Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letoun na sluneční pohon přistál. Pilot v něm strávil skoro pět dnů

Letoun na sluneční pohon Solar Impulse 2 na své cestě kolem světa překonal nejdelší úsek a úspěšně přistál na Havaji. Pilot André Borschberg uskutečnil let dlouhý zhruba 8 200 kilometrů a strávil v kabině čtyři a půl dne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R77o18b95e17r47t 70P10e73l49n81á46ř 3668451174

Spis bych videl jako vychytavku solarni vzducholod...

+2/0
5.7.2015 16:43

R78o18b92e17r75t 46P62e65l67n35á94ř 3808531364

Je to krasnej expiriment. Ale podivejme se jaky vykon potrebuje bezne letadlo jen aby se udrzelo ve vzduchu a ted si staci spocitat jakou plochu kridel by muselo mit pri stoprocentni ucinnosti. Porad je to moc i kdyby se litalo kolem rovniku...

+1/−1
5.7.2015 16:40

M55i68l19a97n 25H47a69n19u41s20k70a 7109568522101

Pilot André Borschberg uskutečnil let dlouhý zhruba 8 200 kilometrů a strávil v kabině čtyři a půl dne....

a dle ofiko stránek projektu:

FLIGHT TIME4 Days 21 Hours 52 MinutesDISTANCE7212 km

+1/0
5.7.2015 0:39

H67u53b48e25r95t 39H61e89r88i96c59h 9963217493709

Je mi jasné,že pokrytí křídel soláry by nebylo moc efektivní.Myslím tím, že by soláry byly součastí křídla od výroby.Přiznám se,ale že nevím,jak by zahřívání ovlivnilo provoz letadla v cestovních výškách,kde už jsou nízké teploty.

0/0
4.7.2015 15:40

H22u66b26e72r27t 79H72e47r50i97c47h 9683767813459

Já si myslím,že to sice je zatím ekonomicky neýhodné,ale přínos soláru pro úsporu energie je postupně stoupající.Pokrytí křídel malých a středních dopravních letounů soláry může vést postupně k snižení el.energie v letadle o nějaká procenta.A při provozu letadla a životností panelu cca 20-25 let to může být zajímavé.A velice se rozmáhá trend,kdy fotovoltaika vytápí el.spirálu v zásobníku vody a pomáhá vytápět rod.domy.A to jsou kilowatty denně.Slunce svítí každý den,i když je zamračeno.Nějaký příkon tam pořád je,v té vodě se to akumuluje bez velkých nákladů a cena solárů klesla.

0/0
4.7.2015 15:12
Foto

P75a89v20e65l 98P80o55k64o57r96n93ý 2786294100652

Pokrytí křídel něčím způsobí větší odpor a vyšší spotřebu paliva. A křídla mají letadla bílá, fotočlánky bývají černé, laicky se ptám, vadí, když by se černé křídlo více zahřívalo?

0/0
4.7.2015 15:21

J50a58r69o69m97í14r 82K82r35á29l 4940159964269

Pokud by se použily ty nejlepší články pro kosmickou techniku (tedy i drahé), dá plocha křídla B747 cca 250 kW.  To je jako když pšouknete do Stromovky. ;-)

0/0
4.7.2015 21:43

T57o69m84á17š 53Z31e69m85a54n 3495898654115

Je to něco jako přeplavání kanálu la Manche - úžasný individuální výkon, ale není to pokrok razící cestu ostatním.

+5/−2
4.7.2015 8:21

A68n75d32r10e52j 47O84l57e88k98s16a 3825411927161

Přesně naopak. Jde o průkopnický moment v dějinách letectví. Jedině taková exhibice pohne držiteli kapitálu, aby se vývoj pohnul dopředu.

+2/−1
4.7.2015 13:11

J83a46r14o74m57i48r 98F36a19r70e75k 4782943637

V čem konkrétně je to průkopnické? Prakticky jen v tom, že se někdo odvážil. Prostě jak s tím kanálem.......

+1/−3
4.7.2015 15:38

J13a30r78o41m12í23r 17K12r28á52l 4670219674689

Ani držitelé kapitálu nedokáží pohnout fyzikálními zákony.

+4/0
5.7.2015 6:51

J70a77r34o21s37l63a12v 18F45r25a17n62t68i49š23e39k 76B67r89ü93m84m78e36r 1501386783970

Co je dobré na tomto projektu, jak vznikal, kdy muselo být vynalezeno několik nových materiálů atd. Jinak je to fakt jen exhibice.

0/0
7.7.2015 2:31
Foto

J81a27r60o16m45í79r 39H64l41u46b63e50k 2406610934831

Úroveň této diskuse je velmi traumatizující. Tito mladí lidé, kteří nemají o fyzice ani ten nejmenší pojem, nám budou příštích padesát let vládnout. No, čest práci.

+4/−1
4.7.2015 1:55

O63t33a49k53a67r 88V88a75l98e31k 6736832915502

Nevite nekdo proc leti ve smeru zapad - vychod a ne naopak? Je to proudenim vzduchu? Pripada mi, ze pokud by leteli vychod - zapad, meli by pri kazdem preleu podstatne vice hodin slunce.

+1/0
3.7.2015 23:45
Foto

J82a82r58o64m29í90r 83H18l71u81b39e83k 2816910224271

Letí tak proto, že na severní polokouli vanou tímto směrem větry. Opačným směrem by se se svými energetickými schopnostmi dostali tak akorát.., ale to již zabíhám do oblasti sprostoty a nevkusu.

0/−1
4.7.2015 1:40

J58i42ř89í 93K72o27c87u34r40e92k 6375844165248

No co, letěl by občas ocasem napřed. Vůči Zemi, ne vůči vzduchu.

0/0
4.7.2015 16:14

A16n55t71o89n63í79n 91Z75e41l13e10n55ý 2614673241826

„…a po sedmihodinovém letu na Brusel přistáli nedaleko Varšavy.“

0/0
5.7.2015 0:02

T17o96m62á81š 72T40a92t97í77č65e94k 5330332360628

Jak to říká Jaromír. První přelet Atlantiku se taky odehrál ze západu na východ. Ostatně i první přelet Kanálu.

0/0
5.7.2015 12:54

P97a11v56e75l 82P21e90ř38i41n34a 9820111853

A více hodin noc. Je to proudění vzduchu ve velkých výškách, kde jsou rychlosti větru přes 100km/h a východní směr proudění hodně převažuje (i když toto lítá níž, tak nevím). Když najdu letenky, Vídeň-Dubaj 5:40, zpět 6:15. Dubaj-Soul 8:00, zpět 10:15. (přímý spoj Praha-Soul byl vyprodán).

0/0
8.7.2015 12:25
Foto

J93a27r64o30m20í56r 84H40l32u34b51e74k 2626730224961

Jako dobrodružství z Verneovek je to skvělé. Pro zúčastněné to musí být velmi dobrodružné. Jenže z praktického hlediska, to má význam nulový. Toto letadlo nedokáže ani samo odstartovat a vznést se do atmosféry. Trochu mi připomíná větroně, které musilo do vzduchu vytáhnout jiné letadlo nebo naviják. Jako sranda, dobré, ale proč tím redakce stále otravuje čtenáře?

+4/−8
3.7.2015 22:43

A84n68d51r14e50j 11O53l14e90k41s70a 3255671307571

Řekněte, pane Hlubku, co Vy jste za vola?Rv

+4/−3
3.7.2015 22:53
Foto

J88a39r16o13m60í10r 73H23l76u50b32e75k 2766150114291

Argument by nebyl? A co jste vlastně Vy?

0/−1
3.7.2015 22:56

A47n77d40r55e64j 40O95l45e92k72s59a 3385771857691

Argument pro Vás:

Technický pokrok jde dopředu jedině díky takovým "nesmyslným" projektům. Použiji pro Vás otřepaný, ale nejlepší příklad cesty na Měsíc. Z Vašeho hlediska to byla neuvěřitelná ztráta zdrojů, energií a potenciálu. Trefil jsem se, viďte. Ta cesta pochopitelně nikomu nic nepřinesla a technický vývoj nikam neposunula. Chyťte se za frňák.

+2/0
4.7.2015 13:16
Foto

J71a11r75o61m44í56r 69H61l96u20b55e74k 2626270354751

Proti pokroku nemám vůbec nic a ten výlet na Měsíc něco určitě přinesl, nikdy jsem jej nekritizoval. já jen kritizuji utopistické myšlenky vydávající se za pokrok.

+1/−1
5.7.2015 7:57

V98l89a21s33t46i37m74i91l 58H43n69í20k 6866502451447

Jestli vás to otravuje, tak to nečtěte. Mě to zajímá náramně. Sám to přirovnáte dobrodružství z Verneovek, a nemělo by se o tom psát?

Tohle je lepší než Verneovka, protože to dotáhli do použitelného, byť nepraktického stádia. Stačilo poznamenat, že lepší to nebude, "protože sluneční konstanta". Za zbytek mínusy.

+1/0
5.7.2015 21:53
Foto

J89a80r59o73m11í53r 66H72l76u26b43e45k 2196650424271

Vy jste jako ty pipky, kterých se ptali, kde vzniká elektrická energie a ony řekly, že přece v zásuvce, to ví každý blbec.

+1/−1
3.7.2015 23:13

M66a95r60t48i66n 61N32o44v36a82k 2130100857588

nemusite se stidet za sve drivejsi nazory, uz v minule diskuzi Vam bylo vysvetleno ze v zasuvce se elektricka energie nevyrabi. Takze klidne misto pipky muzete pouzivat sve jmeno, a nemusite se tak urazet

+1/−3
3.7.2015 23:35
Foto

J74a55r74o21m83í81r 66H60l74u55b32e47k 2556300924391

Vy se zkuste naučit česky a taky se nebudete musit STIDĚT. Ynteligente.

0/−1
4.7.2015 1:34

A82n91d10r52e52j 89O88l95e76k38s57a 3255471277501

Být blogerem zjevně nevyžaduje víc, než chtění....Rv

+1/0
4.7.2015 13:19

J65a86r27o51m86í69r 96K81r60á59l 4160319154259

A co se Vám nelíbí ?  Ano, je to zajímavý experiment, ale spíše pro efekt.  Pro letectví to žádný význam nemá a pro vývoj lepších panel, nebo motorů také ne.

0/−2
4.7.2015 6:59

J28a16r12o50m96í10r 20K10r42á16l 4830669774439

Andreji, jaký to má význam ?  Poučte mne. :-)

0/−1
4.7.2015 21:45

O55n34d51ř22e56j 14H66á60j37e77k 5168689848201

Pan Hlubek je patrně zaměstnáním běžec s červeným praporkem před vlakem z Anglie z první poloviny 19. století. Píše z minulosti, nebo se k nám přepravil strojem času.

+2/−2
3.7.2015 23:52
Foto

J49a91r45o68m83í79r 58H32l54u74b50e27k 2396650534211

Ti vědci z devatenáctého století věděli o fyzice mnohem víc než Vy. Vy žijete v bludech nakukaných Vám novodobými zeleno-rudými  zájmovými skupinami. Se skutečnou vědou to nemá vůbec nic společného. Perpeetum Mobile bylo svého času taky vydáváno za zázrak, nakonec se zjistilo, že to je pouhý podvod. Jsem nesmírně překvapen, že jeho zastánci stále mezi námi žijí.

+2/−2
4.7.2015 2:10
Foto

M66a30t90ě63j 35Č36e18r93n73ý 9105582670777

Vy jste asi geniálně nadaný a naprosto nedoceněný fyzik, že?

velice mi připomínáte mého fyzikáře ze střední, ten se taky oháněl třemi tituly a praxí z výzkumáků v Německu a Rakousku a nakonec učil fyziku na stavebce.

+2/0
4.7.2015 8:56

J34a44r37o24m98í59r 50K69r25á81l 4970839334789

Pokud pokládáte člověka, co zná fyziku se ZDŠ za nedoceněného fyzika, pak to bude špatné spíše s Vašimi znalostmi. ;-)

+1/0
5.7.2015 6:53

V75l70a39s73t10i16m25i20l 84H76n30í84k 6236822511937

Nebudu vyvracet všechny jednotlivosti, ale jak jste přišel na to, že SI2 nedokáže samo odstartovat a vznést se do atmosféry? 8-o

+1/0
4.7.2015 20:46

A83n31t90o53n30í40n 22S12á40d15l13í51k 7518489923783

Protože má křídla konstruovaná na vztlak a nikoliv na zemskou přitažlivost.

Podívejte se ještě jednou na fotky,při startu a přistávání se musí křídla podpírat!

0/−1
4.7.2015 22:13

V12l56a42s32t43i35m57i60l 61H23n58í60k 6926242451667

To jako že při vztlaku unesou letadlo, ale bez vztlaku neunesou vlastní váhu? To je doufám vtip. Maníci drží křídla, aby se to celé nezváhlo na stranu a křídlo nevzalo o zem. Stejně se to dělá s větroni. Mít kolečka na koncích křídel je zbytečný luxus.

http://cestovani.idnes.cz/foto.aspx?r=po-cesku&c=A121109_143350_tipy-na-vylet_tom&foto=TOM471867_IMAG1230.jpg

Ostatně příspěvek na který reaguju se netýkal konstrukce, ale startu vlastní silou. A nějakých 50kW tomuhle letounu zjevně na start vlastní silou stačí. Hned jak má dostatečnou rychlost, aby mohl pilot regulovat příčný náklon, maníci křídla pustí.

+1/0
5.7.2015 21:41

A27d30a97m 75P92u78r58k44r57t 5366432938138

Komerční létání _přímo_ na sluneční pohon ve formě jak ho známe dnes je sice bohužel utopie (solární konstantu obejít nelze), ale jako počin to rozhodně pozoruhodné je.

Za mě R^R^

(nepřímo by se na slunce létat dalo - syntetizovat uhlovodíky za pomoci energie ze slunce z relativně velké plochy, za relativně dlouhou dobu - resp. nepřímo se na slunce létá :) neboť fosilní paliva jsou uskladněná sluneční energie)

+10/0
3.7.2015 20:43

J73i68ř46í 82K51o81c66u50r28e59k 6575724405918

To jo, ale řekněte orangutanům: Sorry, tady teď bude plantáž pro výrobu palmového oleje.

0/0
4.7.2015 16:16

J16o81s61e19f 26V68y45s34k30o49č26i85l 3332967964736

Zajimavy experiment. Sledoval jsem ho posledni tri dny letu na jejich strankach

+3/0
3.7.2015 20:10

L17u91k62á56š 87N54o21s76e51k 9410787257

Kdyby teď letěl nad ČR, tak se tam nahodí takovou rychlost, že bude doklouzávat ještě v Číně.

+7/0
3.7.2015 20:10

M97i70c49h13a61l 86J52a62r95o27š 7274340672495

Rychlost jako Zeppelin. Ale tam měli i umývárnu.

0/0
3.7.2015 20:02

J47a95n 66M64a58d68e53r 3538526656196

Super, gratuluji. A let ještě není zdaleka u konce, teď přebírá SI2 Piccard.

... A to i dnes se ještě najdou lidé kteří tvrdí že solární energie je k ničemu :-)

0/0
3.7.2015 19:56

V83á13c61l69a84v 67R83o89s29e35n59b10e23r33g 6459547432777

Z principu samozřejmě není, ale v současné podobě, kdy existuje mnoho účinnějších způsobů získávání energie, tak trochu je.

V případě projektu Solar Impulse bych za skutečné využití potenciálu solární energie považoval let kolem světa bez mezipřistání (a věřím, že k němu v blízké budoucnosti dojde).

+3/0
3.7.2015 20:51

E89d74a 37D88r48á16b25e20k 7859822193717

a k čemu je? K něčemu jistě, ale k přepravě lidí určitě ne... přepraví jednoho člověk přes půl země, ale jen v létě a za dobrého počasí v X metrovém krámu?

0/−2
3.7.2015 21:34
Foto

M53a27t83ě92j 77Č82e90r92n20ý 9585422440477

Úplně první let také nebyl zázrak. Letělo se tehdy jen několik metrů nad zemí a letoun poposkočil o několik desítek metrů. Určitě se tehdy našlo dost lidí, kteří si rěkli: "K čemu je to dobré, možná jako kratochvíle pro bohaté lidi, ale praktické využití to mít nebude."

+2/0
4.7.2015 9:02

K23a87r95e52l 41P22o24d19h75o62r90s80k94y 3645543532745

Tak uz u prvnich letadel se dalo predpokladat, ze kdyz se tam da silnejsi motor, tak to bude mit lepsi parametry a take se behem par let stalo. Stejne muselo uplynout pul stoleti, nez jety zacaly prepravovat stovky lidi.

V tomto pripade se ovsem neda predpokladat, ze by slunce zacalo vic svitit ani ze by se hmotnost cloveka vyrazne snizila a to ani na pristi tisice let...

+2/0
4.7.2015 10:06
Foto

M80a10t79ě57j 80Č42e25r30n54ý 9625622500667

To je sice pravda, ale stejně, jako se zvyšoval výkon motorů, tak se určitě bude zvyšovat efektivita solárních panelů a kapacita baterií. Nejsem žádným zastáncem obnovitelných zdrojů a alternativních pohonů, ale tomuhle docela fandím.

0/0
4.7.2015 10:58

J40a41r92o50m34i28r 28F66a54r70e93k 4612773647

Jenže neovlivníte množství slunečního záření dopadajícího na křídla. Proto je tento letoun poměrně šílená konstrukce, svým způsobem jde proti všem pravidlům, jak postavit dobrý letoun. I když zvýšíte účinnost panelů, pořád to bude málo.

Takže pro drony s malým nákladem a velkou výdrží klidně, pro reálný transport nákladu a pasažérů ne.

0/0
4.7.2015 15:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.