Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec páry. Letadlová loď zkouší nový, „elektrický“ katapult

Na právě dokončované letadlové lodi Gerald R. Ford mají posádka i zaměstnanci loděnice novou zábavu: vystřelování těžkého vozíku do řeky novým typem katapultu. Elektromagnetický katapult na palubách nových letadlových lodí nahradí tradiční parní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J48i71r49i 63R57o89u69b55a45l 1658278166455

Částečně za ty "nedokonalosti" v článku může otrocký překlad, částečně jsou nepřesnosti i v amerických originálech a za část problémů obecně mohou často velmi zjednodušené popisy principů lineárních motorů. Ty popisy principů většinou vychází z analogie s rotačním synchronním motorem, kdy se v rámci této analogie "rozřízne a narovná" někdy stator, jindy zase rotor. A právě to "někdy stator" jindy zase "rotor" je pro většinu laiků už matoucí.

EMALS využívá princip "rozříznutého statoru", tedy cívky vytvářejícíono "valivé" (v originále je "rolling", ale správněji by mělo být spíše označeno jako "postupné") pole jsou pevně umístěny pod vzletovou dráhou a v drážce se pohybuje unášecí prvek, což je velmi výkoný permanentní magnet, či spíše magnety - je jich řada za sebou, viz https://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_R._Ford-class_aircraft_carrier#/media/File:EMALS.JPG. To je také možná to, co většinu lidí mate, protože velmi často jsou lineární pohony konstruovány opačně (magety jsou na pevné dráze) a posuvné pole se vytváří v unášeném prvku.

A ještě k onomu "Motor tvoří řada pevných hlinkových desek". Nemyslím si, že by tam ty hlinikové desky byly kvůli tomu, aby "tvořily motor". Hliník je použit z titulu své parametičnosti, tedy aby magnetické pole cívek motoru nijak neovlivňoval. Zde je to myslím hezky vidět http://defensetech.org/wp-content/uploads/2014/05/EMALS-490x367.jpg

+6/0
13.6.2015 9:50

B25o29h43u70m40i15l 37M12á32c49a 5101862246723

Podle představ autora článku EMALS určitě nefunguje.

Stručný popis je např. v:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_R._Ford-class_aircraft_carrier 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_Aircraft_Launch_System

+1/0
13.6.2015 1:34

J21i21ř57í 50K96o24c92u87r65e25k 6665624155848

Tady, bez reklam: https://www.youtube.com/watch?v=r3FnbNByFmY

Vozík má na sobě nápsánu hmotnost 7900 liber, tj, asi 3,2 tuny.

Nespletl se tady někdo o řád?

+3/0
13.6.2015 0:23

D12a48n75i51e52l 81S61u20c56h73o91n 9926608924256

Alebo vozik vezie necele 2 metre kubicke volframu a system nafukovania nejakeho balona...

0/0
12.6.2015 23:57

J31i49ř76í 42D27o57l44e86ž24e30l 3909525376637

Z toho jim budou ve stíhačkách blikat všechny kontrolky.

0/0
12.6.2015 22:25

O27n13d77ř10e52j 98Č83a73p57k44a 6421201113634

Lineární motor mají i některé horské dráhy a nemají s tím problém ani kamery a mobily - takže toho, že by to něco udělalo se stíhačkou stíněnou proti EMP, bych se vážně nebál...

+6/0
13.6.2015 0:19

E82l58i13š62k98a 71K43u74č89e29r86o36v66á 7609602303603

taky bych se bála, že to ovlivní navigaci.

0/−1
13.6.2015 8:48

E39l34i56š38k70a 24K92u18č93e41r56o90v42á 7109172563803

palubní systémy, pardon, navigace je jen střípek

0/0
13.6.2015 8:51

J13a65n 26S37a52l64o29m52o23n 4589220251415

Magnetické pole lze docela dobře odstínit a bude omezeno v podstatě jen na prostor toho "motoru". Takových věcí bych se rozhodně nebál.

0/0
13.6.2015 10:29
Foto

P32a23v36e82l 13P84o54d34e22š44v20a 5549157409

A dvě století páry tímto definitivně skončí.

+4/0
12.6.2015 20:52

P86e82t56r 29M79o79t85y56č93k14a 5333854697369

Ale kdepak. V EU, kde je možné zkonstruovat ponorku, která už se nevynoří, protože konstruktéři neznali archimédův zákon a kde se nesmyslně staví letadlové lodi, poháněné naftou, protože jaderná energie je fuj, i ta pára ještě pár desítek let přetrvá...

Ostatně, ono bude stačit na to nalepit "BIO", "EKO" a nějakou tu nálepku bruselského tzv. "grantu" (reálně by tam mělo být: "Zde Brusel promrhal to, co vám uloupil") a v politicky korektní Evropě to bude naprosto v pohodě...

+6/−3
12.6.2015 23:27

J85a56n 64V80á91c61l19a43v63í58k 3962316111559

Pro menší evropské letadlové lodě je nafta úplně v pohodě, konečně námořnictva Ruska a Číny se určitě jádra neštítí a přesto jejich letadlové lodě jedou na naftu. Ostatně to samé i Američané u vrtulníkových výsadkových lodí, které jsou výtlakem srovnatelné s některými letadlovými loděmi.

+3/0
13.6.2015 0:05

K90a31t15e82ř47i34n42a 68V65ý39b41o45r54n75á 6280329599

Je to totiž v neposlední řadě o dost levnější.

+1/0
13.6.2015 12:35

J26a25k27u48b 64Š78r39á61m52e31k 4538293962311

To byli Španělé v Navantii. ;-D

0/0
15.6.2015 14:22

L58i78b39o65r 72F97i50l48á45k 3930275893353

Pára pojede ještě hodně dlouho, pohon generátorů jaderných a tepelných elektráren těžko něco nahradí.;-)

+15/0
12.6.2015 23:30

J48a56n 16S42a24l41o98m80o16n 4829170351525

Jj, dokud nebudeme umět s dostatečným výkonem přeměňovat záření přímo na energii, tak se bez páry neobejdeme :-).

+1/0
13.6.2015 10:31

V75l30a93s13t87i49m67i17l 82H66n25í20k 6556342181767

Pcha chá, valivé magnetické pole. Hledal jsem, jak to ve skutečnosti zaznělo, ale všechny texty citují ohledně "rolling magnetic field" jakéhosi managera programu. Tak to dopadne, když manager něco plácne, US žurnalisti to otrocky ocitují neb nevědí co se tím myslí, a pak to ještě někdo invenčně přeloží do češtiny...

+1/0
12.6.2015 19:05

M79i33l31a73n 52V89i15k 1457875383863

"Motor tvoří řada pevných hlinkových desek tvořící "valivé" magnetické pole. Mezi deskami se pohybuje hlinkový plát se startovací kotvou."

Z jaké HLINKY to je?? Z vypálené, aby se ve vodě nerozmočila...??.

+7/−1
12.6.2015 16:48

P96e50t52r 94M32o39t30y32č29k54a 5413154767319

My máme Cimrmana, Slováci Hlinku. Redaktor omylem napsal malé písmeno...

0/0
12.6.2015 23:36

M27a65r89t90i32n 68B17o90h14u35s59l84a60v 8984841259577

Škoda, že ten spektakulární let i dopad do vody není zde v nějakém videu ověšené reklamou. :(

+1/0
12.6.2015 16:05

V24í58t 61K70o66v40á70ř91í79k 5351117871314

Samotný vozík bude asi nějaký technologický zázrak. Jeho váha dosahující až 36 tun jej nedonutí klesnout na dno, ale pod dopadu se hezky vynořit na hladinu. Už tenhle technickofyzikální zázrak by stál za samostatný článek. :) Nebo by jen stačilo doplnit, čím je vozík naplněn a cose z něj kdy vysype, aby zbylé dutiny byly sto vozík dostat na hladinu... nebo se na němnafouknou plováky? Fakt mě to zaujalo... asi i víc, než ty katapulty. :)

+12/−2
12.6.2015 14:40

M47a27r53t51i34n 34P24i53t64u69c79h16a 8462268443475

Ale vůbec ne. Vozík simuluje zátěž při startu, na to stačí obyčejná třecí brzda. Na hmostnosti vozíku v podstatě nezáleží.

+15/0
12.6.2015 14:57

V77l30a46s14t95i26m56i25l 60H60n35í28k 6986512431157

Podrobnosti se mi nechce počítat, ale napadá mě, že pro simulaci reálného startu je to nanic, zvlášť když to testují a ladí. Kdyby třeba katapult v reálu přestal zrychlovat a držel jen konstantní rychlost, bude překonávat jen odpor vzduchu a třeni podvozkových kol letadla. Přibržděný vozík bude klást pořád velký odpor, takže se bude chovat velmi odlišně.

0/0
14.6.2015 3:37

J12a81k87u42b 41Š18a73f60a10n13d59a 7885817631291

1. Může se mu nafouknout nějaký balón který ho vynese na hladinu

2. Nemusí vyplavat celý vozík, stačí když vyplave lano za které ho vyzvednou

0/0
12.6.2015 16:59

J23i35r53i 12R14u64s83n35o30k 4705382897723

Co asi drzi nad vodou napriklad takove letadlove lode s vytlakem kolem 100 tis tun.

0/−2
12.6.2015 20:35

J98a95n 54N22o36v74á14k 9645388124155

Její objem - který vozík nemá.

+7/0
12.6.2015 22:26

M68a56r84t14i91n 66P66i43t96u41c21h91a 8542498383495

Jenže vozík jen klade odpor, který odpovídá zrychlení letadla o hmotnosti X z nuly na rychlost Y. Ten se dá simulovat brzdami.

A vozík samotný nemusí vážit víc, než aby kola při brzdění neprokluzovala.

+1/−1
12.6.2015 23:07

P27e55t66r 70M13o28t10y61č14k58a 5473614177589

Jasně. Kolik asi tak musí vážit vozík, aby simuloval oněch pár desítek tun jen pomocí brzděných kol?

Zkuste se přece jen ještě trošku zamyslet... ;-)

+5/0
12.6.2015 23:41

J64i84ř33í 48K42o57c79u79r43e63k 6135944925418

Raději bych na to šel přes fyziku. Součinitel tření mezi penu a palubou může být až 1, buzu uvažovat 0,8.

Nebržděný: F = m×a

Bržděný: F = m×a + 0,8 × m×g

Pro konstatní a, což je zrychlení. g je 9,81 m/s^-2

Závěr: Pomocí brždění je možné simulovat zhruba až 8x těžší vozidlo než je hmotnost bržděného vozíku. A možná těch vozíků mají víc druhů, ale na vidu nejsou všechny.

0/0
13.6.2015 0:12

M86a13r98t71i97n 34N85e18r71m41u12t 9507557328109

vzhledem k tomu, že zrychlení katapultu je až 3g, tak třením přidáte tak čtvrtinu simulované hmotnosti

0/0
13.6.2015 15:59

M42a29r15t36i48n 76P35i68t16u17c80h68a 8472228133675

Zrychlení je jen výsledkem rozdílu síly katapultu a brzdné síly nákladu.

0/0
13.6.2015 19:44

M18a34r67t73i10n 59N74e63r81m71u55t 9237907458909

No a dál? POŽADOVANÉ zrychlení katapultu je až 3g. Tj. člen m*a = 3*m*g, zatímco MAX. MOŽNÁ hodnota členu třecí síly je 1*m*g, takže naplno zabržděný vozík vyžaduje max. o čtvrtinu vyšší sílu katapultu ke stejnému zrychlení. Vzhledem ke komplikacím spojeným s gumováním, seřízením souměrnosti brzdného účinku, opotřebení apod., mi přijde jednodušší přihodit nějaké to závaží navíc, anebo raději lépe překládat (hmotnost letounu je AŽ 36t, ale vozík slouží pro simulaci lehčích letounů, kdy je nutné katapult držet na uzdě, což u parního nejde)

0/0
13.6.2015 22:39

M12a57r79t10i43n 97N67e54r64m60u44t 9927647268659

Ten vozík má podle videa objem max. 20m3, tj. max. cca 15tun, aby ještě rozumně vyplaval. Ale vzledem k tomu, že elektrický katapult mají na testování pro různé lehké bezpilotní ultralighty, asi jim to stačí, proto ho hlavně sestrojili

0/0
13.6.2015 16:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.