Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letecké nehody jsou děsivé, ale jízda autem je 62krát nebezpečnější

Přestože lidé stále více létají, počet leteckých nehod klesá. V roce 2014 bylo nejméně nehod za posledních 70 let. Pravděpodobnost smrti v letadle je mizivá, ale protože letecké tragédie přitahují pozornost, vyvolávají větší strach, než by měly. Ve skutečnosti je však větší šance, že vás trefí blesk.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R14a44d54e29k 71S62v48í23t13i98l 7357730234329

Myslím, že autor je příliš zaujat ve prospěch letectví. Statistiky přitom nejsou zvlášť překvapivé, logicky vyplývají z vlastností způsobů dopravy.

U letadla moc nezáleží na tom, jak dlouho a daleko letíte. Rizikový je sám fakt letu (technická závada, nepovedený start a přistání či nebezpečný jedinec na palubě nejsou funkcí délky či doby letu).  S délkou a dobou letu snad souvisí jen event. nepříznivé počasí.

Naopak u všech ostatních způsobů dopravy je pravděpodobnost nehody daleko více závislá na délce, potažmo době cesty. 

Čili chci-li cestovat do Austrálie, není dobrý nápad tam plout lodí. Ale létat dvakrát týdně dejme tomu do Vídně nebo Bruselu moc dobrý nápad z hlediska bezpečnosti není (odmyslíme-li si tedy ještě pravděpodobnosti nehod na určitých trasách).

Argument, že "pokud bychom poměřovali pouze typickou cestu, tak je bezpečnější jízda autobusem. To je logické, protože typická cesta autobusem bývá mnohem kratší než let letadlem." je tedy nesprávný, nebo přinejmenším zavádějící. Kdybychom zkrátili typickou cestu letadlem na typickou délku jízdy autobusem, stejně bude autobus bezpečnější...

0/−1
5.4.2015 19:53

R53o16s23t66i52s34l97a42v 26M97e33i46s74n86e88r 6901429544

tak to je zas článek---jasně že auto je nebezpečnější,--ale vykládejte to těm dětem co byly na palubě letadla se sebevrahem...---nehledě na to že v autě mám pořád šanci situaci ovlivnit,---jakou mají šanci cestující v letadle?

+1/0
5.4.2015 10:17

J97a64n 97D31l29o15u33h51ý 7564619800469

Problem je v technologii. V letadle se vetsinou stane nehoda proto, ze lidsky mozek nebyl schopen obsahnout siri cele problematiky a navrzene reseni drive ci pozdeji ukaze svoji slabinu jako prave dnes. Nemoznost ani vzdalene pres ridici stredisko otevrit dvere je fatalni chyba. Naprosto zbytecna smrt. U auta se boura sice casteji, ale povetsinou vlastni blbosti toho kdo ridi. Kdyby pilotovalo letadlo tolik lidi jako ridi auto, byla by statistika podobna, jenze letadlo ma nejmin ridicu na pocet prepravovanych osob, takze ty statistiky vypadaji dobre. Zajimavejsi by byla statistika kolik zemrelo lidi na konstrukcni vadu stroje, kterym jsou pasazeri prepravovani ;-)

0/0
30.3.2015 19:01

T11o76m27a10s 84T92h91o33m34a51e49s 6164200185538

Dobrý den, jako každá statistika je to trochu pokřivené. Pokud bych nelétal letadlem, tak bych tak často a daleko necestoval. Tím pádem bych měl mnohem menší šanci zemřít při jakékoliv dopravní nehodě.

+3/0
30.3.2015 17:11

J84a73r56o79s57l10a69v 74H91o13l48e81č70e20k 7892529606401

Dost by mě zajímala debata, případně nějaké statistiky na téma možného snížení rizika úmrtí na silnici. Myslím si totiž, že ta čísla, která jsou ve statistikách jdou na silnici dost dramaticky ovlivnit. Už tím, jestli řídím, nebo jsem spolujezdec a na kterém místě sedím. Jakou mám bezpečnostní výbavu auta, jak je auto velké a konstruované, jak rychle jezdím, jak dodržuju vzdálenost, jak předvídám, jak se soustředím, jakou mám reakční rychlost, zkušenosti, jaká je moje konstituce a zdravotní stav. Takže je možné, že pokud jsem 35 let starý sportovec, ve velkém drahém, novém autě s ABS, airbagy, připoutaný, jedu pomalu, klidně, soustředěně, pak můžou být mé šance zabít se za volantem třeba 100 x nižší, než pokud jsem smažka ve starém Fiatu, která se chce ukázat kámošům a možná jsou třeba 20 x nižší než je průměr z tabulek. Zatímco v letadle to máme asi všichni stejné.

+4/−2
29.3.2015 0:00

R49a79d33e60k 81J94a65n66a90t14a 9915536884762

Taková debata by byla jistě zajímavá, ale automobilky o ni nemají zájem. Stačí se podívat, jak jsou udělovány tzv. hvězdičky za bezpečnosti. Schválně v rámci aut jedné třídy. Jinak by vyšlo najevo, jako jsou malá auta nebezpečnější ...

+2/0
29.3.2015 0:06

J43a40n 76D71l97o61u20h70ý 7194729780279

Plavate blbosti, male auto se spravnou konstrukci muze nehodu ustat bez problemu. Najdete si test treba renault modus vs. Stare volvo. Renault vitezi :-). To same crash test chevroletu BelAir s chevroletem cruze. Proste cele je to o materialech

0/0
30.3.2015 19:07

P24e82t11r 79L73u21d10a35n86e56k 1717884177893

Pane Holeček, jestli jsem to dobře pochopil, tak máte strach z létání a snažíte si to obhájit, že se zakládá na reálných předpokladech vycházejících ze statistik. Jenže mícháte hrušky s jabkama a díky tomu Vám to tak vychází. Samozřejmě, že statisticky je bezpečnější jet krátkou vzdálenost autem než letět letadlem, protože u letadel jsou nejnebezpečnější starty a přistání. Zatímco u auta je krátká cesta provedená většinou ve městě, kde se při dodržení povolené rychlosti s největší pravděpodobností nezabijete. To byste ale taky mohl říct, že když si nasadíte přilbu, sednete na kolo a dojedete několik desítek metrů k řece po cestě kam nesmí auta a je to po rovině, tak je to úplně nejbezpečnější. Z toho se však těžko dá vyvozovat, že nejbezpečnější dopravní prostředek je kolo. Ten článek je o tom jestli je bezpečnější se dostat z bodu A do bodu B letadlem nebo něčím jiným a při takovém srovnávání nemá smysl brát v úvahu cesty, které letadlem provést nejdou.

+3/0
29.3.2015 9:54

J88a52r17o25s84l25a68v 17H15o98l21e38č41e88k 7302759106151

Článek je o statistikách z mnoha pohledů. Píšete, že míchám hrušky s jabkama. Já se naopak snažím poukázat na to, že hrušky s jabkama míchá ten, kdo chce najít jednoho univerzálního vítěze soutěže o bezpečnost, místo aby si s pomocí statistik racionálně zodpověděl konkrétní otázky. Úplně jinak totiž musí se statistikou pracovat ten, kdo se rozhoduje, jestli letět do Moskvy letadlem, nebo jet autem a úplně jinak zas ten, kdo se chce dozvědět, jestli je pro něj bezpečnější letět na dovolenou na Hawai, nebo jet autem na 20 km vzdálenou chatu. A je spousta těch, kteří si myslí, že auto je mnohem nebezpečnější i v tom druhém případě, protože si prostě přečetli, že letadla jsou výrazně bezpečnější než auta.

+2/0
29.3.2015 18:52

P46e98t92r 84S91c79h14ö65n 7653426142533

Jen v Česku zemře na silnicích ročně v průměru asi dvakrát více lidí, než kolik se jich stane za jeden rok obětí leteckých nehod na celém světě. Tolik asi k vašim fabulacím, pane Holeček.

0/−1
29.3.2015 10:57

J32a85r81o54s53l94a85v 93H13o71l22e24č70e72k 7472839896331

Jen v Praze vykonají řidiči více cest, než dopravní letadla na celém světe za měsíc. Tolik k relativitě Vašeho argumentu.

+2/0
29.3.2015 18:53

J35a81r20o72s95l32a96v 19H48o50l58e52č20e25k 7832289266651

V Praze za den.

+1/0
29.3.2015 18:54

P83e46t13r 36S71c37h92ö31n 7383306462183

Jen v Česku zemře na silnicích ročně v průměru asi dvakrát více lidí, než kolik se jich stane za jeden rok obětí leteckých nehod na celém světě.

0/0
30.3.2015 1:31

M63i60r96o88s88l44a74v 84S88u29c67h20y 5740319780660

Tak tyhle statistiky jsou známé. Ne nadarmo se místu vedle řidiče říká sedadlo smrti. Statistika vám přesně poví, jaká věková skupina řidičů je nejrizikovější (mimochodem, pojišťovny podle toho počítají bonusy). Statistika dokonce ví, že nejvážnější nehody vznikají poblíž domova, kde to řidič "bezpečně zná". Dokonce je známo, že řidiči červených vozidel bourají častěji.

Nehodovost u nás je jednoznačně ovlivněna bezohledností, nezdravou sebedůvěrou, nevyježděností i stavem silnic. Často se klade vina stromům u cest. Ale mě spíše vadí hluboké pangejty. V úzké aleji jedu podvědomě pomaleji, ale když vidím, že něco nezvládnu, nemám s vozem kam uhnout. Pangejtu se člověk bojí, je to konečná, a tak se to snaží vybrat za každou cenu. No a pak stačí jedno auto v protisměru nebo nešťastně stojící strom, a neštěstí jena světě.

0/0
29.3.2015 13:29

J83a39r53o59s81l10a69v 52H83o50l10e33č33e41k 7452369346281

Díky za druhý sloupec v tabulce. Když jsem tady na idnesu před dvěma dny napsal, že létání je sice na kilometry nejbezpečnější, ale že když už do letadla sedáme, jsou šance na úmrtí větší, než když sedáme na běžnou cestu do auta, lidi se mi tady vysmáli a měli mě za úplného pitomce nebo blázna. Druhý sloupec dokazuje, že jsem měl pravdu, bohužel málokdo je schopný pochopit statistiky v souvislostech a zodpovědět si s jejich pomocí správně konkrétní otázku.

+5/−1
28.3.2015 22:34

R42a94d41e96k 82J25a98n52a48t90a 9705206144312

Nojo, jenže "běžná cesta autem" je něco jiného v USA a něco jiného v ČR. Stejně tak míra nehodovosti.

Kromě toho, málákdo se ráno rozhoduje, zda dnes vykoná běžnou cestu autem a pojede do práce, nebo vykoná běžnou cestu letadlem a poletí do Bulharska. Srovnávat by se měly varianty, mezi kterými se člověk reálně rozhoduje.

+4/0
28.3.2015 22:37

J13a62r53o54s16l11a20v 21H76o56l88e65č20e42k 7482619946481

Já si třeba pokládám otázku, jestli letět letadlem několik tisíc kilometrů k moři, nebo jestli jet autem na mácháč. A spusta lidí se mylně domnívá, že letět těch několik tisíc kilometrů k moři je bezpečnější. Což je blbost.

+3/−1
28.3.2015 22:41

J76a79r88o80s82l67a40v 10H20o89l38e58č47e61k 7462469786771

Navíc pokud jste zodpovědný střízlivý řidič, Vaše bezpečnost v autě je výrazně vyšší, než v uvedených statistikách, ty zahrnují i opilce a šílence.

+1/−1
28.3.2015 22:45

J35i44ř26í 23K50o85c15u75r85e49k 6755464575988

Christopher Oliva by nesouhlasil. Ale napsat už to nemůže. On střízlivý byl, narozdíl od toho v protisměru...

+1/0
28.3.2015 23:19

J24a90r31o33s47l45a32v 53H43o26l71e60č72e25k 7202519866411

Ano, proto není pravděpodobnost úmrtí zodpovědného řidiče 0. Je ale jistě výrazně vyšší, než pravděpodobnost úmrtí šíleného řidiče.

+2/0
28.3.2015 23:22

J16a14r45o80s96l90a73v 23H93o43l91e92č52e21k 7752469376241

Jistě výrazně nižší - samozřejmě

+1/0
28.3.2015 23:23

R11a24d35e43k 19J71a64n50a35t74a 9635876544422

Není, dosaďte si ta čísla. Berme vašich jako "několik tisíc kilometrů k moři", Hurgadu, typickou koupáckou destinaci. To je 2700 Km. K Mácháči to je z Prahy 70 km.

0.05*2700=135

3.1*70=217

Auto i tak vycházi 217÷135 = 1,6x nebezpečnější.

0/0
28.3.2015 23:11

J70a10r75o11s32l27a18v 38H14o52l38e10č32e49k 7352339576111

Jenže já jedu střízlivý, soustředěný a jedu zodpovědně. A tím jsem se dostal před letadlo.

+1/0
28.3.2015 23:20

R19a37d61e96k 96J42a80n40a71t25a 9195346494102

Ale letadlo do Hurghady je společnost povolená EU, jinak by vás nemohlo v Praze naložit. Kdežto čísla jsou za celý svět, takže včetně kdejaké vnitroruské a africké aerolinky.

Takže i to letadlo je bezpečnější než číslo z článku. Ostatně kdy naposledy se stala nehoda letadlu, které odstartovalo z Prahy?

+5/0
29.3.2015 0:10

J31a92r76o19s52l28a29v 85H19o57l84e34č21e68k 7462419916341

Jenže jen v Praze vykonají řidiči denně víc cest autem, než kolik proběhne cest letadlem na celém světě za rok. Takže to co jste napsal je jen jedna stránka věci.

0/−3
28.3.2015 22:24

R91a56d33e85k 95J49a38n71a90t42a 9595936664742

Jak jste k tomu došel? Na celém světě proběhne ročně cca 36 milionů letů dopravním letadlem. To by každý Pražan včetně kojenců musel jet vlastním autem 30x denně :-)

+2/0
28.3.2015 22:30

J78a54r55o70s17l16a73v 31H35o33l24e30č53e28k 7492749576711

Tohle mi utkvělo v paměti při čtení statistik před časem. Teď jsem to už neprověřoval. Můžete mít pravdu, v to případě proběhne jen v Praze každý den tolik cest autem, jako na celém světě letů za měsíc.

+1/0
28.3.2015 22:36

M61i75l32o82š 88Š95i93b65a53l 6296930568617

Statistika nuda je.....zpívá se v jedné pohádce. Tak trochu pohádkou je i tento článek, který je nejspíš  nepřiznané PR. Pohádkou je v tom, že za nejdůležitejší ukazatel dává počet umrtí na počet přepravených kilometrů a snaží se to všem čtenářům vnutit. Jsem rád že autor presentoval celou tabulku, protože jsem se k takovýmto údajům nikde ve sdělovacích prostředcích zatím nikde nedostal. Nejpřesněji o nebezpečí létání, či kteréhokolv jiného cestování v tabulce uvedeného, totiž se statistického hledika vypovídá prostřední sloupec, který říká, jakou mám šanci, že nepřežiju danou cestu daným prostředkem při každém jednom použití daného prostředku,  jinak řečeno pravěpodobnost smrti při každém zahájení cesty daným prostředkem (prostě: "na jednu mou cestu někam").

I samotný titulek už je zavádějící, protože čtenářům předem podsunuje zvolenou interpretaci přiložené tabulky. Měl by být minimálně neutrální. Kdo se nenechá zmanipulovat interpretací statistik autoem článku, může z přiložených statistik vyčíst, že na to, že zemře při havárii letadla má 3x vyšši šanci, než to, že zemře při autonehodě (při provedeném stejném počtu cest oběma těmito prostředky). To, jak často který prostředek kdo použije už je jiná statistika.

Je také zvláštní jak daný autor  tady v diskuzi aktivní, jen aby lidi více utvrdil o "své pravdě".

+5/−3
28.3.2015 21:26

P84e70t23r 19L37u77d23a41n38e83k 1657204787553

myslím, že tu statistiku ohýbáte daleko více než v článku. dávat do souvislosti počet cest je totiž dost nesmyslné. asi těžko totiž poletíte letadlem na poštu nebo každý den do práce. smysl srovnávat má jen cesty u kterých je použití letadla reálné a o tom daleko více vypovídá počet kilometrů než počet cest. tedy jestli např. při cestě na dovolenou do Bulharska je bezpečnější jet autem nebo letět letadlem.

+4/0
28.3.2015 21:35

J37a59r73o46s80l30a98v 64H41o26l44e53č67e88k 7822139886641

Ale v tom je právě ten vtip. Pokud už sedáte do letadla, bývá to zpravidla na několik set až tisíc kilometrů. Proto nejsou obavy zas až tak bezvýznamné. Jsou rozhodně více na místě, než když sedáte na běžnou několikakilometrovou cestu autem.

+3/−3
28.3.2015 22:22

P40e43t88r 75L28u35d49a49n26e52k 1287754767933

tak to snad nikdo netvrdí. srovnáváme ale jestli je bezpečnější cestovat autem nebo letadlem. a v takovém srovnání nemá smysl srovnávat několikakilometrovou cestu autem s cestou letadlem. z hlediska pravděpodobnosti přežití je jednoduše výhodnější létat letadlem, o tom ty statistiky jednoznačně vypovídají a o tom je ten článek. ty cesty autem by bylo lepší rozdělit ještě na takové, které se dají provést i letadlem a takové, které ne. pak by to bylo vidět daleko lépe.

+4/0
28.3.2015 22:39

J85a53r92o30s73l91a20v 27H81o85l32e16č91e91k 7852449816481

Právě, že to je velice častý argument lidí, kteří se posmívají těm, kdo se bojí létat. Víte kolikrát už jsem slyšel "máš větší šanci se zabít, když pojedeš do práce, než když poletíš s námi na dovolenou". Takže to je přesně ten případ, kdy lidi jednu statistiku používají nesprávně i pro úplně jinou situaci. Nebo ani ne tak statistiku, ale její interpretaci přebírají i v úplně jiném případě. Přesně viz titulek článku - člověk, který neuvažuje v souvislostech to pak přebere takovým způsobem jako lidi, kteří mi pořád dokolo tvrdí ten nesmysl o nebezpečné cestě autem pár kilometrů do práce.

+1/−3
28.3.2015 22:57
Foto

P18a96v64e39l 31K89a20s68í59k53, 46T74e85c56h70n22e76t15.67c70z

Ano, ale tam jde o to, že vy skutečně máte větší šanci zabít se cestou do práce, než v letadle. To neříká nic o jednotlivé cestě nebo o vás konkrétně, to je prostě to sčítání statistik. Otázka, zda "jednotlivá cesta autem je bezpečnější než jednotlivá cesta letadlem" má smysl jen v kontextu celkového pohledu. Tedy pro "průměrné cesty průměrného uživatele", a to ještě v globálním pohledu. Asi nejjednodušší způsob, jak to vysvětlit, je podívat se na šanci, jakou máte, že zemřete v letadle při jednom letu. Pak si spočítejte, kolikrát ročně poletíte. Pak udělejte to samé pro auto. Za prvé uvidíte, že obě šance jsou celkem malé. Za druhé uvidíte, v čem je ten rozdíl. A možná si i všimnete, kde jste vynechal sčítání pravděpodobností.

+2/0
29.3.2015 14:59

J93a25r31o33s55l16a72v 84H63o79l73e73č40e74k 7852489786941

Tak to vidíte Vy, jako autor obecného článku. Vy a statistika musíte řešit průměrného uživatele v globálním pohledu. Ale každý jednotlivec, který řeší nějakou svou konkrétní otázku ohledně cestování se více přiblíží pravdě, pokud si uvědomí i okolnosti, které mohou v jeho konkrétním případě posunout ty osobní čísla o hodně mimo průměrná globální čísla.

0/0
29.3.2015 19:03

S42t33a70n30i55s44l40a34v 24T19v39r86z 4346247503659

"Ano, ale tam jde o to, že vy skutečně máte větší šanci zabít se cestou do práce, než v letadle."

To je přeci demagogie. Podle Vašich dat cestou do práce máte 27x menší šanci se zabít, než v letadle. (Pokud používáte MHD)

Tu pravděpodobnost počítáte špatně vzhledem k citovanému tvrzení. Pokud byste řekl, že je pravděpodobnější, že zemřete v autě, než že zemřete v letadle, pak je to stejná pravda, jako že je pravděpodobnější, že zemřete při vyprazdňování na záchodě, než že zemřete při domácím neasistovaném porodu.

Ten, kdo letadlem nelétá vůbec, u toho je ta pravděpodobnost ještě menší. Ten, kdo každý den sedne doma do auta, dojede na letiště, odletí do práce a večer se zase vrátí, tak ten mnohem pravděpodobněji zemře právě v tom letadle (pokud ho něco nesrazí, když si p;jde naproti pro pizzu).

0/0
9.4.2015 14:41

J27a84r50o57s65l46a36v 39H94o85l22e70č88e47k 7772759796521

Nehledě na to, že pokud jste střízlivý a zodpovědný řidič, Vaše šance na bezpečnou cestu autem jsou ještě výrazně vyšší než jsou průměrná čísla v tabulkách. V nich jsou i spousty opilých, zfetovaných a bláznivých řidičů.

0/0
28.3.2015 22:39
Foto

P43a47v25e58l 84K96a18s45í76k85, 60T48e39c17h55n55e33t37.81c42z

Oni ti nezodpovědní řidiči bohužel ohrožují i ostatní. Ale to je na jinou statistiku.

+3/0
29.3.2015 15:00
Foto

P67a12v38e83l 17K83a54s92í55k48, 39T85e52c85h98n90e80t30.75c14z

Musel jsem se smát. Vyčítáte mi, že odpovídám na otázky v diskuzi, ale pak tady obhajujete svůj - dosti zkreslený - výklad. Zapomněl jste totiž na sčítání pravděpodobností. Já to chápu, není to nic intuitivního. Tabulku považuji za zajímavou ilustraci, ale důležitější jsou ty statistiky dále v článku. Ale zpátky k tabulce. Každý sloupec odpovídá na jinou otázku. 1. "Je bezpečnější do Paříže letět, nebo jet autem?" 2. "Jaká je šance, že zemřu během jednotlivé průměrné cesty tím kterým prostředkem?" Doufám, že je to takhle trochu jasnější?

+2/0
29.3.2015 14:43

M80i79l84o87š 10Š86i39b66a47l 6606640458187

Vaše dvě poslední otázky jsou správné a výborně vystihují to na co urozorňuji, a tím je interpretace statistik. Ano, pro cestu do Paříže bude bezpečnější letadlo. Ale již druhá otázka nebude pro letadlo tak příznivá tak váš člének iterpretuje. Průměrná cesta letadlem bude trvat tak 3x až 5x déle než průměrná cesta autem, vzhledek v třetímu datovému sloupci se pravděpodbnost umrtí v obou prostředcích srovnává.

To co mi na vašem článku vadí, je to tvrzení, že první datový sloupec (úmrtí na počet kilometrů) je "tím" ukazatel, který vyzvihujete jako nejdůležitejší, ale to je právě to v čem nemáte pravdu. Podle toho ukazatele by i cesta raketoplánem byla bezpečnější než chůze či jízda na kole. Pro raketoplán by tam vyšlo číslo 15 (14 umrtní na 882 miliónu kilometrů), takže by podle této vaší "nejdůležitejší metriky", byl raketoplán jen 5x nebezpečnější než auto - a to je totální hloupost. Pokud byste se ve svých tvrzeních odrazil od 3 datového sloupce (umrtí na hodiny)  a v nadpisu měl, že cesta letadlem je 4x bezpečnějši než cesta autem, tak bych ani "nepípnul". Takhle jen opět vyzvihujete leteckou dopravu podle nějakého jednoho ukazatele, který vám nejvíce vyhovuje. Dělá se to tak již roky a vy v tom jen pokračujete. (Mimochodem ten raktetoplán by v posledním soupci měl více 438 tisíc umrtní na miliardu hodin a je zdaleka nejnebezpečnější dopravou, což mnohem více odpovídá skutečnosti).

Letecká doprava je dnes relativně hodně bezpečná a není třeba se nějak zvlášt obávat (při využití "ověřených" dopravců). Její bezpečnost stoupá, což je vidět v článku na dalších grafech, proto není třeba navíc lidi manipulovat pomocí zvolené (vašemu tvrzení nejlépe vyhovující) interpretace statistických čísel.

0/0
31.3.2015 9:20

K76a23r58e39l 40P13o90d50h68o16r89s42k73y 3495473352355

Z kombinace prvniho a druheho sloupce plyne, ze cesty autem jsou asi 20x kratsi nez letadlem. Cili napriklad je stejne riziko umrti, kdyz pojedete do vedlejsiho mesta na koupaliste a kdyz poletite Praha - Pariz.

Jako vazne vam tohle srovnani vychazi jako korektni? Pak mame asi jinou definici "manipulace s fakty".

0/0
31.3.2015 14:30

M78i28l56o12š 56Š79i11b50a54l 6506460938377

Zajímavý postřeh z těch dat - že průmerná cesta autem je 20kratší než letadlem. nedohlám to přepočítávat - bude vám věřit. Pokud to vezme v potaz, tak tedy platí že cesta autem na vzdálenost 50km je cca stejně riziková jako cesta letadlem na 1000km - to mě nenapadlo.  Ale pořád z nevyplývá z toho že: "jízda autem je 62krát nebezpečnější" jak je napsáno v titulku ani že "Nejdůležitější sloupec je ten první, který ukazuje počet obětí na miliardu kilometrů cesty" jak je uvedeno v článku a o to jde. A já nemluvil o "manipulaci s fakty" , ale o cílené interpretaci statistických dat podle ukazatele, který autorovi nejvíce vyhovuje.

To s tím srovnání rizik přepočtených na vzdálenost na kterou je daným prostředkem cestováno - ten měl být v článku, byl by mnohem zajímavější a pro lidi i pochopitelnější, stačilo napsat "Cesta letadlem na vzdálenost Prahy - Paříž je stejně riziková jako cesta autem na vzdálenost Říčany -Kolín ;-).

0/0
31.3.2015 15:07

K20a40r61e72l 92P56o67d86h89o79r17s97k89y 3465213472625

Ja se omlouvam, ten prepocet jsem popletl. Na kilometr je auto 62x nebezpecnejsi, ale protoze 1 cesta autem je v tabulce 3x bezpecnejsi nez letadlem, tak to znamena, ze cesty autem jsou brany jeste tolikrat kratsi. Cili to vychazi, ze prumerna cesta autem je 180x kratsi nez letadlem. Takze letadlo PRG - CDG je stejne rizikove, jako jet autem 5km treba do kramu.

Jak vidite, priznivych cisel u aut v druhem sloupci je dosazeno jen diky tomu, ze delky tech cest jsou extremne kratke. Z toho je videt, ze nebrat v uvahu delku cesty je extremne zavadejici. Proto jsou ty dalsi sloupce zavadejici a autor dela spravne, ze jako stezejni bere riziko vztazene na delku cesty.

Jinymi slovy, tvrzeni "letecka je 62x bezpecnejsi" nebo "cesta autem po meste je stejne rizikova jako letadlem po evrope" mi prijdou docela ekvivalentni. Z obou plyne, ze kazdy km v aute je dost nebezpecny.

0/0
31.3.2015 16:39

K61a14r86e28l 14P62o88d37h74o72r14s87k93y 3195623392385

Ehm, jeste jsem se trochu popletl. Posledni veta prvniho odstavce ma samozrejme byt v tom smyslu, ze jet 5km do kramu je trikrat bezpecnejsi nez ta Pariz, takhle to odpovida tomu 2. sloupci v clanku.

0/0
31.3.2015 17:40

M53i27l49o26š 81Š59i45b55a71l 6306650648447

S takovou fomrulací: že průmerně je cesta letadlem Praha-Paříž  stejně nebezpečná jako cesta autem na 15km se již dá souhlasit, ale opět vycháízít s toho 1 + 2.sloupce  an epasuje to do těch údajů v 3 sloupci, protože cesta letadlem do paříže vyjda na 1a 3/4 a autem na 12hodiny, což dává hodinově 30x vetší nebezpečí autem než letadlem a ne těch 64 co dává to kilometrové strovnávání. Asi to bude tím, že nebezpeční smrti relativně procentně klesá při delších cestách. Skutečný poměr poměru nebezpečnosti pak bude někde napůl cesty dejme tomu na 45 násobku.

0/0
1.4.2015 14:55

F41i48l88i49p 63M28a89t74u31s12k86a 6101888671737

Myslím, že Miloš to myslel dobře z mého pohledu. Každý týden letím 2x letadlem, jedu 10x trolejbusem, 4x autem (taxi ve městě) a 2x vlakem. Je mi jedno, že letadlem tisíce kilometrů a autem desítky. Jinou volbu dopravního prostředku na danou cestu nemám (vzhledem k času). Prostě jakmile v pátek nebo v pondělí usednu do letadla, je to pro mne nejnebezpečnější cesta v týdnu. Ale Miloši, je to také proto, že se v tu chvíli přepravuju na největší vzdálenost, tudíž platí i ten první sloupec v tabulce. Kdybych v tu chvílu sedl do vlaku, bude pro to pro mne statisticky mnohem nebezpečnější, než v tom letadle. Kdybych sedl do auta, můžu si před odjezdem rovnou objednat místo na hřbitově (jel bych totiž po silnicích v Rusku - viz. videa na YouTube)

0/0
30.3.2015 18:36

M77i36l49o77š 54Š72i96b93a65l 6136250588257

S tou "dlouhou" cestou souhlasím. Mě v tom článku vadí že jako "nejdůležitejší statistika" je brána ta přepočítaná na kilometry, což je skutečně zavádějící. Pokud by se autor ve svých "tvrzeních" opíral o tu přepočtenou na hodiny bylo by to v pořádku. Takhle statisticky "vyšší váhu" získávají dlouhé cesty na úkor krátkých a následné zobecnění tvrzení že "cesta letadlem je 24x bezpečnější než cesta autem" není pravdou.

0/0
31.3.2015 9:38

S97t47a96n53i95s36l82a63v 34T74v29r87z 4186357663279

Pořád to není správně.

U letadla, vlaku či lodě není tak velký nárůst pravděpodobnosti nehody, jako u jízdy autem, na motorce či na kole nebo u chůze pěšky. Letadlo, vlak či loď mohou havarovat jenom jednou (dojede/nedojede).

U pozemní nekolejové dopravy ale s každý metrem a každou vteřinou přicházejí nové ohrožující faktory. (Bourat můžete na každé křižovatce a při každém předjíždění, s letadlem tu nehodu budete mít jenom při přistání, při startu nebo při poruše.)

Přeci nebudete tvrdit, že cesta pěšky z Prahy do Moskvy je méně nebezpečná než 250 letů z Prahy do Sydney. Tam nefunguje ani jeden sloupeček.

0/0
9.4.2015 15:00

L60a57d17i81s18l15a92v 74Ž92e67n49í74š45e72k 6906474298518

Myslím, že  autor - pan Kasík - je aktivní v diskuzi takřka u všech svých článků... R^

0/0
1.4.2015 20:02

M76i76l15a59n 26N34o43v97á57k 2470415525875

V přehledu chybí ten nejbezpečnější a velmi rozzšířený dopravní prostředek. Jeho předností je, že je plně automatický a na rozdíl od všech ostatních nemá řidiče, ale jen pasažery. Právě ta nezávislost na lidské chybě z něj dělá ten nejbezpečněší dopravní prostředek. Je jím výtah.

0/−1
28.3.2015 21:21

Z54b45y45n57ě30k 17Š52a31f32a54r38č14í31k 5907208715854

Vy jezdíte na dovolenou výtahem? 8-o

0/0
29.3.2015 1:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.