Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Samořídící auto už jedenáctkrát bouralo. Google z toho viní lidi

Nehody robotických aut jsou ostře sledované, ale ne všude podléhají oznamovací povinnosti. Google se pochlubil, že po milionu a půl kilometrů najetých v automatickém režimu nezpůsobil jejich automat žádnou z jedenácti drobných nehod. Kritici však žádají lepší systém dohledu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J47a44n 54B24e86n30h62á30k 6444303592261

http://www.jenpromuze.cz/video/20821-automaticke-parkovani-noveho-auta-je-trochu-rozbite

Ale to jenom teď, POTOM, až to bude všechno dokonalé, tak to bude NA-PROS-TO bez chybičky!

0/0
29.5.2015 14:54

B82o12h55d44a45n 19N32e86š61p33o96r 5470862367470

Drahá Mário, právě jste vyjmenovala většinu z toho, co provádí i autíčkáři. Žádné signály, čekat nemůže, jízda po špatné straně, nečekané výjezdy z vedlejších silnic a polních cest, v protisměru a jednosměrkách, nečekané manévry při odbočování. Dále přidávám neznalost silničních předpisů, neodhadnutí rychlosti cyklisty, nedání přednosti. Úmyslné vybržďování a agresivní chování. Ano milá zlatá, všechno toto jsem zažil u výfukářů.. :) Hovada jsou na obou stranách. Prosím nepaušalizovat!

0/−1
23.5.2015 8:41
Foto

I89v48o 63V97a45s70i78c32e32k 3960971504943

Je jen otázka času (MB a Iveco říkají, že za 15 let) budou běžné robotické kamiony. Dopravci ušetří na platech a kamion může jezdit nonstop bez přestávek.

0/−1
22.5.2015 20:43

J94a78n 88M47a75j15z37n78e41r 1236947426672

no v Praze by to auto nepřežilo den :)

+2/0
22.5.2015 10:37

P23e46t17r 37N60o82v71á81k 6800321233546

Já tam těch čárek vidím 9...

+1/−1
22.5.2015 9:52

V80í60t 78J58e45ž94e23k 4866909829435

Málo chodíte do hospody a nepoužíváte toto jednoduché značení ;-)

0/0
24.5.2015 9:59

P59a70v81e98l 67K58r34a67l 4648779569412

Mate pravdu, je to divne..... Ale mozna pocitaji i ty horizontalni carky - puvodne jsem myslel, ze pouze oddeluji ctverice, ale s horizontalnima carkama to da 11. :-)

0/0
25.5.2015 18:12

P24a94v45e25l 77Ř22a64p72e65k 7442656259355

Je zcela zjevné, že celý automobilismus je slepá vývojová větev dopravy.

0/0
21.5.2015 19:26

D78a43v45i10d 18G51r84u79n85d46e54l 7603252228574

Tento model se bude jmenovat Google Blonde.

Do podelne mezery mezi auty bude zajizdet zasade cumakem, bude parkovat tak, ze nikdo vedle nevystoupi a v prumeru jednou za mesic prijede s drobnym oderkem.

+1/−2
20.5.2015 18:16

L22u66d45ě96k 48S45m82e22t29a26n10a 1325282261988

Až budou jezdit převážně automatická auta, mohou začít komunikovat mezi sebou, což situaci zjednodušší, neboť budete vědět o manévrech ostatních aut předem. Osobně v tom vidím budoucnost. Řízení se pak stane koníčkem a sportem, podobně jako dnes ježdění na koni.

+8/−1
19.5.2015 15:11

P92e55t56r 30S34e22d34i58v23y 6917768545777

11 nehod za 1.5 milionu km je sakra hodne. Sam mam najeto lehce pres milion a zatim zadna nehoda. Utesovat se nezavinenim nejde. Musite predvidat a zamezit i nehodam, ktere by padly za vinu jinemu a tohle zjevne robo auta neumi a umet nebudou. kdyz jedete krizovatkou, porad sledujete okoli, musite vnimat vse a ne jet po hlavni a neresit okoli. Vzdy je treba jet tak rychle, aby vas nic neprekvapilo. Mam najeto hodne i na motorce a tam je to o preziti. Pokud spolehate na prednosti, jste mrtvy. Zejmena v cechahch, kde ridici aut motorky neresi, a kde ma 90% ridicu vubec problemy ovladat auto a nevedi, kde jim konci. Prikladem mohou byt uzavirky na D1. Ridici jedou v pravem pruhu, ale nejedou pravym kolem u prave cary. Jedou levym u leve a na pravo maji metr. Za tohle by se mely brat papiry!  Prostorova orientace je zakladni predpoklad pro rizeni aut ! Pokud si nekdo mysli, ze jede u prave krajnice a ve skutecnosti tam ma pul metru az metr navic, nema za volantem co delat.

+3/−13
19.5.2015 8:29

L50a84d10i64s64l51a16v 29S46o27k78o51l 1660232295982

ehm. Sedmkrát nepředvídalo náraz zezadu;-D

+3/0
21.5.2015 7:27

P85e32t67r 79S91e89d97i40v90y 6987338635527

I při zastavení třeba sledovat zrcátko. Dvakrát jsem tomu unikl, tím, že jsem se rozjel do mezery vedle auta před sebou

+2/−2
21.5.2015 9:59

A52l29e92x67a42n36d29r 60C44h79y21t96i62l 2754752145621

Osobne bych si takove auto i koupil, ale mne byva vzadu nebo na sedadle spolujezdce, kdyz proste auto neridim, spatne. Leda ze bych spal. To je pro me jedina moznost, jak jizdu prezit bez uhony:)

0/−1
18.5.2015 15:03

L20u92k34a72s 89U33h96l61i86r 1512534188

Já jsem trošku zagůglil a zjistil, že řada problémů nastává pokud není dobré počasí. Déšť, sníh, kroupy, zhoršené adhezní podmínky. Auta také nerozeznají, jestli ten předmět na silnici je jen papírová krabice nebo kus šutru.

Tak a teď moje otázky:

1.) auto mám před barákem, ne v klimatizované či vytápěné garáži. Prší na něj, sněží na něj, jsou velké rozdíly teplot, v létě je v něm vedro. Počítačová technika tohle ráda moc nemá, ne nadarmo se auta zkouší ve slunné Kalifornii. Jaká bude životnost té elektroniky?

2.) dnes jsou auta po každé jízdě kontrolována techniky pro hardware a software. Já ale budu umět tak možná stáhnout aktualizaci. Bude to blbuvzdorný?

3.) kdo bude odpovědný za nehodu, když já vlastně řídit nemohu. Ono už dnes při různých asistentech klesá zcela logicky pozornost a v případě nutnosti převzít řízení je reakční doba paradoxně delší.

4.) co počítačová kriminalita? Nebude moci se někdo vloupat do softwaru a udělat si z mého auta zbraň? Já nechci být náboj. Když jsou hacknout počítače, mobilym televize tak proč ne i auto. Tohle mě docela děsí.

+6/−2
16.5.2015 23:13

T64o41m87á63š 75Z26e33m21a18n 3395928674635

Jo, lidar a námraza bude docela zajímavá kombinace;)

0/0
17.5.2015 17:09

A16l21e70x26a26n23d92r 76C79h16y98t90i61l 2294322405791

Poporadku: Neznama, ano, pojistka a dodrzovani smluvnich podminek(napriklad pravidelny servis),  bude.

+2/0
18.5.2015 15:02

P89e82t21r 94M13i91c57h30a46l 2520644941332

Pro zastánce: proč jsou pořád v letadlech piloti, když autopilot to dnes zvládne od startu do přistání? A ještě záludnější otázka: proč jsou ve vlacích strojvedoucí, když provoz na železnici je proti silničnímu mnohem jednodušší?

Zkuste hádat, kybernetici. :-)

+9/−6
16.5.2015 9:49

K26a34r69e65l 78S62e80v45e72r58a 7750382586429

ono to přistání, je pro autopilota uplně jinej level něž ten let :-)

0/0
16.5.2015 9:53

P96e11t56r 93M91a41r28š55o81u72n 5605238626506

no, POKUD je správně VYBAVENO LETIŠTĚ, je přistání autopilotem většinou klidnější než člověkem ;) a může přistát i při nižší viditelnosti.

tam bych to neporovnával... (nejde totiž je o techniku letadla, ale i o toho letiště)

+3/0
17.5.2015 19:12

P79e72t58r 96M53i62c81h38a34l 2810664501942

No právě, a silnice žádné vybavení na komunikaci s auty nemají.

+2/−1
17.5.2015 22:20

J16a41k16u81b 46H70e94g55e72n51b60a33r76t 9765444619184

Myslím, že automatické přistávání letadel bylo vynalezeno před sedmdesáti lety nebo tak nějak. ;-)

0/0
22.5.2015 13:50

D52a26v21i10d 72D24i60r32g74a 7765131718

Proč letadlo většinu letu (kromě náročnějšího startu a přistání) na toho autopilota letí a proč se pracuje na metru bez strojvedoucího?

+1/−1
16.5.2015 10:33

P29e89t52r 96M34i85c48h98a35l 2890284161772

Sorry, ale řídit metro by zvládla cvičená opice.

0/−2
16.5.2015 13:57

K37a22r35e30l 75S28e29v29e80r65a 7540492316919

Metro si dokážu představit komplet automatické, jasně daná trasa-zastávky..... letící letadlo-přistávající letadlo... znova opakuju-absolutně jinej level !

0/−1
16.5.2015 16:51

M80a83r17t69i66n 32K36o81z98á63k 4974900379447

Letadlo se s metrem srovnávat určitě nedá. Přitom i přesto probíhá většina letů devadesát procent času automaticky včetně přistání.

+1/0
19.5.2015 7:54

M35a28r33t19i43n 72B60a87r40t55e55k 5567821891623

Autopilot dokáže mnohem lépe vzlétnout i přistát. To že mu letecké společnosti nevěří je druhá věc. Samozřejmě je to i otázka vývoje. Americké drony dokážou přistávat na palubách letadlových lodí. To je daleko složitějí a náročnější manévr než přistání na letišti.

+6/0
16.5.2015 10:48

P45e12t74r 42M15i64c90h65a32l 2940794941372

Jenže vzlet a přistání letadla jsou z hlediska počtu vstupů proti řízení auta pořád jednodušší.

+2/−1
16.5.2015 13:55

S57e37i39d47l 83P93e11t56r 1561211765704

Ta "filosofie" vojenských dronů je zcela někde  jinde: jde o to v prvé řadě ušetřit případné ztráty na živé síle.

Nakonec jej  z určité části stejně musí řídit  operátor  s tím  podstatným rozdílem, že když drona protistrana sestřelí, operátor nedojde úhony ani se nedostane do zajetí.

Analogicky v dopravnímu letectví:

jaký by mělo dnes smysl aby místo pilota přímo v  letadle seděl operátor někde u počítače? Museli by tam být stejně taky min 2,  tedy "úspora" nic moc,  snad jen na hotelích a mundůrech pro klasické piloty ...

Nehledě na to, že problém je daleko více možná legislativní a psychologický než ryze  technický - předělat celou tu hromadu leteckých a technických předpisů není práce na rok, ba ani na deset. 

No  a psychologie cestujících, kteří najednou nebudou s "kapitánem na jedné lodi" se všemi z toho vyplývajícími důsledky, se též nezmění během jedné generace ...     

Ano, časem to jistě přijde. Nejdříve asi v cargu a pak někdy za pár desítek let pravděpodobně  i v dopravě cestujících. Ale to už  bude dřív možná teleportace ...:-)

+5/−1
16.5.2015 18:00

E14v49ž38e61n 23P82o41l72á46k 3968878651843

Protože to vyžadují jisté pravěké zákony.

+2/0
16.5.2015 11:31

P72e52t69r 94M38i38c47h44a12l 2600104171712

Zákony logiky jsou opravdu pravěké.

+2/−1
16.5.2015 13:52

P62e81t42r 16M33i34c14h38a64l 2360394521492

Pánové se hluboce mýlí. Byť selhání lidského faktoru bývá velmi častou příčinou nehod, tak automatu stačí selhání jednoho čidla, senzoru, a bez zásahu člověka je nehoda prakticky nevyhnutelná. A řízení auta je z hlediska automatu mnohem složitější než letadlo nebo vlak, protože je tam více proměnných.

Takže za mě - roboauto v provozu bez řidiče za volantem nemá co dělat. A s řidičem jako pojistkou tak možná za 10 let.

+7/−2
16.5.2015 12:13

K63a16r57e40l 69S70e53v74e40r33a 7160282276729

doufám, že déle !!

+1/0
16.5.2015 12:47

P41e67t52r 48M30i88c59h11a97l 2650224711822

Myslel jsem nejdříve za 10 let.

0/−1
16.5.2015 13:36

M29a46r23t27i55n 74K32o89z14á41k 4884560429417

Stejně tak nemá v provozu co dělat, podle toho, jak řídí, podstatné (naštěstí nikoliv převážné) procento českých řidičů. Takže?

0/0
19.5.2015 7:56

P38e74t24r 88M60i92c45h84a25l 2160494911472

Souhlasím. Ale proč problémy na silnice přidávat? Už tak je jich tam dost právě díky problémovým řidičům.

+3/−1
19.5.2015 11:58

M49a44r68t85i43n 33K37o26z16á59k 4534940829377

Zrovna velká dopravní letadla by dnes už mohla létat úplně bezpilotně. Lidské selhání je příčinou převážné většiny leteckých nehod. Železnici nerozumím, ale třeba metro tady v Dubaji je plně automatické.

+2/0
19.5.2015 7:53

H35a62n91u86š 57H31o35r83á76k 9611784466513

Odpovim pouze na tu druhou, dle vasi otazky zaludnejsi: Protoze VUZ a drazni predpisy. Technicky by v tom zadnej velkej problem nebyl a pocitacovej fira by byl mnohem spolehlivejsi nez clovek - akorat se nerozjede proti navesti stuj pote co k tomu dostane podepsanej prikaz. V metru tam dneska sedi chlapek jenom kvuli tomu, ze umi zkontrolovat, ze uz nikdo nenastupuje - jinak tam z hlediska rizeni vicemene neni nutnej. Ostatne ve Svajcu jim metro bez firy jezdi uz nejakej ten patek.

0/0
23.5.2015 0:35

D14u40š72a35n 18D19i81t54r45i55c55h 3328156243329

Protože jsme strašně namyšlený. Už i ty šachy hraje počítač líp. To auto jezdí líp než drtivá většina řidičů a až jich bude většina, tak nehody nebudou vůbec.

Já už se těším, až se vypotácím z hospody, sednu do auta a zahuhlám Domů.

0/0
26.5.2015 7:19

S25t69a93n77i64s20l31a32v 28M91e69l21i79c72h82a88r 8485905296962

No, mě by se taková jízda líbila. Svalit se do fotelu, houknout na mikrofon cíl a vyrazit. Ještě sáhnout do baru pro něco ostřejšího, anebo si dát rovnou šlofíka? Nemá to prostě chybu.

Narozdíl od toho doplňovače slov, kterej mě tam cpe úplný kraviny a nedá se vypnout.

+3/0
16.5.2015 8:36

K52a80r51e44l 23S38e91v79e17r69a 7810422986209

Pane Melichar, to už ale existuje řadu let, říká se tomu TAXI,  ve finále to vyjde i levněji :-)

+5/0
16.5.2015 8:43

D24a82v83i23d 36D30i80r21g80a 7645951388

Pokud se tím taxi potřebujete přesunout někam na druhý konec republiky, tak ani ne.

+1/0
16.5.2015 10:33

K18a70r55e16l 64S13e17v71e50r72a 7350792496729

Pokavad na druhej konec nepotřebujete 20x do roka, tak TAXI(né zloději) vyjde pořád levněji než pořízení,údržba a placení provozních nákladů u vlastního vozidla! Né nejsem taxikář :-) Vozidlo,,pardoon- opravdové auto vlastním ! :-)

+1/−1
16.5.2015 18:28

J39o24s62e46f 58Š70o10l65t89e98s 8754228690483

Lidi, zbytečně to hrotíte. Automaticky řiditelná auta bude do 10 let běžná a budou se běžně používat, ale řídit ručně vám nikdo nezakáže. Jenom bude stále méně lidí, co řídit budou. Protože to prostě je nepohodlné. Co byste radši? Ztratit půl hodiny řízením do práce nebo si ráno půl hodiny číst knížku, případně se připravovat do práce nebo dělat jinou činnost, zatímco vás vůz veze do práce? Do 40 let bude většina populace jezdit v automatech a zbytek budou nadšenci.

+19/0
16.5.2015 8:05

K84a70r25e54l 15S14e66v46e72r52a 7660732706579

Hlásím se těm nadšencům ;-) už teď, zase koukám kde sehnat vozítko s transaxle..a ekologickou klidně zaplatí 20 tisíc,,,za tu radost to stojí :-D

+3/−3
16.5.2015 8:10

J47á87n 12K44o50t95ú15č 2276744328936

Raz to určite bude bežné, ale neviem či už za 10 rokov. To asi nie. Ešte sa stále nepodarilo plne automatizovať jazdu vlakov, čo je omnoho jednoduchšie. Na svete je len zopár uzavretých železníc (napr. Dubajské metro), kde vlaky jazdia bez strojvodcu. Ale aj tam na to vždy dozerá nejaký dispečér z riadiaceho pracoviska. Preto si myslím, že vo svete áut to až také rýchle nebude.

+1/0
22.5.2015 8:40

P95e72t28r 71S78k93o93k64a32n 3109349273299

Myslim si ze v budoucnu zpusobi roboticka auta revoluci podobnou te kdyz lidi presli s konu do aut. Lidi s principu tezko budou lepsi ridici nez roboti (reakcni doba, schopnost paralelniho zpracovani informaci atd. budou mit roboticka auta radove lepsi nez ma clovek). Je to asi mentalne trochu neprijemne pro nektere lidi ale tohle bude revoluce smerem k bezpecnejsim cestam. Potrva to jeste mnoho let (desitek let), ale tak jako lidi prestali jezdit na koni tak verim ze prijde doba kdy nebudou ridit auta..... Vim ze je to tezko prijatelne obzvlast pro lidi co maji takovy ten personifikovany pristup k autum. Ale pro vsechny ostatni je 100x lepsi robot, ktery dodrzuje predpisy a reaguje s ohledem na maximalni bezpecnost provozu nez nevyrovnany jedinec ve voze se svoji neurozou.

+4/0
16.5.2015 7:27

K75a81r36e65l 71S95e72v87e22r61a 7760862646349

Pane Skokan, raději hupsnu na koně, než si vozit prdíznu v takovejhle elektronickej srágorách.. to je samej elektronickej asistent v autě-řidiči díky nim totálně zmago...jenže fyziku neojebe žádná elektronická fičurka a pak ti používači vozidel čučí....jediné pro co mám tak nějak v autě pochopení je ABS!

+2/−8
16.5.2015 8:00

D25a64v30i19d 48D31i58r42g85a 7935661788

Právě proto je snaha z toho řidiče pokud možno vyloučit úplně.

+4/0
16.5.2015 10:34

T57o12m50a70s 32H30a67c36e61k 6244397435317

Nojo mamanek musi mit v aute ABS. A synchro na prevodovce co? To uz by panicek nezvlad meziplyn co? A videli jste uz to jak dneska skoro kazdej startuje auto? Nejakym klickem -pf, neni nad to si poradne zatocit klikou, jak si to rizeni pak muze nekdo vychutnat...

Samozrejme jsem prehanel. Ja Vas chapu, ale musite pochopit ze jako Vy mate svoji hranici u ABS tak nekdo ji ma u ESP, nekdo u automatu, nekdo u Google auta a nekdo proste do auta nevleze protoze si tu cestu neuzije jako na kole nebo na koni ci pesky.

Verim ze pred 150 lety take bylo vetsina tech co rikali ze kone za auto nevymeni. A to rikam jako nekdo kdo autem jezdi hodne a rad (auta stridam tak po 3 letech, krome kdysi davno Zigulika vzdycky nad 200koni) . Vylet je pohodicka, ale denni dojizdeni do prace ci na schuzky je otravne. Bohuzel (pro Vas bohudik) ubehne jeste mnoho vody nez automaticka auta dobudou silnic.

+6/−1
17.5.2015 4:45







Najdete na iDNES.cz