Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Urychlovač LHC dosáhl hranic nové fyziky. A zatím žijeme

Největší vědecký experiment světa, urychlovač LHC, překonal rekordní hodnotu energie srážek, které v něm probíhají. Měl by tedy být připravený k zahájení skutečné vědecké práce už v příštích dnech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K66a92r27e52l 65W64a69t77z17k95o 9226577607886

Však ono se jim tu míru jednou překročit podaří.

0/0
31.5.2015 15:23

L30u62c94i55e 17F59o60r63m82á79n89k21o25v12á 8385118457810

Rozuměla jsem jen předložkám a spojkám, ale o to víc se mi ulevilo. :-)

0/0
30.5.2015 23:27

M28a69r19e10k 66H91r51a61d84i87l 3652517902802

Ale jo, pokrok muší bejt, jen mě trochu zneklidňuje, že zatím všechny úžasný vynálezy tohoto lidstva nejdříve zužitkovala armáda.

0/0
30.5.2015 19:19
Foto

V89ě61r25a 24P98r29a94g17a47č13o19v46á 1615533498677

...jsem - amatér- mám ráda svoje - okolí - sousede, přátele dětí, vnuky , přírodu... - jakékoliv - experimenty na úkor - NAŠÍ PLANETY - odmítám - a určitě nejsem - sama - proč - SE STÁLE - vědci do něčeho - s prominutím - SEROU??- největší nepřítel planety Země - JE ??? - ČLOVĚK - bez něho tu bude - KLID A POHODA ... VĚDEČTÍ KANDIDÁTI NA nOBELOVU CENU - PROMINOU...

0/−21
28.5.2015 13:01

J49a16k59u40b 39K90r78o30u94p13a 5134547738723

Já bych všechno s**aní vědců do něčeho zakázal ;-D

+4/0
28.5.2015 16:43

J96i41ř88í 19K30r62á85t24k11ý 3260852214

Kdyby se ty vědci pořád do něčeho nes..., tak dneska nepíšte do diskuze na internetu, ale honíte večeři po lese s klackem v ruce v bederní roušce ze zaječí kůže.

+14/0
28.5.2015 17:32

J32i16ř89í 29K39r96á22t27k48ý 3590902604

samzřejmě že "ti vědci", měl bych to po sobě číst:-/

+1/0
28.5.2015 17:35
Foto

D51a98l82i94b28o95r 25B49a42r74t15o77š 5574520337859

Navíc ta "dáma" stojí někde na letišti a asi tam tráví dovolenou, ona by se tam bez vědců nikdy nedostala. Máte plnou pravdu a jasně to ukazuje, jak je myšlení některých lidí omezeno na naprosté minimum. Bohužel. A to ještě mají odvahu výsledky tohoto svého :myšlení" veřejně vystavovat na odiv. To je velmi zvláštní úkaz.

+3/0
29.5.2015 13:53

D80a34v14i42d 53N27e68b71e39s74k73ý 8167421569331

O vědě v našem smyslu slova lze mluvit až od časů Newtona. V té době lidé večeři s klackem v ruce po lese už nehonili, alespoň v Evropě ne. Ale je fakt, že byla mnohem vyšší mortalita, zejména dětská, a většina lidí celý život tvrdě fyzicky dřela, aby se vůbec mohla najíst.

0/0
30.5.2015 11:47

M47i49r38o66s31l79a90v 94S15u10c46h77y 5560119210710

Tak se vraťte do jeskyně, sbírejte divoké plody a kořínky a doufejte, že toho váš muž dost uloví.

+3/0
28.5.2015 20:17

J85a73n 35V46á23c54l57a16v33í39k 3202646531319

Tak zacnete u sebe.

+2/0
28.5.2015 22:51

I19v17a 85V50a66l38č29í84k11o16v88á 1389978421171

Hustý....8-o

Je hrůza, že i do bačovy salaše je zaveden internet.;-)

0/0
29.5.2015 9:15

T49o21m70á27š 13J87u41r16e20č20k91a 3903312439903

To jim křivdíte, baču takovéto problémy vůbec netrápí.

+1/0
29.5.2015 10:35

I69v35a 51V83a90l38č91í16k43o82v51á 1109718291561

Tak do Báčovy. ;-);-D

0/0
29.5.2015 12:01

T83o55m25á98š 82J28u48r46e50č43k76a 3103742399743

Toho najdete na Revue;-D

0/0
29.5.2015 12:55

J47a97n 51N20o46v63á86k 7245514778567

jděte si chatovat s hliněnou tabulkou do jeskyně :-P

0/0
29.5.2015 10:32

K14a37m44i60l 86P69y86t63e35l45a 8742310591729

https://www.youtube.com/watch?v=j50ZssEojtM R^

+2/0
27.5.2015 15:26
Foto

V30ě87r11a 50P23r38a26g75a68č45o53v58á 1615823918967

...nemám náladu na "srandičky " - jakékoli - "zlehčování " - problémů - jsem obyčejná žena - neměla bych se Vám tu do toho - vědeckého portálu - plést - ALE - máte - D Ě T I ???

0/−9
28.5.2015 13:06

K41a73m30i36l 23P21y12t88e55l17a 8232210141389

Co to má společného s dětmi?

+1/0
28.5.2015 13:23

O71n75d90ř47e26j 75K85r73y37š49t39o37f 6683981

uff Ještě větší Pragačová než jsme doufali.:-/;-)

+5/0
28.5.2015 21:41

L16u38d18ě14k 70F38u14x11a 9106330584187

Otázka není zda děti MÁME, ale zda chceme, aby nemuseli žít v jeskyni;-)

+1/0
29.5.2015 2:20

I85v21a 94V16a24l15č71í39k73o76v66á 1239668261211

Jihočeská matka. Asi. Na hlavě má alobal...;-)

+1/0
29.5.2015 9:16

R67a46d80i95m 84Z52e12h81e26r 3974180493751

Když si uvědomím, kam se věda posunula za těch padesát let, co jsem na světě, tak mi jde mráz po zádech. Těmhle vědátorům fandím, i bez nich by dnešní zdravotnictví bylo jako za krále klacka. A peníze na CERN mi přijdou rozhodně lépe investované než je utratit za atomové ponorky a rakety.

+17/0
26.5.2015 22:19

P33a70v74e66l 87S17o88b73o77t30k34a 5340654

Je to úžasné, ale kdyby si takovýto urychlovač mohla dovolit pro výzkum sama US armáda, určitě o něm nevíme.

Takto probíhá vojenský výzkum z veřejných (mezinárodních) peněz - ale pokud si myslíte, že výsledky (základního) výzkumu v CERNu nebudou okamžitě zneužity pro výrobu nových zbraní tak se velice mýlíte.

Tím nepopírám smysl vědeckého výzkumu atd, ale snažím se trochu zchladit místní nadšení a představy o tom jaké jsou cíle.

+1/−6
27.5.2015 11:25

J38a35k39u70b 93N47o53v26o46t64n29ý 1374738640825

Píšete to tu opakovaně... Můžete mi prosím sdělit, co je na výzkumu, který je prováděn v CERNU zneužitelného pro vojenské účely?

A prosím konkrétně.

Je vidět, že jste totiž dost mimo.

+8/−2
27.5.2015 12:22

P38a77v18e15l 64S95o16b12o12t10k35a 5580364

Říká vám něco atomová nebo vodíková bomba, laserové a částicové zbraně, špionážní družice,...?

Jste velmi mimo pokud věříte, že armáda nevyužije naprosto vše co bude z výzkumu využitelné.

A že CERN zatím s ničím použitelným nepřišel, nemůžeme vědět - ale možná opravdu ještě nic použitelného z CERNu nevypadlo, to však neznamená, že veškeré výstupy armády pečlivě nemonitorují a nevyhodnocují.

+2/−4
27.5.2015 13:25

J46a88r25o55m71i29r 24F76a52r55e14k 4702943587

Ano, nejspíš se nemylite. Nicméně v konečném důsledku bude ten výzkum užitečnější pro civilní sektor. Zatím ani nevíme jak. Ale my toho nevíme hodně...

+2/−1
27.5.2015 14:01

J86a16k55u39b 24N51o16v45o10t22n28ý 1684688320325

To, o čem píšete je známo už dávno. Řekněte mi, naprosto konkrétně, jaký výstup například z LHC či jeho experimentů může být použit pro vojenské účely.

Na LHC přispívá velká řada zemí a podílí se na ní vědci mnoha států, ale rozhodně ho neplatí armáda.

Řekněte mi, jak vojensky využijete odhalení energie Higgsova bosonu či nějakých interakcí mezi částicemi.

+3/−2
27.5.2015 14:17

P36a70v68e87l 27S79o56b48o72t65k53a 5500154

Gravitační zbraň by byla určitě velice užitečná stejně jako antigravitace :-)

Ale to jsou vše sci-fi, aktuální přínos pro armádu vidím hlavně ve věcech okolo - zpřesňování výpočetních modelů, které šetrří peníze na experimentech a snižuje potřebu testovacích jaderných výbuchů atd.

A vím že je armádní zneužívání výsledků výzkumu známo, ale jen v té rovině že někdo něco zneužil, a pramálo se připomíná že to je aktuální výzkum který může být zneužíván, i bez vědomí a souhlasu vědců, pro vojenské účely.

+1/−1
27.5.2015 15:18

J84a32k13u44b 68N47o28v95o55t69n20ý 1164298110875

Promiňte, ale asi fakt nevíte, co se v CERNU dělá. Armádní využívání vědy samozřejmě v řadě oborů funguje, ale tedy ho vážně nevidím ani s bujnou představou jako reálné. Ten urychlovač je z fyzikálního hlediska stále hodně malý. Na objev gravitonu by možná musel být kolem celé galaxie... :-)

+2/−2
27.5.2015 15:44

P12a37v12e59l 90S54o25b83o44t81k77a 5770404

No nazdar. Graviton ve standardní teorii?

To toho moc o fyzice tedy opravdu nevíte ;-D

0/−1
27.5.2015 17:18

J66a82k73u69b 11N11o59v77o18t83n98ý 1314138350805

?

+1/0
27.5.2015 22:55

V10o57j81t96a 78P67r45o45s62e93c58k60y 6698470675619

promin za minus omyl

co treba fotonove torpedo ?

+1/0
27.5.2015 15:35

J90a68k87u39b 72N95o50v14o28t50n20ý 1934528120375

Zacal bych s fazerem :)

+1/0
27.5.2015 16:15
Foto

V87ě28r44a 83P86r10a80g97a71č30o46v20á 1745513508897

????

0/0
28.5.2015 13:08

Z39d49e31n18ě61k 25M94o17r13á16v76e77k 5377568518913

Sobotka místo odpovědi zvládl jen mínus. ;-D

+1/−2
27.5.2015 13:27

P59a65v70e41l 34S63o80b61o19t69k25a 5190354

Máte potíže se čtením?

0/−1
27.5.2015 15:02

Z85d74e62n77ě60k 80M53o30r93á75v71e33k 5367798808323

Ani, ne, ale dal jste mínus a pak jste teprve sepisoval odpověď. Když jsem psal já svou poznámku, tak vaše odpověď tam ještě nebyla.

A jinak - k vašemu malování čertů na zeď - lidstvo potřebuje energii a technicky vzato, každý zdroj energie se dá použít jako zbraň. Třeba benzín v molotovových koktejlech, nebo nafta jako napalm. A už jsem to napsal dříve ale vám to zopakuji znovu. Pokud se jako zbraň použije čistější energie bez jadenrného spadu, který jinak znemožní život po skončené jaderné válce, tak to bude možná taky plus. I když je to dost cynické, tak po takové válce by byla šance, že pokud někdo přežije, tak bude mít stále použitelnou planetu k žití.

A primárně - LHC nehledá zdroje energie, ale přispívá k pochopení základů vesmíru. Výsledky takového výzkumu možná nakonec k vývoji nějakých zbraní povedou, ale kdybyste už dopředu zabránil v jakémkoli výzkumu, který lze zneužít k výrobě zbraně, tak se dodnes mlátíme klackama po hlavách.

+4/−1
27.5.2015 15:10

P12a70v24e77l 54S59o19b80o19t64k75a 5680694

Podívejte se jaký čas je u mého příspěvku a jaký u vašeho.

A nechci bránit výzkumu, jen nemám rád roztleskávání v žádné oblasti - ani v ekonomice, ani v genetice, ani ve fyzice.

Na prvním místě by vždy měla být skepse a nedůvěra - což samozřejmě koliduje s potřebou shánět finance u sponzorů, voličů a politiků ;-D

Díval jste se, na základě jak složitých výpočtů byl např. Higgsův boson prokázán? A jak obtížné bude experiment nezávisle zopakovat/potvrdit?

A u atomových elektráren to bylo přesně naopak, primární byl vojenský vývoj a pak až civilní využití. Stejně jako u raket pro výzkum Vesmíru.

0/−3
27.5.2015 15:26

Z98d90e10n85ě81k 27M41o24r10á76v75e97k 5707658898983

Ano, na časy jsem se díval, ale v okamžiku, kdy jsem stránku otevřel, tak vaše odpověď tam nebyla ale mínus už ano. A na to abych napsal reakci není potřeba znovu načítat, stránku.

0/0
27.5.2015 15:40

Z18d96e82n10ě39k 16M98o10r40á80v35e65k 5807688948143

Jo, takže máte strach ze zneužití civilního vývoje k vojenským účelům a přitom snášíte argumenty o vojenském výzkumu "zneužitém" pro civilní účely.

Mimochodem - dřív tu byla elektrárna využívající jaderné štěpení a až potom ta bomba.

0/0
27.5.2015 15:43

J83a60r93o83m70i46r 54F62a48r17e12k 4932473787

Elektrarna? Pokud vim, prvni byl pouze velmi jednoduchy reaktor. Pak bomba, pak az elektrarna.....

0/0
27.5.2015 15:52

Z82d93e28n80ě10k 66M92o68r40á91v90e98k 5557108908743

Dobře, reaktor. Sice potáněl jen jednu žárovku, ale to není vojenské využití.

0/0
27.5.2015 16:00

J42a40r80o71m23i20r 70F15a37r70e51k 4292603317

Nepohanel nic. Prvni reaktory se pouzivaly pro vyrobu plutonia pro bomby. Prvni reaktor produkujici elektrinu byl postaven v 1951.

0/0
27.5.2015 16:05

Z13d15e62n60ě96k 41M46o10r67á38v20e25k 5297128918703

Máte pravdu, výkon půl wattu nestačil na pohon čehokoli. Nicméně to byl rok 1942. Ten reaktor z roku 1951 už dodával přímo elektřinu do rozvodné sítě.

0/0
27.5.2015 16:20

J90a53r71o73m74i70r 22F75a65r72e32k 4222523397

Nevim, ja mam za to, ze ten prvni reaktor z roku 1942 neprodukoval zadnou elektrinu, nic. Byl ciste experimentalni. To prvni spusteni se jeste da povazovat za mirovy ucel.

Prvni reaktor pripojeny do site byl v roce 1954.

P.S. Cucam to vsechno z wiki, zas tak dobrou pamet nemam....

0/0
27.5.2015 16:30

Z24d73e18n19ě88k 85M46o93r13á58v37e42k 5727528608973

Já to taky dohledávám, právě proto jsem původně psal o pohonu žárovky, protožre jsem si to tak nějak vybavoval. Asi to bylo tak, že ten výkon nestačil ani na tu žárovku. A při tom prvním spuštění tam nebyl žádný generátor, při tom výkonu to nemělo smysl, ale právě tohle první spuštění mělo za význam vyzkoušet výrobu plutonia pro bombu, takže ani to moc mírové nebylo. Bylo to tak utajované, že ani nevznikly žádné fotografie.

0/0
27.5.2015 17:07

J68a23r65o79m97i56r 85F55a42r91e86k 4942343197

v pohode :)

nicmene jak sam vidite, zacatky stepeni byly znacne nemirove....

a prvni poradne zazehnuti fuze bylo... no taky znacne nemirove....

Nicmene jadernych elektraren je ted pomerne dosti, fuzni snad jednou prijdou take.

0/0
29.5.2015 14:22

Z33d56e38n23ě46k 17M20o23r16á34v95e50k 5237458428973

S tou fůzí to není tak úplně fér, je problém, že to jinak než mírově neumíme a že se lidstvo snaží. Když se to podaří spustit, tak je té energie prostě příliš a jinak než nemírově se takový přísun energie použít nedá.

Ale jinak souhlas, na druhou stranu - války bývají největším hybatelem pokroku, nebo tak nějak se to říká.

0/0
29.5.2015 14:25
Foto

D69a24l66i81b63o98r 85B58a26r26t31o62š 5564920597989

skutečnost, že to nevíte ani vy ani já ani nikdo jiný na tomto foru, neznamená, že to neví někdo jiný. A pak V CERNu se jedná o naprostý základní výzkum, jehož výsledky mohou být později použity ve prospěch i v neprospěch lidí.

+1/0
29.5.2015 13:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.