Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Solar Impulse 2 neodletí. Zničené baterie jej do dubna zdrží na Havaji

Experimentální letoun Solar Impulse 2 je od 9. března na letu kolem světa. Má propagovat solární energii a alternativní pohon. Cestu nyní zkomplikovaly zničené baterie, výměna potrvá několik měsíců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L42u72k37á26š 10S66k12o78p11a74l 9776768235611

Jako technická hračka super a držím palce. To, co to má demonstrovat, tedy použití solární energie, s tím už mám trošku problém, ale budiž. Pořád lepší, než se přivázat řetězem k jaderné elektrárně nebo tvrdit, že je naše planeta zelená, ačkoliv ve skutečnosti je vlastně modrá :)

+1/0
17.7.2015 17:38

P82e82t79r 58H87a45r79i87p54r96a71s71a12d 61H76a39j33i12č 8913680614837

Tak jsem se díval na oficiální stránky Solar impulse. Jestli jse to správně pochopil, tak odlet odloží záměrně kvůli upgradu baterií s lepším chlazením. Prostá výměna by se dala uskutečnit během několika týdnů, ale protože začíná hurikánová sezóna a nikdo jim není v patách, tak udělali toto neobvyklé rozhodnutí. Titulek je trochu zavádějící, ale to už je taková novinářská latina.

0/0
17.7.2015 16:25

V69l92a92d17i12m20í88r 67C33i48h48l68a 8731488527973

Solar Impulse 2 neodletí. Zničené baterie jej do dubna zdrží na Havaji

Kdo chce moc, nemá nic.

0/0
16.7.2015 11:44

P42e23t55r 40H20a59r86i76p63r19a20s49a89d 17H82a29j53i80č 8713900894637

Jak to, že nic, letadlo dokončilo nejdelší etapu. Nic by to bylo, pokud by spadli do moře hned na začátku cesty. Mají skoro polovinu za sebou. Pokud tu etapu zvádli i s poškozenými bateriemi a vlastními silami, tak to se také počítá. :-)

+2/0
16.7.2015 13:56

R96a41d28i80m 57P29o72l68á48š30e97k 9226513159909

Typický problém vývojových v praxi nepoužitelných  vzorků.

Kvůli potřebě nízké hmotnosti při co nejvyšším výkonu bylo využití akumulátorů vyšponováno na maximum, takže ze zaručených tisíc nebo u velkých baterek 2000 cyklů Li akumulátorů  klesl počet reálně dosažených nabíjecích a vybíjecích cyklů pouze na několik.

+5/−1
16.7.2015 9:02

P96e73t59r 53H12a10r28i90p44r86a60s57a58d 15H76a16j33i27č 8833920824707

Ale to je vaše spekulace. Samozřejmě zničit baterky jde celkem snadno, ale je tam elektronika, která tomu zamezí. Podle všeho se zničily, protože neměly dostatečné chlazení. Baterkám nesvědčí hlavně přehřátí a obecné prudké výkyvy teplot. http://www.foxnews.com/science/2015/07/15/battery-damage-grounds-solar-impulse-2-until-2016/

+2/−1
16.7.2015 13:11

P71a39v87e63l 22K14u28r51a25l 8564393262539

taky jim nesvědčí otřesy.

0/0
17.7.2015 11:44

M61i80l55o12s 12V49a81l23y 8136512957542

jo 2. pilot oznamil, ze se bude diky pocasi cekat az do Aprila   2016.

0/0
16.7.2015 1:49

M84i55l46o37s 50V21a27l37y 8846692417122

$KODA no nevim, kde to autor vzal, ze do dubna ja jen cetl do pristiho roku. Slunicko dalo bateriim takovou kapacitu, ze to baterky "neprijaly" a zacaly se prehrivat... Andrej mel velke stesti, ze doletel na Hawaii. Nejvetsi starost pro letoun byly studene fronty a oblacnost. Stejne je pro mne zajimavosti, ze nemaji nahradni baterie. PROC^ nedosli do Wal-Martu. Tam by jim urcite  piiiiiiiiiiiiCH_ li  R^ ;-D Jeste, ze tak zkoncili.....tito  borci R^

+1/−1
16.7.2015 1:32

A86l52e88š 73H90o34r79á11k 7555120372330

Sluníčko bateriím rozhodně žádnou kapacitu nedodalo. Kapacita s každým dobíjením jen a pouze klesá.

+2/0
16.7.2015 12:51

J20a24n 42V95i37č85a26n 4918598236102

Málo lidí ví, že auta od Tesly zrychlí z 0-100 km/h za 5 s. Mají dojezd přes 400 km, a za životnost baterie se vám zaplatí náklady, co byste dali za palivo. Jediný problém je doba nabíjení a cena baterií, čeká se jen na technologický průlom :)

+2/−2
16.7.2015 0:37

L85u89k65á55š 25K37m39e10n72t 5169647764320

Na ten se čeká ale už 100 let ... elektromobily tu byly už před 100 lety ...

+8/0
16.7.2015 8:45

P47e36t21r 75H27a85r40i52p58r19a51s34a29d 67H24a84j82i50č 8453400364617

Tak už jsme se dočkali. U nás v ulici už má taky někdo full electric vozítko. Když chce dobít, tak si spustí z okna šňůru do zásuvky. :-)

0/0
16.7.2015 13:01

P44e89t61r 72S46c78h78w88a96r98z 7478249203961

Elektromobil má "výhodu" v tom, že smrad vytváří jinde než v místě provozu ;-)

+6/0
16.7.2015 8:52

P43e66t82r 18H87a79r28i75p79r71a73s90a97d 72H21a71j73i25č 8583110564417

Anebo se vůbec žádný smrad nevytváří. Nabíjet se dá i z OZE a vyrábět OZE pomocí energie z OZE je už také celkem běžné.

0/−3
16.7.2015 13:02

J86a29n 86F91r37o47l21í18k 6666450595354

U nás vyrábí za 44 milird kč ročně OZE marginálních 2,5% celkové výroby. Takže smrad z uhlí je nezbytný, zejména v Německu, kde si odstavují JE.

+5/0
16.7.2015 13:11

P14e64t73r 64H68a62r69i45p26r49a11s71a63d 29H87a50j66i60č 8933330144157

V Německu dneska a v tuhle denní dobu například ne. FVE právě teď dodávají něco kolem 23GW výkonu. Ale je pravda, že na celkové výrobě je Německo s OZE někde kolem 10%. Do roku 2030 chtějí mít pokryto OZE něco kolem 45%. To co jim hrozí pokud budou mít FVE přednost, je bumping energie, v poledne moc, noci málo. Částečně je může zachránit elektromobilita, pokud se bude hodně dobíjet přes den (hodně jídí je práci na jednom místě) a stacionární baterie. Baterky budou muset ale hodně zlevnit a bude jich potřeba opravdu hodně. Požadavek je o dva až tři řády vyšší produkce. Když budu trochu optimista, tak zvládnout se to dá.

0/−1
16.7.2015 13:47

P28a71v98e31l 44K68u50r75a16l 8104353392209

jenomže co je to platné když ve chvíli kdy ty FVE nic nedodávají stejně musí přijít něco co má tu kapacitu 23GWe vyrábět...

no a to když stojí ve chvíli kdy jedout ty soláry... vám věc solidně prodraží.

a ruku na srdce taková baterie v autě na které bude péct sluníčko si snadno 100°C užije.

+1/0
17.7.2015 11:45

P50e35t56r 74H57a38r92i21p98r78a29s41a42d 24H16a12j47i73č 8593130694957

Jak je to konkrétně řešené v autech nevím, ale jezdí toho už dost. Jen loni se prodalo přes 350 000 elekromobilů a hybribních plug-in hybridů, letos se čeká přibližně dvojnásobek. Pokud by to byl problém, už by se to provalilo, ale zatím to vypadá, že jsou baterie v autech chráněné proti přehřátí dobře. Pokud je mi známo, tak bez dodatečného klimatizování snáší -40, +70°C. Podle toho si můžete učinit představu, jak extrémní podmínky musely uvnitř Solar Impulse být.

Pokud se týče kapacitv případě výpadku výroby z OZE, tak tuto problematiku řeší v Německu celkem jednoduše kombinací FVE, VE, tedy opět OZE.Dnů, kdy nefouká a nesvítí je tak málo, že to zatím nebyl vážný problém. Tady je odkaz na studii: http://www.ise.fraunhofer.de/en/publications/veroeffentlichungen-pdf-dateien-en/studien-und-konzeptpapiere/recent-facts-about-photovoltaics-in-germany.pdf

0/−1
17.7.2015 20:57

P33e88t61r 62H43a16r16i97p74r25a87s71a58d 56H55a60j24i13č 8723720144647

Oprava, vyrábí už asi 30% z OZE, měl jsem nedůvěryhodný zdroj. Fraunhoferův institut by měl mít přesnější údaje. http://www.ise.fraunhofer.de/en/publications/veroeffentlichungen-pdf-dateien-en/studien-und-konzeptpapiere/recent-facts-about-photovoltaics-in-germany.pdf

0/−1
17.7.2015 20:40

J95i82ř69í 18K46o15c20u75r46e76k 6575174295508

Jo, ještě jak u elektropřípojky zajistit, aby přes ni nešel proud z uhelky a všechny materiály použité pro výrobu byly taky OZ a na jejich výrobu se použila jen enerdie z OZE. Stejně tak pro výrobu všeho potřebného abych mohl jezdit i v zimě při inverzi.

+1/0
16.7.2015 13:14

P75e82t22r 14H49a49r32i73p79r27a20s43a39d 43H19a62j30i98č 8863850824517

Na to si ještě počkáme. Těch osvícenýc, kteří jdou touhle cestou ještě zas tak moc není, ale jistě chápete, že když například vyrábíte FV panely, tak nejlepší a nejlevnější způsob, jak vyrábět elektřinu pro výrobu je jednoduše z vlastních zdrojů. Tito výrobci už alepoň část spotřeby pokrývají ze svého. Pokud zlevní baterie, bude to ještě snazší.

0/−1
16.7.2015 14:13

P85a96v38e57l 90K54u73r22a87l 8454523152219

jo jo, ten vlastní zdroj je obvykle dieselagregát...

protože vyrábět podle toho jak zrovna fouká vítr a nebo svítí slunce, na takové dodací lhůty se vám každý vykašle.

+1/0
17.7.2015 11:41
Foto

M91a39r92t54i92n 31F66a48l60t55ý26n 9161336894628

Ve finale se tu najde nějaký odborník, co prohlásí,že nejefektivnější výroba el. energie bude ve šlapacím autíčku :-P

Musíte tady pořád exhibotvat se svejma pseudoznalostma?

0/−1
17.7.2015 13:12

R35o71m19a89n 92L83a37n48g90e60r 9134794672682

Pseudoznalosti tady předvádějí pouze příznivci OZE... :-P

0/0
20.7.2015 8:38

P35a80v50e84l 50K87u95r80a48l 8414693762289

PAne Faltýne já jsem zatím vždycky viděl že fabrika má na objednávce termín dodání jinak si příplatí penále. 

nikdo není takový blázen aby lidi volal do práce podle počasí (a nebo je platil za to že sedí v práci a nic nedělají protože nefouká)

0/0
21.7.2015 22:21

P95a44v13e85l 81Š64e80v38č60í96k 6600545179220

Nu, Formule 1 ušetří díky rekuperací a bateriím cca 30 lt paliva za závod. Je ovšem mnohonásobně předražená proti dřívější, málo zelené, takže aby se získaly prostředky na její vývoj a stavbu, tisícinásobně více, se jinde energie zmrhá.

Co se týká akumulace solární energie, na průlom se čeká, ale stále nepřichází. Bohužel pro lidstvo, snad bude ale jednou lépe. Dost se o to zajímám, kalkulačka mi ale stále říká ne.

+2/0
16.7.2015 11:20

P71e33t29r 22H79a80r97i72p59r45a67s91a30d 85H17a75j74i86č 8173110724667

Technologický průlom se konat asi nebude, ale postupné vylepšování ano. I tak jsou parametry už dnes natolik dobré, že je už jasné, že elektromobilita s plug-in hybridy tak do roku 2025 převýší celkové počty prodaných vozů.

0/0
16.7.2015 12:58

P62e10t16r 28H23a60r22i18p26r65a37s17a24d 81H74a80j34i18č 8353750574947

....s čistě spalovacím motorem.

0/0
16.7.2015 14:02

J19a17n 76F73r36o87l39í97k 6546110925584

Vlastnosti elektromotoru jsou chronicky známy. Mezi ně patří i velký kroutící moment v malých otáčkách. V praxi to je vidět na akceleraci těžkých trolejbusů.

Není to tedy výlučná vlastnost aut od Tesly. Spolehlivost elektrických pohybovadel bez troleje je ovšem dobře prezentována v tomto článku.:-P

+2/0
16.7.2015 13:09

J72i16ř13í 63K25o69c64u45r62e91k 6205944765808

V německu úspěšně provozovali bateriové šínobusy. Jenže u vlaku tuna baterek až tak nevadí, obzvlášť u často zastavující lokálky, která si to jinak šine 40-50 km/h. Během ropné krize v 70. letech to konkurenceschopné bylo.

0/0
16.7.2015 13:20

I98v26o 90Z96d93e94b92o35r21s75k30ý 3673591290591

Výměna potrvá několik měsíců. To mají servis od OPBH?

+3/0
15.7.2015 23:30

M52i58l34o52s 97V21a20l45y 8706262257792

kdyby meli baterky tak leti, ale k vuli pocasi konci. V planu meli, ze na Hawai se mohou zdrzet max. tyden....

0/0
16.7.2015 1:34

V79l24a19s89t85i75m41i92l 45H71n42í34k 6726892231867

Ano, už když seděli v Číně a čekali na počasí, tak se  mluvilo o tom, že tam můžou zkejsnout do příštího roku, protože v USA začne hurikánová sezóna.

0/0
16.7.2015 22:20

V52l20a65s45t22i46m50i81l 73H34n60í64k 6296462761867

Technické podrobnosti, proč k tomu došlo, nejsou? Četl jsem, že baterie jsou precizně izolované, aby ve velkých výškách nezamrzly. Že by v Pacifiku mohlo být teplo, s tím se nepočítalo?

0/0
15.7.2015 23:16

P14e18t26r 92H28a39r58i35p34r55a69s39a71d 80H41a41j74i97č 8983300444507

Zatím jsem nic konkrétního nenašel. Vypadá to, že buď přecenili izolační materiál nebo že trochu sázeli na štěstí. To letadlo se začalo vyvíjet v roce 2003 a je to všechno hodně na hraně. Chcete být první a nechcete, aby vás někdo předběhl.

0/0
16.7.2015 14:01

V55l29a58s89t53i18m88i37l 83S29v77o23b93o24d63a 7873408825804

Kdyby udělali kolečko nad severním pólem, také by to bylo kolem světa a nepřehřála by se jim u toho baterka ;-D.

+3/0
15.7.2015 21:13

I92v64o 79Z14d74e83b74o13r26s23k73ý 3273281960601

Jdu na sever,… a jdu na jih.

+3/0
15.7.2015 23:26
Foto

P10e37t65r 44P20r79o22c40h41á15z51k41a 3972606472204

Další rána pro nesmyslný a předražený projekt, který krom uspokojení ega několika nadšenců k ničemu není.

+11/−9
15.7.2015 19:29

P27a93v54e59l 75S51o12b44o25t36k89a 5910764

inu....

elektrodrony mají velikou budoucnost

- létající elektrotanker poháněný nestíněným jaderným reaktorem jako nabíjecí a zásobovací základna pro 50 bojových dronů už není sci-fi, ale reálný projekt americké armády ;-D

+1/0
15.7.2015 20:09
Foto

P83e90t22r 77P82r43o51c57h97á76z38k61a 3662286652634

S tím souhlasím, stejně jako s elektrodronem, ale v dopravním letectví je to daleká, opravdu daleká hudba budoucnosti závislá na kvalitních bateriích nebo kondenzátorech.Zatím na tom není lidstvo špatně s klasickými palivy a tak takovým projektům moc nefandí.Zůstává to na nadšencích.Vím, že je třeba prozkoumat i slepé cesty, ale pokud člověk porovná náklady na tenhle projekt, jeho efektivitu a ekonomičnost dojde k závěru, že to nic nikam neposunulo, jen ukázalo, že tahle cesta není ta pravá.Ale i to je třeba...:-)

+7/−1
15.7.2015 20:16

P65e79t58r 65H47a32r24i82p80r33a19s44a87d 60H29a67j43i56č 8973630934427

To je otázka pohledu. Před deseti roky tohle možné ještě nebylo, respektive, dneska by se to dalo postavit už o mnoho lépe. Právě proto, že letecká doprava potřebuje tolik energie, je právě tento přelet tak zajímavý. Ostatně, přeletět poprvé Atlantik také bylo dost na hranici možností. Mě naopak připadá, že končí doba fosilních ještěrů a jaderných dinosaurů. :-)

0/−3
15.7.2015 22:47

P30a31v85e53l 97S37o89b93o94t91k45a 5950924

Ono ani před deseti lety nebylo možno létat nadsvětelnou rychlostí...

+1/0
15.7.2015 23:07

R21a17d21i52m 73P55o33l26á63š74e17k 9106103239449

Za 10 let se bude říkat totéž. Jenom baterky na podobný projekt budou o pár procent lehčí a nebudou kvůli potřebě co největšího akumulačního výkonu při co nejmenší hmotnosti za letu využívány do poslední mrtě. Takže nechcípnou po pár cyklech, ale vydrží o několik cyklů víc.;-D

Takže příště se  nezastaví na Havaji, ale třeba i tu cestu kolem světa dokončí bez výměny baterek.

+3/0
16.7.2015 8:52

P28e45t96r 79H20a66r52i67p71r51a39s78a85d 86H22a12j33i44č 8853720434267

Je vidět, že moc nesledujete, co se děje s vývojem baterií. Nejde o žádný průlom, ale o něco, co se děje třeba v oblasti zvyšování účinnosti solárních článků. Cena jde dolů, účinnost nahoru. Olověné akumulátory jsou těžké a vydrží 500 cyklů. Li-on akumulátory jsou lehké a vydrží 3000 cyklů, postupně se zvyšuje i hustota energie. Před třemi léty se vyrobilo celkem 3GWh (které co schopné naakumulovat za životnost asi 10TWh), loni to bylo něco kolem 10GWh a do roku 2020 to bude něco kolem 100GWh. Mezitím přisli výrobci se solid state electrolyte s hustotou 2-3x vyšší a výdrží 10000+C, které se zatím vyrábí v malých kapacitách kvůli ceně pro použití v IT. Baterie se poškodily proto, že letadlo bylo vystavené tak prudkým změnám teplot, že to nikdo nepředpokládal. Od toho takové cesty jsou, aby se ověřila použitá technologie a odstranily nedostatky.

0/0
16.7.2015 12:55

P91a32v55e92l 42K17u85r66a18l 8114563792379

každé letadlo je vystaveno prudkým změnám teplot, dole je horko, nahoře zima... vzhledem k tomu že to věděli už piloti v první světové...

+1/0
17.7.2015 11:43

L52u34k73á54š 63K42m30e33n40t 5719327874390

Ono jedna věc je přeletět atlantik za pár hodin, v komfortním prostředí a zavazadly. A jiná věc je letět kolem světa s holym zadkem rok ...

+2/0
16.7.2015 8:58

J90a41n 89F18r76o66l51í85k 6376200235124

Němci stále staví nové fosilní ještěry.;-)

+2/0
16.7.2015 13:13
Foto

P64e94t86r 43P98r14o14c41h33á79z80k98a 3142246492544

Kdepak, vůbec ne.V oblasti spalovacích motorů rozhodně nebylo učiněno vše pro větší účinnost a v oblasti jaderné fúze už vůbec ne.Tam máme velké rezervy a velkou budoucnost.Jen je třeba aby se lidstvo zbavilo zbytečného strachu.Fotovoltaika ve spojením s baterií je slepá cesta.Na čas odloží řešení některých problémů, ale budoucnost nemá.

0/0
16.7.2015 19:11

P86e10t90r 65H84a65r50i44p79r79a90s43a77d 71H57a46j39i55č 8583370874107

Tak to si jako sluníčkář nemyslím. Spalovací motory jsou na hranici možností. Mám doma "motoráře", ví o čem mluví. Fyzikální zákony neoblafnete a Carnotův cyklus také ne. Cesta je k hybridům, kdy může motor běžet na optimální otáčky a zátěž. Tím se dá opravdu hodně ušetřit a ještě trochu posunout hranici k teoretické účinnosti, ale k tomu potřebujete baterie a elektrické soustrojí jako pohon, Výsledkem je hodně složitý systém - plug-in hybrid.

Pokud se týče jaderné fúze, je to horší než s baterkou. Už s tím zápolí přes padesát let a zatím není žádný použitelný výstup. Jenom se podařilo ověřit, že fúze fyzikálně funguje. Jsou tam tak velké technické problémy, žebude trvat ještě alespoň dalších padesát let, než se něco rozeběhne. Netvrdím, že se to nemůže hodit, ale momentálně mě nenapadá k čemu.

Hybridní OZE s baterií je slepá cesta, která ovládne trh s energiemi minimálně na 100, možná 1000 let. Muselo by se vynořit něco opravdu jednoduchého bezpečného a spolehlivého, aby to dokázalo vytlačit obnovitelné zdroje. Mají totiž přes všechny výhrady a nevýhody  jednu, dvě tězko překonatelné výhody. Mají palivo zadarmo a budou fungovat tak dlouho, jak dlouho bude svítit slunce.

0/0
16.7.2015 22:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.