Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poprvé v historii: Bez kapky „benzínu“ obletí letoun Solar Impulse svět

V pondělí brzy ráno se vydal na cestu kolem světa letoun, který má větší rozpětí křídel než Boeing 747 a přitom není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Solar Impulse 2 dnem i nocí pohání sluneční energie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M32i77l40o85s 68V36a48l69y 8636682767652

Ma moznost tento letoun vyhnout se turbolenci i kdyz poleti max. ve vysce 8.500m ? Pred dvema mesici jsem letel Sydney - LA a byl to vice jak 14 hod let.... No nevim, jak 11.5. bude s letounem spolupracovat "Maticka zeme";-( Preji vse nejlepsi v letu non-stop v peti dnech a peti noci... Toto letadylko neni balon a o tom to je. KARLE NESTRAS !!;-D  a zase se opakuji...... PROC^  asi?

0/0
8.5.2015 19:25

K50a49r64e76l 39S72a50r45d61a 3112259227

Zpráva z tisku: dnes v noci se z neznámých příčin zřítilo letadlo na sluneční pohon...

0/0
29.4.2015 10:06

M94i75l51o82s 40V37a91l27y 8456142517242

V utery by mel byt letoun na poslednim letisti na cinskem uzemi, nez se pokusi po 5-ti dnech pristat na Hawai. Tomuto projektu preji vse NEJLEPSI, ale neni prave tento prelet proti "MATCE PRIRODE"? Dosti mozne, ze tam vse skonci.... POCASI nad oceanem se meni kazdou hodinu a co kdyz prave 3. den se pocasi zmeni natolik, ze NEBEZPECNY let bude jak kupredu, tak zpet. To uz asi nepomuze ani zabudovana toaleta v sedadle, ani clun a padak ulozeny v operadle. Je me jasne, ze s letounem poleti 3 letadla a dve helikoptery, kdyby se neco nepredvidaneho prihodilo. A jaky mas nazor na vse ty? :-P ~dik~

0/0
21.4.2015 2:13

M68i72l57o72s 80V76a93l68y 8796842407782

DNES 21.4.2015 kratce po pulnoci a po temer 14 dennim cekani na vlidne pocasi, je letoun opet ve vzduchu. Na FB primo na pilota jsem mel dotaz, kdyz letoun je pod hangarem zaparkovany, jestli mu pomahaji agregaty dobit baterie. Bez odpovedi... VI TO NEKDO, JAK VSE FUNGUJE?  ~dik~

0/0
21.4.2015 1:59

P27a41v52e32l 17F84o60l31t61á28n 4900922844

Dědeček provedl průlom od hladiny moře směrem vzhůru, otec směrem dolů, 'dnešní' Piccard cestuje směrem vodorovným. Nějak nám začínají chybět další prostorové rozměry – jeho potomka čeká už 'jen' pohyb časem?

0/0
12.3.2015 10:42

P65e38t35r 75M58a30r46š97o49u18n 5665258766646

potomek přece velí vesmírné lodi Enteprise ;-)

0/0
28.4.2015 21:38

P83e17t55r 42S19e44d72l65á98k 3844695201594

Držím palce. Super výkon takovou věc postavit. A jestli to přinese díky vývoji nějaké nové technologie použitelné v běžné praxi, tak paráda... Mě se tohle prostě líbí :D

0/0
11.3.2015 21:19

V52l30a61s49t81i64m87i24l 48T67e92n30c64e93r 4800760327850

Sedět v kuse 5 dnů v sedačce se záchodkem pod zadnicí - to bude (po přistání) pořádný očistec ;-D

0/0
11.3.2015 14:35

A16d40a30m 76P23u16r84k80r57t 5226102398508

Bohužel je to kuriozita a nic jiného, vzhledem k solární konstantě zde není prakticky žádný prostor k pokroku, letadlo letící přímo na sluneční energii nemůže z principu dosahovat výkonů srovnatelných ani s ultralighty, natož s dopravními letadly. Řekl bych, že jak panu Piccardovi, tak autorovi článku musí tohle být naprosto jasné. Takže nechápu poznámku o bajkách, prvních hadrových letounech "a jednou to bude lepší".

Na 1 metr čtvereční dopadá za nejpříhodnějších podmínek na Zemi (kolem poledne, poblíž rovníku, žádné mraky, bezprašno, kolmý dopad) - dopadá 1 kW - na jeden metr čtvereční. A to je dopadající energie, nikoli využitelná. Hraje zde roli nijak vysoká účinnost solárních panelů (23%) + solidní účinnost elektromotoru (94%) (vycházím z čísel pro Solar impulse).

Pro srovnání:

Cessna 172: plocha křídel 16.2 m^2, výkon motoru 120kW.

Solar Impulse: plocha křídel 200m^2 (celková plocha sol. článků 270m^2), výkon motorů 50kW.

Tj. v současnosti poměr výkon/nosná plocha se liší s faktorem 35. I kdyby se účinnost solárních článků zvedla na dvojnásobek (což je téměř k limitu danému fyzikou), pořád je cessna řádově jinde.

Větší výkon = potřebná větší plocha = větší odpor, větší váha, nižší rychlost. Je to podobné jako auto přímo na solární pohon - jde takové postavit, uveze jednoho člověka po rovině, ale vpodstatě je to jen kuriozita a technické cvičení (nic proti němu).

Je zde možný prostor pro použití těchto letadel místo satelitů pro např. šíření internetu za zlomek nákladů, byť reálné zkušenosti s provozem schází. A možná že rozumnější pro tyto aplikace by byla vzducholoď se solárním pohonem.

Pro "udržitelné létání" by možností byla syntéza uhlovodíků za pomoci solárních článků ze vzduchu a vody. A pak prostě let klasickým letadlem. Hustota výkonu dosažitelná přímo solárními panely jednoduše není pro letadlo dostatečná.

Každopádně šťastný let!

+10/0
10.3.2015 20:08

M15a48r69e92k 77V86o67k83á60l 1876494455489

článek <> váš příspěvek   30:70  R^

0/0
11.3.2015 16:16

J62i21ř53í 50Z91á87h75o98r62a 5793395752169

Když už nic a naplní se všechny scénáře skeptiků, minimálně to může posloužit, jako odrazový můstek pro další vývoj.

0/0
10.3.2015 13:09

D55a64v10i16d 75K24r18a27j86í81č93e11k 7133883646117

A bude se dobíjet naftovým generátorem, když bude sedět na zemi? Stejně jako jakési oslavované solární auto na cestě kolem světa s kamionem a generátorem za zadkem?

Co když vletí do turbulence? Tam mu to těch 5 stupňů a víc náklonu dá okamžitě.

+1/0
10.3.2015 8:54

H55o51n79z40a 74T52a72r 3379172304212

Louis Palmer Jeho solartaxi následovala doprovázela dodávka a né kamion . Byl v časové tísni musel dodržovat hormonogram, a být na čas v přístavech pro nalodění . Podobně posměšně by se dalo poukázat na vodíkový Mersedes , který celou cestu doprovázela Mobilní vodíková čerpací stanice . http://www.hybrid.cz/cesta-kolem-sveta-v-autech-na-vodik-mercedes-uspesne-skoncila

0/0
16.3.2015 12:02

H63o51n52z68a 40T26a70r 3419132834532

Už 7let uběhlo od 52080 km Expedice ( Louis Palmer ) solartaxi  https://www.youtube.com/results?search_query=car+solartaxi&page=2

0/0
9.3.2015 21:46

H22o35n36z31a 75T39a59r 3489882974212

Odkaz články Solární letadlo  http://www.hybrid.cz/tagy/solarni-letadlo

0/0
9.3.2015 21:20

J96a16r38o58m45i41r 12F90a72r98e55k 4122543757

Kombinace textu titulku a titulni fokty je naprosto uzasna :-D

P.S. Pro ty, co jsou lini si kliknout. Titulek zni:Solární letadlo se vydalo na oblet zeměkoule. Na titulni fotce nakladaji Solar Impulse 2 do B747 cargo......

+3/0
10.3.2015 8:25

T43o23m62á83š 41Z57e61m27a12n 3385548144525

Opravdu pobavilo:-D

+1/0
13.3.2015 9:06

H76o43n76z67a 41T23a52r 3539452404812

Odkaz články <a href=" http://www.hybrid.cz/search/google?cx=partner-pub-3813937152220975%3Axqcbqbz9zgn&cof=FORID%3A11&query=sol%C3%A1rn%C3%AD+letadla&op=Hledat&form_token=ce3e6c8464393bf75bd24c70fd969ad5&form_id=google_cse_results_searchbox_form&siteurl=http%3A%2F%2Fwww.hybrid.cz%2F">Solární letadlo</a>

0/0
9.3.2015 21:17

H80o39n38z21a 20T53a66r 3329802554412

Odkaz na další videa

https://www.youtube.com/results?search_query=Solar+Impulse.cz

0/0
9.3.2015 21:09

R25e95n63é 56Š49r58ů79t14e98k 8138405876358

Jasný důkaz že v solaru neni budoucnost. :-)

+5/−1
9.3.2015 20:14

A57d94a40m 23P87u12r31k97r82t 5806132118298

V přímém pohonu letadla sice ne, to ovšem neznamená, že neexistují odvětví kde by se solární články neuplatnily..

0/0
10.3.2015 20:11

M49i16l57o70s 32V32a96l45y 8276802137832

ANO, pokud se tyka letounu.

0/0
21.4.2015 2:16

M72a92r73e41k 40V77o49k51á13l 1636254225529

25 dní letu během pěti měsíců ? no nic proti a držím palce, ale nestačilo použít na vrtuli pořádnou gumu a vždycky ji běheme týdne našlapat a pak kousek popoletět ?

+1/0
9.3.2015 20:11

J43i77ř33í 43S42c24h60w54a30c19h 8728554378806

no ono to hlavně bude o čekání na vhodné počasí, protože při protivětru to v podstatě nikam nedoletí ;-)

+1/0
9.3.2015 21:43

I18v89o 88Z39d24e37b39o25r19s57k66ý 3523131620591

Po sedmihodinovém letu na Brusel přistáli nedaleko Varšavy.

+5/0
10.3.2015 9:09

P25a85v90e44l 27F87i53a73l12a 7844651520389

45 755 km ze Švýcarska do Egypta? To museli letět pořádnou oklikou.

0/0
9.3.2015 16:46

J52i82ř10í 84K12l95e41j61n23a 2337108846237

přes ukrajinu nemůže

0/0
9.3.2015 17:52

V28l68a74s76t89i21m96i94l 14H33n81í20k 6206922631257

Inu, kolem světa ...:-)

http://www.infographic-illustrations.com/gallery-1/breitling-infographic.jpg

0/0
11.3.2015 11:20

B86o54h57u83m10i71l 35M57á80c49a 5161312976123

Ve větě "Při vývoji byla použita zcela nová chemická formule, aby byl snížen oxidační proces." jde zřejmě o novou alchymickou zaklínací formuli.

+3/0
9.3.2015 16:45

M61a89r58t14i69n 84T98e35s93a54ř 2559433473593

A nebo jde o chemickou rovnici. Nejsem chemik, abych posoudil, zda jde o anglicismus nebo o správný překlad.

0/0
10.3.2015 9:00

V27á73c91l13a76v 45Č35e77r51m11á23k 4553420277944

No, je to technologicky zajímavé, hlavně z hlediska nových materiálů a jejich konstrukčího použití. Ale jinak je to typická "zelená" technologie: malý výkon, malá nosnost, nulový komfort. Pan Piccard je nadšenec a, samozřejmě, mu přeji úspěch. Ale radši bych viděl nové letadlo s atomovým pohonem, než se slunečním. Ale to holt dneska není "in".

+17/−1
9.3.2015 12:54

Š49t14ě75p96á12n 70F90r61a16n32c78l 8264619594130

Totéž mohl před lety napsat nějaký "Czermak" o jeho spoluobčanech, bláznech a snílcích bratřích Wrightech. Nebo co takový Richard Trevithick - jeho vynález asi taky spousta jeho současníků označovala za bláznivý nápad bez praktického využití - až na jistého George Stephensona...

+4/−3
9.3.2015 14:46

J38a66r34o75m39i16r 57F13a53r61e75k 4822483577

To jsou IMHO spatna prirovnani. V dane dobe byly vyse jmenovani prukopnici, znalosti v danych oborech byly minimalni az mizive. Prostor pro zlepseni byl obrovsky.

Tady se Piccard snazi naroubovat urcitou technologii ziskavani energie na letoun. Jenze musi splnovat znacne protichudne pozadavky. A problem je, ze dalsi vyvoj v danych oborech neprojde nebude nijak bourlivy a prinasejici vyrazna zlepseni. Tim nerikam, ze si solarni letouny nenajdou sve misto na slunci (tady se musim pochvalit, tohle se mi fakt povedlo). Proste pokud bude potreba neco pomaleho, s omezenou nosnosti a s temer nekonecnou vydrzi, mate vyherce. Ovsem myslenka dostatecne rychleho dopravniho letounu je utopicka, kvuli protichudnym pozadavkum pro let samotny a pro ziskani energie k letu.

+5/0
9.3.2015 16:48

Š89t23ě51p80á39n 53F49r78a46n44c88l 8364229854790

Asi jsou nepřesná - stejně jako každé jiné přirovnání. Ale když zůstaneme u toho pohybu, tak již před Trevithicem si mnozí pohrávali s myšlenkou, jak donutit statický parní stroj pohybovat nákladem ve vodorovném směru. Dokud se jednalo o posun "na pár metrů", tak to fungovalo, a odladili na tom nejednu mouchu. Jakmile to ale zkusili na stovky metrů, tak už to nešlo, a nevěděli jak dál. Až pak přišel právě Trevithick, kterého napadlo přidělat kola přímo k tomu stroji, ne jen k nákladu. Takže by se dalo říct, že příspěvek Trevithickových předchůdců k pokroku byl minimální. Ale podle mne nebyl, protože "donutili" někoho se zabývat tím, jak to udělat jinak (a lépe).

A naprosto stejně to může dopadnout i s tímhle pokusem - je možné, že z toho nakonec budou malá, solárem poháněná letadýlka na doručování pošty, staticky umístěné drony k šíření wi-fi signálu v parcích nebo něco úplně jiného. Třeba i ta letecká přeprava. Ale psát rovnou, že je to "prakticky k nepoužití", je podle mne chyba.

+1/0
9.3.2015 17:10

J97a29n 72P27a47v72e55l 8303662868876

Strašně zapomínáte na to, co Vám tu kolegové říkali. Solární pohon naráží na to, že je mnohem méně ekonomicky výhodný a mnohem méně efektivní než pohon na fosilní paliva. Ani s celkovou energetickou bilancí na tom není dobře, protože spotřebujete ohromné množství energie už jen na  výrobu panelů.

Nehodí se pro přepravu prakticky ničeho. Snad jediné, co mě teď napadá, je možnost částečného nahrazení družic, kdy by letadlo mohlo dokázat se vznášet hodně dlouhou dobu nad určitou oblastí. Ale ve světě, kde čas jsou peníze, pomalé technologie mají problém.

+1/0
9.3.2015 21:50

T91o11m31á44š 36Z86e52m13a25n 3195368444325

Spíše bych to přirovnal k šlechtiteli, který vyšlechtí v 18. sotletí koně velikosti psa a buse s ním zkouše tahat drožky..

Jasně, sežere méně trávy, místo stáje postačí psí bouda a koblihy se snáze uklízejí, ale nějak tomu chybí ten účel...

+2/0
9.3.2015 19:32

J16i63ř58í 30K89o86c13u93r71e32k 6555424125658

George Stephenson ale viděl jednu věc: Tohle by mohlo být rychlejší a silnější než cokoliv co svět znal. A tak to vyzkoušel. Bylo to rychlejší než cokoliv jiného, utáhlo to víc než cokoliv jiného. Jenom to potřebovalo něco lepšího než prašnou cestu. Kolejnice ale byly už tehdy známé desetiletí, jen bylo potřeba na ně použít nový materiál - ocel místo litiny.

Když to tedy srovnáme s Raketou, tak není to ani rychlejší, ani to neuveze víc a dolet není o nic lepší než u desetiletí starých strojů. Jenom to potřebovalo něco lepšího než balzu a plátno. Aerodynamika ji již značně propracovaná, jenom to potřebovalo použít nový materiál - uhlíková vlákna místo duralu. Což je v článku popsáno při srovnání s Cesnou.

Z tohoto srovnání je vidět, že pan Stephenson provedl zásadní změnu ve způsobu tehdejší přepravy po souši.

Aby to nevyznělo, že jsem proti, tak panu Piccardovi opravdu fandím. Dělá něco, co nikdo před ním. A navíc je taková cesta skvělou reklamou. Využití takového stroje se najde, ale hromadná přeprava osob či zboží na velké vzdálenosti asi nebude hlavní byznys.

+1/0
9.3.2015 23:29

V10l83a44s92t84i93m50i61l 48H57n11í17k 6116822181697

To už bych to raději přirovnal k letu na Měsíc. Prostě "vědeckotechnické dobrodružství", které je sice samo o sobě k ničemu, ale "cesta je cíl" a doufáme i v nějaké ty vedlejší efekty.

0/0
11.3.2015 11:34

J70a70r83o50s21l83a24v 35P40o79l83e93n30s77k75y 5126344319

Tak online se nepodivame server je down. :-(  Zda se ze na tyhle technologie uz nezbylo :)

+1/0
9.3.2015 11:29

M52i28c80h25a51l 50T81o53m25i10n28s81k84ý 9291845117614

jojo měla by is to idnes opravit.

260kWh/kg, to by bylo fajn.

+4/0
9.3.2015 11:26
Foto

J83a57n 60H53a25v69e18l61k15a 3191556411695

To je nádhera!

0/0
9.3.2015 11:21

V81á98c82l79a40v 89S88v54o29b43o68d67a 3681239170570

to má přetlakovou kabinu nebo zásobu kyslíku nebo to dá pilot na drsňáka? :-)

+3/0
9.3.2015 10:57

M93i63l19a28n 25K90u53b72í77č36e57k 8712620454408

http://info.solarimpulse.com/en/our-adventure/building-a-solar-airplane/

"The energy collected by the solar cells is stored in lithium polymer batteries, whose energy density is optimized to 260 Wh / kg. The batteries are insulated by high-density foam and mounted in the four engine nacelles, with a system to control charging thresholds and temperature. Their total mass amounts to 633 kg, or just over a quarter of the aircraft’s all-up weight."

Je to Wh/kg. Kdyby to bylo kWh/ kg, tak by nepotřebovali solární panely a mohli by obletět svět klidně najedenkrát pouze s bateriemi.

+2/0
9.3.2015 10:49
Foto

J35a22n 54K28u29ž97n14í88k

Omlouvám se, mám materiály přímo od Solar Impulse a v nich je bohužel chybně uvedeno dokonce kW/kg. Už jsem to dohledal. Děkuji.

0/0
9.3.2015 13:01

E94m21i17l 64M24i91n85á56ř 7560119149207

Omluvu beru jen velmi nerad, protože jsem vylil už všechen benzín!:-) 

Takovou radost jsem měl, že máme konečně baterky, s kterými dáme čmoudům na frak! (Proč jsem Vám to v 9:33 do diskuze napsal, co tam má být?). 

Jinak moc dobrý článek, jsem rád, že se o takových věcech píše. 

Názory o zbytečnosti projektu některých pánů jsou tragikomické. S takovými bychom ještě lezli po stromech, protože je zbytečné slézat ze stromu, když banány rostou na stromě.

+3/0
9.3.2015 13:59

A55d45o22l54f 89Ř55í20h12a 7138415272906

Naprosto nesmyslný výtvor. Počkejte si na ještě lepší technologie. Momentálně je to prostě k ničemu.Rv

+3/−9
9.3.2015 10:20

M82i12r42o54s24l93a87v 59Š89i74m24k16o 7185363382795

K čemu to je, stejně v praxi solární letadla použitelná nebudou.

+3/−5
9.3.2015 9:57

E91m79i11l 70M58i34n83á88ř 7980989389727

Něco k chybně uvedené kapacitě baterií:

Hustota energie/výhřevnost benzinu je               12,9 kWh/kg.

Hustotota energie dnešních nejlepších baterií       250 Wh/kg. 

V článku asi mělo být                                            260 Wh/kg.

Teoretická hustota lithiium-vzduchové baterie      12 kWh/kg. 

To jestli se povede, bude teprve průlom pro elektromobily a asi i pro elektroletadla!!

0/0
9.3.2015 9:33

E87m12i84l 63M93i25n80á21ř 7580409429627

Tak oprava na 260kWh/kg se vám pane Kužníku povedla. Chci takové baterie! 20 krát více energie než v benzínu!:-) Vítejte v budoucnosti.

+2/0
9.3.2015 9:37

J23a53n 30P80a31v15e45l63k26a 3397201334401

;-D Baterie, kterou uveze kamion by byla schopná zálohovat Temelín půl dne.

+2/0
9.3.2015 9:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.