Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Airbusu A-330 za letu vysadily všechny motory. Jak plachtí airbus s lidmi

V sobotu 23. května zažila posádka letu SQ-836 Singapore Airlines na letu ze Singapuru do Šanghaje nepříjemné chvíle. Letounu, na jehož palubě bylo celkem 194 osob, vysadily za letu oba motory.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P15a82v47e56l 65O61d84r65a14z98i82l 6374969697620

Dotaz, to mají všechny A330 tak dementní umístění ovládání na područce, nebo jsem měl smůlu na kus?

0/0
29.5.2015 10:37

O22n85d45ř29e75j 41Č40a49p69k12a 6581721263494

Tohle je většinou na aerolinkách, jaké koupí sedačky a jak je nechají rozmístit. Pevně dané varianty má snad akorát Dreamliner, kde Boeing nechtěl, aby z toho nějaká laciná aerolinka udělala dobytčák, který by jim kazil jméno.

+2/0
29.5.2015 11:15

M84a91r54t17i29n 89Š49t81ě69p42á10n37e46k 3217773773751

V takovem pripade doporucuji k nastudovani serii Air Crash Investigation;-D;-D

+1/0
29.5.2015 8:56

M56a60r73t60i68n 97Š15t86ě75p73á42n77e53k 3167873683251

Safra, vedle. To byl vzkaz pro pana Horaka pred odletem na dovolenou:-)

+3/0
29.5.2015 8:57

A29l16e37x29a77n78d23r 40K25o13s29t47k93a 8292708906354

Ano, letadlo může bezpečně přistát i v případě poruchy obou (všech) motorů. Ale je to riskantní. Pilot má jen jeden pokus a žádné příště.

+1/−1
28.5.2015 20:34

Z11b22y52n88ě25k 92K49o30ř52í26n16e13k 9254363219682

Sašo ty si odborník úplně na všechno :-)

+2/0
29.5.2015 9:33

A31l90e71x49a55n78d81r 60K29o52s94t84k48a 8812548706864

Na rozdíl od jiných že?

0/−3
29.5.2015 9:36

M27i14r75o26s36l14a23v 87K98r35a62h16u37l10í75k 6177784714

já po pravdě čumím, že i tyhle kraksny umí plachtit. Měl jsem za to, že jak vypadne motor tak jde do vývrtky. Tak pokud budu nucen opět někdy leťet tak budu mít trošku klidnější let. Letadla mám rád, když je můžu sledovat. Když jsem na palubě tak mi tam fakt není dobře :)

0/0
29.5.2015 13:34

O37n98d50ř79e32j 40Č91a68p72k96a 6631801703714

On to dokáže i vrtulník (autorotací). Klouzavost je sice jen někde na úrovni moderního padáku, ale zase není potřeba tak kvalitní a velká plocha na dosednutí, jako u letadla. Takže ani tam není vysazení motoru takový průšvih, jak by se na první pohled zdálo :-)

+1/0
29.5.2015 17:20

M44a26r96t32i45n 51N93e86r57m61u56t 9537297538919

ono taky čím lepší klouzavost, tím míň výkonu motorů se spotřebuje na udržení se na obloze. A konstruktéři se už dlouho snaží o max. úsporu paliva

0/0
30.5.2015 9:14

T52o29m76á68š 19T26a71t45í47č80e44k 5340672410258

Já jsem si říkal, co je to za letadlo. "Airbusu A-330 vysadily všechny motory..." Kolik jich má? Čtyři? Nebo tři? Co je to zač?

Ahá, ono tam má být místo "všechny motory" "oba motory". Ach jo, ten češtin.

+14/−1
28.5.2015 18:01

Z33b27y63n90ě70k 20Š12a53f71a37r77č50í50k 5887328785214

Tady není problém s češtinou, ale s burvárností.

+6/0
28.5.2015 20:15

Z47b76y29n77ě86k 21Š61a54f72a79r59č50í10k 5277368555424

(oba nezní tak bombasticky)

+5/0
28.5.2015 20:16

L37a39d88i37s81l80a49v 74Ž15e41n41í74š30e56k 6256114338858

..navíc, když jeden okamžitě naskočil...

0/0
29.5.2015 12:46

T89o21m46á46š 15T11a45t97í40č52e12k 5700192500948

To mně taky už došlo po rétorické otázce redaktora, viz níže. :-)

0/0
28.5.2015 20:18
Foto

P18a60v92e88l 82K65a94s78í13k80, 79T30e79c52h33n43e49t75.40c45z

Je to asi překlep, ale "burvárnost" (možnost vyvařit článek pro burany) je super termín. S dovolením si uzmu pro další použití.

+7/0
28.5.2015 20:20

J44o94s90e33f 86H91á83j50e96k 6718430319892

...to se ujme, jako každá blbost:-):-)

0/0
28.5.2015 23:32

R79i21c94h31a21r50d 30K94á41b43a 8649358800650

Je pravda, ze titulek netvori autor clanku, ale "titulkar" idnesu, nebo je to jenom urban legend?

+1/0
29.5.2015 9:21

J55a16n 18P62ř94i78k14r60y22l 5695691129898

Zajímalo by mne, kde přesně se píše o tom, že vysadily oba motory. Zprávy, které jsem četl já, zmiňují "both engines of the aircraft lost power" (avherald), což neznamená vysazení motorů, ale pouze ztrátu výkonu (FL390 + špatné počasí = nejspíš led, uvidíme, Singapurci zatím mlčí). Letadlo taky po čtyřech hodinách na zemi letělo zpátky do Singapuru, což si nějak nedovedu představit v případě, že by nikdo netušil, co s motory bylo.

Prohlášení SIA, citované na jakémsi asijském webu (na webu SIA jsem nic nenašel), zni: "Both engines experienced a temporary loss of power, although one engine returned to normal operations almost immediately." -- opět žádná zmínka o tom, že by motory vysadily a žádná zmínka o tom, že by piloti museli motory startovat.

Samozřejmě, ztráta výkonu a nutnost sklesat do FL260 aby odtál led je podstatně méně spektakulární, než let bez motorů, že.

+15/−1
28.5.2015 17:21

J80a54k81u40b 47Š57a39f98a40n38d21a 7375357191501

No a když ty motory vysadí úplně tak neztratí výkon? Ztratí. Komplet. Podle mě je to jen lepší označení vysazení motoru.

Jinak co s tím letadlem měli v Číně dělat když ho pečlivě prohlédli a nic nenašli? Nechat ho tam navždy?

0/−8
28.5.2015 17:56

M12i61c35h96a16l 36C38h43a87l18u48p51a 6858290989353

Ale asi mohou ztratit výkon i když se nezastaví.

+1/0
28.5.2015 22:44

J61a19k59u49b 50Š58a12f26a77n50d65a 7245777951351

Ano. Ale proč pak klesali do nižší letové hladiny a tam se pokoušeli motory (nebo alespoň jeden motor) nahodit.

0/0
29.5.2015 5:58

M68i69c63h57a60l 43C71h94a62l52u20p92a 6328980159533

Třeba nic nenahazovali, kdo ví co v té zprávě původně bylo.

0/0
29.5.2015 8:27

T79o41m13á59š 27Š74t69r10i53g59n19e29r 9641707230641

Klesali kvoli hustote vzduchu. Vzduch vo FL390 je riedky na to aby udrzal lietadlo len s jednym motorom.

0/0
29.5.2015 10:14

J91a82k78u80b 31Š70a47f90a89n23d95a 7955397641791

Ano. Ale píše se tam, že zkoušeli s motorem něco dělat. A že to nemohli dělat ve velké výšce. Tak nějak předpokládám, že třeba motor nejde v takto řídkém vzduchu nastartovat. Ale nejsem specialista na turbínové motory tak se jen domnívám.

0/0
29.5.2015 10:34

J27o71s95e84f 82N74o46v17a92k 5108632146108

Ptákovina. Pokud by ho prohlédli a příčina by byla neznámá, letadlo by nesmělo vzlétnout až do odhalení a odstranění příčiny.

+1/−1
29.5.2015 9:53

J34a51k40u91b 39Š54a11f48a29n33d32a 7195927211681

Ale jak chcete zjistit příčinu třeba tu, že se mu ledem ucpal motor a po klesnutí led roztál a nezůstala po něm žádná stopa? A takových příčin může být více. Najít nic nelze ani když to rozeberete do šroubku.

0/0
29.5.2015 10:32

O14n78d72ř69e87j 79Č90a57p67k85a 6401891543754

Je spousta dat v černé skříňce a případně dalších servisních zapisovačích přímo v motoru, takže se přinejmenším některé věci poznat dají a dost rychle.

Jedna z docela pravděpodobných variant byla námraza na teplotním čidle na vstupu do motoru, kdy pak místo skutečné teploty začne vracet nulu (protože je pod ledem). Řídicí jednotka se pak na základě toho dopočítá k tomu, že motor běží daleko za hranicí 100% výkonu a stáhne přívod paliva. Jakmile led zmizí, všechno se vrátí do normálu, navíc v menší výšce počítač povolí víc výkonu i s ledem na čidle. Žádnou fyzickou stopu to nenechá, ale pokud si vyjedete záznamy z doby, kdy se to stalo, bude to na těch grafech krásně vidět.

+2/0
29.5.2015 13:19

M85i80r67o66s46l66a47v 82B14r65a83d63a 7404963478736

namraza na teplotnom cidle? to by musel ten motor najprv naozaj vysadit - a to na ake percento vykonu motor bezi sa pocita inak(je to nadlho ale teplota v tom zakomponovana neni aj ked tam byva senzor na overtemperature ale ten je zvacsa od toho ci tam nieje poziar). Ohladom povolenia behu v mensej vyske - nie takto to tiez nefunguje - maximalne tak existuje signal wow(weight on wheels) ktory povoluje/zakazuje iste casti funkcionality ECU ked je na kolesach nejaka vaha... Ono viem ze sice som toho moc neobjasnil ale namrznutie naozaj hrozi tak maximalne u nejakych potrubi - ale tie ktore su tomu nachylne su elektricky vyhrievane(tak ako napriklad aj nabezne hrany kridiel) alebo u pitotky..

0/0
29.5.2015 20:35

O74n88d63ř76e13j 24Č36a92p26k30a 6421931713154

Doufám, že jsem to nepochopil úplně blbě, ale námrazou mysleli tohle https://www.caa.govt.nz/Meteorology/high_level_ice_crystal_icing.html

A co se týká motoru, tak Trent je řízený na základě EPR a tam je tlak (a snad i teplota) nasávaného vzduchu docela důležitá věc - takže nesmysly z čidla nebudou asi nic dobrého.

0/0
29.5.2015 21:52

A97d64a55m 72J43e52l63í51n55e54k 8319303738170

Pěkný pokus, avšak marný. To lose power totiž opravdu znamená, že motor vysadí. Jeho výkon skutečně poklesne a to rovnou na nulu ;) Vyjádření pro částečnou ztrátu by bylo "they lost some power". :-P

0/−1
29.5.2015 8:24

P84e33t48r 93C19e92r20v50e36n77y 1713700535

10:1 s  cessnou 172 :) hah ani ve snu :)

0/−1
28.5.2015 16:59

J73a50k26u33b 52Š21a97f66a29n17d67a 7625947201321

Podle rychlosti 8,4-12.

+1/0
28.5.2015 17:58

S42l19á54v81e49k 29B17u91k80o48v84s77k94ý 2562381774102

Na jeden výškový metr uletí 15 kilometrů?  Nechcete si to opravit? ;)

+10/0
28.5.2015 16:35

J72a98n 88P11a39v30e78l19k75a 3497651264801

:-) Bez motorů 4x kolem světa.

0/0
28.5.2015 20:28

M40i23c82h86a18l 26C32h89a30l33u66p58a 6448840679423

To až si přečtou v Bruselu, tak podle toho zavedou nové normy.

0/−1
28.5.2015 22:45

P13e20t89r 38S66p89a95t30z31i13e88r75e72r 7734792515744

a co je na tom divného? Boeing 747 má dokonce klouzavost na jeden km výšky dolet  i 22 km....není to nic neobvyklého. Sám létám tedy s větroněm, který má klouzavost 1:27 to znamená na 1 km výšky dolet 27 km...a vím, že jsme mnohokrát vedli diskuzi na letišti, že dopravní letadla na tom nejsou o moc hůř než větroň...

+3/0
28.5.2015 23:06

M10a18r70t94i17n 48T21e55s20a51ř 2749323523933

Divný je na tom ten metr, ne kilometr :-)

+4/0
29.5.2015 8:31

M44i21l75o71š 38Š74t87ě23p49á27n61e65k 8146374551264

"V sobotu 23. května zažila posádka letu SQ-836 Singapore Airlines na letu ze Singapuru do Šanghaje nepříjemné chvíle". Což znamená, že cestující o ničem nevěděli? Protože pokud ano, tak ty nepříjemné chvíle zažila nejen posádka, ale i cestující.

+5/−1
28.5.2015 16:26

A55d52a24m 82J44e76l95í47n95e70k 8789813568480

Vynikající postřeh. Zřejmě jste si přečetl celý článek, kde se to i psalo ;-D Pasažéři sice velmi pravděpodobně, i když ne nutně, zaregistrují nižší tah a pokles letové hladiny, ale nic z toho není dramatické. Nepříjemné chvíle zažívají především piloti, protože nastala nestandardní situace. Nikoli proto, že by si jediní uvědomovali probíhající katastrofu ;-D

0/0
29.5.2015 8:28

G30a97b77r18i53e64l 95H12o50r75t86e85n 9671529423504

Hm. Integer overflow?:-)

+5/0
28.5.2015 16:00

V43l82a10s92t94i31m17i68l 59P66r24a38u74s 6674950156664

Každopádně jsou to frajeři R^R^R^,já bych měl ze zadku kapiláru.....blbý je že se to nedá roztlačit .....

+3/0
28.5.2015 15:45

A10l95e63x87a95n83d89r 30Š53í11r 5471950573

... všechny motory... = všech 15... aha, on má jen dva... všechny dva.

+26/0
28.5.2015 15:27
Foto

G18e52o14r55g36i95s 81F63a53s98u89l18i57s 1856503663

Jo jo. Člověk surfující po iDnes musí být ve střehu všemi svými očima! :-)

+15/0
28.5.2015 15:30
Foto

V36o82j79t81ě29c66h 56P77a62v47l98í19k 5724501294688

Ve skutečnosti má turbíny tři, ta poslední te tzv APU, pomocná hnací jednotka, která v případě výpadku hlavních turbofanů vyrábí elektřinu, dál tlakuje hydrauliku. udržuje tlak v kabině a celkově letadlo funkční a řiditelné. A ta zřejmě zůstala k dispozici.

Když vypadne i ta, například v důsledku nedostatku paliva, jde o mnohem rizikovější situaci, která se řeší použitím RAT (ram air turbine), což je vlastně malá větrná elektrárna, kterou letadlo vystrčí a na úkor své rychlosti vyrábí elektřinu.

+6/0
28.5.2015 15:46

J72a11k57u71b 34S29e40m98e32r13á56d 2967736781471

no ale to prece neni motor :-)

0/0
28.5.2015 15:49

M96i49l62o26s28l67a24v 38S50t95r35e91j88č95e71k 2897123783303

Co presne si predstavujete pod pojmem motor?

+1/−1
28.5.2015 16:25

J45o55s37e78f 42H17á51j79e58k 6258200589142

...asi to, co letoun pohání... :-)

+1/−1
28.5.2015 17:38

A19d34a11m 11J58e72l17í74n97e36k 8519133598220

Máte pravdu, že podle elektrotechnického názvosloví lze za motor považovat každý elektrický stroj (...). Je to dělení podle energetického účelu. Rozlišujeme 4 základní: generátory, motory, měniče a speciální stroje. Motor je stroj, který slouží k přeměně elektrické energie na mechanickou. 

To znamená, že APU není motor, ale generátor. A za druhé a to hlavně: letadlový motor podle těchto dělení rozlišovat nemůžete, protože nejede na elektřinu. Je to letadlový motor! Konkrétně spalovací turbína. 

A promiňte, ale i kdyby byly poháněny elektřinou a mohly tedy fungovat i jako generátory, každý pochopí, že když se bavíme o letadle a řekneme motory, myslíme tím právě tyto pohonné jednotky, které letadlu dodávají tah. ;-O

0/0
29.5.2015 8:37

P54a28v52e42l 91O68d69r29a19z76i86l 6644239407470

Elektrický stroj je například transformátor a to není motor.

0/0
29.5.2015 10:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.