Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letecké nehody jsou děsivé, ale jízda autem je 62krát nebezpečnější

Přestože lidé stále více létají, počet leteckých nehod klesá. V roce 2014 bylo nejméně nehod za posledních 70 let. Pravděpodobnost smrti v letadle je mizivá, ale protože letecké tragédie přitahují pozornost, vyvolávají větší strach, než by měly. Ve skutečnosti je však větší šance, že vás trefí blesk.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R48a89d25e17k 10S36v91í65t35i50l 7407410644109

Myslím, že autor je příliš zaujat ve prospěch letectví. Statistiky přitom nejsou zvlášť překvapivé, logicky vyplývají z vlastností způsobů dopravy.

U letadla moc nezáleží na tom, jak dlouho a daleko letíte. Rizikový je sám fakt letu (technická závada, nepovedený start a přistání či nebezpečný jedinec na palubě nejsou funkcí délky či doby letu).  S délkou a dobou letu snad souvisí jen event. nepříznivé počasí.

Naopak u všech ostatních způsobů dopravy je pravděpodobnost nehody daleko více závislá na délce, potažmo době cesty. 

Čili chci-li cestovat do Austrálie, není dobrý nápad tam plout lodí. Ale létat dvakrát týdně dejme tomu do Vídně nebo Bruselu moc dobrý nápad z hlediska bezpečnosti není (odmyslíme-li si tedy ještě pravděpodobnosti nehod na určitých trasách).

Argument, že "pokud bychom poměřovali pouze typickou cestu, tak je bezpečnější jízda autobusem. To je logické, protože typická cesta autobusem bývá mnohem kratší než let letadlem." je tedy nesprávný, nebo přinejmenším zavádějící. Kdybychom zkrátili typickou cestu letadlem na typickou délku jízdy autobusem, stejně bude autobus bezpečnější...

0/−1
5.4.2015 19:53

R69o14s53t67i59s84l77a46v 13M81e29i39s60n41e70r 6601699944

tak to je zas článek---jasně že auto je nebezpečnější,--ale vykládejte to těm dětem co byly na palubě letadla se sebevrahem...---nehledě na to že v autě mám pořád šanci situaci ovlivnit,---jakou mají šanci cestující v letadle?

+1/0
5.4.2015 10:17

J16a91n 52D32l16o10u80h12ý 7544749570909

Problem je v technologii. V letadle se vetsinou stane nehoda proto, ze lidsky mozek nebyl schopen obsahnout siri cele problematiky a navrzene reseni drive ci pozdeji ukaze svoji slabinu jako prave dnes. Nemoznost ani vzdalene pres ridici stredisko otevrit dvere je fatalni chyba. Naprosto zbytecna smrt. U auta se boura sice casteji, ale povetsinou vlastni blbosti toho kdo ridi. Kdyby pilotovalo letadlo tolik lidi jako ridi auto, byla by statistika podobna, jenze letadlo ma nejmin ridicu na pocet prepravovanych osob, takze ty statistiky vypadaji dobre. Zajimavejsi by byla statistika kolik zemrelo lidi na konstrukcni vadu stroje, kterym jsou pasazeri prepravovani ;-)

0/0
30.3.2015 19:01

T84o91m50a84s 39T55h35o36m63a32e24s 6114850425868

Dobrý den, jako každá statistika je to trochu pokřivené. Pokud bych nelétal letadlem, tak bych tak často a daleko necestoval. Tím pádem bych měl mnohem menší šanci zemřít při jakékoliv dopravní nehodě.

+3/0
30.3.2015 17:11

J69a75r59o93s74l80a45v 35H71o56l46e96č52e86k 7562409126871

Dost by mě zajímala debata, případně nějaké statistiky na téma možného snížení rizika úmrtí na silnici. Myslím si totiž, že ta čísla, která jsou ve statistikách jdou na silnici dost dramaticky ovlivnit. Už tím, jestli řídím, nebo jsem spolujezdec a na kterém místě sedím. Jakou mám bezpečnostní výbavu auta, jak je auto velké a konstruované, jak rychle jezdím, jak dodržuju vzdálenost, jak předvídám, jak se soustředím, jakou mám reakční rychlost, zkušenosti, jaká je moje konstituce a zdravotní stav. Takže je možné, že pokud jsem 35 let starý sportovec, ve velkém drahém, novém autě s ABS, airbagy, připoutaný, jedu pomalu, klidně, soustředěně, pak můžou být mé šance zabít se za volantem třeba 100 x nižší, než pokud jsem smažka ve starém Fiatu, která se chce ukázat kámošům a možná jsou třeba 20 x nižší než je průměr z tabulek. Zatímco v letadle to máme asi všichni stejné.

+4/−2
29.3.2015 0:00

R21a95d37e88k 75J12a24n34a42t40a 9825776514452

Taková debata by byla jistě zajímavá, ale automobilky o ni nemají zájem. Stačí se podívat, jak jsou udělovány tzv. hvězdičky za bezpečnosti. Schválně v rámci aut jedné třídy. Jinak by vyšlo najevo, jako jsou malá auta nebezpečnější ...

+2/0
29.3.2015 0:06

J73a23n 20D36l93o80u82h20ý 7494669770379

Plavate blbosti, male auto se spravnou konstrukci muze nehodu ustat bez problemu. Najdete si test treba renault modus vs. Stare volvo. Renault vitezi :-). To same crash test chevroletu BelAir s chevroletem cruze. Proste cele je to o materialech

0/0
30.3.2015 19:07

P91e58t81r 48L16u91d22a22n74e45k 1587804107573

Pane Holeček, jestli jsem to dobře pochopil, tak máte strach z létání a snažíte si to obhájit, že se zakládá na reálných předpokladech vycházejících ze statistik. Jenže mícháte hrušky s jabkama a díky tomu Vám to tak vychází. Samozřejmě, že statisticky je bezpečnější jet krátkou vzdálenost autem než letět letadlem, protože u letadel jsou nejnebezpečnější starty a přistání. Zatímco u auta je krátká cesta provedená většinou ve městě, kde se při dodržení povolené rychlosti s největší pravděpodobností nezabijete. To byste ale taky mohl říct, že když si nasadíte přilbu, sednete na kolo a dojedete několik desítek metrů k řece po cestě kam nesmí auta a je to po rovině, tak je to úplně nejbezpečnější. Z toho se však těžko dá vyvozovat, že nejbezpečnější dopravní prostředek je kolo. Ten článek je o tom jestli je bezpečnější se dostat z bodu A do bodu B letadlem nebo něčím jiným a při takovém srovnávání nemá smysl brát v úvahu cesty, které letadlem provést nejdou.

+3/0
29.3.2015 9:54

J78a50r47o14s51l93a14v 10H33o39l76e30č46e30k 7152109566691

Článek je o statistikách z mnoha pohledů. Píšete, že míchám hrušky s jabkama. Já se naopak snažím poukázat na to, že hrušky s jabkama míchá ten, kdo chce najít jednoho univerzálního vítěze soutěže o bezpečnost, místo aby si s pomocí statistik racionálně zodpověděl konkrétní otázky. Úplně jinak totiž musí se statistikou pracovat ten, kdo se rozhoduje, jestli letět do Moskvy letadlem, nebo jet autem a úplně jinak zas ten, kdo se chce dozvědět, jestli je pro něj bezpečnější letět na dovolenou na Hawai, nebo jet autem na 20 km vzdálenou chatu. A je spousta těch, kteří si myslí, že auto je mnohem nebezpečnější i v tom druhém případě, protože si prostě přečetli, že letadla jsou výrazně bezpečnější než auta.

+2/0
29.3.2015 18:52

P20e47t19r 65S51c93h34ö90n 7653386702373

Jen v Česku zemře na silnicích ročně v průměru asi dvakrát více lidí, než kolik se jich stane za jeden rok obětí leteckých nehod na celém světě. Tolik asi k vašim fabulacím, pane Holeček.

0/−1
29.3.2015 10:57

J63a39r36o45s11l42a72v 45H24o83l32e90č34e52k 7712859546901

Jen v Praze vykonají řidiči více cest, než dopravní letadla na celém světe za měsíc. Tolik k relativitě Vašeho argumentu.

+2/0
29.3.2015 18:53

J17a73r88o87s69l62a47v 23H97o53l78e60č37e75k 7392959746471

V Praze za den.

+1/0
29.3.2015 18:54

P92e10t29r 72S37c20h55ö36n 7243276402973

Jen v Česku zemře na silnicích ročně v průměru asi dvakrát více lidí, než kolik se jich stane za jeden rok obětí leteckých nehod na celém světě.

0/0
30.3.2015 1:31

M31i47r45o74s31l95a47v 74S68u73c96h87y 5430299650630

Tak tyhle statistiky jsou známé. Ne nadarmo se místu vedle řidiče říká sedadlo smrti. Statistika vám přesně poví, jaká věková skupina řidičů je nejrizikovější (mimochodem, pojišťovny podle toho počítají bonusy). Statistika dokonce ví, že nejvážnější nehody vznikají poblíž domova, kde to řidič "bezpečně zná". Dokonce je známo, že řidiči červených vozidel bourají častěji.

Nehodovost u nás je jednoznačně ovlivněna bezohledností, nezdravou sebedůvěrou, nevyježděností i stavem silnic. Často se klade vina stromům u cest. Ale mě spíše vadí hluboké pangejty. V úzké aleji jedu podvědomě pomaleji, ale když vidím, že něco nezvládnu, nemám s vozem kam uhnout. Pangejtu se člověk bojí, je to konečná, a tak se to snaží vybrat za každou cenu. No a pak stačí jedno auto v protisměru nebo nešťastně stojící strom, a neštěstí jena světě.

0/0
29.3.2015 13:29

J55a56r61o38s76l34a91v 54H70o43l46e78č42e43k 7482309816101

Díky za druhý sloupec v tabulce. Když jsem tady na idnesu před dvěma dny napsal, že létání je sice na kilometry nejbezpečnější, ale že když už do letadla sedáme, jsou šance na úmrtí větší, než když sedáme na běžnou cestu do auta, lidi se mi tady vysmáli a měli mě za úplného pitomce nebo blázna. Druhý sloupec dokazuje, že jsem měl pravdu, bohužel málokdo je schopný pochopit statistiky v souvislostech a zodpovědět si s jejich pomocí správně konkrétní otázku.

+5/−1
28.3.2015 22:34

R31a41d24e62k 53J43a57n10a77t29a 9125416394172

Nojo, jenže "běžná cesta autem" je něco jiného v USA a něco jiného v ČR. Stejně tak míra nehodovosti.

Kromě toho, málákdo se ráno rozhoduje, zda dnes vykoná běžnou cestu autem a pojede do práce, nebo vykoná běžnou cestu letadlem a poletí do Bulharska. Srovnávat by se měly varianty, mezi kterými se člověk reálně rozhoduje.

+4/0
28.3.2015 22:37

J53a90r79o66s65l12a31v 96H55o90l13e87č58e68k 7412359356761

Já si třeba pokládám otázku, jestli letět letadlem několik tisíc kilometrů k moři, nebo jestli jet autem na mácháč. A spusta lidí se mylně domnívá, že letět těch několik tisíc kilometrů k moři je bezpečnější. Což je blbost.

+3/−1
28.3.2015 22:41

J15a43r96o34s49l92a13v 27H79o76l55e72č51e39k 7142399346511

Navíc pokud jste zodpovědný střízlivý řidič, Vaše bezpečnost v autě je výrazně vyšší, než v uvedených statistikách, ty zahrnují i opilce a šílence.

+1/−1
28.3.2015 22:45

J63i80ř63í 79K77o34c85u33r59e65k 6845884675518

Christopher Oliva by nesouhlasil. Ale napsat už to nemůže. On střízlivý byl, narozdíl od toho v protisměru...

+1/0
28.3.2015 23:19

J93a35r35o94s20l29a51v 85H62o47l31e53č50e81k 7492729826291

Ano, proto není pravděpodobnost úmrtí zodpovědného řidiče 0. Je ale jistě výrazně vyšší, než pravděpodobnost úmrtí šíleného řidiče.

+2/0
28.3.2015 23:22

J44a89r71o53s22l35a64v 72H48o25l43e47č42e90k 7192139776261

Jistě výrazně nižší - samozřejmě

+1/0
28.3.2015 23:23

R13a18d28e14k 10J76a28n26a58t34a 9825136834852

Není, dosaďte si ta čísla. Berme vašich jako "několik tisíc kilometrů k moři", Hurgadu, typickou koupáckou destinaci. To je 2700 Km. K Mácháči to je z Prahy 70 km.

0.05*2700=135

3.1*70=217

Auto i tak vycházi 217÷135 = 1,6x nebezpečnější.

0/0
28.3.2015 23:11

J81a64r54o77s79l50a22v 10H40o46l80e35č52e24k 7142399446461

Jenže já jedu střízlivý, soustředěný a jedu zodpovědně. A tím jsem se dostal před letadlo.

+1/0
28.3.2015 23:20

R13a32d68e73k 10J39a88n94a34t95a 9755406884442

Ale letadlo do Hurghady je společnost povolená EU, jinak by vás nemohlo v Praze naložit. Kdežto čísla jsou za celý svět, takže včetně kdejaké vnitroruské a africké aerolinky.

Takže i to letadlo je bezpečnější než číslo z článku. Ostatně kdy naposledy se stala nehoda letadlu, které odstartovalo z Prahy?

+5/0
29.3.2015 0:10

J41a56r65o76s46l40a33v 37H13o13l77e80č33e74k 7332149216281

Jenže jen v Praze vykonají řidiči denně víc cest autem, než kolik proběhne cest letadlem na celém světě za rok. Takže to co jste napsal je jen jedna stránka věci.

0/−3
28.3.2015 22:24

R88a45d98e60k 26J17a64n24a87t84a 9255256334102

Jak jste k tomu došel? Na celém světě proběhne ročně cca 36 milionů letů dopravním letadlem. To by každý Pražan včetně kojenců musel jet vlastním autem 30x denně :-)

+2/0
28.3.2015 22:30

J56a45r92o95s58l37a92v 13H23o75l29e65č95e28k 7162249706301

Tohle mi utkvělo v paměti při čtení statistik před časem. Teď jsem to už neprověřoval. Můžete mít pravdu, v to případě proběhne jen v Praze každý den tolik cest autem, jako na celém světě letů za měsíc.

+1/0
28.3.2015 22:36

M84i57l50o53š 45Š80i39b57a22l 6326520488227

Statistika nuda je.....zpívá se v jedné pohádce. Tak trochu pohádkou je i tento článek, který je nejspíš  nepřiznané PR. Pohádkou je v tom, že za nejdůležitejší ukazatel dává počet umrtí na počet přepravených kilometrů a snaží se to všem čtenářům vnutit. Jsem rád že autor presentoval celou tabulku, protože jsem se k takovýmto údajům nikde ve sdělovacích prostředcích zatím nikde nedostal. Nejpřesněji o nebezpečí létání, či kteréhokolv jiného cestování v tabulce uvedeného, totiž se statistického hledika vypovídá prostřední sloupec, který říká, jakou mám šanci, že nepřežiju danou cestu daným prostředkem při každém jednom použití daného prostředku,  jinak řečeno pravěpodobnost smrti při každém zahájení cesty daným prostředkem (prostě: "na jednu mou cestu někam").

I samotný titulek už je zavádějící, protože čtenářům předem podsunuje zvolenou interpretaci přiložené tabulky. Měl by být minimálně neutrální. Kdo se nenechá zmanipulovat interpretací statistik autoem článku, může z přiložených statistik vyčíst, že na to, že zemře při havárii letadla má 3x vyšši šanci, než to, že zemře při autonehodě (při provedeném stejném počtu cest oběma těmito prostředky). To, jak často který prostředek kdo použije už je jiná statistika.

Je také zvláštní jak daný autor  tady v diskuzi aktivní, jen aby lidi více utvrdil o "své pravdě".

+5/−3
28.3.2015 21:26

P86e78t77r 33L86u80d36a54n83e35k 1847324337403

myslím, že tu statistiku ohýbáte daleko více než v článku. dávat do souvislosti počet cest je totiž dost nesmyslné. asi těžko totiž poletíte letadlem na poštu nebo každý den do práce. smysl srovnávat má jen cesty u kterých je použití letadla reálné a o tom daleko více vypovídá počet kilometrů než počet cest. tedy jestli např. při cestě na dovolenou do Bulharska je bezpečnější jet autem nebo letět letadlem.

+4/0
28.3.2015 21:35

J59a21r45o18s72l23a94v 40H75o58l13e10č22e65k 7102249706601

Ale v tom je právě ten vtip. Pokud už sedáte do letadla, bývá to zpravidla na několik set až tisíc kilometrů. Proto nejsou obavy zas až tak bezvýznamné. Jsou rozhodně více na místě, než když sedáte na běžnou několikakilometrovou cestu autem.

+3/−3
28.3.2015 22:22

P74e63t41r 86L28u93d28a43n43e74k 1117324647303

tak to snad nikdo netvrdí. srovnáváme ale jestli je bezpečnější cestovat autem nebo letadlem. a v takovém srovnání nemá smysl srovnávat několikakilometrovou cestu autem s cestou letadlem. z hlediska pravděpodobnosti přežití je jednoduše výhodnější létat letadlem, o tom ty statistiky jednoznačně vypovídají a o tom je ten článek. ty cesty autem by bylo lepší rozdělit ještě na takové, které se dají provést i letadlem a takové, které ne. pak by to bylo vidět daleko lépe.

+4/0
28.3.2015 22:39

J22a49r79o45s75l23a78v 34H27o56l13e28č30e86k 7682709536681

Právě, že to je velice častý argument lidí, kteří se posmívají těm, kdo se bojí létat. Víte kolikrát už jsem slyšel "máš větší šanci se zabít, když pojedeš do práce, než když poletíš s námi na dovolenou". Takže to je přesně ten případ, kdy lidi jednu statistiku používají nesprávně i pro úplně jinou situaci. Nebo ani ne tak statistiku, ale její interpretaci přebírají i v úplně jiném případě. Přesně viz titulek článku - člověk, který neuvažuje v souvislostech to pak přebere takovým způsobem jako lidi, kteří mi pořád dokolo tvrdí ten nesmysl o nebezpečné cestě autem pár kilometrů do práce.

+1/−3
28.3.2015 22:57
Foto

P64a34v56e69l 97K72a92s50í88k39, 78T29e39c52h92n81e86t71.85c64z

Ano, ale tam jde o to, že vy skutečně máte větší šanci zabít se cestou do práce, než v letadle. To neříká nic o jednotlivé cestě nebo o vás konkrétně, to je prostě to sčítání statistik. Otázka, zda "jednotlivá cesta autem je bezpečnější než jednotlivá cesta letadlem" má smysl jen v kontextu celkového pohledu. Tedy pro "průměrné cesty průměrného uživatele", a to ještě v globálním pohledu. Asi nejjednodušší způsob, jak to vysvětlit, je podívat se na šanci, jakou máte, že zemřete v letadle při jednom letu. Pak si spočítejte, kolikrát ročně poletíte. Pak udělejte to samé pro auto. Za prvé uvidíte, že obě šance jsou celkem malé. Za druhé uvidíte, v čem je ten rozdíl. A možná si i všimnete, kde jste vynechal sčítání pravděpodobností.

+2/0
29.3.2015 14:59

J47a56r80o49s45l84a83v 98H73o41l73e72č30e42k 7672409736511

Tak to vidíte Vy, jako autor obecného článku. Vy a statistika musíte řešit průměrného uživatele v globálním pohledu. Ale každý jednotlivec, který řeší nějakou svou konkrétní otázku ohledně cestování se více přiblíží pravdě, pokud si uvědomí i okolnosti, které mohou v jeho konkrétním případě posunout ty osobní čísla o hodně mimo průměrná globální čísla.

0/0
29.3.2015 19:03

S50t17a52n34i34s48l55a96v 26T59v34r47z 4986967833889

"Ano, ale tam jde o to, že vy skutečně máte větší šanci zabít se cestou do práce, než v letadle."

To je přeci demagogie. Podle Vašich dat cestou do práce máte 27x menší šanci se zabít, než v letadle. (Pokud používáte MHD)

Tu pravděpodobnost počítáte špatně vzhledem k citovanému tvrzení. Pokud byste řekl, že je pravděpodobnější, že zemřete v autě, než že zemřete v letadle, pak je to stejná pravda, jako že je pravděpodobnější, že zemřete při vyprazdňování na záchodě, než že zemřete při domácím neasistovaném porodu.

Ten, kdo letadlem nelétá vůbec, u toho je ta pravděpodobnost ještě menší. Ten, kdo každý den sedne doma do auta, dojede na letiště, odletí do práce a večer se zase vrátí, tak ten mnohem pravděpodobněji zemře právě v tom letadle (pokud ho něco nesrazí, když si p;jde naproti pro pizzu).

0/0
9.4.2015 14:41

J30a17r53o17s33l22a87v 92H76o57l65e16č97e96k 7842629186441

Nehledě na to, že pokud jste střízlivý a zodpovědný řidič, Vaše šance na bezpečnou cestu autem jsou ještě výrazně vyšší než jsou průměrná čísla v tabulkách. V nich jsou i spousty opilých, zfetovaných a bláznivých řidičů.

0/0
28.3.2015 22:39
Foto

P30a78v22e23l 31K41a93s48í67k34, 73T35e41c76h87n41e21t59.86c65z

Oni ti nezodpovědní řidiči bohužel ohrožují i ostatní. Ale to je na jinou statistiku.

+3/0
29.3.2015 15:00
Foto

P28a38v28e58l 57K76a82s49í97k29, 73T71e39c63h75n15e76t17.85c21z

Musel jsem se smát. Vyčítáte mi, že odpovídám na otázky v diskuzi, ale pak tady obhajujete svůj - dosti zkreslený - výklad. Zapomněl jste totiž na sčítání pravděpodobností. Já to chápu, není to nic intuitivního. Tabulku považuji za zajímavou ilustraci, ale důležitější jsou ty statistiky dále v článku. Ale zpátky k tabulce. Každý sloupec odpovídá na jinou otázku. 1. "Je bezpečnější do Paříže letět, nebo jet autem?" 2. "Jaká je šance, že zemřu během jednotlivé průměrné cesty tím kterým prostředkem?" Doufám, že je to takhle trochu jasnější?

+2/0
29.3.2015 14:43

M22i84l53o62š 29Š50i25b87a27l 6666840358757

Vaše dvě poslední otázky jsou správné a výborně vystihují to na co urozorňuji, a tím je interpretace statistik. Ano, pro cestu do Paříže bude bezpečnější letadlo. Ale již druhá otázka nebude pro letadlo tak příznivá tak váš člének iterpretuje. Průměrná cesta letadlem bude trvat tak 3x až 5x déle než průměrná cesta autem, vzhledek v třetímu datovému sloupci se pravděpodbnost umrtí v obou prostředcích srovnává.

To co mi na vašem článku vadí, je to tvrzení, že první datový sloupec (úmrtí na počet kilometrů) je "tím" ukazatel, který vyzvihujete jako nejdůležitejší, ale to je právě to v čem nemáte pravdu. Podle toho ukazatele by i cesta raketoplánem byla bezpečnější než chůze či jízda na kole. Pro raketoplán by tam vyšlo číslo 15 (14 umrtní na 882 miliónu kilometrů), takže by podle této vaší "nejdůležitejší metriky", byl raketoplán jen 5x nebezpečnější než auto - a to je totální hloupost. Pokud byste se ve svých tvrzeních odrazil od 3 datového sloupce (umrtí na hodiny)  a v nadpisu měl, že cesta letadlem je 4x bezpečnějši než cesta autem, tak bych ani "nepípnul". Takhle jen opět vyzvihujete leteckou dopravu podle nějakého jednoho ukazatele, který vám nejvíce vyhovuje. Dělá se to tak již roky a vy v tom jen pokračujete. (Mimochodem ten raktetoplán by v posledním soupci měl více 438 tisíc umrtní na miliardu hodin a je zdaleka nejnebezpečnější dopravou, což mnohem více odpovídá skutečnosti).

Letecká doprava je dnes relativně hodně bezpečná a není třeba se nějak zvlášt obávat (při využití "ověřených" dopravců). Její bezpečnost stoupá, což je vidět v článku na dalších grafech, proto není třeba navíc lidi manipulovat pomocí zvolené (vašemu tvrzení nejlépe vyhovující) interpretace statistických čísel.

0/0
31.3.2015 9:20

K51a26r91e59l 63P64o54d57h54o49r48s60k12y 3955763102815

Z kombinace prvniho a druheho sloupce plyne, ze cesty autem jsou asi 20x kratsi nez letadlem. Cili napriklad je stejne riziko umrti, kdyz pojedete do vedlejsiho mesta na koupaliste a kdyz poletite Praha - Pariz.

Jako vazne vam tohle srovnani vychazi jako korektni? Pak mame asi jinou definici "manipulace s fakty".

0/0
31.3.2015 14:30

M63i14l73o74š 52Š43i83b64a39l 6166600948317

Zajímavý postřeh z těch dat - že průmerná cesta autem je 20kratší než letadlem. nedohlám to přepočítávat - bude vám věřit. Pokud to vezme v potaz, tak tedy platí že cesta autem na vzdálenost 50km je cca stejně riziková jako cesta letadlem na 1000km - to mě nenapadlo.  Ale pořád z nevyplývá z toho že: "jízda autem je 62krát nebezpečnější" jak je napsáno v titulku ani že "Nejdůležitější sloupec je ten první, který ukazuje počet obětí na miliardu kilometrů cesty" jak je uvedeno v článku a o to jde. A já nemluvil o "manipulaci s fakty" , ale o cílené interpretaci statistických dat podle ukazatele, který autorovi nejvíce vyhovuje.

To s tím srovnání rizik přepočtených na vzdálenost na kterou je daným prostředkem cestováno - ten měl být v článku, byl by mnohem zajímavější a pro lidi i pochopitelnější, stačilo napsat "Cesta letadlem na vzdálenost Prahy - Paříž je stejně riziková jako cesta autem na vzdálenost Říčany -Kolín ;-).

0/0
31.3.2015 15:07

K41a44r47e95l 86P47o83d54h22o51r40s63k67y 3445153122265

Ja se omlouvam, ten prepocet jsem popletl. Na kilometr je auto 62x nebezpecnejsi, ale protoze 1 cesta autem je v tabulce 3x bezpecnejsi nez letadlem, tak to znamena, ze cesty autem jsou brany jeste tolikrat kratsi. Cili to vychazi, ze prumerna cesta autem je 180x kratsi nez letadlem. Takze letadlo PRG - CDG je stejne rizikove, jako jet autem 5km treba do kramu.

Jak vidite, priznivych cisel u aut v druhem sloupci je dosazeno jen diky tomu, ze delky tech cest jsou extremne kratke. Z toho je videt, ze nebrat v uvahu delku cesty je extremne zavadejici. Proto jsou ty dalsi sloupce zavadejici a autor dela spravne, ze jako stezejni bere riziko vztazene na delku cesty.

Jinymi slovy, tvrzeni "letecka je 62x bezpecnejsi" nebo "cesta autem po meste je stejne rizikova jako letadlem po evrope" mi prijdou docela ekvivalentni. Z obou plyne, ze kazdy km v aute je dost nebezpecny.

0/0
31.3.2015 16:39

K54a48r86e44l 12P80o61d10h98o81r17s93k34y 3585923622325

Ehm, jeste jsem se trochu popletl. Posledni veta prvniho odstavce ma samozrejme byt v tom smyslu, ze jet 5km do kramu je trikrat bezpecnejsi nez ta Pariz, takhle to odpovida tomu 2. sloupci v clanku.

0/0
31.3.2015 17:40

M18i13l22o16š 19Š39i26b36a50l 6616420218847

S takovou fomrulací: že průmerně je cesta letadlem Praha-Paříž  stejně nebezpečná jako cesta autem na 15km se již dá souhlasit, ale opět vycháízít s toho 1 + 2.sloupce  an epasuje to do těch údajů v 3 sloupci, protože cesta letadlem do paříže vyjda na 1a 3/4 a autem na 12hodiny, což dává hodinově 30x vetší nebezpečí autem než letadlem a ne těch 64 co dává to kilometrové strovnávání. Asi to bude tím, že nebezpeční smrti relativně procentně klesá při delších cestách. Skutečný poměr poměru nebezpečnosti pak bude někde napůl cesty dejme tomu na 45 násobku.

0/0
1.4.2015 14:55

F98i77l62i22p 61M22a17t85u38s63k85a 6941868651757

Myslím, že Miloš to myslel dobře z mého pohledu. Každý týden letím 2x letadlem, jedu 10x trolejbusem, 4x autem (taxi ve městě) a 2x vlakem. Je mi jedno, že letadlem tisíce kilometrů a autem desítky. Jinou volbu dopravního prostředku na danou cestu nemám (vzhledem k času). Prostě jakmile v pátek nebo v pondělí usednu do letadla, je to pro mne nejnebezpečnější cesta v týdnu. Ale Miloši, je to také proto, že se v tu chvíli přepravuju na největší vzdálenost, tudíž platí i ten první sloupec v tabulce. Kdybych v tu chvílu sedl do vlaku, bude pro to pro mne statisticky mnohem nebezpečnější, než v tom letadle. Kdybych sedl do auta, můžu si před odjezdem rovnou objednat místo na hřbitově (jel bych totiž po silnicích v Rusku - viz. videa na YouTube)

0/0
30.3.2015 18:36

M60i87l92o47š 10Š44i36b12a89l 6206440198697

S tou "dlouhou" cestou souhlasím. Mě v tom článku vadí že jako "nejdůležitejší statistika" je brána ta přepočítaná na kilometry, což je skutečně zavádějící. Pokud by se autor ve svých "tvrzeních" opíral o tu přepočtenou na hodiny bylo by to v pořádku. Takhle statisticky "vyšší váhu" získávají dlouhé cesty na úkor krátkých a následné zobecnění tvrzení že "cesta letadlem je 24x bezpečnější než cesta autem" není pravdou.

0/0
31.3.2015 9:38

S17t60a28n29i88s24l82a39v 41T21v95r80z 4546457793499

Pořád to není správně.

U letadla, vlaku či lodě není tak velký nárůst pravděpodobnosti nehody, jako u jízdy autem, na motorce či na kole nebo u chůze pěšky. Letadlo, vlak či loď mohou havarovat jenom jednou (dojede/nedojede).

U pozemní nekolejové dopravy ale s každý metrem a každou vteřinou přicházejí nové ohrožující faktory. (Bourat můžete na každé křižovatce a při každém předjíždění, s letadlem tu nehodu budete mít jenom při přistání, při startu nebo při poruše.)

Přeci nebudete tvrdit, že cesta pěšky z Prahy do Moskvy je méně nebezpečná než 250 letů z Prahy do Sydney. Tam nefunguje ani jeden sloupeček.

0/0
9.4.2015 15:00

L35a21d31i72s50l75a62v 67Ž94e20n49í72š75e72k 6126264138468

Myslím, že  autor - pan Kasík - je aktivní v diskuzi takřka u všech svých článků... R^

0/0
1.4.2015 20:02

M78i76l44a66n 15N72o81v46á29k 2760955655545

V přehledu chybí ten nejbezpečnější a velmi rozzšířený dopravní prostředek. Jeho předností je, že je plně automatický a na rozdíl od všech ostatních nemá řidiče, ale jen pasažery. Právě ta nezávislost na lidské chybě z něj dělá ten nejbezpečněší dopravní prostředek. Je jím výtah.

0/−1
28.3.2015 21:21

Z97b55y62n63ě97k 23Š45a29f41a97r59č34í77k 5737208625674

Vy jezdíte na dovolenou výtahem? 8-o

0/0
29.3.2015 1:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.