Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tegra X1 v Audi nahradí řidiče. Je to mobilní čip se silou superpočítače

Ještě před zahájením veletrhu CES představila NVidia mobilní superprocesor X1. Má výkon 1 TFLOPS, což je i podle slov ředitele a spoluzakladatele NVidie Jen-Sun Huanga „pro chytré telefony opravdu zbytečně mnoho“. Výrobce s ním proto míří především do automobilů. První modely Audi s autonomním řízením již brázdí Kalifornii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J70i37ř58í 42D68v44o81ř34á95k 5458343368630

Až se něco takového rozšíří u kolejových vozidel , bude ještě pár  (možná desítek) let , než se to začne používat u aut.

+1/0
6.1.2015 19:38

M21a30r42t43i89n 14B56a43r64t11e31k 5317431591113

V USA to bude otázka několika málo let a svět bude brzo následovat.

+1/0
6.1.2015 21:29

L78u41d41v68í41k 55G46a57j72d56o89š42í93k 2865803204112

Já bych tak optimistický nebyl. Nejde totiž o nic menšího, než naučit řídící systém inteligenci, aby byl schopen adekvátně a bezpečně reagovat na chování lidí.

Udržet auto na silnici a nenarazit do ijných aut stejným způsobem řízených není pro systém dnes asi žádný problém.

Potíž nastane v provozu, kde se pohybují živí lidé, kteří dělají nepředvídatelné věci. Třeba nedají přednost, nebo se jí naopak vzdají. Nebo udělají výkop a nedostatečně ho označí. Co bude dělat takové auto, když zasněží dopravní značky a systém je nebude schopen přečíst? Co se stane, když značku někdo ukradne? Jak se bude auto chovat na zasněžené silnici, kde není vidět krajnice ani středová čára? A to ani není třeba zmiňovat co se stane, když někdo bude chtít systém úmyslně zmást třeba za účelem teroristického útoku.

Auto které se každé dva kilometry zastaví a bude čekat co na to posádka, protože si nebude vědět rady jak dál asi není úplně použitelné. To jistě sám uznáte.

+2/0
7.1.2015 8:36

V13o59j67t41a 55K47u16š66č60á33k 6669798256769

souhlasim, ze pro 50/50 automatizovany provoz michany s tim manualnim (priklad: jedu na rodinnou oslavu, jsem strizlivy - ridim sam, vracims e domu s tremi panaky v sobe, necham ridit auto) je jeste v realnem svete dost prekazek, ale vse co uvadite jsou docela jednoduse resitelne problemy. 

Snih odfiltruje pouze svetlo, ale ostatni elektromagneticke zareni uz ne. To ze ho MY neuvidime, neznamena, ze ho neuvidi i pocitac. A krom toho, nemusi se jit na vec ani zdaleka tak slozite, staci na kazdou zancku pridela malou vysilacku napajenou rekneme slunecnim panylkem, ktera patricne upozorneni, nebo prikaze predava vsem autum v okoli... 

To same stredove, okrajove, delici a podelne cary. 

Ano, stalo by to penize a HODNE penez, ale to stavba metra, maglevu, dalnic atd. taky. ;-)R^

0/0
7.1.2015 11:28

P67a23v59e89l 45K44u54r94a32l 5511884850960

Upřímně - značky stačí zanést do databáze a mapy kterou bude systém používat.

Tam bohužel bude problém v tom že si lidi nebudou pamatovat že tam ta značka má být.

Ale to je především problém lidí - přístroj je v tomto přesný - veřejné orgány by jenom za každých okolností museli udržovat mapy absolutně aktuální a online hlásit každou změnu.

0/0
12.1.2015 22:36

J41i40ř10í 53D32v17o43ř50á32k 5588973298720

Sice se to nestává často , ale opravoval jsem auto , od kterého pár desítek (možná stovek) metrů sjel blesk.Asi 80 % řídících jednotek šlo do kytek. Vzpoměl jsem si na tzv. autovlaky. Vpředu jedno vozidlo a za ním v krátkých rozestupech další řízené od toho prvního.

0/0
7.1.2015 19:09

V10o23j92t49a 78K96u49š88č19á26k 6279298666599

u kolejovych vozidel se to dnes uz pouziva, viz metro v Copenhagenu: 

https://www.youtube.com/watch?v=9AtxmKl4EUA

0/0
7.1.2015 11:30

K20a66t24e23ř45i32n95a 26S80l63a90v35í79k71o54v59á 6783195660863

No jednu výhodu to asi má, když zaviníte nehodu, tak to hodíte na autopilota R^

+1/−1
6.1.2015 17:43

L46u35d31v32í37k 94G46a27j44d89o20š43í15k 2895243824722

A protože nehody zaviněné autopilotem půjdou na vrub výrobce takového auta, výrobci si dají ještě hodně na čas, aby systém dotáhli do bezchybnosti.

+1/0
7.1.2015 8:40

V48o40j14t59a 63K89u96š32č97á43k 6589628386549

HeadUp promitani a palubni displeje jsou celkem logicke, nakonec v avionice uz MFD (multi funtional display) nahradily veskere (a kdyz ne veskere, tak vetsinu) budiku, takze proc s tim nejit i na zem... 

Promitani na sklo pak muze byt prijemnou a hlavne ZCELA legalni alternativou k chytrym brylim (preci jenom, s google glass se da prohlizet i maily a smsky, a policajti je jeste nejakou dobu nebudou mit za volantem radi ;-D)

+2/0
6.1.2015 17:17

J71i68ř87í 49H52o79r77k86ý 4235108677309

No v těch Audinách to bude kolikrát ku prospěchu ;-)

0/0
6.1.2015 15:00

T43o45m55á45š 68M37a48t69ě63j 9365938473152

Jinak ještě k tomu srovnání se superpočítačema a tohle: 

Superpočítače v TOP500 používají FLOPS s 64bit daty a to ještě změřené LINPACKem (ne spočítané - teoretické jsou uváděné jako peak, a to zahrnují i různá krátkodobá turba / automatické overclocky). 

nVidia ve svém PR uvádí FLOPS s 16 bit daty... s 64bit daty (dual precision) by prakticky nehnula (nad 32bit daty uvádějí polovinu 512 GFLOPs) ... a nad 64bit daty neuvádějí nic (pokud by to bylo zhruba jako u 970M - stejná architektura - tak nad 64 bit daty je 32x pomalejší než nad 32bit daty - pak by tohle dávalo cca 16GFLOPS).  

Takže pokud srovnávat se superpočítači, tak hledat superpočítač s peakvýkonem kolem 16GFLOPS.... a to jsme někde v roce 1990... .

+2/−1
6.1.2015 14:20

M31i71c67h47a97l 23T28o10m40i56n14s59k27ý 9541935327944

otázkou je, jestli je potřeba pracovat s tak velkými čísly.  ;-)

2 na 64 = 18446744073709551616

0/−4
6.1.2015 15:15

T35o71m49á89š 38M11a64t96ě12j 9275688263322

Nepochopils. Slo jen o srovnavani jablek s hruskama v clanku. Neni proste TFLOP jako TFLOP.

Nic vic, nic min.

+4/0
6.1.2015 20:06

M98i34c22h57a41l 72T65o51m42i30n32s29k26ý 9541145227324

jenže v článku píšou o aplikaci u které 32 bitů královsky postačuje.

0/−3
7.1.2015 3:11

T88o51m18á42š 71M52a54t94ě98j 9275578693222

Tak polopatě... 

1) V článku je uveden slaven výkon 1TFLOPs ... a už tam není uvedeno, že to jsou operace s 16bit...  Opravdu není problém postavit "počítač", který nad 1bitovými daty bude mít výkon desítky petaFLOP ... Budeme taky slavit, že je to výkonnější než Milkyway-2? Navíc v článku to ještě naprosto pitomě přirovnávají k vědeckým superpočítačům... 

Jen sem poukazoval na to, že ten 1TFLOP je jen PR... pro většinu operací s obrazem budou muset stejně do SP (FP32) - a tam už je to jen 0,5 TFLOP... 

2) FP64 není jen o velikosti čísla... je to o přesnosti čísla. Netvrdím, že pro tyhle účely je nutná double precision (FP64), ale single precision (FP32) se většinou nevyhneš. INT (FP16) - to je rozsah 0-65525  (nezapomeň, že bez jakýchokoliv desetin...).

Proto je uvádění 1TFLOP u tohoto nekorektní, a srovnání se superpočítači blbost...

+4/0
7.1.2015 8:29

T63o13m37á39š 44M43a93t55ě69j 9195478283622

Když tak na to koukám, tak to žádný velký zázrak opravdu není: 

Je to jen 256 CUDA cores na lepším výrobním procesu... (současné mobilní čipy jsou na 28nm, tohle je na 20nm). Architektura je naprosto stejná - jako současný Maxwell v noteboocích. 

Pro srovnání: 

Tohle TX1: 256 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 4W - 1TFLOPs v 16bit, 512 GFLOPs v 32bit

Současná 970M (notebooky): 1 280 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 90W - 4,7 TFLOPs v 16bit, 2365 GFLOPs v 32bit 

Přepočtená 970M - 256 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 18W (spíš ale ještě méně) - výkon stejný jako X1 (stejná architektura)

(Ty 4 arm jádra jsou v zásadě v rámci výkonu "do počtu"). 

Takže jde jen o to, že zlepšením výrobního procesu z 28nm na 20nm došlo ke snížení spotřeby zhruba na třetinu. A pochvalu si zaslouží ... TSMC ;-D

0/−1
6.1.2015 14:11

-16- 97-57- 8184784449793

Hloubkova neuralni analyza bude asi nejaky novatorsky preklad Deep neural networks nebo Deep learning. V originale by to mozna byvalo reklo neco alespon lidem, co o tom uz slyseli ;)

0/0
6.1.2015 12:42

K56a22t56e92ř43i56n25a 79S85l88a27v69í51k24o72v61á 6173625510753

Už aby vymysleli ten teleport.

+6/0
6.1.2015 12:17

2815874548573

počkejte až Vám to někdo hackne a nahraje Vám tam Need4Speed :)

+3/0
6.1.2015 12:04

T62o72m61á14š 36M42a92t29ě10j 9605428283322

Nebo přelepí kamery třeba vhodně barevnou folií

0/−2
6.1.2015 12:10

K79a26t87e49ř60i97n53a 39S60l39a45v45í56k42o45v27á 6373275150453

Copak přelepit, stačí když vás ohodí zaflákaný kamion nebo traktor. I když určitě udělají nějaký ten zákon, že se nebude smět jezdit po znečistěné silnici, za špatného počasí a s námrazou :-)

+1/0
6.1.2015 12:19

T73o15m87á98š 61M17a34t83ě89j 9375578943712

To bude mít nějakou mechaniku, jak to řešit (automatické stěrače / ostřikovače - v kombinaci s umístěním). 

Ale taková změna barev, nebo nalepená značka přikázaný směr jízdy / zákaz vjezdu ? :)

Mno počkám si ještě chvíli, a pak zapřemýšlím nad rozjetím výroby "vtipných" nálepek :)

+1/−2
6.1.2015 12:30

R10a74d44o29s94l65a98v 15K95l63a28u32d53a 5964968564712

Ta optika je optimalizovaná na určitou vzdálenost. Když na objektiv přilepíte cokoliv, vždycky uvidíte jen hnusnou šmouhu a systém jí nejspíš vyhodnotí jako poruchu kamery.

0/0
6.1.2015 12:41

T66o25m24á90š 14M74a80t23ě43j 9715988903322

Stejně jako se dá ošálit oko, tak vhodné "rozmazání" - barevné gradienty + průhlednost dokážou ošálit kameru. 

Problém by asi spíše byla nutnost naprosto přesného umístění na více než jednu kameru.

+1/−3
6.1.2015 13:11

R35a54d54o18s97l47a72v 26K62l82a84u49d18a 5154828124972

To je pak sranda když ta kamera slouží i pro ochranu auta, takže majitel jakmile sedne do vozu tak na monitoru uvidí váš xicht:-P   Proč vymejšlíte takové kraviny? Je spousta způsobů jak i dneska vyřadit auto z provozu. Naříznutí nějaké hadičky, vypuštění kol, nebo jejich demontáž, polití benzínem a zapálení.... ale proč to všechno? Pro vaše potěšení?

+1/0
6.1.2015 13:18

T87o12m39á92š 40M11a32t15ě84j 9595538253302

Uvolni se trochu ... bereš to příliš vážně. 

Ano pro pobavení, pro to potěšení dostat jednoduše stroj "do úzkých".

Přesně pro to pobavení, pro které se někteří postaví před automatický vysavač a facinovaně koukají, jak se točí na místě...  prostě pro srandu králíkům. Poťouchlost no ...

+2/−2
6.1.2015 13:46

A83l85e70x34a64n36d10r 28K51o51s47t73k29a 8522978376314

Netřeba, stačí až se složí software.

0/0
6.1.2015 12:51

M89a40r15t38i88n 95P92r43o33k24e60š 5772959252675

rád si připlatím za auto, které to mít nebude

+2/−1
6.1.2015 11:55

T40o12m39á68š 29M33a29t21ě76j 9425608113212

Dost bych mírnil to nadšení nad 1TFLOPS... a velmi rychle bych odstranil to srovnání se superpočítači. Je to totiž hodně zavádějící, a o reálném výkonu to dává pouze velmi omezený obrázek.  

Záleží s jakými daty se ty operace provádějí... A tady je to malý podvod od nvidie- používají "half precision/integer" data (16bit), v počítačové branži se běžně používá "single precision/floating point" (32bit), nebo double precision (64bit).  (Tady nejvíce kulhá to srovnání se superpočítači). 

A jinak žádný extra zázrak to není - Nvidia GTX 680 - (2 roky stará) - 3TFLOPS pro 32 bit data, Současný mobilní čip - GTX980M - 3TFLOPS pro 32bit data... (pokud by jel nad 16bit daty - tak bude výkon téměř dvojnásobek (pokud by toho byly ty čipy schopny...). 

Jinak to srovnání se superpočítačema, které v současnosti drží rekord kolem 33PFLOPS nad 64bit daty... ano první TFLOP počítač je někde z půlky devadesátých let... ale od té doby se měřítka dost změnila. (V kapse nosíme v telefonech procesory s výkonem nejdražších spotřebitelských počítačů té doby, a nikdo se nad tím nepozastavuje).

+6/−1
6.1.2015 11:21

V50o87j62t57a 85K42u60š25č93á39k 6539798426459

no jo, vona ta gtx980 bude mozna vykonnejsi, ale taky 3x vic sezere ;-D

0/0
6.1.2015 17:14

T65o93m36á90š 69M76a14t83ě66j 9355908303202

To nebyla az tak pointa... slo spis o to srovnani s vedeckymi superpocitaci...

0/0
6.1.2015 20:08

O41n74d27ř45e27j 24S95t92a80r81o57c92h 5890123182424

Já nevím, nahradit všechny ovládací prvky dotykovým displejem? Vždyť je to nebezpečné. Sledovat provoz a přitom rukou nahmátnout knoflík od topení, nebo hlasitosti jakž takž jde, aniž by řidič musel spustit oči z dopravní situace okolo. Ale v případě dotykového ovládání se prostě musí podívat, kam šmátrá.

+2/0
6.1.2015 11:19

V98á33c67l48a82v 82P71o33t80k78a44n 8469133686827

Auto bude ridit samo, v bezpecnych koridorech napr na dalnicich muzes i spat.

0/0
6.1.2015 11:39

L76u55d30v11í68k 97G86a84j65d85o84š94í92k 2485843984502

Auto bude moci řídit samo tak nejdříve za 20 let. Dotykové displeje se už dnes dávno do aut montují.

Jinak je to částečně i věc módy. Stačí si vzpomenout na digitální hodinky na přelomu 70. a 80. let. Všichni byli nadšení a za pár let se rádi vrátili k "archaickým" ručičkovým hodinkám.

Dotykové ovládání má spoustu výhod. Hlavně ale pro výrobce. Je to totiž  výrobně velmi laciné. Jenže jednoúčelové ovládací prvky mají své zjevné přednosti a výrobci zvláště luxuxsnějších aut dobře vědí, proč dávají na palubku stále les čudlíků.

+2/0
6.1.2015 12:03

R57a34d72o81s46l49a54v 72K35l43a62u54d89a 5254238464442

Výrobci daleko raději montují tlačítka a mechaniku. Třeba kličky na okna. Bývají totiž poruchová a tak si servis přijde na své. :-)

0/0
6.1.2015 12:43

P54e34t16r 34T62y22č96k64a 6695612979272

Tak před časem jsem viděl pořad o tom jak volvo testuje systém kdy auto samo zaparkuje. Připadalo mi to jak absolutně nedostupná technologie. A dnes si to můžeš poměrně levně koupit snad do každého auta.

+1/0
6.1.2015 14:02

L85u47d85v85í94k 61G13a27j35d52o81š48í64k 2285533234582

Když se podíváte na to co se pod touto vymožeností skrývá, tak jsou to čidla za pár korun, servomotor na volantu rovněž za pár korun a všechno ostatní je věc softwareu. Takže není žádný div, že když už někdo jednou takový SW vyvinul, že po čase, až se zaplatí náklady na vývoj, půjde cena dolů.

0/0
7.1.2015 8:16

J31a32n 40N14o77v34á48k 9649956331282

spíš se za par let hodinky prestali nosit temer uplne;-)

0/0
6.1.2015 23:39

L47u28d34v52í88k 13G73a45j45d68o52š39í37k 2515823504162

To ano. Sám jsem na několik let hodinky odložil a teď se k nim zase pomalu vracím.

Nicméně když se podíváte na stále dost velký trh s hodinkami, tak jsou "digitálky" spíš závan retro. Jinak všechny hodinky mají ručičky a cení se hlavně mechanika.

0/0
7.1.2015 8:08

J79a81n 79K72u42d45l26á47č49e94k 7625175

A kdo bude platit pokuty, co? Majitel auta nebo výrobce čipu nebo výrobce softwaru?

0/0
6.1.2015 11:05

J80a18r69o22s47l31a12v 34J43a29k40u75b63o19v 8832855865707

pokuty za co?

0/0
6.1.2015 11:53

J61i48ř96í 96K81o54c26u47r65e47k 6605194535868

Za porušení značky, tkerá bude systémem vyhodnocena jako že to značka není. Různé zrezlé cedule a značky schované v křoví, značky umístěné na krajnici a zakrtyté navzájem. "Značky" vyrobené lidovou tvořivostí, které nejsou ve vyhlášce, ale místní samospráva za ně vybírá pokuty. 

Například začátek obce: http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=992863.jpg&httpref=54342/132761

Jak daleko jsme od přejezdu? http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=980664.jpg&httpref=54342/261238

Je to ještě značka? http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=936671.jpg&httpref=54342/256804

Neviditelná: http://goo.gl/maps/QO0Ty

Wodka? Charašo! http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=918986.jpg&httpref=54342/255208

0/0
7.1.2015 19:04

J35a94n 49U16l45r57y29c80h 4691127840778

je otázka, jestli se běžný aplikace za lidovou cenu dožiju - když si představím nejen technicko ekonomický vývoj + sociálně psychologické zábrany, ale hlavně legislativní procedury (zvlášť u nás kde je koktejl neschopnosti a alibismu a rigidnosti pěkně silný), tak tomu nevěřím, a hrozně toho lituju - většina lidí tady i jinde pořád bude mlít o tom, jak by nikdy nedovolili, aby za ně počítač rozhodoval, jak jsou se svými improvizačními schopnostmi nenahraditelní - připom je to taková blbost, jako kdybyste tvrdili, že můžete pomocí logaritmickýho pravítka nahradit svůj nespolehlivý zabugovaný PC... - věc je přece naprosto jednoduchá - jakmile se v praktickém provozu dokáže, že ten počítačově řízený vůz vykazuje statisticky znatelně nižší nehodovoist než řidiči, tak není o čem přemýšlet, a naopak jeho nezavedení znamená fakticky vědomé zabíjení a mrzačení i naprosto nevinných lidí dík vyšímu podílu nehod zaviněných těmi nenahraditelnými řidiči (že budou způsobovat nehody i tyhle systémy je přirozené a OK - pokud jich bude míň než dosud);

problém je, že se najde spousta bezmozků, kteří budou i v rozporu s jasnou logikou vždycky tvrdit, že oni jsou určitě lepší než nějaký počítačový systém, ale mnohem horší je, že asi pro většinu lidí je řízení symbolem toho, že něco úspěšně ovládají, je to pro ně jedna z nejdůležitějších činností, která je naplňuje (pro mě nepochopitelně - podle mě je řízení naprostá a totální otrava, který bych se rád zbavil z fleku) a obejít se bez tohodle šidítka pro masírování vlastního ega jim přijde nepřekousnutelné, takže možná ještě na dlouho budeme všichni odsouzeni k tak iracionální činnosti (včetně toho zbytečného zabíjení a mrzačení) jakou za chvíli fakticky bude řízení vozu člověkem

+3/0
6.1.2015 10:58

I57v46a53n 12Z68y62k38á64n 9190743459296

Mínus Vám dávat nebudu, ale oponovat musím. Zde nejde o to, jestli člověk dokáže něco lépe nebo naopak čip. Vaším způsobem uvažování můžeme přenechat počítači téměř vše. Počínaje optimálním uvařením čaje, konče optimálním otěhotněním manželky. Člověk má právo dělat věci, které mu přináší potěchu, které mu přináší užitek, samozřejmě za předpokladu, že za své činy nese zodpovědnost. Ale tak tomu bylo téměř vždy a téměř u všeho, takže žádná změna. Tak jako mohou jedni navrhovat, že učit dítě psát psace je kravina, protože může dnes ovládat PC hlasem, tak druzí budou správně oponovat, že učit dítě psát zároveň znamená učit dítě drobné motorice. Cokoliv, co se člověk učí, co člověk vykonává, posiluje jeho schopnosti. Pokud zbude na člověka pouze fakt, že může odpočívat, protože vše za něj udělají stroje, jednak to znamená zánik pro člověka z titulu jeho degenerace a dále to znamená zánik milionu pracovních míst, které nikdo ničím nenahradí na ziskové straně sociálního účtu, který bude sanovat armádu nezaměstnaných. Bohužel v lidstvu je stále dost silná a vlivná skupina těch, kteří si toto buď nechtěji uvědomit nebo tak činí záměrně a díky tomu jde lidstvo do stále větších .. slušně řečeno exkrementů.

+4/−1
6.1.2015 11:07

M69i71l24a65n 75K84l85o77u80č78e65k 3190325578897

Obvyklé naříkání nad pracovními místy, podobně naříkali dělnící nad automatickými tkalcovskými stavy( a taky chudáci nemohli posilovat své schopnosti ručním tkaním když to za ně dělal stroj). Pokud vy si nenajdete nějakou smysluplnou činnost, když za vás bude třeba řídit auto, tak je to jen vaše chyba.

+2/0
6.1.2015 11:21

I46v63a26n 89Z77y25k21á51n 9410683179116

Jedna věc je najít smysluplnou činnost ... těch je kolem tolik, že byste se upracoval do úmoru. Pak je ale také otázka, jestli za tu činnost dostanete vůbec zaplaceno, natož adekvátně nutným životním potřebám. A až vám technologický vývoj sebere pracovní místo třeba v 58 letech, za zády budete mít statisíce a v tu dobu možná i nějaký ten milion nezaměstnaných, to už pak klesají koutku z úsměvu i jiným střelcům, kteří si před tím mysleli, jací jsou borci, kterých se to přeci nikdy týkat nemůže. Ono by neškodilo mít obecně trocha pokory před tím, co nám život servíruje, resp. může servírovat. Ale na druhou stranu, nemyslím, že je rozumné sám (jako společnost) strkat hlavu do oprátky a ještě se u toho tetelit blahem, že přeci nějaké ty oběti byly a jsou při technologickém pokroku vždy.

0/0
6.1.2015 12:02

M17i17l83a33n 96K40l40o40u98č38e59k 3190555468187

Jakto až, vy to říkáte, jakoby to bylo nevyhnutelné, pracovní místo vám může sebrat i technické zaostávání, takže to, že technický pokrok nebude vám vaše pracovní místo vůbec nezajistí.

0/0
6.1.2015 12:24

J91a70n 67U71l32r12y52c15h 4171297370818

to je - nad tímhle konkrétním tématem naprosto absurdní argumentace - a) u řízení vozu teda nejde o to, jestli je lepší čip, nebo člověk? - neboli ausgerechnet u řízení ve jménu potěchy nebo rozvíjení potenciálu člověka (což je u řízení blbost - viz dále) se klidně smířím s tím, že to přinese větší počet mrtvých a mrzáků - tohle zní v naší přejemnělý společnosti kapánek nepřijatelně, že? (a pokud chcete naši společnost obrodit stykem s drsnější realitou, která přináší třeba i fyzická zranění, nebo úmrtí, tak si můžete vybrat fůru vhodnějších oblastí (kde mj. nebudou následky ohrožení naprosto nevinní lidé, jako je tomu u dopravních nehod) - můžete třeba dramaticky omezit různé povinné ochranné technologické postupy a prostředky, můžete propagovat sporty při kterých budou aktéři běžně umírat, můžete podporovat militarizaci naší společnosti a její bojovou angažovanost na nejrůznějších místech);

b) představovat zrovna řízení auta coby příklad toho, co posiluje lidské schopnosti, potenciál, je směšnost - ano, řízení může u člověka rozvinout a posílit lecjaké schopnosti, ale to může zrovna tak dobže udělat opravdu bezpočet jiných činností a oblastí; když si porovnáte celkový čas věnovaný řízení a jeho celkový výnos pro rozvoj potenciálu člověka, vyjde vám řízení z tohodle hlediska jako velice neefektivní konání, to se u jiných (mj. i obměňovaných) činností můžete rozvíjet nesrovnale víc... - jenže tady jsme u toho, co už jsem napsal - řízení je zřejmě pro vás ikona, nedoknutelný symbol vaší důležitosti, vaší realizace...

+3/0
6.1.2015 12:19

J12a78n 93U97l53r33y53c27h 4691797710588

c) a obecně - představa o tom, že technologický pokrok člověka kazí a degeneruje je stará jak ten vývoj sám, podle mě to takhle jednoduché není, ale snažit se z tohodle vývoje odselektovat zrovna řízení vozů, to už je na palici - vadí vám úplně stejně např. současný způsob zemědělské výroby? (to je přece pro lidstvo hrozná ztráta, když většina společnosti ztratí spojení s půdou, pojem o tom, co to je vlastníma rukama si dobývat svou obživu), jste např. proti současnému standardu bydlení? (který přece současného člověka opět otupuje nadměrným přepychem, kdy řeší problém zimy (v lepším případě i horka) vteřinovou regulací s nějakým knoflíkem..., kdy je obklopený nejrůznějšími stroječky, které mu mají usnadnit i jednoduché činnosti) - tohle za sebe taky požadujete odstranit, takže aspoň v tom svém bytě (domě) schválně žijete na úrovni začátku 20. století? (což je lehce realizovatelné) - tipnul bych, že asi sotva..., ale zrovna u auta jste najednou pro zastavení vývoje..., v ostatních oblastech (těch příkladů bych samozřejmě mohl uvést desítky dalších) byste asi ty výdobytky pokroku nechtěl stopnout

(a mimochodem, není současný způsob ovládání vozu se všemi možnými udělátky - posilovače, klimatizace, řazení, startování atd atd. zas nesmyslnou cestou k tomu ohlupování a degeneraci člověka? - přece mnohem lepší by bylo, kdyby si nastartoval klikou, popasoval by se s řízením chlapsky bez posilovačů, synchronizace..., ne? - to by ho rozvinulo mnohem víc..., ale ne, to by byla zbytečná otrava - u auta jde přece o ten pocit, že řídím já, čím to bude pohodlnější tím líp, jde jen o tu představu, že já jsem šéf auta a určitě dobrý (nejspíš nadprůměrný) řidič v silničním provozu, to je ten (nepřiznaný, resp. i nevědomý) základ, o který jde, proto ta zuřivá reakce mnohých proti odejmutí řízení, která by v jiné oblasti prošla bez povšimnutí)

+1/0
6.1.2015 12:21







Najdete na iDNES.cz