Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poprvé v historii: Bez kapky „benzínu“ obletí letoun Solar Impulse svět

V pondělí brzy ráno se vydal na cestu kolem světa letoun, který má větší rozpětí křídel než Boeing 747 a přitom není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Solar Impulse 2 dnem i nocí pohání sluneční energie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M66i48l13o94s 10V22a79l13y 8786782127442

Ma moznost tento letoun vyhnout se turbolenci i kdyz poleti max. ve vysce 8.500m ? Pred dvema mesici jsem letel Sydney - LA a byl to vice jak 14 hod let.... No nevim, jak 11.5. bude s letounem spolupracovat "Maticka zeme";-( Preji vse nejlepsi v letu non-stop v peti dnech a peti noci... Toto letadylko neni balon a o tom to je. KARLE NESTRAS !!;-D  a zase se opakuji...... PROC^  asi?

0/0
8.5.2015 19:25

K20a63r28e46l 36S26a41r45d88a 3552279877

Zpráva z tisku: dnes v noci se z neznámých příčin zřítilo letadlo na sluneční pohon...

0/0
29.4.2015 10:06

M87i11l22o17s 66V26a27l80y 8486282567302

V utery by mel byt letoun na poslednim letisti na cinskem uzemi, nez se pokusi po 5-ti dnech pristat na Hawai. Tomuto projektu preji vse NEJLEPSI, ale neni prave tento prelet proti "MATCE PRIRODE"? Dosti mozne, ze tam vse skonci.... POCASI nad oceanem se meni kazdou hodinu a co kdyz prave 3. den se pocasi zmeni natolik, ze NEBEZPECNY let bude jak kupredu, tak zpet. To uz asi nepomuze ani zabudovana toaleta v sedadle, ani clun a padak ulozeny v operadle. Je me jasne, ze s letounem poleti 3 letadla a dve helikoptery, kdyby se neco nepredvidaneho prihodilo. A jaky mas nazor na vse ty? :-P ~dik~

0/0
21.4.2015 2:13

M40i22l91o53s 63V58a86l44y 8646702187752

DNES 21.4.2015 kratce po pulnoci a po temer 14 dennim cekani na vlidne pocasi, je letoun opet ve vzduchu. Na FB primo na pilota jsem mel dotaz, kdyz letoun je pod hangarem zaparkovany, jestli mu pomahaji agregaty dobit baterie. Bez odpovedi... VI TO NEKDO, JAK VSE FUNGUJE?  ~dik~

0/0
21.4.2015 1:59

P16a38v45e55l 45F87o51l20t30á24n 4170972104

Dědeček provedl průlom od hladiny moře směrem vzhůru, otec směrem dolů, 'dnešní' Piccard cestuje směrem vodorovným. Nějak nám začínají chybět další prostorové rozměry – jeho potomka čeká už 'jen' pohyb časem?

0/0
12.3.2015 10:42

P71e45t62r 61M31a94r91š17o97u15n 5245338876816

potomek přece velí vesmírné lodi Enteprise ;-)

0/0
28.4.2015 21:38

P39e68t82r 33S26e92d46l11á38k 3794705441594

Držím palce. Super výkon takovou věc postavit. A jestli to přinese díky vývoji nějaké nové technologie použitelné v běžné praxi, tak paráda... Mě se tohle prostě líbí :D

0/0
11.3.2015 21:19

V75l46a10s25t15i92m53i90l 22T33e81n43c75e26r 4680170337310

Sedět v kuse 5 dnů v sedačce se záchodkem pod zadnicí - to bude (po přistání) pořádný očistec ;-D

0/0
11.3.2015 14:35

A32d57a16m 22P51u46r90k89r15t 5636702178818

Bohužel je to kuriozita a nic jiného, vzhledem k solární konstantě zde není prakticky žádný prostor k pokroku, letadlo letící přímo na sluneční energii nemůže z principu dosahovat výkonů srovnatelných ani s ultralighty, natož s dopravními letadly. Řekl bych, že jak panu Piccardovi, tak autorovi článku musí tohle být naprosto jasné. Takže nechápu poznámku o bajkách, prvních hadrových letounech "a jednou to bude lepší".

Na 1 metr čtvereční dopadá za nejpříhodnějších podmínek na Zemi (kolem poledne, poblíž rovníku, žádné mraky, bezprašno, kolmý dopad) - dopadá 1 kW - na jeden metr čtvereční. A to je dopadající energie, nikoli využitelná. Hraje zde roli nijak vysoká účinnost solárních panelů (23%) + solidní účinnost elektromotoru (94%) (vycházím z čísel pro Solar impulse).

Pro srovnání:

Cessna 172: plocha křídel 16.2 m^2, výkon motoru 120kW.

Solar Impulse: plocha křídel 200m^2 (celková plocha sol. článků 270m^2), výkon motorů 50kW.

Tj. v současnosti poměr výkon/nosná plocha se liší s faktorem 35. I kdyby se účinnost solárních článků zvedla na dvojnásobek (což je téměř k limitu danému fyzikou), pořád je cessna řádově jinde.

Větší výkon = potřebná větší plocha = větší odpor, větší váha, nižší rychlost. Je to podobné jako auto přímo na solární pohon - jde takové postavit, uveze jednoho člověka po rovině, ale vpodstatě je to jen kuriozita a technické cvičení (nic proti němu).

Je zde možný prostor pro použití těchto letadel místo satelitů pro např. šíření internetu za zlomek nákladů, byť reálné zkušenosti s provozem schází. A možná že rozumnější pro tyto aplikace by byla vzducholoď se solárním pohonem.

Pro "udržitelné létání" by možností byla syntéza uhlovodíků za pomoci solárních článků ze vzduchu a vody. A pak prostě let klasickým letadlem. Hustota výkonu dosažitelná přímo solárními panely jednoduše není pro letadlo dostatečná.

Každopádně šťastný let!

+10/0
10.3.2015 20:08

M89a85r44e26k 69V97o88k19á39l 1436894265449

článek <> váš příspěvek   30:70  R^

0/0
11.3.2015 16:16

J11i89ř50í 75Z76á92h14o58r48a 5863535622939

Když už nic a naplní se všechny scénáře skeptiků, minimálně to může posloužit, jako odrazový můstek pro další vývoj.

0/0
10.3.2015 13:09

D62a34v24i87d 89K29r15a51j90í56č40e10k 7973193436217

A bude se dobíjet naftovým generátorem, když bude sedět na zemi? Stejně jako jakési oslavované solární auto na cestě kolem světa s kamionem a generátorem za zadkem?

Co když vletí do turbulence? Tam mu to těch 5 stupňů a víc náklonu dá okamžitě.

+1/0
10.3.2015 8:54

H91o23n26z94a 16T45a11r 3499382854772

Louis Palmer Jeho solartaxi následovala doprovázela dodávka a né kamion . Byl v časové tísni musel dodržovat hormonogram, a být na čas v přístavech pro nalodění . Podobně posměšně by se dalo poukázat na vodíkový Mersedes , který celou cestu doprovázela Mobilní vodíková čerpací stanice . http://www.hybrid.cz/cesta-kolem-sveta-v-autech-na-vodik-mercedes-uspesne-skoncila

0/0
16.3.2015 12:02

H12o33n51z98a 90T62a75r 3449642934512

Už 7let uběhlo od 52080 km Expedice ( Louis Palmer ) solartaxi  https://www.youtube.com/results?search_query=car+solartaxi&page=2

0/0
9.3.2015 21:46

H53o69n21z92a 19T42a19r 3759782824702

Odkaz články Solární letadlo  http://www.hybrid.cz/tagy/solarni-letadlo

0/0
9.3.2015 21:20

J46a55r72o36m66i87r 26F33a74r58e14k 4512123287

Kombinace textu titulku a titulni fokty je naprosto uzasna :-D

P.S. Pro ty, co jsou lini si kliknout. Titulek zni:Solární letadlo se vydalo na oblet zeměkoule. Na titulni fotce nakladaji Solar Impulse 2 do B747 cargo......

+3/0
10.3.2015 8:25

T49o56m48á47š 32Z73e78m27a50n 3685568834235

Opravdu pobavilo:-D

+1/0
13.3.2015 9:06

H36o67n39z61a 16T94a41r 3859942354642

Odkaz články <a href=" http://www.hybrid.cz/search/google?cx=partner-pub-3813937152220975%3Axqcbqbz9zgn&cof=FORID%3A11&query=sol%C3%A1rn%C3%AD+letadla&op=Hledat&form_token=ce3e6c8464393bf75bd24c70fd969ad5&form_id=google_cse_results_searchbox_form&siteurl=http%3A%2F%2Fwww.hybrid.cz%2F">Solární letadlo</a>

0/0
9.3.2015 21:17

H94o86n28z40a 28T91a49r 3289192744682

Odkaz na další videa

https://www.youtube.com/results?search_query=Solar+Impulse.cz

0/0
9.3.2015 21:09

R84e70n38é 56Š18r90ů29t14e13k 8798825746898

Jasný důkaz že v solaru neni budoucnost. :-)

+5/−1
9.3.2015 20:14

A64d45a95m 96P56u69r41k53r30t 5836512448558

V přímém pohonu letadla sice ne, to ovšem neznamená, že neexistují odvětví kde by se solární články neuplatnily..

0/0
10.3.2015 20:11

M47i97l58o29s 38V74a48l66y 8816682337582

ANO, pokud se tyka letounu.

0/0
21.4.2015 2:16

M85a49r65e90k 32V83o21k22á37l 1756824945519

25 dní letu během pěti měsíců ? no nic proti a držím palce, ale nestačilo použít na vrtuli pořádnou gumu a vždycky ji běheme týdne našlapat a pak kousek popoletět ?

+1/0
9.3.2015 20:11

J71i48ř42í 24S64c85h85w22a62c52h 8308554828516

no ono to hlavně bude o čekání na vhodné počasí, protože při protivětru to v podstatě nikam nedoletí ;-)

+1/0
9.3.2015 21:43

I18v35o 32Z81d76e72b48o69r29s74k62ý 3973981400311

Po sedmihodinovém letu na Brusel přistáli nedaleko Varšavy.

+5/0
10.3.2015 9:09

P27a71v24e62l 77F66i35a16l52a 7274811460469

45 755 km ze Švýcarska do Egypta? To museli letět pořádnou oklikou.

0/0
9.3.2015 16:46

J32i96ř45í 45K48l42e12j85n15a 2927168326137

přes ukrajinu nemůže

0/0
9.3.2015 17:52

V11l29a66s61t65i85m55i89l 44H80n15í91k 6156842821297

Inu, kolem světa ...:-)

http://www.infographic-illustrations.com/gallery-1/breitling-infographic.jpg

0/0
11.3.2015 11:20

B79o64h93u35m11i46l 32M39á27c59a 5661372446213

Ve větě "Při vývoji byla použita zcela nová chemická formule, aby byl snížen oxidační proces." jde zřejmě o novou alchymickou zaklínací formuli.

+3/0
9.3.2015 16:45

M77a18r39t73i64n 16T48e89s61a95ř 2909563873253

A nebo jde o chemickou rovnici. Nejsem chemik, abych posoudil, zda jde o anglicismus nebo o správný překlad.

0/0
10.3.2015 9:00

V39á52c42l57a29v 66Č35e38r21m96á11k 4633950367444

No, je to technologicky zajímavé, hlavně z hlediska nových materiálů a jejich konstrukčího použití. Ale jinak je to typická "zelená" technologie: malý výkon, malá nosnost, nulový komfort. Pan Piccard je nadšenec a, samozřejmě, mu přeji úspěch. Ale radši bych viděl nové letadlo s atomovým pohonem, než se slunečním. Ale to holt dneska není "in".

+17/−1
9.3.2015 12:54

Š16t29ě27p54á33n 12F96r62a40n29c75l 8794889124970

Totéž mohl před lety napsat nějaký "Czermak" o jeho spoluobčanech, bláznech a snílcích bratřích Wrightech. Nebo co takový Richard Trevithick - jeho vynález asi taky spousta jeho současníků označovala za bláznivý nápad bez praktického využití - až na jistého George Stephensona...

+4/−3
9.3.2015 14:46

J43a54r58o16m10i73r 26F18a17r77e85k 4492953427

To jsou IMHO spatna prirovnani. V dane dobe byly vyse jmenovani prukopnici, znalosti v danych oborech byly minimalni az mizive. Prostor pro zlepseni byl obrovsky.

Tady se Piccard snazi naroubovat urcitou technologii ziskavani energie na letoun. Jenze musi splnovat znacne protichudne pozadavky. A problem je, ze dalsi vyvoj v danych oborech neprojde nebude nijak bourlivy a prinasejici vyrazna zlepseni. Tim nerikam, ze si solarni letouny nenajdou sve misto na slunci (tady se musim pochvalit, tohle se mi fakt povedlo). Proste pokud bude potreba neco pomaleho, s omezenou nosnosti a s temer nekonecnou vydrzi, mate vyherce. Ovsem myslenka dostatecne rychleho dopravniho letounu je utopicka, kvuli protichudnym pozadavkum pro let samotny a pro ziskani energie k letu.

+5/0
9.3.2015 16:48

Š71t10ě19p22á54n 54F75r72a11n63c23l 8414889114370

Asi jsou nepřesná - stejně jako každé jiné přirovnání. Ale když zůstaneme u toho pohybu, tak již před Trevithicem si mnozí pohrávali s myšlenkou, jak donutit statický parní stroj pohybovat nákladem ve vodorovném směru. Dokud se jednalo o posun "na pár metrů", tak to fungovalo, a odladili na tom nejednu mouchu. Jakmile to ale zkusili na stovky metrů, tak už to nešlo, a nevěděli jak dál. Až pak přišel právě Trevithick, kterého napadlo přidělat kola přímo k tomu stroji, ne jen k nákladu. Takže by se dalo říct, že příspěvek Trevithickových předchůdců k pokroku byl minimální. Ale podle mne nebyl, protože "donutili" někoho se zabývat tím, jak to udělat jinak (a lépe).

A naprosto stejně to může dopadnout i s tímhle pokusem - je možné, že z toho nakonec budou malá, solárem poháněná letadýlka na doručování pošty, staticky umístěné drony k šíření wi-fi signálu v parcích nebo něco úplně jiného. Třeba i ta letecká přeprava. Ale psát rovnou, že je to "prakticky k nepoužití", je podle mne chyba.

+1/0
9.3.2015 17:10

J52a85n 45P35a23v62e56l 8153892358696

Strašně zapomínáte na to, co Vám tu kolegové říkali. Solární pohon naráží na to, že je mnohem méně ekonomicky výhodný a mnohem méně efektivní než pohon na fosilní paliva. Ani s celkovou energetickou bilancí na tom není dobře, protože spotřebujete ohromné množství energie už jen na  výrobu panelů.

Nehodí se pro přepravu prakticky ničeho. Snad jediné, co mě teď napadá, je možnost částečného nahrazení družic, kdy by letadlo mohlo dokázat se vznášet hodně dlouhou dobu nad určitou oblastí. Ale ve světě, kde čas jsou peníze, pomalé technologie mají problém.

+1/0
9.3.2015 21:50

T88o20m20á75š 46Z61e10m29a67n 3285668674445

Spíše bych to přirovnal k šlechtiteli, který vyšlechtí v 18. sotletí koně velikosti psa a buse s ním zkouše tahat drožky..

Jasně, sežere méně trávy, místo stáje postačí psí bouda a koblihy se snáze uklízejí, ale nějak tomu chybí ten účel...

+2/0
9.3.2015 19:32

J57i31ř69í 52K93o91c67u83r24e79k 6635914495238

George Stephenson ale viděl jednu věc: Tohle by mohlo být rychlejší a silnější než cokoliv co svět znal. A tak to vyzkoušel. Bylo to rychlejší než cokoliv jiného, utáhlo to víc než cokoliv jiného. Jenom to potřebovalo něco lepšího než prašnou cestu. Kolejnice ale byly už tehdy známé desetiletí, jen bylo potřeba na ně použít nový materiál - ocel místo litiny.

Když to tedy srovnáme s Raketou, tak není to ani rychlejší, ani to neuveze víc a dolet není o nic lepší než u desetiletí starých strojů. Jenom to potřebovalo něco lepšího než balzu a plátno. Aerodynamika ji již značně propracovaná, jenom to potřebovalo použít nový materiál - uhlíková vlákna místo duralu. Což je v článku popsáno při srovnání s Cesnou.

Z tohoto srovnání je vidět, že pan Stephenson provedl zásadní změnu ve způsobu tehdejší přepravy po souši.

Aby to nevyznělo, že jsem proti, tak panu Piccardovi opravdu fandím. Dělá něco, co nikdo před ním. A navíc je taková cesta skvělou reklamou. Využití takového stroje se najde, ale hromadná přeprava osob či zboží na velké vzdálenosti asi nebude hlavní byznys.

+1/0
9.3.2015 23:29

V82l78a25s94t29i85m83i64l 64H62n34í27k 6606412691427

To už bych to raději přirovnal k letu na Měsíc. Prostě "vědeckotechnické dobrodružství", které je sice samo o sobě k ničemu, ale "cesta je cíl" a doufáme i v nějaké ty vedlejší efekty.

0/0
11.3.2015 11:34

J18a85r28o11s77l90a91v 13P20o96l66e84n74s39k55y 5836954489

Tak online se nepodivame server je down. :-(  Zda se ze na tyhle technologie uz nezbylo :)

+1/0
9.3.2015 11:29

M27i49c52h33a46l 80T59o91m66i17n28s76k40ý 9361245807714

jojo měla by is to idnes opravit.

260kWh/kg, to by bylo fajn.

+4/0
9.3.2015 11:26
Foto

J77a73n 48H45a90v86e21l84k31a 3281986891345

To je nádhera!

0/0
9.3.2015 11:21

V17á50c30l22a23v 29S89v84o48b46o50d84a 3341849840420

to má přetlakovou kabinu nebo zásobu kyslíku nebo to dá pilot na drsňáka? :-)

+3/0
9.3.2015 10:57

M65i40l69a92n 67K76u20b57í12č35e62k 8402480254618

http://info.solarimpulse.com/en/our-adventure/building-a-solar-airplane/

"The energy collected by the solar cells is stored in lithium polymer batteries, whose energy density is optimized to 260 Wh / kg. The batteries are insulated by high-density foam and mounted in the four engine nacelles, with a system to control charging thresholds and temperature. Their total mass amounts to 633 kg, or just over a quarter of the aircraft’s all-up weight."

Je to Wh/kg. Kdyby to bylo kWh/ kg, tak by nepotřebovali solární panely a mohli by obletět svět klidně najedenkrát pouze s bateriemi.

+2/0
9.3.2015 10:49
Foto

J60a11n 41K98u76ž56n28í23k

Omlouvám se, mám materiály přímo od Solar Impulse a v nich je bohužel chybně uvedeno dokonce kW/kg. Už jsem to dohledal. Děkuji.

0/0
9.3.2015 13:01

E94m90i85l 39M36i96n59á66ř 7120359519657

Omluvu beru jen velmi nerad, protože jsem vylil už všechen benzín!:-) 

Takovou radost jsem měl, že máme konečně baterky, s kterými dáme čmoudům na frak! (Proč jsem Vám to v 9:33 do diskuze napsal, co tam má být?). 

Jinak moc dobrý článek, jsem rád, že se o takových věcech píše. 

Názory o zbytečnosti projektu některých pánů jsou tragikomické. S takovými bychom ještě lezli po stromech, protože je zbytečné slézat ze stromu, když banány rostou na stromě.

+3/0
9.3.2015 13:59

A87d38o96l66f 40Ř39í71h20a 7868655582466

Naprosto nesmyslný výtvor. Počkejte si na ještě lepší technologie. Momentálně je to prostě k ničemu.Rv

+3/−9
9.3.2015 10:20

M33i84r89o83s91l84a17v 85Š47i26m74k11o 7815473822595

K čemu to je, stejně v praxi solární letadla použitelná nebudou.

+3/−5
9.3.2015 9:57

E68m60i15l 96M58i72n31á13ř 7740689479837

Něco k chybně uvedené kapacitě baterií:

Hustota energie/výhřevnost benzinu je               12,9 kWh/kg.

Hustotota energie dnešních nejlepších baterií       250 Wh/kg. 

V článku asi mělo být                                            260 Wh/kg.

Teoretická hustota lithiium-vzduchové baterie      12 kWh/kg. 

To jestli se povede, bude teprve průlom pro elektromobily a asi i pro elektroletadla!!

0/0
9.3.2015 9:33

E17m35i39l 42M49i15n51á16ř 7750739269287

Tak oprava na 260kWh/kg se vám pane Kužníku povedla. Chci takové baterie! 20 krát více energie než v benzínu!:-) Vítejte v budoucnosti.

+2/0
9.3.2015 9:37

J64a27n 71P63a95v83e91l56k22a 3677281154531

;-D Baterie, kterou uveze kamion by byla schopná zálohovat Temelín půl dne.

+2/0
9.3.2015 9:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.