Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluční dopravní letoun Caravelle. Počítaly s ním i ČSA

Malý, ale šikovný, takový byl francouzský proudový dopravní letoun, od jehož prvního vzletu uplynulo 60 let. Modernizovaná verze měla později dokonce létat u ČSA, tyto plány však zhatil srpen 1968.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P17a58v21e63l 46V80e75v35e89r74k88a 2455424218763

Jenom pro doplnění, koncem 60tých let vyšel v časopise Letectví a kosmonautika článek, ve kterém se uvažovalo o možném nástupci "tůček" kromě Caravelle ještě o britské BAC 1-11 a americké DC-9. Vše vyřešil rok 68.

0/0
21.6.2015 11:13

R92a51d70e14k 65F51o38l60p88r79e88c36h51t

Ano, těch nabízených typů bylo více a právě Caravelle Super B z nich vycházel nejvýhodněji, viz. okaz na planes.cz na konci článku.

0/0
21.6.2015 19:04

P77e82t42r 71N35ě92m50e61č23e29k 1142814492143

Škoda, že v článku není, jak a proč firma skončila. Jinak moc pěkný článek.

0/0
18.6.2015 10:29

J59a55n 38S79e95m52i86k 4964507342529

nejsem si jisty na 100%, ale myslim ze se to vsechno postupne pretransformovalo v subjekty ktere vplynuly do dnesniho Airbusu

+5/0
18.6.2015 12:26

J98i72ř77í 96K32o82c56u54r33e56k 6175424275208

To by byl dobrý námět na další článek. Firmy se spojily a vznikla Sud Aviation, která se neśpěšně snažila vyvinout supersonika s názvem SuperCaravelle. Až ve spolubráci s British Aircraft Company vyvinula Concorde.

Mezitím ale došlo k další fúzi a vznikla Aérospatiale. Po další fúzi vznikla EADS (European Aeronautic Defence and Space) která je dnes součástí Airbus Group. Ale je to mnohem složitější, v tom propletenci se objevují výrobci vrtulníků, komunikačních satelitů, raket ...

0/0
18.6.2015 15:46

R48a69d25e79k 32F66o32l25p47r78e14c59h98t

Ve zkratce to v článku je (v šedých boxech), ale nechtěl jsem se pouštět do větších akcí, protože mi to v tomto článku přišlo zbytečný. I zmínka o supersoniku tam je, ale jen z důvodu, že jeho jméno pak bylo využito pro dvě verze Caravelle.

+1/0
18.6.2015 16:13

J91i82r63i 79C41e17e 5295351302718

Možná stálo za samostatný článek. Ono je vůbec zajímavé, jak Francouzi ve 30. letech kompletně zestátnili letecký průmysl a původně konkurenční firmy postupně sloučili do jednoho holdingu.

0/0
18.6.2015 16:56

J64a90r45o56s36l25a56v 52F23r21a69n57t81i70š27e28k 67B29r82ü34m98m91e71r 1831646703690

ANo, zajímavé by to bylo. Hlavně o tom, jak kvůli tomu zestátnění prohráli z velké části válku v roce 1940.

0/0
19.6.2015 9:48

J76i74ř34í 96J83i27r96o60u88d86e19k 8946989894354

R^ Caravelle byla skvělá pro kratší a střední tratě, vč. ekonomiky provozu.

VC 10 byl v Praze kvůli jednání o jeho pořízení pro ČSA předváděn jak na zemi, tak i ve vzduchu a letu se zůčastnili zástupci MD i ČSA. Britové pro ně uvedli i dokumnt. film o vývoji i výrobě tohoto letounu. Některé technologic. postupy i konstrukce byly v té době naprosto unikátní.

+2/0
18.6.2015 8:35

J90a47n 39H44a10v92r62d23a 3496984522946

Milovníci tepelně upravených plžů ... (budou to asi frantíci)

Autor se asi najedl vtipné kaše.

Článek je ale zajímavý.

+5/0
18.6.2015 0:58

R72e71n28é 61C91v64r55k79a77l 9876239846396

Tak zrovna tuhle glosu považuji za hezké odlehčení informačně bohatého článku :-).

+3/0
18.6.2015 13:44

J83a20n 38H40a58v34r82d44a 3736114332536

Ale to já bezesporu taky.:-P

0/0
18.6.2015 17:15

V29i70l75é24m 60P84ř97í41h32o34d87a 2694349263397

Pochopte, že nešlo použít běžně známé označení frantíků "žabožrouti".:-)

+4/0
18.6.2015 15:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.