Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Místo na koně lezou lidé do kovových trubek. Doprava se zrychlila 66x

Nadzvuková doprava se tvářila jako revoluce, ale před dvanácti lety pro běžné pasažery skončila. I tak ale dnes lidé cestují rychlostí, o jaké se našim předkům ani nezdálo. A vynálezci mají nové nápady, jak vás vystřelit potrubní poštou. Je ještě kam zrychlovat?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P40e37t93r 46M82i14c80h53a52l75č90í69k 9987786939353

Takových návrhů jsou stovky ročně po celém světě. Papír snese všechno, ať někdo ukáže nějaký výsledek a ne pořád jen nějaké kresby.

0/0
27.2.2015 19:37
Foto

F33r36a30n39t73i61š58e92k 82H22r89a31b79a72l 3133909976568

A co využít dělostřelecto?

Výhodou by bylo, že cestující vždy přesně dopadne na místo určení ... Jistou nevýhodou by bylo, že cestujících neustále ubývá.

+3/0
25.2.2015 14:43

V24á49c93l47a55v 71N71ě79m90e66c 1921868

Zase pozdě, Cimrmane

+4/0
25.2.2015 9:22

J25a66r13e37k 30L97a68j89s49n77e77r 7100620701

V Brně můžete sledovat polohy všech vozů MHD a nemůžu si to vynachválit. Hned víte jestli má cenu přestoupit tu a nebo támhle, jestli stihnete cigárko nebo už ho nemá cenu zapalovat, jestli můžete ještě chvilku setrvat ve zdržující frontě v obchodě a i přesto stihnout spoj, ale hlavně je to neocenitelné když napadne sníh a nic nejede podle jízdního řádu, to jste pak na přeplněných zastávkách kralové :-)

+1/0
24.2.2015 21:37
Foto

P23a59v73e79l 72D98v71o51ř63á54k 5419845804570

Jen ať to nestaví podnik, co se proslavil tunelem Blanka!

0/0
24.2.2015 11:39

J67a92n 69S91í10d95e95k 3337271528512

Já jsem pro. Ať se ti debilní američani vybijou.

0/−8
24.2.2015 11:34

O14n32d18ř17e45j 70M92a83l83ý 3584223163213

Klaustrofobií sice netrpím, ale asi bych se stejně musel přemlouvat, abych do toho vlezl.

0/0
24.2.2015 11:21

P92a92v25e72l 12D58r95o44t27á20r 7323554189854

A co metro? Tam vlezeš?

+1/0
24.2.2015 14:43

Z10d66e74n88ě42k 31T37r67u76t62n44o28v82s47k11ý 7953983546860

Vzduchotěsná kapsle v nízkotlakém tunelu? No.... To bude udušenejch, až kapsle někde kousne....mezi stanicema..

0/0
24.2.2015 10:43

V58á97c16l79a32v 31S67v55o17b86o21d84a 3611379840910

no jestli se kousne v 1300km/h tak už nebude co řešit :-)

+1/0
24.2.2015 10:54

V26á19c68l79a84v 83Č35e25r61m38á83k 4753570437304

A jestli se to kousne nejak "pomalu", ze to zvladne zastavit, tak se tam urcite i zvladne pustit vzduch, ktereho je kolem dost.

+2/0
24.2.2015 11:02

M21a76r67t58i86n 93J85i51r67o73u74s29e80k 7656775815898

Přesně! Jen bude potřeba rychle utéct před další kapslí, která se nekousla a blíží se rychlostí 1300km/h, 361m/s

0/0
24.2.2015 11:27

V96á55c83l85a39v 74Č12e73r72m89á28k 4923470917974

Tak predpokladam, ze v pripade problemu se to zastavi cele.

0/0
24.2.2015 11:28

M73a65r10t17i92n 77J97i97r40o67u11s16e20k 7636545595828

Bude muset. Každopádně, to by bylo pro cestující mimořádně nepříjemné, myslím si. Stovky kilometrů rour a v nich zastavené vozíky. To není, jako když vykolejí jedna souprava metra.

0/0
24.2.2015 11:39

V56á92c77l12a59v 44Č80e12r65m84á24k 4133670577294

To ano. Ale porad lepsi, nez kdyz s nimi se vsemi spadne letadlo ;-).

+1/0
24.2.2015 11:51

M80i75c54h24a64l 69C88h21a98l56u53p28a 6378680909193

Tak jestli se tam pustí vzduch, tak to ty další nejspíš zastaví samo jenom odporem vzduchu.

0/0
24.2.2015 22:31

V27á39c45l46a53v 23S94v24o31b28o15d36a 3921829930710

tak co bude s tím teleportem?

+4/0
24.2.2015 10:38

P19a81v34e43l 19D39r93o23t66á80r 7783544169254

Teleportace není možná.

Musel bys přenést triliony bitů informace (složení těla člověka) na druhou stranu a tam na základě těch bitů nějak poskládat identickou kopii; přičemž ale tuto kopii bys musel poskládat během tisíci/miliontiny sekundy, protože jinak by logicky rozestavěné tělo "chcíplo", dřív, než bys to stihl doskládat.

Tohle samotné by vyžadovalo rychlost konstrukce, která překračuje rychlost světla (myšleno přisouvání stavebního materiálu).

Ergo, smůla.

0/0
24.2.2015 14:45

V52á43c73l74a95v 73Č31e20r74m66á79k 4403910467644

Teleportace není možná s našimi znalostmi. To je vše, co k tomu teď můžeme říct.

+2/0
24.2.2015 17:24

P61e27t26r 61M80i18c55h44a57l10č87í44k 9327786719443

Není to tak dávno, co vědci dokázali teleportovat nějakou částici o nějaké vlnové délce, myslím že to byl foton.

Slibovali, že další fáze bude jednou živá buňka, a nějaký živý organismus.

Vědci mají občas hodně bujnou fantazii.

Příkladem může být to, že USA každých deset let už víc než padesát let slibují, že postaví do deseti let na měsíci základny a bude se tam žít. Problém je, že padesát let je to jen bujná fantazie nějakých pisálků a v nejbližších dalších padesáti letech to opět nehrozí.

0/0
27.2.2015 19:44

M49i18c15h74a70l 61C28h85a30l50u97p16a 6668620779463

Jenom tupé skládání atomů to být nemůže, tím bychom zvládli klonování a vytvoření živého organismu z hmoty zároveň, ale tomu moc nevěřím.

0/0
24.2.2015 22:33

P57e57t15r 63M62i92c34h16a96l98č26í73k 9187386989403

Ještě nikdo nikdy nevytvořil ani živou buňku z neživé hmoty.

Myslím, že máš pravdu, že živý organismus nikdy teleportovat nepůjde.

0/0
27.2.2015 19:46

R12a32d39e32k 86J71a92n98a98t39a 9415406204492

Copak to, ale jako hlavní problém vidím, že to, co vznikne na druhé straně, by mohla být jen dokonalá kopie toho člověka (i s identickými znalostmi, to jsou spoje mezi neurony), ale jeho vědomí se nepřenese. Prostě pro toho teleportovaného to bude, jako by ho zabili.

0/0
24.2.2015 23:45

J77a93r32o50s86l73a73v 18F81r56a82n97t77i71š45e54k 76B90r50ü66m13m44e33r 1551596853630

Právě, to je otázka, jestli existuje "duše" anebo ne.

0/0
25.2.2015 17:38

J15o63s32e60f 93L95e56b30d32u50š67k51a 4352663923495

Jenom aby naši potomci necestovali pěšky a nejdál do té Prahy, pokud ještě bude.

+2/0
24.2.2015 8:55

P82e49t87r 92N30e63c54h61a49n88i52c45k43ý 7703766898100

Můj názor je, že další zrychlování je zbytečné. Lidstvo by spíš mělo jít cestou zkvalitňování a zhušťování. Co je lepší? Jedna trubka na 400kmh dlouhá 600km nebo 60.000 km2 kvalitní infrastruktury pro rychlosti 120-200kmh (železniční + silniční)? K čemu bude superrychlá doprava, pokud bude taky super drahá? Co vadí lidem na letadlu víc? Že není nadzvukové a letí o hodinu dýl nebo to, že jsou svazováni velmi složitým a nepříjemným odbavením, že z letiště je drahá a složitá doprava, že jsou dlouhé transfery při přestupu? Já si myslím, že rychlost už by dnes nemusela být na 1. příčce jako tomu bylo posledních 200 let.

+10/−2
24.2.2015 8:41

D19a68n54i59e94l 87M12a30r50t23í13n19e49k 9251108194931

Tak pro ČR rozhodne ne ale takovy USA a dalsi velky staty tam bych i ty trubky pochopil. A ono to neni tak davno co podobna trubka mela vest dokonce z ČR do Chorvatska

+8/0
24.2.2015 8:42

P49e15t71r 91N42e50c19h70a21n15i53c21k86ý 7603736768500

Záleží na ekonomičnosti, pokud bude stavba + údržba trubky levnější než stavba VRT, pak to asi smysl mít bude. Horší je, jestli takovou trubku jde použít i pro přepravu nákladů.

0/0
24.2.2015 8:51

J25a96r48o88s86l60a85v 71F79r50a50n51t98i73š51e35k 48B30r70ü28m18m75e27r 1441876833820

Pro náklad je to ještě jednodušší.

0/0
24.2.2015 9:18

A58l19e62x61a39n42d97r 98K13o70s15t62k54a 8842298626104

Nákladní modul má mít průměr přes 3 metry. Do toho v pohodě narvete normální palety. Akorát to asi bude chtít nějaké upevnění proti zrychlení, nejen volně ložené na paletě.

0/0
24.2.2015 10:40

R67o28b21i40n 11Ž84i48ž40k12a 2578424486786

no mělo by být. Problém s ekonomičností řeší velikost země( a trhu )   Španělsko, Turecko, Rusko VRT mají, Polsko je také proti nám napřed i když to trošku kulhá. Nenajdeš zemi s menším počtem obyvatel než ČR a s menším HDP na hlavu, která by VRT měla nebo v blízké budoucnosti chystala.

0/0
24.2.2015 9:48

R13o10b13i77n 37Ž62i26ž88k21a 2198104736486

Vlastně to závisí na celkovém HDP - podle wiki nemá VRT žádný stát s nižším HDP než ČR, z těch, které ho připravují, jsou to jen Maroko a Portugalsko.

0/0
24.2.2015 9:54

R64a43d67e26k 42J87a22n27a75t69a 9715516564342

Maroko má tu trať už rozestavěnou. Nelze se dívat jen na HDP, důležitá íje mobilta obyvatel. Třeba Turecko je sice větší a má více obyvatel, ale sedí doma, těch dostatečně bohatých, aby vůbec měli důvod někam dál cestovat (a pro které se staví dálnice a železnice), tam klidně může být stejně jako u nás.

Pro posouzení efektivity výstavby VRT je důležitá vždy konkrétní relace. Kolik lidí by mělo mít důvod tam cestovat, cena jejich času, náklady alternativní dopravy. Ve středoevropském prostoru malých zemiček se k tomu navíc trochu počítá i tranzit (narozdíl např. od Španělska, tam bude minimální.

0/0
24.2.2015 23:58

R24a30d36o83s65l60a33v 66K14l59a75u57d66a 5464218564192

To neměla být trubka, ale normální tunel.

+1/0
24.2.2015 9:42

P20e66t61r 29S15v72o85b24o54d35a 7612361404

Asi tak. K cemu me je kdyz se me 4 hodinovy let zkrati na 2 hodinovy (teoreticky polovina) ale cena neumerne stoupne. Kdyz musim byt na letisti nejmin hodinu predem kvuli odbaveni, potom cekam celkem pul hodiny na runway pri startu a pri pristani, potom nejmene pul hodiny na zavazadla a nakonec kdyz prictu dopravu na a z letiste tak to je vlastne 7 vs 5 hodin nebo i vice. Stejneho nebo i vetsiho "zrychleni" by pritom slo dosahnout jen napriklad optimalizaci tech podpurnych procesu (odbaveni, vydani zavazadel, cekani na runway s pasazery uvnitr letadla, napojeni dopravy na letiste, ...) Vyvoj noveho nadzvukoveho letadla je cenove uplne nekde jinde nez napr. optimalizace odbaveni a vydavani zavazadel.

+2/0
24.2.2015 9:32

M41a35r79t37i11n 67C84e35r44v23e25n97y 2383178496848

Na druhou stranu za rychlejsi let vas muzou zkasirovat, za rychlejsi vydani zavazadel a dopravu na/z letiste letecka spolecnost moc nema...

0/0
24.2.2015 9:37

P30e75t16r 29S60v60o84b94o14d18a 7572491684

To neni tak uplne pravda. Spis bych napsal: Za rychlejsi let vas MUSI zkasirovat. V clanku se jasne pise ze concord se nevyplatil ani pri cene 250.000,- za letenku. S rychlosti a novou technologii extremne narusta cena a za urcyhleni o dalsich 10% si zakaznik vetsinou nehodla priplacet 100% ale naklady pritom o tech 100% vzrust mohou. Ale verim ze si zakaznik rad priplati treba 10% pokud se mu usetri 2 hodiny na odbaveni a administrative a pritom naklady nemusi byt ani tak vysoke.

Je to asi podobne jako by jste sel do restauace kde papirove ubrousky na jedno pouziti budou lemovane zlatem. V takove restauraci bude muset jidlo stat 1000,- ale majitel na tom stejne moc vejvar mit nebude jestli ho jeden ubrousek bude stat 850,- a lidi to stejne moc neoceni. Lepsi pro nej bude zajistit aby host necekal pul hodiny na objednavku, to ho vyjde daleko levneji nez predrazene ubrousky, host to oceni mnohem vic a nakonec jeste rad par korun priplati oproti podniku kde musi vecne cekat na obsluhu.

+4/0
24.2.2015 10:12

V20á34c70l39a72v 27Č49e77r39m45á53k 4713820757524

Tak pro mne je 4 hod sezeni v malem prostoru vs. 2 hod docela velky rozdil, i kdyz let jako takovy je zajimavy. Kdyz na to budu mit, tak si to zaplatim. A i pro Vas asi bude rozdil letet do Australie den nebo pul dne. Pripadne do New Yorku 10 hodin nebo 5 hodin.

Vy byste asi pred "par" lety nepotreboval ani vlak, vzdyt na koni se do te Parize da taky dojet ....

0/0
24.2.2015 10:11

P45e31t75r 64S46v39o33b59o55d17a 7792801504

To jsem psal kde o koni probuh ? Ale kazdopadne mate pravdu ze bych radeji jel z jednoho konce Prahy na druhy hodinu na koni nez 20 minut vlakem pokud by "odbaveni" pri nastupu a vystupu do/z vlaku trvalo dohromady nekolik hodin jak se tomu casto deje na letistich.

0/0
24.2.2015 10:17

V83á32c91l19a44v 65Č34e88r54m67á65k 4893980167904

Tak to jasne. Ale, zpet k tem letadlum, na vyber byte mel odbaveni a 4 hodiny letu nebo odbaveni a 2 hodiny letu. Za mne je volba jasna, za predpokladu, ze to zvladnu zaplatit.

0/0
24.2.2015 10:25

V39á62c57l76a84v 41Č58e82r42m92á13k 4393850737254

.. byste mel ...

0/0
24.2.2015 10:25

P32e92t46r 98S93v16o52b43o36d27a 7502631904

Vsak o to se nepru. Jen tvrdim ze dokud mame co zlepsovat na tom odbaveni kde dle meho nazoru muzeme celkem levne vylepsit celkem hodne tak nema cenu snazit se optimalizovat prepravu kde muzeme celkem draze vypesit celkem malo.

+1/0
24.2.2015 10:51

V62á20c74l47a33v 42Č29e92r59m13á95k 4193340497594

Tak to mate take pravdu, ale ono se to da zlepsovat oboje. Odbaveni a vyvoji letadel se venuji uplne jini lide, takze jedno nevylucuje druhe.

0/0
24.2.2015 10:54

P26e41t36r 47S24v38o45b71o52d98a 7222841864

To je sice pravda. Ale mam pocit ze technologie samotnych letadel usla napriklad za poslednich 60 let strasne dopredu. Zatimco "technologie" toho odbaveni se zmenila jen kosmeticky napr. tak ze dlooohaaaa fronta cekajicich se muze koukat na statisky napis destinace na sirokouhlem LCD namisto nejake rucne psane tabulky ale fronta zustala stejna atd.

0/0
24.2.2015 11:13

V28á30c58l43a76v 67Č29e31r28m65á15k 4533530317724

No tak se asi ;-) vyvoji letadel venuji vyrazne sikovnejsi lide nez procesum odbavovani ...

0/0
24.2.2015 11:15

J89a50r89o68m66i91r 27F94a90r12e48k 4612273477

Ja bbych nerekl ze sla strasne dopredu. Spis dochazi k optimalizaci, proste evoluce, ale zadna skutecna revoluce......

0/0
24.2.2015 11:38

R31a47d21e57k 42J73a38n53a61t41a 9665296374972

Technologie odbavení šla naopak zpět.

Není dávno doba, kdy stačilo přijít pěšky k letadlu, nastoupit i s kufrem a letenku si koupit až na palubě ...

0/0
24.2.2015 23:50

P75e30t93r 70N17e72c81h12a19n52i27c94k11ý 7353666408370

A to bych raději optimalizoval pohodlí samotného letu a ekonomičnost letu (úspornější, ale silnější motory, nižší náklady na údržbu). To ocení mnohem víc lidí.

0/0
24.2.2015 15:06

M15i12c83h95a27l 93C94h21a57l43u45p87a 6578110479633

Pokud máš někam jet 2000km, tak je celkem znát, jestli něco jede 120km/h nebo 1000km/h. Smysl má kombinace obojího, pár vysokorychlostních spojů na velké vzdálenosti a kolem nich hustá infrastruktura. Dálnice taky nevede ke každému domu, ale těmi místními silničkami by člověk na druhý konec země taky jet nechtěl.

0/0
24.2.2015 22:39

L29u29d69ě18k 77Š54i53š64á29k 3377678399474

No napsat, že z Českého Brodu autem do Prahy za 40 je docela odvaha, asi podle google maps to vyjde :-). V realitě dost záleží v kterou dobu se jede, když je to ve špičce, tak je to kolikrát i 2x více. A to samé po dráze - když vlak nestojí na mezi z důvodu skoku nějakého seberaha či prací na koridoru. O tom se lidem před 150 lety ani nezdálo.

0/0
24.2.2015 8:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.