Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podívejte se, jak NASA zkoušela nejsilnější raketový motor

Kosmická agentura NASA ve středu 11. března poprvé úspěšně vyzkoušela nejsilnější urychlovací raketový motor, jaký kdy vznikl. Na pozemním polygonu v Utahu hořel urychlovací motor plánované kosmické lodě SLS, která by mohla dostat lidi i na Mars.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L81u63k36á57š 22S56k79o54p50a59l 9206418355371

16000kN? Tedy 16MN? To by znamenalo, že jeden tento motor utáhne skoro 1600tun? Píšu skoro, samozřejmě, že zátěž se nemůže rovnat tahu, ale i tak, je to ukrutná síla :)

0/0
14.3.2015 8:11

J91a24n 29V95á54c61l42a65v23í70k 3202846331559

Saturn V vážil skoro 3000 tun. SLS bude lehčí, ale i tak...

0/0
14.3.2015 13:48

P57e82t48r 37M55i96c94h63a55l23č71í84k 9507226479603

Takže už konečně USA vyvíjí vlastní raketové motory a nebudou používat už ty ruské? Tak to by byl pokrok.

0/−1
14.3.2015 1:59

J15a72n 95U69l42r76i94c44h 7530663128268

Zase bláboly o lidech na Marsu. To vždy musí vystoupit v Hyde parku někdo jako pan Grygar, aby jim vysvětlil, že na Mars nikdo nepoletí. Překvapená paní Kroužková pak na něj vejrá a kouká co to povídá.

+2/0
13.3.2015 15:35

P49e64t47r 37M32i33c95h66a21l82č84í37k 9427386679163

Už padesát let USA tvrdí, že do deseti let budou mít základny na měsíci. Houby, neumějí tam ani vyletět, natož něco postavit. A o MArsu ani nemluvě. To je absolutně technicky nemožné tam poslat lidi.

0/−2
14.3.2015 2:01

O34n68d20ř29e27j 62D65u46j88k63a 4236796870149

To nikdo netvrdí s vyjímkou pošuka Rogozina. 

Technicky nemožné je v současné době pouze dostat nárůst rizika rakoviny astronautů při cestě na Mars pod 3 procenta.

0/0
14.3.2015 8:58

T82o88m94a78s 24A90p74l 4446626263260

jak vubec funguje prisun paliva v horizontalni poloze, kdyz je to na tuhé palivo?

0/0
13.3.2015 14:13

P80a49v31e87l 67R37i13e19d87l 4194847551819

Je to samozřejmě náročnější:

- ve vertikální poloze topič granulované palivo pouze shrnuje do díry lopatou

- v horizontální poloze na to ale musí být tři. Dva nabírají a hází, třetí ovládá dvířka, aby jim to 'neblaflo' do ksichtu. Ale můžou se střídat.

+20/0
13.3.2015 14:20

T97o85m98a11s 47A68p20l 4256776173980

nemyslim u parni lokomotivy :)

0/0
13.3.2015 14:24

Z94d42e62n24ě76k 41S88e16i93d13l 9467221439574

;-DR^

+1/0
13.3.2015 16:45

P30e35t20r 70S98v93o97b42o22d80a 9377908730952

Stejně jako u rachejtlí. Palivo se nikam nesune prostě jen hoří. Ovládat to nelze.

+2/0
13.3.2015 14:47

O92n16d10ř12e42j 31Š91r35á73m88e42k 3563300771619

Stejně je nejlepší ten robot s hasičákem na konci.

+11/0
13.3.2015 11:11

P78e60t73r 65Š52i27l43h10a54n 7788222117623

Sem čekal co se z toho vyklube:-)

0/0
13.3.2015 17:14

M29a81r86t84i66n 91S23a87j13d44a 8792217644937

Koukám se, se zaujetím na video testu toho motoru, těším se, jak po odpočtu "three, two, one" uslyším lahodný zvuk ultra mega výkonu a nic. Začne do toho pindat, nějaká ženská :)  Tak případní zájemci, zadejte do Google heslo:  

[SLS] DM-3, 5 Segment Solid Rocket Booster Motor Test Firing

+6/0
13.3.2015 0:31

M61a31r38t52i73n 29K79y43p29r 2632355304784

Stejně mě fascinuje, že jsme se od šedesátých let v technice s výjimkou elektroniky nijak daleko nedostali. Rusové stále používají desítky let starý Sojuz a Proton a Američani vycházejí ze stejně věkovitého Saturnu.

+5/0
12.3.2015 23:01

S59v15a54t32o29p30l39u15k 91S11i57l88n37ý 4642736759258

No, ono to není zase tak pravda. Rusové Protony i Sojuzy nahradí Angarou (která samozřejmě taky není žádný výkřik techniky, ale aspoň nepoužívá jedovatý hydrazin), Amíci mezi tím vyvinuli řadu velmi výkonných kryogenních motorů  a vyvíji nové motory na tekutý metan, nemluvě o plasmovém motoru VASIMR. Něco podobného snad vyvíjí i Rusové, ale tam je to samozřejmě v režimu utajení a nikdo pořádně neví, v jakém je to dnes stavu.

Pak jsou tu Britové se svým raketově proudovým motorem Sabre., který by mohl být opravdovou revolucí ve vynášení materiálu na oběžnou dráhu. 

Takže naopk poslední dobou se toho děje docela dost.

+5/0
12.3.2015 23:10

J92a53n 86V32á80c78l26a36v48í80k 3812856611339

Angara snad zatím Souyz nahradit nemá, jen Proton a některé lehké nosiče. Motory na hydrazin před sebou mají podle všeho ještě dost dlouhou budoucnost. Američané tiše opouští motory na tekutý vodík a v kurzu je u nich dnes RP-1 a do budoucna se upínají na metan. Elektrické pohony sice začínají vytlačovat ty chemické v komunikačních satelitech, ale rozhodně to není nějaká novinka posledních let - konečně v Sovětském svazu se používaly od 60. let.

Sabre bude mít větší vliv spíš na suborbitální lety než na vynášení nákladů.

Ale jinak souhlas, děje se toho hodně. Konečně i ten Soyuz prošel za ty roky evolucí...

+1/0
13.3.2015 1:22

V58á46c23l62a81v 57Č21e60r89m35á87k 4693290797624

Máte pravdu, teď se zase rozjíždějí zajímavé projekty. Ale po Apollo byl hodně dlouho útlum a ten se teď těžko dohání. Shuttle byl, bohužel, asi trochu krok stranou, i když sám o sobě to byl úžasný stroj.

A co hlavně chybí je atom. Bez toho se to v kosmu nepohne. A s tím se pořádně nedělá nic ani teď. Aspoň ne veřejně. Ostatně, ono ten atom chybí nejen v kosmu, věšina současných technologiích je fajn, ale chybí jim "pořádné baterky".

+1/0
13.3.2015 11:38

J45a64r16o66m13í69r 81K43r55á77l 4360389954799

Moje zkušenost je, že jsou sice nekompromisní, ale féroví a dokáží i pomoci.  V Chicagu dokonce jeden jel přede mnou cca 15 km, aby mne vyvedl nejkratší cestou z města. :-)

+3/0
12.3.2015 22:47

S49v57a29t39o77p97l52u23k 11S91i27l14n42ý 4622616439218

Jako ten motor? ;-)

+8/0
12.3.2015 23:02

J58a45r72o13m25í75r 28K57r62á76l 4120679844549

;-D;-D  To patřilo jinam.  Pardon.

+4/0
12.3.2015 23:08

P28a25v79e50l 77S68ý39k50o81r19a 7317632237491

No dobře, a nebude levnější koupit ruský ?

+1/−5
12.3.2015 22:43

S98v37a28t80o21p65l76u91k 32S76i33l81n10ý 4802246319498

Nic srovnatelného ruského neexistuje.

+7/−1
12.3.2015 23:00

J55a25n 47V97á87c62l22a83v74í81k 3172636621809

Ono nic srovnatelného snad obecně není, třeba P241 je ani ne poloviční.

0/0
13.3.2015 15:56

P61e61t78r 58V35e58s31e56l28ý 2769368913126

Ty musíš trolovat na všech diskuzích?

+4/0
13.3.2015 8:35

P26e95t68r 57S36k59o69k75a47n 3759509203739

Saturn 5 predbehnul dobu v mnoha smerech -  Jen bolsevici to dokazou srovnavat se SSSR..... americky kosmicky program je skutecny prukopnik zkoumani vesmiru ve vsech ohledech.

+9/−2
12.3.2015 22:22

J15a96n 46U83l68r38i68c95h 8708293306321

Asi nerozumite vyznamu slova prukopnik.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C5%AFkopn%C3%ADk

+1/−1
12.3.2015 22:38

J88a72r28o98m96í69r 71K95r59á94l 4870159334809

No, zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkonu a RL10 ve spolehlivosti. :-)  A nejvíc mne fascinuje, že to celé řídil "počítač" srovnatelný s dnešní kalkulačkou za stovku.

+5/0
12.3.2015 22:40

J13a92n 15U24l84r38i47c60h 8528333196441

Nemate pravdu, RD-171M je vykonejsi, F1 je nejvykonejsi s jednou spalovaci komorou. A to navic jen pokud se bavime o motorech na kapalna paliva.

To co dakazali Amici behem programu Apollo je ale neuveritelne. A v dnesni dobe nepredstavitelne. 60 leta byla uzasna i pro letectvi.

+2/0
12.3.2015 22:49

S17v96a32t16o55p75l47u35k 47S86i50l76n50ý 4162776249248

Jenže za prvé, RD-171 byl asi o 20 let mladší a za druhé se jednalo v podstatě o 4 motory spojené v jeden. To, že se považuje za jeden motor je jen díky tomu, že má jedno turbočerpadlo na palivo, ale 4 spalovací komory. Navíc mů uzavřený cyklus, což taky na výkonu  přidává. 

A co se týče motorů na tuhá paliva, tak tam právě SRB nemá absolutně konkurenci. Jen pro srovnání - F1 tah asi 7 000 kN. SRB 16 000 kN.

+5/0
12.3.2015 22:59

J20a19n 40U60l87r35i75c89h 8568443916841

To ze je to motor o 20 let mladsi nic nemeni na tom ze tvrzeni o tom ze "zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkonu" je nepravdive.

Pokud mate v aute sestivalec, take rikate ze mate v aute sest motoru? Mate tam totiz take sest spalovacich komor:-P.

Vykon SRB nikde nezminuji, ale s vasim tvrzenim o tom ze je vykonejsi souhlasim.

A ted jednu otazku. Proc jste dal minus memu prispevku s prukopnikem?

+2/0
12.3.2015 23:08

S37v29a94t88o61p62l74u72k 53S49i21l67n96ý 4432256519388

Ne, to nemění, ale jen jsem tím chtěl dát najevo, že na svou dobu byl F-1 opravdu zázrak techniky nemající konkurenci. 

Vaše srovnání s počtem válců docela pokulhává, jelikož vícekomorové uspořádání u raketových motorů je spíše výjimečné (mají ho jen ruské RD-171 a RD-180) a navíc raketový motor pro optimální chod víc komor v podstatě vůbec nepotřebuje. To, že Rusové zvolili radši řešení 4 menší komory než jednu velkou je tím, že nedokázali vyřešit nestability při spalování u velké komory. 

Mimochodem NASA pro druhou generaci boosterů pr SLS plánuje použít vylepšený a zesílený motor vycházející z F-1.

Mínus jsem dal proto, že mi váš příspěvek přišel jen jako nesmyslné rejpání.

+3/0
12.3.2015 23:33

J73a78n 60U32l46r42i23c78h 8828293716551

Je to jeden motor se 4 spalovacimi komorami. Jestli se chcete dohadovat, tak dejte odkaz na zdroj kde se hovori o RD-171M jako o ctyrech motorech. To ze se vam nelibi to ze jsem vam zboril predstavu o neprekonatelnosti F-1, neni duvod k ignoraci jednoduchych faktu. To ze k tomuto reseni vedli rusy vami zminovane duvody, na tom proste nic nemeni.

Pokud souhlasite s tvrzenim "americky kosmicky program je skutecny prukopnik zkoumani vesmiru ve vsech ohledech. ", tak to jen ukazuje dalsi ignoraci zrejmych faktu.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_space_exploration_milestones,_1957%E2%80%931969

0/0
12.3.2015 23:46

S25v98a40t54o49p19l66u55k 86S87i52l12n50ý 4692696969718

Ulrichu, vy jste fakt srandovní. Mně jste opravdu nic nezbořil, dovolím si tvrdit, že vím o raketových motorech vím víc než dost a jejich parametry znám velice pravděpodobně mnohem lépe než vy a právě proto tvrdím to co tvrdím.

Mimochodem to, že koncepce několika spalovacích komor není zrovna nejšťastnější a je to spíš z nouze ctnost, se ukazuje i při úvahách o náhradě dvoukomorového RD-180 na Atlasech, kdy jak zvažovaný BE-4 tak AR-1 v tandemu poskytnou větší tah, než jeden RD-180. Přitom prostorově zaberou v podstatě stejné místo. 

PS. Ne nesouhlasím s tím, že amíci byli ve všem první, ale stále tvrdím, že vaše reakce bylo jen trapné rejpání. Řekl bych, že každý ví velice dobře, co slovo průkopník znamená. Jestli jste chtěl dát najevo, že prostě Sověti byli taky v něčem prví, tak jste mu měl rovnou dát tenhle odkaz. Proto ten mínus. 

PS2. škoda, že ta tabulka končí rokem 1969, protože od té doby se skoro už žádný sovětský ani ruský průkopnický čin nekonal.

+3/0
13.3.2015 0:41

J62a54n 19U34l61r81i64c41h 8618903866801

Pokud se v motorech vyznate, tak proc tak utocna reakce na me upozorneni ze se nejedna o pravdive prohlaseni. A nasledne trumfovani ze SBR je vykonejsi. Tohoto faktu jsem si vedom, proto jsem psal ze se me tvrzeni tyka pouze motoru na KPL. A nac pak ta trapna zduvodneni o tom proc je RD-171M vykonejsi? Duvod proc je vykonejsi, nebylo predmetem sporu.

O vymene RD-180 se zacalo uvazovat az v souvislosti s uvalenim sankci na Rusko. USA maji zasoby RD-180 na cca 2 roky. Odhad nutne doby na start vyroby RD-180 je 5 let a 1 miliarda dolaru, navic licence vyprsi v roce 2022 (pokud se nemylim). Nejspis to ale dopadne tak ze RD-180 zustane na Atlasu-V a pripadny vypadek dodavek z ruska, by se rozlozil na Deltu-IV Heavy a Falcon-9 Heavy.

Zkuste si ten uvodni prispevek na ktery jem reagoval precist jeste jednou cely. Ja jsem treba presvedcen, ze v mnoha ohledech je vesmirny program SSSR a USA srovnatelny, nebo alespon byl v tak zvanych prukopnickych letech, ktere se obvykle nachazeji na zacatku novych odvetvi. A urazi me, kdyz nekdo oznacuje cloveka s takovymto nazorem za "bolsevika".  

PS: ja taky nikde netvrdim ze ano

+1/0
13.3.2015 1:16

J19a78r43o12m26í38r 50K80r22á56l 4330579944509

Ono jde hlavně o trysky a vstřikovače.  Rusové to museli řešit více tryskami v bloku, aby obešli nerovnoměrné spalování.  A pokud je řeč o Saturnu, je to pouze o motorech na KPL.

0/0
12.3.2015 23:11

J85a35n 57U81l75r71i25c16h 8298733616311

Rozporoval jsem tvrzeni "zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkon" ktere je chybne. Porovnaval jsem vykon motoru, takze jsem musel upresnit ze hovorim pouze o motorech na KPL.

0/0
12.3.2015 23:21

J26a74n 23P86l28a79c73h77ý 1190197980330

Co to je výkon motoru?

Pokud vím, tak u raketového motoru jsou zásadní tři parametry.

Síla tahu v Newtonech, specifický impuls a hmotnost motoru.

F1 mají bezkonkurenčně největší tah. Nejvyšší specifický impuls u motorů KPL mají motory na vodík a kyslík, jinak iontové a to o několik řádů.

Výkon motoru je zde neporovnatelný parametr.

0/0
13.3.2015 13:34

J41a29n 26U59l15r30i60c38h 8218953396821

V tomto pripade jsem pod vykonem, mel na mysli tah, drzel jsem se terminologie prispevku na ktery jsem reagoval.

A F-1 nema bezkonkurence nejvyssi tah.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_orbital_rocket_engines

Jinak se zbytkem souhlasim a nikde jsem snad netvrdil opak.

0/0
13.3.2015 14:00

J79a24n 24P65l12a58c68h49ý 1940747330150

RD-171 je čtyřkomorový motor. Jako celá jednotka má vyšší tah, ale jako jediná tryska určitě né.

Když dáš čtyři trysky F1 vdele sebe, tak mají bezkonkurenčně největší tah.

F1 je největší jednokomorový KPL motor na světě, a zatím to nikdo nepřekonal, a to ani výkony.

0/0
13.3.2015 16:05

J97a68n 15U76l31r71i76c25h 8578573446521

Pokud si prectete muj uvodni prispevek, tak to tam jasne uvadim.

"Nemate pravdu, RD-171M je vykonejsi, F1 je nejvykonejsi s jednou spalovaci komorou. A to navic jen pokud se bavime o motorech na kapalna paliva.

To co dakazali Amici behem programu Apollo je ale neuveritelne. A v dnesni dobe nepredstavitelne. 60 leta byla uzasna i pro letectvi"

To opravdu uz neumi nikdo cist?

A to jestli ma vice komor, je irelevantni, uvadi se tah celeho motoru.

To ze ma vice spalovacich komor prece neni na zavadu.

0/0
13.3.2015 17:16

J97a56n 24U53l11r92i50c30h 8458403176131

Jeste doplnim, ze pri porovnani F-1 proti RD-171M, ma RD-171M vetsi tah, specificky impuls i pomer tahu vuci hmotnosti. Navic oba pouzivaji stejne palivo.

0/0
13.3.2015 15:09

V65á18c74l60a50v 58Č38e65r95m21á60k 4453240827174

Saturn 5 hlavně vznikl v zemi, která hospodářsky a lidsky fungovala. Ona i ta N-1 by fungovala, ale byli s vývojem prostě pomalejší. A do toho jim umřel Koroljov. Projevila se spíš ekonomická a hospodářská neschopnost socialismu. Koroljov a von Braun byli podobně nadaní a schopní (tj. oba velmi ;-).

+3/0
13.3.2015 11:49

J48a29r23o35s32l79a71v 66T54a44c24h48o11v33s12k68y 2672610124210

Zase neco obslehli od rusu ?

+1/−16
12.3.2015 22:04

J22a96r26d73a 97S29i77k 9559867956773

HaHa

0/0
12.3.2015 22:14

J39a27r85o11m11í31r 14K84r33á92l 4500299264369

A co ? 8-o

0/0
12.3.2015 22:37

S20v37a41t92o51p91l83u22k 70S93i51l12n48ý 4362126119258

Tak pokud vím, tak největšími obšlehávači byli vždy Rusové, viz Buran, "Konkordskij" atd, atd. 

Nehledě na to, že Ruské boostery oproti tomuhle jsou jako Cesna proti Boeingu.

+4/−1
12.3.2015 22:51

V79l58a65d83i31m24í31r 11H46o62l76ý 8784271706767

... Tu-4...

+1/0
12.3.2015 23:01

O10n47d87ř90e45j 62D44u13j92k27a 4556916590979

Rakety se kopírují  od Němců.

0/0
13.3.2015 16:11

J82i77ř81í 31K77o70c70u59r51e88k 6225194915148

Hmm. Marně přemýšlím od kterého němce kopíroval Goddard. Jo, kdyby kopíroval od číňanů, tomu bych i věřil...

0/0
13.3.2015 21:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.