Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Samořídící auto už jedenáctkrát bouralo. Google z toho viní lidi

Nehody robotických aut jsou ostře sledované, ale ne všude podléhají oznamovací povinnosti. Google se pochlubil, že po milionu a půl kilometrů najetých v automatickém režimu nezpůsobil jejich automat žádnou z jedenácti drobných nehod. Kritici však žádají lepší systém dohledu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J43a89n 49B32e72n95h66á44k 6514143662521

www.jenpromuze.cz

Ale to jenom teď, POTOM, až to bude všechno dokonalé, tak to bude NA-PROS-TO bez chybičky!

0/0
29.5.2015 14:54

B78o95h17d31a93n 42N30e43š74p53o59r 5630642167860

Drahá Mário, právě jste vyjmenovala většinu z toho, co provádí i autíčkáři. Žádné signály, čekat nemůže, jízda po špatné straně, nečekané výjezdy z vedlejších silnic a polních cest, v protisměru a jednosměrkách, nečekané manévry při odbočování. Dále přidávám neznalost silničních předpisů, neodhadnutí rychlosti cyklisty, nedání přednosti. Úmyslné vybržďování a agresivní chování. Ano milá zlatá, všechno toto jsem zažil u výfukářů.. :) Hovada jsou na obou stranách. Prosím nepaušalizovat!

0/−1
23.5.2015 8:41
Foto

I96v11o 23V23a40s96i89c58e24k 3540661114573

Je jen otázka času (MB a Iveco říkají, že za 15 let) budou běžné robotické kamiony. Dopravci ušetří na platech a kamion může jezdit nonstop bez přestávek.

0/−1
22.5.2015 20:43

J58a12n 34M77a61j37z58n37e19r 1606417486612

no v Praze by to auto nepřežilo den :)

+2/0
22.5.2015 10:37

P55e10t88r 40N84o67v66á18k 6680421373896

Já tam těch čárek vidím 9...

+1/−1
22.5.2015 9:52

V36í55t 88J46e91ž75e37k 4416719849725

Málo chodíte do hospody a nepoužíváte toto jednoduché značení ;-)

0/0
24.5.2015 9:59

P29a80v12e37l 56K58r86a50l 4818749779502

Mate pravdu, je to divne..... Ale mozna pocitaji i ty horizontalni carky - puvodne jsem myslel, ze pouze oddeluji ctverice, ale s horizontalnima carkama to da 11. :-)

0/0
25.5.2015 18:12

P88a68v83e69l 97Ř43a48p88e68k 7962866349805

Je zcela zjevné, že celý automobilismus je slepá vývojová větev dopravy.

0/0
21.5.2015 19:26

D68a90v27i83d 14G16r88u70n36d69e58l 7823402208594

Tento model se bude jmenovat Google Blonde.

Do podelne mezery mezi auty bude zajizdet zasade cumakem, bude parkovat tak, ze nikdo vedle nevystoupi a v prumeru jednou za mesic prijede s drobnym oderkem.

+1/−2
20.5.2015 18:16

L80u90d55ě25k 58S15m10e76t18a16n38a 1965322941148

Až budou jezdit převážně automatická auta, mohou začít komunikovat mezi sebou, což situaci zjednodušší, neboť budete vědět o manévrech ostatních aut předem. Osobně v tom vidím budoucnost. Řízení se pak stane koníčkem a sportem, podobně jako dnes ježdění na koni.

+8/−1
19.5.2015 15:11

P31e92t76r 55S86e66d69i65v76y 6677878795617

11 nehod za 1.5 milionu km je sakra hodne. Sam mam najeto lehce pres milion a zatim zadna nehoda. Utesovat se nezavinenim nejde. Musite predvidat a zamezit i nehodam, ktere by padly za vinu jinemu a tohle zjevne robo auta neumi a umet nebudou. kdyz jedete krizovatkou, porad sledujete okoli, musite vnimat vse a ne jet po hlavni a neresit okoli. Vzdy je treba jet tak rychle, aby vas nic neprekvapilo. Mam najeto hodne i na motorce a tam je to o preziti. Pokud spolehate na prednosti, jste mrtvy. Zejmena v cechahch, kde ridici aut motorky neresi, a kde ma 90% ridicu vubec problemy ovladat auto a nevedi, kde jim konci. Prikladem mohou byt uzavirky na D1. Ridici jedou v pravem pruhu, ale nejedou pravym kolem u prave cary. Jedou levym u leve a na pravo maji metr. Za tohle by se mely brat papiry!  Prostorova orientace je zakladni predpoklad pro rizeni aut ! Pokud si nekdo mysli, ze jede u prave krajnice a ve skutecnosti tam ma pul metru az metr navic, nema za volantem co delat.

+3/−13
19.5.2015 8:29

L98a34d85i66s33l88a18v 76S51o71k75o75l 1680242185772

ehm. Sedmkrát nepředvídalo náraz zezadu;-D

+3/0
21.5.2015 7:27

P74e19t65r 74S32e47d64i16v84y 6327918205357

I při zastavení třeba sledovat zrcátko. Dvakrát jsem tomu unikl, tím, že jsem se rozjel do mezery vedle auta před sebou

+2/−2
21.5.2015 9:59

A77l56e69x35a47n77d83r 30C71h73y43t86i36l 2794312105791

Osobne bych si takove auto i koupil, ale mne byva vzadu nebo na sedadle spolujezdce, kdyz proste auto neridim, spatne. Leda ze bych spal. To je pro me jedina moznost, jak jizdu prezit bez uhony:)

0/−1
18.5.2015 15:03

L28u52k61a87s 12U58h31l14i38r 1602684788

Já jsem trošku zagůglil a zjistil, že řada problémů nastává pokud není dobré počasí. Déšť, sníh, kroupy, zhoršené adhezní podmínky. Auta také nerozeznají, jestli ten předmět na silnici je jen papírová krabice nebo kus šutru.

Tak a teď moje otázky:

1.) auto mám před barákem, ne v klimatizované či vytápěné garáži. Prší na něj, sněží na něj, jsou velké rozdíly teplot, v létě je v něm vedro. Počítačová technika tohle ráda moc nemá, ne nadarmo se auta zkouší ve slunné Kalifornii. Jaká bude životnost té elektroniky?

2.) dnes jsou auta po každé jízdě kontrolována techniky pro hardware a software. Já ale budu umět tak možná stáhnout aktualizaci. Bude to blbuvzdorný?

3.) kdo bude odpovědný za nehodu, když já vlastně řídit nemohu. Ono už dnes při různých asistentech klesá zcela logicky pozornost a v případě nutnosti převzít řízení je reakční doba paradoxně delší.

4.) co počítačová kriminalita? Nebude moci se někdo vloupat do softwaru a udělat si z mého auta zbraň? Já nechci být náboj. Když jsou hacknout počítače, mobilym televize tak proč ne i auto. Tohle mě docela děsí.

+6/−2
16.5.2015 23:13

T81o10m96á96š 51Z72e24m15a50n 3305458334575

Jo, lidar a námraza bude docela zajímavá kombinace;)

0/0
17.5.2015 17:09

A13l44e32x86a95n67d43r 15C14h14y48t58i47l 2754972485301

Poporadku: Neznama, ano, pojistka a dodrzovani smluvnich podminek(napriklad pravidelny servis),  bude.

+2/0
18.5.2015 15:02

P19e27t24r 50M88i73c46h89a83l 2160164941392

Pro zastánce: proč jsou pořád v letadlech piloti, když autopilot to dnes zvládne od startu do přistání? A ještě záludnější otázka: proč jsou ve vlacích strojvedoucí, když provoz na železnici je proti silničnímu mnohem jednodušší?

Zkuste hádat, kybernetici. :-)

+9/−6
16.5.2015 9:49

K96a17r37e39l 98S23e97v26e42r91a 7340732766949

ono to přistání, je pro autopilota uplně jinej level něž ten let :-)

0/0
16.5.2015 9:53

P57e48t14r 96M26a66r29š21o28u18n 5165238706856

no, POKUD je správně VYBAVENO LETIŠTĚ, je přistání autopilotem většinou klidnější než člověkem ;) a může přistát i při nižší viditelnosti.

tam bych to neporovnával... (nejde totiž je o techniku letadla, ale i o toho letiště)

+3/0
17.5.2015 19:12

P96e21t60r 37M20i74c17h41a30l 2170764831492

No právě, a silnice žádné vybavení na komunikaci s auty nemají.

+2/−1
17.5.2015 22:20

J13a76k34u89b 76H21e77g87e50n79b18a88r37t 9195854879284

Myslím, že automatické přistávání letadel bylo vynalezeno před sedmdesáti lety nebo tak nějak. ;-)

0/0
22.5.2015 13:50

D32a84v52i22d 29D30i41r95g62a 7125871268

Proč letadlo většinu letu (kromě náročnějšího startu a přistání) na toho autopilota letí a proč se pracuje na metru bez strojvedoucího?

+1/−1
16.5.2015 10:33

P27e95t30r 41M26i25c43h93a28l 2390124911962

Sorry, ale řídit metro by zvládla cvičená opice.

0/−2
16.5.2015 13:57

K55a40r51e47l 81S64e30v52e11r83a 7900412366839

Metro si dokážu představit komplet automatické, jasně daná trasa-zastávky..... letící letadlo-přistávající letadlo... znova opakuju-absolutně jinej level !

0/−1
16.5.2015 16:51

M55a92r92t23i19n 89K70o32z83á87k 4574200929517

Letadlo se s metrem srovnávat určitě nedá. Přitom i přesto probíhá většina letů devadesát procent času automaticky včetně přistání.

+1/0
19.5.2015 7:54

M93a10r92t82i60n 25B72a89r88t58e79k 5467661731263

Autopilot dokáže mnohem lépe vzlétnout i přistát. To že mu letecké společnosti nevěří je druhá věc. Samozřejmě je to i otázka vývoje. Americké drony dokážou přistávat na palubách letadlových lodí. To je daleko složitějí a náročnější manévr než přistání na letišti.

+6/0
16.5.2015 10:48

P21e38t10r 89M41i87c11h35a25l 2910114351332

Jenže vzlet a přistání letadla jsou z hlediska počtu vstupů proti řízení auta pořád jednodušší.

+2/−1
16.5.2015 13:55

S56e63i89d71l 71P77e57t11r 1901181795214

Ta "filosofie" vojenských dronů je zcela někde  jinde: jde o to v prvé řadě ušetřit případné ztráty na živé síle.

Nakonec jej  z určité části stejně musí řídit  operátor  s tím  podstatným rozdílem, že když drona protistrana sestřelí, operátor nedojde úhony ani se nedostane do zajetí.

Analogicky v dopravnímu letectví:

jaký by mělo dnes smysl aby místo pilota přímo v  letadle seděl operátor někde u počítače? Museli by tam být stejně taky min 2,  tedy "úspora" nic moc,  snad jen na hotelích a mundůrech pro klasické piloty ...

Nehledě na to, že problém je daleko více možná legislativní a psychologický než ryze  technický - předělat celou tu hromadu leteckých a technických předpisů není práce na rok, ba ani na deset. 

No  a psychologie cestujících, kteří najednou nebudou s "kapitánem na jedné lodi" se všemi z toho vyplývajícími důsledky, se též nezmění během jedné generace ...     

Ano, časem to jistě přijde. Nejdříve asi v cargu a pak někdy za pár desítek let pravděpodobně  i v dopravě cestujících. Ale to už  bude dřív možná teleportace ...:-)

+5/−1
16.5.2015 18:00

E21v65ž13e44n 43P72o32l96á16k 3718588561303

Protože to vyžadují jisté pravěké zákony.

+2/0
16.5.2015 11:31

P61e63t92r 73M76i89c58h88a48l 2420344671182

Zákony logiky jsou opravdu pravěké.

+2/−1
16.5.2015 13:52

P74e88t25r 24M30i30c29h77a30l 2310964901812

Pánové se hluboce mýlí. Byť selhání lidského faktoru bývá velmi častou příčinou nehod, tak automatu stačí selhání jednoho čidla, senzoru, a bez zásahu člověka je nehoda prakticky nevyhnutelná. A řízení auta je z hlediska automatu mnohem složitější než letadlo nebo vlak, protože je tam více proměnných.

Takže za mě - roboauto v provozu bez řidiče za volantem nemá co dělat. A s řidičem jako pojistkou tak možná za 10 let.

+7/−2
16.5.2015 12:13

K29a77r38e26l 83S15e43v50e19r24a 7640372236289

doufám, že déle !!

+1/0
16.5.2015 12:47

P31e32t71r 32M78i76c34h96a43l 2800904501372

Myslel jsem nejdříve za 10 let.

0/−1
16.5.2015 13:36

M36a51r40t41i95n 82K94o69z79á59k 4324570289337

Stejně tak nemá v provozu co dělat, podle toho, jak řídí, podstatné (naštěstí nikoliv převážné) procento českých řidičů. Takže?

0/0
19.5.2015 7:56

P66e64t73r 60M86i17c11h97a55l 2580984271242

Souhlasím. Ale proč problémy na silnice přidávat? Už tak je jich tam dost právě díky problémovým řidičům.

+3/−1
19.5.2015 11:58

M56a31r44t57i35n 43K76o16z97á78k 4814670539287

Zrovna velká dopravní letadla by dnes už mohla létat úplně bezpilotně. Lidské selhání je příčinou převážné většiny leteckých nehod. Železnici nerozumím, ale třeba metro tady v Dubaji je plně automatické.

+2/0
19.5.2015 7:53

H58a50n72u48š 73H60o52r66á42k 9681294146433

Odpovim pouze na tu druhou, dle vasi otazky zaludnejsi: Protoze VUZ a drazni predpisy. Technicky by v tom zadnej velkej problem nebyl a pocitacovej fira by byl mnohem spolehlivejsi nez clovek - akorat se nerozjede proti navesti stuj pote co k tomu dostane podepsanej prikaz. V metru tam dneska sedi chlapek jenom kvuli tomu, ze umi zkontrolovat, ze uz nikdo nenastupuje - jinak tam z hlediska rizeni vicemene neni nutnej. Ostatne ve Svajcu jim metro bez firy jezdi uz nejakej ten patek.

0/0
23.5.2015 0:35

D36u38š95a81n 42D77i68t47r47i45c11h 3968246503279

Protože jsme strašně namyšlený. Už i ty šachy hraje počítač líp. To auto jezdí líp než drtivá většina řidičů a až jich bude většina, tak nehody nebudou vůbec.

Já už se těším, až se vypotácím z hospody, sednu do auta a zahuhlám Domů.

0/0
26.5.2015 7:19

S68t85a91n91i43s87l52a56v 81M19e34l66i70c88h88a75r 8375305986502

No, mě by se taková jízda líbila. Svalit se do fotelu, houknout na mikrofon cíl a vyrazit. Ještě sáhnout do baru pro něco ostřejšího, anebo si dát rovnou šlofíka? Nemá to prostě chybu.

Narozdíl od toho doplňovače slov, kterej mě tam cpe úplný kraviny a nedá se vypnout.

+3/0
16.5.2015 8:36

K76a12r96e49l 89S83e79v20e15r70a 7510582196349

Pane Melichar, to už ale existuje řadu let, říká se tomu TAXI,  ve finále to vyjde i levněji :-)

+5/0
16.5.2015 8:43

D97a56v76i36d 69D54i82r80g23a 7715171218

Pokud se tím taxi potřebujete přesunout někam na druhý konec republiky, tak ani ne.

+1/0
16.5.2015 10:33

K96a57r58e69l 73S75e25v98e49r66a 7880512126589

Pokavad na druhej konec nepotřebujete 20x do roka, tak TAXI(né zloději) vyjde pořád levněji než pořízení,údržba a placení provozních nákladů u vlastního vozidla! Né nejsem taxikář :-) Vozidlo,,pardoon- opravdové auto vlastním ! :-)

+1/−1
16.5.2015 18:28

J18o42s51e21f 66Š74o56l46t90e41s 8974118590533

Lidi, zbytečně to hrotíte. Automaticky řiditelná auta bude do 10 let běžná a budou se běžně používat, ale řídit ručně vám nikdo nezakáže. Jenom bude stále méně lidí, co řídit budou. Protože to prostě je nepohodlné. Co byste radši? Ztratit půl hodiny řízením do práce nebo si ráno půl hodiny číst knížku, případně se připravovat do práce nebo dělat jinou činnost, zatímco vás vůz veze do práce? Do 40 let bude většina populace jezdit v automatech a zbytek budou nadšenci.

+19/0
16.5.2015 8:05

K66a95r87e34l 42S77e86v31e60r45a 7960752436199

Hlásím se těm nadšencům ;-) už teď, zase koukám kde sehnat vozítko s transaxle..a ekologickou klidně zaplatí 20 tisíc,,,za tu radost to stojí :-D

+3/−3
16.5.2015 8:10

J84á41n 67K34o33t21ú46č 2506394128146

Raz to určite bude bežné, ale neviem či už za 10 rokov. To asi nie. Ešte sa stále nepodarilo plne automatizovať jazdu vlakov, čo je omnoho jednoduchšie. Na svete je len zopár uzavretých železníc (napr. Dubajské metro), kde vlaky jazdia bez strojvodcu. Ale aj tam na to vždy dozerá nejaký dispečér z riadiaceho pracoviska. Preto si myslím, že vo svete áut to až také rýchle nebude.

+1/0
22.5.2015 8:40

P41e64t60r 66S27k70o71k25a70n 3429539773639

Myslim si ze v budoucnu zpusobi roboticka auta revoluci podobnou te kdyz lidi presli s konu do aut. Lidi s principu tezko budou lepsi ridici nez roboti (reakcni doba, schopnost paralelniho zpracovani informaci atd. budou mit roboticka auta radove lepsi nez ma clovek). Je to asi mentalne trochu neprijemne pro nektere lidi ale tohle bude revoluce smerem k bezpecnejsim cestam. Potrva to jeste mnoho let (desitek let), ale tak jako lidi prestali jezdit na koni tak verim ze prijde doba kdy nebudou ridit auta..... Vim ze je to tezko prijatelne obzvlast pro lidi co maji takovy ten personifikovany pristup k autum. Ale pro vsechny ostatni je 100x lepsi robot, ktery dodrzuje predpisy a reaguje s ohledem na maximalni bezpecnost provozu nez nevyrovnany jedinec ve voze se svoji neurozou.

+4/0
16.5.2015 7:27

K19a34r70e85l 80S15e24v90e41r46a 7610582726729

Pane Skokan, raději hupsnu na koně, než si vozit prdíznu v takovejhle elektronickej srágorách.. to je samej elektronickej asistent v autě-řidiči díky nim totálně zmago...jenže fyziku neojebe žádná elektronická fičurka a pak ti používači vozidel čučí....jediné pro co mám tak nějak v autě pochopení je ABS!

+2/−8
16.5.2015 8:00

D76a48v16i26d 65D84i29r10g23a 7365641438

Právě proto je snaha z toho řidiče pokud možno vyloučit úplně.

+4/0
16.5.2015 10:34

T73o34m60a71s 76H40a62c13e25k 6984507605697

Nojo mamanek musi mit v aute ABS. A synchro na prevodovce co? To uz by panicek nezvlad meziplyn co? A videli jste uz to jak dneska skoro kazdej startuje auto? Nejakym klickem -pf, neni nad to si poradne zatocit klikou, jak si to rizeni pak muze nekdo vychutnat...

Samozrejme jsem prehanel. Ja Vas chapu, ale musite pochopit ze jako Vy mate svoji hranici u ABS tak nekdo ji ma u ESP, nekdo u automatu, nekdo u Google auta a nekdo proste do auta nevleze protoze si tu cestu neuzije jako na kole nebo na koni ci pesky.

Verim ze pred 150 lety take bylo vetsina tech co rikali ze kone za auto nevymeni. A to rikam jako nekdo kdo autem jezdi hodne a rad (auta stridam tak po 3 letech, krome kdysi davno Zigulika vzdycky nad 200koni) . Vylet je pohodicka, ale denni dojizdeni do prace ci na schuzky je otravne. Bohuzel (pro Vas bohudik) ubehne jeste mnoho vody nez automaticka auta dobudou silnic.

+6/−1
17.5.2015 4:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.