Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Místo na koně lezou lidé do kovových trubek. Doprava se zrychlila 66x

Nadzvuková doprava se tvářila jako revoluce, ale před dvanácti lety pro běžné pasažery skončila. I tak ale dnes lidé cestují rychlostí, o jaké se našim předkům ani nezdálo. A vynálezci mají nové nápady, jak vás vystřelit potrubní poštou. Je ještě kam zrychlovat?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P62e29t83r 94M59i93c50h59a33l80č77í10k 9527526319913

Takových návrhů jsou stovky ročně po celém světě. Papír snese všechno, ať někdo ukáže nějaký výsledek a ne pořád jen nějaké kresby.

0/0
27.2.2015 19:37
Foto

F92r79a66n96t32i39š16e77k 83H78r72a93b68a27l 3593169656628

A co využít dělostřelecto?

Výhodou by bylo, že cestující vždy přesně dopadne na místo určení ... Jistou nevýhodou by bylo, že cestujících neustále ubývá.

+3/0
25.2.2015 14:43

V98á30c73l34a64v 79N25ě68m70e54c 1981938

Zase pozdě, Cimrmane

+4/0
25.2.2015 9:22

J97a19r40e46k 96L47a85j55s50n33e22r 7160200791

V Brně můžete sledovat polohy všech vozů MHD a nemůžu si to vynachválit. Hned víte jestli má cenu přestoupit tu a nebo támhle, jestli stihnete cigárko nebo už ho nemá cenu zapalovat, jestli můžete ještě chvilku setrvat ve zdržující frontě v obchodě a i přesto stihnout spoj, ale hlavně je to neocenitelné když napadne sníh a nic nejede podle jízdního řádu, to jste pak na přeplněných zastávkách kralové :-)

+1/0
24.2.2015 21:37
Foto

P31a56v89e15l 31D70v43o89ř53á10k 5289685254860

Jen ať to nestaví podnik, co se proslavil tunelem Blanka!

0/0
24.2.2015 11:39

J80a63n 68S61í78d89e80k 3627631328302

Já jsem pro. Ať se ti debilní američani vybijou.

0/−8
24.2.2015 11:34

O22n30d20ř21e75j 17M66a23l83ý 3584683783643

Klaustrofobií sice netrpím, ale asi bych se stejně musel přemlouvat, abych do toho vlezl.

0/0
24.2.2015 11:21

P33a37v60e18l 65D39r28o38t32á98r 7733864639604

A co metro? Tam vlezeš?

+1/0
24.2.2015 14:43

Z37d29e98n67ě91k 66T84r19u50t33n77o76v91s60k54ý 7403373226840

Vzduchotěsná kapsle v nízkotlakém tunelu? No.... To bude udušenejch, až kapsle někde kousne....mezi stanicema..

0/0
24.2.2015 10:43

V14á37c50l39a71v 96S33v14o90b89o31d45a 3341219560390

no jestli se kousne v 1300km/h tak už nebude co řešit :-)

+1/0
24.2.2015 10:54

V93á83c89l76a21v 78Č24e86r36m40á87k 4463660827904

A jestli se to kousne nejak "pomalu", ze to zvladne zastavit, tak se tam urcite i zvladne pustit vzduch, ktereho je kolem dost.

+2/0
24.2.2015 11:02

M70a61r12t59i33n 85J89i36r70o67u62s92e28k 7286865525658

Přesně! Jen bude potřeba rychle utéct před další kapslí, která se nekousla a blíží se rychlostí 1300km/h, 361m/s

0/0
24.2.2015 11:27

V45á30c60l56a47v 44Č72e34r23m63á12k 4413180867464

Tak predpokladam, ze v pripade problemu se to zastavi cele.

0/0
24.2.2015 11:28

M17a97r60t83i32n 60J33i53r14o56u29s18e57k 7846945675498

Bude muset. Každopádně, to by bylo pro cestující mimořádně nepříjemné, myslím si. Stovky kilometrů rour a v nich zastavené vozíky. To není, jako když vykolejí jedna souprava metra.

0/0
24.2.2015 11:39

V86á32c10l45a32v 43Č32e26r38m35á19k 4323860947614

To ano. Ale porad lepsi, nez kdyz s nimi se vsemi spadne letadlo ;-).

+1/0
24.2.2015 11:51

M80i26c85h29a67l 12C29h14a22l76u56p98a 6288360259483

Tak jestli se tam pustí vzduch, tak to ty další nejspíš zastaví samo jenom odporem vzduchu.

0/0
24.2.2015 22:31

V27á95c62l53a85v 85S10v84o64b37o67d93a 3351239310260

tak co bude s tím teleportem?

+4/0
24.2.2015 10:38

P61a66v37e40l 98D74r98o46t67á27r 7863684759444

Teleportace není možná.

Musel bys přenést triliony bitů informace (složení těla člověka) na druhou stranu a tam na základě těch bitů nějak poskládat identickou kopii; přičemž ale tuto kopii bys musel poskládat během tisíci/miliontiny sekundy, protože jinak by logicky rozestavěné tělo "chcíplo", dřív, než bys to stihl doskládat.

Tohle samotné by vyžadovalo rychlost konstrukce, která překračuje rychlost světla (myšleno přisouvání stavebního materiálu).

Ergo, smůla.

0/0
24.2.2015 14:45

V14á88c22l86a90v 35Č34e50r75m93á25k 4103640407444

Teleportace není možná s našimi znalostmi. To je vše, co k tomu teď můžeme říct.

+2/0
24.2.2015 17:24

P34e77t98r 55M39i47c61h98a84l48č52í95k 9257856679973

Není to tak dávno, co vědci dokázali teleportovat nějakou částici o nějaké vlnové délce, myslím že to byl foton.

Slibovali, že další fáze bude jednou živá buňka, a nějaký živý organismus.

Vědci mají občas hodně bujnou fantazii.

Příkladem může být to, že USA každých deset let už víc než padesát let slibují, že postaví do deseti let na měsíci základny a bude se tam žít. Problém je, že padesát let je to jen bujná fantazie nějakých pisálků a v nejbližších dalších padesáti letech to opět nehrozí.

0/0
27.2.2015 19:44

M41i18c29h32a77l 81C48h31a94l90u20p89a 6428240979193

Jenom tupé skládání atomů to být nemůže, tím bychom zvládli klonování a vytvoření živého organismu z hmoty zároveň, ale tomu moc nevěřím.

0/0
24.2.2015 22:33

P67e12t42r 48M87i22c45h95a52l89č37í47k 9487396199643

Ještě nikdo nikdy nevytvořil ani živou buňku z neživé hmoty.

Myslím, že máš pravdu, že živý organismus nikdy teleportovat nepůjde.

0/0
27.2.2015 19:46

R17a94d83e91k 44J17a65n52a39t76a 9605476374702

Copak to, ale jako hlavní problém vidím, že to, co vznikne na druhé straně, by mohla být jen dokonalá kopie toho člověka (i s identickými znalostmi, to jsou spoje mezi neurony), ale jeho vědomí se nepřenese. Prostě pro toho teleportovaného to bude, jako by ho zabili.

0/0
24.2.2015 23:45

J65a69r49o42s37l23a53v 28F20r29a71n33t79i87š54e10k 82B64r81ü55m81m47e40r 1161736593450

Právě, to je otázka, jestli existuje "duše" anebo ne.

0/0
25.2.2015 17:38

J88o19s21e61f 97L68e80b33d66u97š15k11a 4952213873845

Jenom aby naši potomci necestovali pěšky a nejdál do té Prahy, pokud ještě bude.

+2/0
24.2.2015 8:55

P63e29t21r 37N77e97c38h92a94n65i80c87k28ý 7383426678760

Můj názor je, že další zrychlování je zbytečné. Lidstvo by spíš mělo jít cestou zkvalitňování a zhušťování. Co je lepší? Jedna trubka na 400kmh dlouhá 600km nebo 60.000 km2 kvalitní infrastruktury pro rychlosti 120-200kmh (železniční + silniční)? K čemu bude superrychlá doprava, pokud bude taky super drahá? Co vadí lidem na letadlu víc? Že není nadzvukové a letí o hodinu dýl nebo to, že jsou svazováni velmi složitým a nepříjemným odbavením, že z letiště je drahá a složitá doprava, že jsou dlouhé transfery při přestupu? Já si myslím, že rychlost už by dnes nemusela být na 1. příčce jako tomu bylo posledních 200 let.

+10/−2
24.2.2015 8:41

D76a63n19i97e66l 73M63a97r63t86í12n77e63k 9851438924621

Tak pro ČR rozhodne ne ale takovy USA a dalsi velky staty tam bych i ty trubky pochopil. A ono to neni tak davno co podobna trubka mela vest dokonce z ČR do Chorvatska

+8/0
24.2.2015 8:42

P75e85t62r 32N66e90c80h27a66n41i86c92k15ý 7383646468340

Záleží na ekonomičnosti, pokud bude stavba + údržba trubky levnější než stavba VRT, pak to asi smysl mít bude. Horší je, jestli takovou trubku jde použít i pro přepravu nákladů.

0/0
24.2.2015 8:51

J28a57r78o85s96l55a56v 38F24r20a35n25t41i78š47e93k 64B61r55ü15m54m19e71r 1371796103410

Pro náklad je to ještě jednodušší.

0/0
24.2.2015 9:18

A76l15e57x58a46n41d39r 66K85o24s75t78k40a 8152928526794

Nákladní modul má mít průměr přes 3 metry. Do toho v pohodě narvete normální palety. Akorát to asi bude chtít nějaké upevnění proti zrychlení, nejen volně ložené na paletě.

0/0
24.2.2015 10:40

R54o12b35i62n 49Ž97i49ž75k18a 2408784186846

no mělo by být. Problém s ekonomičností řeší velikost země( a trhu )   Španělsko, Turecko, Rusko VRT mají, Polsko je také proti nám napřed i když to trošku kulhá. Nenajdeš zemi s menším počtem obyvatel než ČR a s menším HDP na hlavu, která by VRT měla nebo v blízké budoucnosti chystala.

0/0
24.2.2015 9:48

R50o15b95i23n 79Ž33i65ž61k88a 2838114216606

Vlastně to závisí na celkovém HDP - podle wiki nemá VRT žádný stát s nižším HDP než ČR, z těch, které ho připravují, jsou to jen Maroko a Portugalsko.

0/0
24.2.2015 9:54

R79a87d82e25k 10J60a66n91a82t77a 9745786364172

Maroko má tu trať už rozestavěnou. Nelze se dívat jen na HDP, důležitá íje mobilta obyvatel. Třeba Turecko je sice větší a má více obyvatel, ale sedí doma, těch dostatečně bohatých, aby vůbec měli důvod někam dál cestovat (a pro které se staví dálnice a železnice), tam klidně může být stejně jako u nás.

Pro posouzení efektivity výstavby VRT je důležitá vždy konkrétní relace. Kolik lidí by mělo mít důvod tam cestovat, cena jejich času, náklady alternativní dopravy. Ve středoevropském prostoru malých zemiček se k tomu navíc trochu počítá i tranzit (narozdíl např. od Španělska, tam bude minimální.

0/0
24.2.2015 23:58

R18a82d38o10s59l58a11v 72K70l81a26u34d69a 5864288654282

To neměla být trubka, ale normální tunel.

+1/0
24.2.2015 9:42

P33e50t88r 28S60v91o92b40o28d51a 7912671364

Asi tak. K cemu me je kdyz se me 4 hodinovy let zkrati na 2 hodinovy (teoreticky polovina) ale cena neumerne stoupne. Kdyz musim byt na letisti nejmin hodinu predem kvuli odbaveni, potom cekam celkem pul hodiny na runway pri startu a pri pristani, potom nejmene pul hodiny na zavazadla a nakonec kdyz prictu dopravu na a z letiste tak to je vlastne 7 vs 5 hodin nebo i vice. Stejneho nebo i vetsiho "zrychleni" by pritom slo dosahnout jen napriklad optimalizaci tech podpurnych procesu (odbaveni, vydani zavazadel, cekani na runway s pasazery uvnitr letadla, napojeni dopravy na letiste, ...) Vyvoj noveho nadzvukoveho letadla je cenove uplne nekde jinde nez napr. optimalizace odbaveni a vydavani zavazadel.

+2/0
24.2.2015 9:32

M31a44r53t26i57n 78C59e82r51v62e58n17y 2273108976748

Na druhou stranu za rychlejsi let vas muzou zkasirovat, za rychlejsi vydani zavazadel a dopravu na/z letiste letecka spolecnost moc nema...

0/0
24.2.2015 9:37

P89e79t73r 26S59v50o38b47o88d56a 7892451684

To neni tak uplne pravda. Spis bych napsal: Za rychlejsi let vas MUSI zkasirovat. V clanku se jasne pise ze concord se nevyplatil ani pri cene 250.000,- za letenku. S rychlosti a novou technologii extremne narusta cena a za urcyhleni o dalsich 10% si zakaznik vetsinou nehodla priplacet 100% ale naklady pritom o tech 100% vzrust mohou. Ale verim ze si zakaznik rad priplati treba 10% pokud se mu usetri 2 hodiny na odbaveni a administrative a pritom naklady nemusi byt ani tak vysoke.

Je to asi podobne jako by jste sel do restauace kde papirove ubrousky na jedno pouziti budou lemovane zlatem. V takove restauraci bude muset jidlo stat 1000,- ale majitel na tom stejne moc vejvar mit nebude jestli ho jeden ubrousek bude stat 850,- a lidi to stejne moc neoceni. Lepsi pro nej bude zajistit aby host necekal pul hodiny na objednavku, to ho vyjde daleko levneji nez predrazene ubrousky, host to oceni mnohem vic a nakonec jeste rad par korun priplati oproti podniku kde musi vecne cekat na obsluhu.

+4/0
24.2.2015 10:12

V40á16c18l14a43v 60Č81e80r53m38á49k 4153440807864

Tak pro mne je 4 hod sezeni v malem prostoru vs. 2 hod docela velky rozdil, i kdyz let jako takovy je zajimavy. Kdyz na to budu mit, tak si to zaplatim. A i pro Vas asi bude rozdil letet do Australie den nebo pul dne. Pripadne do New Yorku 10 hodin nebo 5 hodin.

Vy byste asi pred "par" lety nepotreboval ani vlak, vzdyt na koni se do te Parize da taky dojet ....

0/0
24.2.2015 10:11

P39e20t43r 90S93v64o38b70o28d50a 7762791164

To jsem psal kde o koni probuh ? Ale kazdopadne mate pravdu ze bych radeji jel z jednoho konce Prahy na druhy hodinu na koni nez 20 minut vlakem pokud by "odbaveni" pri nastupu a vystupu do/z vlaku trvalo dohromady nekolik hodin jak se tomu casto deje na letistich.

0/0
24.2.2015 10:17

V15á36c11l87a24v 23Č20e55r49m12á82k 4493260937454

Tak to jasne. Ale, zpet k tem letadlum, na vyber byte mel odbaveni a 4 hodiny letu nebo odbaveni a 2 hodiny letu. Za mne je volba jasna, za predpokladu, ze to zvladnu zaplatit.

0/0
24.2.2015 10:25

V50á34c21l24a69v 50Č18e77r22m97á50k 4143120457894

.. byste mel ...

0/0
24.2.2015 10:25

P63e65t79r 74S74v26o37b60o89d30a 7692401884

Vsak o to se nepru. Jen tvrdim ze dokud mame co zlepsovat na tom odbaveni kde dle meho nazoru muzeme celkem levne vylepsit celkem hodne tak nema cenu snazit se optimalizovat prepravu kde muzeme celkem draze vypesit celkem malo.

+1/0
24.2.2015 10:51

V18á59c51l76a70v 91Č30e93r39m62á20k 4643960587874

Tak to mate take pravdu, ale ono se to da zlepsovat oboje. Odbaveni a vyvoji letadel se venuji uplne jini lide, takze jedno nevylucuje druhe.

0/0
24.2.2015 10:54

P88e73t19r 18S20v59o48b27o69d50a 7282291224

To je sice pravda. Ale mam pocit ze technologie samotnych letadel usla napriklad za poslednich 60 let strasne dopredu. Zatimco "technologie" toho odbaveni se zmenila jen kosmeticky napr. tak ze dlooohaaaa fronta cekajicich se muze koukat na statisky napis destinace na sirokouhlem LCD namisto nejake rucne psane tabulky ale fronta zustala stejna atd.

0/0
24.2.2015 11:13

V72á30c92l98a19v 28Č69e62r56m73á42k 4203240957334

No tak se asi ;-) vyvoji letadel venuji vyrazne sikovnejsi lide nez procesum odbavovani ...

0/0
24.2.2015 11:15

J13a69r20o77m67i49r 70F26a20r61e30k 4392683427

Ja bbych nerekl ze sla strasne dopredu. Spis dochazi k optimalizaci, proste evoluce, ale zadna skutecna revoluce......

0/0
24.2.2015 11:38

R81a35d51e72k 17J30a18n68a20t54a 9775886344422

Technologie odbavení šla naopak zpět.

Není dávno doba, kdy stačilo přijít pěšky k letadlu, nastoupit i s kufrem a letenku si koupit až na palubě ...

0/0
24.2.2015 23:50

P10e75t96r 95N63e24c24h10a40n50i60c72k11ý 7143826468880

A to bych raději optimalizoval pohodlí samotného letu a ekonomičnost letu (úspornější, ale silnější motory, nižší náklady na údržbu). To ocení mnohem víc lidí.

0/0
24.2.2015 15:06

M88i10c30h74a47l 90C47h17a74l25u43p58a 6648980779243

Pokud máš někam jet 2000km, tak je celkem znát, jestli něco jede 120km/h nebo 1000km/h. Smysl má kombinace obojího, pár vysokorychlostních spojů na velké vzdálenosti a kolem nich hustá infrastruktura. Dálnice taky nevede ke každému domu, ale těmi místními silničkami by člověk na druhý konec země taky jet nechtěl.

0/0
24.2.2015 22:39

L38u26d44ě63k 33Š75i54š27á80k 3937108219434

No napsat, že z Českého Brodu autem do Prahy za 40 je docela odvaha, asi podle google maps to vyjde :-). V realitě dost záleží v kterou dobu se jede, když je to ve špičce, tak je to kolikrát i 2x více. A to samé po dráze - když vlak nestojí na mezi z důvodu skoku nějakého seberaha či prací na koridoru. O tom se lidem před 150 lety ani nezdálo.

0/0
24.2.2015 8:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.