Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Samořídící auto už jedenáctkrát bouralo. Google z toho viní lidi

Nehody robotických aut jsou ostře sledované, ale ne všude podléhají oznamovací povinnosti. Google se pochlubil, že po milionu a půl kilometrů najetých v automatickém režimu nezpůsobil jejich automat žádnou z jedenácti drobných nehod. Kritici však žádají lepší systém dohledu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J13a97n 57B52e96n90h78á42k 6314933262511

http://www.jenpromuze.cz/video/20821-automaticke-parkovani-noveho-auta-je-trochu-rozbite

Ale to jenom teď, POTOM, až to bude všechno dokonalé, tak to bude NA-PROS-TO bez chybičky!

0/0
29.5.2015 14:54

B37o37h72d82a55n 20N68e64š46p83o85r 5500582707760

Drahá Mário, právě jste vyjmenovala většinu z toho, co provádí i autíčkáři. Žádné signály, čekat nemůže, jízda po špatné straně, nečekané výjezdy z vedlejších silnic a polních cest, v protisměru a jednosměrkách, nečekané manévry při odbočování. Dále přidávám neznalost silničních předpisů, neodhadnutí rychlosti cyklisty, nedání přednosti. Úmyslné vybržďování a agresivní chování. Ano milá zlatá, všechno toto jsem zažil u výfukářů.. :) Hovada jsou na obou stranách. Prosím nepaušalizovat!

0/−1
23.5.2015 8:41
Foto

I19v71o 36V16a20s62i39c21e37k 3180631354223

Je jen otázka času (MB a Iveco říkají, že za 15 let) budou běžné robotické kamiony. Dopravci ušetří na platech a kamion může jezdit nonstop bez přestávek.

0/−1
22.5.2015 20:43

J27a75n 97M50a90j50z34n15e86r 1916247116702

no v Praze by to auto nepřežilo den :)

+2/0
22.5.2015 10:37

P98e97t86r 45N65o57v72á41k 6540841743556

Já tam těch čárek vidím 9...

+1/−1
22.5.2015 9:52

V53í79t 38J49e21ž94e72k 4446649189465

Málo chodíte do hospody a nepoužíváte toto jednoduché značení ;-)

0/0
24.5.2015 9:59

P69a29v13e47l 79K82r20a32l 4308729309842

Mate pravdu, je to divne..... Ale mozna pocitaji i ty horizontalni carky - puvodne jsem myslel, ze pouze oddeluji ctverice, ale s horizontalnima carkama to da 11. :-)

0/0
25.5.2015 18:12

P58a29v93e66l 91Ř98a96p72e90k 7332936469695

Je zcela zjevné, že celý automobilismus je slepá vývojová větev dopravy.

0/0
21.5.2015 19:26

D95a65v74i96d 51G66r16u90n60d27e26l 7613192918574

Tento model se bude jmenovat Google Blonde.

Do podelne mezery mezi auty bude zajizdet zasade cumakem, bude parkovat tak, ze nikdo vedle nevystoupi a v prumeru jednou za mesic prijede s drobnym oderkem.

+1/−2
20.5.2015 18:16

L29u27d37ě79k 44S66m45e55t46a34n65a 1775832261448

Až budou jezdit převážně automatická auta, mohou začít komunikovat mezi sebou, což situaci zjednodušší, neboť budete vědět o manévrech ostatních aut předem. Osobně v tom vidím budoucnost. Řízení se pak stane koníčkem a sportem, podobně jako dnes ježdění na koni.

+8/−1
19.5.2015 15:11

P35e78t16r 24S93e97d12i76v15y 6817178485377

11 nehod za 1.5 milionu km je sakra hodne. Sam mam najeto lehce pres milion a zatim zadna nehoda. Utesovat se nezavinenim nejde. Musite predvidat a zamezit i nehodam, ktere by padly za vinu jinemu a tohle zjevne robo auta neumi a umet nebudou. kdyz jedete krizovatkou, porad sledujete okoli, musite vnimat vse a ne jet po hlavni a neresit okoli. Vzdy je treba jet tak rychle, aby vas nic neprekvapilo. Mam najeto hodne i na motorce a tam je to o preziti. Pokud spolehate na prednosti, jste mrtvy. Zejmena v cechahch, kde ridici aut motorky neresi, a kde ma 90% ridicu vubec problemy ovladat auto a nevedi, kde jim konci. Prikladem mohou byt uzavirky na D1. Ridici jedou v pravem pruhu, ale nejedou pravym kolem u prave cary. Jedou levym u leve a na pravo maji metr. Za tohle by se mely brat papiry!  Prostorova orientace je zakladni predpoklad pro rizeni aut ! Pokud si nekdo mysli, ze jede u prave krajnice a ve skutecnosti tam ma pul metru az metr navic, nema za volantem co delat.

+3/−13
19.5.2015 8:29

L38a78d21i24s74l27a45v 57S68o70k31o48l 1550152795912

ehm. Sedmkrát nepředvídalo náraz zezadu;-D

+3/0
21.5.2015 7:27

P94e41t18r 40S98e36d74i76v18y 6107808275507

I při zastavení třeba sledovat zrcátko. Dvakrát jsem tomu unikl, tím, že jsem se rozjel do mezery vedle auta před sebou

+2/−2
21.5.2015 9:59

A32l97e37x28a17n26d67r 22C51h12y65t80i86l 2654172835751

Osobne bych si takove auto i koupil, ale mne byva vzadu nebo na sedadle spolujezdce, kdyz proste auto neridim, spatne. Leda ze bych spal. To je pro me jedina moznost, jak jizdu prezit bez uhony:)

0/−1
18.5.2015 15:03

L48u92k31a83s 19U50h97l17i37r 1122134448

Já jsem trošku zagůglil a zjistil, že řada problémů nastává pokud není dobré počasí. Déšť, sníh, kroupy, zhoršené adhezní podmínky. Auta také nerozeznají, jestli ten předmět na silnici je jen papírová krabice nebo kus šutru.

Tak a teď moje otázky:

1.) auto mám před barákem, ne v klimatizované či vytápěné garáži. Prší na něj, sněží na něj, jsou velké rozdíly teplot, v létě je v něm vedro. Počítačová technika tohle ráda moc nemá, ne nadarmo se auta zkouší ve slunné Kalifornii. Jaká bude životnost té elektroniky?

2.) dnes jsou auta po každé jízdě kontrolována techniky pro hardware a software. Já ale budu umět tak možná stáhnout aktualizaci. Bude to blbuvzdorný?

3.) kdo bude odpovědný za nehodu, když já vlastně řídit nemohu. Ono už dnes při různých asistentech klesá zcela logicky pozornost a v případě nutnosti převzít řízení je reakční doba paradoxně delší.

4.) co počítačová kriminalita? Nebude moci se někdo vloupat do softwaru a udělat si z mého auta zbraň? Já nechci být náboj. Když jsou hacknout počítače, mobilym televize tak proč ne i auto. Tohle mě docela děsí.

+6/−2
16.5.2015 23:13

T15o73m46á28š 16Z45e72m92a29n 3475878224785

Jo, lidar a námraza bude docela zajímavá kombinace;)

0/0
17.5.2015 17:09

A53l38e51x59a22n69d66r 91C41h61y86t94i65l 2234562395201

Poporadku: Neznama, ano, pojistka a dodrzovani smluvnich podminek(napriklad pravidelny servis),  bude.

+2/0
18.5.2015 15:02

P78e24t63r 77M45i38c29h61a79l 2300444901552

Pro zastánce: proč jsou pořád v letadlech piloti, když autopilot to dnes zvládne od startu do přistání? A ještě záludnější otázka: proč jsou ve vlacích strojvedoucí, když provoz na železnici je proti silničnímu mnohem jednodušší?

Zkuste hádat, kybernetici. :-)

+9/−6
16.5.2015 9:49

K10a14r19e15l 64S21e56v57e25r41a 7450512736229

ono to přistání, je pro autopilota uplně jinej level něž ten let :-)

0/0
16.5.2015 9:53

P58e32t50r 31M25a63r19š68o73u57n 5115178106326

no, POKUD je správně VYBAVENO LETIŠTĚ, je přistání autopilotem většinou klidnější než člověkem ;) a může přistát i při nižší viditelnosti.

tam bych to neporovnával... (nejde totiž je o techniku letadla, ale i o toho letiště)

+3/0
17.5.2015 19:12

P96e41t49r 32M11i85c60h82a85l 2590574441812

No právě, a silnice žádné vybavení na komunikaci s auty nemají.

+2/−1
17.5.2015 22:20

J62a63k82u28b 36H71e26g69e39n38b97a28r36t 9465414409614

Myslím, že automatické přistávání letadel bylo vynalezeno před sedmdesáti lety nebo tak nějak. ;-)

0/0
22.5.2015 13:50

D14a57v21i34d 59D82i90r23g49a 7875601758

Proč letadlo většinu letu (kromě náročnějšího startu a přistání) na toho autopilota letí a proč se pracuje na metru bez strojvedoucího?

+1/−1
16.5.2015 10:33

P89e73t79r 80M56i14c89h39a73l 2440834611672

Sorry, ale řídit metro by zvládla cvičená opice.

0/−2
16.5.2015 13:57

K12a51r13e74l 49S29e51v33e55r98a 7330572126799

Metro si dokážu představit komplet automatické, jasně daná trasa-zastávky..... letící letadlo-přistávající letadlo... znova opakuju-absolutně jinej level !

0/−1
16.5.2015 16:51

M90a14r85t83i64n 93K92o47z34á48k 4544880369497

Letadlo se s metrem srovnávat určitě nedá. Přitom i přesto probíhá většina letů devadesát procent času automaticky včetně přistání.

+1/0
19.5.2015 7:54

M32a39r22t37i71n 91B79a49r19t74e47k 5417331221443

Autopilot dokáže mnohem lépe vzlétnout i přistát. To že mu letecké společnosti nevěří je druhá věc. Samozřejmě je to i otázka vývoje. Americké drony dokážou přistávat na palubách letadlových lodí. To je daleko složitějí a náročnější manévr než přistání na letišti.

+6/0
16.5.2015 10:48

P73e56t33r 53M34i98c34h87a60l 2280664731642

Jenže vzlet a přistání letadla jsou z hlediska počtu vstupů proti řízení auta pořád jednodušší.

+2/−1
16.5.2015 13:55

S27e64i29d59l 91P12e11t26r 1861951845194

Ta "filosofie" vojenských dronů je zcela někde  jinde: jde o to v prvé řadě ušetřit případné ztráty na živé síle.

Nakonec jej  z určité části stejně musí řídit  operátor  s tím  podstatným rozdílem, že když drona protistrana sestřelí, operátor nedojde úhony ani se nedostane do zajetí.

Analogicky v dopravnímu letectví:

jaký by mělo dnes smysl aby místo pilota přímo v  letadle seděl operátor někde u počítače? Museli by tam být stejně taky min 2,  tedy "úspora" nic moc,  snad jen na hotelích a mundůrech pro klasické piloty ...

Nehledě na to, že problém je daleko více možná legislativní a psychologický než ryze  technický - předělat celou tu hromadu leteckých a technických předpisů není práce na rok, ba ani na deset. 

No  a psychologie cestujících, kteří najednou nebudou s "kapitánem na jedné lodi" se všemi z toho vyplývajícími důsledky, se též nezmění během jedné generace ...     

Ano, časem to jistě přijde. Nejdříve asi v cargu a pak někdy za pár desítek let pravděpodobně  i v dopravě cestujících. Ale to už  bude dřív možná teleportace ...:-)

+5/−1
16.5.2015 18:00

E98v51ž93e20n 45P33o70l79á13k 3598908311453

Protože to vyžadují jisté pravěké zákony.

+2/0
16.5.2015 11:31

P12e50t96r 50M61i18c15h27a25l 2320544551872

Zákony logiky jsou opravdu pravěké.

+2/−1
16.5.2015 13:52

P49e31t20r 27M86i59c47h44a35l 2570394771242

Pánové se hluboce mýlí. Byť selhání lidského faktoru bývá velmi častou příčinou nehod, tak automatu stačí selhání jednoho čidla, senzoru, a bez zásahu člověka je nehoda prakticky nevyhnutelná. A řízení auta je z hlediska automatu mnohem složitější než letadlo nebo vlak, protože je tam více proměnných.

Takže za mě - roboauto v provozu bez řidiče za volantem nemá co dělat. A s řidičem jako pojistkou tak možná za 10 let.

+7/−2
16.5.2015 12:13

K94a95r92e60l 66S72e96v24e89r60a 7140752346879

doufám, že déle !!

+1/0
16.5.2015 12:47

P79e90t82r 28M49i63c56h82a48l 2690854721412

Myslel jsem nejdříve za 10 let.

0/−1
16.5.2015 13:36

M83a10r75t92i67n 71K47o22z19á33k 4644650809587

Stejně tak nemá v provozu co dělat, podle toho, jak řídí, podstatné (naštěstí nikoliv převážné) procento českých řidičů. Takže?

0/0
19.5.2015 7:56

P73e59t69r 16M51i62c71h66a52l 2510384891232

Souhlasím. Ale proč problémy na silnice přidávat? Už tak je jich tam dost právě díky problémovým řidičům.

+3/−1
19.5.2015 11:58

M66a21r56t33i74n 92K41o22z23á23k 4674460139857

Zrovna velká dopravní letadla by dnes už mohla létat úplně bezpilotně. Lidské selhání je příčinou převážné většiny leteckých nehod. Železnici nerozumím, ale třeba metro tady v Dubaji je plně automatické.

+2/0
19.5.2015 7:53

H74a70n66u27š 62H67o15r82á33k 9781624436203

Odpovim pouze na tu druhou, dle vasi otazky zaludnejsi: Protoze VUZ a drazni predpisy. Technicky by v tom zadnej velkej problem nebyl a pocitacovej fira by byl mnohem spolehlivejsi nez clovek - akorat se nerozjede proti navesti stuj pote co k tomu dostane podepsanej prikaz. V metru tam dneska sedi chlapek jenom kvuli tomu, ze umi zkontrolovat, ze uz nikdo nenastupuje - jinak tam z hlediska rizeni vicemene neni nutnej. Ostatne ve Svajcu jim metro bez firy jezdi uz nejakej ten patek.

0/0
23.5.2015 0:35

D68u27š57a33n 63D77i58t79r10i62c10h 3898716493459

Protože jsme strašně namyšlený. Už i ty šachy hraje počítač líp. To auto jezdí líp než drtivá většina řidičů a až jich bude většina, tak nehody nebudou vůbec.

Já už se těším, až se vypotácím z hospody, sednu do auta a zahuhlám Domů.

0/0
26.5.2015 7:19

S60t45a12n69i48s75l96a95v 84M33e75l31i18c83h86a76r 8705405826712

No, mě by se taková jízda líbila. Svalit se do fotelu, houknout na mikrofon cíl a vyrazit. Ještě sáhnout do baru pro něco ostřejšího, anebo si dát rovnou šlofíka? Nemá to prostě chybu.

Narozdíl od toho doplňovače slov, kterej mě tam cpe úplný kraviny a nedá se vypnout.

+3/0
16.5.2015 8:36

K64a88r13e68l 54S15e73v17e66r37a 7900282686319

Pane Melichar, to už ale existuje řadu let, říká se tomu TAXI,  ve finále to vyjde i levněji :-)

+5/0
16.5.2015 8:43

D87a75v92i94d 43D71i30r72g10a 7875551498

Pokud se tím taxi potřebujete přesunout někam na druhý konec republiky, tak ani ne.

+1/0
16.5.2015 10:33

K95a22r84e38l 59S87e77v49e95r56a 7970112936699

Pokavad na druhej konec nepotřebujete 20x do roka, tak TAXI(né zloději) vyjde pořád levněji než pořízení,údržba a placení provozních nákladů u vlastního vozidla! Né nejsem taxikář :-) Vozidlo,,pardoon- opravdové auto vlastním ! :-)

+1/−1
16.5.2015 18:28

J32o87s27e95f 83Š13o48l61t98e11s 8764448480983

Lidi, zbytečně to hrotíte. Automaticky řiditelná auta bude do 10 let běžná a budou se běžně používat, ale řídit ručně vám nikdo nezakáže. Jenom bude stále méně lidí, co řídit budou. Protože to prostě je nepohodlné. Co byste radši? Ztratit půl hodiny řízením do práce nebo si ráno půl hodiny číst knížku, případně se připravovat do práce nebo dělat jinou činnost, zatímco vás vůz veze do práce? Do 40 let bude většina populace jezdit v automatech a zbytek budou nadšenci.

+19/0
16.5.2015 8:05

K73a90r88e25l 22S14e19v60e32r37a 7770122496289

Hlásím se těm nadšencům ;-) už teď, zase koukám kde sehnat vozítko s transaxle..a ekologickou klidně zaplatí 20 tisíc,,,za tu radost to stojí :-D

+3/−3
16.5.2015 8:10

J35á40n 77K90o11t73ú49č 2426554138136

Raz to určite bude bežné, ale neviem či už za 10 rokov. To asi nie. Ešte sa stále nepodarilo plne automatizovať jazdu vlakov, čo je omnoho jednoduchšie. Na svete je len zopár uzavretých železníc (napr. Dubajské metro), kde vlaky jazdia bez strojvodcu. Ale aj tam na to vždy dozerá nejaký dispečér z riadiaceho pracoviska. Preto si myslím, že vo svete áut to až také rýchle nebude.

+1/0
22.5.2015 8:40

P52e11t43r 23S83k60o24k49a78n 3759149663829

Myslim si ze v budoucnu zpusobi roboticka auta revoluci podobnou te kdyz lidi presli s konu do aut. Lidi s principu tezko budou lepsi ridici nez roboti (reakcni doba, schopnost paralelniho zpracovani informaci atd. budou mit roboticka auta radove lepsi nez ma clovek). Je to asi mentalne trochu neprijemne pro nektere lidi ale tohle bude revoluce smerem k bezpecnejsim cestam. Potrva to jeste mnoho let (desitek let), ale tak jako lidi prestali jezdit na koni tak verim ze prijde doba kdy nebudou ridit auta..... Vim ze je to tezko prijatelne obzvlast pro lidi co maji takovy ten personifikovany pristup k autum. Ale pro vsechny ostatni je 100x lepsi robot, ktery dodrzuje predpisy a reaguje s ohledem na maximalni bezpecnost provozu nez nevyrovnany jedinec ve voze se svoji neurozou.

+4/0
16.5.2015 7:27

K88a89r60e70l 64S88e28v81e62r29a 7360672336859

Pane Skokan, raději hupsnu na koně, než si vozit prdíznu v takovejhle elektronickej srágorách.. to je samej elektronickej asistent v autě-řidiči díky nim totálně zmago...jenže fyziku neojebe žádná elektronická fičurka a pak ti používači vozidel čučí....jediné pro co mám tak nějak v autě pochopení je ABS!

+2/−8
16.5.2015 8:00

D43a74v58i41d 45D84i21r68g12a 7745471488

Právě proto je snaha z toho řidiče pokud možno vyloučit úplně.

+4/0
16.5.2015 10:34

T75o62m61a70s 52H31a72c93e12k 6214237775767

Nojo mamanek musi mit v aute ABS. A synchro na prevodovce co? To uz by panicek nezvlad meziplyn co? A videli jste uz to jak dneska skoro kazdej startuje auto? Nejakym klickem -pf, neni nad to si poradne zatocit klikou, jak si to rizeni pak muze nekdo vychutnat...

Samozrejme jsem prehanel. Ja Vas chapu, ale musite pochopit ze jako Vy mate svoji hranici u ABS tak nekdo ji ma u ESP, nekdo u automatu, nekdo u Google auta a nekdo proste do auta nevleze protoze si tu cestu neuzije jako na kole nebo na koni ci pesky.

Verim ze pred 150 lety take bylo vetsina tech co rikali ze kone za auto nevymeni. A to rikam jako nekdo kdo autem jezdi hodne a rad (auta stridam tak po 3 letech, krome kdysi davno Zigulika vzdycky nad 200koni) . Vylet je pohodicka, ale denni dojizdeni do prace ci na schuzky je otravne. Bohuzel (pro Vas bohudik) ubehne jeste mnoho vody nez automaticka auta dobudou silnic.

+6/−1
17.5.2015 4:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.