Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeing 787 se musí každých osm měsíců restartovat, jinak spadne software

Primitivní chyba v palubním softwaru letadla Boeing 787 Dreamliner může podle amerického úřadu pro bezpečnost v letectví způsobit ztrátu kontroly nad strojem. Na vině je špatně zvolený způsob ukládání času. Po 248 dnech se musí software restartovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M36i48c75h36a42l 98C31h72a28l34u14p30a 6508970249973

"V případě Boeingu 787 jde zřejmě o chybu proměnné pro ukládání čísel, která má 32 bitů a může tak uložit maximálně čísla menší než 231 = 2147483648"

To záleží na tom, jestli je proměnná znaménková nebo bez (pak by to bylo 2^32-1). Některé jazyky mají obojí, některé jenom znaménkové typy.

Jinak problém není ani tak šetření paměti (k přetečení musí logicky dojít vždycky, pokud to běží dostatečně dlouho) jako v tom, jak se na to reaguje. Pokud potřebuji mít stoletou historii od zapnutí, tak to prostě budu ukládat jako datetime, pokud se to týká jenom krátkých období, tak to stačí jednou za čas v kódu vynulovat aniž by to způsobilo nějaké nežádoucí chování.

0/0
6.5.2015 21:27

P21e33t60r 72H10á25j14e27k 4840792501814

Svého času Ms Windows 95, pokud běžely cca 35 dní, došlo u nich k přetečení počitadla up-time a spadly. Pokud tedy nespadlz už předtím z jiného důvodu.

0/0
6.5.2015 8:47

M26i39c53h21a21l 78C28h26a20l83u50p48a 6158850749293

Popravdě pochybuji, že by těch 38 dní vůbec vydržely běžet. A třeba je to mýtus, zkoušel to někdo doopravdy?

+1/0
6.5.2015 21:36

P18a19v30e83l 10M27e15c17e36r 3352334705199

Tohle mi připomíná staré dobré časy s Baldur's Gate a Icewind Dale. Sníst diamant, máte nula diamantů. Sníst ho znova, máte 2^16-1 diamantů. ;-D

+1/0
6.5.2015 8:09

J57a28n 79D89l12o93u60h18ý 7394299950819

Transport tycoon - stacilo postavit tunel pres celou mapu a penize se neodecetli a pricetli :-D

0/0
6.5.2015 8:19

J39a37n 81D22l66o24u49h84ý 7314759700309

Ale pricetli

0/0
6.5.2015 8:19

M26a22r48t13i83n 52P93o55s11p36í32š67i25l 8825791686867

ale přičetly

0/0
6.5.2015 11:42

M77i88c34h12a69l 88C32h94a68l21u82p84a 6868800579593

Taky jsem to četl, ale prakticky nevyzkoušel. V TT Deluxe to už stejně nešlo.

0/0
6.5.2015 21:27

J91a85n 81D22l14o55u76h11ý 7364389100599

Musela to byt uplne ta prvni verze pro ms-dos co sla spustit i na 386ce ;-)

0/−1
7.5.2015 7:59

J53a51n 40D69l25o43u97h80ý 7944949550329

Vubec nechapu, proc preteceni promene do ktere se asi uklada cas, ktery resi asi pocet hodin v chodu, ma vliv na vypnuti cehokoliv v letadle. Z programatorakeho hlediska to je klasicke osetreni vyjimky (rescue) a ten kdo to programoval nerozlisuje "jaka" vyjimka nastala. Proste kdyz dana sekvence kodu shori (z jakehokoliv duvodu) pravdebodobne to vzdy vypne generatory. To je nebezpecne i kdyby k zadnemu pretekani nedochazelo! Jinymi slovy jakakoliv chyba v teto casti kodu znamena letadlo bez proudu!

0/0
6.5.2015 8:05
Foto

P25a18v24e40l 21K69a23s55í73k18, 32T96e96c56h81n32e21t32.75c41z

To je možné, že jakákoli NEOŠETŘENÁ chyba znamená failsafe režim u daného generátoru. Ale generátory jsou tam čtyři a je VELMI malá šance, že by ke stejné chybě nezávisle došlo u všech generátorů. Ale v tom je právě tahle chyba zákeřná, protože pokud dojde k souběžnému zapnutí, tak po 248 dnech dojde k souběžnému vypnutí.

+1/0
6.5.2015 10:42

J88o72s51e27f 79M22i68k53o81v75e63c 5957393588966

http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2012020501

26. června 1988 prováděl kapitán Michel Asseline v letounu Airbus A320 patřícíhospolečnosti Air France nízký průlet nad malým letištěm v Habsheimu, kdeprobíhal letecký den.  Kvůli ležérnímupřístupu Air France k letovým plánům, ležérnímu přístupu posádky k navigacia přibližovacímu manévru a ležérnímu přístupu všech ke všemu, jak je ostatněve Francii národním zvykem, prolétával Asseline nad ranvejí letiště nikolive výšce 100 stop, ale pouhých 30 stop. To by nebylo tak špatné, dokonceby to bylo efektní, kdyby na konci dráhy nebyly vzrostlé stromy. Když copilotMaziére kapitána upozornil na stromy před letadlem, prohlásil, aby si nedělalstarosti. Dal plný plyn a přitáhl sidestick (video).Bohužel Asseline v tomto případě neovládal letadlo, ale ovládal počítač,a až ten ovládal letadlo, říká se tomu fly-by-wire. V tomto případě řídícípočítač, patrně také francouzského původu usoudil, že mezi požadavkem pilotaa programem existuje nepřekonatelný rozpor a proto nebude dělat nic. Vsouboji pilota s letadlem tak vyhrálo letadlo, které následně vítězoslavněvletělo na konci ranveje do lesa. Co bylo příčinou rozporu mezipočítačem a pilotem? Počítač měl jako bezpečnostní opatření vestavěnouochranu proti překročení maximálního úhlu náběhu, nedovoloval tedy letadlustoupat příliš strmě, aby nedošlo ke ztrátě vztlaku a pádu. Na druhou stranuAsseline strmě stoupat potřeboval, jeho problém nebyl úhel náběhu a hypotetickáztráta vztaku, ale velmi reálná srážka se stromy. Je velmi pravděpodobné,že nebýt francouzského computeuru, Asseline by stromy přeletěl,protože přece jen nepožadoval po letadle nic mimořádného (B-747 vtomto klipu žabožroutskou avioniku neměl) a ochrana proti překročenímezního úhlu měla vestavěnou nějakou rezervu.

+2/0
5.5.2015 21:18
Foto

V95l40a46s88t65a 25C54o84u45f29a43l 7717689609745

Úhel náběhu se nerovná úhlu stoupání. Jde o úhel, který svírá podélná osa letadla s trajektorií letu promítnutou do vertikální roviny. Jinak také úhel mezi osou X letadlové souřadnicové soustavy a osou X´ letové souřadnicové soustavy. Označuje se písmenem Alfa.

0/0
5.5.2015 21:36

J68o71s28e24f 43M51i65k96o60v97e10c 5687723978536

Dík za informaci. Ale citovaný článek není odborný popis nehody, chce poukázat na kontraproduktivnost některých bezpečnostních opatření. Zkuste jej celý, není to jen letectví, kde touha po absolutním vyloučení chyby člověka vedla ke katastrofě.

+1/0
6.5.2015 6:47

I35v66o 47J58a84n91á74č43e19k 8263433871162

Tak ono je to popis, který je zaměřen účelově. Obecně bych řekl, že kdyby tam ochrana nebyla, tak by to sice zvedl, ale jen čumák, nikoliv letadlo, protože to jaksi nemělo rychlost. No a pak by spadl stejně jen z většího náklonu a mám obavu, že by následky byly mnohem horší. Tak to dopadle ještě hodně dobře, protože pokud jste viděl video, tak byste určitě nevsadil ani korunu na to, že z toho většina lidí vyvázla živá...

0/0
6.5.2015 15:46

P19e74t82r 92H38á19j97e10k 4630592981244

No, tak problém v tomto případě byl, že proudové motory mají mezi "přidáním plynu" a reálným náběhem tahu prodlevu několik vteřin.  Letadlo letělo nízkou rychlostí a při vzýšení úhlu stoupání by došlo ke ztrátě rychlosti a následnému pádu. Letadlo by tedy pravděpodobně přeletělo prvních pár stromů a pak by si keclo do lesa zvrchu.

Jednoznačně chyba pilota - letěl příliš nízko, příliš pomalu a reagoval pozdě. Pokud byl zacvičený na toto letadlo, měl by o specifikách systému fly-by-wire vědět.

0/0
6.5.2015 8:43

I57v10o 76J64a90n61á57č51e32k 8143543581892

Motory ale nabíhají pomalu vždycky, jinak to nejde, nešlo o FBW, ale chtělo se to na FBW prostě hodit. Je to jako u auta s velkým turbem, nějakou dobu trvá, než se roztočí a dodá potřebný tlak.

0/0
6.5.2015 15:47

L52i52b69o61r 10W24a14l69i26c89h26i34e23w62i67c26z 3258896797424

Je to něco podobného, jako když někdo používá na WIN ve smyčce počítadlo TickCount a nepohlídá si resetování počítadla. To pak "tikátko" po cca 2 měsících netiká. Božsky se takové chuťovky hledají. :-)

0/0
5.5.2015 20:12

O70n42d65ř77e26j 95L38a44u34r11i15n 4295331137847

Žádné letadlo není "živé" (tj. pod proudem) nepřetržitě 240 dní, tudíž tato chyba je nerelevantní a nepředstavuje žádné bezpečnostní riziko.

0/0
5.5.2015 20:04

M65i37c47h62a44l 94J54a41r19o59š 7404760982885

Pamatuji si krizi v roce 2009, jak velká dopravní letadla stála měsíce bez pohybu na ploše. Asi ne celých 240 dní, ale mohlo to být blízko.

0/0
5.5.2015 20:32

T34o17m24á74š 26Š28a20p86o91v44a14l85o68v 2444244839951

A když stojí na ploše, jsou pod proudem?

0/0
6.5.2015 1:46

M10i20c76h12a88l 76J36a45r47o26š 7104550272845

Ano, každé letadlo na zemi buď jede na generátor nebo je připojeno parkovacím kabelem.

0/0
6.5.2015 7:48

I28v38o 55J98a93n90á54č17e83k 8743783451132

Mám obavu, že vůbec netušíte, která bije...

0/0
6.5.2015 15:41

P58a58v35e19l 27F34o63l39t66á32n 4860452394

Ten, kdo dokáže napsat a myslet vážně slova:

"V případě „problému roku 2000" se ukázalo, že panika z jevu nazvaného Y2K vysoce překročila skutečné dopady. Až na několik lokálních incidentů…",

není zrovna moc chytrý. Právě proto, že nastala panika, se skoro vše potřebné opravilo a došlo jen "… na několik lokálních incidentů…"

+5/−2
5.5.2015 19:42
Foto

P86a39v77e12l 20K40a73s59í84k56, 23T45e29c92h51n92e35t11.32c53z

Já si nemyslím, že panika něčemu pomohla :-) Rozhodně ne ta mezi běžnými spotřebiteli, kteří si kupovali nové PC, protože měli strach, že to staré jim o půlnoci zapálí dům.

+1/−5
5.5.2015 21:45

P85e22t17r 82M30a63c54h 6616160674

To je docela naivni postoj. Vsechny dulezite provozy, banky, jaderne elektrarny, nemocnice a podobne mesice pred tim proverovali sve systemy a s predstihem resili nalezene problemy. Ucastnil jsem se toho. Bylo to narocne, nakladne, ale vyplatilo se to. Stacilo by, aby se opomnela nejaka blba digitalni ochrana, ktera by na to reagovala vypnutim parvedeni a mohlo by dojit treba k blackoutu. Tyhle problemy maji pak tendenci se dominove a lavinove sirit a v synergickem efektu pachat velke skody.

+5/0
6.5.2015 0:22

G63a63b13r25i39e81l 64H48o70r53t72e11n 9211729963414

Musíme se prostě smířit s tím, že ač má pan Kasík ve zvyku jiná témata řešit do hloubky, tady kdo ví proč zaujal značně povrchní stanovisko. Já v té době působil v dopravě, kde se v souvislosti s Y2K řešilo spoustu problémů a ačkoliv by následky jejich neřešení s vysokou pravděpodobností nebyly katastrofální, rozhodně by byly velmi drahé. A jen díky medializaci a jisté panice se na to uvolnily prostředky.

0/0
6.5.2015 9:25

T22o46m40a30s 63H90a65c18e52k 6644947365197

Pri vsi ucte ja zase vim ze problemy by to nadelalo. Ano, dum by to nezapalilo, ale napriklad na vyplate by jste to pocitil vyznamne.

Ja jsem v te dobe delal Y2K compliance pro jednu stredni firmu (cca 3000 zamestnancu) a muzu Vam rici ze by byl velky problem jak s vyplatama a vubec cimkoliv v Payroll (odmeny, naroky, volno,...) tak i ve Finance (payables, receivables - sorry neznam cesky ekvivalent, skladove hospodarstvi, odpisy,...). Problemy s evidenci studentu... proste temer vsude kde se vyuzivaly tehdejsi databaze. A to je prosim jen obycejna "administrativni" firma. Znam lidi co to delali pro vyrobni zavody a tam to pr bylo jeste hustsi. Nemluve o financnich institucich a pod.

Vim kolik prace bylo udelano pro to aby prave Y2K nic nezpusobil a proto mne kecy o tom ze vlastne nic se nestalo ze vse bylo zbytecne pekne stvou.

+1/0
6.5.2015 9:18

R20e14n33é 50Š55r81ů65t88e35k 8638525466838

Furt lepší než CityElefant, ten se při ledovce restartuje každé ujeté 2m. ;-D

+2/0
5.5.2015 18:47
Foto

M81a29r14t84i10n 43F84a88l50t18ý30n 9841136714978

Strašně "rád" si, pane Kasíku, přečtu tuny odborného textu v angličtině. A to si myslím, že anglicky obstojně umím - neb mne to živí v práci.

Kam nahodíte wiki odkaz příště? Na čínštinu? ?Rv

0/−7
5.5.2015 18:43

T93o71m73á86š 37T38a60t48í48č60e65k 5900412510858

Musím se zastat redakce. Technet má místama šmrnc vědečnosti, k čemuž citace v angličtině patří.

+6/0
5.5.2015 20:11
Foto

P82a86v83e78l 18K45a13s67í63k60, 51T29e68c94h13n64e51t19.66c94z

Odkazuji na ty zdroje, ze kterých v tom daném případě vycházím.

+2/0
5.5.2015 21:46
Foto

P63a88v65e19l 54K31a80s65í33k44, 51T53e47c64h35n42e11t33.62c61z

Vidím tam odkaz na tu zprávu, o které píšu (to je asi jasné, že je v angličtině), na vyjádření Boeingu (také v angličtině) a na článek v Guardianu (protože z toho jsem přebral některé poznatky). Pak je tam anglický tweet, který mě pobavil a dobře ilustruje situaci. No a poslední dva odkazy jsou na "okrajové" záležitosti, opět v angličtině, protože mi přišly jako nejlepší stránky pro rychlý přehled. 

Pokud pracuji s anglickými zdroji, odkážu anglické zdroje. Pokud s českými, české. To jsou nejčastější případy. Když ale pracuji s německými stránkami, odkážu německé, a i tu čínštinu už jsem odkazoval, když šlo o zprávu o Číně. Skutečně si nedokážu představit, jak jinak bych to měl dělat. Odpusťte mi tedy, že vaši námitku budu ignorovat.

+7/0
5.5.2015 21:51

T89o14m19a35s 85H19a90c52e45k 6944237805737

Clanek je v cestine. Odkazy/reference at jsou klidne v cinstine pokud je to jejich originalni text. Pokud existuje preklad neni problem si ho najit, pokud neexistuje pak nemuzeme po autorovi clanku chtit prekladat veskere zdroje z kterych cerpal. 

A v nouzi poslouzi Google translator - pokud uz nekdo chce zvidat v tech referencich a neumi anglicky.

+1/0
6.5.2015 9:25

J56o32s92e31f 74R34a86j64t47o43r29a 3192962800137

Popsána běžná funkce softwarového kur vítka, kterým si výrobci zajišťují průběžné inovace a odbyt nových komponent. Příklad: počítačová tiskárna po vytištění x stránek a výměně y inkoustových náplní se zablokuje. Display zobrazí error 007b5, popřípadě přístroj opakovaně vydává 4 krátká a 5 dlouhých pípnutí, se kterými si neví rady ani Google, natož v servisu. Standardní doporučení: odvézt do místního sběrného dvora a objednat novější model z výrobní řady 2015. Obdobně: renomovaná aerolinka si pak  koupí nové letadlo. Staré se přeprodá nějakým Dragon Airways. V lepším připadě si na něm cvičí zásahy místní letištní záchranný a hasičský sbor...:-P

0/−9
5.5.2015 17:11

K69a69r63e27l 56F15a14j58t 5798402331453

Jo jo, tiskárny jsou jednoznačně tahounem ... ještě možná automobilky ... tak ty mě na ten servis nedáš? Uvidíme ... :-P

+2/0
5.5.2015 17:16
Foto

P39a37v29e37l 30K69a78s90í42k42, 21T36e98c75h96n51e69t89.25c87z

Rozhodně bych neřekl, že se letouny nějak rychle dostávají na smetiště. Naopak, třicet let sloužící dopravní letoun není výjimkou.

+3/0
5.5.2015 17:53

J37o87s82e75f 41R95a34j68t51o72r23a 3892512870567

Ono není nutno brát vážně, každý rádoby humorně zamýšlený příspěvek. Na druhé straně každý letoun obsahuje velké množství součástí a modulů podléhajících výměně po mnohem kratší době než oněch 30 let,  třeba i jen po stovkách hodin provozu.  Vizte  technické dokumentace, rozpisy technických prohlídek a standardy resursů údržby a předepsaných průběžných preventivních úkonů.

0/0
5.5.2015 19:18

T37o28m15a98s 48H27a89c70e37k 6584377285797

A verte ze ja jsem moc rad ze tam jsou ty "caste" (a nastesti povinne) vymeny narizeny.

0/0
6.5.2015 9:27

T18o61m87á88š 24S44k17á51l53a 6538957

jde spíš o to, že dopravní letadlo není ultralight a nejedná se o spotřební zboží. Hlídá se prakticky každý kus a každá závada znamená, že jeden z těch pár desítek/stovek zákazníků začne přemýšlet o konkurenci, resp. o jiných podmínkách nákupu. To je jiná situace, než na trhu kde jde o milióny anonymních kusů, z nichž se 90% vymění dřív "automaticky" jako inovace.

0/0
6.5.2015 12:02

M34i44c20h48a68l 29C30h83a20l28u68p33a 6648900769693

Jedna věc jsou předpisy, druhá reálné dodržování. Občas si chtěli někde třeba ulehčit práci a pak to časem dopadlo špatně.

0/0
6.5.2015 21:32

J47a26k54u26b 13N77o54v60á89k 9842334754161

Hele vy kurvitko, rozumíte programování a nákladům k

0/0
5.5.2015 19:53

J80a15n 82D74l19o73u13h17ý 7504129180389

Laserove canony momentalne maji kurvitka jak v tiskarne, tak v tonerech. Vysledkem je tiskarna ktera uz rok a pul hlasi, ze nema toner po kazde serii vytistenych stranek. Pritom to staci oblbnout vytazenim toneru a zasunutim zpet. Dost velka bida!! Pokud je tiskarna v jinem patre nez pocitac :-D

0/0
6.5.2015 8:13

M52a17r60t48i37n 33P97o47s74p68í34š98i36l 8915561896597

Takže klasika první IT rada: zkoušeli jste to vypnout a zapnout? Ta vyřeší mnoho problémů.

+22/0
5.5.2015 17:05

T83o94m54á77š 39T23a85t57í54č26e72k 5610962240458

Lidé, čtěte!

0/0
5.5.2015 20:13

L87u60d69v92í21k 61G60a34j38d40o21š79í83k 2485263274222

Jen pro upřesnění:

Chyba se neprojeví jako počítadlo kilometrů v autě, kde naskočí nula a počítá se od začítku. Software bere přetečení proměnné jako chybu. Takže nevrací "0" ale "false". Z toho pak může dále sice vzniknout nula, ale pravděpodobně už to nebude dál počítat. Záleží pochopitelně na tom, jak je to napsané. Některé programovací jazyky mohou přetečené řády v proměnné jednoduše ignorovat, ale pak z toho lezou nesmyslná čísla a je to stejně problém.

V každém případě opravit to by mělo být relativně jednoduché. Zřejmě následné testování bude představovat 99% práce na té opravě.

+6/0
5.5.2015 15:58
Foto

P56a91v27e22l 82K73a76s46í62k79, 77T81e73c22h71n20e62t47.41c85z

Snažil jsem se přetečení vysvětlit naprosto laicky. Samozřejmě, že záleží, jak je to implementované, zde dojde k přepnutí do failsafe režimu.

+2/0
5.5.2015 17:35

J96a47r95o32m70í26r 47B27r43ů11n19a 4389971594143

No, to taky nemusí být úplně až tak pravda, co píšete. Jestliže se jedná o 32 bitovou proměnnou a ta je ve stavu, že všech 32 bitů je nastaveno na 1, pak následující zvýšení proměnné o jedničku opravdu změní její hodnotu na 0. Můžete si vyzkoušet na obyčejné windowsí kalkulačce, přepnuté do programátorského režimu a šířkou slova DWORD (32 bitů). Pokud je to opravdu jen nějaké počítadlo, tak to nebude vracet žádné "false", ale číslo 0, potom 1, potom 2 atd ... a je úplně jedno, jaký jazyk použijete, není jedno, jestli použijete SIGNED, nebo UNSIGNED proměnnou, ale to je zas jiná pohádka. Jako hlavní problém bych spíš viděl, ze stav, kdy je všech 32 bitů nastavených do 1 je decimálně -1

Nepředpokládám, že dreamliner bude mít 64 bitový HW.

+1/0
5.5.2015 19:19

T15o95m33á14š 85Š92t55e58c 4818810515637

Podľa popisu je to 32b signed int. Unsigned vyzerá na prvý pohľad zmysluplnejšie, ale otázka, čo bolo zadanie pre programátora. No čo no, zo stavu 2^31-1 (tie asi 2 miliardy, tj. nula a 31 jednotiek) to odrazu spadne na 1 a 31 núl, čo je -2^31. Záporný čas je samozrejme nezmysel a nedivím sa, že sa vyhodnotí ako problém. Z logického hľadiska je prasárna používať najvyšší bit čísla pre nejakú „vypínaciu“ funkciu (chybový flag), z hľadiska programátorského je to ušetrený byte (alebo aká je veľkosť adresovateľnej bunky) pamäte.

+1/0
5.5.2015 21:56

J27a49n 68D31l10o84u41h25ý 7194949930509

Cely problem je pouze v osetreni podminky, kde programatoru nedochazi, ze preteceni zpusobuje vyjimku take.

0/0
6.5.2015 8:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.