Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluční dopravní letoun Caravelle. Počítaly s ním i ČSA

Malý, ale šikovný, takový byl francouzský proudový dopravní letoun, od jehož prvního vzletu uplynulo 60 let. Modernizovaná verze měla později dokonce létat u ČSA, tyto plány však zhatil srpen 1968.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P36a72v19e34l 64V57e48v81e61r34k13a 2165464788133

Jenom pro doplnění, koncem 60tých let vyšel v časopise Letectví a kosmonautika článek, ve kterém se uvažovalo o možném nástupci "tůček" kromě Caravelle ještě o britské BAC 1-11 a americké DC-9. Vše vyřešil rok 68.

0/0
21.6.2015 11:13

R62a33d43e25k 19F30o64l49p92r96e21c65h10t

Ano, těch nabízených typů bylo více a právě Caravelle Super B z nich vycházel nejvýhodněji, viz. okaz na planes.cz na konci článku.

0/0
21.6.2015 19:04

P97e63t73r 78N67ě13m94e77č71e71k 1222414922203

Škoda, že v článku není, jak a proč firma skončila. Jinak moc pěkný článek.

0/0
18.6.2015 10:29

J58a77n 53S18e58m49i62k 4944297442369

nejsem si jisty na 100%, ale myslim ze se to vsechno postupne pretransformovalo v subjekty ktere vplynuly do dnesniho Airbusu

+5/0
18.6.2015 12:26

J11i77ř71í 32K26o37c52u91r48e82k 6965594345488

To by byl dobrý námět na další článek. Firmy se spojily a vznikla Sud Aviation, která se neśpěšně snažila vyvinout supersonika s názvem SuperCaravelle. Až ve spolubráci s British Aircraft Company vyvinula Concorde.

Mezitím ale došlo k další fúzi a vznikla Aérospatiale. Po další fúzi vznikla EADS (European Aeronautic Defence and Space) která je dnes součástí Airbus Group. Ale je to mnohem složitější, v tom propletenci se objevují výrobci vrtulníků, komunikačních satelitů, raket ...

0/0
18.6.2015 15:46

R43a82d34e89k 61F30o82l26p20r15e71c48h88t

Ve zkratce to v článku je (v šedých boxech), ale nechtěl jsem se pouštět do větších akcí, protože mi to v tomto článku přišlo zbytečný. I zmínka o supersoniku tam je, ale jen z důvodu, že jeho jméno pak bylo využito pro dvě verze Caravelle.

+1/0
18.6.2015 16:13

J62i25r47i 13C44e39e 5515661342338

Možná stálo za samostatný článek. Ono je vůbec zajímavé, jak Francouzi ve 30. letech kompletně zestátnili letecký průmysl a původně konkurenční firmy postupně sloučili do jednoho holdingu.

0/0
18.6.2015 16:56

J55a55r43o69s48l54a37v 60F27r28a68n24t65i37š14e66k 24B52r84ü66m65m60e76r 1481886753110

ANo, zajímavé by to bylo. Hlavně o tom, jak kvůli tomu zestátnění prohráli z velké části válku v roce 1940.

0/0
19.6.2015 9:48

J78i62ř30í 82J80i18r59o78u43d28e59k 8446709824534

R^ Caravelle byla skvělá pro kratší a střední tratě, vč. ekonomiky provozu.

VC 10 byl v Praze kvůli jednání o jeho pořízení pro ČSA předváděn jak na zemi, tak i ve vzduchu a letu se zůčastnili zástupci MD i ČSA. Britové pro ně uvedli i dokumnt. film o vývoji i výrobě tohoto letounu. Některé technologic. postupy i konstrukce byly v té době naprosto unikátní.

+2/0
18.6.2015 8:35

J53a30n 29H47a58v19r97d76a 3256974812666

Milovníci tepelně upravených plžů ... (budou to asi frantíci)

Autor se asi najedl vtipné kaše.

Článek je ale zajímavý.

+5/0
18.6.2015 0:58

R66e93n78é 94C79v72r52k57a96l 9966459876166

Tak zrovna tuhle glosu považuji za hezké odlehčení informačně bohatého článku :-).

+3/0
18.6.2015 13:44

J16a57n 69H48a63v18r23d83a 3216164552296

Ale to já bezesporu taky.:-P

0/0
18.6.2015 17:15

V50i26l90é79m 85P15ř83í98h50o91d84a 2644339793717

Pochopte, že nešlo použít běžně známé označení frantíků "žabožrouti".:-)

+4/0
18.6.2015 15:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.