Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letecké nehody jsou děsivé, ale jízda autem je 62krát nebezpečnější

Přestože lidé stále více létají, počet leteckých nehod klesá. V roce 2014 bylo nejméně nehod za posledních 70 let. Pravděpodobnost smrti v letadle je mizivá, ale protože letecké tragédie přitahují pozornost, vyvolávají větší strach, než by měly. Ve skutečnosti je však větší šance, že vás trefí blesk.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R76a27d71e12k 68S38v63í44t60i33l 7617820754459

Myslím, že autor je příliš zaujat ve prospěch letectví. Statistiky přitom nejsou zvlášť překvapivé, logicky vyplývají z vlastností způsobů dopravy.

U letadla moc nezáleží na tom, jak dlouho a daleko letíte. Rizikový je sám fakt letu (technická závada, nepovedený start a přistání či nebezpečný jedinec na palubě nejsou funkcí délky či doby letu).  S délkou a dobou letu snad souvisí jen event. nepříznivé počasí.

Naopak u všech ostatních způsobů dopravy je pravděpodobnost nehody daleko více závislá na délce, potažmo době cesty. 

Čili chci-li cestovat do Austrálie, není dobrý nápad tam plout lodí. Ale létat dvakrát týdně dejme tomu do Vídně nebo Bruselu moc dobrý nápad z hlediska bezpečnosti není (odmyslíme-li si tedy ještě pravděpodobnosti nehod na určitých trasách).

Argument, že "pokud bychom poměřovali pouze typickou cestu, tak je bezpečnější jízda autobusem. To je logické, protože typická cesta autobusem bývá mnohem kratší než let letadlem." je tedy nesprávný, nebo přinejmenším zavádějící. Kdybychom zkrátili typickou cestu letadlem na typickou délku jízdy autobusem, stejně bude autobus bezpečnější...

0/−1
5.4.2015 19:53

R24o42s71t83i50s58l10a19v 12M11e50i84s71n46e64r 6781739584

tak to je zas článek---jasně že auto je nebezpečnější,--ale vykládejte to těm dětem co byly na palubě letadla se sebevrahem...---nehledě na to že v autě mám pořád šanci situaci ovlivnit,---jakou mají šanci cestující v letadle?

+1/0
5.4.2015 10:17

J44a94n 12D35l11o95u15h15ý 7684359580579

Problem je v technologii. V letadle se vetsinou stane nehoda proto, ze lidsky mozek nebyl schopen obsahnout siri cele problematiky a navrzene reseni drive ci pozdeji ukaze svoji slabinu jako prave dnes. Nemoznost ani vzdalene pres ridici stredisko otevrit dvere je fatalni chyba. Naprosto zbytecna smrt. U auta se boura sice casteji, ale povetsinou vlastni blbosti toho kdo ridi. Kdyby pilotovalo letadlo tolik lidi jako ridi auto, byla by statistika podobna, jenze letadlo ma nejmin ridicu na pocet prepravovanych osob, takze ty statistiky vypadaji dobre. Zajimavejsi by byla statistika kolik zemrelo lidi na konstrukcni vadu stroje, kterym jsou pasazeri prepravovani ;-)

0/0
30.3.2015 19:01

T78o11m67a62s 79T22h70o92m64a14e80s 6174320945798

Dobrý den, jako každá statistika je to trochu pokřivené. Pokud bych nelétal letadlem, tak bych tak často a daleko necestoval. Tím pádem bych měl mnohem menší šanci zemřít při jakékoliv dopravní nehodě.

+3/0
30.3.2015 17:11

J82a71r50o62s63l75a61v 75H12o45l28e43č37e26k 7692739266351

Dost by mě zajímala debata, případně nějaké statistiky na téma možného snížení rizika úmrtí na silnici. Myslím si totiž, že ta čísla, která jsou ve statistikách jdou na silnici dost dramaticky ovlivnit. Už tím, jestli řídím, nebo jsem spolujezdec a na kterém místě sedím. Jakou mám bezpečnostní výbavu auta, jak je auto velké a konstruované, jak rychle jezdím, jak dodržuju vzdálenost, jak předvídám, jak se soustředím, jakou mám reakční rychlost, zkušenosti, jaká je moje konstituce a zdravotní stav. Takže je možné, že pokud jsem 35 let starý sportovec, ve velkém drahém, novém autě s ABS, airbagy, připoutaný, jedu pomalu, klidně, soustředěně, pak můžou být mé šance zabít se za volantem třeba 100 x nižší, než pokud jsem smažka ve starém Fiatu, která se chce ukázat kámošům a možná jsou třeba 20 x nižší než je průměr z tabulek. Zatímco v letadle to máme asi všichni stejné.

+4/−2
29.3.2015 0:00

R40a20d30e34k 89J81a24n71a96t48a 9335606534262

Taková debata by byla jistě zajímavá, ale automobilky o ni nemají zájem. Stačí se podívat, jak jsou udělovány tzv. hvězdičky za bezpečnosti. Schválně v rámci aut jedné třídy. Jinak by vyšlo najevo, jako jsou malá auta nebezpečnější ...

+2/0
29.3.2015 0:06

J63a72n 95D31l57o50u52h96ý 7804719240499

Plavate blbosti, male auto se spravnou konstrukci muze nehodu ustat bez problemu. Najdete si test treba renault modus vs. Stare volvo. Renault vitezi :-). To same crash test chevroletu BelAir s chevroletem cruze. Proste cele je to o materialech

0/0
30.3.2015 19:07

P36e44t26r 31L34u96d97a95n77e44k 1447444477893

Pane Holeček, jestli jsem to dobře pochopil, tak máte strach z létání a snažíte si to obhájit, že se zakládá na reálných předpokladech vycházejících ze statistik. Jenže mícháte hrušky s jabkama a díky tomu Vám to tak vychází. Samozřejmě, že statisticky je bezpečnější jet krátkou vzdálenost autem než letět letadlem, protože u letadel jsou nejnebezpečnější starty a přistání. Zatímco u auta je krátká cesta provedená většinou ve městě, kde se při dodržení povolené rychlosti s největší pravděpodobností nezabijete. To byste ale taky mohl říct, že když si nasadíte přilbu, sednete na kolo a dojedete několik desítek metrů k řece po cestě kam nesmí auta a je to po rovině, tak je to úplně nejbezpečnější. Z toho se však těžko dá vyvozovat, že nejbezpečnější dopravní prostředek je kolo. Ten článek je o tom jestli je bezpečnější se dostat z bodu A do bodu B letadlem nebo něčím jiným a při takovém srovnávání nemá smysl brát v úvahu cesty, které letadlem provést nejdou.

+3/0
29.3.2015 9:54

J18a47r21o88s79l79a86v 76H90o40l44e96č58e75k 7982949926981

Článek je o statistikách z mnoha pohledů. Píšete, že míchám hrušky s jabkama. Já se naopak snažím poukázat na to, že hrušky s jabkama míchá ten, kdo chce najít jednoho univerzálního vítěze soutěže o bezpečnost, místo aby si s pomocí statistik racionálně zodpověděl konkrétní otázky. Úplně jinak totiž musí se statistikou pracovat ten, kdo se rozhoduje, jestli letět do Moskvy letadlem, nebo jet autem a úplně jinak zas ten, kdo se chce dozvědět, jestli je pro něj bezpečnější letět na dovolenou na Hawai, nebo jet autem na 20 km vzdálenou chatu. A je spousta těch, kteří si myslí, že auto je mnohem nebezpečnější i v tom druhém případě, protože si prostě přečetli, že letadla jsou výrazně bezpečnější než auta.

+2/0
29.3.2015 18:52

P98e92t83r 27S93c61h14ö88n 7223636172263

Jen v Česku zemře na silnicích ročně v průměru asi dvakrát více lidí, než kolik se jich stane za jeden rok obětí leteckých nehod na celém světě. Tolik asi k vašim fabulacím, pane Holeček.

0/−1
29.3.2015 10:57

J60a17r51o77s63l74a15v 49H36o26l90e60č45e31k 7372359966151

Jen v Praze vykonají řidiči více cest, než dopravní letadla na celém světe za měsíc. Tolik k relativitě Vašeho argumentu.

+2/0
29.3.2015 18:53

J22a59r49o81s39l57a76v 54H39o93l37e72č38e19k 7232269356931

V Praze za den.

+1/0
29.3.2015 18:54

P70e42t84r 48S58c71h71ö73n 7943786152443

Jen v Česku zemře na silnicích ročně v průměru asi dvakrát více lidí, než kolik se jich stane za jeden rok obětí leteckých nehod na celém světě.

0/0
30.3.2015 1:31

M21i31r59o63s85l62a86v 66S79u78c48h54y 5600889240420

Tak tyhle statistiky jsou známé. Ne nadarmo se místu vedle řidiče říká sedadlo smrti. Statistika vám přesně poví, jaká věková skupina řidičů je nejrizikovější (mimochodem, pojišťovny podle toho počítají bonusy). Statistika dokonce ví, že nejvážnější nehody vznikají poblíž domova, kde to řidič "bezpečně zná". Dokonce je známo, že řidiči červených vozidel bourají častěji.

Nehodovost u nás je jednoznačně ovlivněna bezohledností, nezdravou sebedůvěrou, nevyježděností i stavem silnic. Často se klade vina stromům u cest. Ale mě spíše vadí hluboké pangejty. V úzké aleji jedu podvědomě pomaleji, ale když vidím, že něco nezvládnu, nemám s vozem kam uhnout. Pangejtu se člověk bojí, je to konečná, a tak se to snaží vybrat za každou cenu. No a pak stačí jedno auto v protisměru nebo nešťastně stojící strom, a neštěstí jena světě.

0/0
29.3.2015 13:29

J55a57r74o96s71l64a62v 33H20o43l54e15č70e17k 7972239686761

Díky za druhý sloupec v tabulce. Když jsem tady na idnesu před dvěma dny napsal, že létání je sice na kilometry nejbezpečnější, ale že když už do letadla sedáme, jsou šance na úmrtí větší, než když sedáme na běžnou cestu do auta, lidi se mi tady vysmáli a měli mě za úplného pitomce nebo blázna. Druhý sloupec dokazuje, že jsem měl pravdu, bohužel málokdo je schopný pochopit statistiky v souvislostech a zodpovědět si s jejich pomocí správně konkrétní otázku.

+5/−1
28.3.2015 22:34

R17a70d91e59k 69J68a64n45a78t38a 9865366724612

Nojo, jenže "běžná cesta autem" je něco jiného v USA a něco jiného v ČR. Stejně tak míra nehodovosti.

Kromě toho, málákdo se ráno rozhoduje, zda dnes vykoná běžnou cestu autem a pojede do práce, nebo vykoná běžnou cestu letadlem a poletí do Bulharska. Srovnávat by se měly varianty, mezi kterými se člověk reálně rozhoduje.

+4/0
28.3.2015 22:37

J10a16r20o70s68l71a88v 16H60o51l65e72č92e19k 7582199856881

Já si třeba pokládám otázku, jestli letět letadlem několik tisíc kilometrů k moři, nebo jestli jet autem na mácháč. A spusta lidí se mylně domnívá, že letět těch několik tisíc kilometrů k moři je bezpečnější. Což je blbost.

+3/−1
28.3.2015 22:41

J83a91r34o78s62l26a70v 48H34o19l64e56č22e48k 7732829266641

Navíc pokud jste zodpovědný střízlivý řidič, Vaše bezpečnost v autě je výrazně vyšší, než v uvedených statistikách, ty zahrnují i opilce a šílence.

+1/−1
28.3.2015 22:45

J56i56ř57í 95K82o96c21u82r72e79k 6835714215108

Christopher Oliva by nesouhlasil. Ale napsat už to nemůže. On střízlivý byl, narozdíl od toho v protisměru...

+1/0
28.3.2015 23:19

J74a69r65o34s37l89a51v 63H58o29l96e16č88e95k 7942189256961

Ano, proto není pravděpodobnost úmrtí zodpovědného řidiče 0. Je ale jistě výrazně vyšší, než pravděpodobnost úmrtí šíleného řidiče.

+2/0
28.3.2015 23:22

J36a60r96o12s25l13a17v 61H67o62l50e10č81e98k 7812739146581

Jistě výrazně nižší - samozřejmě

+1/0
28.3.2015 23:23

R89a54d85e19k 74J59a60n48a79t84a 9705606854692

Není, dosaďte si ta čísla. Berme vašich jako "několik tisíc kilometrů k moři", Hurgadu, typickou koupáckou destinaci. To je 2700 Km. K Mácháči to je z Prahy 70 km.

0.05*2700=135

3.1*70=217

Auto i tak vycházi 217÷135 = 1,6x nebezpečnější.

0/0
28.3.2015 23:11

J80a64r58o41s22l28a65v 51H37o17l77e59č98e39k 7512309796311

Jenže já jedu střízlivý, soustředěný a jedu zodpovědně. A tím jsem se dostal před letadlo.

+1/0
28.3.2015 23:20

R45a57d76e26k 50J89a46n26a55t49a 9365956184302

Ale letadlo do Hurghady je společnost povolená EU, jinak by vás nemohlo v Praze naložit. Kdežto čísla jsou za celý svět, takže včetně kdejaké vnitroruské a africké aerolinky.

Takže i to letadlo je bezpečnější než číslo z článku. Ostatně kdy naposledy se stala nehoda letadlu, které odstartovalo z Prahy?

+5/0
29.3.2015 0:10

J38a80r26o57s54l65a36v 97H89o24l43e88č93e38k 7252909136671

Jenže jen v Praze vykonají řidiči denně víc cest autem, než kolik proběhne cest letadlem na celém světě za rok. Takže to co jste napsal je jen jedna stránka věci.

0/−3
28.3.2015 22:24

R29a69d49e53k 18J41a38n61a32t91a 9895836354792

Jak jste k tomu došel? Na celém světě proběhne ročně cca 36 milionů letů dopravním letadlem. To by každý Pražan včetně kojenců musel jet vlastním autem 30x denně :-)

+2/0
28.3.2015 22:30

J62a21r32o11s49l37a86v 89H36o16l41e84č23e81k 7692759766111

Tohle mi utkvělo v paměti při čtení statistik před časem. Teď jsem to už neprověřoval. Můžete mít pravdu, v to případě proběhne jen v Praze každý den tolik cest autem, jako na celém světě letů za měsíc.

+1/0
28.3.2015 22:36

M40i94l67o56š 96Š45i89b41a31l 6736120248747

Statistika nuda je.....zpívá se v jedné pohádce. Tak trochu pohádkou je i tento článek, který je nejspíš  nepřiznané PR. Pohádkou je v tom, že za nejdůležitejší ukazatel dává počet umrtí na počet přepravených kilometrů a snaží se to všem čtenářům vnutit. Jsem rád že autor presentoval celou tabulku, protože jsem se k takovýmto údajům nikde ve sdělovacích prostředcích zatím nikde nedostal. Nejpřesněji o nebezpečí létání, či kteréhokolv jiného cestování v tabulce uvedeného, totiž se statistického hledika vypovídá prostřední sloupec, který říká, jakou mám šanci, že nepřežiju danou cestu daným prostředkem při každém jednom použití daného prostředku,  jinak řečeno pravěpodobnost smrti při každém zahájení cesty daným prostředkem (prostě: "na jednu mou cestu někam").

I samotný titulek už je zavádějící, protože čtenářům předem podsunuje zvolenou interpretaci přiložené tabulky. Měl by být minimálně neutrální. Kdo se nenechá zmanipulovat interpretací statistik autoem článku, může z přiložených statistik vyčíst, že na to, že zemře při havárii letadla má 3x vyšši šanci, než to, že zemře při autonehodě (při provedeném stejném počtu cest oběma těmito prostředky). To, jak často který prostředek kdo použije už je jiná statistika.

Je také zvláštní jak daný autor  tady v diskuzi aktivní, jen aby lidi více utvrdil o "své pravdě".

+5/−3
28.3.2015 21:26

P88e74t15r 12L13u11d18a58n27e54k 1467984727763

myslím, že tu statistiku ohýbáte daleko více než v článku. dávat do souvislosti počet cest je totiž dost nesmyslné. asi těžko totiž poletíte letadlem na poštu nebo každý den do práce. smysl srovnávat má jen cesty u kterých je použití letadla reálné a o tom daleko více vypovídá počet kilometrů než počet cest. tedy jestli např. při cestě na dovolenou do Bulharska je bezpečnější jet autem nebo letět letadlem.

+4/0
28.3.2015 21:35

J17a10r43o93s75l93a54v 93H92o57l88e18č18e35k 7602629806871

Ale v tom je právě ten vtip. Pokud už sedáte do letadla, bývá to zpravidla na několik set až tisíc kilometrů. Proto nejsou obavy zas až tak bezvýznamné. Jsou rozhodně více na místě, než když sedáte na běžnou několikakilometrovou cestu autem.

+3/−3
28.3.2015 22:22

P32e15t32r 36L94u37d33a75n13e33k 1327934347623

tak to snad nikdo netvrdí. srovnáváme ale jestli je bezpečnější cestovat autem nebo letadlem. a v takovém srovnání nemá smysl srovnávat několikakilometrovou cestu autem s cestou letadlem. z hlediska pravděpodobnosti přežití je jednoduše výhodnější létat letadlem, o tom ty statistiky jednoznačně vypovídají a o tom je ten článek. ty cesty autem by bylo lepší rozdělit ještě na takové, které se dají provést i letadlem a takové, které ne. pak by to bylo vidět daleko lépe.

+4/0
28.3.2015 22:39

J31a50r45o47s37l25a23v 16H66o62l23e52č31e25k 7772139356901

Právě, že to je velice častý argument lidí, kteří se posmívají těm, kdo se bojí létat. Víte kolikrát už jsem slyšel "máš větší šanci se zabít, když pojedeš do práce, než když poletíš s námi na dovolenou". Takže to je přesně ten případ, kdy lidi jednu statistiku používají nesprávně i pro úplně jinou situaci. Nebo ani ne tak statistiku, ale její interpretaci přebírají i v úplně jiném případě. Přesně viz titulek článku - člověk, který neuvažuje v souvislostech to pak přebere takovým způsobem jako lidi, kteří mi pořád dokolo tvrdí ten nesmysl o nebezpečné cestě autem pár kilometrů do práce.

+1/−3
28.3.2015 22:57
Foto

P59a19v75e95l 72K82a76s48í68k23, 72T13e57c55h30n72e93t11.67c96z

Ano, ale tam jde o to, že vy skutečně máte větší šanci zabít se cestou do práce, než v letadle. To neříká nic o jednotlivé cestě nebo o vás konkrétně, to je prostě to sčítání statistik. Otázka, zda "jednotlivá cesta autem je bezpečnější než jednotlivá cesta letadlem" má smysl jen v kontextu celkového pohledu. Tedy pro "průměrné cesty průměrného uživatele", a to ještě v globálním pohledu. Asi nejjednodušší způsob, jak to vysvětlit, je podívat se na šanci, jakou máte, že zemřete v letadle při jednom letu. Pak si spočítejte, kolikrát ročně poletíte. Pak udělejte to samé pro auto. Za prvé uvidíte, že obě šance jsou celkem malé. Za druhé uvidíte, v čem je ten rozdíl. A možná si i všimnete, kde jste vynechal sčítání pravděpodobností.

+2/0
29.3.2015 14:59

J48a37r66o17s36l29a10v 13H77o23l98e17č60e49k 7262849926181

Tak to vidíte Vy, jako autor obecného článku. Vy a statistika musíte řešit průměrného uživatele v globálním pohledu. Ale každý jednotlivec, který řeší nějakou svou konkrétní otázku ohledně cestování se více přiblíží pravdě, pokud si uvědomí i okolnosti, které mohou v jeho konkrétním případě posunout ty osobní čísla o hodně mimo průměrná globální čísla.

0/0
29.3.2015 19:03

S77t42a88n81i94s50l21a65v 94T26v14r92z 4586707753169

"Ano, ale tam jde o to, že vy skutečně máte větší šanci zabít se cestou do práce, než v letadle."

To je přeci demagogie. Podle Vašich dat cestou do práce máte 27x menší šanci se zabít, než v letadle. (Pokud používáte MHD)

Tu pravděpodobnost počítáte špatně vzhledem k citovanému tvrzení. Pokud byste řekl, že je pravděpodobnější, že zemřete v autě, než že zemřete v letadle, pak je to stejná pravda, jako že je pravděpodobnější, že zemřete při vyprazdňování na záchodě, než že zemřete při domácím neasistovaném porodu.

Ten, kdo letadlem nelétá vůbec, u toho je ta pravděpodobnost ještě menší. Ten, kdo každý den sedne doma do auta, dojede na letiště, odletí do práce a večer se zase vrátí, tak ten mnohem pravděpodobněji zemře právě v tom letadle (pokud ho něco nesrazí, když si p;jde naproti pro pizzu).

0/0
9.4.2015 14:41

J90a55r41o62s95l65a31v 37H32o82l29e64č34e25k 7652479766531

Nehledě na to, že pokud jste střízlivý a zodpovědný řidič, Vaše šance na bezpečnou cestu autem jsou ještě výrazně vyšší než jsou průměrná čísla v tabulkách. V nich jsou i spousty opilých, zfetovaných a bláznivých řidičů.

0/0
28.3.2015 22:39
Foto

P88a11v11e32l 33K73a58s65í53k93, 22T31e81c46h20n94e27t88.62c20z

Oni ti nezodpovědní řidiči bohužel ohrožují i ostatní. Ale to je na jinou statistiku.

+3/0
29.3.2015 15:00
Foto

P87a23v17e73l 25K56a72s67í76k92, 24T80e68c83h22n20e62t96.43c19z

Musel jsem se smát. Vyčítáte mi, že odpovídám na otázky v diskuzi, ale pak tady obhajujete svůj - dosti zkreslený - výklad. Zapomněl jste totiž na sčítání pravděpodobností. Já to chápu, není to nic intuitivního. Tabulku považuji za zajímavou ilustraci, ale důležitější jsou ty statistiky dále v článku. Ale zpátky k tabulce. Každý sloupec odpovídá na jinou otázku. 1. "Je bezpečnější do Paříže letět, nebo jet autem?" 2. "Jaká je šance, že zemřu během jednotlivé průměrné cesty tím kterým prostředkem?" Doufám, že je to takhle trochu jasnější?

+2/0
29.3.2015 14:43

M79i58l54o36š 19Š43i29b19a75l 6216180918317

Vaše dvě poslední otázky jsou správné a výborně vystihují to na co urozorňuji, a tím je interpretace statistik. Ano, pro cestu do Paříže bude bezpečnější letadlo. Ale již druhá otázka nebude pro letadlo tak příznivá tak váš člének iterpretuje. Průměrná cesta letadlem bude trvat tak 3x až 5x déle než průměrná cesta autem, vzhledek v třetímu datovému sloupci se pravděpodbnost umrtí v obou prostředcích srovnává.

To co mi na vašem článku vadí, je to tvrzení, že první datový sloupec (úmrtí na počet kilometrů) je "tím" ukazatel, který vyzvihujete jako nejdůležitejší, ale to je právě to v čem nemáte pravdu. Podle toho ukazatele by i cesta raketoplánem byla bezpečnější než chůze či jízda na kole. Pro raketoplán by tam vyšlo číslo 15 (14 umrtní na 882 miliónu kilometrů), takže by podle této vaší "nejdůležitejší metriky", byl raketoplán jen 5x nebezpečnější než auto - a to je totální hloupost. Pokud byste se ve svých tvrzeních odrazil od 3 datového sloupce (umrtí na hodiny)  a v nadpisu měl, že cesta letadlem je 4x bezpečnějši než cesta autem, tak bych ani "nepípnul". Takhle jen opět vyzvihujete leteckou dopravu podle nějakého jednoho ukazatele, který vám nejvíce vyhovuje. Dělá se to tak již roky a vy v tom jen pokračujete. (Mimochodem ten raktetoplán by v posledním soupci měl více 438 tisíc umrtní na miliardu hodin a je zdaleka nejnebezpečnější dopravou, což mnohem více odpovídá skutečnosti).

Letecká doprava je dnes relativně hodně bezpečná a není třeba se nějak zvlášt obávat (při využití "ověřených" dopravců). Její bezpečnost stoupá, což je vidět v článku na dalších grafech, proto není třeba navíc lidi manipulovat pomocí zvolené (vašemu tvrzení nejlépe vyhovující) interpretace statistických čísel.

0/0
31.3.2015 9:20

K29a79r30e34l 18P17o52d14h73o52r42s41k25y 3875723662615

Z kombinace prvniho a druheho sloupce plyne, ze cesty autem jsou asi 20x kratsi nez letadlem. Cili napriklad je stejne riziko umrti, kdyz pojedete do vedlejsiho mesta na koupaliste a kdyz poletite Praha - Pariz.

Jako vazne vam tohle srovnani vychazi jako korektni? Pak mame asi jinou definici "manipulace s fakty".

0/0
31.3.2015 14:30

M50i90l78o29š 89Š78i47b94a65l 6336340528867

Zajímavý postřeh z těch dat - že průmerná cesta autem je 20kratší než letadlem. nedohlám to přepočítávat - bude vám věřit. Pokud to vezme v potaz, tak tedy platí že cesta autem na vzdálenost 50km je cca stejně riziková jako cesta letadlem na 1000km - to mě nenapadlo.  Ale pořád z nevyplývá z toho že: "jízda autem je 62krát nebezpečnější" jak je napsáno v titulku ani že "Nejdůležitější sloupec je ten první, který ukazuje počet obětí na miliardu kilometrů cesty" jak je uvedeno v článku a o to jde. A já nemluvil o "manipulaci s fakty" , ale o cílené interpretaci statistických dat podle ukazatele, který autorovi nejvíce vyhovuje.

To s tím srovnání rizik přepočtených na vzdálenost na kterou je daným prostředkem cestováno - ten měl být v článku, byl by mnohem zajímavější a pro lidi i pochopitelnější, stačilo napsat "Cesta letadlem na vzdálenost Prahy - Paříž je stejně riziková jako cesta autem na vzdálenost Říčany -Kolín ;-).

0/0
31.3.2015 15:07

K55a68r16e72l 26P79o48d66h29o65r27s30k17y 3915923852285

Ja se omlouvam, ten prepocet jsem popletl. Na kilometr je auto 62x nebezpecnejsi, ale protoze 1 cesta autem je v tabulce 3x bezpecnejsi nez letadlem, tak to znamena, ze cesty autem jsou brany jeste tolikrat kratsi. Cili to vychazi, ze prumerna cesta autem je 180x kratsi nez letadlem. Takze letadlo PRG - CDG je stejne rizikove, jako jet autem 5km treba do kramu.

Jak vidite, priznivych cisel u aut v druhem sloupci je dosazeno jen diky tomu, ze delky tech cest jsou extremne kratke. Z toho je videt, ze nebrat v uvahu delku cesty je extremne zavadejici. Proto jsou ty dalsi sloupce zavadejici a autor dela spravne, ze jako stezejni bere riziko vztazene na delku cesty.

Jinymi slovy, tvrzeni "letecka je 62x bezpecnejsi" nebo "cesta autem po meste je stejne rizikova jako letadlem po evrope" mi prijdou docela ekvivalentni. Z obou plyne, ze kazdy km v aute je dost nebezpecny.

0/0
31.3.2015 16:39

K63a98r28e95l 73P22o36d97h93o37r43s78k49y 3115783872925

Ehm, jeste jsem se trochu popletl. Posledni veta prvniho odstavce ma samozrejme byt v tom smyslu, ze jet 5km do kramu je trikrat bezpecnejsi nez ta Pariz, takhle to odpovida tomu 2. sloupci v clanku.

0/0
31.3.2015 17:40

M14i75l21o59š 69Š51i59b68a56l 6146590648897

S takovou fomrulací: že průmerně je cesta letadlem Praha-Paříž  stejně nebezpečná jako cesta autem na 15km se již dá souhlasit, ale opět vycháízít s toho 1 + 2.sloupce  an epasuje to do těch údajů v 3 sloupci, protože cesta letadlem do paříže vyjda na 1a 3/4 a autem na 12hodiny, což dává hodinově 30x vetší nebezpečí autem než letadlem a ne těch 64 co dává to kilometrové strovnávání. Asi to bude tím, že nebezpeční smrti relativně procentně klesá při delších cestách. Skutečný poměr poměru nebezpečnosti pak bude někde napůl cesty dejme tomu na 45 násobku.

0/0
1.4.2015 14:55

F60i51l31i52p 96M36a57t59u22s88k66a 6711478911547

Myslím, že Miloš to myslel dobře z mého pohledu. Každý týden letím 2x letadlem, jedu 10x trolejbusem, 4x autem (taxi ve městě) a 2x vlakem. Je mi jedno, že letadlem tisíce kilometrů a autem desítky. Jinou volbu dopravního prostředku na danou cestu nemám (vzhledem k času). Prostě jakmile v pátek nebo v pondělí usednu do letadla, je to pro mne nejnebezpečnější cesta v týdnu. Ale Miloši, je to také proto, že se v tu chvíli přepravuju na největší vzdálenost, tudíž platí i ten první sloupec v tabulce. Kdybych v tu chvílu sedl do vlaku, bude pro to pro mne statisticky mnohem nebezpečnější, než v tom letadle. Kdybych sedl do auta, můžu si před odjezdem rovnou objednat místo na hřbitově (jel bych totiž po silnicích v Rusku - viz. videa na YouTube)

0/0
30.3.2015 18:36

M62i52l53o67š 59Š64i42b33a38l 6246140448387

S tou "dlouhou" cestou souhlasím. Mě v tom článku vadí že jako "nejdůležitejší statistika" je brána ta přepočítaná na kilometry, což je skutečně zavádějící. Pokud by se autor ve svých "tvrzeních" opíral o tu přepočtenou na hodiny bylo by to v pořádku. Takhle statisticky "vyšší váhu" získávají dlouhé cesty na úkor krátkých a následné zobecnění tvrzení že "cesta letadlem je 24x bezpečnější než cesta autem" není pravdou.

0/0
31.3.2015 9:38

S44t32a89n82i10s67l78a82v 66T59v44r17z 4496117583229

Pořád to není správně.

U letadla, vlaku či lodě není tak velký nárůst pravděpodobnosti nehody, jako u jízdy autem, na motorce či na kole nebo u chůze pěšky. Letadlo, vlak či loď mohou havarovat jenom jednou (dojede/nedojede).

U pozemní nekolejové dopravy ale s každý metrem a každou vteřinou přicházejí nové ohrožující faktory. (Bourat můžete na každé křižovatce a při každém předjíždění, s letadlem tu nehodu budete mít jenom při přistání, při startu nebo při poruše.)

Přeci nebudete tvrdit, že cesta pěšky z Prahy do Moskvy je méně nebezpečná než 250 letů z Prahy do Sydney. Tam nefunguje ani jeden sloupeček.

0/0
9.4.2015 15:00

L67a15d12i90s93l36a32v 74Ž45e60n55í32š16e98k 6616234358898

Myslím, že  autor - pan Kasík - je aktivní v diskuzi takřka u všech svých článků... R^

0/0
1.4.2015 20:02

M79i38l32a16n 36N40o51v53á14k 2400845615575

V přehledu chybí ten nejbezpečnější a velmi rozzšířený dopravní prostředek. Jeho předností je, že je plně automatický a na rozdíl od všech ostatních nemá řidiče, ale jen pasažery. Právě ta nezávislost na lidské chybě z něj dělá ten nejbezpečněší dopravní prostředek. Je jím výtah.

0/−1
28.3.2015 21:21

Z73b48y96n15ě48k 68Š83a81f22a26r90č31í85k 5417888125374

Vy jezdíte na dovolenou výtahem? 8-o

0/0
29.3.2015 1:26







Najdete na iDNES.cz