Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hypotéza: Zřítilo se letadlo Germanwings v důsledku dekomprese kabiny?

Příčiny havárie letu 9525 německých aerolinií Germanwings zatím nejsou známy. Na jakékoliv závěry je zatím brzy. Jedna teorie pádu letadla však zní zatím nejpravděpodobněji: rychlá dekomprese kabiny a následná ztráta vědomí posádky i cestujících.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K46a35m66i69l 39Ř63e63h42á42k 4349624445879

Tak co, milý starý příteli Karki. Jaká moudra z vás nyní vypadnou?

+1/0
26.3.2015 18:31

R28o32m42a63n 64K67r35a30t87o98c93h26v76í47l 6506687656474

Tak teď tato hypotéza padla.

0/0
26.3.2015 16:01

J76a15r45o21s95l23a36v 47J94a29n79s42a 5537916510972

Je zajímavé že tiskem neproběhla žádná informace že by někdo z pasažérů volal příbuzným jakékoli znepokojivé informace. Čili palubní počítač dostával chybné informace od čidel vně letounu a Arbus A-320 začal klesat tak jako při letu do Paříže spadli do moře tak loni v listopadu se pilotům podařilo tento problém vyřešit tím že přešli na ruční řízení, takže vypli počitač.

0/0
26.3.2015 12:56

K76a20r42e88l 55N71o96v89á68č87e26k 5111735259866

Nějak tomu nerozumím. Nějak si ty informace o dekompresi odporují nebo mi to tak přijde. "Nestihli si nandat masky" / "se člověk dokážete udržet při vědomí 30, maximálně 60 sekund" /"začnou během pár minut upadat do bezvědomí". Jak to tedy je?

Tak jako tak by si měli stihnout nandat masku, pokud jim vystřelila, ne? I únik vzduchu musí chvíli trvat.

0/0
25.3.2015 17:19

D36a96v23i65d 30M60a80l36i22n82a 1310243420783

Kolik spadlo anglicanum Comet na zacatku proudove ery civilniho letectvi, nez zjistili, ze se do toho plechu ty nyty netlucou, ale kazda dirka se musi predvrtat? A takova banalitka to byla.

0/0
25.3.2015 15:30

D89u32š83a82n 86G90o78g70e74l77a 7871884439468

Při dekompresi ve výšce 10 000m jsou dýchací masky k ničemu,parciální tlak kyslíku je tak malý,že do plic se nedostane nic.

+2/−1
25.3.2015 14:17

J79a36r10o49s81l63a58v 80F72r65a38n24t54i94š98e20k 65B49r22ü16m81m96e46r 1391976473970

Link? IMHO je to pitomost. Jak asi létali piloti v nepřetlakových letadlech nad 10 km?

+1/0
25.3.2015 14:55

D47u63š75a84n 93G60o40g53e58l33a 7491514769498

Ve výšce 10 000m jsou dýchací masky cestujícím k ničemu.Parciální tlak kyslíku je tak malý,že se do plic nemůže dostat ani molekula.

0/−1
25.3.2015 14:15

J74a76r87o82s76l34a38v 57F68r95a90n51t13i47š42e37k 62B85r16ü78m63m30e41r 1211796893140

To je fakt takový rozdíl mezi 8850 a 10000?

0/0
25.3.2015 14:53

J53i32ř70í 90K72r34a32m15p71l 4186814396516

naposledy spadlo v evropě velké civilní letadlo právě z důvodu ztráty komprese. Bylo to nějaké řecké aerolinky

0/0
25.3.2015 14:11

I17v94a 59V37a51l66č97í54k47o79v69á 1299198651691

http://cs.wikipedia.org/wiki/Let_Helios_Airways_522

0/0
25.3.2015 18:22

J83a71n44a 60H15o43ř65e33j45š89í 8297437317

Doufám, že to tak bylo a ztratili všichni vědomí. Je to lepší představa než hrůza, kterou by zažívali při dlouhém pádu. ;-( RIP všem zesnulým a sílu pozůstalým

0/0
25.3.2015 13:31

I18v89a30n66a 35N77e36j96e32d85l72í98k30o84v44á 6668104163103

Tak jediné pozitivum, že nevěděli, co je čeká, když "usnuli"

+2/0
25.3.2015 13:28

I89g71o98r 38P51l57a92n60d87e61r 9387294616450

VZDY MA PREDNOST MANUALNY VSTUP PRED TYM OD POCITACA... VID LET 593 A310 NA SIBIRI..., KTORY STE TU UZ SPOMINALI...

0/0
25.3.2015 13:07

L41u29m69í52r 71K96a32r91k69i 9637862984924

U Mulhouse ani u Stockholmu tomu tak ale rozhodně nebylo. O té Sibiři by se dalo diskutovat, zda tam tedy podle Vámi uváděného pravidla neměl systém přepnout na manuální vstup "se vším všudy".

0/0
25.3.2015 14:01

I15g36o65r 43P72l90a89n90d72e24r 9397424146950

ak hovorime o tom istom pripade na sibiri tak tam syn kapitana manipuloval s riadenim a odpojil autopilota ... co si posadka nevsimla hned ale az ked bolo neskoro a lietadlo islo k zemi po neriadene ...

0/0
25.3.2015 17:18

I90v66a13n55k57a 87P21o74s40p52í22š89i77l92o11v85á 8234308682967

Možná by měl technet ještě ke stati o dekompresi a hypoxii dovysvětlit, že člověk potřebuje od určité výšky dýchač, který mu bude tlačit vzduch do plic. Proto jsou masky pro cestující v takové výšce stejně neúčinné a jen pro psychologický efekt...

+3/−4
25.3.2015 10:55

K94a96r88e15l 59B93a69r45t43á40k 3539523562636

To ale nebyl Concorde.

+1/0
25.3.2015 11:00

R43o91m77a46n 81K55r85a26t46o23c11h58v28í26l 6426697346704

Co to má společného s Concordem?

0/0
25.3.2015 11:08

K17a64r15e20l 61B67a91r91t66á34k 3639513312956

Protože A320 nelétá v FL 580

+1/0
25.3.2015 11:17

I45v68a26n42k42a 58P47o38s51p45í78š72i71l88o68v97á 8374778352427

Můžete nějak upřesnit do jaké výšky je maska pro cestující účinná? Děkuji.

+1/0
25.3.2015 11:22

K90a88r71e51l 34B52a81r40t33á88k 3799763962686

Je třeba ještě zadat, o jaký systém jde - myslím pro cestující. Jinak bych řekl, že jste hloubavá a přemýšlíte, zjišťujete informace.

Tak schválně, do jaké výšky? Jestli příspěvek  navečer najdu, potvrdím, či napíši.

0/−2
25.3.2015 11:42

L69u77m14í27r 87K91a44r92k25i 9517622394234

Tak tomu říkám konstruktivní diskuse, pane profesore;-D!

+1/0
25.3.2015 11:45

F66i34l43i73p 78N79e70s92p86o85r 6187527778692

Tak tipuji 8km (nevim jaka je to letova hladina), protoze na mt. Everest se da jit take bez masky :-)

+1/0
25.3.2015 11:59

L41u81m30í18r 93K67a71r80k16i 9927842194904

Taky se přidávám se zdvořilou (;-)) prosbou o upřesnění.

0/0
25.3.2015 11:43

O38n59d57ř83e98j 19Č17a60p52k28a 6861891203604

Vzduch by v té výšce nestačil, ale v masce je čistý kyslík - tím pádem se ho i při mnohem nižším tlaku dostane do krve dost. Mělo by to až do těch 13 kilometrů (dostup A380, který momentálně létá nejvýš) stačit.

+1/−1
25.3.2015 14:07

J71a91r18o71s44l67a82v 49F35r53a70n55t45i38š57e43k 14B24r30ü94m70m83e78r 1341656343890

Masky kyslík vytváří chemickou cestou a tlačí jej tedy pod tlakem.

0/0
25.3.2015 14:50

I79v30a31n57k26a 85P94o36s22p33í52š59i64l30o81v23á 8294368652147

Což je u masky která drží cestujícímu na hlavě gumičkou úplně na nic...

0/0
25.3.2015 18:14

I92v39a56n56k13a 21P84o94s47p11í37š50i23l20o65v63á 8394278572327

Omlouvám se double post, nějak to zlobí...

0/0
25.3.2015 18:22

I91v77a91n23k31a 10P11o68s15p78í85š94i18l77o86v68á 8454368202257

Ovšem dýchání pod přetlakem jaksi nezajistíte gumičkou kolem hlavy :-)

0/0
25.3.2015 18:21

O57n53d23ř12e66j 88D29u47j71k59a 4306506430519

žádný přetlak není třeba to až od výšky cca  14 kilometrů, 43 000 stop. 

Moduly Apollo byly plněné LOX pod tlakem 0,3 atm což odpovídá vzduchu při 1 atm. Ve 12ti km máme cca 0,1 atm. rozdíl 0,2 atm udrží gumička jako nic.

0/0
25.3.2015 23:10

R81i91c38h87a51r33d 35T89r85e68f23i68l 4151855109490

Včera spadlo letadlo, nikdo nic neví ,ani odborníci, a už je to hypotéz o pádu jak kopa hnoje.

+3/0
25.3.2015 10:50

M16i85c14h55a64e13l 58C54h51a71r79v59á34t 9629968923662

Celkem to připomíná román Mayday.

0/0
25.3.2015 9:01

R29o35m63a43n 54K49r50a12t87o47c36h12v26í82l 6426427256934

To je pravda, je známo málo info....

0/0
25.3.2015 11:36

L27u90b88o10š 20S22u77š63i87l 1358417336668

Pokud by se potvrdil teroristický útok, stejně se to nedozvíme. Lidi začnou panikařit. Aerolinky by přišly o klienty a tím o zisky.

+2/−3
25.3.2015 8:50

K43a59r35e59l 46B58a47r27t47a76k 9536471305266

Také jsem si říkal. A utajení by asi bylo i v souvislosti posledních událostí v Evropě. Nálada obyvatelstva, pogromy - občanská válka. Připadá vám to přitažené za vlasy? Abyste se nedivili.

0/−1
25.3.2015 10:32
Foto

P35a76v61e67l 45K61a86s80í87k65, 46T37e11c31h82n17e52t62.87c89z

O teroristickém útoku bychom se nejspíše dozvěděli. Když od nikoho jiného, tak od organizace, která za ním stojí. Co bychom se ale z oficiální zprávy nedozvěděli, to je zřejmě sebevražda pilota. To je totiž zatím tabu a nepíše se to, prý.

+4/0
25.3.2015 12:53

V52i78t 64O93t65a71h55a96l 5745760749424

Na druhou stranu, jsou známy i případy, kdy se teroristické organizace přihlásily k akci, kterou ani neprovedly - čistě z důvodu "reklamy" na vlastní schopnosti zasáhnout i daleko v týlu nepřítele.

+1/0
25.3.2015 13:48

L59u19m28í36r 48K59a44r10k95i 9317332384634

Jako jednu z příčin poslední katastrofy A320 nad Alpami přitom nelze vyloučit ani důsledky "softwarové chyby", neboť jak zmiňovali včera na tiskovce představitelé Germanwings, prošel palubní "Flight Augmentation Computer" (který zprostředkuje fly-by-wire) dotyčného A320 někdy nedávno modernizací - přičemž tentýž FAC je dle zdrojů okolo vyšetřování katastrofy Malajsijského A320 jedním z "hlavních podezřelých" iniciátorů sledu událostí vedoucích k jeho katastrofě.

Něco takového se přitom již potvrdilo nejen v případě katastrofy jednoho z prvních A320 u Mulhouse - viz jjí dechberoucí videozáznam např. na

https://www.youtube.com/watch?v=bzD4tIvPHwE&feature=related 

ale taky u nehod či potíží jiných typů letadel využívajících fly-by-wire zvláště v případech, kdy posádka nebyla plně seznámena a cvičena na všechny možné eventuality a softwarová "vylepšení" jejich reakcí (jako tomu bylo např. v případě havárie ve Švédsku či katastrofy v Rusku), přičemž tato vylepšení byla v některých případech dokonce v přímém rozporu s nacvičovanými a tedy "automatizovanými" postupy pilotů.

Mementem toho všeho by tak mělo být mj. i to, že FAC je sice po hardwarové stránce u civilních dopravních letadel zálohován tuším dokonce dvakrát - jenže jsem ještě nikde nečetl o tom, že by ty "zálohy" používaly od základu jiné programové vybavení - no  pokud používají programové vybavení identické, pak právě ono je tedy pro případ chyby v něm tím nejkritičtějším (tj. NIJAK zálohovaným!!!) zdrojem problémů...

+2/−1
25.3.2015 8:39

R51o94m64a59n 86K11r68a64t31o55c62h30v64í92l 6676867536314

To by hodilo stín na letadla Airbus...

0/0
25.3.2015 9:39

L78u47m20í87r 51K85a81r21k30i 9387582364104

Na Airbusy A320 hodila stín již havárie jednoho z prvních u Mulhouse, i když tu většina pasažérů po "posekání" tamního lesa a dopadu do něj přežila (nicméně na tom lese byly v Google Earth patrné stopy ještě před třemi lety - a nejspíše i nyní jsou).

A Airbusy A320 se pak vesele prodávaly dále - a to i přesto, že se jednalo o havárii téměř "v přímém přenosu" (viz odkaz na video v jiném mém příspěvku v této diskusi). A ve velkém se prodávají také Boeingy, jejichž fly-by-wire je KONCEPČNĚ zřejmě téměř identické.

Nějaký tlak na vyšetřování a promítnutí jeho závěrů do bezprostřední praxe tak v tomto ohledu neočekávám.

Jiná věc však již bude následná (ne)pozornost médií, zvláště pokud budou informace z vyšetřování dávkovány postupně.

No a pokud by snad výsledky vyšetřování opět indikovaly, že by alespoň pro potřeby řešení krizových situací měl být třeba jenom zahájen přechod k využití letadel s nezávislým záložním systémem "ručního" řízení alespoň základních "životních funkcí", který by byl schopen fakticky "přemostit" primární systémy fty-by-wire, tak tam už budou tlaky veliké, neboť to by bylo opravdu velmi drahé technicky i personálně - a důvody k něčemu takovému tak budou v porovnání s takto eliminovanými riziky vždy (a to zcela oprávněně!) velmi diskutabilní.

+1/−1
25.3.2015 10:34
Foto

K83a10m44i77l 70Ř86e41h53á30k 4219224935269

Další moudrý.

+2/−1
25.3.2015 10:44

R59o48m94a38n 65K62r84a43t81o51c80h40v73í35l 6106607106844

Ta havárie v Mulhouse byla bez pasažérů prej....

0/−1
25.3.2015 11:32

L63u86m76í91r 43K32a48r47k75i 9407362614864

130 pasažérů (vesměs papalášů z AirFrance) + 6 členů posádky

3 mrtví + 50 zraněných

Není to ale přímo z vyšetřovacího spisu, takže pokud mátě někdo jiné informace, prosím o opravu.

+1/0
25.3.2015 11:42

I70v91a 22V29a29l35č86í56k17o54v69á 1199748431271

http://www.oranzovestranky.cz/view.php?cisloclanku=2006111501

0/0
25.3.2015 18:32

I69v12a 77V66a52l28č78í71k76o22v72á 1639128141741

kopíruji špatný odkaz, tedy ještě jednou a omluva...

http://www.marecek.cz/view.php?cisloclanku=2005012002

0/0
25.3.2015 18:34

R23o50m69a31n 61K14r86a78t92o15c40h75v88í52l 6596317406544

Děkuji

0/0
26.3.2015 8:14

D81a93v56i61d 64M83a74l96i37n20a 1250533210463

Rikam porad, ze Airbus je jen predrazena herni konzole! Neni nad klasicky "knipl"! Letadlo ma pilotovat pilot a ne comp! Ten to ma jen usnadnit. Boeing je v tomto stara skola, ale osvedcena.

0/−1
25.3.2015 10:35

L85u84m92í64r 31K94a50r21k39i 9357872234924

...jenže jak to vyřešit technicky? Spíše než paralelně pracující fly-by-wire systémy by možná byly snazším řešením určeným pouze pro potřeby kritických stavů funkčně omezené nezávislé systémy "analogové" - tj. možnost přepnutí na řízení těch nejzákladnějších funkcí pomocí co nejjednodušší kombinace hydrauliky a elektroniky.

A samozřejmě také důsledný výcvik pilotů i na takovéto krizové "skutečné létání" bez berliček nejrůznějších softwarových stabilizačních a optimalizačních algoritmů a s nimi spjatých senzorů a na vůli pilota nezávislých servosystémů.

0/0
25.3.2015 10:42
Foto

K95a47m26i94l 28Ř26e12h47á29k 4109254225599

Ach joRv

0/−1
25.3.2015 10:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.