Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeing 787 se musí každých osm měsíců restartovat, jinak spadne software

Primitivní chyba v palubním softwaru letadla Boeing 787 Dreamliner může podle amerického úřadu pro bezpečnost v letectví způsobit ztrátu kontroly nad strojem. Na vině je špatně zvolený způsob ukládání času. Po 248 dnech se musí software restartovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M21i59c55h82a54l 89C11h25a42l40u65p31a 6908960989133

"V případě Boeingu 787 jde zřejmě o chybu proměnné pro ukládání čísel, která má 32 bitů a může tak uložit maximálně čísla menší než 231 = 2147483648"

To záleží na tom, jestli je proměnná znaménková nebo bez (pak by to bylo 2^32-1). Některé jazyky mají obojí, některé jenom znaménkové typy.

Jinak problém není ani tak šetření paměti (k přetečení musí logicky dojít vždycky, pokud to běží dostatečně dlouho) jako v tom, jak se na to reaguje. Pokud potřebuji mít stoletou historii od zapnutí, tak to prostě budu ukládat jako datetime, pokud se to týká jenom krátkých období, tak to stačí jednou za čas v kódu vynulovat aniž by to způsobilo nějaké nežádoucí chování.

0/0
6.5.2015 21:27

P68e24t43r 31H87á19j38e54k 4440612211604

Svého času Ms Windows 95, pokud běžely cca 35 dní, došlo u nich k přetečení počitadla up-time a spadly. Pokud tedy nespadlz už předtím z jiného důvodu.

0/0
6.5.2015 8:47

M79i96c23h79a91l 97C18h43a33l48u18p27a 6768200299733

Popravdě pochybuji, že by těch 38 dní vůbec vydržely běžet. A třeba je to mýtus, zkoušel to někdo doopravdy?

+1/0
6.5.2015 21:36

P70a57v77e85l 65M53e19c77e50r 3342964815149

Tohle mi připomíná staré dobré časy s Baldur's Gate a Icewind Dale. Sníst diamant, máte nula diamantů. Sníst ho znova, máte 2^16-1 diamantů. ;-D

+1/0
6.5.2015 8:09

J20a30n 42D38l31o27u29h59ý 7734329810629

Transport tycoon - stacilo postavit tunel pres celou mapu a penize se neodecetli a pricetli :-D

0/0
6.5.2015 8:19

J75a64n 60D95l65o20u68h44ý 7674959650759

Ale pricetli

0/0
6.5.2015 8:19

M55a16r69t29i71n 55P93o25s13p33í12š16i78l 8955591906687

ale přičetly

0/0
6.5.2015 11:42

M10i47c74h25a19l 10C92h23a21l39u64p61a 6248170549543

Taky jsem to četl, ale prakticky nevyzkoušel. V TT Deluxe to už stejně nešlo.

0/0
6.5.2015 21:27

J85a32n 60D96l56o14u78h16ý 7784399720589

Musela to byt uplne ta prvni verze pro ms-dos co sla spustit i na 386ce ;-)

0/−1
7.5.2015 7:59

J80a98n 16D28l98o44u29h31ý 7504659550239

Vubec nechapu, proc preteceni promene do ktere se asi uklada cas, ktery resi asi pocet hodin v chodu, ma vliv na vypnuti cehokoliv v letadle. Z programatorakeho hlediska to je klasicke osetreni vyjimky (rescue) a ten kdo to programoval nerozlisuje "jaka" vyjimka nastala. Proste kdyz dana sekvence kodu shori (z jakehokoliv duvodu) pravdebodobne to vzdy vypne generatory. To je nebezpecne i kdyby k zadnemu pretekani nedochazelo! Jinymi slovy jakakoliv chyba v teto casti kodu znamena letadlo bez proudu!

0/0
6.5.2015 8:05
Foto

P56a17v41e89l 41K11a95s77í56k29, 56T44e61c44h64n30e40t95.85c45z

To je možné, že jakákoli NEOŠETŘENÁ chyba znamená failsafe režim u daného generátoru. Ale generátory jsou tam čtyři a je VELMI malá šance, že by ke stejné chybě nezávisle došlo u všech generátorů. Ale v tom je právě tahle chyba zákeřná, protože pokud dojde k souběžnému zapnutí, tak po 248 dnech dojde k souběžnému vypnutí.

+1/0
6.5.2015 10:42

J51o21s23e15f 20M64i27k93o85v14e88c 5407193148896

http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2012020501

26. června 1988 prováděl kapitán Michel Asseline v letounu Airbus A320 patřícíhospolečnosti Air France nízký průlet nad malým letištěm v Habsheimu, kdeprobíhal letecký den.  Kvůli ležérnímupřístupu Air France k letovým plánům, ležérnímu přístupu posádky k navigacia přibližovacímu manévru a ležérnímu přístupu všech ke všemu, jak je ostatněve Francii národním zvykem, prolétával Asseline nad ranvejí letiště nikolive výšce 100 stop, ale pouhých 30 stop. To by nebylo tak špatné, dokonceby to bylo efektní, kdyby na konci dráhy nebyly vzrostlé stromy. Když copilotMaziére kapitána upozornil na stromy před letadlem, prohlásil, aby si nedělalstarosti. Dal plný plyn a přitáhl sidestick (video).Bohužel Asseline v tomto případě neovládal letadlo, ale ovládal počítač,a až ten ovládal letadlo, říká se tomu fly-by-wire. V tomto případě řídícípočítač, patrně také francouzského původu usoudil, že mezi požadavkem pilotaa programem existuje nepřekonatelný rozpor a proto nebude dělat nic. Vsouboji pilota s letadlem tak vyhrálo letadlo, které následně vítězoslavněvletělo na konci ranveje do lesa. Co bylo příčinou rozporu mezipočítačem a pilotem? Počítač měl jako bezpečnostní opatření vestavěnouochranu proti překročení maximálního úhlu náběhu, nedovoloval tedy letadlustoupat příliš strmě, aby nedošlo ke ztrátě vztlaku a pádu. Na druhou stranuAsseline strmě stoupat potřeboval, jeho problém nebyl úhel náběhu a hypotetickáztráta vztaku, ale velmi reálná srážka se stromy. Je velmi pravděpodobné,že nebýt francouzského computeuru, Asseline by stromy přeletěl,protože přece jen nepožadoval po letadle nic mimořádného (B-747 vtomto klipu žabožroutskou avioniku neměl) a ochrana proti překročenímezního úhlu měla vestavěnou nějakou rezervu.

+2/0
5.5.2015 21:18
Foto

V24l23a47s15t82a 60C26o38u34f63a53l 7837449249885

Úhel náběhu se nerovná úhlu stoupání. Jde o úhel, který svírá podélná osa letadla s trajektorií letu promítnutou do vertikální roviny. Jinak také úhel mezi osou X letadlové souřadnicové soustavy a osou X´ letové souřadnicové soustavy. Označuje se písmenem Alfa.

0/0
5.5.2015 21:36

J34o64s29e14f 11M42i11k30o34v24e17c 5197733678886

Dík za informaci. Ale citovaný článek není odborný popis nehody, chce poukázat na kontraproduktivnost některých bezpečnostních opatření. Zkuste jej celý, není to jen letectví, kde touha po absolutním vyloučení chyby člověka vedla ke katastrofě.

+1/0
6.5.2015 6:47

I47v40o 71J29a50n81á35č23e34k 8293223861582

Tak ono je to popis, který je zaměřen účelově. Obecně bych řekl, že kdyby tam ochrana nebyla, tak by to sice zvedl, ale jen čumák, nikoliv letadlo, protože to jaksi nemělo rychlost. No a pak by spadl stejně jen z většího náklonu a mám obavu, že by následky byly mnohem horší. Tak to dopadle ještě hodně dobře, protože pokud jste viděl video, tak byste určitě nevsadil ani korunu na to, že z toho většina lidí vyvázla živá...

0/0
6.5.2015 15:46

P61e36t30r 13H15á61j49e68k 4350172701874

No, tak problém v tomto případě byl, že proudové motory mají mezi "přidáním plynu" a reálným náběhem tahu prodlevu několik vteřin.  Letadlo letělo nízkou rychlostí a při vzýšení úhlu stoupání by došlo ke ztrátě rychlosti a následnému pádu. Letadlo by tedy pravděpodobně přeletělo prvních pár stromů a pak by si keclo do lesa zvrchu.

Jednoznačně chyba pilota - letěl příliš nízko, příliš pomalu a reagoval pozdě. Pokud byl zacvičený na toto letadlo, měl by o specifikách systému fly-by-wire vědět.

0/0
6.5.2015 8:43

I92v87o 33J97a72n86á57č49e86k 8333813641922

Motory ale nabíhají pomalu vždycky, jinak to nejde, nešlo o FBW, ale chtělo se to na FBW prostě hodit. Je to jako u auta s velkým turbem, nějakou dobu trvá, než se roztočí a dodá potřebný tlak.

0/0
6.5.2015 15:47

L41i62b20o39r 10W90a24l82i49c93h14i20e11w57i34c98z 3628396687824

Je to něco podobného, jako když někdo používá na WIN ve smyčce počítadlo TickCount a nepohlídá si resetování počítadla. To pak "tikátko" po cca 2 měsících netiká. Božsky se takové chuťovky hledají. :-)

0/0
5.5.2015 20:12

O35n62d58ř37e50j 47L70a72u98r35i79n 4705361707517

Žádné letadlo není "živé" (tj. pod proudem) nepřetržitě 240 dní, tudíž tato chyba je nerelevantní a nepředstavuje žádné bezpečnostní riziko.

0/0
5.5.2015 20:04

M50i19c67h44a92l 86J48a98r83o22š 7954240612585

Pamatuji si krizi v roce 2009, jak velká dopravní letadla stála měsíce bez pohybu na ploše. Asi ne celých 240 dní, ale mohlo to být blízko.

0/0
5.5.2015 20:32

T85o57m63á97š 38Š40a81p34o69v90a38l28o24v 2574694329761

A když stojí na ploše, jsou pod proudem?

0/0
6.5.2015 1:46

M58i17c24h40a28l 45J80a44r36o77š 7464410352845

Ano, každé letadlo na zemi buď jede na generátor nebo je připojeno parkovacím kabelem.

0/0
6.5.2015 7:48

I22v85o 50J71a80n42á94č88e26k 8793273391252

Mám obavu, že vůbec netušíte, která bije...

0/0
6.5.2015 15:41

P77a39v78e75l 16F72o46l17t47á28n 4670212814

Ten, kdo dokáže napsat a myslet vážně slova:

"V případě „problému roku 2000" se ukázalo, že panika z jevu nazvaného Y2K vysoce překročila skutečné dopady. Až na několik lokálních incidentů…",

není zrovna moc chytrý. Právě proto, že nastala panika, se skoro vše potřebné opravilo a došlo jen "… na několik lokálních incidentů…"

+5/−2
5.5.2015 19:42
Foto

P63a12v61e44l 92K44a16s26í41k72, 85T87e89c80h59n41e36t95.10c12z

Já si nemyslím, že panika něčemu pomohla :-) Rozhodně ne ta mezi běžnými spotřebiteli, kteří si kupovali nové PC, protože měli strach, že to staré jim o půlnoci zapálí dům.

+1/−5
5.5.2015 21:45

P66e51t65r 59M71a73c93h 6276470934

To je docela naivni postoj. Vsechny dulezite provozy, banky, jaderne elektrarny, nemocnice a podobne mesice pred tim proverovali sve systemy a s predstihem resili nalezene problemy. Ucastnil jsem se toho. Bylo to narocne, nakladne, ale vyplatilo se to. Stacilo by, aby se opomnela nejaka blba digitalni ochrana, ktera by na to reagovala vypnutim parvedeni a mohlo by dojit treba k blackoutu. Tyhle problemy maji pak tendenci se dominove a lavinove sirit a v synergickem efektu pachat velke skody.

+5/0
6.5.2015 0:22

G28a39b88r27i39e43l 53H33o44r21t23e83n 9141539903854

Musíme se prostě smířit s tím, že ač má pan Kasík ve zvyku jiná témata řešit do hloubky, tady kdo ví proč zaujal značně povrchní stanovisko. Já v té době působil v dopravě, kde se v souvislosti s Y2K řešilo spoustu problémů a ačkoliv by následky jejich neřešení s vysokou pravděpodobností nebyly katastrofální, rozhodně by byly velmi drahé. A jen díky medializaci a jisté panice se na to uvolnily prostředky.

0/0
6.5.2015 9:25

T34o22m14a79s 50H27a64c53e40k 6974527895707

Pri vsi ucte ja zase vim ze problemy by to nadelalo. Ano, dum by to nezapalilo, ale napriklad na vyplate by jste to pocitil vyznamne.

Ja jsem v te dobe delal Y2K compliance pro jednu stredni firmu (cca 3000 zamestnancu) a muzu Vam rici ze by byl velky problem jak s vyplatama a vubec cimkoliv v Payroll (odmeny, naroky, volno,...) tak i ve Finance (payables, receivables - sorry neznam cesky ekvivalent, skladove hospodarstvi, odpisy,...). Problemy s evidenci studentu... proste temer vsude kde se vyuzivaly tehdejsi databaze. A to je prosim jen obycejna "administrativni" firma. Znam lidi co to delali pro vyrobni zavody a tam to pr bylo jeste hustsi. Nemluve o financnich institucich a pod.

Vim kolik prace bylo udelano pro to aby prave Y2K nic nezpusobil a proto mne kecy o tom ze vlastne nic se nestalo ze vse bylo zbytecne pekne stvou.

+1/0
6.5.2015 9:18

R98e27n67é 32Š22r43ů95t69e60k 8478155186918

Furt lepší než CityElefant, ten se při ledovce restartuje každé ujeté 2m. ;-D

+2/0
5.5.2015 18:47
Foto

M84a86r28t62i96n 73F73a46l60t88ý46n 9961756634848

Strašně "rád" si, pane Kasíku, přečtu tuny odborného textu v angličtině. A to si myslím, že anglicky obstojně umím - neb mne to živí v práci.

Kam nahodíte wiki odkaz příště? Na čínštinu? ?Rv

0/−7
5.5.2015 18:43

T58o29m85á52š 82T33a27t53í89č70e70k 5570302350858

Musím se zastat redakce. Technet má místama šmrnc vědečnosti, k čemuž citace v angličtině patří.

+6/0
5.5.2015 20:11
Foto

P16a95v87e65l 39K46a90s43í33k78, 52T19e20c79h70n55e58t58.47c49z

Odkazuji na ty zdroje, ze kterých v tom daném případě vycházím.

+2/0
5.5.2015 21:46
Foto

P73a94v32e84l 74K41a96s57í90k49, 52T48e60c54h91n58e41t46.26c92z

Vidím tam odkaz na tu zprávu, o které píšu (to je asi jasné, že je v angličtině), na vyjádření Boeingu (také v angličtině) a na článek v Guardianu (protože z toho jsem přebral některé poznatky). Pak je tam anglický tweet, který mě pobavil a dobře ilustruje situaci. No a poslední dva odkazy jsou na "okrajové" záležitosti, opět v angličtině, protože mi přišly jako nejlepší stránky pro rychlý přehled. 

Pokud pracuji s anglickými zdroji, odkážu anglické zdroje. Pokud s českými, české. To jsou nejčastější případy. Když ale pracuji s německými stránkami, odkážu německé, a i tu čínštinu už jsem odkazoval, když šlo o zprávu o Číně. Skutečně si nedokážu představit, jak jinak bych to měl dělat. Odpusťte mi tedy, že vaši námitku budu ignorovat.

+7/0
5.5.2015 21:51

T24o95m17a98s 73H23a46c81e44k 6214217195807

Clanek je v cestine. Odkazy/reference at jsou klidne v cinstine pokud je to jejich originalni text. Pokud existuje preklad neni problem si ho najit, pokud neexistuje pak nemuzeme po autorovi clanku chtit prekladat veskere zdroje z kterych cerpal. 

A v nouzi poslouzi Google translator - pokud uz nekdo chce zvidat v tech referencich a neumi anglicky.

+1/0
6.5.2015 9:25

J60o90s83e21f 23R33a42j88t98o93r79a 3402912630277

Popsána běžná funkce softwarového kur vítka, kterým si výrobci zajišťují průběžné inovace a odbyt nových komponent. Příklad: počítačová tiskárna po vytištění x stránek a výměně y inkoustových náplní se zablokuje. Display zobrazí error 007b5, popřípadě přístroj opakovaně vydává 4 krátká a 5 dlouhých pípnutí, se kterými si neví rady ani Google, natož v servisu. Standardní doporučení: odvézt do místního sběrného dvora a objednat novější model z výrobní řady 2015. Obdobně: renomovaná aerolinka si pak  koupí nové letadlo. Staré se přeprodá nějakým Dragon Airways. V lepším připadě si na něm cvičí zásahy místní letištní záchranný a hasičský sbor...:-P

0/−9
5.5.2015 17:11

K30a38r19e42l 64F32a52j65t 5948582701373

Jo jo, tiskárny jsou jednoznačně tahounem ... ještě možná automobilky ... tak ty mě na ten servis nedáš? Uvidíme ... :-P

+2/0
5.5.2015 17:16
Foto

P58a61v45e79l 39K71a86s69í70k80, 45T17e14c37h93n30e26t76.17c19z

Rozhodně bych neřekl, že se letouny nějak rychle dostávají na smetiště. Naopak, třicet let sloužící dopravní letoun není výjimkou.

+3/0
5.5.2015 17:53

J95o25s52e35f 77R56a86j37t93o94r34a 3492842740797

Ono není nutno brát vážně, každý rádoby humorně zamýšlený příspěvek. Na druhé straně každý letoun obsahuje velké množství součástí a modulů podléhajících výměně po mnohem kratší době než oněch 30 let,  třeba i jen po stovkách hodin provozu.  Vizte  technické dokumentace, rozpisy technických prohlídek a standardy resursů údržby a předepsaných průběžných preventivních úkonů.

0/0
5.5.2015 19:18

T52o29m64a17s 53H32a92c45e84k 6314157145707

A verte ze ja jsem moc rad ze tam jsou ty "caste" (a nastesti povinne) vymeny narizeny.

0/0
6.5.2015 9:27

T11o36m88á87š 49S74k21á15l36a 6668327

jde spíš o to, že dopravní letadlo není ultralight a nejedná se o spotřební zboží. Hlídá se prakticky každý kus a každá závada znamená, že jeden z těch pár desítek/stovek zákazníků začne přemýšlet o konkurenci, resp. o jiných podmínkách nákupu. To je jiná situace, než na trhu kde jde o milióny anonymních kusů, z nichž se 90% vymění dřív "automaticky" jako inovace.

0/0
6.5.2015 12:02

M51i44c91h73a45l 41C59h41a33l83u73p65a 6188320849253

Jedna věc jsou předpisy, druhá reálné dodržování. Občas si chtěli někde třeba ulehčit práci a pak to časem dopadlo špatně.

0/0
6.5.2015 21:32

J59a40k31u30b 72N85o84v10á15k 9172834734731

Hele vy kurvitko, rozumíte programování a nákladům k

0/0
5.5.2015 19:53

J69a52n 84D95l22o72u60h57ý 7564149350899

Laserove canony momentalne maji kurvitka jak v tiskarne, tak v tonerech. Vysledkem je tiskarna ktera uz rok a pul hlasi, ze nema toner po kazde serii vytistenych stranek. Pritom to staci oblbnout vytazenim toneru a zasunutim zpet. Dost velka bida!! Pokud je tiskarna v jinem patre nez pocitac :-D

0/0
6.5.2015 8:13

M80a30r95t45i28n 65P13o34s25p80í82š16i92l 8465661436857

Takže klasika první IT rada: zkoušeli jste to vypnout a zapnout? Ta vyřeší mnoho problémů.

+22/0
5.5.2015 17:05

T66o60m66á84š 71T79a98t76í53č44e71k 5360672550148

Lidé, čtěte!

0/0
5.5.2015 20:13

L41u48d52v88í49k 80G48a13j59d58o92š85í46k 2905593554392

Jen pro upřesnění:

Chyba se neprojeví jako počítadlo kilometrů v autě, kde naskočí nula a počítá se od začítku. Software bere přetečení proměnné jako chybu. Takže nevrací "0" ale "false". Z toho pak může dále sice vzniknout nula, ale pravděpodobně už to nebude dál počítat. Záleží pochopitelně na tom, jak je to napsané. Některé programovací jazyky mohou přetečené řády v proměnné jednoduše ignorovat, ale pak z toho lezou nesmyslná čísla a je to stejně problém.

V každém případě opravit to by mělo být relativně jednoduché. Zřejmě následné testování bude představovat 99% práce na té opravě.

+6/0
5.5.2015 15:58
Foto

P73a90v94e46l 49K28a10s30í28k90, 83T93e75c65h68n75e51t66.49c56z

Snažil jsem se přetečení vysvětlit naprosto laicky. Samozřejmě, že záleží, jak je to implementované, zde dojde k přepnutí do failsafe režimu.

+2/0
5.5.2015 17:35

J26a61r47o62m11í17r 91B84r43ů17n27a 4979141964453

No, to taky nemusí být úplně až tak pravda, co píšete. Jestliže se jedná o 32 bitovou proměnnou a ta je ve stavu, že všech 32 bitů je nastaveno na 1, pak následující zvýšení proměnné o jedničku opravdu změní její hodnotu na 0. Můžete si vyzkoušet na obyčejné windowsí kalkulačce, přepnuté do programátorského režimu a šířkou slova DWORD (32 bitů). Pokud je to opravdu jen nějaké počítadlo, tak to nebude vracet žádné "false", ale číslo 0, potom 1, potom 2 atd ... a je úplně jedno, jaký jazyk použijete, není jedno, jestli použijete SIGNED, nebo UNSIGNED proměnnou, ale to je zas jiná pohádka. Jako hlavní problém bych spíš viděl, ze stav, kdy je všech 32 bitů nastavených do 1 je decimálně -1

Nepředpokládám, že dreamliner bude mít 64 bitový HW.

+1/0
5.5.2015 19:19

T72o18m64á23š 48Š32t69e57c 4968540365937

Podľa popisu je to 32b signed int. Unsigned vyzerá na prvý pohľad zmysluplnejšie, ale otázka, čo bolo zadanie pre programátora. No čo no, zo stavu 2^31-1 (tie asi 2 miliardy, tj. nula a 31 jednotiek) to odrazu spadne na 1 a 31 núl, čo je -2^31. Záporný čas je samozrejme nezmysel a nedivím sa, že sa vyhodnotí ako problém. Z logického hľadiska je prasárna používať najvyšší bit čísla pre nejakú „vypínaciu“ funkciu (chybový flag), z hľadiska programátorského je to ušetrený byte (alebo aká je veľkosť adresovateľnej bunky) pamäte.

+1/0
5.5.2015 21:56

J88a26n 43D78l50o12u38h76ý 7364379930399

Cely problem je pouze v osetreni podminky, kde programatoru nedochazi, ze preteceni zpusobuje vyjimku take.

0/0
6.5.2015 8:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.