Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letoun na solární pohon při letu přes Pacifik překonal bod návratu

Přerušený nejdelší let stroje Solar Impulse pokračuje. V neděli večer našeho času se letoun vydal na cestu přes Tichý oceán a nyní již přeletěl oblast, která je označována jako bod návratu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J56a23n 97J75i24r98o58u39s62e93k 7713589664641

4 dny ve vzduchu a stále jak rybička. Už Andremu zajišťují na Hawaii nejlepší steaky :-)

0/0
2.7.2015 20:30

M24i95l44o83s 70V40a83l21y 8506202517432

R^  V tuto chvili Andre opet "tancuje" pred pristanim na Hawaii. Asi za hodinu se mu zacina stmivat baterii maji 98 % a holki na Hawaii odesly, aby natrhaly kvety a aby vse bylo na ctvrtek pripraveno. Prave nyni ma za sebou 76% letu a do zitrejsiho konce mu zbyva 1900 km. V dnesnim dnu nechybel ani HUMOR. Nekdo mu zdelil, ze pri pohledu na nej do kabiny vypada, jako by omladl o 10 let a pak se ho ptali, kde prave je, ze vse vypada jako by uz byl na Zemi. Absolutne nevypada, ze by byl po 3.5 dnech letu unaveny. NEJVETSI ZAZITEK ma z ranim rozbreskem, ktery ho velmi "nabudi." Prirovnal to k pocitaci, ktery kdyz "zlobi" se vypne a opet zapne….. cimz znovu OZ^IJE :-P

0/0
2.7.2015 6:25

M58i70l17o69s 20V54a94l43y 8726142367922

v 10 hod dopoledne/mistniho casu/  ma letoun jen mezi 21% - 28% nabite baterie a letoun opet leti zpet. Tady na mape je modra obloha a bez problemu. http://www.eldoradocountyweather.com/satellite/ssec/wide-view-us-pacific-asia-sat.html

PRAVE NYNI ma letoun za sebou po 3 dnech letu 65%. Andreu je v pohode a urcite by si to dal i zpet do Japonska ;-D Porad jsem "nevypatral" kolik letadel a helikopter se kolem nej "toci" :-P Predpokladam jeste 24-26 hod letu. Proc se vraci je me prozatim zahadou… SKODA, ze zadna G0 PRO kamera nemonitoruje pohled za letadlem.

0/0
1.7.2015 20:13

M84i78l76o15s 83V32a30l94y 8986312837922

X  Dva dny a 8 hod potreboval letoun na prekonani 50% delky letu, cos se odehralo asi pred hodinou. Vsichni jsou velmi mile prekvapeni nabijeni baterii. Nikdo ani v ridicim centru v MC s tim nepocital. V primem prenosu s pilotem Andreu si delali legraci, ze fotoclanky by utahly i mikrovlnu a velky fanda monatsky panovnik s usmevem na tvari jen pokyvoval… Az letadlo pristane na Hawaii  v Holandsku uz mohou jen startovat TdF ;-D Osobne jsem velmi prekvapeny, jak vse uspesne probiha…  Letadlu se "nechce" krizovat oblacnos, tak leti na nejaky cas zpet. Pilot je v pohode a celkove na tom je lepsi, jak v den, kdy mel 24 hod zasebou ….. R^

0/0
1.7.2015 5:04

T39o12m60á30š 21V44a71v87e33r80k49a 7861310912824

je to na flightradar24.com ?

0/0
30.6.2015 22:36

M27i62l33o90s 20V68a51l97y 8906622787372

http://www.solarimpulse.com/widget-flight_wrapup

n-JOY :-P

0/0
1.7.2015 5:06

M27i88l56o44s 36V86a24l40y 8176922747322

Pilot Andre ma za sebou prave 2 dny letu a 39%. Na Hawaii ma jeste 5050km. V soucasne chvili leti zpet na Japonsko, asi aby se vyhnul oblacnosti, ktera by ho mohla poslat do vody. Jeho cas je 6:05 hod rano a ridici centrum v M C mu posila rytmickou hudbu…. :-)  vsude sama pohoda R^

0/0
30.6.2015 20:08

M38i42l47o69s 14V38a89l82y 8916492137412

Letoun leti uz 35 hod a za ten cas ma za sebou asi 26 % vzdalenosti na Hawaii. Me osobne prekvapilo rychlost nabijeni baterii, ktere jsou 4. Za dve hodiny z asi 18% se nabily do 99 %. Zatim let bez problemu….

0/0
30.6.2015 6:38
Foto

J75i40ř72í 33B87a13b68i66n42s17k53ý 7977759458221

solární baterie v kombinaci se vzducholodí  bych bral jako  daleko  efektivnější

+3/0
29.6.2015 21:53

M10a17r61e74k 33Š87i10m61o77n 2314817938618

Vzducholoď nefunguje v silnějším větru a celkove je dost pomalá, ale něco do sebe to má.

0/0
30.6.2015 7:05

M72i94r45o77s85l24a67v 95B23u90d52a 9142332177882

Jak tak koukám na baterie (cca. 20%) mám obavy, aby si chlapec nezaplaval. Ale odvaha mu rozhodně nechybí.

0/0
29.6.2015 19:55

D31u87š49a92n 67M26i88c75h39a73l79i53č74k77a 5949111159194

Kapacita batérií stúpa - príkon zo solárnych článkov je väčší, ako spotreba - batérie sa dobíjajú.... A momentálne (23:53 SEČ) stúpa. Solárne články dodávajú 29kW spotreba je 15kW - na dobíjanie je 14-15kW.

0/0
29.6.2015 23:53

M17i93l47o70s 74V22a61l77y 8266852257182

Znacku SVE jen doplnim, ze pilot celou trasu absolvuje s padakem na zadech a krome toalety pod sebou v kresle ma v operadle zabudovany take gumovy clun, coz v pripade nouze mu NEBUDE nic platny, jelikoz 8 - 9 m vlny si s nim "dobre" pohrajou. Ridici centrum, ktere je v Monte Carlo neoznamilo, ani nakonec pilot, kolik letadel a vrtulniku ho doprovazi....... PRAVDOU je, ze cely let se nataci a ani na muj dotaz ohledne ceny letadla nikdo nebyl schopny odpovedet... Andremu prejeme prijemny let R^

0/0
29.6.2015 16:31

L70u98b79o21m40í88r 81K87a35m45e82n28s15k14ý 3160698923286

příliš složité, příliš mnoho podmínek pro provoz, příliš drahá konstrukce, příliš zranitelné, .. můžu se mýlit, ale vypadá to jako slepá větev. Tedy jako koníček nebo sport v pohodě, asi i dobrá příležitost otestovat nové materiály a technologie, ale jinak neperspektivní. Vzducholoď je určitě praktičtější :)

+9/−2
29.6.2015 14:51

J28a88k46u93b 26V23i51k59t22o36r40a 8893989133591

Já bych k tomu řekl jediné.. Kdo nic nedělá, nic nezkazí :-)

+1/0
29.6.2015 15:26

M31i12l79o73s 63V47a15l29y 8266832707212

Jakube  v i s^...... MATKA PRIRODA je velka "dev*a" a pokud nedostanes od ni POZEHNANI veskere lidske snazeni je marne..... TENTO prelet je velmi rizkantni nehlede na to, ze pilot Andre uz ma svych 62 let. Me ocekavani je jeho prelet na Hawai a pak uz i nasi 4 cykliste mohou "dupat" do pedalu pro letosni TdF, ktere pro zmenu startuje v Holandsku. :-)

0/0
29.6.2015 16:43

L28u65b70o15m90í83r 97K66a36m71e76n81s65k68ý 3790768543566

tak s tím souhlasím a pořád něco tvořím a kazím, ale to mi neupírá právo kritizovat díla ostatních tak jako ostatní kritizují ta moje :) jakákoliv činnost je lepší než nic, ovšem vzhledem k tomu, že náš svět nabízí prakticky neomezené možnosti ve všech směrech, je na místě ten směr dobře vybrat ať už logicky nebo instinktem.

0/0
29.6.2015 17:06

J44a46k78u67b 83V11i35k94t38o79r23a 8683299193551

Já Vám nic neupírám :-) Jen jsem tím chtěl tak nějak říci, že oni si nevýhody a případné nedostatky uvědomují více než všichni ostatní :-) a na druhou stranu znají výhody a řešení problémů, která nikdo jiný nepoužil a proto se o tento čin ani nepokusil :-)

+1/0
29.6.2015 18:28

J12a32n 93F51r31i49d15r11i46c33h 6585358969183

O 150 let dříve: Nic tak těžkého jako železný motor nebude nidky létat!

0/0
29.6.2015 20:14

M93a66r38e74k 69Š48i33m41o59n 2814697798948

Totéž se dalo říct i o těch prvních letadlech z hadru, tenkrát jen tvar křídla byla složitá věc. Osobně bych se nidky nepouštěl do předpovědí, co bude slepá větev. Osobně si celkem myslím, že ty solární články ještě neekly poslední slovo, další dvě tři vrstvy pro jiné vlnové délky. I baterie mají ještě před sebou nějaký rozvoj.

0/0
30.6.2015 7:09

P54e27t53e66r 51K66o35r63e45n 6853348331171

moze niekto vysvetlit prco kvoli uspore energie klesa na l. hladinu 1500m ?

predsa vzduch je v tej vzske ovela menej hustejsi ,tz mensi odpor. aj ked nizka rychlost. zeby kvoli bateriam a nizkej teplote?

+1/0
29.6.2015 12:53

O39n44d42ř44e34j 75P37a86n44z23a84r 3938595707315

aby nespadnul z takove vysky

+1/−1
29.6.2015 13:00

J69o71s21e81f 51H53o59n83e91š 7661172670713

Vy vidíte jen odpor vzduchu,ale více vzduchu potřebují vrtule,aby se letadlo mohlo posouvat kupředu a také na udržení vztlaku při nízké rychlosti.Jsou to protichůdné požadavky,ale musí se vybrat optimum

+6/0
29.6.2015 13:06

O53l58d79ř13i51c61h 19L88e97b25e56d92a 5517185201130

Nevím, ale napadá mně jedině přetlakování kabiny kompresorem, nebo topení. Jinak je let v malé výšce nevýhodný už kvůli riziku turbulencí a oblačnosti.

0/0
29.6.2015 13:10

V67l72a91s95t14i92m72i73l 52H81n63í78k 6606492761277

Kabina není přetlakovaná ani vytápěná. Což je ostatně zřejmé na snímcích z kabiny, kde pilot sedí nabalený jak pumpa a s kyslíkovou maskou.

+1/0
29.6.2015 18:13

M17i65r43e84k 43G80a52j97e61r 5421706569640

Nejake topeni ale stejne mit musi, protoze asi neni obleceni, ve kterem by mohl sedet pri teplote -40 C.

0/0
29.6.2015 19:58

V87l98a45s49t79i34m92i24l 71H67n59í84k 6156602691977

Polárníci nebo spíš lezci na osmitisícovky to taky musejí nějak zvládnout. Každopádně teď zrovna je 2km vysoko a venku je +17 stupňů Celsia.

0/0
29.6.2015 22:27

A40n37t57o47n39í85n 84S73v34o69b86o30d93a 3444703329262

Při klouzání na 1500 metrů ušetří baterie. Když musí držet výšku, spotřebuje v noci víc energie než při klesání. Až začne svítit slunce, začne nabízet a stoupat

+3/0
29.6.2015 13:14

A19n63t81o27n38í80n 25S82v12o44b97o82d10a 3374303819982

Nabijet a stoupat

+1/0
29.6.2015 13:15

V30l14a23s18t35i11m24i70l 24H19n46í72k 6306372951377

Taky mám dojem, že není významných těch 1500m, ale to klesání. Když zapadne slunce, začne stroj klesat a šetří baterie, vlastně plachtí. Po východu slunce začne nabíjet baterie, pak nastoupá, což je další forma uložení energie, a drží se v maximální výšce do západu slunce. Tady je schematický graf:

http://storage.googleapis.com/rtw-bucket/galleries/legs/8/2015_05_30_Solar_Impulse_flight-profile_CartoonBase_Martin-Saive.jpg

Reálný průběh:

http://www.solarimpulse.com/widget-flight_profile

Proto taky startují před půlnocí na baterky, aby k ránu byli s vybitými bateriemi v tom správném bodu cyklu.

+2/0
29.6.2015 18:37

D68u95š95a86n 79M11i56c42h64a36l50i86č90k34a 5429661479934

Logické - hustejší vzduch - pri rovnakej rýchlosti väčší vztlak. Takže ak chce mať rovnaký vztlak ako vo výške 8500m (tam by potreboval vyššiu rýchlosť a teda i väčšiu spotrebu energie), v tejto výške potrebuje menšiu rýchlosť a logicky i menšiu spotrebu energie. Odpor vzduchu je síce väčší, ale nie o veľa.

+1/−1
29.6.2015 23:49

A23n65t19o18n83í62n 67S56v24o70b78o19d80a 3164113559412

Časem může takové letadlo šířit mobilní signál tam, kde bude požadavek. Bez pilota to bude lehčí letadlo, vydrží létat týdny bez přistání, pokryje signálem velké území. Lepší než balóny. Dnes odladí technologii, za několik roků to může jít do provozu. Mobilní operátoři si budou pronajímat taková letadla, aby si dočasně posílili BTS při různých akcích. Bez pilota to může létat výš a obsáhne to velkou plochu signálem

+1/−1
29.6.2015 12:50

G41a33b93r29i29e56l 79H53o97r59t37e79n 9881769793354

To je hodně nepravděpodobná aplikace. Jednak je BTS energeticky hodně náročná věc a jednak byste musel letadlo nechat kroužit v poměrně malé výšce, aby se k němu signál telefonů vůbec dostal, což je další žrout energie.

0/0
29.6.2015 14:04

A36n24t39o28n59í21n 43S29v33o85b85o63d54a 3544443849442

BTS jsou často vzdálené několik kilometrů. Co si matně vzpomínám, záleží na frekvenci, když se zase běhá pod gigahertz, dosah bude do 10 km. BTS bude mít příkon v kW, takže baterky to utáhnou. Když tam nebude pilot, zmizí spousta zařízení pro podporu života pilota, ono se to nezdá, ale jsou to těžké technologie. Čas ukáže, na co to bude dobré. Sledování provozu aut atd. Kluzák s motory má po balónu nejmenší spotřebu energie na hodinu ve vzduchu

0/0
29.6.2015 14:22

A92n10t42o52n73í92n 19S38v64o84b12o39d75a 3344923979832

Koukal jsem na vysílací výkon BTS a u staré technologie to bylo 320 W celkově, u novějších desítky watů, takže příkon bude u nových pod 1kW. Satelitní telefon funguje na větší vzdálenost a je přenosný :-)

+1/0
29.6.2015 14:39

G54a91b71r36i80e29l 89H74o95r42t69e26n 9981539253514

Několik kilometrů nahoru v daném případě znamená, že se dovolají jen lidé pod letadlem. A ve spotřebě vám chybí vysílací výkon na spojení k páteři, které pozemní BTS většinou nepotřebují, anžto jsou propojeny kabelem.:-)

0/0
29.6.2015 17:33

A44n95t76o47n82í61n 30S30v89o94b36o41d88a 3564613929642

Spojení na desítky kilometrů jsme v roce 1982 dělali s výstupním výkonem 5W na frekvenci cca 450 MHz. Běželo po tom 12 telefonních linek. Výška 7 km a je vykrytý kruh o průměru cca 14 km při dosahu 10 km. To je docela velká plocha. Dnes jsou vysílače s vysokou účinností a elektronika má stále nižší spotřebu při stejném výpočetním výkonu. Chtěli internet z družic a balónů, toto vypadá také dobře

+1/0
29.6.2015 17:45

G69a98b51r22i18e22l 80H51o77r77t60e48n 9211659413854

Věřím tomu, že mají experimenty tohoto druhu velký význam, je to jistá foma základního výzkumu, který se hned a přímo vyplatí jen výjimečně - proto ho blbci (a pan Polanecký) nemají rádi.

Nicméně nevěřím, že by se ten princip dal použít tak, jak jste popsal, snad s výjimkou případů nouze. Leda by se podařilo konstrukci uvažovaného dronu extrémně zjednodušit a zlevnit při zvýšení spolehlivosti a zlepšení energetické balance.

V každém případě díky za diskuzi.:-)

0/0
30.6.2015 11:37

A86n40t38o26n60í10n 91S71v50o46b85o92d58a 3844483809762

Zažil jsem povodné, kdy zmizel signál mobilů. Letadlo přiletí rychle a vykryje oblast signálem. Při zemětřesení a dalších živelných katastrofách

0/0
30.6.2015 12:15
Foto

R61u38d53o73l39f 36P82o94l94a15n83e68c81k77ý 3383944543115

Drahá hračka, nic víc. Využití je pro lidstvo nulové.

+1/−23
29.6.2015 12:12

J26a32r75o14m69í17r 79B71r70ů36n87a 4929911394793

1899 – „Všechno, co mohlo být vynalezeno, už bylovynalezeno,“ prohlásil Charles H. Duell, ředitel amerického patentního úřadu.

Rudo, kecejte dál do politiky a ekonomie ... do techniky se nepleťte, děláte ze sebe vola.;-D:-P

+21/−1
29.6.2015 12:23

J70a59r37o86s21l57a13v 54F30r65a93n18t12i68š67e56k 96B13r82ü31m57m10e56r 1671466933660

Nedělá, pro dopravu lidí, či nákladu nepoužitelné. Jako pozorovací apod. drony možná.

0/−1
29.6.2015 13:20

J65a56r17o11m22í53r 88K20r28á11l 4170439534229

No, většina nejdůležitějších komponentů byla také vynalezena dost dávno.

0/0
29.6.2015 14:43

M77a55r47t74i97n 76L12i12n79h89a 1891194179321

Co asi rikali Wrightum? Dulezite je nekde zacit.... Kdyby vsichni byli jako vy, tak dnes chodime vsude pesky.

+11/−1
29.6.2015 12:27

J69a12r68o50s27l89a47v 96F22r64a80n63t23i58š49e54k 88B69r39ü18m79m54e19r 1921476263640

Nesmyslné přirovnání.

+1/−4
29.6.2015 13:21

J62a76r27o21m13í46r 66K49r25á42l 4660259624749

Wrightové měli jak letadlo vylepšovat.  Například mohli zvýšit výkon motoru.  Tohle je zajímavý experiment, ale nic víc.

0/−3
29.6.2015 14:45

J79a43r82o92m44í63r 53K62r34á10l 4290789974519

Jane, proč minus ?  Tohle letadlo opravdu nemá praktické využití.

+1/−1
29.6.2015 15:18

I25v92a75n13a 11V35e84s30e94l52á 2771273569185

a kdo nic nedela nic nezkazi, co...

+3/0
29.6.2015 12:41

T33o22m 32H53r76u43š10k20a 4358986137610

napadá mě X způsobů využití. Od leteckého snímkování , meteorologie, telekomunikace atd... Počkejte pár let a budete příjemně překvapen.

+6/−1
29.6.2015 12:41

J21a98r51o26m90í33r 47K24r33á32l 4650639234369

Bezpilotní letadla dokáží létat několik dní s podstatně lepší manévrovatelností, rychlostí i dostupem.

0/0
29.6.2015 15:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.