Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tajné dopravní letadlo nemohlo létat. Nechtěli to soudruzi ze SSSR

Posádka, která se zabila při zkušebním letu, oficiálně zahynula při dopravní nehodě při cestě z letiště. I to je jeden z paradoxů, který je vepsán do životopisu východoněmeckého dopravního letounu Baade 152.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M44a54r35e49k 81S51ý91k42o79r80a 9203200716686

No jo, to bylo to RVHP. Proč si konkurovat, když může každý vyrábět něco jiného, že? A tak se u nás zase zařízl vývoj a výroba nového kombajnu, protože východoněmecký Fortschritt byl podle soudruhů dál. Stopla se Tatra a podpořila Škoda.

Něco podobného vlastně logicky dělá i americká armáda ve vývoji jakéhokoliv bojového letadla. Po prvních kolech návrhů se vyberou dva soupeřící výrobci, kterým se zaplatí vývoj a dva prototypy. Ovšem zakázku po následujících testech vyhraje jen jeden a druhý má prostě smůlu a končí.

Podívejte se třeba na hezké letadlo, které to prohrálo s F22 Raptorem:

Northrop YF-23

http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_YF-23

Zaříznuto, spousta smutku. Ale jet se musí dál.

0/0
11.2.2015 12:56

G84u33s63t56a93v 26S70o96j32k73a 1508133875414

Hmotnost 700 kg???

0/0
9.2.2015 9:20

J82o52s26e29f 16V40a54l47a 9310603983773

jenom na doplneni vyborneho clanku - Interflug byl zalozen jako "unikova" firma pro Deutsche Lufthansa (DDR), ktera mela na krku mezinarodni soudni jednani s Lufthansou (BRD=SRN).

0/0
8.2.2015 21:59

M62i60l57a40n 33D53u82r95i29c41a 4953475703811

Fakt, už mne to nebaví. Proč je Technet nejlepší oddíl z ligy idnes.cz? Prostě když to vemu kolem a kolem, tak 99 článků ze 100 na Technetu jsou perfektní. Autore, díkyR^R^R^R^R^R^

+8/−1
5.2.2015 21:10

M84a59r57t16i82n 26E49f83f57e41n32b37e60r95g30e10r 8313763265184

..článek je dobrý, až na titulek, že to nechtěli soudruzi ze SSSR - to je pravda, ale dnes  zase některé věci nechtějí soudruzi z Bruselu,ale o tom budeme psát možná za 50 let v novodobých zašlapaných projektech...

+1/−6
5.2.2015 16:34

M57i79l62a18n 91D46u50r66i83c51a 4553775583331

prostě jsi mimo jak mimózaRv:-P

0/−2
5.2.2015 21:10
Foto

I54r94e89n25a 76V82o38s78t13o25u18p95a92l86o75v29á 2204283318622

Letadlům nerozumím, prošla jsem zběžně článek a na fotkách mě zarazilo, proč má letadlo z NDR na směrovce vlajku NSR?

0/0
5.2.2015 15:02

I33v15a96n 49V23r46b75a 9810980155852

vlajka NDR ako ju pozname sa zacala pouzivat az v roku 1959, dovtedy boli vlajky oboch statov rovnake

+8/0
5.2.2015 15:08
Foto

I53r78e36n50a 34V19o15s98t43o78u78p76a46l10o95v53á 2624893648412

děkuji, to jsem nevěděla

+1/0
5.2.2015 15:09

J36a56n 95J98e49l96í50n12e40k 8173555782966

Ale seš všímavá Irenko :-P

+1/0
5.2.2015 22:04

L39u63k26á65š 45H50l19i14s29n86i82k53o37v59s49k26ý 3925227902446

Nádherné letadlo, skvělý článek!

+12/0
5.2.2015 11:08

P73e58t96r 82N36ě11m37e68č13e68k 1362334102793

A stále se najdou jedinci, kteří budou na bolševika s nostalgií vzpomínat a vzhlížet k SSSR, tedy vlastně k Ruské Federaci...no, ono je to vesměs totéž.

Jinak, moc pěkný článek R^

+13/0
5.2.2015 10:29

M17a45r79t86i27n 49H55o37u17b68a 6223541219468

jiste ze nejdou. ono to totiz spuste lidi mohlo vyhovovat. zadny stresm zadne snazeni, od narozeni do smrti nalinkovany zivot

+6/0
5.2.2015 13:18

J10a84n 46H93a63v44l32i80n66a 9434386449233

Super, jako vzdy....jen zmente datum slouceni DL a Interflugu na 1963 a ne 1953 jak je v clanku

+1/0
5.2.2015 10:28

M49i10c60h60a58l 53P57a52v13l46á15t 9943513884469

Velmi zajimave, diky!

+2/0
5.2.2015 9:58

J50a37n 69J81e89l89í67n27e31k 1418682657566

Připojím pouze osobní vzpomínku. V polovině padesátých let jsem se nějak přimotal k zájezdů našich svazáků do Drážďan, což byla tehdy vzácná příležitost dostat se za hranice. Viděli jsme památky Drážďan a Míšně a večer byla v nějakém závodě "družba" našich a německých svazáků. Mně to nebavilo a opatrně jsem se vzdálil a prolezl jsem nějak do haly té fabriky, kde k mému údivu stál pro mne tehdy obrovský dopravní letoun s tryskovými motory! Já blbec neměl fotoaparát, ale podařilo se mi stroj obejít, než na mne přišli "partaigenosse" hlídači, kteří mě okamžitě vyvedli.

No vida, takže teď už vím, co jsem to tenkrát spatřil...

Dík, pane autore!

+23/0
5.2.2015 9:56

M35i78r46e57k 81B35u15c36h56t18í63k 7119624924969

Moc hezky napsáno, díky.R^

+10/0
5.2.2015 9:47

J48a41n 98P22e54k85a 5403383723

Concorde taky nemůže létat... :-/

0/0
5.2.2015 9:32

J56i53ř32í 80L81e38b29d89u86š11k27a 7330103564226

Nikoliv nemůže, ale nesmí...

+14/−2
5.2.2015 9:39

M25i82l19a92n 29D16u79r37i95c70a 4783895413561

Ale smí. Ale je to drahé. A to je rozhodující....:-/

+2/0
5.2.2015 21:12

M20i69c94h49a72l 11P38r12a34ž54á27k 9877725238606

Podobně jako v NDR zasekli Sověti výrobu letadel tak zasekli u nás prototyp nového auta s 1300ccm a 1500ccm motorem, bo byl konkurenci pro Ladovky (předtím Žigulíky).

+22/−1
5.2.2015 9:18

V75a72c48l83a86v 95K71u76b46i19s 5661751269367

Tak u nas zasekli i legendarni tatrovky a spolecny prototyp ceskonderackeho auta. Zarizli toho pravda dost

+4/0
5.2.2015 11:04

J19i13ř48í 86E43r76b40e31n 1823364556827

Můžu požádat o nějaký odkaz, že SSSR zasekl tatrovky a Škodu 760? Nevěříte nějaké legendě?

+1/−1
5.2.2015 12:11

V23i58k64t75o40r 42N66á75r29o96ž39n15ý 3549592488

Na druhou stranu umožnili fungování firem jako ŠKODA Plzeň či ČKD , které by bez velkého nenasyceného trhu byly tehdy bez zakázek....

+1/−1
5.2.2015 13:41

J91i58ř40í 15E34r22b75e24n 1513784106397

Kurnik, ale už mě ty lži a polopravdy o Škodě 720 opravdu štvou. Tohle auto nezařízli Sověti, ale československá vláda, protože nesehnala miliardy na novou automobilku.

Ale furt tomu budou jedinci věřit, i když žigulíků bylo pořád málo a SSSR měl jiné starosti než zakazovat výrobu aut v jiných státech. Ostatně rumunská Dacia byla taky přímým konkurentem žigulíků.

+6/0
5.2.2015 12:10

O46n30d54ř89e21j 37D13u81j23k22a 4706786330199

Výmluvy neschopných.

Podívejte se na to co po revoluci dokázal vývoj ve škodovce. 1.2 HTP ten zmetek motor vyrobený zkriplením funkčního čtyřválce VW je jejich výtvor.

0/−1
5.2.2015 19:53

J50o16s22e72f 42V42o82r38á48č72e52k 4314315702465

JJ Československo a NDR. to byly dojné krávy bolševiků :-/Rv

+16/0
5.2.2015 8:59

J43i22ř95í 39L13e30b55d74u17š27k77a 7500773344796

A mnoha lidem se po tom stýská...

+2/0
5.2.2015 9:40

J87a60n 80P24i70r68k12l 2773458664564

A dnes jsem zase jen dojná kráva, ale z druhé strany.

+6/−3
5.2.2015 9:49

M17i80c80h46a89l 15P41a45v78l98á73t 9483303884949

Tak nebudte krava.

+3/0
5.2.2015 13:21

O40n14d54r64e91j 15S13i67d84o90n 6494176981772

Jestli myslite Brusel, tak z toho dlouhodobe dostavame daleko vic, nez tam posilame. To, ze si to tu rozkrademe, neni chyba Bruselu (jak se snazil tvrdit napr. Klaus), ale nase.

+5/−1
5.2.2015 17:09

J41a44r60o71s56l22a73v 93F69r37a71n18t42i55š79e23k 21B60r34ü75m38m96e32r 1791746503140

Dotace jen vysávají a zadlužují. Mnohem lepší by bylo jim jen posílat a nic si od nich nebrat.

0/0
9.2.2015 15:19

V23e95r54o49n97i41k66a 46H63r22o75z73n76á 9318462433270

Jaké jsou to motory Mikulin? Ví to zde někdo?

0/0
5.2.2015 8:47

J92i82ř72í 57B86r70o78ž 5889815332487

http://www.terrafirmajets.co.uk/ai20.htm

0/0
5.2.2015 8:53

L44u22k79á96š 15G17o59l96a 5250864722751

Hezký článek,nádherné letadlo,myslím si,že takových projektů,bylo velké množství v komun.bloku,které se prostě SSSR nehodily do krámu,to samé je teď s USA,potažmo záp.evropou,bohužel žijeme v spotřební společnosti,někdo musí vyzkoumat,vyrobit a následně spotřebovat,a v které kategorii jsme my nyní?Osobně si myslím,že v té poslední;-(.

+3/−6
5.2.2015 8:47
Foto

P74e18t25r 10Š45r86a57i54e90r 9623152862917

USA nebo EU někomu zakazují výrobu něčeho? Čeho a komu? Informuj nás, když máš takové úžasné zdroje....:-P Jestli se cejtíš na "poslední kategorii" tak je to jenom tvůj problém....

+8/−4
5.2.2015 9:17

P77e56t35r 35H74u60ň26á18č28e12k 6518420781680

Inu, EU prostě udělá zákaz letů ruských letadel na jejich letiště a tím vlastně likviduje provoz konkurenčních letadel z Ruska. Omezení platí pro starší typy TU-154, JAK-42 a další. Tím je na společnosti v Rusku vyvíjen tlak na nákup západních letadel, což svým způsobem ovlivňuje vývoj vlastních letadel. V současné době Rusko nabízí relativně moderní TU-214, nebo třeba Suchoj Superjet. Sankce EU a USA ale nedovolí jejich prodej na západ.

Nejde tedy přímo o zákaz, ale svým způsobem to má stejný význam...

+4/−10
5.2.2015 9:46
Foto

P68a70v48e28l 39M29a16r97t48i70n69e43k 9125345771573

Sankce je neco jineho. Ale to ze zakazali litat tem krapum je snad jen dobre. Jinak by se tady litalo jeste se starymi Dakotami, potazmo Li-2.

+6/0
5.2.2015 10:12

J80a16n 92H14a36v60l34i71n49a 9364566679553

Pan je zjevne expert :-P Dakoty dodnes bezne litaji, jak v USA tak Kanade, dokonce se prestavuji

+3/−1
5.2.2015 10:29
Foto

P15a73v67e65l 28M87a83r51t44i74n66e85k 9795175631643

Nejsem expert. A vim, ze treba v jizni americe bezne litaji( a dokonce jsem mel tu cest), ale v Evrope by to asi neproslo. Mluvi se o osobni doprave, ne o fanouscich a sberatelech - USA, Kanada.

+3/0
5.2.2015 10:39

J40i58ř91í 39K70o31d45ý48d74e41k 7170450766773

V roce okolo 1994 jsem v Aténách viděl na letišti spoustu Dakot. To nevypadalo na hobíky...

+2/0
5.2.2015 10:41
Foto

P13a72v48e51l 43M96a11r77t83i45n93e15k 9455415361283

Dneska uz asi jo. Dakoty byly uzasne letadla, ale opravdu v dnesni evropske osobni doprave nemaji co delat. Nedokazu si predstavit s cim by lital takovy Ryan Air, jeste by za to pripojil vlecnak.

0/0
5.2.2015 10:46

J55a53n 70H16a18v77l63i37n84a 9834386299903

nezakazou vyrobu, zakazou prodej.....viz nase radiolokatory, L159 s blbou avionikou prip. podnik koupi, vezmou patenty a podnik zavrou......vyjde to na stejno jako zakaz.......ale to je nas problem, ze si nechame s...t na hlavu z vychodu i zapadu

+3/−3
5.2.2015 10:27
Foto

P85a80v48e74l 65M71a92r46t38i72n65e63k 9625735561453

Jablka a hrusky. L-159 byl politicky prusvih a spatny podnikatelsky zamer.

+4/0
5.2.2015 10:43

J64i84ř13í 22E55r84b62e74n 1693694346187

Vzpomněl bych si na Tamaru nebo na vzduchotechniku pro Búšehr :-)

+2/0
5.2.2015 12:13

J21i65ř58í 68B80r86o96ž 5649555392797

Výborný článek. Na model od Plasticartu si pamatuji, ale nikdy se mi jej nepodařilo sehnat, byl velmi vzácný a dnes ještě více. Už tenkrát mne zaujalo toto letadlo svými nezvyklými tvary.

Dá se říci, že to byl typický zadupaný projekt, stejně jako čs vrtulníky, které "bohužel" měli vy své kategorii lepší výkony než sovětské.

+13/0
5.2.2015 8:27

J68i42ř80í 27E79r14b52e54n 1133174906297

Opravdu si jste jistý, že československé vrtulníky s pístovými motory Praga byly konkurencí pro Mi-čka?

Byly stabilnější při stání ve vzduchu, to ano, ale další výkony pokud vím už tak oslnivé nebyly...

0/0
5.2.2015 12:15

L98u34d16ě44k 10F27u72x14a 9956470834357

taky si myslím, že takhle lehké kategorie rusáci neměli, ale to je škoda, ten vývoj by byl zajímavý.

+1/0
5.2.2015 17:02

J72i24ř95í 81E75r76b90e89n 1353154446797

To bezpochyby - otázkou je, jestli jsme měli na všechny ty plány a projekty dost sil a pak hlavně peněz - jednak na dokončení vývoje, jednak na pořízení technologií, protože pak by se to vše muselo samozřejmě vrátit a ten trh nebyl zas tak velký, v letectví existovala velká konkurence sovětských a polských konstruktérů a podniků.

Ostatně třeba rozpad Československa a související rozpad patnáctimilionového trhu byl ranou do vazu pro LIAZ, Tatru i mnoho slovenských podniků, kterým se najednou 1/3 až 2/3 zákazníků ocitly za hranicemi a tudíž za obrovskými administrativními bariérami.

0/0
5.2.2015 18:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.