Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Letecké nehody jsou děsivé, ale jízda autem je 62krát nebezpečnější

Přestože lidé stále více létají, počet leteckých nehod klesá. V roce 2014 bylo nejméně nehod za posledních 70 let. Pravděpodobnost smrti v letadle je mizivá, ale protože letecké tragédie přitahují pozornost, vyvolávají větší strach, než by měly. Ve skutečnosti je však větší šance, že vás trefí blesk.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RS

Myslím, že autor je příliš zaujat ve prospěch letectví. Statistiky přitom nejsou zvlášť překvapivé, logicky vyplývají z vlastností způsobů dopravy.

U letadla moc nezáleží na tom, jak dlouho a daleko letíte. Rizikový je sám fakt letu (technická závada, nepovedený start a přistání či nebezpečný jedinec na palubě nejsou funkcí délky či doby letu).  S délkou a dobou letu snad souvisí jen event. nepříznivé počasí.

Naopak u všech ostatních způsobů dopravy je pravděpodobnost nehody daleko více závislá na délce, potažmo době cesty. 

Čili chci-li cestovat do Austrálie, není dobrý nápad tam plout lodí. Ale létat dvakrát týdně dejme tomu do Vídně nebo Bruselu moc dobrý nápad z hlediska bezpečnosti není (odmyslíme-li si tedy ještě pravděpodobnosti nehod na určitých trasách).

Argument, že "pokud bychom poměřovali pouze typickou cestu, tak je bezpečnější jízda autobusem. To je logické, protože typická cesta autobusem bývá mnohem kratší než let letadlem." je tedy nesprávný, nebo přinejmenším zavádějící. Kdybychom zkrátili typickou cestu letadlem na typickou délku jízdy autobusem, stejně bude autobus bezpečnější...

0 1
možnosti
RM

tak to je zas článek---jasně že auto je nebezpečnější,--ale vykládejte to těm dětem co byly na palubě letadla se sebevrahem...---nehledě na to že v autě mám pořád šanci situaci ovlivnit,---jakou mají šanci cestující v letadle?

1 0
možnosti
JD

J63a15n 93D17l81o94u79h18ý

30. 3. 2015 19:01

Problem je v technologii. V letadle se vetsinou stane nehoda proto, ze lidsky mozek nebyl schopen obsahnout siri cele problematiky a navrzene reseni drive ci pozdeji ukaze svoji slabinu jako prave dnes. Nemoznost ani vzdalene pres ridici stredisko otevrit dvere je fatalni chyba. Naprosto zbytecna smrt. U auta se boura sice casteji, ale povetsinou vlastni blbosti toho kdo ridi. Kdyby pilotovalo letadlo tolik lidi jako ridi auto, byla by statistika podobna, jenze letadlo ma nejmin ridicu na pocet prepravovanych osob, takze ty statistiky vypadaji dobre. Zajimavejsi by byla statistika kolik zemrelo lidi na konstrukcni vadu stroje, kterym jsou pasazeri prepravovani ;-)

0 0
možnosti
TT

Dobrý den, jako každá statistika je to trochu pokřivené. Pokud bych nelétal letadlem, tak bych tak často a daleko necestoval. Tím pádem bych měl mnohem menší šanci zemřít při jakékoliv dopravní nehodě.

3 0
možnosti
JH

Dost by mě zajímala debata, případně nějaké statistiky na téma možného snížení rizika úmrtí na silnici. Myslím si totiž, že ta čísla, která jsou ve statistikách jdou na silnici dost dramaticky ovlivnit. Už tím, jestli řídím, nebo jsem spolujezdec a na kterém místě sedím. Jakou mám bezpečnostní výbavu auta, jak je auto velké a konstruované, jak rychle jezdím, jak dodržuju vzdálenost, jak předvídám, jak se soustředím, jakou mám reakční rychlost, zkušenosti, jaká je moje konstituce a zdravotní stav. Takže je možné, že pokud jsem 35 let starý sportovec, ve velkém drahém, novém autě s ABS, airbagy, připoutaný, jedu pomalu, klidně, soustředěně, pak můžou být mé šance zabít se za volantem třeba 100 x nižší, než pokud jsem smažka ve starém Fiatu, která se chce ukázat kámošům a možná jsou třeba 20 x nižší než je průměr z tabulek. Zatímco v letadle to máme asi všichni stejné.

4 2
možnosti
RJ

Taková debata by byla jistě zajímavá, ale automobilky o ni nemají zájem. Stačí se podívat, jak jsou udělovány tzv. hvězdičky za bezpečnosti. Schválně v rámci aut jedné třídy. Jinak by vyšlo najevo, jako jsou malá auta nebezpečnější ...

2 0
možnosti
JH

Díky za druhý sloupec v tabulce. Když jsem tady na idnesu před dvěma dny napsal, že létání je sice na kilometry nejbezpečnější, ale že když už do letadla sedáme, jsou šance na úmrtí větší, než když sedáme na běžnou cestu do auta, lidi se mi tady vysmáli a měli mě za úplného pitomce nebo blázna. Druhý sloupec dokazuje, že jsem měl pravdu, bohužel málokdo je schopný pochopit statistiky v souvislostech a zodpovědět si s jejich pomocí správně konkrétní otázku.

5 1
možnosti
RJ

Nojo, jenže "běžná cesta autem" je něco jiného v USA a něco jiného v ČR. Stejně tak míra nehodovosti.

Kromě toho, málákdo se ráno rozhoduje, zda dnes vykoná běžnou cestu autem a pojede do práce, nebo vykoná běžnou cestu letadlem a poletí do Bulharska. Srovnávat by se měly varianty, mezi kterými se člověk reálně rozhoduje.

4 0
možnosti
JH

Jenže jen v Praze vykonají řidiči denně víc cest autem, než kolik proběhne cest letadlem na celém světě za rok. Takže to co jste napsal je jen jedna stránka věci.

0 3
možnosti
RJ

Jak jste k tomu došel? Na celém světě proběhne ročně cca 36 milionů letů dopravním letadlem. To by každý Pražan včetně kojenců musel jet vlastním autem 30x denně :-)

2 0
možnosti

Statistika nuda je.....zpívá se v jedné pohádce. Tak trochu pohádkou je i tento článek, který je nejspíš  nepřiznané PR. Pohádkou je v tom, že za nejdůležitejší ukazatel dává počet umrtí na počet přepravených kilometrů a snaží se to všem čtenářům vnutit. Jsem rád že autor presentoval celou tabulku, protože jsem se k takovýmto údajům nikde ve sdělovacích prostředcích zatím nikde nedostal. Nejpřesněji o nebezpečí létání, či kteréhokolv jiného cestování v tabulce uvedeného, totiž se statistického hledika vypovídá prostřední sloupec, který říká, jakou mám šanci, že nepřežiju danou cestu daným prostředkem při každém jednom použití daného prostředku,  jinak řečeno pravěpodobnost smrti při každém zahájení cesty daným prostředkem (prostě: "na jednu mou cestu někam").

I samotný titulek už je zavádějící, protože čtenářům předem podsunuje zvolenou interpretaci přiložené tabulky. Měl by být minimálně neutrální. Kdo se nenechá zmanipulovat interpretací statistik autoem článku, může z přiložených statistik vyčíst, že na to, že zemře při havárii letadla má 3x vyšši šanci, než to, že zemře při autonehodě (při provedeném stejném počtu cest oběma těmito prostředky). To, jak často který prostředek kdo použije už je jiná statistika.

Je také zvláštní jak daný autor  tady v diskuzi aktivní, jen aby lidi více utvrdil o "své pravdě".

5 3
možnosti
PL

myslím, že tu statistiku ohýbáte daleko více než v článku. dávat do souvislosti počet cest je totiž dost nesmyslné. asi těžko totiž poletíte letadlem na poštu nebo každý den do práce. smysl srovnávat má jen cesty u kterých je použití letadla reálné a o tom daleko více vypovídá počet kilometrů než počet cest. tedy jestli např. při cestě na dovolenou do Bulharska je bezpečnější jet autem nebo letět letadlem.

4 0
možnosti
MN

M70i14l67a96n 86N80o31v95á91k

28. 3. 2015 21:21

V přehledu chybí ten nejbezpečnější a velmi rozzšířený dopravní prostředek. Jeho předností je, že je plně automatický a na rozdíl od všech ostatních nemá řidiče, ale jen pasažery. Právě ta nezávislost na lidské chybě z něj dělá ten nejbezpečněší dopravní prostředek. Je jím výtah.

0 1
možnosti

Vy jezdíte na dovolenou výtahem? 8-o

0 0
možnosti
ŘV

Zdroj: Modern Railways, 2000 (DETR Survey), data z let 1990 - 2000

Dá se někde ten původní zdroj dohledat a odkázat?

Žádná novější data nejsou k disposici?

0 0
možnosti
Foto

Novější data jsou odkázaná dále v článku. Tato data z Modern Railways jsem našel jen v sekundárních zdrojích, ale bylo jich dostatek na to, abych mohl ověřit, že není v citacích chyba. Já sám bych nedával té tabulce tak velký význam, je to spíš pro představu těch řádů. Ty statistiky dále v článku mi připadají mnohem důležitější.

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 125 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 27 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 125 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Týrají nabíječky a elektroauta, aby pak netrpěl řidič

v diskusi je 29 příspěvků

23. dubna 2024

Prozkoumali jsme speciální laboratoř, kde E.ON v extrémních podmínkách testuje nabíjecí stanice pro...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Jediný vrtulník, který létal na jiné planetě, se loučí poslední zprávou

v diskusi je 9 příspěvků

22. dubna 2024  17:31

Tři roky poté, co se vůbec poprvé na jiné planetě sluneční soustavy roztočily rotory létajícího...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!