Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když do Prahy ještě „létali mudžahedíni“. Lesk a bída letectví

V osmdesátých letech existovala zvláštní letecká linka z Kábulu do Prahy. Její pravý účel byl běžným občanům skryt. Snad si jen někdo mohl všimnout, že náhle vznikla nová linka ČSA do Londýna, kterou však používali téměř výhradně Afghánci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K49a35r13e11l 13H78a27t41v27a87n86i 2984267106310

Co vlastne CSA tehdy rozvazely po celem svete kdyz cs. obcanum bylo cestovani omezovano?

0/0
24.4.2015 5:47

M56i97c53h90a74l 27P48a73v73l16á81t 9253703614379

"létali mudžehedíni"

V 80. letech z Kabulu do Prahy ani omylem. Ten puvodni "taliban" byl smesny, tohle je pro zmenu trapne.

+1/0
15.4.2015 9:56
Foto

K87a38r19e21l 11S27e95i16d98l 8829855490848

Je fakt, že tehdy to provozovala ta druhá strana.

0/0
18.4.2015 10:48

L26u96k40a29s 19C15o93d89r 6638502840851

Pokud by nekoho zajimalo tohle tema z pohledu cloveka, co do toho vidi o neco vice nez autor clanku (a take nez autor druheho pohledu), tak doporucuju k precteni tenhle komentar na leteckem foru...

http://forum.airways.cz/viewtopic.php?f=36&t=8283&start=285#p197246

+2/0
14.4.2015 14:54

P38a93v30e63l 56R78e88z10n58i89c15e98k 3145594914542

Ohledne Ryanairu a jejich spekulacim..  Asi zbyva dodat ze je velika skoda ze v dnesni dobe se vlastne daji vydelat velke penize pouze a jen spekulovanim, nikoliv poctivou praci s trvalymi a uzitnymi hodnotami...

0/0
14.4.2015 13:56

H18a88n77a 63S57k76o75u61m16a65l67o47v33á 5860337342

"ČSA tehdy promptně zavedly večerní spoj do Londýna, kam však kromě posádky létali jen samí Afghánci. Uvedený dopravce byl skutečnou raritou. Letový řád měli jen na papíře, zpoždění více jak 24 hodin byla běžná a on si nikdo nestěžoval.

Jejich letouny byly v „excelentním“ technickém stavu: vesele z nich vytékalo palivo i hydraulická kapalina a hasiči sypali louže paliva vapexem snad pokaždé, když se ti exoti objevili."

Tyhle dva odstavečky mi daly trochu zabrat. Ono to vypadá, že ČSA byly skutečnou raritou, se zpožděním i 24 hodin, ale tak to asi nebylo myšleno, že. :-)

0/0
14.4.2015 10:58

G98a65b66r21i77e29l39a 69K94o26b48l49í24ž19k11o43v96á 2191420959184

Sobotka byl taky svyho casu mudzahedin a jak dopadl [>-]

0/0
14.4.2015 8:55

T46o13m61á28š 67K56n89a21i51f75l 6703650797980

No... Zacatek jsou vykradene cechoviny... A zbytek... Skoda slov.

+1/0
13.4.2015 22:20

J47i91ř80í 75K88o59c17u67r41e37k 6355474955638

Z Afgánistánu? Do Londýna? Zboží? Hmm, co asi tak vozili cestou tam a zpátky. Tvrdé drogy a tvrdou měnu? Samozřejmě neoficiálně...

0/0
13.4.2015 21:25

M33i50l24o53š 37F26i61a61l15a 2910191717482

Hlavně koberce a naložená ovčí střeva. Jestli tam uvnitř byly i nějaké drogy netuším, ale i to je samozřejmě možné.

+1/0
13.4.2015 22:25

M57i53l49o76š 82F43i19a62l50a 2260421537452

V jejich letadle jsem mnohokrát byl. Bohužel až v době, kdy k nám Ariana létala s B727, kterou údajně někde ukradli a nesměli s ním na jiné letiště než v lido-demo-soc státech. Vozili neuvěřitelnou spoustu zboží a je pravda, že to skoro celé létalo do Londýna. Jak lidé, kteří s tím přiletěli, nevím. Většinou jich moc nebylo.

Pravda taky je, že v jejich letadle byl neskutečnej bor.el a to i na palubě, ale v nákladovém prostoru ještě stokrát horší. Posádka bývala naopak velice kamarádská a musím říct, že jsem si nikdy nevšiml, že by z toho letadla vytékaly provozní kapaliny. Bylo sice v hrozném stavu ale technicky to zase nemohlo být až taková katastrofa, když to doletělo jednou týdně z Kábulu a zase zpět.

+2/0
13.4.2015 19:19

K10a78r71e33l 91N30o60v35o87t11n61ý 4266380625475

Provokativní otázka - nebyli ti tehdejší Ariana piloti stejně dobří nebo dokonce lepší, než ti dnešní? Všechno na ruku, (skoro) žádná automatika, všechno vodřít pěkně v teplejch. Dneska se jedním čudlíkem odstartuje a druhým přistane...

+1/−2
13.4.2015 18:58

J85a86n 87D66l26o20u58h24ý 7904609510149

Vy o letani vite asi tolik jako Lada Hruska o vareni.

0/0
14.4.2015 6:42

V85l11a81d33i80m10í90r 26L82o88u80l10a 2888207232691

V závěru se píše o "fintě" Renairu, kdy lacino nakoupil letadla, protože po útoku na New York letecká doprava nějaký čas byla v útlumu, a později tato letadla prodával dráž, než za kolik nakoupil. Opravdu dobrá finta, ale naprosto legální, a výnos desítky milionů dolarů nic moc proti investici za nákup 200 letadel.

To u nás jsou jiní kabrnáci. V roce 2001 stát prodal za cenu 11 kaček pozemky, na kterých se dlouhodobě uvažovalo, že by tam měla stát runway Ruzynského letiště. Bohužel to byly pouze uvahy, i když opakovaně presentované několik desítek let, nebylo vydáno stavební povolení, takže pozemky nebyly blokované. No a v roce 2008 přesně ty samé pozemky stát kupoval zpět, pro účel runwaye, ale již za cenu 4000 kaček za metr. Čistá ztráta státu 4miliardy korun. Samozřejmě se to vyšetřovalo s výsledkem, že šlo o přehlédnutí.

+5/0
13.4.2015 18:34

M52i87r59o54s79l71a76v 63K38o75š36ť35á51l 4634798723494

to jsou věci, toho jejich zástupce jsem znal. jmenoval se parvanta. vůbec jsem netušil, co se s ním stalo. je pravda, že to jejich éro bylo hodně "jetý", ale v té době to byla jediná dc10, která tu byla k vidění.

0/0
13.4.2015 17:55
Foto

J25á73c34h15y76m 79L26u46k46e63š 2959161863762

Tady je to ve vzduchu: https://www.youtube.com/watch?v=0O0MpuQ70IU

0/0
13.4.2015 17:24

J15i96n87d71ř13i10c96h 33T24i34š28l94e15r 3729658732282

S Arianou jsem jednou letěl z Prahy do Kábulu; v letadle bylo pár cestujících a zaplnilo se až při mezipřistání v Taškentu. Podle mne byl stav kabiny i servisu standardem pro tehdejší dobu. Ostatně tehdejší afghánská vláda byla sice většinovým vlastníkem s 51 % akcií, ale 49 % měla společnost PANAM.. Kapitálová účast PANAM byla i důvodem, proč Arianě neodpustili letištní poplatky za mezipřistání v Praze.

0/0
13.4.2015 16:28
Foto

J18i17r59k73a 46M87í64č 7740170432180

Zase článek co má hlavu a patu, jen profíci tady vážně R^!

+8/0
13.4.2015 16:27

J42o17s79e56f 50V98o31l38f62í91k 4768725529903

Nechápu, proč na cestě Praha - Istanbul musím dostat nějaké teplé jídlo? Cožpak nevydržím bez jídla ani 10 minut? A hned může být o nějakou letušku méně, o bedny s jídlem taky a o peníze jakbysmet.

+3/−4
13.4.2015 16:12

F59r10a86n80t74i53š80e72k 44M86o98s37s 8132683189339

Já létam pravidelně Praha - Istanbul a teplé jídlo během letu zde velice pozitivně kvituji. Ono sice ten let trvá "jen" 2 h 40m, ale k tomu se další minimálně hodina nabalí při nástupu a výstupu, takže jsou z toho hned minimálně 4 hodiny.

Za teplé jídlo u letů, které trvají více jak 2h jsem tedy velice rád a je to věc, která mi spolu s vínem velice zpříjemňuje samotný let.

+12/0
13.4.2015 16:44

R95a94d66e88k 90J16a53n70a54t16a 9515366204362

Co třeba proto, abyste se tolik nemusel shánět po jídle před odletem či po příletu a svůj čas tak využil lépe? Cesta letadlem je "zabitý" čas, tak proč se nenajíst. Drahé to může příjít lidem, jejich čas je tak levný, že si za dobu konzumace jídla na to jídlo nevydělají.

O letušku méně nebude, protože jejich počet je dán bezpečnostními předpisy. Takže rozdíl je jen v tom, jestli se bude flákat, nebo vám ten balíček v mikrovlnce ohřeje a donese.

A to jídlo fakt není to, na čem aerolinky nejvíce ušetří. Šetří se jinak. Krátkými obraty letadel, omezením prodeje i věškerého ostatního vyřizování jen na web, tarify se kterými vám nezaručují skoro nic, ani přestup, ani možnost zrušit cestu, nacpáním více sedaček do letadla, létáním co největší část dne, tj. i v neaktraktivní časy ...

+4/0
13.4.2015 18:13

T41o44m17a81s 85H87a76c93e42k 6894367695727

No presne moje rec. Taky nechapu proc v restauracich servirujou jidla z kastrolu na talire a davaj k tomu pribor. Vzdyt ja se klidne nazeru z hrnce rukou no ne? A dojdu si pro to do kuchyne taky sam. Tak hned bude o cisniky mene, o myce nadobi mene a o penize jakbysmet.

8-o

Vase logika je udivujici.

0/0
14.4.2015 0:54

R91a57d22e94k 61D29o39l95e81ž15a63l 2109533550250

Sice souhlasím, ale jinde to platí: přesně tímhle způsobem vznikla IKEA. Zákazníci si to sami odvezou a taky si ten nábytek smontujou - a my tím ušetříme.

+1/0
16.4.2015 10:22

M36i68l11a53n 61W18e55l63s29e31r 5812308558111

nevím, jak se objednává 200 boeingů 737. Ale určitě to není jednoduché a stojí to hodně peněz hned na začátku. Pokud autorovi připadá, že to byla jednoduchá akce jedné letecké společnosti, tak proč to neudělaly i další? Případně by  to nemusely být ani letecké společnosti, ale nějací bohatí spekulanti.

Myslím, že je to složitější, než to vypadá.

+13/−2
13.4.2015 15:15

P61e75t61r 30V42e61s23e41l20ý 2889178803396

Asi vám dělá problém psaný text. Zkuste to ještě jednou :-)

+5/0
13.4.2015 15:29

M59i38l53a80n 42W41e61l67s73e87r 5822188638451

Netuším, o co Vám jde. Možná jste to dobře nepřečetl celé Vy.

0/0
13.4.2015 15:52

J93i92ř73í 78H98o82d93a29n 6384117783200

zkusme to tak. stane se něco mimořádné z čeho budou(můžou) mít lidé strach. Výrobce propadá depresím pak se ozvete vy že chcetě toho výrobku x ks. Výrobce vám kvůli snížené poptávce nabídne mega výhody a časem přestanou mít lidé obavy a ozvou se další firmy které chtějí od výrobce ten samý produkt jenž máte zadán vy ale protože výrobce má zadanou kapacitu vámi máte zlatý důl

0/0
13.4.2015 17:06

M93i12l93a57n 22W46e79l77s95e34r 5752498498871

Ano, máte pravdu. Ale z článku to vypadá velmi lehce. Že by tuhle možnost jiní finanční dravci netušili?  Že je Ryanair nejchytřejší?

+2/0
13.4.2015 17:28

O93n43d86ř87e78j 22Z78d25e29r48a45d19i18č97k45a 6404985513128

Soudě podle jejich zisků... Jo, asi je.

0/0
13.4.2015 19:09

J31a47k58u72b 26K74o45r37e85c 6494680261343

podle mě to ryann nekupoval s tím, že cena těch letadel stoupne a oni je prodají. spíše jenom využili vzniklé situace.

0/0
13.4.2015 19:21
Foto

T38o20m87a59s 41C50a32b66a41k 8785825544219

Ne, ja si myslim, ze ucel te blokace BYL spekulativni. A pokud ne ze 100%, tak minimalne z 75%. protože, ruku na srdce, 200 novych letadel je opravdu velke sousto i pro strelce pana Learyho. To mate stejny, ale v mensim, s Dreamlinerem pro Travel Service. Taky před x lety dali rezervacku a pak to poradi, urcite ne se ztrátou, prodali. At mi nikdo nevyklada, ze chteli B787 provozovat.. Na prodej je všechno.. viz astronomicke ceny slotu.

+1/0
13.4.2015 23:48

J13a38k81u42b 65K35o34r47e28c 6504450701703

Z TVS souhlasím, tam šlo pravděpodobně o možnost prodat místo v poradniku.

0/0
14.4.2015 7:45

J22a42k83u92b 74Z59e32m21á79n96e19k 2844973581288

Já nevím, možná špatně vidím, ještě si to přečtu pořádně, až bude čas, ale přijde mi, jako by tak nějak první třetina článku nepatřila ke zbytku.

+47/0
13.4.2015 15:09

B44a88r68b74o27r14a 71V17o55j52t83o43v91á 9867206697527

Co je tohle za článek? Jen tak mimochodem, zástupce Talibanu si k sobě na jednání pozval v roce 1985 prezident USA Ronald Reagan, aby projednali americkou pomoc těmto gentlemanům (toto slovo použil sám pan Reagan). O podpoře Talibanu bude více vědět CIA než ČSSR.

+5/0
13.4.2015 14:37
Foto

P88a69v37e89l 81K48a13s32í32k10, 32T40e71c57h66n75e16t12.38c81z

To je stejný případ: Taliban tehdy ještě nebyl, byli to bojovníci-mudžahedíni. Zpětně se ale Taliban někdy používá jako obecné označení.

+2/0
13.4.2015 14:55

J69a52n 66U50l34r38y49c89h 4261407340698

oni i ti "mudžehedíni" (jak je označujete v mezititulku) jsou pochopitelně taky nesmysl (jen o malounko menší než původně zmiňovaní talibánci) - už vidím, jak by v 80. letech tehdejší (tedy prosovětská) afgánská vláda posílala na svých letadlech do SSSR + další socialistický země nějaký mudžahediny (neboli svoje úhlavní nepřátele) - jak by v posádce asi tak ocitli??; celá pointa spočívá v tom, že mimo dalších specifik se posádka (možná jen část) pyšnila exotickými vousy..., takže to jsou "mudžahedini" opravdu jen v uvozovkách, vousáči by sice neznělo tak efektně, ale rozhodně by to bylo podstatně méně zavádějící...

(zaměňovat mudžahediny a táliby se mi taky nezdá moc šťastné - tálibové přece část dřívějších mudžahedinských bojovníků z většiny Afghánistánu vypráskali (byť i mezi talibánci byla spousta dřívějších mudžáhidů))

+8/0
13.4.2015 15:41

M66a94r38e31k 37S62ý50k64o52r94a 9133480756836

Jojo. Však první pořádný trénink tito dnes Talibánci, tehdy mudžahedíni získali právě od Američanů, aby mohli "osvobodit" Afghánistán od komunistického režimu, vedeného Nadžibuláhem a vehementně poporovaného Sovětským Svazem. Dobře se naučili sestřelovat startující a přistávající stroje díky americkým raketovým kompletům.

+2/0
13.4.2015 15:15

T93o27m66á85š 83N80o86v81o46t12n86ý 6645527979229

... neboli vytloukání klínu klínem. Část Afgánců vyzbrojili a vytrénovali Sověti (a další socialistické země, čímž založili k občanské válce. A druhou část vyzbrojili a vytrénovali Američani a výsledky tohoto společného úsilí sklízíme dodnes.

Bondovka Dech života z roku 1987 je asi dost věrná charakteristika.

+8/0
13.4.2015 15:27

R15a91d74i62m 12K14u62n38z 3545772483870

Taliban vznikl v roce 1995.

+3/−1
13.4.2015 14:33
Foto

P26a27v56e62l 11K58a54s54í72k59, 54T49e87c49h83n57e35t43.72c19z

Správná připomínka, to byla zkratka, která nebyla na místě. Opravil jsem.

+4/0
13.4.2015 14:53

J51a51n 46U12l38r85y72c78h 4411887220178

...opravil, ale pořád špatně;-) (viz výše)

+2/0
13.4.2015 15:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.