Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letoun na sluneční pohon přistál. Pilot v něm strávil skoro pět dnů

Letoun na sluneční pohon Solar Impulse 2 na své cestě kolem světa překonal nejdelší úsek a úspěšně přistál na Havaji. Pilot André Borschberg uskutečnil let dlouhý zhruba 8 200 kilometrů a strávil v kabině čtyři a půl dne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R92o71b12e57r67t 98P53e44l49n14á14ř 3448531254

Spis bych videl jako vychytavku solarni vzducholod...

+2/0
5.7.2015 16:43

R17o27b55e79r53t 34P60e74l84n84á62ř 3618441614

Je to krasnej expiriment. Ale podivejme se jaky vykon potrebuje bezne letadlo jen aby se udrzelo ve vzduchu a ted si staci spocitat jakou plochu kridel by muselo mit pri stoprocentni ucinnosti. Porad je to moc i kdyby se litalo kolem rovniku...

+1/−1
5.7.2015 16:40

M19i86l95a83n 34H30a16n93u54s26k29a 7409198782651

Pilot André Borschberg uskutečnil let dlouhý zhruba 8 200 kilometrů a strávil v kabině čtyři a půl dne....

a dle ofiko stránek projektu:

FLIGHT TIME4 Days 21 Hours 52 MinutesDISTANCE7212 km

+1/0
5.7.2015 0:39

H23u12b30e14r52t 83H11e10r71i80c16h 9843277863279

Je mi jasné,že pokrytí křídel soláry by nebylo moc efektivní.Myslím tím, že by soláry byly součastí křídla od výroby.Přiznám se,ale že nevím,jak by zahřívání ovlivnilo provoz letadla v cestovních výškách,kde už jsou nízké teploty.

0/0
4.7.2015 15:40

H94u16b63e91r34t 61H18e29r20i33c18h 9223717383599

Já si myslím,že to sice je zatím ekonomicky neýhodné,ale přínos soláru pro úsporu energie je postupně stoupající.Pokrytí křídel malých a středních dopravních letounů soláry může vést postupně k snižení el.energie v letadle o nějaká procenta.A při provozu letadla a životností panelu cca 20-25 let to může být zajímavé.A velice se rozmáhá trend,kdy fotovoltaika vytápí el.spirálu v zásobníku vody a pomáhá vytápět rod.domy.A to jsou kilowatty denně.Slunce svítí každý den,i když je zamračeno.Nějaký příkon tam pořád je,v té vodě se to akumuluje bez velkých nákladů a cena solárů klesla.

0/0
4.7.2015 15:12
Foto

P23a25v81e18l 70P81o41k56o90r76n18ý 2866334120282

Pokrytí křídel něčím způsobí větší odpor a vyšší spotřebu paliva. A křídla mají letadla bílá, fotočlánky bývají černé, laicky se ptám, vadí, když by se černé křídlo více zahřívalo?

0/0
4.7.2015 15:21

J44a87r17o36m31í23r 75K26r54á13l 4140829204809

Pokud by se použily ty nejlepší články pro kosmickou techniku (tedy i drahé), dá plocha křídla B747 cca 250 kW.  To je jako když pšouknete do Stromovky. ;-)

0/0
4.7.2015 21:43

T44o70m38á70š 21Z67e89m13a19n 3255458624595

Je to něco jako přeplavání kanálu la Manche - úžasný individuální výkon, ale není to pokrok razící cestu ostatním.

+5/−2
4.7.2015 8:21

A71n24d26r74e84j 26O91l87e29k15s44a 3165461477981

Přesně naopak. Jde o průkopnický moment v dějinách letectví. Jedině taková exhibice pohne držiteli kapitálu, aby se vývoj pohnul dopředu.

+2/−1
4.7.2015 13:11

J36a14r66o98m31i75r 56F16a78r25e21k 4442373417

V čem konkrétně je to průkopnické? Prakticky jen v tom, že se někdo odvážil. Prostě jak s tím kanálem.......

+1/−3
4.7.2015 15:38

J78a90r90o68m62í14r 12K38r38á28l 4650279924259

Ani držitelé kapitálu nedokáží pohnout fyzikálními zákony.

+4/0
5.7.2015 6:51

J65a93r63o74s29l90a76v 14F58r46a40n83t25i18š46e59k 73B81r63ü55m50m24e53r 1471826433950

Co je dobré na tomto projektu, jak vznikal, kdy muselo být vynalezeno několik nových materiálů atd. Jinak je to fakt jen exhibice.

0/0
7.7.2015 2:31
Foto

J97a75r47o42m14í81r 41H50l83u60b46e24k 2466640734411

Úroveň této diskuse je velmi traumatizující. Tito mladí lidé, kteří nemají o fyzice ani ten nejmenší pojem, nám budou příštích padesát let vládnout. No, čest práci.

+4/−1
4.7.2015 1:55

O53t37a78k87a93r 90V78a54l82e63k 6466732505492

Nevite nekdo proc leti ve smeru zapad - vychod a ne naopak? Je to proudenim vzduchu? Pripada mi, ze pokud by leteli vychod - zapad, meli by pri kazdem preleu podstatne vice hodin slunce.

+1/0
3.7.2015 23:45
Foto

J26a90r85o93m77í38r 21H13l36u11b83e66k 2616970374661

Letí tak proto, že na severní polokouli vanou tímto směrem větry. Opačným směrem by se se svými energetickými schopnostmi dostali tak akorát.., ale to již zabíhám do oblasti sprostoty a nevkusu.

0/−1
4.7.2015 1:40

J26i90ř75í 81K98o19c14u54r12e17k 6955914585508

No co, letěl by občas ocasem napřed. Vůči Zemi, ne vůči vzduchu.

0/0
4.7.2015 16:14

A45n66t98o44n43í54n 37Z52e85l44e29n49ý 2114773141366

„…a po sedmihodinovém letu na Brusel přistáli nedaleko Varšavy.“

0/0
5.7.2015 0:02

T38o79m26á26š 46T54a96t68í50č16e86k 5410902700418

Jak to říká Jaromír. První přelet Atlantiku se taky odehrál ze západu na východ. Ostatně i první přelet Kanálu.

0/0
5.7.2015 12:54

P28a53v85e65l 26P67e27ř64i81n38a 9730151413

A více hodin noc. Je to proudění vzduchu ve velkých výškách, kde jsou rychlosti větru přes 100km/h a východní směr proudění hodně převažuje (i když toto lítá níž, tak nevím). Když najdu letenky, Vídeň-Dubaj 5:40, zpět 6:15. Dubaj-Soul 8:00, zpět 10:15. (přímý spoj Praha-Soul byl vyprodán).

0/0
8.7.2015 12:25
Foto

J61a58r17o35m50í74r 77H26l74u42b14e89k 2686400924361

Jako dobrodružství z Verneovek je to skvělé. Pro zúčastněné to musí být velmi dobrodružné. Jenže z praktického hlediska, to má význam nulový. Toto letadlo nedokáže ani samo odstartovat a vznést se do atmosféry. Trochu mi připomíná větroně, které musilo do vzduchu vytáhnout jiné letadlo nebo naviják. Jako sranda, dobré, ale proč tím redakce stále otravuje čtenáře?

+4/−8
3.7.2015 22:43

A67n95d60r25e12j 11O95l25e22k86s68a 3215251447861

Řekněte, pane Hlubku, co Vy jste za vola?Rv

+4/−3
3.7.2015 22:53
Foto

J71a49r65o16m90í98r 60H89l26u92b25e52k 2216810744571

Argument by nebyl? A co jste vlastně Vy?

0/−1
3.7.2015 22:56

A36n33d37r23e41j 23O88l38e60k62s91a 3235621167661

Argument pro Vás:

Technický pokrok jde dopředu jedině díky takovým "nesmyslným" projektům. Použiji pro Vás otřepaný, ale nejlepší příklad cesty na Měsíc. Z Vašeho hlediska to byla neuvěřitelná ztráta zdrojů, energií a potenciálu. Trefil jsem se, viďte. Ta cesta pochopitelně nikomu nic nepřinesla a technický vývoj nikam neposunula. Chyťte se za frňák.

+2/0
4.7.2015 13:16
Foto

J11a40r54o41m49í12r 34H12l37u17b15e44k 2316860574831

Proti pokroku nemám vůbec nic a ten výlet na Měsíc něco určitě přinesl, nikdy jsem jej nekritizoval. já jen kritizuji utopistické myšlenky vydávající se za pokrok.

+1/−1
5.7.2015 7:57

V43l46a39s41t86i87m30i54l 58H59n37í54k 6376162471377

Jestli vás to otravuje, tak to nečtěte. Mě to zajímá náramně. Sám to přirovnáte dobrodružství z Verneovek, a nemělo by se o tom psát?

Tohle je lepší než Verneovka, protože to dotáhli do použitelného, byť nepraktického stádia. Stačilo poznamenat, že lepší to nebude, "protože sluneční konstanta". Za zbytek mínusy.

+1/0
5.7.2015 21:53
Foto

J19a36r24o21m65í49r 35H54l12u31b98e16k 2366780674501

Vy jste jako ty pipky, kterých se ptali, kde vzniká elektrická energie a ony řekly, že přece v zásuvce, to ví každý blbec.

+1/−1
3.7.2015 23:13

M13a78r58t75i33n 73N78o22v20a98k 2820880747788

nemusite se stidet za sve drivejsi nazory, uz v minule diskuzi Vam bylo vysvetleno ze v zasuvce se elektricka energie nevyrabi. Takze klidne misto pipky muzete pouzivat sve jmeno, a nemusite se tak urazet

+1/−3
3.7.2015 23:35
Foto

J74a31r68o77m34í94r 72H45l27u92b21e84k 2386650874231

Vy se zkuste naučit česky a taky se nebudete musit STIDĚT. Ynteligente.

0/−1
4.7.2015 1:34

A28n78d91r85e50j 58O57l70e14k44s56a 3115111667661

Být blogerem zjevně nevyžaduje víc, než chtění....Rv

+1/0
4.7.2015 13:19

J45a78r33o55m77í47r 57K53r71á77l 4670609644649

A co se Vám nelíbí ?  Ano, je to zajímavý experiment, ale spíše pro efekt.  Pro letectví to žádný význam nemá a pro vývoj lepších panel, nebo motorů také ne.

0/−2
4.7.2015 6:59

J47a45r23o34m96í79r 13K96r88á37l 4250729964739

Andreji, jaký to má význam ?  Poučte mne. :-)

0/−1
4.7.2015 21:45

O88n48d71ř43e60j 36H74á15j15e19k 5208749708351

Pan Hlubek je patrně zaměstnáním běžec s červeným praporkem před vlakem z Anglie z první poloviny 19. století. Píše z minulosti, nebo se k nám přepravil strojem času.

+2/−2
3.7.2015 23:52
Foto

J30a18r82o96m92í16r 65H98l42u76b13e85k 2626480894941

Ti vědci z devatenáctého století věděli o fyzice mnohem víc než Vy. Vy žijete v bludech nakukaných Vám novodobými zeleno-rudými  zájmovými skupinami. Se skutečnou vědou to nemá vůbec nic společného. Perpeetum Mobile bylo svého času taky vydáváno za zázrak, nakonec se zjistilo, že to je pouhý podvod. Jsem nesmírně překvapen, že jeho zastánci stále mezi námi žijí.

+2/−2
4.7.2015 2:10
Foto

M39a14t49ě83j 63Č32e15r33n10ý 9375882420397

Vy jste asi geniálně nadaný a naprosto nedoceněný fyzik, že?

velice mi připomínáte mého fyzikáře ze střední, ten se taky oháněl třemi tituly a praxí z výzkumáků v Německu a Rakousku a nakonec učil fyziku na stavebce.

+2/0
4.7.2015 8:56

J14a23r31o19m77í75r 79K54r28á78l 4890189894169

Pokud pokládáte člověka, co zná fyziku se ZDŠ za nedoceněného fyzika, pak to bude špatné spíše s Vašimi znalostmi. ;-)

+1/0
5.7.2015 6:53

V94l40a73s73t36i25m20i78l 16H34n85í70k 6966122591957

Nebudu vyvracet všechny jednotlivosti, ale jak jste přišel na to, že SI2 nedokáže samo odstartovat a vznést se do atmosféry? 8-o

+1/0
4.7.2015 20:46

A65n26t32o69n38í62n 81S76á84d71l19í50k 7218349583743

Protože má křídla konstruovaná na vztlak a nikoliv na zemskou přitažlivost.

Podívejte se ještě jednou na fotky,při startu a přistávání se musí křídla podpírat!

0/−1
4.7.2015 22:13

V73l26a20s92t36i63m62i26l 28H34n17í95k 6326162771777

To jako že při vztlaku unesou letadlo, ale bez vztlaku neunesou vlastní váhu? To je doufám vtip. Maníci drží křídla, aby se to celé nezváhlo na stranu a křídlo nevzalo o zem. Stejně se to dělá s větroni. Mít kolečka na koncích křídel je zbytečný luxus.

http://cestovani.idnes.cz/foto.aspx?r=po-cesku&c=A121109_143350_tipy-na-vylet_tom&foto=TOM471867_IMAG1230.jpg

Ostatně příspěvek na který reaguju se netýkal konstrukce, ale startu vlastní silou. A nějakých 50kW tomuhle letounu zjevně na start vlastní silou stačí. Hned jak má dostatečnou rychlost, aby mohl pilot regulovat příčný náklon, maníci křídla pustí.

+1/0
5.7.2015 21:41

A93d32a23m 72P84u29r76k41r57t 5966872638168

Komerční létání _přímo_ na sluneční pohon ve formě jak ho známe dnes je sice bohužel utopie (solární konstantu obejít nelze), ale jako počin to rozhodně pozoruhodné je.

Za mě R^R^

(nepřímo by se na slunce létat dalo - syntetizovat uhlovodíky za pomoci energie ze slunce z relativně velké plochy, za relativně dlouhou dobu - resp. nepřímo se na slunce létá :) neboť fosilní paliva jsou uskladněná sluneční energie)

+10/0
3.7.2015 20:43

J69i67ř80í 75K21o95c80u91r66e69k 6115634165508

To jo, ale řekněte orangutanům: Sorry, tady teď bude plantáž pro výrobu palmového oleje.

0/0
4.7.2015 16:16

J13o55s84e53f 78V92y40s55k88o20č85i89l 3542487774446

Zajimavy experiment. Sledoval jsem ho posledni tri dny letu na jejich strankach

+3/0
3.7.2015 20:10

L38u75k97á20š 58N66o35s30e21k 9190967857

Kdyby teď letěl nad ČR, tak se tam nahodí takovou rychlost, že bude doklouzávat ještě v Číně.

+7/0
3.7.2015 20:10

M37i61c22h19a78l 77J72a84r72o53š 7194690742235

Rychlost jako Zeppelin. Ale tam měli i umývárnu.

0/0
3.7.2015 20:02

J77a69n 89M31a51d41e23r 3328406356646

Super, gratuluji. A let ještě není zdaleka u konce, teď přebírá SI2 Piccard.

... A to i dnes se ještě najdou lidé kteří tvrdí že solární energie je k ničemu :-)

0/0
3.7.2015 19:56

V94á91c45l29a64v 42R68o94s54e28n36b97e75r20g 6759747922707

Z principu samozřejmě není, ale v současné podobě, kdy existuje mnoho účinnějších způsobů získávání energie, tak trochu je.

V případě projektu Solar Impulse bych za skutečné využití potenciálu solární energie považoval let kolem světa bez mezipřistání (a věřím, že k němu v blízké budoucnosti dojde).

+3/0
3.7.2015 20:51

E84d65a 38D45r44á88b65e40k 7899672653727

a k čemu je? K něčemu jistě, ale k přepravě lidí určitě ne... přepraví jednoho člověk přes půl země, ale jen v létě a za dobrého počasí v X metrovém krámu?

0/−2
3.7.2015 21:34
Foto

M14a31t85ě53j 82Č84e37r65n18ý 9215502730297

Úplně první let také nebyl zázrak. Letělo se tehdy jen několik metrů nad zemí a letoun poposkočil o několik desítek metrů. Určitě se tehdy našlo dost lidí, kteří si rěkli: "K čemu je to dobré, možná jako kratochvíle pro bohaté lidi, ale praktické využití to mít nebude."

+2/0
4.7.2015 9:02

K94a51r70e23l 20P74o65d30h60o54r68s36k59y 3575563632335

Tak uz u prvnich letadel se dalo predpokladat, ze kdyz se tam da silnejsi motor, tak to bude mit lepsi parametry a take se behem par let stalo. Stejne muselo uplynout pul stoleti, nez jety zacaly prepravovat stovky lidi.

V tomto pripade se ovsem neda predpokladat, ze by slunce zacalo vic svitit ani ze by se hmotnost cloveka vyrazne snizila a to ani na pristi tisice let...

+2/0
4.7.2015 10:06
Foto

M51a10t39ě81j 23Č14e21r31n37ý 9895472360627

To je sice pravda, ale stejně, jako se zvyšoval výkon motorů, tak se určitě bude zvyšovat efektivita solárních panelů a kapacita baterií. Nejsem žádným zastáncem obnovitelných zdrojů a alternativních pohonů, ale tomuhle docela fandím.

0/0
4.7.2015 10:58

J73a25r63o25m48i46r 93F27a78r91e10k 4522533767

Jenže neovlivníte množství slunečního záření dopadajícího na křídla. Proto je tento letoun poměrně šílená konstrukce, svým způsobem jde proti všem pravidlům, jak postavit dobrý letoun. I když zvýšíte účinnost panelů, pořád to bude málo.

Takže pro drony s malým nákladem a velkou výdrží klidně, pro reálný transport nákladu a pasažérů ne.

0/0
4.7.2015 15:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.