Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Česká firma chce prorazit s novou baterií. Nehořlavou a levnější

Ryze česká společnost HE3DA s necelou desítkou zaměstnanců v pražských Letňanech vyvíjí baterii, která je sice lithiová, ale od konkurence se v mnoha ohledech výrazně liší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J26i74ř92í 88P26e21t25r45á80š 3781291343947

v článku je chyba u jednotek a veličin. kapacita v kilowathodinách. veličina kapacita akumulátoru má jednotky Ampérhodiny a nejde převézt na kilowathodiny, asi jako metry nejdou převádět na sekundy protože čas je jiná veličina než délka. kilowathodiny jsou jednotky elektrické práce nebo obecně energie.

+2/0
12.6.2015 18:47

J33a86n 56U30l40r65y46c49h 4221887720738

nojo, ale spojení kapacita - Wh se běžně používá, z těch (k)Wh můžu mít představu, kolik toho z té baterie dostanu

0/0
14.6.2015 17:46

E80m31i86l 95M14i69n30á41ř 7470529269337

"V příštích měsících chceme vyrobit další prototyp se stejnou kapacitou a polovičními rozměry,..." Jak se to lehce řekne! Pak to zopakujeme ještě 4x a dohnali jsme "efektivní" měrnou energetickou kapacitu benzinu. Hurá! (Vždyť na prototypu makali 5 let.) 

Já EV fandím, sám mám několik menších strojů, ale přehnaný optimismus vede ke zklamání a to pak rozvoji EV škodí.

+1/0
12.6.2015 16:27

J56a68n 64V98e82s65e21l79ý 5774493912761

Efektivní energetickou kapacitu benzínu bych nepřeceňoval. Ono je to ní totiž třeba započítat všechny ty desítky těžkých součástí pohonného systému počínaje vahou nádrže, palivových čerpadel a konče celého výfukového systému včetně katalyzátoru. Takže nakonec máte v auťáku sice jen nějakých max. 30-40 kg benzínu, ale 300 kg navíc je ta technologie navíc.

0/0
12.6.2015 20:00

J80a49n 28V11e32s19e52l93ý 5714123302161

A stejně se dle NREL z USA 6/7 energie ztratí během těžby, transportu, rafinace a v auťáku. Jen asi sedmina nakonec skončí jako kinetická energie vozu.

+1/0
12.6.2015 20:02

P54a25v48e41l 76S17o70b76o28t91k30a 5560104

Jenže Tesla používá klasický průmyslově vyráběný článek Panasonic NCR18650A 3100mAh

0/0
12.6.2015 13:39
Foto

J35i68ř44í 49K80w95o98l81e67k 5933817608769

Sám článek oklikou přiznává, že hlavní výhodou je robustnost a nikoliv nejvíce sledované hodnoty jako: hustota uskladněné energie na litr/kg - tato hustota je hodně definována účinnou plochou a "plech", uvnitř kterého se nic neděje, je logicky horší než folie. Dnes se jde cestou nano-útvarů které mají enormní plochu. Pamatuji si jak můj učitel říkal: kámen se v atmosféře může vznášet a vidíme to každý den - stačí jej zmenšit na desítky mikronů a jeho plocha stačí aby se ve vzduchu vznášel i když je to složením stále kámen. Říkejme tomu kamenný prach...

+3/0
12.6.2015 11:51
Foto

J47i75ř50í 95K27w11o53l25e67k 5163577498139

Pro zvídavé je to dáno tím, že plocha je funkci druhé mocniny rozměru a objem pak třetí mocniny. Zmenšováním klesá objem (a tím o hmotnost při dané hustotě) rychleji než plocha.

+2/0
12.6.2015 12:01

M58a56r70t30i79n 24F58i66a82l38a 7564936894437

To mate pravdu, ale zapominate posuzovat i dalsi parametr - zivotnost. Hrubsi plech snese vice cyklu nez folie. Me osobne tedy zajima kompromis mezi energetickou hustotou a zivotnosti. 

Sice nevim jak u tohoto typu akumulatoru, ale u Pb znam dva druhy - startovaci a trakcni. Startovaci ma jemne elektrody a velkou plochu, proto dava velke proudy, ale hlubokym vybitim se rychle poskodi (elektroda se rozpadne). Trakcni ma hrube elektrody, mensi plochu a dava mensi proudy, ale je zase odolnejsi.

Zkratka, akumul;ator je treba hodnotit komplexne, podle ucelu pouziti :-)

0/0
17.6.2015 16:13

M35i33r93o47s11l65a35v 21Š52i74m74k75o 7625493522845

Předpokládám, že na toto řešení už dříve přišli někde jinde ve světě, ale ustoupilo se od toho. Je to až podezřele jednoduché, takžeže k tomu asi došlo už hodně dávno a ani to nestálo za patentování...

+1/−6
12.6.2015 10:26

P65a84v91e19l 74S28o66b19o37t98k32a 5290524

Lithiový akumulátor má jasně danou elektrochemickou reakci, a přes ni se nelze dostat. Nyní jsme (např. Panasonic NCR18650A) někde přes 60% teoretického maxima, takže zásadní pokrok v této oblasti už není možný a jde jen o to co se některý z velkých výrobců rozhodne vyrábět hromadně.

Akululátor samozřejmě musí být pokud možno uzavřený a bezúdržbový a otřesuvzdorný atd, tak i na ty obalové hořlavé plasty zajisté dojde...

uvidíme - ale stejně jako nikdo nevěří že by se v ČR mohla opět rozjet výroba integrovaných obvodů, ani u akumulátorů to není příliš pravděpodobné.

+1/0
12.6.2015 13:50

M84a16r69t93i16n 15F24i12a79l45a 7964376834807

Integrovane obvody se v CR vyrabeji :-) Ale OnSEMI neni ceska firma, no :-)

0/0
17.6.2015 16:16

M18a79r37t39i92n 80V90o28k81o75u32n 9338963343716

drzim palce! kdyby se podaril obchodni uspech, bylo by to super

+6/0
12.6.2015 9:02

J28i57r79i 28D50o58b67r68ý 9608599693

Na tu naprostou nehorlavost bych nevsadil ani korunu. Lithium je totiz alkalicky kov. No a kdyz se potka s vodou, reakce je docela rychla.

Priklad https://www.youtube.com/watch?v=8ypUVpwgcAA a lze jich najit vic.

+1/0
12.6.2015 8:29

A17n86t37o10n20í11n 94H90o37l26í55k 8177143474760

V baterkach samozrejme neni lithium v cistem stavu.

0/−1
12.6.2015 10:12

J62i82r72i 68D44o85b66r32ý 9608939483

V baterkach je samozreme ciste kovova anoda z lithia (+nekdy mechanicke vyztuzeni z jineho materialu, ktere se ale te "baterkove" elektrochemicke reakce neucastni.). Viz elektrochemicky princip teto baterie

+1/0
12.6.2015 13:53

J69a24n 30V57e20s29e51l64ý 5804793262851

Co je to za nesmysl? https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

0/0
12.6.2015 21:14

J84i94r17i 50D26o67b80r79ý 9268459773

Jo mate pravdu.

0/0
12.6.2015 22:15

R88o33m82a93n 37L18a22n48g67e84r 9894524842702

Už zase? Pište o tom prosím, až to bude na trhu... :-P

+5/−9
12.6.2015 7:37

M84i60r74o37s86l60a91v 66M74a31r52š75á15l 8864154258263

Co se to děje s redakcí Technetu (a iDnesu obecně)? Začali snad redaktoři psát články na mobilech a tabletech s prediktivním zadáváním textu a jsou snad pod takovým tlakem, že to po sobě nemají čas kontrolovat?

Protože mě při rychlém (a špatně zkontrolovaném) psaní na mobilu také občas vznikají podobně zkomolené věty, u nichž si musí druhá strana domýšlet, jak to asi má být správně. 

Ne, že by to snad nerozvíjelo v čtenářích schopnost dedukčního myšlení, ale v takovémto deníku to je poněkud zarážející a dříve se to v takové míře nedělo...

+11/0
12.6.2015 7:32

M58a45t41o35u30š 11L17á13z96ň94o89v73s11k23ý20, 56T75e88c80h29n86e58t70.55c46z

Ne, to byl jen specificky můj problém. Nebyl jsem pořád spokojený a dodělával jsem článek do noci. A výsledek se samozřejmě dostavil...

Za chyby se omlouvám, ráno tam opravdu byly zrůdnosti.

+1/0
12.6.2015 19:25

J56a76n 17W32a92c95l88a31v 7534635327828

Takovou reakci na diskuzi by si měli povinně osvojit i redaktoři (nebo ti, co si tak jen říkají) i jiných rubrik. R^

0/0
19.6.2015 18:11

O62n81d62ř78e46j 22M59a77r56e27k 9552620947849

Na stole před námi leží ve skleněné nádobě s elektrolytem baterie,  která je ve skutečnosti  ponořená do elektrolytu? Tak to je bomba, to jsem ještě neviděl. Vezmou baterii a pak ji celou ponoří do elektrolytu - geniálně jednoduché, ještě bych ji zkusil ponořit třeba do močůvky - bio baterie. A nebo hodit do řepkového lánu - eko baterie. A nebo ... prostě cokoli.

+8/−6
12.6.2015 7:16

M98a55r53t69i22n 87K63o28z96á18k 4204230749517

A  co jste tím výplodem chtěl říci?

+4/−2
12.6.2015 8:44

J35a51k28u60b 37V92e95s51e67l69ý 3193120531982

že je rozumu mdlého

+1/−2
12.6.2015 9:06

J82a61n 90P17a75v49e36l75k43a 3887441344731

Pěkné, barevné vize - po čem to je?

+2/0
12.6.2015 9:55

R52o67m87a37n 20V70o41c27e29t33k59a 9203361256888

Drzim palce, jen tak dal!   R^

+3/0
12.6.2015 6:48
Foto

P53e98t69r 39P36r72o21c30h68á83z46k41a 3622906262534

Vypadá to na dobrou cestu,uvidíme ,co s toho nakonec zbude.R^

+7/0
12.6.2015 5:59

R17i68c15h67a41r96d 38T90r82e30f49i71l 4351755289320

Myslím si, že to půjde do zapomnění.. Tak převratný to není aby do toho někdo nalil těžké miliony bez jasného výsledku tj. obchodního úspěchu.

+2/0
12.6.2015 10:11
Foto

P49e65t46r 16P26r33o13c14h68á31z55k74a 3292536862194

Princip je známý,skutečně nejde o převratnou věc, co se týká složení.Převratný je tvar a snadnost montáže.Co s toho bude se teprve uvidí.Nejspíš máte pravdu, že se nenajde nikdo, kdo by to podpořil tolika penězi aby to šlo někam dál.Možná je to škoda.

0/0
15.6.2015 16:49

J59o27s90e78f 39S86v96o70b78o30d67a 7116952919974

Cetl jsem podobny clanek o LINEARNIM motoru ktery uz je v podstate pripraven do vyroby a auto pojede na litr sto kilaku... to je takovych pet roku.  I kdyby ta baterka byla genialni tak pokud je nekoupi nejaka nadnarodni iluminatska svine.. tak vam garantuji ze to skonci tam kde skoncil tel linearni motor

+6/−14
12.6.2015 1:18

J29i27ř10í 34Š46v66a23r48c 6485479599924

Zkusím to na Vás s trojčlenkou :). Lineární motor, řekněme se 70% účinností (abych Vám udělal radost a hezky se to počítalo), 1 litr / 100 km, spalovací motor, účinnost 35 %, jaká je spotřeba? Pokud jezdíte za to, co Vám vyjde, tak potom já uvěřím Vašemu zázračnému lineárnímu motoru.

+7/−3
12.6.2015 2:23

J22o52s50e80f 32S12v57o91b94o87d30a 7616692459774

ale ja prece jen rikam ze tyto senzacni clanky slibuji revoluci a ta se proste nakonec NIKDY nekona.. a jestli ty vykony a naklady jsou nebo nejsou pravda je uplne jedno.  Jedna se vyhradne o to jestli to nekdo zasponzoruje

+2/−7
12.6.2015 2:55

J15a29n 40V15e84s50e30l30ý 5374613392471

Český problém je v tom, že je problém financovat ten důležitý krok mezi funkčním prototypem a průmyslovou produkcí. Tyhle baterie by totřebovaly (viz. jiné fabriky na baterky) tak 50 milionů USD a rozběhnutí tovární výroby. V USA by investor šel sehnat, ale v ČR?

+2/−1
12.6.2015 6:15

R70a21d67o96s66l85a45v 25K47l76a71u74d15a 5184718454582

To je nesmysl. Pokud má ta baterie takové výhody, výrobců se najde celá řada. Je úplně jedno jestli je to v ČR, nebo v USA.

+4/−1
12.6.2015 7:02

J80a32n 28V27e36s18e63l96ý 5274383652591

Jenže takových podobných výrobků jsou aktuálně desítky, možná stovky. A část z nich už putuje přes "údolí smrti", protože už má za sebou investiční kapitál, během roku až dvou rozběhnou masovou výrobu a pak se uvidí, kdo přežije (Sakti3, Aquion, Ambri, ...).

+2/0
12.6.2015 8:20

J22o13s20e21f 43S60v35o18b52o14d24a 7926732139104

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion , spotreba 3 L na 100 km (bezne seriove auto. Ja verim ze spalovaci motory maji jeste rezervy co se tyce ucinnosti a muzou se dostat in na ty dva litry na 100... ale myslim ze jste nepochopil co jsem se snazil rict

0/−6
12.6.2015 3:02

J20o67s68e36f 68D97o12u20d35e31r83a 5734920396417

Nikdo v článku nehovořil o nějaké revoluci a zázračných vynálezech, které změní svět jednou provždy8-o Máte potíže s chápáním textu.

Pouze věcně vyjmenoval výhody před konkurenčními bateriemi i potenciální překážky. Rozhodně žádný bulvár typu "Čeští vědci vyléčili rakovinu"

+7/0
12.6.2015 3:13

J16a73n 42N15o36v42á21k 9495958644675

Nedávno jezdil naftový Peugeot 208 na okruhu s průměrnou spotřebou 2 litry na 100km (40 hodin jízdy). Pokud zdvojnásobíme účinnost, pojede za litr.

Že to není hodnota z běžného provozu, je jiná věc.

0/0
12.6.2015 8:15

R31o64m17a29n 28L16a67n48g36e37r 9294364542342

Lineární motor na spalovacím principu? To musí být úžasný vynález... ;-D ;-D ;-D

+2/−5
12.6.2015 7:40

V90l28a45s27t14i28m28i44l 19K97a87š60p62a62r 9131546102479

To, že něco neznáte, ještě neznamená, že to neexistuje ;-)

http://intranet.cvut.cz/cs/a/motor

+6/−2
12.6.2015 8:03

R71o61m77a82n 14L66a81n57g45e73r 9134864802822

Asi máme každý jinou představu o tom, co znamená pojem "lineární motor". Včetně autora oné konstrukce. I když se to tak asi pojmenovat dá. ;-)

0/0
12.6.2015 10:20

R23o68m19a38n 91L30a61n55g68e43r 9134544652252

Vlastně je to poměrně zajímavé...

0/0
12.6.2015 10:21

R60o67m11a64n 75L50a52n49g67e18r 9704104522102

Hm, tak jsem hloupý. Fakt je to lineární motor na spalovací pohon. To mě nenapadlo, že by to mohlo takhle fungovat.

+1/0
12.6.2015 10:24

M40a47r60t95i38n 77V32á69v42r50a 2980403149

Lineární motor na ČVUT byl super, ale když došly grantové peníze, tak se žádné další nepodařilo sehnat, tým se rozpadl (přešel na nějaké koptéry pro vojáky) a nikomu se do toho dál nechtělo. Takhle to holt u nás ve školách chodí.

0/0
12.6.2015 9:47
Foto

J67i17ř22í 67K53w98o80l91e69k 5323597468239

To je správně, neboť se zjistilo, že tento motor je "slepá cesta". Účinnost byla nižší než u klasických řešení. Tečka.

+2/0
12.6.2015 11:41







Najdete na iDNES.cz