Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Airbusu A-330 za letu vysadily všechny motory. Jak plachtí airbus s lidmi

V sobotu 23. května zažila posádka letu SQ-836 Singapore Airlines na letu ze Singapuru do Šanghaje nepříjemné chvíle. Letounu, na jehož palubě bylo celkem 194 osob, vysadily za letu oba motory.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P26a73v14e65l 61O84d18r88a22z24i55l 6624439787470

Dotaz, to mají všechny A330 tak dementní umístění ovládání na područce, nebo jsem měl smůlu na kus?

0/0
29.5.2015 10:37

O98n83d97ř50e13j 12Č42a75p92k94a 6571621373454

Tohle je většinou na aerolinkách, jaké koupí sedačky a jak je nechají rozmístit. Pevně dané varianty má snad akorát Dreamliner, kde Boeing nechtěl, aby z toho nějaká laciná aerolinka udělala dobytčák, který by jim kazil jméno.

+2/0
29.5.2015 11:15

M68a44r70t35i54n 36Š73t68ě65p97á19n45e96k 3727973343111

V takovem pripade doporucuji k nastudovani serii Air Crash Investigation;-D;-D

+1/0
29.5.2015 8:56

M97a76r91t36i34n 51Š52t24ě80p82á96n21e69k 3147323793521

Safra, vedle. To byl vzkaz pro pana Horaka pred odletem na dovolenou:-)

+3/0
29.5.2015 8:57

A53l78e83x37a88n52d73r 39K28o98s41t66k15a 8682778676934

Ano, letadlo může bezpečně přistát i v případě poruchy obou (všech) motorů. Ale je to riskantní. Pilot má jen jeden pokus a žádné příště.

+1/−1
28.5.2015 20:34

Z58b85y45n19ě43k 92K28o20ř73í53n76e57k 9944933869642

Sašo ty si odborník úplně na všechno :-)

+2/0
29.5.2015 9:33

A53l29e28x49a73n19d34r 28K95o16s51t21k57a 8742238286524

Na rozdíl od jiných že?

0/−3
29.5.2015 9:36

M75i54r45o44s43l20a85v 65K27r25a98h96u81l32í14k 6537114604

já po pravdě čumím, že i tyhle kraksny umí plachtit. Měl jsem za to, že jak vypadne motor tak jde do vývrtky. Tak pokud budu nucen opět někdy leťet tak budu mít trošku klidnější let. Letadla mám rád, když je můžu sledovat. Když jsem na palubě tak mi tam fakt není dobře :)

0/0
29.5.2015 13:34

O49n58d27ř30e48j 60Č26a23p36k50a 6171621973394

On to dokáže i vrtulník (autorotací). Klouzavost je sice jen někde na úrovni moderního padáku, ale zase není potřeba tak kvalitní a velká plocha na dosednutí, jako u letadla. Takže ani tam není vysazení motoru takový průšvih, jak by se na první pohled zdálo :-)

+1/0
29.5.2015 17:20

M57a14r29t48i50n 30N20e19r42m83u56t 9937357308239

ono taky čím lepší klouzavost, tím míň výkonu motorů se spotřebuje na udržení se na obloze. A konstruktéři se už dlouho snaží o max. úsporu paliva

0/0
30.5.2015 9:14

T82o46m66á55š 24T73a68t34í55č16e84k 5270302820448

Já jsem si říkal, co je to za letadlo. "Airbusu A-330 vysadily všechny motory..." Kolik jich má? Čtyři? Nebo tři? Co je to zač?

Ahá, ono tam má být místo "všechny motory" "oba motory". Ach jo, ten češtin.

+14/−1
28.5.2015 18:01

Z57b63y26n68ě49k 77Š13a64f13a80r49č39í26k 5437728545344

Tady není problém s češtinou, ale s burvárností.

+6/0
28.5.2015 20:15

Z95b98y53n14ě50k 16Š82a65f87a78r72č42í64k 5127898365964

(oba nezní tak bombasticky)

+5/0
28.5.2015 20:16

L35a91d76i66s80l44a78v 80Ž62e74n73í43š52e90k 6816604598318

..navíc, když jeden okamžitě naskočil...

0/0
29.5.2015 12:46

T30o38m40á17š 57T43a13t60í97č39e32k 5480772590138

To mně taky už došlo po rétorické otázce redaktora, viz níže. :-)

0/0
28.5.2015 20:18
Foto

P28a17v80e76l 67K24a63s73í32k86, 40T18e31c45h87n90e80t14.80c69z

Je to asi překlep, ale "burvárnost" (možnost vyvařit článek pro burany) je super termín. S dovolením si uzmu pro další použití.

+7/0
28.5.2015 20:20

J96o66s28e43f 43H62á29j46e49k 6588240969242

...to se ujme, jako každá blbost:-):-)

0/0
28.5.2015 23:32

R40i33c82h10a83r91d 16K65á64b17a 8299268340810

Je pravda, ze titulek netvori autor clanku, ale "titulkar" idnesu, nebo je to jenom urban legend?

+1/0
29.5.2015 9:21

J25a20n 47P50ř43i95k88r15y60l 5885471439158

Zajímalo by mne, kde přesně se píše o tom, že vysadily oba motory. Zprávy, které jsem četl já, zmiňují "both engines of the aircraft lost power" (avherald), což neznamená vysazení motorů, ale pouze ztrátu výkonu (FL390 + špatné počasí = nejspíš led, uvidíme, Singapurci zatím mlčí). Letadlo taky po čtyřech hodinách na zemi letělo zpátky do Singapuru, což si nějak nedovedu představit v případě, že by nikdo netušil, co s motory bylo.

Prohlášení SIA, citované na jakémsi asijském webu (na webu SIA jsem nic nenašel), zni: "Both engines experienced a temporary loss of power, although one engine returned to normal operations almost immediately." -- opět žádná zmínka o tom, že by motory vysadily a žádná zmínka o tom, že by piloti museli motory startovat.

Samozřejmě, ztráta výkonu a nutnost sklesat do FL260 aby odtál led je podstatně méně spektakulární, než let bez motorů, že.

+15/−1
28.5.2015 17:21

J93a27k33u72b 72Š43a92f90a21n15d89a 7965227741131

No a když ty motory vysadí úplně tak neztratí výkon? Ztratí. Komplet. Podle mě je to jen lepší označení vysazení motoru.

Jinak co s tím letadlem měli v Číně dělat když ho pečlivě prohlédli a nic nenašli? Nechat ho tam navždy?

0/−8
28.5.2015 17:56

M42i58c97h26a18l 80C14h35a11l18u80p10a 6348340719923

Ale asi mohou ztratit výkon i když se nezastaví.

+1/0
28.5.2015 22:44

J62a50k85u21b 47Š40a44f55a82n40d89a 7145157571521

Ano. Ale proč pak klesali do nižší letové hladiny a tam se pokoušeli motory (nebo alespoň jeden motor) nahodit.

0/0
29.5.2015 5:58

M30i31c85h72a11l 89C30h34a33l89u90p32a 6638910429673

Třeba nic nenahazovali, kdo ví co v té zprávě původně bylo.

0/0
29.5.2015 8:27

T65o48m21á37š 56Š35t62r65i11g24n51e43r 9761897100301

Klesali kvoli hustote vzduchu. Vzduch vo FL390 je riedky na to aby udrzal lietadlo len s jednym motorom.

0/0
29.5.2015 10:14

J53a64k59u78b 48Š60a69f13a42n25d62a 7315557171791

Ano. Ale píše se tam, že zkoušeli s motorem něco dělat. A že to nemohli dělat ve velké výšce. Tak nějak předpokládám, že třeba motor nejde v takto řídkém vzduchu nastartovat. Ale nejsem specialista na turbínové motory tak se jen domnívám.

0/0
29.5.2015 10:34

J63o49s71e33f 64N92o29v95a93k 5678292706868

Ptákovina. Pokud by ho prohlédli a příčina by byla neznámá, letadlo by nesmělo vzlétnout až do odhalení a odstranění příčiny.

+1/−1
29.5.2015 9:53

J47a85k56u42b 89Š69a78f98a41n63d29a 7155777171931

Ale jak chcete zjistit příčinu třeba tu, že se mu ledem ucpal motor a po klesnutí led roztál a nezůstala po něm žádná stopa? A takových příčin může být více. Najít nic nelze ani když to rozeberete do šroubku.

0/0
29.5.2015 10:32

O40n72d41ř19e92j 44Č87a93p14k65a 6441361333684

Je spousta dat v černé skříňce a případně dalších servisních zapisovačích přímo v motoru, takže se přinejmenším některé věci poznat dají a dost rychle.

Jedna z docela pravděpodobných variant byla námraza na teplotním čidle na vstupu do motoru, kdy pak místo skutečné teploty začne vracet nulu (protože je pod ledem). Řídicí jednotka se pak na základě toho dopočítá k tomu, že motor běží daleko za hranicí 100% výkonu a stáhne přívod paliva. Jakmile led zmizí, všechno se vrátí do normálu, navíc v menší výšce počítač povolí víc výkonu i s ledem na čidle. Žádnou fyzickou stopu to nenechá, ale pokud si vyjedete záznamy z doby, kdy se to stalo, bude to na těch grafech krásně vidět.

+2/0
29.5.2015 13:19

M65i21r28o88s82l64a56v 68B29r41a85d38a 7804313848526

namraza na teplotnom cidle? to by musel ten motor najprv naozaj vysadit - a to na ake percento vykonu motor bezi sa pocita inak(je to nadlho ale teplota v tom zakomponovana neni aj ked tam byva senzor na overtemperature ale ten je zvacsa od toho ci tam nieje poziar). Ohladom povolenia behu v mensej vyske - nie takto to tiez nefunguje - maximalne tak existuje signal wow(weight on wheels) ktory povoluje/zakazuje iste casti funkcionality ECU ked je na kolesach nejaka vaha... Ono viem ze sice som toho moc neobjasnil ale namrznutie naozaj hrozi tak maximalne u nejakych potrubi - ale tie ktore su tomu nachylne su elektricky vyhrievane(tak ako napriklad aj nabezne hrany kridiel) alebo u pitotky..

0/0
29.5.2015 20:35

O28n86d84ř35e65j 31Č35a20p76k52a 6591901513754

Doufám, že jsem to nepochopil úplně blbě, ale námrazou mysleli tohle https://www.caa.govt.nz/Meteorology/high_level_ice_crystal_icing.html

A co se týká motoru, tak Trent je řízený na základě EPR a tam je tlak (a snad i teplota) nasávaného vzduchu docela důležitá věc - takže nesmysly z čidla nebudou asi nic dobrého.

0/0
29.5.2015 21:52

A54d42a54m 39J75e52l10í25n93e52k 8479713528100

Pěkný pokus, avšak marný. To lose power totiž opravdu znamená, že motor vysadí. Jeho výkon skutečně poklesne a to rovnou na nulu ;) Vyjádření pro částečnou ztrátu by bylo "they lost some power". :-P

0/−1
29.5.2015 8:24

P33e64t62r 65C18e61r47v57e51n96y 1123440845

10:1 s  cessnou 172 :) hah ani ve snu :)

0/−1
28.5.2015 16:59

J18a21k40u14b 64Š26a53f85a52n82d50a 7555427521131

Podle rychlosti 8,4-12.

+1/0
28.5.2015 17:58

S91l42á86v93e77k 35B86u22k88o93v81s89k38ý 2962901564372

Na jeden výškový metr uletí 15 kilometrů?  Nechcete si to opravit? ;)

+10/0
28.5.2015 16:35

J40a66n 90P13a63v48e81l54k98a 3237791804221

:-) Bez motorů 4x kolem světa.

0/0
28.5.2015 20:28

M20i75c18h44a64l 18C20h18a65l59u30p98a 6508200829353

To až si přečtou v Bruselu, tak podle toho zavedou nové normy.

0/−1
28.5.2015 22:45

P25e88t60r 35S23p24a75t60z98i37e92r15e48r 7784212165404

a co je na tom divného? Boeing 747 má dokonce klouzavost na jeden km výšky dolet  i 22 km....není to nic neobvyklého. Sám létám tedy s větroněm, který má klouzavost 1:27 to znamená na 1 km výšky dolet 27 km...a vím, že jsme mnohokrát vedli diskuzi na letišti, že dopravní letadla na tom nejsou o moc hůř než větroň...

+3/0
28.5.2015 23:06

M76a83r16t80i93n 41T81e46s28a74ř 2179703143233

Divný je na tom ten metr, ne kilometr :-)

+4/0
29.5.2015 8:31

M37i98l29o83š 33Š29t55ě97p94á10n57e44k 8376254141694

"V sobotu 23. května zažila posádka letu SQ-836 Singapore Airlines na letu ze Singapuru do Šanghaje nepříjemné chvíle". Což znamená, že cestující o ničem nevěděli? Protože pokud ano, tak ty nepříjemné chvíle zažila nejen posádka, ale i cestující.

+5/−1
28.5.2015 16:26

A86d47a24m 67J72e36l75í53n31e57k 8779873938490

Vynikající postřeh. Zřejmě jste si přečetl celý článek, kde se to i psalo ;-D Pasažéři sice velmi pravděpodobně, i když ne nutně, zaregistrují nižší tah a pokles letové hladiny, ale nic z toho není dramatické. Nepříjemné chvíle zažívají především piloti, protože nastala nestandardní situace. Nikoli proto, že by si jediní uvědomovali probíhající katastrofu ;-D

0/0
29.5.2015 8:28

G67a89b93r24i65e16l 29H94o86r86t84e78n 9871169333584

Hm. Integer overflow?:-)

+5/0
28.5.2015 16:00

V13l66a42s58t86i68m55i46l 49P11r32a74u62s 6754500666144

Každopádně jsou to frajeři R^R^R^,já bych měl ze zadku kapiláru.....blbý je že se to nedá roztlačit .....

+3/0
28.5.2015 15:45

A55l41e67x50a22n59d97r 50Š90í60r 5371810933

... všechny motory... = všech 15... aha, on má jen dva... všechny dva.

+26/0
28.5.2015 15:27
Foto

G47e69o30r71g53i21s 55F44a61s98u43l57i74s 1636823533

Jo jo. Člověk surfující po iDnes musí být ve střehu všemi svými očima! :-)

+15/0
28.5.2015 15:30
Foto

V42o21j45t28ě73c42h 73P65a17v90l17í43k 5184941184288

Ve skutečnosti má turbíny tři, ta poslední te tzv APU, pomocná hnací jednotka, která v případě výpadku hlavních turbofanů vyrábí elektřinu, dál tlakuje hydrauliku. udržuje tlak v kabině a celkově letadlo funkční a řiditelné. A ta zřejmě zůstala k dispozici.

Když vypadne i ta, například v důsledku nedostatku paliva, jde o mnohem rizikovější situaci, která se řeší použitím RAT (ram air turbine), což je vlastně malá větrná elektrárna, kterou letadlo vystrčí a na úkor své rychlosti vyrábí elektřinu.

+6/0
28.5.2015 15:46

J54a62k61u53b 89S31e39m21e68r92á41d 2337916461941

no ale to prece neni motor :-)

0/0
28.5.2015 15:49

M25i95l58o48s90l63a29v 15S94t64r64e62j13č21e35k 2657903253933

Co presne si predstavujete pod pojmem motor?

+1/−1
28.5.2015 16:25

J30o10s30e98f 52H89á15j17e15k 6488420419242

...asi to, co letoun pohání... :-)

+1/−1
28.5.2015 17:38

A53d22a28m 22J46e68l36í98n34e57k 8659883348680

Máte pravdu, že podle elektrotechnického názvosloví lze za motor považovat každý elektrický stroj (...). Je to dělení podle energetického účelu. Rozlišujeme 4 základní: generátory, motory, měniče a speciální stroje. Motor je stroj, který slouží k přeměně elektrické energie na mechanickou. 

To znamená, že APU není motor, ale generátor. A za druhé a to hlavně: letadlový motor podle těchto dělení rozlišovat nemůžete, protože nejede na elektřinu. Je to letadlový motor! Konkrétně spalovací turbína. 

A promiňte, ale i kdyby byly poháněny elektřinou a mohly tedy fungovat i jako generátory, každý pochopí, že když se bavíme o letadle a řekneme motory, myslíme tím právě tyto pohonné jednotky, které letadlu dodávají tah. ;-O

0/0
29.5.2015 8:37

P36a98v42e37l 50O18d97r26a94z93i95l 6164589857560

Elektrický stroj je například transformátor a to není motor.

0/0
29.5.2015 10:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.