Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Česká firma chce prorazit s novou baterií. Nehořlavou a levnější

Ryze česká společnost HE3DA s necelou desítkou zaměstnanců v pražských Letňanech vyvíjí baterii, která je sice lithiová, ale od konkurence se v mnoha ohledech výrazně liší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J75i96ř63í 89P84e97t68r24á58š 3911281373297

v článku je chyba u jednotek a veličin. kapacita v kilowathodinách. veličina kapacita akumulátoru má jednotky Ampérhodiny a nejde převézt na kilowathodiny, asi jako metry nejdou převádět na sekundy protože čas je jiná veličina než délka. kilowathodiny jsou jednotky elektrické práce nebo obecně energie.

+2/0
12.6.2015 18:47

J76a98n 63U18l68r98y47c83h 4111117710908

nojo, ale spojení kapacita - Wh se běžně používá, z těch (k)Wh můžu mít představu, kolik toho z té baterie dostanu

0/0
14.6.2015 17:46

E18m89i41l 59M32i73n10á15ř 7780399599157

"V příštích měsících chceme vyrobit další prototyp se stejnou kapacitou a polovičními rozměry,..." Jak se to lehce řekne! Pak to zopakujeme ještě 4x a dohnali jsme "efektivní" měrnou energetickou kapacitu benzinu. Hurá! (Vždyť na prototypu makali 5 let.) 

Já EV fandím, sám mám několik menších strojů, ale přehnaný optimismus vede ke zklamání a to pak rozvoji EV škodí.

+1/0
12.6.2015 16:27

J20a10n 89V90e33s35e31l44ý 5304233652431

Efektivní energetickou kapacitu benzínu bych nepřeceňoval. Ono je to ní totiž třeba započítat všechny ty desítky těžkých součástí pohonného systému počínaje vahou nádrže, palivových čerpadel a konče celého výfukového systému včetně katalyzátoru. Takže nakonec máte v auťáku sice jen nějakých max. 30-40 kg benzínu, ale 300 kg navíc je ta technologie navíc.

0/0
12.6.2015 20:00

J25a57n 10V82e64s49e73l34ý 5724803932661

A stejně se dle NREL z USA 6/7 energie ztratí během těžby, transportu, rafinace a v auťáku. Jen asi sedmina nakonec skončí jako kinetická energie vozu.

+1/0
12.6.2015 20:02

P19a90v84e91l 22S57o88b26o93t52k18a 5780184

Jenže Tesla používá klasický průmyslově vyráběný článek Panasonic NCR18650A 3100mAh

0/0
12.6.2015 13:39
Foto

J24i58ř78í 66K51w76o52l56e25k 5123317898449

Sám článek oklikou přiznává, že hlavní výhodou je robustnost a nikoliv nejvíce sledované hodnoty jako: hustota uskladněné energie na litr/kg - tato hustota je hodně definována účinnou plochou a "plech", uvnitř kterého se nic neděje, je logicky horší než folie. Dnes se jde cestou nano-útvarů které mají enormní plochu. Pamatuji si jak můj učitel říkal: kámen se v atmosféře může vznášet a vidíme to každý den - stačí jej zmenšit na desítky mikronů a jeho plocha stačí aby se ve vzduchu vznášel i když je to složením stále kámen. Říkejme tomu kamenný prach...

+3/0
12.6.2015 11:51
Foto

J65i15ř14í 86K34w25o42l80e98k 5483437198859

Pro zvídavé je to dáno tím, že plocha je funkci druhé mocniny rozměru a objem pak třetí mocniny. Zmenšováním klesá objem (a tím o hmotnost při dané hustotě) rychleji než plocha.

+2/0
12.6.2015 12:01

M40a95r71t89i17n 78F91i68a16l69a 7174826944387

To mate pravdu, ale zapominate posuzovat i dalsi parametr - zivotnost. Hrubsi plech snese vice cyklu nez folie. Me osobne tedy zajima kompromis mezi energetickou hustotou a zivotnosti. 

Sice nevim jak u tohoto typu akumulatoru, ale u Pb znam dva druhy - startovaci a trakcni. Startovaci ma jemne elektrody a velkou plochu, proto dava velke proudy, ale hlubokym vybitim se rychle poskodi (elektroda se rozpadne). Trakcni ma hrube elektrody, mensi plochu a dava mensi proudy, ale je zase odolnejsi.

Zkratka, akumul;ator je treba hodnotit komplexne, podle ucelu pouziti :-)

0/0
17.6.2015 16:13

M47i51r17o68s93l56a56v 52Š84i39m69k37o 7745963182755

Předpokládám, že na toto řešení už dříve přišli někde jinde ve světě, ale ustoupilo se od toho. Je to až podezřele jednoduché, takžeže k tomu asi došlo už hodně dávno a ani to nestálo za patentování...

+1/−6
12.6.2015 10:26

P24a69v79e20l 79S79o65b17o32t39k31a 5370944

Lithiový akumulátor má jasně danou elektrochemickou reakci, a přes ni se nelze dostat. Nyní jsme (např. Panasonic NCR18650A) někde přes 60% teoretického maxima, takže zásadní pokrok v této oblasti už není možný a jde jen o to co se některý z velkých výrobců rozhodne vyrábět hromadně.

Akululátor samozřejmě musí být pokud možno uzavřený a bezúdržbový a otřesuvzdorný atd, tak i na ty obalové hořlavé plasty zajisté dojde...

uvidíme - ale stejně jako nikdo nevěří že by se v ČR mohla opět rozjet výroba integrovaných obvodů, ani u akumulátorů to není příliš pravděpodobné.

+1/0
12.6.2015 13:50

M96a30r90t94i77n 89F73i39a53l85a 7614436554667

Integrovane obvody se v CR vyrabeji :-) Ale OnSEMI neni ceska firma, no :-)

0/0
17.6.2015 16:16

M41a80r83t92i91n 98V37o72k24o57u80n 9438833393726

drzim palce! kdyby se podaril obchodni uspech, bylo by to super

+6/0
12.6.2015 9:02

J29i60r54i 63D48o73b59r83ý 9338779313

Na tu naprostou nehorlavost bych nevsadil ani korunu. Lithium je totiz alkalicky kov. No a kdyz se potka s vodou, reakce je docela rychla.

Priklad https://www.youtube.com/watch?v=8ypUVpwgcAA a lze jich najit vic.

+1/0
12.6.2015 8:29

A80n66t11o87n91í28n 38H13o56l57í15k 8717633904900

V baterkach samozrejme neni lithium v cistem stavu.

0/−1
12.6.2015 10:12

J19i10r78i 76D67o42b84r44ý 9828649853

V baterkach je samozreme ciste kovova anoda z lithia (+nekdy mechanicke vyztuzeni z jineho materialu, ktere se ale te "baterkove" elektrochemicke reakce neucastni.). Viz elektrochemicky princip teto baterie

+1/0
12.6.2015 13:53

J15a71n 35V62e37s43e77l49ý 5704163562701

Co je to za nesmysl? https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

0/0
12.6.2015 21:14

J94i49r10i 28D92o48b64r81ý 9148769473

Jo mate pravdu.

0/0
12.6.2015 22:15

R75o67m28a88n 56L24a45n83g46e12r 9854554122492

Už zase? Pište o tom prosím, až to bude na trhu... :-P

+5/−9
12.6.2015 7:37

M29i24r37o32s91l84a44v 48M15a39r76š48á48l 8454784118603

Co se to děje s redakcí Technetu (a iDnesu obecně)? Začali snad redaktoři psát články na mobilech a tabletech s prediktivním zadáváním textu a jsou snad pod takovým tlakem, že to po sobě nemají čas kontrolovat?

Protože mě při rychlém (a špatně zkontrolovaném) psaní na mobilu také občas vznikají podobně zkomolené věty, u nichž si musí druhá strana domýšlet, jak to asi má být správně. 

Ne, že by to snad nerozvíjelo v čtenářích schopnost dedukčního myšlení, ale v takovémto deníku to je poněkud zarážející a dříve se to v takové míře nedělo...

+11/0
12.6.2015 7:32

M95a66t44o48u85š 62L13á86z68ň54o83v48s46k59ý98, 78T21e42c88h28n42e98t69.37c50z

Ne, to byl jen specificky můj problém. Nebyl jsem pořád spokojený a dodělával jsem článek do noci. A výsledek se samozřejmě dostavil...

Za chyby se omlouvám, ráno tam opravdu byly zrůdnosti.

+1/0
12.6.2015 19:25

J49a17n 78W65a81c84l93a28v 7594455157798

Takovou reakci na diskuzi by si měli povinně osvojit i redaktoři (nebo ti, co si tak jen říkají) i jiných rubrik. R^

0/0
19.6.2015 18:11

O37n73d28ř15e25j 89M63a65r92e26k 9492690347459

Na stole před námi leží ve skleněné nádobě s elektrolytem baterie,  která je ve skutečnosti  ponořená do elektrolytu? Tak to je bomba, to jsem ještě neviděl. Vezmou baterii a pak ji celou ponoří do elektrolytu - geniálně jednoduché, ještě bych ji zkusil ponořit třeba do močůvky - bio baterie. A nebo hodit do řepkového lánu - eko baterie. A nebo ... prostě cokoli.

+8/−6
12.6.2015 7:16

M21a42r74t68i35n 38K92o97z78á83k 4464140829597

A  co jste tím výplodem chtěl říci?

+4/−2
12.6.2015 8:44

J64a87k11u54b 28V51e46s24e83l12ý 3523440131442

že je rozumu mdlého

+1/−2
12.6.2015 9:06

J34a10n 47P53a29v70e52l28k59a 3347161224811

Pěkné, barevné vize - po čem to je?

+2/0
12.6.2015 9:55

R58o89m80a10n 41V39o98c77e91t71k30a 9273871316378

Drzim palce, jen tak dal!   R^

+3/0
12.6.2015 6:48
Foto

P39e31t34r 31P93r68o97c40h39á26z42k39a 3402156632944

Vypadá to na dobrou cestu,uvidíme ,co s toho nakonec zbude.R^

+7/0
12.6.2015 5:59

R42i46c92h55a43r82d 69T23r45e35f51i61l 4781305659970

Myslím si, že to půjde do zapomnění.. Tak převratný to není aby do toho někdo nalil těžké miliony bez jasného výsledku tj. obchodního úspěchu.

+2/0
12.6.2015 10:11
Foto

P43e23t96r 35P12r21o52c82h27á60z63k67a 3112976922234

Princip je známý,skutečně nejde o převratnou věc, co se týká složení.Převratný je tvar a snadnost montáže.Co s toho bude se teprve uvidí.Nejspíš máte pravdu, že se nenajde nikdo, kdo by to podpořil tolika penězi aby to šlo někam dál.Možná je to škoda.

0/0
15.6.2015 16:49

J96o38s83e34f 41S87v53o69b18o88d95a 7516162299204

Cetl jsem podobny clanek o LINEARNIM motoru ktery uz je v podstate pripraven do vyroby a auto pojede na litr sto kilaku... to je takovych pet roku.  I kdyby ta baterka byla genialni tak pokud je nekoupi nejaka nadnarodni iluminatska svine.. tak vam garantuji ze to skonci tam kde skoncil tel linearni motor

+6/−14
12.6.2015 1:18

J72i28ř98í 26Š43v79a60r82c 6885629749934

Zkusím to na Vás s trojčlenkou :). Lineární motor, řekněme se 70% účinností (abych Vám udělal radost a hezky se to počítalo), 1 litr / 100 km, spalovací motor, účinnost 35 %, jaká je spotřeba? Pokud jezdíte za to, co Vám vyjde, tak potom já uvěřím Vašemu zázračnému lineárnímu motoru.

+7/−3
12.6.2015 2:23

J25o67s24e51f 21S54v33o93b94o34d20a 7886532879464

ale ja prece jen rikam ze tyto senzacni clanky slibuji revoluci a ta se proste nakonec NIKDY nekona.. a jestli ty vykony a naklady jsou nebo nejsou pravda je uplne jedno.  Jedna se vyhradne o to jestli to nekdo zasponzoruje

+2/−7
12.6.2015 2:55

J16a68n 46V63e17s87e45l67ý 5844643222621

Český problém je v tom, že je problém financovat ten důležitý krok mezi funkčním prototypem a průmyslovou produkcí. Tyhle baterie by totřebovaly (viz. jiné fabriky na baterky) tak 50 milionů USD a rozběhnutí tovární výroby. V USA by investor šel sehnat, ale v ČR?

+2/−1
12.6.2015 6:15

R23a49d30o58s46l18a38v 11K92l46a83u96d81a 5344248484172

To je nesmysl. Pokud má ta baterie takové výhody, výrobců se najde celá řada. Je úplně jedno jestli je to v ČR, nebo v USA.

+4/−1
12.6.2015 7:02

J20a72n 54V43e54s23e51l98ý 5674163432561

Jenže takových podobných výrobků jsou aktuálně desítky, možná stovky. A část z nich už putuje přes "údolí smrti", protože už má za sebou investiční kapitál, během roku až dvou rozběhnou masovou výrobu a pak se uvidí, kdo přežije (Sakti3, Aquion, Ambri, ...).

+2/0
12.6.2015 8:20

J82o59s38e58f 40S82v73o45b86o12d59a 7516942989314

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion , spotreba 3 L na 100 km (bezne seriove auto. Ja verim ze spalovaci motory maji jeste rezervy co se tyce ucinnosti a muzou se dostat in na ty dva litry na 100... ale myslim ze jste nepochopil co jsem se snazil rict

0/−6
12.6.2015 3:02

J71o63s39e91f 48D37o56u22d19e78r17a 5104960316907

Nikdo v článku nehovořil o nějaké revoluci a zázračných vynálezech, které změní svět jednou provždy8-o Máte potíže s chápáním textu.

Pouze věcně vyjmenoval výhody před konkurenčními bateriemi i potenciální překážky. Rozhodně žádný bulvár typu "Čeští vědci vyléčili rakovinu"

+7/0
12.6.2015 3:13

J40a73n 80N28o43v17á35k 9655988594775

Nedávno jezdil naftový Peugeot 208 na okruhu s průměrnou spotřebou 2 litry na 100km (40 hodin jízdy). Pokud zdvojnásobíme účinnost, pojede za litr.

Že to není hodnota z běžného provozu, je jiná věc.

0/0
12.6.2015 8:15

R61o15m59a30n 59L43a33n51g86e68r 9744664152102

Lineární motor na spalovacím principu? To musí být úžasný vynález... ;-D ;-D ;-D

+2/−5
12.6.2015 7:40

V69l50a59s51t40i85m51i54l 55K37a77š33p60a90r 9941156642789

To, že něco neznáte, ještě neznamená, že to neexistuje ;-)

http://intranet.cvut.cz/cs/a/motor

+6/−2
12.6.2015 8:03

R24o86m32a95n 90L58a44n82g57e19r 9614254722682

Asi máme každý jinou představu o tom, co znamená pojem "lineární motor". Včetně autora oné konstrukce. I když se to tak asi pojmenovat dá. ;-)

0/0
12.6.2015 10:20

R80o57m92a57n 83L35a22n18g33e15r 9764804952972

Vlastně je to poměrně zajímavé...

0/0
12.6.2015 10:21

R52o38m46a31n 89L60a79n82g13e77r 9904244672812

Hm, tak jsem hloupý. Fakt je to lineární motor na spalovací pohon. To mě nenapadlo, že by to mohlo takhle fungovat.

+1/0
12.6.2015 10:24

M75a89r38t82i68n 96V74á67v42r20a 2780513709

Lineární motor na ČVUT byl super, ale když došly grantové peníze, tak se žádné další nepodařilo sehnat, tým se rozpadl (přešel na nějaké koptéry pro vojáky) a nikomu se do toho dál nechtělo. Takhle to holt u nás ve školách chodí.

0/0
12.6.2015 9:47
Foto

J89i81ř54í 25K93w60o91l54e21k 5863717648919

To je správně, neboť se zjistilo, že tento motor je "slepá cesta". Účinnost byla nižší než u klasických řešení. Tečka.

+2/0
12.6.2015 11:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.