Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když do Prahy ještě „létali mudžahedíni“. Lesk a bída letectví

V osmdesátých letech existovala zvláštní letecká linka z Kábulu do Prahy. Její pravý účel byl běžným občanům skryt. Snad si jen někdo mohl všimnout, že náhle vznikla nová linka ČSA do Londýna, kterou však používali téměř výhradně Afghánci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K27a84r21e30l 91H20a54t68v65a21n73i 2984477346980

Co vlastne CSA tehdy rozvazely po celem svete kdyz cs. obcanum bylo cestovani omezovano?

0/0
24.4.2015 5:47

M33i72c25h48a82l 29P12a74v76l97á46t 9303953114939

"létali mudžehedíni"

V 80. letech z Kabulu do Prahy ani omylem. Ten puvodni "taliban" byl smesny, tohle je pro zmenu trapne.

+1/0
15.4.2015 9:56
Foto

K19a43r32e54l 89S57e67i70d89l 8529675360978

Je fakt, že tehdy to provozovala ta druhá strana.

0/0
18.4.2015 10:48

L57u27k40a46s 10C12o65d33r 6318262530481

Pokud by nekoho zajimalo tohle tema z pohledu cloveka, co do toho vidi o neco vice nez autor clanku (a take nez autor druheho pohledu), tak doporucuju k precteni tenhle komentar na leteckem foru...

http://forum.airways.cz/viewtopic.php?f=36&t=8283&start=285#p197246

+2/0
14.4.2015 14:54

P92a42v93e94l 15R64e60z32n18i73c15e32k 3945904634282

Ohledne Ryanairu a jejich spekulacim..  Asi zbyva dodat ze je velika skoda ze v dnesni dobe se vlastne daji vydelat velke penize pouze a jen spekulovanim, nikoliv poctivou praci s trvalymi a uzitnymi hodnotami...

0/0
14.4.2015 13:56

H89a57n21a 27S43k17o53u31m35a50l30o50v70á 5950847652

"ČSA tehdy promptně zavedly večerní spoj do Londýna, kam však kromě posádky létali jen samí Afghánci. Uvedený dopravce byl skutečnou raritou. Letový řád měli jen na papíře, zpoždění více jak 24 hodin byla běžná a on si nikdo nestěžoval.

Jejich letouny byly v „excelentním“ technickém stavu: vesele z nich vytékalo palivo i hydraulická kapalina a hasiči sypali louže paliva vapexem snad pokaždé, když se ti exoti objevili."

Tyhle dva odstavečky mi daly trochu zabrat. Ono to vypadá, že ČSA byly skutečnou raritou, se zpožděním i 24 hodin, ale tak to asi nebylo myšleno, že. :-)

0/0
14.4.2015 10:58

G65a68b56r66i74e80l56a 72K27o94b52l93í45ž55k46o83v74á 2741200989204

Sobotka byl taky svyho casu mudzahedin a jak dopadl [>-]

0/0
14.4.2015 8:55

T40o48m20á67š 53K83n24a88i35f33l 6183130667350

No... Zacatek jsou vykradene cechoviny... A zbytek... Skoda slov.

+1/0
13.4.2015 22:20

J43i95ř52í 18K11o47c10u47r63e58k 6855794145468

Z Afgánistánu? Do Londýna? Zboží? Hmm, co asi tak vozili cestou tam a zpátky. Tvrdé drogy a tvrdou měnu? Samozřejmě neoficiálně...

0/0
13.4.2015 21:25

M74i95l85o84š 55F69i26a57l88a 2230901667662

Hlavně koberce a naložená ovčí střeva. Jestli tam uvnitř byly i nějaké drogy netuším, ale i to je samozřejmě možné.

+1/0
13.4.2015 22:25

M47i93l85o48š 37F19i21a49l40a 2650731717972

V jejich letadle jsem mnohokrát byl. Bohužel až v době, kdy k nám Ariana létala s B727, kterou údajně někde ukradli a nesměli s ním na jiné letiště než v lido-demo-soc státech. Vozili neuvěřitelnou spoustu zboží a je pravda, že to skoro celé létalo do Londýna. Jak lidé, kteří s tím přiletěli, nevím. Většinou jich moc nebylo.

Pravda taky je, že v jejich letadle byl neskutečnej bor.el a to i na palubě, ale v nákladovém prostoru ještě stokrát horší. Posádka bývala naopak velice kamarádská a musím říct, že jsem si nikdy nevšiml, že by z toho letadla vytékaly provozní kapaliny. Bylo sice v hrozném stavu ale technicky to zase nemohlo být až taková katastrofa, když to doletělo jednou týdně z Kábulu a zase zpět.

+2/0
13.4.2015 19:19

K71a76r89e33l 86N49o46v48o92t48n47ý 4626430505765

Provokativní otázka - nebyli ti tehdejší Ariana piloti stejně dobří nebo dokonce lepší, než ti dnešní? Všechno na ruku, (skoro) žádná automatika, všechno vodřít pěkně v teplejch. Dneska se jedním čudlíkem odstartuje a druhým přistane...

+1/−2
13.4.2015 18:58

J53a82n 60D51l43o10u16h60ý 7254319760679

Vy o letani vite asi tolik jako Lada Hruska o vareni.

0/0
14.4.2015 6:42

V63l16a18d31i24m86í82r 92L35o34u11l73a 2548287722971

V závěru se píše o "fintě" Renairu, kdy lacino nakoupil letadla, protože po útoku na New York letecká doprava nějaký čas byla v útlumu, a později tato letadla prodával dráž, než za kolik nakoupil. Opravdu dobrá finta, ale naprosto legální, a výnos desítky milionů dolarů nic moc proti investici za nákup 200 letadel.

To u nás jsou jiní kabrnáci. V roce 2001 stát prodal za cenu 11 kaček pozemky, na kterých se dlouhodobě uvažovalo, že by tam měla stát runway Ruzynského letiště. Bohužel to byly pouze uvahy, i když opakovaně presentované několik desítek let, nebylo vydáno stavební povolení, takže pozemky nebyly blokované. No a v roce 2008 přesně ty samé pozemky stát kupoval zpět, pro účel runwaye, ale již za cenu 4000 kaček za metr. Čistá ztráta státu 4miliardy korun. Samozřejmě se to vyšetřovalo s výsledkem, že šlo o přehlédnutí.

+5/0
13.4.2015 18:34

M55i33r14o85s41l66a66v 78K24o40š70ť91á20l 4604688563284

to jsou věci, toho jejich zástupce jsem znal. jmenoval se parvanta. vůbec jsem netušil, co se s ním stalo. je pravda, že to jejich éro bylo hodně "jetý", ale v té době to byla jediná dc10, která tu byla k vidění.

0/0
13.4.2015 17:55
Foto

J84á39c39h71y34m 59L78u50k25e52š 2519181163332

Tady je to ve vzduchu: https://www.youtube.com/watch?v=0O0MpuQ70IU

0/0
13.4.2015 17:24

J69i12n59d37ř20i44c44h 10T95i36š93l90e52r 3939718412652

S Arianou jsem jednou letěl z Prahy do Kábulu; v letadle bylo pár cestujících a zaplnilo se až při mezipřistání v Taškentu. Podle mne byl stav kabiny i servisu standardem pro tehdejší dobu. Ostatně tehdejší afghánská vláda byla sice většinovým vlastníkem s 51 % akcií, ale 49 % měla společnost PANAM.. Kapitálová účast PANAM byla i důvodem, proč Arianě neodpustili letištní poplatky za mezipřistání v Praze.

0/0
13.4.2015 16:28
Foto

J76i82r87k24a 87M11í72č 7940530632700

Zase článek co má hlavu a patu, jen profíci tady vážně R^!

+8/0
13.4.2015 16:27

J87o25s57e72f 89V69o68l41f81í50k 4348215279873

Nechápu, proč na cestě Praha - Istanbul musím dostat nějaké teplé jídlo? Cožpak nevydržím bez jídla ani 10 minut? A hned může být o nějakou letušku méně, o bedny s jídlem taky a o peníze jakbysmet.

+3/−4
13.4.2015 16:12

F13r44a79n80t65i17š18e58k 75M68o30s90s 8442683389639

Já létam pravidelně Praha - Istanbul a teplé jídlo během letu zde velice pozitivně kvituji. Ono sice ten let trvá "jen" 2 h 40m, ale k tomu se další minimálně hodina nabalí při nástupu a výstupu, takže jsou z toho hned minimálně 4 hodiny.

Za teplé jídlo u letů, které trvají více jak 2h jsem tedy velice rád a je to věc, která mi spolu s vínem velice zpříjemňuje samotný let.

+12/0
13.4.2015 16:44

R83a55d73e56k 84J48a63n13a31t82a 9615896904412

Co třeba proto, abyste se tolik nemusel shánět po jídle před odletem či po příletu a svůj čas tak využil lépe? Cesta letadlem je "zabitý" čas, tak proč se nenajíst. Drahé to může příjít lidem, jejich čas je tak levný, že si za dobu konzumace jídla na to jídlo nevydělají.

O letušku méně nebude, protože jejich počet je dán bezpečnostními předpisy. Takže rozdíl je jen v tom, jestli se bude flákat, nebo vám ten balíček v mikrovlnce ohřeje a donese.

A to jídlo fakt není to, na čem aerolinky nejvíce ušetří. Šetří se jinak. Krátkými obraty letadel, omezením prodeje i věškerého ostatního vyřizování jen na web, tarify se kterými vám nezaručují skoro nic, ani přestup, ani možnost zrušit cestu, nacpáním více sedaček do letadla, létáním co největší část dne, tj. i v neaktraktivní časy ...

+4/0
13.4.2015 18:13

T64o64m10a21s 52H30a90c39e46k 6544217225557

No presne moje rec. Taky nechapu proc v restauracich servirujou jidla z kastrolu na talire a davaj k tomu pribor. Vzdyt ja se klidne nazeru z hrnce rukou no ne? A dojdu si pro to do kuchyne taky sam. Tak hned bude o cisniky mene, o myce nadobi mene a o penize jakbysmet.

8-o

Vase logika je udivujici.

0/0
14.4.2015 0:54

R37a80d55e11k 40D77o97l93e59ž64a41l 2499483410580

Sice souhlasím, ale jinde to platí: přesně tímhle způsobem vznikla IKEA. Zákazníci si to sami odvezou a taky si ten nábytek smontujou - a my tím ušetříme.

+1/0
16.4.2015 10:22

M97i13l27a27n 27W20e14l29s79e91r 5472468348471

nevím, jak se objednává 200 boeingů 737. Ale určitě to není jednoduché a stojí to hodně peněz hned na začátku. Pokud autorovi připadá, že to byla jednoduchá akce jedné letecké společnosti, tak proč to neudělaly i další? Případně by  to nemusely být ani letecké společnosti, ale nějací bohatí spekulanti.

Myslím, že je to složitější, než to vypadá.

+13/−2
13.4.2015 15:15

P10e62t44r 39V20e82s57e30l51ý 2839908953806

Asi vám dělá problém psaný text. Zkuste to ještě jednou :-)

+5/0
13.4.2015 15:29

M10i32l59a71n 21W71e92l35s29e37r 5922118518171

Netuším, o co Vám jde. Možná jste to dobře nepřečetl celé Vy.

0/0
13.4.2015 15:52

J10i62ř62í 93H53o60d93a96n 6304127383650

zkusme to tak. stane se něco mimořádné z čeho budou(můžou) mít lidé strach. Výrobce propadá depresím pak se ozvete vy že chcetě toho výrobku x ks. Výrobce vám kvůli snížené poptávce nabídne mega výhody a časem přestanou mít lidé obavy a ozvou se další firmy které chtějí od výrobce ten samý produkt jenž máte zadán vy ale protože výrobce má zadanou kapacitu vámi máte zlatý důl

0/0
13.4.2015 17:06

M82i38l55a29n 35W31e45l20s80e69r 5172798758521

Ano, máte pravdu. Ale z článku to vypadá velmi lehce. Že by tuhle možnost jiní finanční dravci netušili?  Že je Ryanair nejchytřejší?

+2/0
13.4.2015 17:28

O97n27d72ř68e42j 87Z12d81e94r66a56d40i40č11k83a 6794305303168

Soudě podle jejich zisků... Jo, asi je.

0/0
13.4.2015 19:09

J37a42k46u16b 92K15o57r90e70c 6474920811863

podle mě to ryann nekupoval s tím, že cena těch letadel stoupne a oni je prodají. spíše jenom využili vzniklé situace.

0/0
13.4.2015 19:21
Foto

T51o55m42a30s 37C86a24b36a82k 8875715984879

Ne, ja si myslim, ze ucel te blokace BYL spekulativni. A pokud ne ze 100%, tak minimalne z 75%. protože, ruku na srdce, 200 novych letadel je opravdu velke sousto i pro strelce pana Learyho. To mate stejny, ale v mensim, s Dreamlinerem pro Travel Service. Taky před x lety dali rezervacku a pak to poradi, urcite ne se ztrátou, prodali. At mi nikdo nevyklada, ze chteli B787 provozovat.. Na prodej je všechno.. viz astronomicke ceny slotu.

+1/0
13.4.2015 23:48

J94a29k61u39b 59K48o10r52e42c 6164900341663

Z TVS souhlasím, tam šlo pravděpodobně o možnost prodat místo v poradniku.

0/0
14.4.2015 7:45

J21a50k27u64b 88Z22e78m15á84n96e80k 2554913161938

Já nevím, možná špatně vidím, ještě si to přečtu pořádně, až bude čas, ale přijde mi, jako by tak nějak první třetina článku nepatřila ke zbytku.

+47/0
13.4.2015 15:09

B33a49r70b47o28r96a 85V95o60j20t98o91v39á 9547456647177

Co je tohle za článek? Jen tak mimochodem, zástupce Talibanu si k sobě na jednání pozval v roce 1985 prezident USA Ronald Reagan, aby projednali americkou pomoc těmto gentlemanům (toto slovo použil sám pan Reagan). O podpoře Talibanu bude více vědět CIA než ČSSR.

+5/0
13.4.2015 14:37
Foto

P63a26v46e96l 70K93a74s91í92k13, 96T48e15c47h53n53e76t12.70c67z

To je stejný případ: Taliban tehdy ještě nebyl, byli to bojovníci-mudžahedíni. Zpětně se ale Taliban někdy používá jako obecné označení.

+2/0
13.4.2015 14:55

J72a36n 80U25l88r17y64c95h 4811347690308

oni i ti "mudžehedíni" (jak je označujete v mezititulku) jsou pochopitelně taky nesmysl (jen o malounko menší než původně zmiňovaní talibánci) - už vidím, jak by v 80. letech tehdejší (tedy prosovětská) afgánská vláda posílala na svých letadlech do SSSR + další socialistický země nějaký mudžahediny (neboli svoje úhlavní nepřátele) - jak by v posádce asi tak ocitli??; celá pointa spočívá v tom, že mimo dalších specifik se posádka (možná jen část) pyšnila exotickými vousy..., takže to jsou "mudžahedini" opravdu jen v uvozovkách, vousáči by sice neznělo tak efektně, ale rozhodně by to bylo podstatně méně zavádějící...

(zaměňovat mudžahediny a táliby se mi taky nezdá moc šťastné - tálibové přece část dřívějších mudžahedinských bojovníků z většiny Afghánistánu vypráskali (byť i mezi talibánci byla spousta dřívějších mudžáhidů))

+8/0
13.4.2015 15:41

M88a27r39e54k 19S32ý39k73o78r54a 9243980466896

Jojo. Však první pořádný trénink tito dnes Talibánci, tehdy mudžahedíni získali právě od Američanů, aby mohli "osvobodit" Afghánistán od komunistického režimu, vedeného Nadžibuláhem a vehementně poporovaného Sovětským Svazem. Dobře se naučili sestřelovat startující a přistávající stroje díky americkým raketovým kompletům.

+2/0
13.4.2015 15:15

T23o65m54á25š 37N82o76v90o80t81n11ý 6565897169969

... neboli vytloukání klínu klínem. Část Afgánců vyzbrojili a vytrénovali Sověti (a další socialistické země, čímž založili k občanské válce. A druhou část vyzbrojili a vytrénovali Američani a výsledky tohoto společného úsilí sklízíme dodnes.

Bondovka Dech života z roku 1987 je asi dost věrná charakteristika.

+8/0
13.4.2015 15:27

R92a66d32i82m 18K31u75n92z 3445302463370

Taliban vznikl v roce 1995.

+3/−1
13.4.2015 14:33
Foto

P91a23v57e36l 43K34a75s50í20k79, 54T51e92c38h18n44e37t97.28c26z

Správná připomínka, to byla zkratka, která nebyla na místě. Opravil jsem.

+4/0
13.4.2015 14:53

J41a80n 21U31l40r90y25c23h 4291307330788

...opravil, ale pořád špatně;-) (viz výše)

+2/0
13.4.2015 15:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.