Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Nejlepší letadla II. světové války, která se v boji nepotkávala

V blízkosti hory Říp předvádí své umění letadla spojenců, která se běžně nepotkávala v bojích II. světové války. Na letišti v Roudnici nad Labem můžete dnes a zítra vedle sebe vidět sovětský Jak 3, britský Spitfire, nebo mohutný americký Avenger, který startoval z palub letadlových lodí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J39o66s23e15f 74H28á97j91e82k 6188860959162

...pořád mě mrzí, že se neukáže i technika druhý strany... takovej FW 190 a Me 109 by taky byl zajímavej na omrknutí... :-/

0/0
29.6.2015 15:18

J34a79r97o33s88l59a33v 69F23r45a95n32t72i84š49e89k 68B89r18ü41m30m66e63r 1891976183850

Je jich létajících strašně málo.

0/0
1.7.2015 12:26

R16a11d34e31k 21V19a30l77k21o71v40i31č 7964671787793

Spitfiry Mk.V a IX dostali Sověti Lend-leasem, takže se s Jaky setkávaly dost často. Spitfiry zase mohly snadno potkávat Avengery FAA (britského námořního letectva). Jak-3 byl výborný, ale motor vyladěný na hranici možného byl poruchový, a navíc, jak vzpomínají piloti: Jaku stačí málo a hoří jak fakule pokud si vzpomínám, na rozdíl od normálních stíhaček neměl protipožární přepážku, takže pilot často dostal hořící benzín nebo horký olej rovnou do tváře, taky odolnost proti zásahům byla velmi nízká. Jak-3 byl ruské Zero, se všemi jeho výhodami i nevýhodami.

+1/0
29.6.2015 7:16

M43i53c91h38a32l 75P29a97v67l96á37t 9263263474779

On Klimov delal co mohl, ale kvalita produkce sovetskeho petrolejarskeho prumyslu, ani vysledky prace sovetskeho strojirenstvi mu to moc neulehcovaly..

0/0
29.6.2015 15:08

D66a35v69i34d 61Š37a39f94r96á51n72e39k 5687894777453

Jestli byl Jak 3 považován za nejlepší stíhačku WWII, jak je psáno pod obrázkem, o tom bych hodně pochyboval. Nad Evropou zjevně žádný nejlepší stroj neexistoval, protože se žádné straně nepodařilo vybojovat vzdušnou nadvládu vyřazením protivníkova letectva.

+1/0
27.6.2015 19:06

J10i97r69k95a 20H28o73n41c24ů 2714124541918

On rozdíl mezi nejlepším a průměrným nemusí být zase až tak velký.

0/−2
27.6.2015 19:37

J20a61n 80F83r55i24d82r28i10c53h 6205188919633

Tak hlavně jak to posoudit, když třeba němci používaji úplně jinej styl boje než sověti a britové...?

0/0
28.6.2015 5:11

R98a37d77e77k 35L38a37n46č 6488794476

Hezké to bylo... jen škoda, že Gripeny proletěli jen dvakrát a zmizey :(

+4/0
27.6.2015 18:37

Z78d96e38n58ě15k 86T94r25u32t94n95o79v28s16k18ý 7933893846250

Nevím jestli to je jedno a to samé letadlo, ale na replice JAK-3 tu v Trutnově lítá jeden pán... A když jsem toto letadlo viděl a slyšel letět poprvé nad městem... úžasný....  R^  https://www.youtube.com/watch?v=5WF6OqhUyQg

+3/0
27.6.2015 17:59

Z50d94e66n18ě65k 49T59r71u74t76n24o84v33s52k46ý 7173433446480

ne tak ne... tady v článku jde zřejmě o originál--

0/0
27.6.2015 18:03

P13a24v60e12l 15S68e82d14l81a81c54e19k 4318389536899

Dik za odkaz. Chvilkama mi behal mraz po zadech, lita  dost nizko. A najdou se tam i dajsi videa. Ten chlap ma koule! R^R^R^ a krásný stroj.

+1/0
27.6.2015 18:25

Z61d63e55n43ě90k 96T30r55u65t59n30o28v65s43k81ý 7653563816510

to se musí vidět na vlastní oči.... on i ten let je takový jiný, než u této kategorie letadel..kam ta replika patří....

0/0
29.6.2015 22:02

M79a11r91t52i56n 62P43l89a88t69i93l 9411393241318

Jak z Trutnova je replika originálu zmenšená na 82%. Má motor z auta.

0/0
28.6.2015 19:42

Z18d62e53n82ě84k 57T79r69u15t83n22o27v53s61k62ý 7883753486720

jj, vím... mě polepletlo, že s tou replikou "vymetá" různé akce.

0/0
29.6.2015 22:00

J95i17ř20í 83K53o51c48u50r67e21k 6745704595338

Tak ten výrobní štítek hvězdicového devítiválce mě dostal. Vždyť ani není třeba manuál. :D

0/0
27.6.2015 17:21

D33a13v67i43d 48Š29a96f96r26á44n71e85k 5577594777703

Na druhou stranu, co k chcete k motoru víc napsat?

0/0
27.6.2015 19:08

J26a42n 78F50r48i82d45r65i45c71h 6115138389313

Jak 3 nejlepší stíhačka války? To je spíše subjektivní názor ne? :)

+13/−3
27.6.2015 16:35

J63i26r11k52a 81H12o38n64c71ů 2794384571878

Vždycky to bude subjektivní názor, ať už bychom jako nejlepší označili jakýkoliv letoun. Ale proč si myslíte, že by jím nemohl být zrovna Jak 3?

+4/0
27.6.2015 17:18

J22i86ř36í 17B75r63o19ž 5619965982427

Jak-3 byl postaven pro východní bojiště- pro souboje v nízkých výškách proti stíhacím a lehkým bombardovacím letounů. Zde se osvědčil, ale srovnávat jej např. s Mustangem, no to opravdu nevím, to byla zcela jiná kategorie- výkonově, doletem, výzbrojí, odolností. O tom, že tyto letouny  nebyly koncem války již na špičce, svědčí to, že pluk Normandie-Němen je brzy po příletu do vlasti vyměnil za nové, ve Francii vyráběné FW-190F. Roku 1943 byl ale Jak-3 hvězda východní fronty. R^

+10/0
27.6.2015 17:42

J54i62r29k59a 13H62o60n34c25ů 2404434641928

No a to je právě ten problém, porovnáváte letouny různých kategorií a různých určení. no a ten mMustang, i když to byl dobrý letoun, tak to určitě nebyl špičkový stíhač, jako třeba Focke-Wulf Fw 190, nebo Supermarine Spitfire. Každý letoun měl své určení a podle toho byl zkonstruován. Proto je velmi těžké, neli nemožné, říct, který byl vlastně nejlepší.

+3/−2
27.6.2015 17:56

J43a75r28o44s39l49a85v 75F13r16a18n57t59i24š75e31k 54B10r16ü49m54m81e68r 1471196193590

Mustang sdamozřejmě byl špičkový stíhač, obecně je nad Spitfire a FW-190A řazen.

+3/0
28.6.2015 10:57

M77i53c34h61a61l 21P75a42v98l26á27t 9303803974609

Ona ta vymena spis souvisela s moznostmi realne udrzet provoz, zivotnosti letounu apod. O vykony ani tak neslo.

+1/0
29.6.2015 15:10

J15a76n 53F56a95n53t13a 6741116631213

Ja si myslim, ze klicovym prvkem budou zkusenosti a schopnosti pilota.

+5/0
27.6.2015 17:55

J19a92n 37F36r72i61d70r11i75c66h 6525388639323

protože by to zrovna mohli být Spitfire nebo německý Focke-wulfy.

0/0
28.6.2015 5:10

P96a61v64e54l 22V11o89j31á34č11e70k 6852146420160

Budete se divit, ale sami Němci zakazovali svým stíhačům manévrové souboje s Jak 3. Oproti západním strojům se zdá takový nijaký, ale ve skutečnosti to byla vynikající stíhačka, šitá na míru východní frontě. Údajně dokázala vymanévrovat i Spitfire.

+1/−1
27.6.2015 17:33

J30i57ř79í 57B86r19o22ž 5309885322897

Nezakazovali, to je jen sovětské propaganda- pokud zakazovali něco, tak  souboje, když do oblasti přišel některý ze sovětských létajících cirkusů, tj. elitních gardových pluků, vyzbrojených především P-39, či La-5FN/La-7 .  Řadové pluky vyzbrojené právě Jaky, či Laggy si již tak dobře nevedly. Ale tak je to ve všech letectvech.

Jak-3  je ale tvarově výjimečně ladný letoun a pokud něco dobře vypadá, dobře to i létá :-)R^

+7/0
27.6.2015 17:48

P93a17v46e89l 13V10o85j14á67č89e79k 6762496980660

S tou propagandou nevím, nebudu rozporovat. Četl jsem o tom v knize o Normandie-Niemen od francouzského autora. A právě oni dostali, jako elitní jednotka Jak-3. Přezbrojení ve Francii nebylo z důvodů nižší výkonnosti, ale ve prospěch domácí výroby a dostupnosti náhradních dílů.

+2/0
27.6.2015 18:07

J95i91ř46í 14B48r60o98ž 5259715342457

Těch dílů měli celkem dost, on totiž VK-105 a HS-12Ycrs jsou stejné motory. Marně jsem si lámal hlavu, když jsem je vedle sebe viděl , čím se vlastně lišily, kromě barvy. Pak jsem na to přišel -  byl to francouzský výrobní štítek.:-) Licenční výrobek byl naprosto k nerozlišení. Problémem byl především dřevěný drak, stejně jako u našich Lavoček. Jeho životnost byla zoufale malá.

Jinak tento předváděcí kus Jak-3M létá s americkým motorem Allison V-1710- je proto o kus delší. Motor musel být seškrcen, jeho výkon je o dost vyšší, než u původního motoru.

+1/0
27.6.2015 18:38

P17a16v51e49l 73V54o42j90á21č66e41k 6402926330940

Životnost měly 60 letových hodin. Pokud tak dlouho letoun přežil, byl vyměněn. Mrkl jsem se do knížky Bojová letadla druhé světové valky. Autor je Bill Gunston. Taky o něm píše jako o jedné z nejlepších stíhaček a taky píše o tom německém zákazu. Totéž uvádí anglická Wikipedia. Dál to hledat nebudu. Co patří k nej je vždycky celkem subjektivní a jestli Němci zakazovali nebo ne těžko zjistím s jistotou.

+3/0
27.6.2015 18:47

J10i41ř30í 25B88r89o77ž 5209695232637

Bill Gunston, šmarja, to bylo napsané pře 50 léty a vycházel s galského vychloubání! :-)

0/0
27.6.2015 20:33

P91a40v52e88l 67V85o89j86á38č61e68k 6592826370370

Bylo to napsané před 35 roky.    https://www.goodreads.com/book/show/1396028.Illustrated_Directory_of_Fighting_Aircraft_of_World_War_II 

Je to celosvětově uznávaný odborník na letadla a letectví. Dejte aspoň jeden důvěryhodný odkaz,že ten rozkaz je ruská lež.

0/0
27.6.2015 20:43

J74i53ř34í 15B79r79o72ž 5189665752297

Bill je především popularizátor, není to historik v tom pravém slova smyslu. Mnohokrát se mýlí, hlavně co se týče Sovětů, je to dáno tehdejší železnou oponou. Hádat se nebudu, ale stejně mohu po Vás chtít originál německého rozkazu ;-)

0/0
27.6.2015 20:56

P70a91v25e90l 26V61o70j63á84č28e37k 6282356870500

Já jsem o tom rozkazu četl ve dvou různých knížkách a na několika stránkách na netu. Tím je ten rozkaz pro mě věrohodný. Ale pokud mi dáte slušný odkaz, že je to ruská lež, tak to klidně přehodnotím. Už jsem se a tím názorem setkal, ale nikdo nikdy neuvedl nic na jeho podporu. P. S. Tohle neberte jako nějakou přetahovanou kdo má pravdu. Ale na změnu názoru prostě potřebuju něco přečíst nebo vidět.

+1/0
27.6.2015 21:28

V34i47l14é22m 13P68ř56í38h16o49d82a 2944689393867

Což může znamenat jen to, že autoři od sebe opisují. A zvlášť co se týká východní fronty, kdy kvalitnější informace přišly až po otevření (některých) ruských archívů. Zrovna vámi uváděný zákaz jsem četl vícekrát v kontextu, aby se němečtí piloti nepouštěli do soubojů s Jak-3 ve výškách do dvou kilometrů, kde byl opravdu výborný.

0/0
29.6.2015 16:58

P60a72v26e59l 28V24o67j66á68č52e68k 6662756650200

I to je možné. Jak už jsem psal, chtělo by to názor německého pilota, který proti nim létal.

0/0
29.6.2015 17:01

V68i15l76é60m 53P83ř67í41h37o25d57a 2884569433867

Pardon, do 4 km.

0/0
29.6.2015 17:05

D54a31v80i88d 59Š97a41f74r25á34n74e29k 5887544467983

A právě tohle hodnocení francouzského pilota je evidentně zdroj té "informace" a vyjímečnosti stroje. Stojí to na anglické wikipedii, která tuhle mašinu zas tak neglorifikuje.

Tím nechci popřít, že by Rusové neměli vyjímečné stroje (narozdíl ode dneška), ale Jak-3 to dle mého rozhodně nebyl.

+1/−1
27.6.2015 19:13

P13a69v49e73l 27V83o10j33á19č98e28k 6412916860860

Já vycházím jenom z toho, co jsem přečetl nebo viděl jako dokument. Nejlepší by byl názor německých pilotů, kteří proti němu bojovali. Ale to už se asi nedozvíme.

0/0
27.6.2015 19:23

D52a18v79i95d 34Š78a30f43r39á78n55e78k 5297774687423

Názor německé wikipedie https://de.wikipedia.org/wiki/Jakowlew_Jak-3 :

Když byl (Jak-3) nasazen, vykazoval ve srovnání s tehdy stejně nasazeným Me-109 G v ovladatelnosti a stoupavosti do 4000 m shodné nebo lepší vlastnosti, dolet zůstával přesto spíš v rovině přání. Nejvýraznějším byl koncem roku 1944 rozkaz vyhýbat se soubojům pod 5000 m.

0/0
27.6.2015 20:28

P66a18v35e13l 51V56o39j26á15č56e63k 6142586730310

Tak to vypadá, že ten rozkaz opravdu byl. Nízký dolet nevadil. Původní Jak-1se vyvíjel ve dvou směrech. Těžší, vznikl Jak-9 a lehký, vznikl Jak-3. K tomu měli univerzální La-5.

+1/0
27.6.2015 20:34

O75l95d92ř81i41c12h 12S37t29a17r45ý 2699528825547

Jak 3 překonával výkonově všechno měli náckové na východní frontě k mání ať se vám to líbí nebo ne. La-7 lepší nebyl z důvodu horšího draku, ačkoli Kožedub sundal s La-7 jak proudový Me 262 tak dva americké Mustangy, když USAF napadla sovětskou hlídku...:-P

+1/−2
27.6.2015 20:07

D30a77v40i78d 49Š71a58f29r78á27n15e37k 5487934617253

Technická data z české Wikipedie:

Jak-3/Me 109G

Max rychlost: 646/640 km/h

Dostup: 10800/12000 m

Stoupavost: 19/17 m/s

Dolet: 648/850 km

Podle mě spíš srovnatelné.

+1/0
27.6.2015 20:45

P85a74v73e95l 14V97o12j71á49č83e75k 6322116240370

Tam šlo hlavně o to, že Jak byl výrazně obratnější.

+1/−1
27.6.2015 21:30

O32l80d44ř14i80c59h 37S95t89a95r55ý 2319328215327

To jsou ovšem jen teoretické hodnoty u nových strojů a nové stroje si na východě mohli dovolit nasadit je sověti. To co měli němci bylo více či méně olétané a dodávky nových mašin vázly....víme? A jak píše Pavel Vojáček, Jak byl obratnější.:-P

0/0
28.6.2015 11:53

J84i32ř90í 67B51r18o37ž 5959785552807

Přesně tak, první stroj, který byl opravdu výkonově na špici byl La-5FN/ La-7 a to díky silnému motoru, mimochodem licenci  motoru, který poháněl například B-26 Marauder. Výborný motor, perfektní drak, dobrá výzbroj R^

0/−2
27.6.2015 20:37

P35a80v47e98l 19V45o13j93á14č23e21k 6702806790810

Tak jsem se na to schválně v rychlosti podíval a zřejmě jste se spletl. Motor Švecov v La-5  https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0vecov_A%C5%A0-82

A motor Pratt & Whitney R-2800 v B-26  https://cs.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-2800

+1/0
27.6.2015 21:40

J93i24ř68í 18B17r16o25ž 5289605632107

HS-12Ycrs se taky jmenoval v SSSR Klimov VK-105. Tu licenci koupili Sověti r.1940/41? Motor byl ale neúplný (chyběla velmi složitá automatická regulace- tu jim Ami neprodali) a  do nasaditelného stavu jej uvedli až r.1943 v částečně poloautomatické variantě (údajně měl pilot na starosti 23!!! ovládacích prvků) . I jeho modernizace na La-7 stále ještě vyžadovala ovládání 7 prvků.  Ve výsledku z tohoto motoru vznikl dost odlišný motor, ale to je již jiná historie.

0/−2
28.6.2015 10:56

P25a90v45e63l 39V36o75j83á79č80e25k 6632246180310

V motorech se moc nevyznám, ale podle toho to vypadá, že jde o dva různé motory.

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0vecov_A%C5%A0-82

https://cs.wikipedia.org/wiki/Klimov_M-105

+2/0
28.6.2015 11:51

J23i75ř29í 89B28r77o56ž 5799365562237

Jistě, jeden je z Jaku a druhý z Lavočky, jeden řadový a druhý hvězdicový. Asi jsem Vás zmátnul  druhou větou, omluva z mé strany, bylo to nešťastně formulované. Měl jsem napsat, že licenci na motor, ze kterého vznikl AŠ-82, Sověti koupili v USA někdy  kolem r.1940/41.

0/0
28.6.2015 13:58

P84a41v21e27l 72V40o82j90á84č48e92k 6872316740170

Nějak jsme se v tom zamotali oba ;-D. S licencí na tento motor máte samozřejmně pravdu.

0/0
28.6.2015 16:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.