Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se zachraňují kosmonauti. Nemusí přežít bez zranění

Firma SpaceX vyzkoušela záchranný systém kosmické lodi Dragon 2. Měl by snad být k posádce šetrnější než starší systémy, které sice zachraňovaly životy, ale na zdraví zachráněných se tak úplně nehledělo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J41a16n 53U69l74r16i62c67h 8368513786541

Motory zachraneho systemu integrovane primo do lode, davaji smysl jen v pripade ze se budou pozdeji pouzivat pri pristani, tak jak to planuje space-x. Doufejme ze se jim to pristani jednou povede, stejne jako pristani prvniho stupne.

0/0
7.5.2015 23:03

J64a58n 14V92á54c50l52a32v53í27k 3582676311299

Tak pokud to nebude mit prilis vliv na hmotnost, tak to bude davat smysl obecne u lode, ktera bude opakovane pouzitelna, protoze nebude potreba vzdy nova vez. I kdyz je otazka, jestli par motoru klidne na pevne palivo je nejak dramaticka castka.

0/0
7.5.2015 23:16

M97a81r18t86i76n 89P58i14t95u92c44h81a 8142728743225

Samozřejmě. Zvýší to váhu a ne jen o pár kilo.

+1/0
7.5.2015 23:36

J82a49n 93V44á36c78l96a22v78í22k 3452586731429

Jde spis o to, o kolik se zvysi vaha lode s integrovanym systemem proti vaze lode + samostatneho systemu, ktery navic musi mit mechanismus pro odpojeni jak v pripade uspesneho startu nebo jeho preruseni.

0/0
8.5.2015 0:02

J33a45n 82U97l25r13i63c39h 8578433716591

Zachrana vez se odhazuje ve 157 sekunde letu, pokud mate system integrovany do lode tak musite jeho hmotnost rovnez urychlit na orbitalni rychlost. Stejne tak musite tu hmotnost zpomalit pri vstupu do atmosfery. Oboji je energeticky narocne a nedava to smysl pokud ty motory nepouzijete pro pristani.

+1/0
8.5.2015 1:13

J84a39n 80V70á11c57l87a26v48í60k 3552526161629

Pro srovnani Boeing integruje system preruseni startu do servisniho modulu, takze motory ponesou po vetsinu letu, ale pred navratem je zahodi. SpaceX bude mit tezsi kapsuli, ale motory zachovaji pro dalsi start.

Neco se zlevni, neco se prodrazi...

0/0
8.5.2015 1:57

J54a74r15o80m89í80r 51K56r38á12l 4610979194239

No, nevím, zda je to výhoda.  Motory záchranného systému na TPL nejsou nijak drahé.  Ale pokud by byly použitelné např. pro přistávání, jak píše Jan, pak by to smysl mělo.

0/0
8.5.2015 8:06

J72a35n 30V19á95c39l60a89v15í66k 3782106111389

Vnucuje se to jako nejlogictejsi reseni, ale prave Boeing pouziva motory na tekute palivo.

Ani SpaceX s pristavanim pomoci raketovych motoru v nejblizsich letech nepocita, takze v brzke dobe zbyva jen pripadna znovupouzitelnost.

0/0
8.5.2015 10:57

M54a69r37t57i57n 67P62i29t13u55c37h28a 8722908443245

Zase samostatný systém těsně po startu můžete odhodit a nemusíte ho vozit až do kosmu. To je dost značná úspora energie na posledním stupni.

+1/0
8.5.2015 9:21

J90a27n 51V59á22c54l72a27v76í74k 3522536461599

Test neprobehl vinou selhani motoru uplne dle predpokladu, ale aspon podle videa (proc neni v clanku?) by posadka asi prezila.

Podobny test ma za sebou i treba Orion, ktery pouziva tradicni vez (opet je mozne najit video, zejmena pretoceni lodi vypada mnohem elegantneji), New Shepard, ktery pouziva tlacne rakety (video je dost prostrihane, jak je zvykem u Blue Origin) a v roce 2017 ceka i CST-100, ktery take pouziva tlacne rakety.

Jinak absence podobneho systemu stala zivot posadku pri nehode Challengeru.

0/0
7.5.2015 16:29

J21a61n 33F93r87i75d81r57i51c81h 6935988439853

Kdebyste pracovali radši? V KOSMOSu v NASA nebo ve SpaceX ??

0/0
7.5.2015 15:49

S94t15a22n19i39s92l21a16v 82P33ř63i12b25y90l 1969468151396

Otázka jako v 5. třídě ZŠ

0/0
7.5.2015 22:59

V35l24a79d54i70m30í19r 50H24o56l40ý 8554541106457

Co být rentiérem?

+2/0
7.5.2015 23:25







Najdete na iDNES.cz