Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podívejte se, jak NASA zkoušela nejsilnější raketový motor

Kosmická agentura NASA ve středu 11. března poprvé úspěšně vyzkoušela nejsilnější urychlovací raketový motor, jaký kdy vznikl. Na pozemním polygonu v Utahu hořel urychlovací motor plánované kosmické lodě SLS, která by mohla dostat lidi i na Mars.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L78u84k87á87š 35S42k24o16p68a24l 9516978505911

16000kN? Tedy 16MN? To by znamenalo, že jeden tento motor utáhne skoro 1600tun? Píšu skoro, samozřejmě, že zátěž se nemůže rovnat tahu, ale i tak, je to ukrutná síla :)

0/0
14.3.2015 8:11

J59a66n 72V54á36c60l77a50v77í95k 3202726141779

Saturn V vážil skoro 3000 tun. SLS bude lehčí, ale i tak...

0/0
14.3.2015 13:48

P62e95t44r 49M81i75c82h82a14l81č76í44k 9857976849613

Takže už konečně USA vyvíjí vlastní raketové motory a nebudou používat už ty ruské? Tak to by byl pokrok.

0/−1
14.3.2015 1:59

J57a81n 75U96l53r70i94c35h 7310713388178

Zase bláboly o lidech na Marsu. To vždy musí vystoupit v Hyde parku někdo jako pan Grygar, aby jim vysvětlil, že na Mars nikdo nepoletí. Překvapená paní Kroužková pak na něj vejrá a kouká co to povídá.

+2/0
13.3.2015 15:35

P90e76t61r 37M45i80c15h27a17l58č68í26k 9757826689723

Už padesát let USA tvrdí, že do deseti let budou mít základny na měsíci. Houby, neumějí tam ani vyletět, natož něco postavit. A o MArsu ani nemluvě. To je absolutně technicky nemožné tam poslat lidi.

0/−2
14.3.2015 2:01

O59n25d90ř52e91j 44D61u90j37k79a 4806916100189

To nikdo netvrdí s vyjímkou pošuka Rogozina. 

Technicky nemožné je v současné době pouze dostat nárůst rizika rakoviny astronautů při cestě na Mars pod 3 procenta.

0/0
14.3.2015 8:58

T28o19m47a75s 90A36p29l 4486986153910

jak vubec funguje prisun paliva v horizontalni poloze, kdyz je to na tuhé palivo?

0/0
13.3.2015 14:13

P53a98v23e59l 31R69i11e32d75l 4154797841249

Je to samozřejmě náročnější:

- ve vertikální poloze topič granulované palivo pouze shrnuje do díry lopatou

- v horizontální poloze na to ale musí být tři. Dva nabírají a hází, třetí ovládá dvířka, aby jim to 'neblaflo' do ksichtu. Ale můžou se střídat.

+20/0
13.3.2015 14:20

T55o25m70a10s 64A98p23l 4276976403580

nemyslim u parni lokomotivy :)

0/0
13.3.2015 14:24

Z78d10e91n42ě52k 20S26e85i59d34l 9897611769774

;-DR^

+1/0
13.3.2015 16:45

P58e21t89r 76S42v22o38b61o60d44a 9207588480432

Stejně jako u rachejtlí. Palivo se nikam nesune prostě jen hoří. Ovládat to nelze.

+2/0
13.3.2015 14:47

O16n78d49ř55e68j 64Š80r30á77m68e79k 3643880931359

Stejně je nejlepší ten robot s hasičákem na konci.

+11/0
13.3.2015 11:11

P88e65t62r 93Š32i15l87h32a49n 7658272297273

Sem čekal co se z toho vyklube:-)

0/0
13.3.2015 17:14

M49a56r31t93i71n 81S78a80j84d44a 8922227964387

Koukám se, se zaujetím na video testu toho motoru, těším se, jak po odpočtu "three, two, one" uslyším lahodný zvuk ultra mega výkonu a nic. Začne do toho pindat, nějaká ženská :)  Tak případní zájemci, zadejte do Google heslo:  

[SLS] DM-3, 5 Segment Solid Rocket Booster Motor Test Firing

+6/0
13.3.2015 0:31

M31a96r76t33i43n 35K70y78p57r 2642265374284

Stejně mě fascinuje, že jsme se od šedesátých let v technice s výjimkou elektroniky nijak daleko nedostali. Rusové stále používají desítky let starý Sojuz a Proton a Američani vycházejí ze stejně věkovitého Saturnu.

+5/0
12.3.2015 23:01

S56v10a88t51o44p62l79u30k 46S85i91l16n25ý 4542146309688

No, ono to není zase tak pravda. Rusové Protony i Sojuzy nahradí Angarou (která samozřejmě taky není žádný výkřik techniky, ale aspoň nepoužívá jedovatý hydrazin), Amíci mezi tím vyvinuli řadu velmi výkonných kryogenních motorů  a vyvíji nové motory na tekutý metan, nemluvě o plasmovém motoru VASIMR. Něco podobného snad vyvíjí i Rusové, ale tam je to samozřejmě v režimu utajení a nikdo pořádně neví, v jakém je to dnes stavu.

Pak jsou tu Britové se svým raketově proudovým motorem Sabre., který by mohl být opravdovou revolucí ve vynášení materiálu na oběžnou dráhu. 

Takže naopk poslední dobou se toho děje docela dost.

+5/0
12.3.2015 23:10

J80a34n 76V54á10c52l87a93v85í90k 3772776721389

Angara snad zatím Souyz nahradit nemá, jen Proton a některé lehké nosiče. Motory na hydrazin před sebou mají podle všeho ještě dost dlouhou budoucnost. Američané tiše opouští motory na tekutý vodík a v kurzu je u nich dnes RP-1 a do budoucna se upínají na metan. Elektrické pohony sice začínají vytlačovat ty chemické v komunikačních satelitech, ale rozhodně to není nějaká novinka posledních let - konečně v Sovětském svazu se používaly od 60. let.

Sabre bude mít větší vliv spíš na suborbitální lety než na vynášení nákladů.

Ale jinak souhlas, děje se toho hodně. Konečně i ten Soyuz prošel za ty roky evolucí...

+1/0
13.3.2015 1:22

V55á54c60l33a83v 54Č51e77r43m57á21k 4843200837264

Máte pravdu, teď se zase rozjíždějí zajímavé projekty. Ale po Apollo byl hodně dlouho útlum a ten se teď těžko dohání. Shuttle byl, bohužel, asi trochu krok stranou, i když sám o sobě to byl úžasný stroj.

A co hlavně chybí je atom. Bez toho se to v kosmu nepohne. A s tím se pořádně nedělá nic ani teď. Aspoň ne veřejně. Ostatně, ono ten atom chybí nejen v kosmu, věšina současných technologiích je fajn, ale chybí jim "pořádné baterky".

+1/0
13.3.2015 11:38

J28a80r66o57m87í82r 90K60r72á55l 4570109564589

Moje zkušenost je, že jsou sice nekompromisní, ale féroví a dokáží i pomoci.  V Chicagu dokonce jeden jel přede mnou cca 15 km, aby mne vyvedl nejkratší cestou z města. :-)

+3/0
12.3.2015 22:47

S71v12a52t72o56p45l61u63k 30S29i74l27n13ý 4902296429258

Jako ten motor? ;-)

+8/0
12.3.2015 23:02

J41a14r76o66m19í21r 29K83r55á64l 4930879774369

;-D;-D  To patřilo jinam.  Pardon.

+4/0
12.3.2015 23:08

P53a93v29e70l 55S68ý21k63o47r64a 7647602467811

No dobře, a nebude levnější koupit ruský ?

+1/−5
12.3.2015 22:43

S70v79a98t40o39p40l25u95k 79S90i62l89n32ý 4872116809668

Nic srovnatelného ruského neexistuje.

+7/−1
12.3.2015 23:00

J74a51n 92V30á33c83l29a73v73í13k 3772656211129

Ono nic srovnatelného snad obecně není, třeba P241 je ani ne poloviční.

0/0
13.3.2015 15:56

P57e74t47r 23V75e65s62e58l46ý 2209578243376

Ty musíš trolovat na všech diskuzích?

+4/0
13.3.2015 8:35

P64e46t33r 61S66k96o88k18a53n 3609479943789

Saturn 5 predbehnul dobu v mnoha smerech -  Jen bolsevici to dokazou srovnavat se SSSR..... americky kosmicky program je skutecny prukopnik zkoumani vesmiru ve vsech ohledech.

+9/−2
12.3.2015 22:22

J66a65n 37U47l40r67i88c14h 8258843736341

Asi nerozumite vyznamu slova prukopnik.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C5%AFkopn%C3%ADk

+1/−1
12.3.2015 22:38

J25a14r26o15m81í72r 18K55r21á18l 4370799254979

No, zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkonu a RL10 ve spolehlivosti. :-)  A nejvíc mne fascinuje, že to celé řídil "počítač" srovnatelný s dnešní kalkulačkou za stovku.

+5/0
12.3.2015 22:40

J23a23n 48U31l85r75i79c85h 8948923196711

Nemate pravdu, RD-171M je vykonejsi, F1 je nejvykonejsi s jednou spalovaci komorou. A to navic jen pokud se bavime o motorech na kapalna paliva.

To co dakazali Amici behem programu Apollo je ale neuveritelne. A v dnesni dobe nepredstavitelne. 60 leta byla uzasna i pro letectvi.

+2/0
12.3.2015 22:49

S26v55a47t14o48p60l58u36k 51S92i71l13n70ý 4862386499678

Jenže za prvé, RD-171 byl asi o 20 let mladší a za druhé se jednalo v podstatě o 4 motory spojené v jeden. To, že se považuje za jeden motor je jen díky tomu, že má jedno turbočerpadlo na palivo, ale 4 spalovací komory. Navíc mů uzavřený cyklus, což taky na výkonu  přidává. 

A co se týče motorů na tuhá paliva, tak tam právě SRB nemá absolutně konkurenci. Jen pro srovnání - F1 tah asi 7 000 kN. SRB 16 000 kN.

+5/0
12.3.2015 22:59

J57a37n 56U32l42r54i75c64h 8938973976541

To ze je to motor o 20 let mladsi nic nemeni na tom ze tvrzeni o tom ze "zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkonu" je nepravdive.

Pokud mate v aute sestivalec, take rikate ze mate v aute sest motoru? Mate tam totiz take sest spalovacich komor:-P.

Vykon SRB nikde nezminuji, ale s vasim tvrzenim o tom ze je vykonejsi souhlasim.

A ted jednu otazku. Proc jste dal minus memu prispevku s prukopnikem?

+2/0
12.3.2015 23:08

S38v18a33t95o19p56l62u18k 17S68i75l31n87ý 4552306509458

Ne, to nemění, ale jen jsem tím chtěl dát najevo, že na svou dobu byl F-1 opravdu zázrak techniky nemající konkurenci. 

Vaše srovnání s počtem válců docela pokulhává, jelikož vícekomorové uspořádání u raketových motorů je spíše výjimečné (mají ho jen ruské RD-171 a RD-180) a navíc raketový motor pro optimální chod víc komor v podstatě vůbec nepotřebuje. To, že Rusové zvolili radši řešení 4 menší komory než jednu velkou je tím, že nedokázali vyřešit nestability při spalování u velké komory. 

Mimochodem NASA pro druhou generaci boosterů pr SLS plánuje použít vylepšený a zesílený motor vycházející z F-1.

Mínus jsem dal proto, že mi váš příspěvek přišel jen jako nesmyslné rejpání.

+3/0
12.3.2015 23:33

J60a97n 47U40l27r47i64c61h 8498833116711

Je to jeden motor se 4 spalovacimi komorami. Jestli se chcete dohadovat, tak dejte odkaz na zdroj kde se hovori o RD-171M jako o ctyrech motorech. To ze se vam nelibi to ze jsem vam zboril predstavu o neprekonatelnosti F-1, neni duvod k ignoraci jednoduchych faktu. To ze k tomuto reseni vedli rusy vami zminovane duvody, na tom proste nic nemeni.

Pokud souhlasite s tvrzenim "americky kosmicky program je skutecny prukopnik zkoumani vesmiru ve vsech ohledech. ", tak to jen ukazuje dalsi ignoraci zrejmych faktu.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_space_exploration_milestones,_1957%E2%80%931969

0/0
12.3.2015 23:46

S48v54a61t59o81p22l83u47k 17S60i40l75n40ý 4602876619358

Ulrichu, vy jste fakt srandovní. Mně jste opravdu nic nezbořil, dovolím si tvrdit, že vím o raketových motorech vím víc než dost a jejich parametry znám velice pravděpodobně mnohem lépe než vy a právě proto tvrdím to co tvrdím.

Mimochodem to, že koncepce několika spalovacích komor není zrovna nejšťastnější a je to spíš z nouze ctnost, se ukazuje i při úvahách o náhradě dvoukomorového RD-180 na Atlasech, kdy jak zvažovaný BE-4 tak AR-1 v tandemu poskytnou větší tah, než jeden RD-180. Přitom prostorově zaberou v podstatě stejné místo. 

PS. Ne nesouhlasím s tím, že amíci byli ve všem první, ale stále tvrdím, že vaše reakce bylo jen trapné rejpání. Řekl bych, že každý ví velice dobře, co slovo průkopník znamená. Jestli jste chtěl dát najevo, že prostě Sověti byli taky v něčem prví, tak jste mu měl rovnou dát tenhle odkaz. Proto ten mínus. 

PS2. škoda, že ta tabulka končí rokem 1969, protože od té doby se skoro už žádný sovětský ani ruský průkopnický čin nekonal.

+3/0
13.3.2015 0:41

J43a85n 33U34l29r43i10c59h 8248203706681

Pokud se v motorech vyznate, tak proc tak utocna reakce na me upozorneni ze se nejedna o pravdive prohlaseni. A nasledne trumfovani ze SBR je vykonejsi. Tohoto faktu jsem si vedom, proto jsem psal ze se me tvrzeni tyka pouze motoru na KPL. A nac pak ta trapna zduvodneni o tom proc je RD-171M vykonejsi? Duvod proc je vykonejsi, nebylo predmetem sporu.

O vymene RD-180 se zacalo uvazovat az v souvislosti s uvalenim sankci na Rusko. USA maji zasoby RD-180 na cca 2 roky. Odhad nutne doby na start vyroby RD-180 je 5 let a 1 miliarda dolaru, navic licence vyprsi v roce 2022 (pokud se nemylim). Nejspis to ale dopadne tak ze RD-180 zustane na Atlasu-V a pripadny vypadek dodavek z ruska, by se rozlozil na Deltu-IV Heavy a Falcon-9 Heavy.

Zkuste si ten uvodni prispevek na ktery jem reagoval precist jeste jednou cely. Ja jsem treba presvedcen, ze v mnoha ohledech je vesmirny program SSSR a USA srovnatelny, nebo alespon byl v tak zvanych prukopnickych letech, ktere se obvykle nachazeji na zacatku novych odvetvi. A urazi me, kdyz nekdo oznacuje cloveka s takovymto nazorem za "bolsevika".  

PS: ja taky nikde netvrdim ze ano

+1/0
13.3.2015 1:16

J43a68r72o61m45í68r 24K23r70á16l 4430459124379

Ono jde hlavně o trysky a vstřikovače.  Rusové to museli řešit více tryskami v bloku, aby obešli nerovnoměrné spalování.  A pokud je řeč o Saturnu, je to pouze o motorech na KPL.

0/0
12.3.2015 23:11

J98a66n 71U98l66r58i12c35h 8168963766461

Rozporoval jsem tvrzeni "zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkon" ktere je chybne. Porovnaval jsem vykon motoru, takze jsem musel upresnit ze hovorim pouze o motorech na KPL.

0/0
12.3.2015 23:21

J28a21n 61P10l66a11c23h78ý 1720907670230

Co to je výkon motoru?

Pokud vím, tak u raketového motoru jsou zásadní tři parametry.

Síla tahu v Newtonech, specifický impuls a hmotnost motoru.

F1 mají bezkonkurenčně největší tah. Nejvyšší specifický impuls u motorů KPL mají motory na vodík a kyslík, jinak iontové a to o několik řádů.

Výkon motoru je zde neporovnatelný parametr.

0/0
13.3.2015 13:34

J94a91n 73U48l64r37i52c87h 8318903436421

V tomto pripade jsem pod vykonem, mel na mysli tah, drzel jsem se terminologie prispevku na ktery jsem reagoval.

A F-1 nema bezkonkurence nejvyssi tah.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_orbital_rocket_engines

Jinak se zbytkem souhlasim a nikde jsem snad netvrdil opak.

0/0
13.3.2015 14:00

J87a25n 53P22l66a17c62h74ý 1830977490120

RD-171 je čtyřkomorový motor. Jako celá jednotka má vyšší tah, ale jako jediná tryska určitě né.

Když dáš čtyři trysky F1 vdele sebe, tak mají bezkonkurenčně největší tah.

F1 je největší jednokomorový KPL motor na světě, a zatím to nikdo nepřekonal, a to ani výkony.

0/0
13.3.2015 16:05

J60a70n 48U41l32r33i63c18h 8988573136731

Pokud si prectete muj uvodni prispevek, tak to tam jasne uvadim.

"Nemate pravdu, RD-171M je vykonejsi, F1 je nejvykonejsi s jednou spalovaci komorou. A to navic jen pokud se bavime o motorech na kapalna paliva.

To co dakazali Amici behem programu Apollo je ale neuveritelne. A v dnesni dobe nepredstavitelne. 60 leta byla uzasna i pro letectvi"

To opravdu uz neumi nikdo cist?

A to jestli ma vice komor, je irelevantni, uvadi se tah celeho motoru.

To ze ma vice spalovacich komor prece neni na zavadu.

0/0
13.3.2015 17:16

J83a62n 70U78l54r87i24c36h 8768283216511

Jeste doplnim, ze pri porovnani F-1 proti RD-171M, ma RD-171M vetsi tah, specificky impuls i pomer tahu vuci hmotnosti. Navic oba pouzivaji stejne palivo.

0/0
13.3.2015 15:09

V57á11c21l64a37v 91Č38e95r51m70á86k 4933870207644

Saturn 5 hlavně vznikl v zemi, která hospodářsky a lidsky fungovala. Ona i ta N-1 by fungovala, ale byli s vývojem prostě pomalejší. A do toho jim umřel Koroljov. Projevila se spíš ekonomická a hospodářská neschopnost socialismu. Koroljov a von Braun byli podobně nadaní a schopní (tj. oba velmi ;-).

+3/0
13.3.2015 11:49

J96a37r35o42s40l21a78v 37T13a46c83h30o95v82s23k35y 2412580954830

Zase neco obslehli od rusu ?

+1/−16
12.3.2015 22:04

J31a21r98d79a 17S28i17k 9329237746763

HaHa

0/0
12.3.2015 22:14

J89a43r32o27m98í51r 85K80r40á77l 4720189284539

A co ? 8-o

0/0
12.3.2015 22:37

S71v42a22t38o45p55l44u90k 36S43i85l37n54ý 4352216139568

Tak pokud vím, tak největšími obšlehávači byli vždy Rusové, viz Buran, "Konkordskij" atd, atd. 

Nehledě na to, že Ruské boostery oproti tomuhle jsou jako Cesna proti Boeingu.

+4/−1
12.3.2015 22:51

V23l37a69d93i85m72í65r 23H82o55l77ý 8654151576137

... Tu-4...

+1/0
12.3.2015 23:01

O79n36d45ř84e93j 92D76u29j41k97a 4166886400709

Rakety se kopírují  od Němců.

0/0
13.3.2015 16:11

J95i60ř68í 36K31o59c79u57r59e84k 6695554255618

Hmm. Marně přemýšlím od kterého němce kopíroval Goddard. Jo, kdyby kopíroval od číňanů, tomu bych i věřil...

0/0
13.3.2015 21:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.