Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Do třetice všeho zlého. Raketa přistála přesně, pak se převrátila

Společnost Space X se znovu pokusila o přistání prvního stupně rakety Falcon 9 na plošině v moři. Podobně jako při prvním pokusu se raketa na plošinu trefila, ale pak se převrátila. Povedl se však start této rakety, která veze zásoby na ISS.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J32a30n 55S72a45l17o18m59o87n 4559880811245

Když tak na to koukám, připomíná mi to balancování dvoumetrové tyče na nataženém prstu za větru. Ne že by to bylo nemožné, ale je to šíleně obtížné.

0/0
9.5.2015 17:32
Foto

J32i22ř29í 39D76o29b81r69ý 8831655545237

Dost lidi se pta, proc nepristavaji na pevnine nebo do jezere. Je to jednoduche, rakety startuji az na vzacne vyjimky vychodnim smerem. To kvuli tomu, ze rychlost rotace zeme se pak pricte k rychlosti rakety a usetri se palivo.

A startuje se z vychodniho pobrezi Floridy, tudiz by se musel ten stupen vracet nebo by musel doletet az na Kanáry.

0/0
16.4.2015 18:32

T27o17m82á30š 20H43o48l31e81č20e42k 3857572591175

Přistávají na moři, protože americké zákony jim to zatím nedovolí kvůli bezpečnosti na pevnině. Takže je to samozřejmě jen trenink do budoucna.

+2/0
15.4.2015 20:56

J73a55r43o59s27l92a97v 73H28o64r86á85k 5173152436140

Jako ze v budoucnu vyleti raketa nad Atlantik, prvni stupen se odpoji, vrati nad pevninu a tam pristane? Pane jo, to bude jeste vetsi machrovina nez je ted. :-)

+2/0
15.4.2015 23:08

J22a72n 52V34á73c69l38a16v45í55k 3942666711159

Při pohledu na vybuch po dopadu plosinu si clovek říká, ze urady vedi, proc to chteji videt otestovane mimo pevninu.

Nicmene SpaceX tomu neutece, pokud skutecne zacnou používat cross-feed u Falcon Heavy, tak první stupeň poleti podstatne dal.

0/−1
15.4.2015 23:30

R55o83m42a68n 64H76r84o90n35z57a 5406311746248

A můžete vysvětlit proč by použití cross-feed mělo znemožnovat přistání na pevnině? Na tu "úvahu" jsme velmi zvědav! Jestli nejste úplně padlý na hlavu, tak Vám musí být jasné, že z větší výšky se dá let déle řídit správným směrem. Tedy jsteli vaše úmysly nemají jiný důvod ;-) ...

0/0
16.4.2015 8:44

J76a38n 35V58á39c84l68a25v29í53k 3712276591769

Cross-feed má sloužit k tomu, aby střední stupeň mohl pracovat déle, takže k oddělení druhého stupně dojde dál od pobřeží a raketa bude mít vyšší rychlost směrem od pobřeží.

+1/−1
16.4.2015 12:56

R86o22m46a24n 40H58r98o20n10z25a 5796841736908

;-D. Vy jste nevysvětli důvod nemožnosti přistání na pevnině v důsledku použití systému přečerpávání paliva za letu, ale ten systém jste laicky popsal (prostřednictvím užitku). A víte že se dá řídit směr sestupu ? Závěr: NEODPOVĚDĚL JSTE NA OTÁZKU, která měla objasnit důlvod vaší pochybné úvahy.;-)

0/0
16.4.2015 13:39

J96a37n 56V44á44c79l75a59v85í79k 3472286421379

Protože první stupeň bude příliš daleko od pevniny a bude se od ní vzdalovat příliš rychle.

Výrazné změny směru sestupu jsou energeticky náročné, což vyžaduje palivo, což vyžaduje kratší provoz prvního stupně, což snižuje hmotnost, kterou lze vynést na orbit, což jde proti důvodům, proč se vlastně cross-feed uvažuje.

Možná své myšlenky směřujte spíš do Hawthorne.

0/0
16.4.2015 15:50

R33o65m80a52n 39H70r60o75n57z30a 5316581446918

Změnu sestupu je možno řídit i aerodynamicky s relativně přijatelnými energetickými nároky (jako teď u Falconu). Vaše "zdůvodnění" je mylné. Svědčí o tom i plánovaný pokus o přistání na pevninu v červenci tohoto roku (start je z Kalifornie).

0/0
16.4.2015 16:33

J63a44n 60V12á37c33l80a49v76í21k 3412796391689

Falcon Heavy s cross-feed bude letos v cervenci pristavat na pevnine v Kalifornii? Jinak pokud myslite ty stabilizacni mrize, tak to nejsou kridla a puvodni navrh s nimi ani nepocital.

+1/−1
16.4.2015 18:12

R78o18m89a73n 77H56r79o38n64z13a 5366531696478

Tedy vy jste "kousek" ;-D. A jak ty mříže působí? Duchovní nebo aerodynamickou silou ;-D ?

0/0
17.4.2015 11:18

J91a64n 79V10á28c73l31a61v98í96k 3502316951539

Slouzi ke stabilizaci při vysokych nadzvukových rychlostech, nikoli k manevrovani a o vztlaku nemůže byt rec. Podobne mrize najdete třeba na Soyuzu.

+1/0
17.4.2015 19:37

R36o21m73a30n 80H85r97o11n49z91a 5936411646208

Vaši reakci jsem našel až dnes.Tedy Václavíku, nevím jestli jste od přírody tak omezený nebo to jenom zkoušíte ;-). Mřížky (hypersonická kormidla) slouží k manévrování (o vztlaku jako křídle tam pochopitelně tam nemůže být řeč). Jestli je má Sojuz to nevím, ale určitě své jste schopen své tvrzení nějak doložit. A pokud nedoložítě. Nic se neděje. Výběhové typy mě nazajímají ;-D

0/0
20.4.2015 16:16
Foto

M73a23g19y 72G52r80e30n12d88e78l 6808412281567

Mate to pomylene. cross-feed znamena dlhsiu pracu prveho stupna a ako vysvetlil pan vaclavik, vyssiu rychlost a vzdialenost od pevniny. Prvy stupen NEMA ani kridla ani nic, cim by dokazalo "aerodynamicky" riadit navrat do bodu startu, ani priblizne. Pozrite si start raketoplanov, tam napriklad z riadiaceho strediska oznamuju "negative return", teda ze su prilis daleko a vysoko, aby sa vratili, ak sa nieco pokazi. V podstate tento princip plati aj na nosic Falconu - cim dlhsie bude fungovat prvy stupen, tym by potreboval (neumerne) viac paliva na to, aby sa vratil nazad. V podstate by to negovalo efektivitu.

+1/−1
16.4.2015 20:02

R22o45m47a65n 81H58r57o77n15z34a 5146761526608

Pomýlený jste vy, neb nevíte jakým způsobem se dosahuje delší doby hoření 1-.stupně - viz výše;-). Křídla fakt nemá, jsou nahrazeny mřížkou. A těm vaším dalším "úvahám" (zjm o vztahu "negative return" u Space Shuttle a Falcon 9) je škoda času se vyjadřovat. Jen pro vaši info: reusable technologie bude použitelná i pro Falcon heavy - zde se plánuje i návrat 2.stupně. Tak snad jim to vyjde. Už jste si mohl všimnout, že SpaceX děla věci jinak - prostě soukromá společnost;-).

0/0
17.4.2015 11:25

J10a69n 35V15á64c58l18a28v76í47k 3422276721939

To mate marne, on tomu rozumi lepe nez samotny SpaceX :-)

... nebo je to troll.

+1/−1
17.4.2015 19:40

R92o27m18a44n 48H41r29o89n44z26a 5356391156968

ty jsi troll, viď václavíku ;-)

0/0
20.4.2015 16:17

J69a58k72u82b 54H25e47g39e69n61b63a79r23t 9945714529724

A vy se domníváte, že manévrováním pomocí kormidel můžete odchýlit bod dopadu stupně po vstupu do atmosféry o DESÍTKY AŽ STOVKY KILOMETRŮ?

Ta kormidla tam jsou k udržení sestupové dráhy mířící na předem daný bod v oceánu bez značné spotřeby paliva. Nedělají z raketového stupně kluzák; to si asi pletete s ruským Bajkalem.

0/0
5.5.2015 16:46

D64a50n22i39e73l 15R23o42z36s34n69y64o 5380459155858

A proc nepristavaji do jezera? Proste snizit rychlost na minumum a pak s tim flaknout do vody (nebo kontejneru vyplneneho nehorlavym materialem tlumicim narazy).

0/−4
15.4.2015 18:29
Foto

M35a72g61y 98G12r56e20n40d22e13l 6238722941677

okamzite by to znicilo motory a to je to, co sa pokusaju riadenym pristatim zachranit, lebo to je najdrahsia cast prveho stupna.

+3/−1
15.4.2015 19:28

R64o49m32a85n 61H34r91o63n42z33a 5126271266788

pán zřejmě předpokládal (správně), že motory by byly při dosednutí již vypnuty...

0/0
16.4.2015 8:47
Foto

M41a53g44y 88G12r79e20n48d60e22l 6608602371497

To ale nemeni nic na tom, ze by to znicilo rozzeravene casti motora. Voda je asi 20x lepsi tepelny vodic ako vzduch (vzduch cca 0.027 (W·m−1·K−1) vs voda cca 0.596) a o slanej ani nehovoriac, ta je agresivna uz aj tak.

0/−1
16.4.2015 20:14

R43o15m50a72n 20H50r72o45n71z73a 5136811826178

To moc nesedí. Booster Space Shuttl také přistával do oceánu ;-)...

0/0
17.4.2015 12:06

J55a81k67u58b 21H30e37g41e92n74b21a82r17t 9145224829514

No a zachránili z něj jen ty masivní kusy ocelového pláště, ne jemnou mechaniku nebo nedej bože řídicí elektroniku. Ve výsledku to bylo skoro stejně drahé jako postavit nový.

0/0
25.4.2015 4:32

J55i83ř28í 53K90o60c66u55r52e75k 6595694365438

S tím jezerem na východ od Floridy to bude problém. Je tam Atlantik, v něm moc jezer není.

+8/−1
15.4.2015 20:43

R30o22m60a36n 40H84r28o67n62z37a 5606971466608

nejen v rusku, ale i v usa jsou světové strany 4 ;-) (i když v rusku by klidně zavedli pátou, jen aby byli lepší;-D)

0/−1
16.4.2015 8:50

P37e97t26r 60M52a29r21š31o26u61n 5125158176886

Ach jo. A kterym smerem se startuje (kam leti rakety? ) ano,na vychod. Proc jistě víte, kdyz tu tak fundovane radite v diskusi.... (nebo navychod od Floridy je pevnina o ktere nevime? Ze by bajna Atlantida?

+1/0
22.4.2015 22:21

J84o86z17e28f 41K47o80s96t87e45l59a54n89s57k47ý 8675262929436

Začiatky sú vždy ťažké. A zvlášť ťažké, keď sa do praxe uvádza nejaké revolučné riešenie. O opakovateľne použiteľné stupne rakety takýmto revolučným riešením určite sú...

Z vlastných skúseností viem, že veľa takýchto malých nezdarov je oveľa lepších ako jeden veľký. Cesta dopredu je totiž väčšinou veľa neúspechov občas korunovaných menším úspechom.

+3/0
15.4.2015 18:05

P16e12t32r 64Č38á53s74a 9405246157715

Když vidím tu "pidi plošinku" a velikost rakety, tak mi to připomnělo četbu z mládí, Sluneční jezero, od Ludvíka Součka. Tam také popisuje vertikální přistání rakety v Himalájích po návratu z Marsu, takto: 

"zasažení běžícího králíka do oka, jsme-li na roztočeném kolotoči, na houpacím koni, máme-li zavázané obě oči a ohnutou hlaveň pušky" 8-o

Opravdu se moc těším, až to SpaceX nepokazí nějaký blbý ventil, málo hydraulické kapaliny nebo jiné kurvítko :-)

Hlavně až to vychytají, a bude možné vracet všechny první stupně z Falcon Heavy, to bude teprve legrace :-)

+4/0
15.4.2015 15:18

G51a52b76r10i36e24l 56H63o20r10t11e81n 9181689233844

I přesto velký úspěch na cestě k funkčímu řešení. A třeba by to šlo vyřešit tak, že by se z plošiny vysunulo kotvící zařízení, pokud by počítač vyhodnotil, že se přistání podaří na střed - tím by se eliminoval i třeba vliv případného nárazového větru.

+5/0
15.4.2015 13:42
Foto

F13r28a86n20t58i79š50e77k 44K19š55í92r 2239686955

Věřím, že za nějaký čas budou prim v dobývání vesmíru hrát soukromé firmy.   Nastane zase závod o přivlastňování si kosmických těles a jejich následné využití.

+1/−1
15.4.2015 13:22
Foto

P37a29v86e19l 44M96a36r46t47i65n43e83k 9735915271293

Však ono to vyjde. Tohle je opravdu majstrstyk už jenom co předvádí doteď.

+12/0
15.4.2015 12:52

V46á50c43l26a60v 72Č36e36r41m96á83k 4863660287294

Podle videa už k úspěšnému přistání chybělo málo. Myslím, že místni škarohlídi se budou ještě do konce roku divit :-)

Musk na Twitteru ještě píše, že problém nejspíš byl ve zpozděné reakci regulace tahu na řídící systém a že to půjde snadno opravit. Tak mu držím palce :-)

+4/0
15.4.2015 12:23

A43l32e89x65a84n80d31r 75K28o68s43t23k27a 8402598146364

Počítám, že hardware mají v pořádku, jen musí doladit software, co přesně to má dělat když..

0/0
15.4.2015 14:29

V11á91c93l29a85v 41Č63e40r45m10á51k 4263770927244

Asi ne, psal tam něco ve smyslu že nějak nefungoval ventil ovladájící přívod paliva a oklysličovadla, proto to mělo zpozděné reakce na povely. Nemám to teď už před sebou. Takže tentokrát spíš asi HW.

+1/0
15.4.2015 14:35

J56a10n 58D12l51o26u98h59ý 7124379260859

Mno video zbytecne a ten druhy obrazek s loopem, nepusobi to na me, ze by to bylo az tak uplne pod kontrolou....;-D

0/−1
15.4.2015 12:21

P11e68t98r 34S49u12c64h10á34n63e87k 1971313475486

Nechte si poradit od Rusů. Oni ví jak na to.

0/−11
15.4.2015 12:03

J16o87s17e28f 28N20o40v70á11k 2412982115974

Ano? Která Ruská raketa má znovupoužitelný první stupeň?

+9/0
15.4.2015 12:14

M84i16l92a59n 85K16l24o38u79č10e26k 3610885948917

třeba to myslel tak, že sice nemaj žádnou takoviou raketu, ale jsou to takoví machři, že by mohli radit, protože ví jak na to, akorát to nepostavili, asi proto, že se jim nechtělo, tak mi to vysvětlil tady jeden týpek, že rusáci by sice mohli postavit třeba auto na úrovni bmw, ale nechce se jim, raději si ho koupí jinde.

+12/0
15.4.2015 12:17

J18a60r51o24m44í96r 79K49r71á66l 4240539114679

;-D

+1/0
16.4.2015 5:37

R10o49m42a18n 15S23t28o49n59e27k 1319313869261

Rusové by popřely že přistaní bylo neúspěšné a všechny zmínky o neúspěchu by byly vymazány, z tím mají už dlouhodobé zkušenosti :-)

+8/0
15.4.2015 12:59

V92l24a20d67i67m26í35r 13H60o59l38ý 8414691616917

Rusové (Sověti) měli při dobývání kosmického prostoru jen samé úspěchy a všechny ty ošklivé povídačky, které začala západní propaganda po pádu Sovětského Svazu vypouštět (SS-7, Komarov, Sojuz 11..) nemají reálný základ.

Vymysleli si je agenti CIA!!!

;-)

+6/−1
15.4.2015 14:51

O85n66d80ř29e73j 85Č97a22p39k76a 6701861733354

Rus tohle plánoval akorát na Energii a to byla ve srovnání s Falconem obrovská kráva... něco vhodného tak na počáteční výstavbu kosmické stanice nebo lodi k Marsu, ne na rutinní zásobování. Takže jejich řešení (i kdyby ten projekt pro nedostatek peněz po skončení studené války nezařízli) by tady moc platné nebylo.

+1/0
15.4.2015 14:37

S30t30a85n22i81s54l41a21v 92T51o39r68o78s 7799256249373

A proč tedy nepřistane někde na pláni, kde je víc místa?

+2/−1
15.4.2015 11:40

J60a68r39o52m44í32r 73K86r25á53l 4330939424949

A kde máte v Atlantiku vhodnou pláň ? 8-o

+3/−1
15.4.2015 11:43

S15t26a48n76i82s10l58a68v 49T61o26r86o10s 7139596589473

no právě, proč v Atlantiku?

+1/−1
15.4.2015 11:44

J53a98r33o35m64í98r 47K14r75á62l 4280499594359

Protože se z Floridy startuje východním směrem ? ;-)  No a na návrat, nebo pokračování (třeba do Afriky) by bylo potřeba o dost víc paliva.

+6/−1
15.4.2015 11:47

S93t53a73n55i68s30l20a74v 62T20o72r67o35s 7929856839303

chápu, že startuje proti rotaci Země, ale jestli by pak nebylo nakonec lepší postavit odpalovací rampu někde jinde, než na Floridě, pokud se tak zoufale snaží o přistání. Na té vodě to moc snadné není, jednou jsou vlny, podruhé vítr, plošina malá, no nevím. ESA taky nevypouští rakety za každou cenu z Evropy.

+1/−2
15.4.2015 11:55

J87a91r27o67s93l93a89v 38H63o29r36á33k 5733632246750

Tak nevim, ale vystavenim celeho kosmodromu nekde jinde by se vam ten ekonomicky efekt zachranenych prvnich stupnu malinko snizil, ne? :-)

+1/0
15.4.2015 11:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.