dost velký trh s hodinkami, tak jsou "digitálky" spíš závan retro. Jinak všechny hodinky mají ručičky a cení se hlavně mechanika.

0/0
7.1.2015 8:08

J17a95n 90K25u72d72l76á14č73e97k 7825225

A kdo bude platit pokuty, co? Majitel auta nebo výrobce čipu nebo výrobce softwaru?

0/0
6.1.2015 11:05

J24a93r94o45s84l44a45v 15J10a86k52u30b90o24v 8212225815937

pokuty za co?

0/0
6.1.2015 11:53

J34i34ř55í 42K90o25c65u63r39e98k 6905574925568

Za porušení značky, tkerá bude systémem vyhodnocena jako že to značka není. Různé zrezlé cedule a značky schované v křoví, značky umístěné na krajnici a zakrtyté navzájem. "Značky" vyrobené lidovou tvořivostí, které nejsou ve vyhlášce, ale místní samospráva za ně vybírá pokuty. 

Například začátek obce: http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=992863.jpg&httpref=54342/132761

Jak daleko jsme od přejezdu? http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=980664.jpg&httpref=54342/261238

Je to ještě značka? http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=936671.jpg&httpref=54342/256804

Neviditelná: http://goo.gl/maps/QO0Ty

Wodka? Charašo! http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=918986.jpg&httpref=54342/255208

0/0
7.1.2015 19:04

J27a46n 65U24l85r64y76c98h 4411437550298

je otázka, jestli se běžný aplikace za lidovou cenu dožiju - když si představím nejen technicko ekonomický vývoj + sociálně psychologické zábrany, ale hlavně legislativní procedury (zvlášť u nás kde je koktejl neschopnosti a alibismu a rigidnosti pěkně silný), tak tomu nevěřím, a hrozně toho lituju - většina lidí tady i jinde pořád bude mlít o tom, jak by nikdy nedovolili, aby za ně počítač rozhodoval, jak jsou se svými improvizačními schopnostmi nenahraditelní - připom je to taková blbost, jako kdybyste tvrdili, že můžete pomocí logaritmickýho pravítka nahradit svůj nespolehlivý zabugovaný PC... - věc je přece naprosto jednoduchá - jakmile se v praktickém provozu dokáže, že ten počítačově řízený vůz vykazuje statisticky znatelně nižší nehodovoist než řidiči, tak není o čem přemýšlet, a naopak jeho nezavedení znamená fakticky vědomé zabíjení a mrzačení i naprosto nevinných lidí dík vyšímu podílu nehod zaviněných těmi nenahraditelnými řidiči (že budou způsobovat nehody i tyhle systémy je přirozené a OK - pokud jich bude míň než dosud);

problém je, že se najde spousta bezmozků, kteří budou i v rozporu s jasnou logikou vždycky tvrdit, že oni jsou určitě lepší než nějaký počítačový systém, ale mnohem horší je, že asi pro většinu lidí je řízení symbolem toho, že něco úspěšně ovládají, je to pro ně jedna z nejdůležitějších činností, která je naplňuje (pro mě nepochopitelně - podle mě je řízení naprostá a totální otrava, který bych se rád zbavil z fleku) a obejít se bez tohodle šidítka pro masírování vlastního ega jim přijde nepřekousnutelné, takže možná ještě na dlouho budeme všichni odsouzeni k tak iracionální činnosti (včetně toho zbytečného zabíjení a mrzačení) jakou za chvíli fakticky bude řízení vozu člověkem

+3/0
6.1.2015 10:58

I53v70a33n 57Z60y63k32á78n 9720573669806

Mínus Vám dávat nebudu, ale oponovat musím. Zde nejde o to, jestli člověk dokáže něco lépe nebo naopak čip. Vaším způsobem uvažování můžeme přenechat počítači téměř vše. Počínaje optimálním uvařením čaje, konče optimálním otěhotněním manželky. Člověk má právo dělat věci, které mu přináší potěchu, které mu přináší užitek, samozřejmě za předpokladu, že za své činy nese zodpovědnost. Ale tak tomu bylo téměř vždy a téměř u všeho, takže žádná změna. Tak jako mohou jedni navrhovat, že učit dítě psát psace je kravina, protože může dnes ovládat PC hlasem, tak druzí budou správně oponovat, že učit dítě psát zároveň znamená učit dítě drobné motorice. Cokoliv, co se člověk učí, co člověk vykonává, posiluje jeho schopnosti. Pokud zbude na člověka pouze fakt, že může odpočívat, protože vše za něj udělají stroje, jednak to znamená zánik pro člověka z titulu jeho degenerace a dále to znamená zánik milionu pracovních míst, které nikdo ničím nenahradí na ziskové straně sociálního účtu, který bude sanovat armádu nezaměstnaných. Bohužel v lidstvu je stále dost silná a vlivná skupina těch, kteří si toto buď nechtěji uvědomit nebo tak činí záměrně a díky tomu jde lidstvo do stále větších .. slušně řečeno exkrementů.

+4/−1
6.1.2015 11:07

M12i78l78a30n 14K46l23o51u93č95e12k 3540585958357

Obvyklé naříkání nad pracovními místy, podobně naříkali dělnící nad automatickými tkalcovskými stavy( a taky chudáci nemohli posilovat své schopnosti ručním tkaním když to za ně dělal stroj). Pokud vy si nenajdete nějakou smysluplnou činnost, když za vás bude třeba řídit auto, tak je to jen vaše chyba.

+2/0
6.1.2015 11:21

I27v27a34n 91Z22y85k70á71n 9940403819476

Jedna věc je najít smysluplnou činnost ... těch je kolem tolik, že byste se upracoval do úmoru. Pak je ale také otázka, jestli za tu činnost dostanete vůbec zaplaceno, natož adekvátně nutným životním potřebám. A až vám technologický vývoj sebere pracovní místo třeba v 58 letech, za zády budete mít statisíce a v tu dobu možná i nějaký ten milion nezaměstnaných, to už pak klesají koutku z úsměvu i jiným střelcům, kteří si před tím mysleli, jací jsou borci, kterých se to přeci nikdy týkat nemůže. Ono by neškodilo mít obecně trocha pokory před tím, co nám život servíruje, resp. může servírovat. Ale na druhou stranu, nemyslím, že je rozumné sám (jako společnost) strkat hlavu do oprátky a ještě se u toho tetelit blahem, že přeci nějaké ty oběti byly a jsou při technologickém pokroku vždy.

0/0
6.1.2015 12:02

M36i35l23a83n 69K78l83o21u17č84e55k 3940945298147

Jakto až, vy to říkáte, jakoby to bylo nevyhnutelné, pracovní místo vám může sebrat i technické zaostávání, takže to, že technický pokrok nebude vám vaše pracovní místo vůbec nezajistí.

0/0
6.1.2015 12:24

J35a56n 67U77l98r64y38c15h 4611477640548

to je - nad tímhle konkrétním tématem naprosto absurdní argumentace - a) u řízení vozu teda nejde o to, jestli je lepší čip, nebo člověk? - neboli ausgerechnet u řízení ve jménu potěchy nebo rozvíjení potenciálu člověka (což je u řízení blbost - viz dále) se klidně smířím s tím, že to přinese větší počet mrtvých a mrzáků - tohle zní v naší přejemnělý společnosti kapánek nepřijatelně, že? (a pokud chcete naši společnost obrodit stykem s drsnější realitou, která přináší třeba i fyzická zranění, nebo úmrtí, tak si můžete vybrat fůru vhodnějších oblastí (kde mj. nebudou následky ohrožení naprosto nevinní lidé, jako je tomu u dopravních nehod) - můžete třeba dramaticky omezit různé povinné ochranné technologické postupy a prostředky, můžete propagovat sporty při kterých budou aktéři běžně umírat, můžete podporovat militarizaci naší společnosti a její bojovou angažovanost na nejrůznějších místech);

b) představovat zrovna řízení auta coby příklad toho, co posiluje lidské schopnosti, potenciál, je směšnost - ano, řízení může u člověka rozvinout a posílit lecjaké schopnosti, ale to může zrovna tak dobže udělat opravdu bezpočet jiných činností a oblastí; když si porovnáte celkový čas věnovaný řízení a jeho celkový výnos pro rozvoj potenciálu člověka, vyjde vám řízení z tohodle hlediska jako velice neefektivní konání, to se u jiných (mj. i obměňovaných) činností můžete rozvíjet nesrovnale víc... - jenže tady jsme u toho, co už jsem napsal - řízení je zřejmě pro vás ikona, nedoknutelný symbol vaší důležitosti, vaší realizace...

+3/0
6.1.2015 12:19

J93a41n 16U83l89r32y97c86h 4261797220428

c) a obecně - představa o tom, že technologický pokrok člověka kazí a degeneruje je stará jak ten vývoj sám, podle mě to takhle jednoduché není, ale snažit se z tohodle vývoje odselektovat zrovna řízení vozů, to už je na palici - vadí vám úplně stejně např. současný způsob zemědělské výroby? (to je přece pro lidstvo hrozná ztráta, když většina společnosti ztratí spojení s půdou, pojem o tom, co to je vlastníma rukama si dobývat svou obživu), jste např. proti současnému standardu bydlení? (který přece současného člověka opět otupuje nadměrným přepychem, kdy řeší problém zimy (v lepším případě i horka) vteřinovou regulací s nějakým knoflíkem..., kdy je obklopený nejrůznějšími stroječky, které mu mají usnadnit i jednoduché činnosti) - tohle za sebe taky požadujete odstranit, takže aspoň v tom svém bytě (domě) schválně žijete na úrovni začátku 20. století? (což je lehce realizovatelné) - tipnul bych, že asi sotva..., ale zrovna u auta jste najednou pro zastavení vývoje..., v ostatních oblastech (těch příkladů bych samozřejmě mohl uvést desítky dalších) byste asi ty výdobytky pokroku nechtěl stopnout

(a mimochodem, není současný způsob ovládání vozu se všemi možnými udělátky - posilovače, klimatizace, řazení, startování atd atd. zas nesmyslnou cestou k tomu ohlupování a degeneraci člověka? - přece mnohem lepší by bylo, kdyby si nastartoval klikou, popasoval by se s řízením chlapsky bez posilovačů, synchronizace..., ne? - to by ho rozvinulo mnohem víc..., ale ne, to by byla zbytečná otrava - u auta jde přece o ten pocit, že řídím já, čím to bude pohodlnější tím líp, jde jen o tu představu, že já jsem šéf auta a určitě dobrý (nejspíš nadprůměrný) řidič v silničním provozu, to je ten (nepřiznaný, resp. i nevědomý) základ, o který jde, proto ta zuřivá reakce mnohých proti odejmutí řízení, která by v jiné oblasti prošla bez povšimnutí)

+1/0
6.1.2015 12:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.