Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letoun na solární pohon při letu přes Pacifik překonal bod návratu

Přerušený nejdelší let stroje Solar Impulse pokračuje. V neděli večer našeho času se letoun vydal na cestu přes Tichý oceán a nyní již přeletěl oblast, která je označována jako bod návratu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J14a79n 31J94i39r85o26u83s20e70k 7523919194181

4 dny ve vzduchu a stále jak rybička. Už Andremu zajišťují na Hawaii nejlepší steaky :-)

0/0
2.7.2015 20:30

M23i93l38o87s 74V50a52l16y 8506532227592

R^  V tuto chvili Andre opet "tancuje" pred pristanim na Hawaii. Asi za hodinu se mu zacina stmivat baterii maji 98 % a holki na Hawaii odesly, aby natrhaly kvety a aby vse bylo na ctvrtek pripraveno. Prave nyni ma za sebou 76% letu a do zitrejsiho konce mu zbyva 1900 km. V dnesnim dnu nechybel ani HUMOR. Nekdo mu zdelil, ze pri pohledu na nej do kabiny vypada, jako by omladl o 10 let a pak se ho ptali, kde prave je, ze vse vypada jako by uz byl na Zemi. Absolutne nevypada, ze by byl po 3.5 dnech letu unaveny. NEJVETSI ZAZITEK ma z ranim rozbreskem, ktery ho velmi "nabudi." Prirovnal to k pocitaci, ktery kdyz "zlobi" se vypne a opet zapne….. cimz znovu OZ^IJE :-P

0/0
2.7.2015 6:25

M88i11l78o10s 41V43a66l17y 8646692417112

v 10 hod dopoledne/mistniho casu/  ma letoun jen mezi 21% - 28% nabite baterie a letoun opet leti zpet. Tady na mape je modra obloha a bez problemu. http://www.eldoradocountyweather.com/satellite/ssec/wide-view-us-pacific-asia-sat.html

PRAVE NYNI ma letoun za sebou po 3 dnech letu 65%. Andreu je v pohode a urcite by si to dal i zpet do Japonska ;-D Porad jsem "nevypatral" kolik letadel a helikopter se kolem nej "toci" :-P Predpokladam jeste 24-26 hod letu. Proc se vraci je me prozatim zahadou… SKODA, ze zadna G0 PRO kamera nemonitoruje pohled za letadlem.

0/0
1.7.2015 20:13

M17i60l34o96s 40V98a93l98y 8586572517342

X  Dva dny a 8 hod potreboval letoun na prekonani 50% delky letu, cos se odehralo asi pred hodinou. Vsichni jsou velmi mile prekvapeni nabijeni baterii. Nikdo ani v ridicim centru v MC s tim nepocital. V primem prenosu s pilotem Andreu si delali legraci, ze fotoclanky by utahly i mikrovlnu a velky fanda monatsky panovnik s usmevem na tvari jen pokyvoval… Az letadlo pristane na Hawaii  v Holandsku uz mohou jen startovat TdF ;-D Osobne jsem velmi prekvapeny, jak vse uspesne probiha…  Letadlu se "nechce" krizovat oblacnos, tak leti na nejaky cas zpet. Pilot je v pohode a celkove na tom je lepsi, jak v den, kdy mel 24 hod zasebou ….. R^

0/0
1.7.2015 5:04

T30o82m52á28š 21V96a38v77e82r78k96a 7251150202384

je to na flightradar24.com ?

0/0
30.6.2015 22:36

M18i34l11o53s 52V61a36l79y 8246262557752

http://www.solarimpulse.com/widget-flight_wrapup

n-JOY :-P

0/0
1.7.2015 5:06

M50i58l22o11s 41V58a53l79y 8576902487942

Pilot Andre ma za sebou prave 2 dny letu a 39%. Na Hawaii ma jeste 5050km. V soucasne chvili leti zpet na Japonsko, asi aby se vyhnul oblacnosti, ktera by ho mohla poslat do vody. Jeho cas je 6:05 hod rano a ridici centrum v M C mu posila rytmickou hudbu…. :-)  vsude sama pohoda R^

0/0
30.6.2015 20:08

M66i41l63o28s 38V62a18l90y 8296702857742

Letoun leti uz 35 hod a za ten cas ma za sebou asi 26 % vzdalenosti na Hawaii. Me osobne prekvapilo rychlost nabijeni baterii, ktere jsou 4. Za dve hodiny z asi 18% se nabily do 99 %. Zatim let bez problemu….

0/0
30.6.2015 6:38
Foto

J56i13ř97í 72B92a13b38i12n65s31k87ý 7287699768651

solární baterie v kombinaci se vzducholodí  bych bral jako  daleko  efektivnější

+3/0
29.6.2015 21:53

M66a61r40e79k 27Š84i16m85o21n 2964187508608

Vzducholoď nefunguje v silnějším větru a celkove je dost pomalá, ale něco do sebe to má.

0/0
30.6.2015 7:05

M17i63r55o79s72l47a54v 37B59u79d86a 9542612467392

Jak tak koukám na baterie (cca. 20%) mám obavy, aby si chlapec nezaplaval. Ale odvaha mu rozhodně nechybí.

0/0
29.6.2015 19:55

D45u52š45a57n 61M96i51c39h88a89l67i88č50k27a 5859741839614

Kapacita batérií stúpa - príkon zo solárnych článkov je väčší, ako spotreba - batérie sa dobíjajú.... A momentálne (23:53 SEČ) stúpa. Solárne články dodávajú 29kW spotreba je 15kW - na dobíjanie je 14-15kW.

0/0
29.6.2015 23:53

M77i93l11o74s 17V54a31l31y 8376162807532

Znacku SVE jen doplnim, ze pilot celou trasu absolvuje s padakem na zadech a krome toalety pod sebou v kresle ma v operadle zabudovany take gumovy clun, coz v pripade nouze mu NEBUDE nic platny, jelikoz 8 - 9 m vlny si s nim "dobre" pohrajou. Ridici centrum, ktere je v Monte Carlo neoznamilo, ani nakonec pilot, kolik letadel a vrtulniku ho doprovazi....... PRAVDOU je, ze cely let se nataci a ani na muj dotaz ohledne ceny letadla nikdo nebyl schopny odpovedet... Andremu prejeme prijemny let R^

0/0
29.6.2015 16:31

L34u64b48o75m50í68r 60K60a88m62e65n34s66k88ý 3150588143206

příliš složité, příliš mnoho podmínek pro provoz, příliš drahá konstrukce, příliš zranitelné, .. můžu se mýlit, ale vypadá to jako slepá větev. Tedy jako koníček nebo sport v pohodě, asi i dobrá příležitost otestovat nové materiály a technologie, ale jinak neperspektivní. Vzducholoď je určitě praktičtější :)

+9/−2
29.6.2015 14:51

J72a14k12u92b 83V51i37k69t44o90r35a 8393689443571

Já bych k tomu řekl jediné.. Kdo nic nedělá, nic nezkazí :-)

+1/0
29.6.2015 15:26

M64i12l49o73s 75V27a24l33y 8716242377752

Jakube  v i s^...... MATKA PRIRODA je velka "dev*a" a pokud nedostanes od ni POZEHNANI veskere lidske snazeni je marne..... TENTO prelet je velmi rizkantni nehlede na to, ze pilot Andre uz ma svych 62 let. Me ocekavani je jeho prelet na Hawai a pak uz i nasi 4 cykliste mohou "dupat" do pedalu pro letosni TdF, ktere pro zmenu startuje v Holandsku. :-)

0/0
29.6.2015 16:43

L18u28b49o72m27í27r 42K75a50m40e80n96s47k79ý 3330698343596

tak s tím souhlasím a pořád něco tvořím a kazím, ale to mi neupírá právo kritizovat díla ostatních tak jako ostatní kritizují ta moje :) jakákoliv činnost je lepší než nic, ovšem vzhledem k tomu, že náš svět nabízí prakticky neomezené možnosti ve všech směrech, je na místě ten směr dobře vybrat ať už logicky nebo instinktem.

0/0
29.6.2015 17:06

J92a30k76u31b 33V12i19k40t43o54r89a 8783319683231

Já Vám nic neupírám :-) Jen jsem tím chtěl tak nějak říci, že oni si nevýhody a případné nedostatky uvědomují více než všichni ostatní :-) a na druhou stranu znají výhody a řešení problémů, která nikdo jiný nepoužil a proto se o tento čin ani nepokusil :-)

+1/0
29.6.2015 18:28

J61a61n 26F51r62i22d50r12i80c93h 6335308529353

O 150 let dříve: Nic tak těžkého jako železný motor nebude nidky létat!

0/0
29.6.2015 20:14

M53a97r22e30k 17Š98i85m93o47n 2634867838868

Totéž se dalo říct i o těch prvních letadlech z hadru, tenkrát jen tvar křídla byla složitá věc. Osobně bych se nidky nepouštěl do předpovědí, co bude slepá větev. Osobně si celkem myslím, že ty solární články ještě neekly poslední slovo, další dvě tři vrstvy pro jiné vlnové délky. I baterie mají ještě před sebou nějaký rozvoj.

0/0
30.6.2015 7:09

P85e71t19e22r 82K85o27r16e27n 6713468521281

moze niekto vysvetlit prco kvoli uspore energie klesa na l. hladinu 1500m ?

predsa vzduch je v tej vzske ovela menej hustejsi ,tz mensi odpor. aj ked nizka rychlost. zeby kvoli bateriam a nizkej teplote?

+1/0
29.6.2015 12:53

O94n36d10ř80e65j 14P48a60n45z79a19r 3478165617755

aby nespadnul z takove vysky

+1/−1
29.6.2015 13:00

J32o14s97e35f 66H24o94n32e24š 7181682480763

Vy vidíte jen odpor vzduchu,ale více vzduchu potřebují vrtule,aby se letadlo mohlo posouvat kupředu a také na udržení vztlaku při nízké rychlosti.Jsou to protichůdné požadavky,ale musí se vybrat optimum

+6/0
29.6.2015 13:06

O87l35d36ř74i77c87h 14L58e93b65e96d81a 5447365491900

Nevím, ale napadá mně jedině přetlakování kabiny kompresorem, nebo topení. Jinak je let v malé výšce nevýhodný už kvůli riziku turbulencí a oblačnosti.

0/0
29.6.2015 13:10

V10l73a75s34t51i83m23i72l 21H84n13í98k 6146842711957

Kabina není přetlakovaná ani vytápěná. Což je ostatně zřejmé na snímcích z kabiny, kde pilot sedí nabalený jak pumpa a s kyslíkovou maskou.

+1/0
29.6.2015 18:13

M65i70r72e19k 52G44a69j28e57r 5261386479110

Nejake topeni ale stejne mit musi, protoze asi neni obleceni, ve kterem by mohl sedet pri teplote -40 C.

0/0
29.6.2015 19:58

V52l31a87s55t40i23m44i92l 24H35n13í22k 6636622921837

Polárníci nebo spíš lezci na osmitisícovky to taky musejí nějak zvládnout. Každopádně teď zrovna je 2km vysoko a venku je +17 stupňů Celsia.

0/0
29.6.2015 22:27

A14n54t18o93n10í26n 73S63v39o47b65o14d57a 3754353559752

Při klouzání na 1500 metrů ušetří baterie. Když musí držet výšku, spotřebuje v noci víc energie než při klesání. Až začne svítit slunce, začne nabízet a stoupat

+3/0
29.6.2015 13:14

A71n67t62o25n53í72n 71S37v13o50b45o68d96a 3884803759432

Nabijet a stoupat

+1/0
29.6.2015 13:15

V53l71a29s52t10i36m57i33l 25H92n57í40k 6456472981577

Taky mám dojem, že není významných těch 1500m, ale to klesání. Když zapadne slunce, začne stroj klesat a šetří baterie, vlastně plachtí. Po východu slunce začne nabíjet baterie, pak nastoupá, což je další forma uložení energie, a drží se v maximální výšce do západu slunce. Tady je schematický graf:

http://storage.googleapis.com/rtw-bucket/galleries/legs/8/2015_05_30_Solar_Impulse_flight-profile_CartoonBase_Martin-Saive.jpg

Reálný průběh:

http://www.solarimpulse.com/widget-flight_profile

Proto taky startují před půlnocí na baterky, aby k ránu byli s vybitými bateriemi v tom správném bodu cyklu.

+2/0
29.6.2015 18:37

D45u90š94a40n 67M60i80c46h66a96l74i38č93k41a 5589831379234

Logické - hustejší vzduch - pri rovnakej rýchlosti väčší vztlak. Takže ak chce mať rovnaký vztlak ako vo výške 8500m (tam by potreboval vyššiu rýchlosť a teda i väčšiu spotrebu energie), v tejto výške potrebuje menšiu rýchlosť a logicky i menšiu spotrebu energie. Odpor vzduchu je síce väčší, ale nie o veľa.

+1/−1
29.6.2015 23:49

A32n63t35o32n71í41n 15S91v37o79b23o96d66a 3134453219602

Časem může takové letadlo šířit mobilní signál tam, kde bude požadavek. Bez pilota to bude lehčí letadlo, vydrží létat týdny bez přistání, pokryje signálem velké území. Lepší než balóny. Dnes odladí technologii, za několik roků to může jít do provozu. Mobilní operátoři si budou pronajímat taková letadla, aby si dočasně posílili BTS při různých akcích. Bez pilota to může létat výš a obsáhne to velkou plochu signálem

+1/−1
29.6.2015 12:50

G96a85b45r74i92e89l 82H85o12r60t28e38n 9831449733124

To je hodně nepravděpodobná aplikace. Jednak je BTS energeticky hodně náročná věc a jednak byste musel letadlo nechat kroužit v poměrně malé výšce, aby se k němu signál telefonů vůbec dostal, což je další žrout energie.

0/0
29.6.2015 14:04

A31n24t45o31n23í29n 63S34v75o32b11o32d68a 3394713929822

BTS jsou často vzdálené několik kilometrů. Co si matně vzpomínám, záleží na frekvenci, když se zase běhá pod gigahertz, dosah bude do 10 km. BTS bude mít příkon v kW, takže baterky to utáhnou. Když tam nebude pilot, zmizí spousta zařízení pro podporu života pilota, ono se to nezdá, ale jsou to těžké technologie. Čas ukáže, na co to bude dobré. Sledování provozu aut atd. Kluzák s motory má po balónu nejmenší spotřebu energie na hodinu ve vzduchu

0/0
29.6.2015 14:22

A79n60t97o90n48í39n 72S51v45o68b79o85d62a 3534453499932

Koukal jsem na vysílací výkon BTS a u staré technologie to bylo 320 W celkově, u novějších desítky watů, takže příkon bude u nových pod 1kW. Satelitní telefon funguje na větší vzdálenost a je přenosný :-)

+1/0
29.6.2015 14:39

G45a87b98r88i47e76l 32H20o97r69t88e59n 9271729883344

Několik kilometrů nahoru v daném případě znamená, že se dovolají jen lidé pod letadlem. A ve spotřebě vám chybí vysílací výkon na spojení k páteři, které pozemní BTS většinou nepotřebují, anžto jsou propojeny kabelem.:-)

0/0
29.6.2015 17:33

A54n13t82o74n21í82n 84S72v79o76b60o82d48a 3234783659822

Spojení na desítky kilometrů jsme v roce 1982 dělali s výstupním výkonem 5W na frekvenci cca 450 MHz. Běželo po tom 12 telefonních linek. Výška 7 km a je vykrytý kruh o průměru cca 14 km při dosahu 10 km. To je docela velká plocha. Dnes jsou vysílače s vysokou účinností a elektronika má stále nižší spotřebu při stejném výpočetním výkonu. Chtěli internet z družic a balónů, toto vypadá také dobře

+1/0
29.6.2015 17:45

G74a93b83r93i93e42l 82H74o79r49t69e83n 9901289943894

Věřím tomu, že mají experimenty tohoto druhu velký význam, je to jistá foma základního výzkumu, který se hned a přímo vyplatí jen výjimečně - proto ho blbci (a pan Polanecký) nemají rádi.

Nicméně nevěřím, že by se ten princip dal použít tak, jak jste popsal, snad s výjimkou případů nouze. Leda by se podařilo konstrukci uvažovaného dronu extrémně zjednodušit a zlevnit při zvýšení spolehlivosti a zlepšení energetické balance.

V každém případě díky za diskuzi.:-)

0/0
30.6.2015 11:37

A60n17t50o61n73í82n 61S13v36o18b69o25d48a 3714843899332

Zažil jsem povodné, kdy zmizel signál mobilů. Letadlo přiletí rychle a vykryje oblast signálem. Při zemětřesení a dalších živelných katastrofách

0/0
30.6.2015 12:15
Foto

R75u51d78o15l40f 60P69o10l98a40n43e25c88k87ý 3583654923865

Drahá hračka, nic víc. Využití je pro lidstvo nulové.

+1/−23
29.6.2015 12:12

J15a38r13o19m90í41r 80B66r84ů71n66a 4369171634783

1899 – „Všechno, co mohlo být vynalezeno, už bylovynalezeno,“ prohlásil Charles H. Duell, ředitel amerického patentního úřadu.

Rudo, kecejte dál do politiky a ekonomie ... do techniky se nepleťte, děláte ze sebe vola.;-D:-P

+21/−1
29.6.2015 12:23

J59a24r75o26s84l30a56v 79F61r73a51n28t87i47š29e21k 59B55r83ü78m61m29e66r 1601466343720

Nedělá, pro dopravu lidí, či nákladu nepoužitelné. Jako pozorovací apod. drony možná.

0/−1
29.6.2015 13:20

J74a97r42o72m32í78r 45K38r73á82l 4480179664589

No, většina nejdůležitějších komponentů byla také vynalezena dost dávno.

0/0
29.6.2015 14:43

M58a51r45t49i23n 92L29i64n60h17a 1801334849271

Co asi rikali Wrightum? Dulezite je nekde zacit.... Kdyby vsichni byli jako vy, tak dnes chodime vsude pesky.

+11/−1
29.6.2015 12:27

J40a57r25o78s60l56a80v 81F28r10a28n49t51i18š55e38k 20B47r27ü30m13m76e30r 1201336413520

Nesmyslné přirovnání.

+1/−4
29.6.2015 13:21

J19a46r35o91m98í93r 28K97r25á66l 4690559204769

Wrightové měli jak letadlo vylepšovat.  Například mohli zvýšit výkon motoru.  Tohle je zajímavý experiment, ale nic víc.

0/−3
29.6.2015 14:45

J75a33r44o30m72í50r 20K18r32á95l 4420159634249

Jane, proč minus ?  Tohle letadlo opravdu nemá praktické využití.

+1/−1
29.6.2015 15:18

I62v37a14n55a 29V13e70s44e92l18á 2281553339205

a kdo nic nedela nic nezkazi, co...

+3/0
29.6.2015 12:41

T40o70m 50H90r17u52š36k53a 4848886597890

napadá mě X způsobů využití. Od leteckého snímkování , meteorologie, telekomunikace atd... Počkejte pár let a budete příjemně překvapen.

+6/−1
29.6.2015 12:41

J41a10r24o39m58í93r 39K14r45á87l 4620239364169

Bezpilotní letadla dokáží létat několik dní s podstatně lepší manévrovatelností, rychlostí i dostupem.

0/0
29.6.2015 15:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.