Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Nejlepší letadla II. světové války, která se v boji nepotkávala

V blízkosti hory Říp předvádí své umění letadla spojenců, která se běžně nepotkávala v bojích II. světové války. Na letišti v Roudnici nad Labem můžete dnes a zítra vedle sebe vidět sovětský Jak 3, britský Spitfire, nebo mohutný americký Avenger, který startoval z palub letadlových lodí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J82o11s11e42f 50H55á98j85e41k 6408300519142

...pořád mě mrzí, že se neukáže i technika druhý strany... takovej FW 190 a Me 109 by taky byl zajímavej na omrknutí... :-/

0/0
29.6.2015 15:18

J69a44r55o66s96l53a12v 61F56r33a35n41t94i23š59e14k 49B41r78ü49m25m47e10r 1141206173750

Je jich létajících strašně málo.

0/0
1.7.2015 12:26

R85a78d86e68k 40V42a58l64k68o50v35i51č 7664281447593

Spitfiry Mk.V a IX dostali Sověti Lend-leasem, takže se s Jaky setkávaly dost často. Spitfiry zase mohly snadno potkávat Avengery FAA (britského námořního letectva). Jak-3 byl výborný, ale motor vyladěný na hranici možného byl poruchový, a navíc, jak vzpomínají piloti: Jaku stačí málo a hoří jak fakule pokud si vzpomínám, na rozdíl od normálních stíhaček neměl protipožární přepážku, takže pilot často dostal hořící benzín nebo horký olej rovnou do tváře, taky odolnost proti zásahům byla velmi nízká. Jak-3 byl ruské Zero, se všemi jeho výhodami i nevýhodami.

+1/0
29.6.2015 7:16

M75i68c47h37a95l 94P45a98v61l80á35t 9663683394449

On Klimov delal co mohl, ale kvalita produkce sovetskeho petrolejarskeho prumyslu, ani vysledky prace sovetskeho strojirenstvi mu to moc neulehcovaly..

0/0
29.6.2015 15:08

D59a31v67i32d 73Š87a92f91r82á39n53e18k 5777974737593

Jestli byl Jak 3 považován za nejlepší stíhačku WWII, jak je psáno pod obrázkem, o tom bych hodně pochyboval. Nad Evropou zjevně žádný nejlepší stroj neexistoval, protože se žádné straně nepodařilo vybojovat vzdušnou nadvládu vyřazením protivníkova letectva.

+1/0
27.6.2015 19:06

J14i65r71k41a 65H82o21n79c49ů 2794354871148

On rozdíl mezi nejlepším a průměrným nemusí být zase až tak velký.

0/−2
27.6.2015 19:37

J75a88n 35F34r90i14d83r44i53c56h 6665828849183

Tak hlavně jak to posoudit, když třeba němci používaji úplně jinej styl boje než sověti a britové...?

0/0
28.6.2015 5:11

R82a86d27e47k 34L11a75n68č 6938374736

Hezké to bylo... jen škoda, že Gripeny proletěli jen dvakrát a zmizey :(

+4/0
27.6.2015 18:37

Z60d47e50n28ě52k 47T98r87u25t92n14o29v27s72k23ý 7393163576980

Nevím jestli to je jedno a to samé letadlo, ale na replice JAK-3 tu v Trutnově lítá jeden pán... A když jsem toto letadlo viděl a slyšel letět poprvé nad městem... úžasný....  R^  https://www.youtube.com/watch?v=5WF6OqhUyQg

+3/0
27.6.2015 17:59

Z87d55e56n10ě33k 62T12r54u34t21n44o81v61s60k72ý 7523623646900

ne tak ne... tady v článku jde zřejmě o originál--

0/0
27.6.2015 18:03

P56a77v67e91l 14S62e69d53l33a93c94e28k 4698159816269

Dik za odkaz. Chvilkama mi behal mraz po zadech, lita  dost nizko. A najdou se tam i dajsi videa. Ten chlap ma koule! R^R^R^ a krásný stroj.

+1/0
27.6.2015 18:25

Z60d24e87n26ě97k 23T86r52u43t41n52o56v73s20k58ý 7483103106310

to se musí vidět na vlastní oči.... on i ten let je takový jiný, než u této kategorie letadel..kam ta replika patří....

0/0
29.6.2015 22:02

M30a63r52t46i63n 18P77l59a39t92i74l 9751793441218

Jak z Trutnova je replika originálu zmenšená na 82%. Má motor z auta.

0/0
28.6.2015 19:42

Z38d74e48n92ě91k 68T34r33u59t61n16o94v43s74k55ý 7943273476830

jj, vím... mě polepletlo, že s tou replikou "vymetá" různé akce.

0/0
29.6.2015 22:00

J27i73ř24í 59K78o47c47u83r93e77k 6665614175458

Tak ten výrobní štítek hvězdicového devítiválce mě dostal. Vždyť ani není třeba manuál. :D

0/0
27.6.2015 17:21

D45a44v19i54d 17Š41a95f95r13á89n40e68k 5747134137443

Na druhou stranu, co k chcete k motoru víc napsat?

0/0
27.6.2015 19:08

J75a37n 90F61r70i96d77r94i10c54h 6185748569653

Jak 3 nejlepší stíhačka války? To je spíše subjektivní názor ne? :)

+13/−3
27.6.2015 16:35

J97i53r70k58a 97H64o10n86c84ů 2514864241828

Vždycky to bude subjektivní názor, ať už bychom jako nejlepší označili jakýkoliv letoun. Ale proč si myslíte, že by jím nemohl být zrovna Jak 3?

+4/0
27.6.2015 17:18

J83i90ř14í 44B43r48o27ž 5499755982467

Jak-3 byl postaven pro východní bojiště- pro souboje v nízkých výškách proti stíhacím a lehkým bombardovacím letounů. Zde se osvědčil, ale srovnávat jej např. s Mustangem, no to opravdu nevím, to byla zcela jiná kategorie- výkonově, doletem, výzbrojí, odolností. O tom, že tyto letouny  nebyly koncem války již na špičce, svědčí to, že pluk Normandie-Němen je brzy po příletu do vlasti vyměnil za nové, ve Francii vyráběné FW-190F. Roku 1943 byl ale Jak-3 hvězda východní fronty. R^

+10/0
27.6.2015 17:42

J47i66r49k18a 10H97o66n49c39ů 2154464681198

No a to je právě ten problém, porovnáváte letouny různých kategorií a různých určení. no a ten mMustang, i když to byl dobrý letoun, tak to určitě nebyl špičkový stíhač, jako třeba Focke-Wulf Fw 190, nebo Supermarine Spitfire. Každý letoun měl své určení a podle toho byl zkonstruován. Proto je velmi těžké, neli nemožné, říct, který byl vlastně nejlepší.

+3/−2
27.6.2015 17:56

J75a47r12o56s90l85a13v 47F86r23a86n89t65i20š68e57k 16B89r97ü16m32m91e57r 1561106883280

Mustang sdamozřejmě byl špičkový stíhač, obecně je nad Spitfire a FW-190A řazen.

+3/0
28.6.2015 10:57

M11i56c18h46a24l 80P37a96v41l91á36t 9633713614589

Ona ta vymena spis souvisela s moznostmi realne udrzet provoz, zivotnosti letounu apod. O vykony ani tak neslo.

+1/0
29.6.2015 15:10

J34a79n 58F52a88n38t18a 6421496161393

Ja si myslim, ze klicovym prvkem budou zkusenosti a schopnosti pilota.

+5/0
27.6.2015 17:55

J46a27n 27F89r12i67d71r83i55c38h 6505988159613

protože by to zrovna mohli být Spitfire nebo německý Focke-wulfy.

0/0
28.6.2015 5:10

P68a78v76e31l 51V28o46j56á96č21e97k 6142216590190

Budete se divit, ale sami Němci zakazovali svým stíhačům manévrové souboje s Jak 3. Oproti západním strojům se zdá takový nijaký, ale ve skutečnosti to byla vynikající stíhačka, šitá na míru východní frontě. Údajně dokázala vymanévrovat i Spitfire.

+1/−1
27.6.2015 17:33

J68i17ř12í 16B76r63o19ž 5169385342637

Nezakazovali, to je jen sovětské propaganda- pokud zakazovali něco, tak  souboje, když do oblasti přišel některý ze sovětských létajících cirkusů, tj. elitních gardových pluků, vyzbrojených především P-39, či La-5FN/La-7 .  Řadové pluky vyzbrojené právě Jaky, či Laggy si již tak dobře nevedly. Ale tak je to ve všech letectvech.

Jak-3  je ale tvarově výjimečně ladný letoun a pokud něco dobře vypadá, dobře to i létá :-)R^

+7/0
27.6.2015 17:48

P79a25v32e18l 35V73o96j82á19č61e86k 6892316690810

S tou propagandou nevím, nebudu rozporovat. Četl jsem o tom v knize o Normandie-Niemen od francouzského autora. A právě oni dostali, jako elitní jednotka Jak-3. Přezbrojení ve Francii nebylo z důvodů nižší výkonnosti, ale ve prospěch domácí výroby a dostupnosti náhradních dílů.

+2/0
27.6.2015 18:07

J48i15ř29í 85B90r17o61ž 5249475362447

Těch dílů měli celkem dost, on totiž VK-105 a HS-12Ycrs jsou stejné motory. Marně jsem si lámal hlavu, když jsem je vedle sebe viděl , čím se vlastně lišily, kromě barvy. Pak jsem na to přišel -  byl to francouzský výrobní štítek.:-) Licenční výrobek byl naprosto k nerozlišení. Problémem byl především dřevěný drak, stejně jako u našich Lavoček. Jeho životnost byla zoufale malá.

Jinak tento předváděcí kus Jak-3M létá s americkým motorem Allison V-1710- je proto o kus delší. Motor musel být seškrcen, jeho výkon je o dost vyšší, než u původního motoru.

+1/0
27.6.2015 18:38

P31a50v51e61l 49V51o66j71á12č23e48k 6712466110300

Životnost měly 60 letových hodin. Pokud tak dlouho letoun přežil, byl vyměněn. Mrkl jsem se do knížky Bojová letadla druhé světové valky. Autor je Bill Gunston. Taky o něm píše jako o jedné z nejlepších stíhaček a taky píše o tom německém zákazu. Totéž uvádí anglická Wikipedia. Dál to hledat nebudu. Co patří k nej je vždycky celkem subjektivní a jestli Němci zakazovali nebo ne těžko zjistím s jistotou.

+3/0
27.6.2015 18:47

J11i96ř32í 77B85r42o33ž 5389575892307

Bill Gunston, šmarja, to bylo napsané pře 50 léty a vycházel s galského vychloubání! :-)

0/0
27.6.2015 20:33

P47a26v11e64l 77V95o73j14á33č54e30k 6692196300280

Bylo to napsané před 35 roky.    https://www.goodreads.com/book/show/1396028.Illustrated_Directory_of_Fighting_Aircraft_of_World_War_II 

Je to celosvětově uznávaný odborník na letadla a letectví. Dejte aspoň jeden důvěryhodný odkaz,že ten rozkaz je ruská lež.

0/0
27.6.2015 20:43

J28i55ř43í 76B68r27o64ž 5889205392457

Bill je především popularizátor, není to historik v tom pravém slova smyslu. Mnohokrát se mýlí, hlavně co se týče Sovětů, je to dáno tehdejší železnou oponou. Hádat se nebudu, ale stejně mohu po Vás chtít originál německého rozkazu ;-)

0/0
27.6.2015 20:56

P61a93v20e92l 91V60o41j12á35č64e16k 6342266740670

Já jsem o tom rozkazu četl ve dvou různých knížkách a na několika stránkách na netu. Tím je ten rozkaz pro mě věrohodný. Ale pokud mi dáte slušný odkaz, že je to ruská lež, tak to klidně přehodnotím. Už jsem se a tím názorem setkal, ale nikdo nikdy neuvedl nic na jeho podporu. P. S. Tohle neberte jako nějakou přetahovanou kdo má pravdu. Ale na změnu názoru prostě potřebuju něco přečíst nebo vidět.

+1/0
27.6.2015 21:28

V23i56l98é41m 86P12ř59í67h85o89d60a 2884729643577

Což může znamenat jen to, že autoři od sebe opisují. A zvlášť co se týká východní fronty, kdy kvalitnější informace přišly až po otevření (některých) ruských archívů. Zrovna vámi uváděný zákaz jsem četl vícekrát v kontextu, aby se němečtí piloti nepouštěli do soubojů s Jak-3 ve výškách do dvou kilometrů, kde byl opravdu výborný.

0/0
29.6.2015 16:58

P16a71v29e25l 12V62o20j40á92č88e67k 6832646220930

I to je možné. Jak už jsem psal, chtělo by to názor německého pilota, který proti nim létal.

0/0
29.6.2015 17:01

V38i67l19é54m 69P65ř57í32h37o85d93a 2184309413127

Pardon, do 4 km.

0/0
29.6.2015 17:05

D53a28v92i85d 18Š24a21f56r82á63n20e73k 5137464477723

A právě tohle hodnocení francouzského pilota je evidentně zdroj té "informace" a vyjímečnosti stroje. Stojí to na anglické wikipedii, která tuhle mašinu zas tak neglorifikuje.

Tím nechci popřít, že by Rusové neměli vyjímečné stroje (narozdíl ode dneška), ale Jak-3 to dle mého rozhodně nebyl.

+1/−1
27.6.2015 19:13

P56a31v51e44l 13V98o98j83á44č43e31k 6932426780370

Já vycházím jenom z toho, co jsem přečetl nebo viděl jako dokument. Nejlepší by byl názor německých pilotů, kteří proti němu bojovali. Ale to už se asi nedozvíme.

0/0
27.6.2015 19:23

D14a21v23i65d 71Š35a85f24r56á61n71e16k 5547834287893

Názor německé wikipedie https://de.wikipedia.org/wiki/Jakowlew_Jak-3 :

Když byl (Jak-3) nasazen, vykazoval ve srovnání s tehdy stejně nasazeným Me-109 G v ovladatelnosti a stoupavosti do 4000 m shodné nebo lepší vlastnosti, dolet zůstával přesto spíš v rovině přání. Nejvýraznějším byl koncem roku 1944 rozkaz vyhýbat se soubojům pod 5000 m.

0/0
27.6.2015 20:28

P47a30v60e97l 88V67o84j77á53č43e57k 6522856300780

Tak to vypadá, že ten rozkaz opravdu byl. Nízký dolet nevadil. Původní Jak-1se vyvíjel ve dvou směrech. Těžší, vznikl Jak-9 a lehký, vznikl Jak-3. K tomu měli univerzální La-5.

+1/0
27.6.2015 20:34

O76l54d58ř97i59c46h 74S22t86a41r74ý 2889718965537

Jak 3 překonával výkonově všechno měli náckové na východní frontě k mání ať se vám to líbí nebo ne. La-7 lepší nebyl z důvodu horšího draku, ačkoli Kožedub sundal s La-7 jak proudový Me 262 tak dva americké Mustangy, když USAF napadla sovětskou hlídku...:-P

+1/−2
27.6.2015 20:07

D25a64v53i94d 11Š42a43f88r68á29n43e69k 5317234817983

Technická data z české Wikipedie:

Jak-3/Me 109G

Max rychlost: 646/640 km/h

Dostup: 10800/12000 m

Stoupavost: 19/17 m/s

Dolet: 648/850 km

Podle mě spíš srovnatelné.

+1/0
27.6.2015 20:45

P93a76v84e26l 56V56o34j81á25č35e43k 6282336980940

Tam šlo hlavně o to, že Jak byl výrazně obratnější.

+1/−1
27.6.2015 21:30

O86l34d38ř78i14c56h 84S86t45a86r85ý 2389648885247

To jsou ovšem jen teoretické hodnoty u nových strojů a nové stroje si na východě mohli dovolit nasadit je sověti. To co měli němci bylo více či méně olétané a dodávky nových mašin vázly....víme? A jak píše Pavel Vojáček, Jak byl obratnější.:-P

0/0
28.6.2015 11:53

J60i39ř86í 47B96r14o55ž 5499965892827

Přesně tak, první stroj, který byl opravdu výkonově na špici byl La-5FN/ La-7 a to díky silnému motoru, mimochodem licenci  motoru, který poháněl například B-26 Marauder. Výborný motor, perfektní drak, dobrá výzbroj R^

0/−2
27.6.2015 20:37

P37a69v67e23l 20V89o72j42á19č41e52k 6192346240160

Tak jsem se na to schválně v rychlosti podíval a zřejmě jste se spletl. Motor Švecov v La-5  https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0vecov_A%C5%A0-82

A motor Pratt & Whitney R-2800 v B-26  https://cs.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-2800

+1/0
27.6.2015 21:40

J41i96ř40í 27B90r44o66ž 5649945552797

HS-12Ycrs se taky jmenoval v SSSR Klimov VK-105. Tu licenci koupili Sověti r.1940/41? Motor byl ale neúplný (chyběla velmi složitá automatická regulace- tu jim Ami neprodali) a  do nasaditelného stavu jej uvedli až r.1943 v částečně poloautomatické variantě (údajně měl pilot na starosti 23!!! ovládacích prvků) . I jeho modernizace na La-7 stále ještě vyžadovala ovládání 7 prvků.  Ve výsledku z tohoto motoru vznikl dost odlišný motor, ale to je již jiná historie.

0/−2
28.6.2015 10:56

P35a93v49e47l 36V47o94j75á85č27e72k 6342966220950

V motorech se moc nevyznám, ale podle toho to vypadá, že jde o dva různé motory.

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0vecov_A%C5%A0-82

https://cs.wikipedia.org/wiki/Klimov_M-105

+2/0
28.6.2015 11:51

J55i57ř71í 51B14r72o41ž 5659175252317

Jistě, jeden je z Jaku a druhý z Lavočky, jeden řadový a druhý hvězdicový. Asi jsem Vás zmátnul  druhou větou, omluva z mé strany, bylo to nešťastně formulované. Měl jsem napsat, že licenci na motor, ze kterého vznikl AŠ-82, Sověti koupili v USA někdy  kolem r.1940/41.

0/0
28.6.2015 13:58

P15a55v25e72l 74V21o43j83á94č33e93k 6812926560420

Nějak jsme se v tom zamotali oba ;-D. S licencí na tento motor máte samozřejmně pravdu.

0/0
28.6.2015 16:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.