Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Do třetice všeho zlého. Raketa přistála přesně, pak se převrátila

Společnost Space X se znovu pokusila o přistání prvního stupně rakety Falcon 9 na plošině v moři. Podobně jako při prvním pokusu se raketa na plošinu trefila, ale pak se převrátila. Povedl se však start této rakety, která veze zásoby na ISS.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J13a25n 60S93a65l70o19m82o32n 4419590131545

Když tak na to koukám, připomíná mi to balancování dvoumetrové tyče na nataženém prstu za větru. Ne že by to bylo nemožné, ale je to šíleně obtížné.

0/0
9.5.2015 17:32
Foto

J49i77ř54í 12D69o44b74r70ý 8281365735177

Dost lidi se pta, proc nepristavaji na pevnine nebo do jezere. Je to jednoduche, rakety startuji az na vzacne vyjimky vychodnim smerem. To kvuli tomu, ze rychlost rotace zeme se pak pricte k rychlosti rakety a usetri se palivo.

A startuje se z vychodniho pobrezi Floridy, tudiz by se musel ten stupen vracet nebo by musel doletet az na Kanáry.

0/0
16.4.2015 18:32

T80o28m75á86š 52H11o74l93e37č44e28k 3447742741185

Přistávají na moři, protože americké zákony jim to zatím nedovolí kvůli bezpečnosti na pevnině. Takže je to samozřejmě jen trenink do budoucna.

+2/0
15.4.2015 20:56

J68a24r27o92s45l74a39v 48H32o17r77á10k 5443312896840

Jako ze v budoucnu vyleti raketa nad Atlantik, prvni stupen se odpoji, vrati nad pevninu a tam pristane? Pane jo, to bude jeste vetsi machrovina nez je ted. :-)

+2/0
15.4.2015 23:08

J87a85n 86V83á51c43l94a79v40í84k 3182266151589

Při pohledu na vybuch po dopadu plosinu si clovek říká, ze urady vedi, proc to chteji videt otestovane mimo pevninu.

Nicmene SpaceX tomu neutece, pokud skutecne zacnou používat cross-feed u Falcon Heavy, tak první stupeň poleti podstatne dal.

0/−1
15.4.2015 23:30

R20o36m93a35n 15H56r11o43n38z42a 5516791536788

A můžete vysvětlit proč by použití cross-feed mělo znemožnovat přistání na pevnině? Na tu "úvahu" jsme velmi zvědav! Jestli nejste úplně padlý na hlavu, tak Vám musí být jasné, že z větší výšky se dá let déle řídit správným směrem. Tedy jsteli vaše úmysly nemají jiný důvod ;-) ...

0/0
16.4.2015 8:44

J73a11n 39V71á47c58l40a57v87í90k 3652356281469

Cross-feed má sloužit k tomu, aby střední stupeň mohl pracovat déle, takže k oddělení druhého stupně dojde dál od pobřeží a raketa bude mít vyšší rychlost směrem od pobřeží.

+1/−1
16.4.2015 12:56

R62o59m65a22n 43H72r96o50n15z19a 5256421836548

;-D. Vy jste nevysvětli důvod nemožnosti přistání na pevnině v důsledku použití systému přečerpávání paliva za letu, ale ten systém jste laicky popsal (prostřednictvím užitku). A víte že se dá řídit směr sestupu ? Závěr: NEODPOVĚDĚL JSTE NA OTÁZKU, která měla objasnit důlvod vaší pochybné úvahy.;-)

0/0
16.4.2015 13:39

J57a53n 41V71á88c25l15a39v54í45k 3772556281629

Protože první stupeň bude příliš daleko od pevniny a bude se od ní vzdalovat příliš rychle.

Výrazné změny směru sestupu jsou energeticky náročné, což vyžaduje palivo, což vyžaduje kratší provoz prvního stupně, což snižuje hmotnost, kterou lze vynést na orbit, což jde proti důvodům, proč se vlastně cross-feed uvažuje.

Možná své myšlenky směřujte spíš do Hawthorne.

0/0
16.4.2015 15:50

R47o13m68a79n 37H63r79o77n75z38a 5466801816338

Změnu sestupu je možno řídit i aerodynamicky s relativně přijatelnými energetickými nároky (jako teď u Falconu). Vaše "zdůvodnění" je mylné. Svědčí o tom i plánovaný pokus o přistání na pevninu v červenci tohoto roku (start je z Kalifornie).

0/0
16.4.2015 16:33

J94a30n 56V14á74c84l98a43v58í93k 3452126411339

Falcon Heavy s cross-feed bude letos v cervenci pristavat na pevnine v Kalifornii? Jinak pokud myslite ty stabilizacni mrize, tak to nejsou kridla a puvodni navrh s nimi ani nepocital.

+1/−1
16.4.2015 18:12

R15o30m44a86n 54H44r13o12n49z45a 5156291736798

Tedy vy jste "kousek" ;-D. A jak ty mříže působí? Duchovní nebo aerodynamickou silou ;-D ?

0/0
17.4.2015 11:18

J77a13n 35V18á43c81l43a34v88í72k 3802426621139

Slouzi ke stabilizaci při vysokych nadzvukových rychlostech, nikoli k manevrovani a o vztlaku nemůže byt rec. Podobne mrize najdete třeba na Soyuzu.

+1/0
17.4.2015 19:37

R53o74m43a34n 31H56r72o54n93z58a 5356471296918

Vaši reakci jsem našel až dnes.Tedy Václavíku, nevím jestli jste od přírody tak omezený nebo to jenom zkoušíte ;-). Mřížky (hypersonická kormidla) slouží k manévrování (o vztlaku jako křídle tam pochopitelně tam nemůže být řeč). Jestli je má Sojuz to nevím, ale určitě své jste schopen své tvrzení nějak doložit. A pokud nedoložítě. Nic se neděje. Výběhové typy mě nazajímají ;-D

0/0
20.4.2015 16:16
Foto

M79a20g98y 54G21r29e65n55d67e37l 6688592881797

Mate to pomylene. cross-feed znamena dlhsiu pracu prveho stupna a ako vysvetlil pan vaclavik, vyssiu rychlost a vzdialenost od pevniny. Prvy stupen NEMA ani kridla ani nic, cim by dokazalo "aerodynamicky" riadit navrat do bodu startu, ani priblizne. Pozrite si start raketoplanov, tam napriklad z riadiaceho strediska oznamuju "negative return", teda ze su prilis daleko a vysoko, aby sa vratili, ak sa nieco pokazi. V podstate tento princip plati aj na nosic Falconu - cim dlhsie bude fungovat prvy stupen, tym by potreboval (neumerne) viac paliva na to, aby sa vratil nazad. V podstate by to negovalo efektivitu.

+1/−1
16.4.2015 20:02

R41o70m16a22n 80H10r57o74n11z79a 5976261176328

Pomýlený jste vy, neb nevíte jakým způsobem se dosahuje delší doby hoření 1-.stupně - viz výše;-). Křídla fakt nemá, jsou nahrazeny mřížkou. A těm vaším dalším "úvahám" (zjm o vztahu "negative return" u Space Shuttle a Falcon 9) je škoda času se vyjadřovat. Jen pro vaši info: reusable technologie bude použitelná i pro Falcon heavy - zde se plánuje i návrat 2.stupně. Tak snad jim to vyjde. Už jste si mohl všimnout, že SpaceX děla věci jinak - prostě soukromá společnost;-).

0/0
17.4.2015 11:25

J19a76n 81V94á61c51l54a77v73í35k 3302436471979

To mate marne, on tomu rozumi lepe nez samotny SpaceX :-)

... nebo je to troll.

+1/−1
17.4.2015 19:40

R16o16m64a71n 67H91r23o32n52z23a 5656291436148

ty jsi troll, viď václavíku ;-)

0/0
20.4.2015 16:17

J19a28k56u93b 21H42e46g90e54n72b96a47r34t 9625954799904

A vy se domníváte, že manévrováním pomocí kormidel můžete odchýlit bod dopadu stupně po vstupu do atmosféry o DESÍTKY AŽ STOVKY KILOMETRŮ?

Ta kormidla tam jsou k udržení sestupové dráhy mířící na předem daný bod v oceánu bez značné spotřeby paliva. Nedělají z raketového stupně kluzák; to si asi pletete s ruským Bajkalem.

0/0
5.5.2015 16:46

D47a61n59i68e93l 24R35o58z24s18n85y33o 5680399425178

A proc nepristavaji do jezera? Proste snizit rychlost na minumum a pak s tim flaknout do vody (nebo kontejneru vyplneneho nehorlavym materialem tlumicim narazy).

0/−4
15.4.2015 18:29
Foto

M50a67g54y 77G36r31e14n61d25e61l 6918742301667

okamzite by to znicilo motory a to je to, co sa pokusaju riadenym pristatim zachranit, lebo to je najdrahsia cast prveho stupna.

+3/−1
15.4.2015 19:28

R59o36m71a32n 27H66r83o45n25z13a 5316441966338

pán zřejmě předpokládal (správně), že motory by byly při dosednutí již vypnuty...

0/0
16.4.2015 8:47
Foto

M59a66g84y 43G64r39e83n94d51e11l 6638252571967

To ale nemeni nic na tom, ze by to znicilo rozzeravene casti motora. Voda je asi 20x lepsi tepelny vodic ako vzduch (vzduch cca 0.027 (W·m−1·K−1) vs voda cca 0.596) a o slanej ani nehovoriac, ta je agresivna uz aj tak.

0/−1
16.4.2015 20:14

R52o41m32a60n 38H56r58o59n61z46a 5216741336158

To moc nesedí. Booster Space Shuttl také přistával do oceánu ;-)...

0/0
17.4.2015 12:06

J52a50k56u90b 34H79e11g57e76n57b19a89r82t 9645834699674

No a zachránili z něj jen ty masivní kusy ocelového pláště, ne jemnou mechaniku nebo nedej bože řídicí elektroniku. Ve výsledku to bylo skoro stejně drahé jako postavit nový.

0/0
25.4.2015 4:32

J11i19ř85í 91K82o80c69u16r49e74k 6105144485318

S tím jezerem na východ od Floridy to bude problém. Je tam Atlantik, v něm moc jezer není.

+8/−1
15.4.2015 20:43

R88o16m78a52n 10H54r71o90n76z94a 5946641736508

nejen v rusku, ale i v usa jsou světové strany 4 ;-) (i když v rusku by klidně zavedli pátou, jen aby byli lepší;-D)

0/−1
16.4.2015 8:50

P47e73t92r 74M91a77r19š65o46u22n 5695698866846

Ach jo. A kterym smerem se startuje (kam leti rakety? ) ano,na vychod. Proc jistě víte, kdyz tu tak fundovane radite v diskusi.... (nebo navychod od Floridy je pevnina o ktere nevime? Ze by bajna Atlantida?

+1/0
22.4.2015 22:21

J83o15z11e53f 37K35o30s82t14e22l83a25n94s20k41ý 8905962279166

Začiatky sú vždy ťažké. A zvlášť ťažké, keď sa do praxe uvádza nejaké revolučné riešenie. O opakovateľne použiteľné stupne rakety takýmto revolučným riešením určite sú...

Z vlastných skúseností viem, že veľa takýchto malých nezdarov je oveľa lepších ako jeden veľký. Cesta dopredu je totiž väčšinou veľa neúspechov občas korunovaných menším úspechom.

+3/0
15.4.2015 18:05

P28e67t75r 80Č35á22s69a 9225336697655

Když vidím tu "pidi plošinku" a velikost rakety, tak mi to připomnělo četbu z mládí, Sluneční jezero, od Ludvíka Součka. Tam také popisuje vertikální přistání rakety v Himalájích po návratu z Marsu, takto: 

"zasažení běžícího králíka do oka, jsme-li na roztočeném kolotoči, na houpacím koni, máme-li zavázané obě oči a ohnutou hlaveň pušky" 8-o

Opravdu se moc těším, až to SpaceX nepokazí nějaký blbý ventil, málo hydraulické kapaliny nebo jiné kurvítko :-)

Hlavně až to vychytají, a bude možné vracet všechny první stupně z Falcon Heavy, to bude teprve legrace :-)

+4/0
15.4.2015 15:18

G82a39b66r86i16e71l 93H51o37r48t30e63n 9691809893754

I přesto velký úspěch na cestě k funkčímu řešení. A třeba by to šlo vyřešit tak, že by se z plošiny vysunulo kotvící zařízení, pokud by počítač vyhodnotil, že se přistání podaří na střed - tím by se eliminoval i třeba vliv případného nárazového větru.

+5/0
15.4.2015 13:42
Foto

F82r98a33n54t25i51š63e67k 26K18š33í74r 2409676235

Věřím, že za nějaký čas budou prim v dobývání vesmíru hrát soukromé firmy.   Nastane zase závod o přivlastňování si kosmických těles a jejich následné využití.

+1/−1
15.4.2015 13:22
Foto

P95a23v47e39l 54M57a18r13t69i95n55e89k 9675975131163

Však ono to vyjde. Tohle je opravdu majstrstyk už jenom co předvádí doteď.

+12/0
15.4.2015 12:52

V98á45c45l85a22v 10Č24e49r40m75á98k 4693960477294

Podle videa už k úspěšnému přistání chybělo málo. Myslím, že místni škarohlídi se budou ještě do konce roku divit :-)

Musk na Twitteru ještě píše, že problém nejspíš byl ve zpozděné reakci regulace tahu na řídící systém a že to půjde snadno opravit. Tak mu držím palce :-)

+4/0
15.4.2015 12:23

A20l68e34x33a50n31d51r 45K28o74s94t62k58a 8692618946694

Počítám, že hardware mají v pořádku, jen musí doladit software, co přesně to má dělat když..

0/0
15.4.2015 14:29

V12á33c39l93a80v 10Č95e97r97m97á77k 4583470157324

Asi ne, psal tam něco ve smyslu že nějak nefungoval ventil ovladájící přívod paliva a oklysličovadla, proto to mělo zpozděné reakce na povely. Nemám to teď už před sebou. Takže tentokrát spíš asi HW.

+1/0
15.4.2015 14:35

J76a44n 30D42l73o62u83h57ý 7104279210279

Mno video zbytecne a ten druhy obrazek s loopem, nepusobi to na me, ze by to bylo az tak uplne pod kontrolou....;-D

0/−1
15.4.2015 12:21

P65e78t77r 79S38u56c94h23á89n25e86k 1331373515336

Nechte si poradit od Rusů. Oni ví jak na to.

0/−11
15.4.2015 12:03

J52o66s68e37f 88N40o80v35á40k 2612952605274

Ano? Která Ruská raketa má znovupoužitelný první stupeň?

+9/0
15.4.2015 12:14

M75i38l76a69n 82K59l42o28u29č96e29k 3890205188867

třeba to myslel tak, že sice nemaj žádnou takoviou raketu, ale jsou to takoví machři, že by mohli radit, protože ví jak na to, akorát to nepostavili, asi proto, že se jim nechtělo, tak mi to vysvětlil tady jeden týpek, že rusáci by sice mohli postavit třeba auto na úrovni bmw, ale nechce se jim, raději si ho koupí jinde.

+12/0
15.4.2015 12:17

J28a43r19o46m20í60r 14K42r57á83l 4370169844539

;-D

+1/0
16.4.2015 5:37

R47o27m42a95n 76S47t60o48n27e50k 1769193149321

Rusové by popřely že přistaní bylo neúspěšné a všechny zmínky o neúspěchu by byly vymazány, z tím mají už dlouhodobé zkušenosti :-)

+8/0
15.4.2015 12:59

V68l48a46d78i31m93í16r 96H52o59l49ý 8664701956287

Rusové (Sověti) měli při dobývání kosmického prostoru jen samé úspěchy a všechny ty ošklivé povídačky, které začala západní propaganda po pádu Sovětského Svazu vypouštět (SS-7, Komarov, Sojuz 11..) nemají reálný základ.

Vymysleli si je agenti CIA!!!

;-)

+6/−1
15.4.2015 14:51

O84n54d52ř57e74j 81Č78a86p93k43a 6691361793254

Rus tohle plánoval akorát na Energii a to byla ve srovnání s Falconem obrovská kráva... něco vhodného tak na počáteční výstavbu kosmické stanice nebo lodi k Marsu, ne na rutinní zásobování. Takže jejich řešení (i kdyby ten projekt pro nedostatek peněz po skončení studené války nezařízli) by tady moc platné nebylo.

+1/0
15.4.2015 14:37

S67t68a11n55i80s72l19a47v 58T83o89r46o49s 7749826559193

A proč tedy nepřistane někde na pláni, kde je víc místa?

+2/−1
15.4.2015 11:40

J75a63r29o41m94í34r 61K39r50á89l 4610529454609

A kde máte v Atlantiku vhodnou pláň ? 8-o

+3/−1
15.4.2015 11:43

S66t36a80n83i89s48l20a89v 32T19o47r95o67s 7669376419143

no právě, proč v Atlantiku?

+1/−1
15.4.2015 11:44

J14a47r33o93m71í59r 83K72r43á49l 4250409824579

Protože se z Floridy startuje východním směrem ? ;-)  No a na návrat, nebo pokračování (třeba do Afriky) by bylo potřeba o dost víc paliva.

+6/−1
15.4.2015 11:47

S94t23a32n32i20s68l89a91v 17T98o85r41o20s 7939976659933

chápu, že startuje proti rotaci Země, ale jestli by pak nebylo nakonec lepší postavit odpalovací rampu někde jinde, než na Floridě, pokud se tak zoufale snaží o přistání. Na té vodě to moc snadné není, jednou jsou vlny, podruhé vítr, plošina malá, no nevím. ESA taky nevypouští rakety za každou cenu z Evropy.

+1/−2
15.4.2015 11:55

J12a18r84o56s14l22a66v 94H76o96r21á56k 5983932596490

Tak nevim, ale vystavenim celeho kosmodromu nekde jinde by se vam ten ekonomicky efekt zachranenych prvnich stupnu malinko snizil, ne? :-)

+1/0
15.4.2015 11:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.