Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tajné dopravní letadlo nemohlo létat. Nechtěli to soudruzi ze SSSR

Posádka, která se zabila při zkušebním letu, oficiálně zahynula při dopravní nehodě při cestě z letiště. I to je jeden z paradoxů, který je vepsán do životopisu východoněmeckého dopravního letounu Baade 152.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M44a45r62e63k 29S14ý19k77o19r52a 9583710706486

No jo, to bylo to RVHP. Proč si konkurovat, když může každý vyrábět něco jiného, že? A tak se u nás zase zařízl vývoj a výroba nového kombajnu, protože východoněmecký Fortschritt byl podle soudruhů dál. Stopla se Tatra a podpořila Škoda.

Něco podobného vlastně logicky dělá i americká armáda ve vývoji jakéhokoliv bojového letadla. Po prvních kolech návrhů se vyberou dva soupeřící výrobci, kterým se zaplatí vývoj a dva prototypy. Ovšem zakázku po následujících testech vyhraje jen jeden a druhý má prostě smůlu a končí.

Podívejte se třeba na hezké letadlo, které to prohrálo s F22 Raptorem:

Northrop YF-23

http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_YF-23

Zaříznuto, spousta smutku. Ale jet se musí dál.

0/0
11.2.2015 12:56

G34u74s89t53a28v 74S66o60j10k26a 1168343685454

Hmotnost 700 kg???

0/0
9.2.2015 9:20

J69o66s93e83f 33V29a28l82a 9450463563933

jenom na doplneni vyborneho clanku - Interflug byl zalozen jako "unikova" firma pro Deutsche Lufthansa (DDR), ktera mela na krku mezinarodni soudni jednani s Lufthansou (BRD=SRN).

0/0
8.2.2015 21:59

M44i73l11a83n 14D57u12r39i45c12a 4623755673321

Fakt, už mne to nebaví. Proč je Technet nejlepší oddíl z ligy idnes.cz? Prostě když to vemu kolem a kolem, tak 99 článků ze 100 na Technetu jsou perfektní. Autore, díkyR^R^R^R^R^R^

+8/−1
5.2.2015 21:10

M16a89r86t81i22n 72E44f26f74e19n39b63e76r50g22e29r 8853743655904

..článek je dobrý, až na titulek, že to nechtěli soudruzi ze SSSR - to je pravda, ale dnes  zase některé věci nechtějí soudruzi z Bruselu,ale o tom budeme psát možná za 50 let v novodobých zašlapaných projektech...

+1/−6
5.2.2015 16:34

M60i93l74a88n 23D55u40r59i17c67a 4143275263101

prostě jsi mimo jak mimózaRv:-P

0/−2
5.2.2015 21:10
Foto

I22r38e95n63a 33V83o59s28t97o91u53p49a80l61o27v25á 2264873208762

Letadlům nerozumím, prošla jsem zběžně článek a na fotkách mě zarazilo, proč má letadlo z NDR na směrovce vlajku NSR?

0/0
5.2.2015 15:02

I71v21a24n 96V67r66b41a 9830190175142

vlajka NDR ako ju pozname sa zacala pouzivat az v roku 1959, dovtedy boli vlajky oboch statov rovnake

+8/0
5.2.2015 15:08
Foto

I22r47e75n37a 82V33o32s50t81o40u41p95a82l44o73v73á 2774423908512

děkuji, to jsem nevěděla

+1/0
5.2.2015 15:09

J26a17n 48J38e10l24í97n94e66k 8513745192896

Ale seš všímavá Irenko :-P

+1/0
5.2.2015 22:04

L86u41k11á14š 33H43l91i93s46n38i45k39o24v40s62k93ý 3915627512276

Nádherné letadlo, skvělý článek!

+12/0
5.2.2015 11:08

P64e87t14r 97N46ě36m68e34č36e83k 1392654322153

A stále se najdou jedinci, kteří budou na bolševika s nostalgií vzpomínat a vzhlížet k SSSR, tedy vlastně k Ruské Federaci...no, ono je to vesměs totéž.

Jinak, moc pěkný článek R^

+13/0
5.2.2015 10:29

M95a13r71t68i54n 97H98o57u78b78a 6133981859828

jiste ze nejdou. ono to totiz spuste lidi mohlo vyhovovat. zadny stresm zadne snazeni, od narozeni do smrti nalinkovany zivot

+6/0
5.2.2015 13:18

J45a10n 73H87a32v90l35i97n37a 9134666969743

Super, jako vzdy....jen zmente datum slouceni DL a Interflugu na 1963 a ne 1953 jak je v clanku

+1/0
5.2.2015 10:28

M66i66c62h97a78l 16P19a44v59l32á33t 9183523274179

Velmi zajimave, diky!

+2/0
5.2.2015 9:58

J18a34n 94J47e50l85í87n36e19k 1508422407796

Připojím pouze osobní vzpomínku. V polovině padesátých let jsem se nějak přimotal k zájezdů našich svazáků do Drážďan, což byla tehdy vzácná příležitost dostat se za hranice. Viděli jsme památky Drážďan a Míšně a večer byla v nějakém závodě "družba" našich a německých svazáků. Mně to nebavilo a opatrně jsem se vzdálil a prolezl jsem nějak do haly té fabriky, kde k mému údivu stál pro mne tehdy obrovský dopravní letoun s tryskovými motory! Já blbec neměl fotoaparát, ale podařilo se mi stroj obejít, než na mne přišli "partaigenosse" hlídači, kteří mě okamžitě vyvedli.

No vida, takže teď už vím, co jsem to tenkrát spatřil...

Dík, pane autore!

+23/0
5.2.2015 9:56

M96i74r67e11k 57B33u41c90h26t79í33k 7919754474859

Moc hezky napsáno, díky.R^

+10/0
5.2.2015 9:47

J77a50n 79P79e72k27a 5893123183

Concorde taky nemůže létat... :-/

0/0
5.2.2015 9:32

J29i55ř88í 77L40e52b57d45u75š38k47a 7830633314606

Nikoliv nemůže, ale nesmí...

+14/−2
5.2.2015 9:39

M29i85l26a91n 53D70u55r73i47c12a 4573685693621

Ale smí. Ale je to drahé. A to je rozhodující....:-/

+2/0
5.2.2015 21:12

M66i62c17h72a59l 81P11r44a62ž59á72k 9327865268476

Podobně jako v NDR zasekli Sověti výrobu letadel tak zasekli u nás prototyp nového auta s 1300ccm a 1500ccm motorem, bo byl konkurenci pro Ladovky (předtím Žigulíky).

+22/−1
5.2.2015 9:18

V98a12c23l29a28v 60K86u11b96i57s 5461731809507

Tak u nas zasekli i legendarni tatrovky a spolecny prototyp ceskonderackeho auta. Zarizli toho pravda dost

+4/0
5.2.2015 11:04

J75i81ř83í 86E82r18b75e40n 1203134486587

Můžu požádat o nějaký odkaz, že SSSR zasekl tatrovky a Škodu 760? Nevěříte nějaké legendě?

+1/−1
5.2.2015 12:11

V83i32k65t28o31r 82N38á35r47o98ž44n49ý 3519122788

Na druhou stranu umožnili fungování firem jako ŠKODA Plzeň či ČKD , které by bez velkého nenasyceného trhu byly tehdy bez zakázek....

+1/−1
5.2.2015 13:41

J61i19ř25í 23E18r29b92e86n 1773884446147

Kurnik, ale už mě ty lži a polopravdy o Škodě 720 opravdu štvou. Tohle auto nezařízli Sověti, ale československá vláda, protože nesehnala miliardy na novou automobilku.

Ale furt tomu budou jedinci věřit, i když žigulíků bylo pořád málo a SSSR měl jiné starosti než zakazovat výrobu aut v jiných státech. Ostatně rumunská Dacia byla taky přímým konkurentem žigulíků.

+6/0
5.2.2015 12:10

O17n71d68ř90e19j 79D69u75j64k44a 4786356620449

Výmluvy neschopných.

Podívejte se na to co po revoluci dokázal vývoj ve škodovce. 1.2 HTP ten zmetek motor vyrobený zkriplením funkčního čtyřválce VW je jejich výtvor.

0/−1
5.2.2015 19:53

J54o12s75e46f 44V45o80r38á23č31e94k 4894405382905

JJ Československo a NDR. to byly dojné krávy bolševiků :-/Rv

+16/0
5.2.2015 8:59

J44i87ř39í 86L78e31b63d78u18š34k68a 7800363244266

A mnoha lidem se po tom stýská...

+2/0
5.2.2015 9:40

J40a88n 59P72i73r89k20l 2403548974334

A dnes jsem zase jen dojná kráva, ale z druhé strany.

+6/−3
5.2.2015 9:49

M77i57c47h95a29l 49P40a83v29l56á48t 9483823224909

Tak nebudte krava.

+3/0
5.2.2015 13:21

O33n67d22r74e63j 54S24i96d89o16n 6394666641102

Jestli myslite Brusel, tak z toho dlouhodobe dostavame daleko vic, nez tam posilame. To, ze si to tu rozkrademe, neni chyba Bruselu (jak se snazil tvrdit napr. Klaus), ale nase.

+5/−1
5.2.2015 17:09

J33a56r84o87s55l52a15v 41F22r15a29n50t51i94š69e90k 49B75r60ü82m66m52e28r 1781446773630

Dotace jen vysávají a zadlužují. Mnohem lepší by bylo jim jen posílat a nic si od nich nebrat.

0/0
9.2.2015 15:19

V60e56r88o88n81i75k83a 94H10r63o60z37n69á 9848912543160

Jaké jsou to motory Mikulin? Ví to zde někdo?

0/0
5.2.2015 8:47

J55i23ř12í 28B36r97o65ž 5629165802437

http://www.terrafirmajets.co.uk/ai20.htm

0/0
5.2.2015 8:53

L80u37k16á53š 76G87o54l83a 5320254462741

Hezký článek,nádherné letadlo,myslím si,že takových projektů,bylo velké množství v komun.bloku,které se prostě SSSR nehodily do krámu,to samé je teď s USA,potažmo záp.evropou,bohužel žijeme v spotřební společnosti,někdo musí vyzkoumat,vyrobit a následně spotřebovat,a v které kategorii jsme my nyní?Osobně si myslím,že v té poslední;-(.

+3/−6
5.2.2015 8:47
Foto

P67e98t69r 37Š88r48a89i96e74r 9963222332317

USA nebo EU někomu zakazují výrobu něčeho? Čeho a komu? Informuj nás, když máš takové úžasné zdroje....:-P Jestli se cejtíš na "poslední kategorii" tak je to jenom tvůj problém....

+8/−4
5.2.2015 9:17

P74e44t33r 57H33u35ň75á93č49e24k 6718570171590

Inu, EU prostě udělá zákaz letů ruských letadel na jejich letiště a tím vlastně likviduje provoz konkurenčních letadel z Ruska. Omezení platí pro starší typy TU-154, JAK-42 a další. Tím je na společnosti v Rusku vyvíjen tlak na nákup západních letadel, což svým způsobem ovlivňuje vývoj vlastních letadel. V současné době Rusko nabízí relativně moderní TU-214, nebo třeba Suchoj Superjet. Sankce EU a USA ale nedovolí jejich prodej na západ.

Nejde tedy přímo o zákaz, ale svým způsobem to má stejný význam...

+4/−10
5.2.2015 9:46
Foto

P80a40v17e32l 90M18a47r44t29i66n70e75k 9245255831683

Sankce je neco jineho. Ale to ze zakazali litat tem krapum je snad jen dobre. Jinak by se tady litalo jeste se starymi Dakotami, potazmo Li-2.

+6/0
5.2.2015 10:12

J82a25n 81H31a11v52l30i35n98a 9884696799273

Pan je zjevne expert :-P Dakoty dodnes bezne litaji, jak v USA tak Kanade, dokonce se prestavuji

+3/−1
5.2.2015 10:29
Foto

P83a96v79e81l 87M19a65r66t74i30n24e82k 9405255661863

Nejsem expert. A vim, ze treba v jizni americe bezne litaji( a dokonce jsem mel tu cest), ale v Evrope by to asi neproslo. Mluvi se o osobni doprave, ne o fanouscich a sberatelech - USA, Kanada.

+3/0
5.2.2015 10:39

J56i21ř60í 20K80o41d56ý74d84e57k 7370200816333

V roce okolo 1994 jsem v Aténách viděl na letišti spoustu Dakot. To nevypadalo na hobíky...

+2/0
5.2.2015 10:41
Foto

P11a48v66e27l 44M68a89r93t35i15n27e12k 9175935671483

Dneska uz asi jo. Dakoty byly uzasne letadla, ale opravdu v dnesni evropske osobni doprave nemaji co delat. Nedokazu si predstavit s cim by lital takovy Ryan Air, jeste by za to pripojil vlecnak.

0/0
5.2.2015 10:46

J70a37n 62H47a51v77l19i69n45a 9524506159963

nezakazou vyrobu, zakazou prodej.....viz nase radiolokatory, L159 s blbou avionikou prip. podnik koupi, vezmou patenty a podnik zavrou......vyjde to na stejno jako zakaz.......ale to je nas problem, ze si nechame s...t na hlavu z vychodu i zapadu

+3/−3
5.2.2015 10:27
Foto

P39a80v55e83l 51M29a74r25t22i79n96e96k 9615855541923

Jablka a hrusky. L-159 byl politicky prusvih a spatny podnikatelsky zamer.

+4/0
5.2.2015 10:43

J78i33ř62í 16E45r86b10e56n 1433804336397

Vzpomněl bych si na Tamaru nebo na vzduchotechniku pro Búšehr :-)

+2/0
5.2.2015 12:13

J96i81ř91í 28B83r96o94ž 5349705272657

Výborný článek. Na model od Plasticartu si pamatuji, ale nikdy se mi jej nepodařilo sehnat, byl velmi vzácný a dnes ještě více. Už tenkrát mne zaujalo toto letadlo svými nezvyklými tvary.

Dá se říci, že to byl typický zadupaný projekt, stejně jako čs vrtulníky, které "bohužel" měli vy své kategorii lepší výkony než sovětské.

+13/0
5.2.2015 8:27

J73i91ř32í 58E56r65b50e88n 1903634766667

Opravdu si jste jistý, že československé vrtulníky s pístovými motory Praga byly konkurencí pro Mi-čka?

Byly stabilnější při stání ve vzduchu, to ano, ale další výkony pokud vím už tak oslnivé nebyly...

0/0
5.2.2015 12:15

L29u86d98ě60k 52F80u98x50a 9706950454287

taky si myslím, že takhle lehké kategorie rusáci neměli, ale to je škoda, ten vývoj by byl zajímavý.

+1/0
5.2.2015 17:02

J40i87ř77í 22E64r89b30e31n 1613674876237

To bezpochyby - otázkou je, jestli jsme měli na všechny ty plány a projekty dost sil a pak hlavně peněz - jednak na dokončení vývoje, jednak na pořízení technologií, protože pak by se to vše muselo samozřejmě vrátit a ten trh nebyl zas tak velký, v letectví existovala velká konkurence sovětských a polských konstruktérů a podniků.

Ostatně třeba rozpad Československa a související rozpad patnáctimilionového trhu byl ranou do vazu pro LIAZ, Tatru i mnoho slovenských podniků, kterým se najednou 1/3 až 2/3 zákazníků ocitly za hranicemi a tudíž za obrovskými administrativními bariérami.

0/0
5.2.2015 18:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.