Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se zachraňují kosmonauti. Nemusí přežít bez zranění

Firma SpaceX vyzkoušela záchranný systém kosmické lodi Dragon 2. Měl by snad být k posádce šetrnější než starší systémy, které sice zachraňovaly životy, ale na zdraví zachráněných se tak úplně nehledělo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21a70n 82U67l72r98i48c56h 8468153736461

Motory zachraneho systemu integrovane primo do lode, davaji smysl jen v pripade ze se budou pozdeji pouzivat pri pristani, tak jak to planuje space-x. Doufejme ze se jim to pristani jednou povede, stejne jako pristani prvniho stupne.

0/0
7.5.2015 23:03

J88a83n 11V11á58c79l97a71v73í73k 3712316891949

Tak pokud to nebude mit prilis vliv na hmotnost, tak to bude davat smysl obecne u lode, ktera bude opakovane pouzitelna, protoze nebude potreba vzdy nova vez. I kdyz je otazka, jestli par motoru klidne na pevne palivo je nejak dramaticka castka.

0/0
7.5.2015 23:16

M75a26r35t64i78n 52P77i91t77u21c93h42a 8482588563155

Samozřejmě. Zvýší to váhu a ne jen o pár kilo.

+1/0
7.5.2015 23:36

J47a94n 47V64á68c65l38a71v83í29k 3142286311469

Jde spis o to, o kolik se zvysi vaha lode s integrovanym systemem proti vaze lode + samostatneho systemu, ktery navic musi mit mechanismus pro odpojeni jak v pripade uspesneho startu nebo jeho preruseni.

0/0
8.5.2015 0:02

J97a61n 77U76l33r31i31c81h 8358313686961

Zachrana vez se odhazuje ve 157 sekunde letu, pokud mate system integrovany do lode tak musite jeho hmotnost rovnez urychlit na orbitalni rychlost. Stejne tak musite tu hmotnost zpomalit pri vstupu do atmosfery. Oboji je energeticky narocne a nedava to smysl pokud ty motory nepouzijete pro pristani.

+1/0
8.5.2015 1:13

J15a88n 16V26á41c49l25a67v35í76k 3822346351199

Pro srovnani Boeing integruje system preruseni startu do servisniho modulu, takze motory ponesou po vetsinu letu, ale pred navratem je zahodi. SpaceX bude mit tezsi kapsuli, ale motory zachovaji pro dalsi start.

Neco se zlevni, neco se prodrazi...

0/0
8.5.2015 1:57

J86a62r79o59m48í58r 69K41r23á42l 4630709344349

No, nevím, zda je to výhoda.  Motory záchranného systému na TPL nejsou nijak drahé.  Ale pokud by byly použitelné např. pro přistávání, jak píše Jan, pak by to smysl mělo.

0/0
8.5.2015 8:06

J83a64n 68V26á95c71l60a49v64í66k 3872646131639

Vnucuje se to jako nejlogictejsi reseni, ale prave Boeing pouziva motory na tekute palivo.

Ani SpaceX s pristavanim pomoci raketovych motoru v nejblizsich letech nepocita, takze v brzke dobe zbyva jen pripadna znovupouzitelnost.

0/0
8.5.2015 10:57

M20a31r78t52i51n 24P43i68t12u75c82h20a 8372738753735

Zase samostatný systém těsně po startu můžete odhodit a nemusíte ho vozit až do kosmu. To je dost značná úspora energie na posledním stupni.

+1/0
8.5.2015 9:21

J61a70n 24V89á83c69l17a65v38í63k 3572476961229

Test neprobehl vinou selhani motoru uplne dle predpokladu, ale aspon podle videa (proc neni v clanku?) by posadka asi prezila.

Podobny test ma za sebou i treba Orion, ktery pouziva tradicni vez (opet je mozne najit video, zejmena pretoceni lodi vypada mnohem elegantneji), New Shepard, ktery pouziva tlacne rakety (video je dost prostrihane, jak je zvykem u Blue Origin) a v roce 2017 ceka i CST-100, ktery take pouziva tlacne rakety.

Jinak absence podobneho systemu stala zivot posadku pri nehode Challengeru.

0/0
7.5.2015 16:29

J71a82n 54F15r30i90d63r21i29c20h 6905248629923

Kdebyste pracovali radši? V KOSMOSu v NASA nebo ve SpaceX ??

0/0
7.5.2015 15:49

S43t85a43n86i72s90l15a27v 49P23ř79i49b23y22l 1239868651946

Otázka jako v 5. třídě ZŠ

0/0
7.5.2015 22:59

V70l88a14d98i64m31í52r 83H20o50l50ý 8134971686177

Co být rentiérem?

+2/0
7.5.2015 23:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.