Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hacker se prý za letu zmocnil řízení Boeingu. Nebyl to vtip, tvrdí FBI

Lze palubní systém letadla oklamat, nabourat se přímo do řízení letadla a vyslat příkaz pro „stoupání“? FBI vyšetřuje známého amerického hackera, který naznačil, že ví jak na to. A vyšetřovatelům se prý přiznal. Sám Chris Roberts upozorňuje, že byly jeho věty citovány mimo kontext.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D15a29n 96V28l61k 8531898156764

Pro mě je naprosto nepochopitelné, jak může být palubní systém letadla propojen se sítí, na kterou jsou připojení běžní cestující. Takovou školáckou firmu by neudělala žádná normální společnost, aby připojila wifinu pro klientelu do firemní sítě. Konstruktéry, kteří to mají na svědomí, bych nechal odstavit od profese. Nadosmrti. ;-O

0/0
24.5.2015 22:26

Š27t64ě76p62á49n 98F37u19k67s16a 1200409210885

Ještě že mi stihl pomoct s diplomkou než mu sebrali počítač ;-D;-D;-D

0/0
21.5.2015 15:27
Foto

J13i26ř93í 84K23r78á40k63o62r87a 9599403

$ sudo mount /dev/airbus /media/plane

$ sudo killall Engine

System is going down for system halt NOW!

Kernel panic

System crashed! Restore?

BSOD

0/0
19.5.2015 23:27

J36i98ř94í 48K25o12c46u13r56e88k 6745524635138

Zajímavější bude ta část, kdy "seat_3a" získá sudo práva.

+3/−1
20.5.2015 16:46

M47a37r23i40e 32V40e87r34n22e14r81o22v36a 9521877669

Tomu snad mohou věřit jen v Americe 8-o

0/0
19.5.2015 14:53

M33a50r63e54k 60S22ý17k31o12r63a 9503450456496

Jednou byl na Zoomu parádní dokument o leteckých motorech firmy Rols Royce. Ukazovali i dispečink firmy, kde měli přehled o všech jejich běžících motorech, které právě pracují v letících letadlech po celém světě. Kvůli diagnostice případných poruch a pomoci pilotům je řešit. Tohle spojení samozřejmě probíhá po internetu. Takže zase jeden z možných komunikačních kanálů ...

+3/−1
19.5.2015 13:40

R23i56c56h98a47r18d 33B74u63š47e35k 6539866686947

komunikace neprobiha po internetu...

+3/0
19.5.2015 13:55

L37u45d22v62í91k 44G23a40j55d81o45š72í71k 2945853894742

A i kdyby, tak to nic neznamená.

Komunikace po internetu ještě neznamená, že je možné se do ní nabourat.

0/0
20.5.2015 15:23

J77i64ř14í 43K13o12c77u34r28e96k 6955764855648

Ikdyby, tak to neznamená, že není možné ji odposlouchávat, rušit nebo podvrhnout. Podvrhnout lze i telefonát nebo třeba papírový dopis.

0/0
20.5.2015 16:42

R83i71c18h49a71r16d 31B14u93š40e20k 6839376526317

ta komunikace ale je pouze jednosmerna...

pokud ji odposlouchate a podvrhnete tak maximalne poskodite informace co ma o letadlech RR, letadlu nijak nemuzete uskodit...

Nebo jste tim chtel rict neco jineho?

0/0
20.5.2015 16:49

R42i10c85h82a31r20d 82B65u27š13e26k 6249656256587

A critical aspect of the EHMsystem is the transfer of datafrom aircraft to ground. Airplane use the ‘ACARS’ digitaldatalink system as the primarymethod. This transmits theACMS reports via a VHF radio orsatellite link whilst the aircraft isin-flight. A worldwide groundnetwork then transfers this datato the intended destination.

EHM - Engine Health Monitoring

ACARS - http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_Communications_Addressing_and_Reporting_System

+1/0
19.5.2015 14:12

T58o56m83á73š 95K11u65c72h81a95ř 3437661808761

Nabourat se do letadla umí každej. Kdyby to byl přádnej hacker, tak za jízdy dokáže otočit servem volantu šaliny.:-P

+10/0
19.5.2015 12:56

Z89d80e69n76ě47k 45Ž75a85m92b29o46c80h 7540926820550

A vyrazit na Vídeň.

0/0
22.6.2015 9:36

J56a72n 57P19a66v24e81l70k79a 3497461654281

Nalezen nový hardware: Boeing 757, instaluji ovladače.

+25/0
19.5.2015 12:45

J11o53s29e11f 94H50á64j80e47k 6798320389212

...instalace ovladače se nezdařila. Kód chyby: 800072F32

Opakovat

Přejít na web Microsoft

:-)

+5/0
19.5.2015 12:53
Foto

P75e39t79r 23H55n19ě98v33s85a 4761523976160

:-):-):-)

0/0
19.5.2015 15:35

T40o32m21á29š 43Š32t65r90i33g95n25e72r 9541127330281

tu chybu dostavam casto. Staci lietadlo restartovat a hned to ide ;-D

0/0
19.5.2015 20:03

M61a81r79t86i10n 36N61e80č25a59s 8883743123469

To by mě zajímalo, jestli by dokázal hacknout žlutý bus !!

0/0
19.5.2015 12:41

P20e70t72r 38M44l47á25d24e40k 7147248591650

A co teprve zlutou ponorku ...

+3/0
19.5.2015 12:41

J34o21s31e89f 47H51á16j89e51k 6718540389242

.... nebo žlutýho psa....

0/0
21.5.2015 7:40

J72o31s53e40f 84K55r30a60l 3667793354397

FBI se řídí praktikami, které nastavil zakladatel Hoover, lidi z venku verbuje a zavazuje si je 100% oddaností přes osobní kompromitující materiály, mají tu moc dělat si co uznají za vhodné v US zákonech, každou akci si legálně zabalí. Každá informace je prodejná, výše ceny je jen o její exkluzivitě. Dostat se k schématům/plánům síťových rozvodů konkrétního letadla asi nebude takový problém, přeci se ty letadla dost často servisují, úniky informací musí být dost častý, zas taková náhoda pokusem omylem zjistit nedostatek systému je jen do pohádek pro děti.

+2/0
19.5.2015 12:22

J86a92n 23P46e31k23a 5613883143

Ok. Jde hacknout letadlo a ovládat ho na dálku. A teď si všichníi pořiďte komplet chytrou domácnost :D

+7/0
19.5.2015 12:19

M70i42r73o52s98l33a40v 91B80u55d98a 9172902167392

Jo, to ještě bude problémů:-/

+2/0
19.5.2015 12:24

P68e19t52r 57M78l40á93d34e38k 7767118291920

Aby mi ma hi-tech vaha nezamkla mou hi-tech lednici ... ;-D

+14/0
19.5.2015 12:41

P37e62t66r 83F94r50ý30d32e30k 7109911739743

Jeste mi dokaz, ze jde hacknout letadlo. Protoze to, o cem pise clanek, je holy nesmysl.

+2/0
19.5.2015 12:31

P61e59t88r 28M98l27á82d70e87k 7517818661640

Kdyby to nebyla pravda, tak to nepisou do novin. ;-D

+5/−1
19.5.2015 12:40

M75i92r41o53s58l70a70v 72B18u84d14a 9782832697162

Tak to bych zas tak jistě netvrdil :-)

+1/0
19.5.2015 12:41

M46i94r44o90s96l88a22v 94B16u55d16a 9222772217692

Proč by ti to měl dokazovat? Nic není nemožné a jen proto že tomu nevěříš to přeci nemusí být nesmysl!

+2/0
19.5.2015 12:41

P96e90t89r 63F96r70ý60d59e36k 7839871709823

Dokazovat mi to samozrejme nemusi, to byla jen recnicka vyzva.

0/0
19.5.2015 16:49

J75a29k21u61b 32S48e78m90e61r68á71d 2577296861281

a to tvrdite na  zaklade ceho? :-)

0/0
19.5.2015 13:01

P75e46t11r 72F80r27ý31d17e17k 7329201799623

Na zaklade svych znalosti prislusnych systemu a konzultace se znamym, ktery pracuje na jiste pozici v Airbusu. Sice si dovedu predstavit reakci, ale pozici neupresnim.

0/−3
19.5.2015 16:51
Foto

P16a73v17e31l 69K10a43s83í17k36, 31T25e51c97h48n70e13t44.30c33z

Článek píše o konkrétních tvrzeních. Ne o tom, zda jsou pravdivá, to se právě vyšetřuje. Řada expertů se ale shodla, že zabezpečení není neprůstřelné.

+6/0
19.5.2015 13:18

R59i86c54h65a65r62d 74B52u19š41e97k 6259746716687

ale nelze se tam dostat přes oddělenej in-fly entertaiment system...

to je to same jako se dostat přes bankomaty do uctu kientu banky... jde o stejnou blbost...

+1/−1
19.5.2015 14:01

A91n67t37o73n22í59n 96H60o93l13í33k 8207243864850

Tak cele to tvrzeni je samozrejme o tom, ze to neni oddelene. Coz je velmi nepravdepodobne .. ale urcite ne nemozne ..

+1/0
19.5.2015 14:36

R82i72c32h34a95r49d 20B41u78š60e68k 6449676426647

je to oddelene...

+1/−1
19.5.2015 14:43
Foto

P62a32v83e69l 73K58a52s47í69k38, 55T62e44c50h78n76e91t78.85c16z

Nikdo nepochybuje o tom, že by to mělo být oddělené. Nebo že každá letecká společnost bude tvrdit, že to je oddělené. Teď jde o to, jestli to skutečně je oddělené.

+2/0
19.5.2015 15:21

R12i74c63h39a89r40d 98B92u15š79e94k 6449376206437

je to oddelene....

+1/0
19.5.2015 15:24

R58i60c71h48a25r53d 26B69u89š55e70k 6429496986747

v Americe je oddeleni podminkou pro ziskani certifikace FAA...

0/−1
19.5.2015 15:28
Foto

P62a42v92e77l 34K72a91s83í75k68, 78T56e12c42h28n22e13t82.78c39z

Asi to nebude tak jednoduché: http://www.gao.gov/assets/670/669627.pdf . S přechodem na "NextGen" budou aktuální nové hrozby, které předtím byly zanedbatelné.

0/0
19.5.2015 16:59

R60i47c61h25a25r56d 14B31u88š89e64k 6459606226127

Ale tento pripad toho jakoze utoku na avioniku letadla prostrednictvim zabavniho systemu na palube se toho netyka... to neni o NextGen... Toto je proste blbost, sam dokument na ktery odkazujete rika ze:

Historically, aircraft in flight and theiravionics systems used for flight guidance and control functioned asisolated and self-contained units, which protected their avionics systemsfrom remote attack.

0/−1
19.5.2015 17:29

R69i71c44h36a66r89d 81B24u46š82e35k 6149656166757

jinak receno... proste dnes vam FAA neocertifikuje letadlo ktere by melo propojenou avioniku se systemem palubni zabavy...

Ze v pripade kdy avionika bude uzivat IP protocol se systemy mimo letadlo je potreba nove predpisy pro certifikaci, a o tom je ten dokument, neni pochyb...

Ale to co je popisovano v clanku je proste blbina... Pres In-fly Entertaiment System nelze hacknout avionicke ani sluzebni systemy letadla... Proste je to stejne jako ma analogie se systemem bankomatu a bankovnim systemem... Take jich je vetsina v budove banky (bankomatu) a take maji neco spolecne s penezma a take funguji po IP protokolu... Ale nekde s nima hacknout ani pobockove a ani centralni site banky... Jednodude proto ze jsou oddelene...

+1/−1
19.5.2015 17:41

Z40b80y12n46ě58k 46Š85a87f55a45r81č36í47k 5247558755854

Už z principu to nemůže být úplně oddělené, pokud se tam zobrazují věci jako současná poloha, rychlost, doba doletu a pod.

0/0
19.5.2015 21:19

R40i96c91h54a23r11d 63B92u77š21e57k 6599186796737

opět, nemáte pravdu..

základní údaje se berou z gps modulu toho zabavniho systemu, ostatní je pouhá matematika...

vodítkem pro vás může být že naopak se zobrazují informace a jednotky které avionicke pristroje neposkytují...

To je právě ta rychlost, nejčastěji v km/h či v m/h, a jde o rychlost vuci zemskemu povrchu. Tu pilot nepotrebuje, je pro nej nepodstatna a vubec ji na pristrojich nema... Pilot ma rychlost v knots, a jedna o IAS, indicated air speed, takze rychlost vuci vzduchu... Ta by laikovi nic nerekla navic pri silnem protivetru je pro laika velmi ovlivnena rychlosti toho vetru. Naopak je zasadni parametr pro pilotaz letadla...

To same vyska... Avionika ji udava ve stopach a vzhledem k tomu jak se nastavuji tlakomery nejde o presnou vysku nad zemi. Zabavni system ji udava v metrech a jde o udaj odecteny z gps...

Letadlo vysku urcuje pomoci tlakomeru... Vsechna letadla nad prevodni vyskou (v evrope 7000 stop, v americe 10000 stop) nastavi na tlakomeru stejnou hodnotu takzvaneho standartniho tlaku, aby vsem ukazoval vyskomer stejne... Pouze pri pristani a vzletu se ladi konkretni tlak dane oblasti sdelene metarem a upresnene dispecerem, ale pouze ve vyskach pod tou prevodni vyskou...

0/0
20.5.2015 10:58

R49i86c52h15a98r74d 33B55u34š88e17k 6879516436157

Minusu mi pane Safarcik dejte kolik chcete, ale uz z toho co pisete je jasne ze se vyjadrujete k necemu o cem nic nevite...

A troufam si tvrdit narozdil ode mne, ktery si v kokpitech letadel vydelava na zivobiti...

0/0
20.5.2015 11:01

P38e15t84r 43F58r51ý15d22e46k 7139891889983

Ja vim o cem pise clanek, cist umim. A rikam, ze ta konkretni tvrzeni jsou nesmysl.

+2/0
19.5.2015 16:47

O37n15d24r16a 58Z39d31r48a49h32a30l 4615500895131

Dokaž, že je to nesmysl...

+1/0
19.5.2015 13:26

T12o78m94á35š 87V91e77s97e17l13ý 5665368460959

https://www.youtube.com/watch?v=_CQA3X-qNgA

0/0
19.5.2015 23:09

P63e16t70r 68V18a48n74ě59k 3857488123216

Autobusová a vlaková doprava varuje !!! Nelétejte, jezděte raději s námi !!!!!!

+2/0
19.5.2015 11:55

J84a75n 64P94o39k56o72r20n86ý 1584203210890

Auto se již dávno podařilo zastavit hekrem,tak proč by nešlo ovlivnit letadlo.

Všechny informační technologie jsou napadnutelné z venku.

A čím více budou auta a letadla závislá na počítačích,tím budou zranitelnější.Platí přímá úměra.:-(

+3/−2
19.5.2015 11:49

R91o34m47a87n 69L61a74n25g76e79r 9234804852902

Pokud nejste připojený k internetu, těžko vám někdo něco po internetu hackne. A ono připojit se k palubním systémům letounu není zase taková sranda.

+4/0
19.5.2015 11:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.