Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hacker se prý za letu zmocnil řízení Boeingu. Nebyl to vtip, tvrdí FBI

Lze palubní systém letadla oklamat, nabourat se přímo do řízení letadla a vyslat příkaz pro „stoupání“? FBI vyšetřuje známého amerického hackera, který naznačil, že ví jak na to. A vyšetřovatelům se prý přiznal. Sám Chris Roberts upozorňuje, že byly jeho věty citovány mimo kontext.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D32a14n 70V91l71k 8571468866694

Pro mě je naprosto nepochopitelné, jak může být palubní systém letadla propojen se sítí, na kterou jsou připojení běžní cestující. Takovou školáckou firmu by neudělala žádná normální společnost, aby připojila wifinu pro klientelu do firemní sítě. Konstruktéry, kteří to mají na svědomí, bych nechal odstavit od profese. Nadosmrti. ;-O

0/0
24.5.2015 22:26

Š15t85ě23p33á67n 39F80u91k45s81a 1630469150745

Ještě že mi stihl pomoct s diplomkou než mu sebrali počítač ;-D;-D;-D

0/0
21.5.2015 15:27
Foto

J70i30ř19í 33K81r53á64k73o80r74a 9179113

$ sudo mount /dev/airbus /media/plane

$ sudo killall Engine

System is going down for system halt NOW!

Kernel panic

System crashed! Restore?

BSOD

0/0
19.5.2015 23:27

J71i89ř57í 18K35o88c26u21r74e42k 6125214425208

Zajímavější bude ta část, kdy "seat_3a" získá sudo práva.

+3/−1
20.5.2015 16:46

M93a68r13i78e 70V86e56r43n50e81r47o74v91a 9321957339

Tomu snad mohou věřit jen v Americe 8-o

0/0
19.5.2015 14:53

M20a16r31e94k 49S33ý83k19o92r46a 9343390426676

Jednou byl na Zoomu parádní dokument o leteckých motorech firmy Rols Royce. Ukazovali i dispečink firmy, kde měli přehled o všech jejich běžících motorech, které právě pracují v letících letadlech po celém světě. Kvůli diagnostice případných poruch a pomoci pilotům je řešit. Tohle spojení samozřejmě probíhá po internetu. Takže zase jeden z možných komunikačních kanálů ...

+3/−1
19.5.2015 13:40

R18i75c22h87a84r61d 94B20u86š59e67k 6319186196427

komunikace neprobiha po internetu...

+3/0
19.5.2015 13:55

L42u66d30v87í63k 35G79a25j92d86o19š58í19k 2415453574242

A i kdyby, tak to nic neznamená.

Komunikace po internetu ještě neznamená, že je možné se do ní nabourat.

0/0
20.5.2015 15:23

J74i41ř16í 35K85o17c69u11r23e32k 6565634735408

Ikdyby, tak to neznamená, že není možné ji odposlouchávat, rušit nebo podvrhnout. Podvrhnout lze i telefonát nebo třeba papírový dopis.

0/0
20.5.2015 16:42

R23i50c75h36a26r46d 75B16u87š92e82k 6349786356517

ta komunikace ale je pouze jednosmerna...

pokud ji odposlouchate a podvrhnete tak maximalne poskodite informace co ma o letadlech RR, letadlu nijak nemuzete uskodit...

Nebo jste tim chtel rict neco jineho?

0/0
20.5.2015 16:49

R62i73c39h45a92r88d 12B83u55š35e95k 6299746406787

A critical aspect of the EHMsystem is the transfer of datafrom aircraft to ground. Airplane use the ‘ACARS’ digitaldatalink system as the primarymethod. This transmits theACMS reports via a VHF radio orsatellite link whilst the aircraft isin-flight. A worldwide groundnetwork then transfers this datato the intended destination.

EHM - Engine Health Monitoring

ACARS - http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_Communications_Addressing_and_Reporting_System

+1/0
19.5.2015 14:12

T26o50m61á73š 67K81u82c25h97a80ř 3177851488321

Nabourat se do letadla umí každej. Kdyby to byl přádnej hacker, tak za jízdy dokáže otočit servem volantu šaliny.:-P

+10/0
19.5.2015 12:56

Z10d17e81n27ě48k 48Ž92a20m69b84o38c38h 7930506390950

A vyrazit na Vídeň.

0/0
22.6.2015 9:36

J71a44n 37P71a51v31e60l20k53a 3687461754571

Nalezen nový hardware: Boeing 757, instaluji ovladače.

+25/0
19.5.2015 12:45

J38o16s49e78f 83H48á52j77e80k 6358470679552

...instalace ovladače se nezdařila. Kód chyby: 800072F32

Opakovat

Přejít na web Microsoft

:-)

+5/0
19.5.2015 12:53
Foto

P65e32t44r 72H40n53ě28v36s46a 4781243956110

:-):-):-)

0/0
19.5.2015 15:35

T48o96m38á58š 11Š72t44r81i63g44n59e54r 9551967600251

tu chybu dostavam casto. Staci lietadlo restartovat a hned to ide ;-D

0/0
19.5.2015 20:03

M46a95r69t25i85n 97N26e46č22a25s 8273483213589

To by mě zajímalo, jestli by dokázal hacknout žlutý bus !!

0/0
19.5.2015 12:41

P90e52t77r 45M50l24á29d78e62k 7137858901300

A co teprve zlutou ponorku ...

+3/0
19.5.2015 12:41

J71o89s27e42f 91H12á89j49e19k 6988200129322

.... nebo žlutýho psa....

0/0
21.5.2015 7:40

J59o25s43e82f 33K32r32a72l 3907813194147

FBI se řídí praktikami, které nastavil zakladatel Hoover, lidi z venku verbuje a zavazuje si je 100% oddaností přes osobní kompromitující materiály, mají tu moc dělat si co uznají za vhodné v US zákonech, každou akci si legálně zabalí. Každá informace je prodejná, výše ceny je jen o její exkluzivitě. Dostat se k schématům/plánům síťových rozvodů konkrétního letadla asi nebude takový problém, přeci se ty letadla dost často servisují, úniky informací musí být dost častý, zas taková náhoda pokusem omylem zjistit nedostatek systému je jen do pohádek pro děti.

+2/0
19.5.2015 12:22

J81a41n 45P83e92k82a 5343643353

Ok. Jde hacknout letadlo a ovládat ho na dálku. A teď si všichníi pořiďte komplet chytrou domácnost :D

+7/0
19.5.2015 12:19

M36i29r78o32s25l58a71v 49B91u42d74a 9222902987852

Jo, to ještě bude problémů:-/

+2/0
19.5.2015 12:24

P95e38t79r 62M28l38á89d79e22k 7597608661150

Aby mi ma hi-tech vaha nezamkla mou hi-tech lednici ... ;-D

+14/0
19.5.2015 12:41

P56e35t74r 55F75r94ý40d46e20k 7679731609823

Jeste mi dokaz, ze jde hacknout letadlo. Protoze to, o cem pise clanek, je holy nesmysl.

+2/0
19.5.2015 12:31

P79e58t16r 95M23l82á55d49e54k 7227308151350

Kdyby to nebyla pravda, tak to nepisou do novin. ;-D

+5/−1
19.5.2015 12:40

M45i55r16o28s71l58a52v 25B23u27d86a 9972262597612

Tak to bych zas tak jistě netvrdil :-)

+1/0
19.5.2015 12:41

M74i38r63o29s79l47a79v 82B83u97d76a 9142262607432

Proč by ti to měl dokazovat? Nic není nemožné a jen proto že tomu nevěříš to přeci nemusí být nesmysl!

+2/0
19.5.2015 12:41

P15e68t29r 40F49r33ý27d48e19k 7309451689623

Dokazovat mi to samozrejme nemusi, to byla jen recnicka vyzva.

0/0
19.5.2015 16:49

J71a18k78u62b 30S79e21m89e92r49á66d 2557616711181

a to tvrdite na  zaklade ceho? :-)

0/0
19.5.2015 13:01

P51e66t41r 91F80r17ý57d66e66k 7769361449363

Na zaklade svych znalosti prislusnych systemu a konzultace se znamym, ktery pracuje na jiste pozici v Airbusu. Sice si dovedu predstavit reakci, ale pozici neupresnim.

0/−3
19.5.2015 16:51
Foto

P28a43v82e21l 84K18a74s14í44k55, 34T14e69c49h65n11e73t78.77c25z

Článek píše o konkrétních tvrzeních. Ne o tom, zda jsou pravdivá, to se právě vyšetřuje. Řada expertů se ale shodla, že zabezpečení není neprůstřelné.

+6/0
19.5.2015 13:18

R75i80c76h37a63r60d 14B14u50š12e36k 6859536916567

ale nelze se tam dostat přes oddělenej in-fly entertaiment system...

to je to same jako se dostat přes bankomaty do uctu kientu banky... jde o stejnou blbost...

+1/−1
19.5.2015 14:01

A20n38t81o47n86í66n 72H95o42l36í32k 8407513564920

Tak cele to tvrzeni je samozrejme o tom, ze to neni oddelene. Coz je velmi nepravdepodobne .. ale urcite ne nemozne ..

+1/0
19.5.2015 14:36

R87i98c20h68a54r50d 15B28u59š80e13k 6339126186687

je to oddelene...

+1/−1
19.5.2015 14:43
Foto

P79a22v22e39l 36K29a36s90í20k52, 78T48e50c15h32n19e57t20.62c12z

Nikdo nepochybuje o tom, že by to mělo být oddělené. Nebo že každá letecká společnost bude tvrdit, že to je oddělené. Teď jde o to, jestli to skutečně je oddělené.

+2/0
19.5.2015 15:21

R26i27c98h51a51r90d 78B10u43š63e64k 6639366616247

je to oddelene....

+1/0
19.5.2015 15:24

R19i11c24h36a66r95d 88B67u88š16e10k 6989946506327

v Americe je oddeleni podminkou pro ziskani certifikace FAA...

0/−1
19.5.2015 15:28
Foto

P91a69v98e91l 51K80a70s70í48k57, 28T91e37c54h87n52e85t35.95c31z

Asi to nebude tak jednoduché: http://www.gao.gov/assets/670/669627.pdf . S přechodem na "NextGen" budou aktuální nové hrozby, které předtím byly zanedbatelné.

0/0
19.5.2015 16:59

R93i31c53h66a23r57d 38B91u50š52e94k 6379776506927

Ale tento pripad toho jakoze utoku na avioniku letadla prostrednictvim zabavniho systemu na palube se toho netyka... to neni o NextGen... Toto je proste blbost, sam dokument na ktery odkazujete rika ze:

Historically, aircraft in flight and theiravionics systems used for flight guidance and control functioned asisolated and self-contained units, which protected their avionics systemsfrom remote attack.

0/−1
19.5.2015 17:29

R64i71c84h80a53r48d 61B65u17š73e67k 6439786466297

jinak receno... proste dnes vam FAA neocertifikuje letadlo ktere by melo propojenou avioniku se systemem palubni zabavy...

Ze v pripade kdy avionika bude uzivat IP protocol se systemy mimo letadlo je potreba nove predpisy pro certifikaci, a o tom je ten dokument, neni pochyb...

Ale to co je popisovano v clanku je proste blbina... Pres In-fly Entertaiment System nelze hacknout avionicke ani sluzebni systemy letadla... Proste je to stejne jako ma analogie se systemem bankomatu a bankovnim systemem... Take jich je vetsina v budove banky (bankomatu) a take maji neco spolecne s penezma a take funguji po IP protokolu... Ale nekde s nima hacknout ani pobockove a ani centralni site banky... Jednodude proto ze jsou oddelene...

+1/−1
19.5.2015 17:41

Z73b13y72n56ě11k 48Š12a85f43a23r87č29í28k 5527308505514

Už z principu to nemůže být úplně oddělené, pokud se tam zobrazují věci jako současná poloha, rychlost, doba doletu a pod.

0/0
19.5.2015 21:19

R43i89c26h66a14r81d 56B68u37š23e79k 6989786786917

opět, nemáte pravdu..

základní údaje se berou z gps modulu toho zabavniho systemu, ostatní je pouhá matematika...

vodítkem pro vás může být že naopak se zobrazují informace a jednotky které avionicke pristroje neposkytují...

To je právě ta rychlost, nejčastěji v km/h či v m/h, a jde o rychlost vuci zemskemu povrchu. Tu pilot nepotrebuje, je pro nej nepodstatna a vubec ji na pristrojich nema... Pilot ma rychlost v knots, a jedna o IAS, indicated air speed, takze rychlost vuci vzduchu... Ta by laikovi nic nerekla navic pri silnem protivetru je pro laika velmi ovlivnena rychlosti toho vetru. Naopak je zasadni parametr pro pilotaz letadla...

To same vyska... Avionika ji udava ve stopach a vzhledem k tomu jak se nastavuji tlakomery nejde o presnou vysku nad zemi. Zabavni system ji udava v metrech a jde o udaj odecteny z gps...

Letadlo vysku urcuje pomoci tlakomeru... Vsechna letadla nad prevodni vyskou (v evrope 7000 stop, v americe 10000 stop) nastavi na tlakomeru stejnou hodnotu takzvaneho standartniho tlaku, aby vsem ukazoval vyskomer stejne... Pouze pri pristani a vzletu se ladi konkretni tlak dane oblasti sdelene metarem a upresnene dispecerem, ale pouze ve vyskach pod tou prevodni vyskou...

0/0
20.5.2015 10:58

R71i75c48h32a80r75d 11B90u77š37e71k 6919336306197

Minusu mi pane Safarcik dejte kolik chcete, ale uz z toho co pisete je jasne ze se vyjadrujete k necemu o cem nic nevite...

A troufam si tvrdit narozdil ode mne, ktery si v kokpitech letadel vydelava na zivobiti...

0/0
20.5.2015 11:01

P45e65t31r 33F53r62ý78d25e90k 7559131289863

Ja vim o cem pise clanek, cist umim. A rikam, ze ta konkretni tvrzeni jsou nesmysl.

+2/0
19.5.2015 16:47

O68n13d16r64a 31Z25d52r78a30h48a74l 4495520215871

Dokaž, že je to nesmysl...

+1/0
19.5.2015 13:26

T94o21m58á36š 59V90e57s57e74l35ý 5265228560839

https://www.youtube.com/watch?v=_CQA3X-qNgA

0/0
19.5.2015 23:09

P92e28t61r 87V42a86n71ě72k 3507758793516

Autobusová a vlaková doprava varuje !!! Nelétejte, jezděte raději s námi !!!!!!

+2/0
19.5.2015 11:55

J88a96n 90P81o80k41o73r83n13ý 1424283530370

Auto se již dávno podařilo zastavit hekrem,tak proč by nešlo ovlivnit letadlo.

Všechny informační technologie jsou napadnutelné z venku.

A čím více budou auta a letadla závislá na počítačích,tím budou zranitelnější.Platí přímá úměra.:-(

+3/−2
19.5.2015 11:49

R39o21m38a79n 47L18a68n68g84e12r 9854854162642

Pokud nejste připojený k internetu, těžko vám někdo něco po internetu hackne. A ono připojit se k palubním systémům letounu není zase taková sranda.

+4/0
19.5.2015 11:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.