Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hypotéza: Zřítilo se letadlo Germanwings v důsledku dekomprese kabiny?

Příčiny havárie letu 9525 německých aerolinií Germanwings zatím nejsou známy. Na jakékoliv závěry je zatím brzy. Jedna teorie pádu letadla však zní zatím nejpravděpodobněji: rychlá dekomprese kabiny a následná ztráta vědomí posádky i cestujících.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K51a52m28i74l 46Ř88e77h74á46k 4929214255529

Tak co, milý starý příteli Karki. Jaká moudra z vás nyní vypadnou?

+1/0
26.3.2015 18:31

R80o10m70a60n 81K56r31a31t74o24c46h78v53í31l 6716987916354

Tak teď tato hypotéza padla.

0/0
26.3.2015 16:01

J20a32r54o75s32l23a61v 58J20a69n56s15a 5477606290802

Je zajímavé že tiskem neproběhla žádná informace že by někdo z pasažérů volal příbuzným jakékoli znepokojivé informace. Čili palubní počítač dostával chybné informace od čidel vně letounu a Arbus A-320 začal klesat tak jako při letu do Paříže spadli do moře tak loni v listopadu se pilotům podařilo tento problém vyřešit tím že přešli na ruční řízení, takže vypli počitač.

0/0
26.3.2015 12:56

K86a15r15e13l 98N15o24v55á76č37e80k 5941925669156

Nějak tomu nerozumím. Nějak si ty informace o dekompresi odporují nebo mi to tak přijde. "Nestihli si nandat masky" / "se člověk dokážete udržet při vědomí 30, maximálně 60 sekund" /"začnou během pár minut upadat do bezvědomí". Jak to tedy je?

Tak jako tak by si měli stihnout nandat masku, pokud jim vystřelila, ne? I únik vzduchu musí chvíli trvat.

0/0
25.3.2015 17:19

D74a53v67i10d 91M96a15l76i57n98a 1320463610733

Kolik spadlo anglicanum Comet na zacatku proudove ery civilniho letectvi, nez zjistili, ze se do toho plechu ty nyty netlucou, ale kazda dirka se musi predvrtat? A takova banalitka to byla.

0/0
25.3.2015 15:30

D68u76š84a58n 71G43o66g93e88l35a 7141184989978

Při dekompresi ve výšce 10 000m jsou dýchací masky k ničemu,parciální tlak kyslíku je tak malý,že do plic se nedostane nic.

+2/−1
25.3.2015 14:17

J94a42r65o65s52l64a80v 60F79r59a36n83t81i37š57e13k 75B68r62ü80m17m60e94r 1451316323470

Link? IMHO je to pitomost. Jak asi létali piloti v nepřetlakových letadlech nad 10 km?

+1/0
25.3.2015 14:55

D80u64š41a95n 83G97o16g81e24l43a 7661924969928

Ve výšce 10 000m jsou dýchací masky cestujícím k ničemu.Parciální tlak kyslíku je tak malý,že se do plic nemůže dostat ani molekula.

0/−1
25.3.2015 14:15

J18a96r35o32s87l61a38v 45F85r59a45n54t27i90š43e46k 29B43r30ü26m10m94e47r 1631516843750

To je fakt takový rozdíl mezi 8850 a 10000?

0/0
25.3.2015 14:53

J55i42ř68í 19K74r65a86m97p63l 4696234436696

naposledy spadlo v evropě velké civilní letadlo právě z důvodu ztráty komprese. Bylo to nějaké řecké aerolinky

0/0
25.3.2015 14:11

I19v44a 77V81a59l39č79í24k48o76v23á 1329718791921

http://cs.wikipedia.org/wiki/Let_Helios_Airways_522

0/0
25.3.2015 18:22

J22a58n70a 80H12o85ř82e12j26š49í 8697887407

Doufám, že to tak bylo a ztratili všichni vědomí. Je to lepší představa než hrůza, kterou by zažívali při dlouhém pádu. ;-( RIP všem zesnulým a sílu pozůstalým

0/0
25.3.2015 13:31

I91v79a76n16a 10N59e16j64e27d64l13í22k14o60v17á 6658544853133

Tak jediné pozitivum, že nevěděli, co je čeká, když "usnuli"

+2/0
25.3.2015 13:28

I84g93o84r 14P97l42a40n83d36e42r 9617414896490

VZDY MA PREDNOST MANUALNY VSTUP PRED TYM OD POCITACA... VID LET 593 A310 NA SIBIRI..., KTORY STE TU UZ SPOMINALI...

0/0
25.3.2015 13:07

L49u31m67í10r 17K31a21r72k38i 9947932674674

U Mulhouse ani u Stockholmu tomu tak ale rozhodně nebylo. O té Sibiři by se dalo diskutovat, zda tam tedy podle Vámi uváděného pravidla neměl systém přepnout na manuální vstup "se vším všudy".

0/0
25.3.2015 14:01

I97g34o74r 46P71l63a66n13d45e17r 9747784736690

ak hovorime o tom istom pripade na sibiri tak tam syn kapitana manipuloval s riadenim a odpojil autopilota ... co si posadka nevsimla hned ale az ked bolo neskoro a lietadlo islo k zemi po neriadene ...

0/0
25.3.2015 17:18

I75v79a31n65k32a 23P71o63s38p48í65š47i63l90o22v65á 8894208402737

Možná by měl technet ještě ke stati o dekompresi a hypoxii dovysvětlit, že člověk potřebuje od určité výšky dýchač, který mu bude tlačit vzduch do plic. Proto jsou masky pro cestující v takové výšce stejně neúčinné a jen pro psychologický efekt...

+3/−4
25.3.2015 10:55

K41a58r60e94l 89B77a33r45t14á24k 3929303432606

To ale nebyl Concorde.

+1/0
25.3.2015 11:00

R45o92m16a39n 70K53r94a43t95o36c80h33v98í74l 6906797266644

Co to má společného s Concordem?

0/0
25.3.2015 11:08

K47a98r38e26l 28B36a74r54t89á36k 3599233552446

Protože A320 nelétá v FL 580

+1/0
25.3.2015 11:17

I14v12a54n29k59a 59P48o85s77p96í62š33i24l65o77v57á 8544348972377

Můžete nějak upřesnit do jaké výšky je maska pro cestující účinná? Děkuji.

+1/0
25.3.2015 11:22

K81a43r32e29l 73B78a63r26t63á68k 3839813802456

Je třeba ještě zadat, o jaký systém jde - myslím pro cestující. Jinak bych řekl, že jste hloubavá a přemýšlíte, zjišťujete informace.

Tak schválně, do jaké výšky? Jestli příspěvek  navečer najdu, potvrdím, či napíši.

0/−2
25.3.2015 11:42

L29u95m29í71r 29K65a26r61k30i 9407632934214

Tak tomu říkám konstruktivní diskuse, pane profesore;-D!

+1/0
25.3.2015 11:45

F19i75l41i80p 35N25e27s61p69o79r 6357547798952

Tak tipuji 8km (nevim jaka je to letova hladina), protoze na mt. Everest se da jit take bez masky :-)

+1/0
25.3.2015 11:59

L31u32m19í23r 79K52a77r45k81i 9377822144414

Taky se přidávám se zdvořilou (;-)) prosbou o upřesnění.

0/0
25.3.2015 11:43

O21n30d22ř91e65j 78Č67a53p50k31a 6861571663634

Vzduch by v té výšce nestačil, ale v masce je čistý kyslík - tím pádem se ho i při mnohem nižším tlaku dostane do krve dost. Mělo by to až do těch 13 kilometrů (dostup A380, který momentálně létá nejvýš) stačit.

+1/−1
25.3.2015 14:07

J83a58r26o93s26l49a69v 94F39r21a26n82t51i43š72e93k 14B97r30ü83m16m41e57r 1861696753220

Masky kyslík vytváří chemickou cestou a tlačí jej tedy pod tlakem.

0/0
25.3.2015 14:50

I51v79a10n31k64a 23P88o93s85p64í43š65i64l70o26v90á 8104758812367

Což je u masky která drží cestujícímu na hlavě gumičkou úplně na nic...

0/0
25.3.2015 18:14

I34v79a56n27k87a 37P81o56s52p11í39š33i50l37o28v24á 8384888602697

Omlouvám se double post, nějak to zlobí...

0/0
25.3.2015 18:22

I62v49a86n38k69a 42P65o23s89p49í56š21i86l48o86v70á 8324828422377

Ovšem dýchání pod přetlakem jaksi nezajistíte gumičkou kolem hlavy :-)

0/0
25.3.2015 18:21

O40n41d50ř83e35j 19D25u37j52k11a 4626216240229

žádný přetlak není třeba to až od výšky cca  14 kilometrů, 43 000 stop. 

Moduly Apollo byly plněné LOX pod tlakem 0,3 atm což odpovídá vzduchu při 1 atm. Ve 12ti km máme cca 0,1 atm. rozdíl 0,2 atm udrží gumička jako nic.

0/0
25.3.2015 23:10

R72i84c92h28a56r55d 70T68r66e12f54i27l 4461115499570

Včera spadlo letadlo, nikdo nic neví ,ani odborníci, a už je to hypotéz o pádu jak kopa hnoje.

+3/0
25.3.2015 10:50

M90i54c56h32a39e31l 97C12h13a60r27v38á69t 9879868453952

Celkem to připomíná román Mayday.

0/0
25.3.2015 9:01

R74o74m12a76n 14K36r86a65t70o73c47h39v17í72l 6236867946194

To je pravda, je známo málo info....

0/0
25.3.2015 11:36

L18u63b90o82š 51S85u90š25i94l 1388427976778

Pokud by se potvrdil teroristický útok, stejně se to nedozvíme. Lidi začnou panikařit. Aerolinky by přišly o klienty a tím o zisky.

+2/−3
25.3.2015 8:50

K25a19r30e70l 35B46a79r85t27a69k 9656671565596

Také jsem si říkal. A utajení by asi bylo i v souvislosti posledních událostí v Evropě. Nálada obyvatelstva, pogromy - občanská válka. Připadá vám to přitažené za vlasy? Abyste se nedivili.

0/−1
25.3.2015 10:32
Foto

P71a94v87e13l 50K74a77s78í80k15, 91T33e25c85h88n40e57t33.72c95z

O teroristickém útoku bychom se nejspíše dozvěděli. Když od nikoho jiného, tak od organizace, která za ním stojí. Co bychom se ale z oficiální zprávy nedozvěděli, to je zřejmě sebevražda pilota. To je totiž zatím tabu a nepíše se to, prý.

+4/0
25.3.2015 12:53

V32i30t 86O11t86a50h24a33l 5895930359244

Na druhou stranu, jsou známy i případy, kdy se teroristické organizace přihlásily k akci, kterou ani neprovedly - čistě z důvodu "reklamy" na vlastní schopnosti zasáhnout i daleko v týlu nepřítele.

+1/0
25.3.2015 13:48

L93u36m28í29r 17K35a91r32k98i 9467372254774

Jako jednu z příčin poslední katastrofy A320 nad Alpami přitom nelze vyloučit ani důsledky "softwarové chyby", neboť jak zmiňovali včera na tiskovce představitelé Germanwings, prošel palubní "Flight Augmentation Computer" (který zprostředkuje fly-by-wire) dotyčného A320 někdy nedávno modernizací - přičemž tentýž FAC je dle zdrojů okolo vyšetřování katastrofy Malajsijského A320 jedním z "hlavních podezřelých" iniciátorů sledu událostí vedoucích k jeho katastrofě.

Něco takového se přitom již potvrdilo nejen v případě katastrofy jednoho z prvních A320 u Mulhouse - viz jjí dechberoucí videozáznam např. na

https://www.youtube.com/watch?v=bzD4tIvPHwE&feature=related 

ale taky u nehod či potíží jiných typů letadel využívajících fly-by-wire zvláště v případech, kdy posádka nebyla plně seznámena a cvičena na všechny možné eventuality a softwarová "vylepšení" jejich reakcí (jako tomu bylo např. v případě havárie ve Švédsku či katastrofy v Rusku), přičemž tato vylepšení byla v některých případech dokonce v přímém rozporu s nacvičovanými a tedy "automatizovanými" postupy pilotů.

Mementem toho všeho by tak mělo být mj. i to, že FAC je sice po hardwarové stránce u civilních dopravních letadel zálohován tuším dokonce dvakrát - jenže jsem ještě nikde nečetl o tom, že by ty "zálohy" používaly od základu jiné programové vybavení - no  pokud používají programové vybavení identické, pak právě ono je tedy pro případ chyby v něm tím nejkritičtějším (tj. NIJAK zálohovaným!!!) zdrojem problémů...

+2/−1
25.3.2015 8:39

R12o30m92a96n 86K21r42a94t60o36c51h18v85í25l 6986607546874

To by hodilo stín na letadla Airbus...

0/0
25.3.2015 9:39

L85u78m76í38r 88K67a68r32k32i 9417492954854

Na Airbusy A320 hodila stín již havárie jednoho z prvních u Mulhouse, i když tu většina pasažérů po "posekání" tamního lesa a dopadu do něj přežila (nicméně na tom lese byly v Google Earth patrné stopy ještě před třemi lety - a nejspíše i nyní jsou).

A Airbusy A320 se pak vesele prodávaly dále - a to i přesto, že se jednalo o havárii téměř "v přímém přenosu" (viz odkaz na video v jiném mém příspěvku v této diskusi). A ve velkém se prodávají také Boeingy, jejichž fly-by-wire je KONCEPČNĚ zřejmě téměř identické.

Nějaký tlak na vyšetřování a promítnutí jeho závěrů do bezprostřední praxe tak v tomto ohledu neočekávám.

Jiná věc však již bude následná (ne)pozornost médií, zvláště pokud budou informace z vyšetřování dávkovány postupně.

No a pokud by snad výsledky vyšetřování opět indikovaly, že by alespoň pro potřeby řešení krizových situací měl být třeba jenom zahájen přechod k využití letadel s nezávislým záložním systémem "ručního" řízení alespoň základních "životních funkcí", který by byl schopen fakticky "přemostit" primární systémy fty-by-wire, tak tam už budou tlaky veliké, neboť to by bylo opravdu velmi drahé technicky i personálně - a důvody k něčemu takovému tak budou v porovnání s takto eliminovanými riziky vždy (a to zcela oprávněně!) velmi diskutabilní.

+1/−1
25.3.2015 10:34
Foto

K91a70m32i83l 30Ř30e35h13á81k 4919294435989

Další moudrý.

+2/−1
25.3.2015 10:44

R76o21m31a19n 91K71r53a57t50o45c11h73v40í35l 6376637886104

Ta havárie v Mulhouse byla bez pasažérů prej....

0/−1
25.3.2015 11:32

L54u64m50í58r 46K62a40r78k39i 9287842134864

130 pasažérů (vesměs papalášů z AirFrance) + 6 členů posádky

3 mrtví + 50 zraněných

Není to ale přímo z vyšetřovacího spisu, takže pokud mátě někdo jiné informace, prosím o opravu.

+1/0
25.3.2015 11:42

I57v93a 88V89a57l11č22í48k76o51v37á 1519348311201

http://www.oranzovestranky.cz/view.php?cisloclanku=2006111501

0/0
25.3.2015 18:32

I88v93a 97V49a92l90č73í78k58o27v74á 1689778221411

kopíruji špatný odkaz, tedy ještě jednou a omluva...

http://www.marecek.cz/view.php?cisloclanku=2005012002

0/0
25.3.2015 18:34

R34o72m46a58n 53K78r51a45t78o61c75h61v76í22l 6236177216404

Děkuji

0/0
26.3.2015 8:14

D30a89v44i30d 45M20a94l82i25n40a 1720823420443

Rikam porad, ze Airbus je jen predrazena herni konzole! Neni nad klasicky "knipl"! Letadlo ma pilotovat pilot a ne comp! Ten to ma jen usnadnit. Boeing je v tomto stara skola, ale osvedcena.

0/−1
25.3.2015 10:35

L36u45m26í64r 14K75a77r40k47i 9587282864264

...jenže jak to vyřešit technicky? Spíše než paralelně pracující fly-by-wire systémy by možná byly snazším řešením určeným pouze pro potřeby kritických stavů funkčně omezené nezávislé systémy "analogové" - tj. možnost přepnutí na řízení těch nejzákladnějších funkcí pomocí co nejjednodušší kombinace hydrauliky a elektroniky.

A samozřejmě také důsledný výcvik pilotů i na takovéto krizové "skutečné létání" bez berliček nejrůznějších softwarových stabilizačních a optimalizačních algoritmů a s nimi spjatých senzorů a na vůli pilota nezávislých servosystémů.

0/0
25.3.2015 10:42
Foto

K39a95m65i44l 20Ř62e37h56á32k 4969144375369

Ach joRv

0/−1
25.3.2015 10:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.