Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Solar Impulse 2 neodletí. Zničené baterie jej do dubna zdrží na Havaji

Experimentální letoun Solar Impulse 2 je od 9. března na letu kolem světa. Má propagovat solární energii a alternativní pohon. Cestu nyní zkomplikovaly zničené baterie, výměna potrvá několik měsíců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L75u38k87á29š 66S13k33o78p33a78l 9526678675101

Jako technická hračka super a držím palce. To, co to má demonstrovat, tedy použití solární energie, s tím už mám trošku problém, ale budiž. Pořád lepší, než se přivázat řetězem k jaderné elektrárně nebo tvrdit, že je naše planeta zelená, ačkoliv ve skutečnosti je vlastně modrá :)

+1/0
17.7.2015 17:38

P12e10t36r 69H62a34r96i11p38r39a80s87a66d 84H11a24j67i53č 8333360864587

Tak jsem se díval na oficiální stránky Solar impulse. Jestli jse to správně pochopil, tak odlet odloží záměrně kvůli upgradu baterií s lepším chlazením. Prostá výměna by se dala uskutečnit během několika týdnů, ale protože začíná hurikánová sezóna a nikdo jim není v patách, tak udělali toto neobvyklé rozhodnutí. Titulek je trochu zavádějící, ale to už je taková novinářská latina.

0/0
17.7.2015 16:25

V36l98a74d90i55m80í47r 14C86i30h46l18a 8891868127783

Solar Impulse 2 neodletí. Zničené baterie jej do dubna zdrží na Havaji

Kdo chce moc, nemá nic.

0/0
16.7.2015 11:44

P92e42t20r 74H10a58r47i78p46r48a77s18a20d 97H44a41j22i52č 8733370934717

Jak to, že nic, letadlo dokončilo nejdelší etapu. Nic by to bylo, pokud by spadli do moře hned na začátku cesty. Mají skoro polovinu za sebou. Pokud tu etapu zvádli i s poškozenými bateriemi a vlastními silami, tak to se také počítá. :-)

+2/0
16.7.2015 13:56

R78a26d62i34m 51P59o51l57á93š23e22k 9886603909259

Typický problém vývojových v praxi nepoužitelných  vzorků.

Kvůli potřebě nízké hmotnosti při co nejvyšším výkonu bylo využití akumulátorů vyšponováno na maximum, takže ze zaručených tisíc nebo u velkých baterek 2000 cyklů Li akumulátorů  klesl počet reálně dosažených nabíjecích a vybíjecích cyklů pouze na několik.

+5/−1
16.7.2015 9:02

P22e58t76r 60H95a54r16i13p39r92a88s84a14d 95H46a23j74i83č 8313620934217

Ale to je vaše spekulace. Samozřejmě zničit baterky jde celkem snadno, ale je tam elektronika, která tomu zamezí. Podle všeho se zničily, protože neměly dostatečné chlazení. Baterkám nesvědčí hlavně přehřátí a obecné prudké výkyvy teplot. http://www.foxnews.com/science/2015/07/15/battery-damage-grounds-solar-impulse-2-until-2016/

+2/−1
16.7.2015 13:11

P75a17v86e37l 87K54u63r95a31l 8474533252989

taky jim nesvědčí otřesy.

0/0
17.7.2015 11:44

M93i95l75o97s 26V72a23l33y 8406622747462

jo 2. pilot oznamil, ze se bude diky pocasi cekat az do Aprila   2016.

0/0
16.7.2015 1:49

M60i56l10o47s 14V38a37l31y 8106822697722

$KODA no nevim, kde to autor vzal, ze do dubna ja jen cetl do pristiho roku. Slunicko dalo bateriim takovou kapacitu, ze to baterky "neprijaly" a zacaly se prehrivat... Andrej mel velke stesti, ze doletel na Hawaii. Nejvetsi starost pro letoun byly studene fronty a oblacnost. Stejne je pro mne zajimavosti, ze nemaji nahradni baterie. PROC^ nedosli do Wal-Martu. Tam by jim urcite  piiiiiiiiiiiiCH_ li  R^ ;-D Jeste, ze tak zkoncili.....tito  borci R^

+1/−1
16.7.2015 1:32

A68l65e61š 48H42o70r50á41k 7885960522260

Sluníčko bateriím rozhodně žádnou kapacitu nedodalo. Kapacita s každým dobíjením jen a pouze klesá.

+2/0
16.7.2015 12:51

J97a85n 14V89i80č87a44n 4538228896362

Málo lidí ví, že auta od Tesly zrychlí z 0-100 km/h za 5 s. Mají dojezd přes 400 km, a za životnost baterie se vám zaplatí náklady, co byste dali za palivo. Jediný problém je doba nabíjení a cena baterií, čeká se jen na technologický průlom :)

+2/−2
16.7.2015 0:37

L96u63k58á26š 18K26m93e97n21t 5369127384600

Na ten se čeká ale už 100 let ... elektromobily tu byly už před 100 lety ...

+8/0
16.7.2015 8:45

P21e73t89r 68H21a42r57i63p14r82a48s27a34d 47H50a21j47i25č 8603770384637

Tak už jsme se dočkali. U nás v ulici už má taky někdo full electric vozítko. Když chce dobít, tak si spustí z okna šňůru do zásuvky. :-)

0/0
16.7.2015 13:01

P84e83t53r 41S25c93h97w40a88r95z 7578539783161

Elektromobil má "výhodu" v tom, že smrad vytváří jinde než v místě provozu ;-)

+6/0
16.7.2015 8:52

P97e74t41r 78H42a72r92i79p19r98a83s77a52d 85H72a21j51i59č 8313560884157

Anebo se vůbec žádný smrad nevytváří. Nabíjet se dá i z OZE a vyrábět OZE pomocí energie z OZE je už také celkem běžné.

0/−3
16.7.2015 13:02

J24a79n 27F62r65o72l93í52k 6696800685434

U nás vyrábí za 44 milird kč ročně OZE marginálních 2,5% celkové výroby. Takže smrad z uhlí je nezbytný, zejména v Německu, kde si odstavují JE.

+5/0
16.7.2015 13:11

P22e71t82r 80H45a65r70i15p74r54a57s46a50d 21H66a77j53i96č 8313310274927

V Německu dneska a v tuhle denní dobu například ne. FVE právě teď dodávají něco kolem 23GW výkonu. Ale je pravda, že na celkové výrobě je Německo s OZE někde kolem 10%. Do roku 2030 chtějí mít pokryto OZE něco kolem 45%. To co jim hrozí pokud budou mít FVE přednost, je bumping energie, v poledne moc, noci málo. Částečně je může zachránit elektromobilita, pokud se bude hodně dobíjet přes den (hodně jídí je práci na jednom místě) a stacionární baterie. Baterky budou muset ale hodně zlevnit a bude jich potřeba opravdu hodně. Požadavek je o dva až tři řády vyšší produkce. Když budu trochu optimista, tak zvládnout se to dá.

0/−1
16.7.2015 13:47

P60a61v60e78l 17K29u85r66a38l 8124193192739

jenomže co je to platné když ve chvíli kdy ty FVE nic nedodávají stejně musí přijít něco co má tu kapacitu 23GWe vyrábět...

no a to když stojí ve chvíli kdy jedout ty soláry... vám věc solidně prodraží.

a ruku na srdce taková baterie v autě na které bude péct sluníčko si snadno 100°C užije.

+1/0
17.7.2015 11:45

P11e37t69r 23H65a85r83i39p68r31a80s21a53d 16H25a97j72i58č 8463250294217

Jak je to konkrétně řešené v autech nevím, ale jezdí toho už dost. Jen loni se prodalo přes 350 000 elekromobilů a hybribních plug-in hybridů, letos se čeká přibližně dvojnásobek. Pokud by to byl problém, už by se to provalilo, ale zatím to vypadá, že jsou baterie v autech chráněné proti přehřátí dobře. Pokud je mi známo, tak bez dodatečného klimatizování snáší -40, +70°C. Podle toho si můžete učinit představu, jak extrémní podmínky musely uvnitř Solar Impulse být.

Pokud se týče kapacitv případě výpadku výroby z OZE, tak tuto problematiku řeší v Německu celkem jednoduše kombinací FVE, VE, tedy opět OZE.Dnů, kdy nefouká a nesvítí je tak málo, že to zatím nebyl vážný problém. Tady je odkaz na studii: http://www.ise.fraunhofer.de/en/publications/veroeffentlichungen-pdf-dateien-en/studien-und-konzeptpapiere/recent-facts-about-photovoltaics-in-germany.pdf

0/−1
17.7.2015 20:57

P30e29t66r 58H50a28r17i26p54r36a41s47a65d 50H82a82j65i45č 8433620904407

Oprava, vyrábí už asi 30% z OZE, měl jsem nedůvěryhodný zdroj. Fraunhoferův institut by měl mít přesnější údaje. http://www.ise.fraunhofer.de/en/publications/veroeffentlichungen-pdf-dateien-en/studien-und-konzeptpapiere/recent-facts-about-photovoltaics-in-germany.pdf

0/−1
17.7.2015 20:40

J79i67ř62í 23K70o67c64u53r72e92k 6545884165508

Jo, ještě jak u elektropřípojky zajistit, aby přes ni nešel proud z uhelky a všechny materiály použité pro výrobu byly taky OZ a na jejich výrobu se použila jen enerdie z OZE. Stejně tak pro výrobu všeho potřebného abych mohl jezdit i v zimě při inverzi.

+1/0
16.7.2015 13:14

P56e16t44r 64H32a52r76i53p79r16a49s73a24d 88H92a10j81i65č 8303890494977

Na to si ještě počkáme. Těch osvícenýc, kteří jdou touhle cestou ještě zas tak moc není, ale jistě chápete, že když například vyrábíte FV panely, tak nejlepší a nejlevnější způsob, jak vyrábět elektřinu pro výrobu je jednoduše z vlastních zdrojů. Tito výrobci už alepoň část spotřeby pokrývají ze svého. Pokud zlevní baterie, bude to ještě snazší.

0/−1
16.7.2015 14:13

P95a37v57e49l 60K11u63r47a92l 8764433422359

jo jo, ten vlastní zdroj je obvykle dieselagregát...

protože vyrábět podle toho jak zrovna fouká vítr a nebo svítí slunce, na takové dodací lhůty se vám každý vykašle.

+1/0
17.7.2015 11:41
Foto

M58a11r78t40i48n 63F35a87l56t72ý95n 9531746594718

Ve finale se tu najde nějaký odborník, co prohlásí,že nejefektivnější výroba el. energie bude ve šlapacím autíčku :-P

Musíte tady pořád exhibotvat se svejma pseudoznalostma?

0/−1
17.7.2015 13:12

R20o87m68a26n 10L57a20n16g16e81r 9904744892412

Pseudoznalosti tady předvádějí pouze příznivci OZE... :-P

0/0
20.7.2015 8:38

P23a72v39e80l 63K43u98r13a34l 8814363232209

PAne Faltýne já jsem zatím vždycky viděl že fabrika má na objednávce termín dodání jinak si příplatí penále. 

nikdo není takový blázen aby lidi volal do práce podle počasí (a nebo je platil za to že sedí v práci a nic nedělají protože nefouká)

0/0
21.7.2015 22:21

P49a63v61e95l 84Š50e90v36č14í17k 6270415769480

Nu, Formule 1 ušetří díky rekuperací a bateriím cca 30 lt paliva za závod. Je ovšem mnohonásobně předražená proti dřívější, málo zelené, takže aby se získaly prostředky na její vývoj a stavbu, tisícinásobně více, se jinde energie zmrhá.

Co se týká akumulace solární energie, na průlom se čeká, ale stále nepřichází. Bohužel pro lidstvo, snad bude ale jednou lépe. Dost se o to zajímám, kalkulačka mi ale stále říká ne.

+2/0
16.7.2015 11:20

P93e71t57r 56H87a45r55i42p10r65a71s21a25d 72H17a63j86i88č 8863470704527

Technologický průlom se konat asi nebude, ale postupné vylepšování ano. I tak jsou parametry už dnes natolik dobré, že je už jasné, že elektromobilita s plug-in hybridy tak do roku 2025 převýší celkové počty prodaných vozů.

0/0
16.7.2015 12:58

P53e85t15r 33H97a14r18i64p21r49a85s94a15d 40H75a34j48i77č 8643160634947

....s čistě spalovacím motorem.

0/0
16.7.2015 14:02

J34a73n 35F28r29o50l30í38k 6546390765514

Vlastnosti elektromotoru jsou chronicky známy. Mezi ně patří i velký kroutící moment v malých otáčkách. V praxi to je vidět na akceleraci těžkých trolejbusů.

Není to tedy výlučná vlastnost aut od Tesly. Spolehlivost elektrických pohybovadel bez troleje je ovšem dobře prezentována v tomto článku.:-P

+2/0
16.7.2015 13:09

J27i71ř50í 63K46o51c34u44r53e32k 6345294675768

V německu úspěšně provozovali bateriové šínobusy. Jenže u vlaku tuna baterek až tak nevadí, obzvlášť u často zastavující lokálky, která si to jinak šine 40-50 km/h. Během ropné krize v 70. letech to konkurenceschopné bylo.

0/0
16.7.2015 13:20

I86v61o 50Z18d81e64b87o58r61s41k97ý 3793831660431

Výměna potrvá několik měsíců. To mají servis od OPBH?

+3/0
15.7.2015 23:30

M82i93l56o28s 62V22a14l82y 8836412227802

kdyby meli baterky tak leti, ale k vuli pocasi konci. V planu meli, ze na Hawai se mohou zdrzet max. tyden....

0/0
16.7.2015 1:34

V28l51a12s48t15i59m52i63l 68H86n46í56k 6216622681197

Ano, už když seděli v Číně a čekali na počasí, tak se  mluvilo o tom, že tam můžou zkejsnout do příštího roku, protože v USA začne hurikánová sezóna.

0/0
16.7.2015 22:20

V19l64a65s66t66i11m70i37l 77H11n14í63k 6826772651767

Technické podrobnosti, proč k tomu došlo, nejsou? Četl jsem, že baterie jsou precizně izolované, aby ve velkých výškách nezamrzly. Že by v Pacifiku mohlo být teplo, s tím se nepočítalo?

0/0
15.7.2015 23:16

P69e83t69r 16H59a92r92i29p41r13a74s94a56d 98H16a10j52i93č 8733290744557

Zatím jsem nic konkrétního nenašel. Vypadá to, že buď přecenili izolační materiál nebo že trochu sázeli na štěstí. To letadlo se začalo vyvíjet v roce 2003 a je to všechno hodně na hraně. Chcete být první a nechcete, aby vás někdo předběhl.

0/0
16.7.2015 14:01

V23l27a80s73t69i13m55i87l 80S89v31o69b86o37d92a 7623598255704

Kdyby udělali kolečko nad severním pólem, také by to bylo kolem světa a nepřehřála by se jim u toho baterka ;-D.

+3/0
15.7.2015 21:13

I45v35o 63Z35d74e79b78o94r14s20k87ý 3143461110241

Jdu na sever,… a jdu na jih.

+3/0
15.7.2015 23:26
Foto

P69e51t35r 85P32r89o73c52h32á83z73k86a 3222776172894

Další rána pro nesmyslný a předražený projekt, který krom uspokojení ega několika nadšenců k ničemu není.

+11/−9
15.7.2015 19:29

P44a57v57e39l 29S58o90b15o92t90k18a 5510774

inu....

elektrodrony mají velikou budoucnost

- létající elektrotanker poháněný nestíněným jaderným reaktorem jako nabíjecí a zásobovací základna pro 50 bojových dronů už není sci-fi, ale reálný projekt americké armády ;-D

+1/0
15.7.2015 20:09
Foto

P91e85t83r 67P72r66o50c36h73á91z80k71a 3812416512104

S tím souhlasím, stejně jako s elektrodronem, ale v dopravním letectví je to daleká, opravdu daleká hudba budoucnosti závislá na kvalitních bateriích nebo kondenzátorech.Zatím na tom není lidstvo špatně s klasickými palivy a tak takovým projektům moc nefandí.Zůstává to na nadšencích.Vím, že je třeba prozkoumat i slepé cesty, ale pokud člověk porovná náklady na tenhle projekt, jeho efektivitu a ekonomičnost dojde k závěru, že to nic nikam neposunulo, jen ukázalo, že tahle cesta není ta pravá.Ale i to je třeba...:-)

+7/−1
15.7.2015 20:16

P91e66t26r 96H30a53r55i88p71r93a20s60a29d 91H41a81j31i74č 8393960894297

To je otázka pohledu. Před deseti roky tohle možné ještě nebylo, respektive, dneska by se to dalo postavit už o mnoho lépe. Právě proto, že letecká doprava potřebuje tolik energie, je právě tento přelet tak zajímavý. Ostatně, přeletět poprvé Atlantik také bylo dost na hranici možností. Mě naopak připadá, že končí doba fosilních ještěrů a jaderných dinosaurů. :-)

0/−3
15.7.2015 22:47

P48a20v65e62l 70S64o76b66o47t27k49a 5150104

Ono ani před deseti lety nebylo možno létat nadsvětelnou rychlostí...

+1/0
15.7.2015 23:07

R33a90d54i56m 47P39o93l95á77š56e89k 9166803609989

Za 10 let se bude říkat totéž. Jenom baterky na podobný projekt budou o pár procent lehčí a nebudou kvůli potřebě co největšího akumulačního výkonu při co nejmenší hmotnosti za letu využívány do poslední mrtě. Takže nechcípnou po pár cyklech, ale vydrží o několik cyklů víc.;-D

Takže příště se  nezastaví na Havaji, ale třeba i tu cestu kolem světa dokončí bez výměny baterek.

+3/0
16.7.2015 8:52

P49e17t11r 53H20a72r27i15p40r66a82s90a22d 14H55a91j20i24č 8913180894767

Je vidět, že moc nesledujete, co se děje s vývojem baterií. Nejde o žádný průlom, ale o něco, co se děje třeba v oblasti zvyšování účinnosti solárních článků. Cena jde dolů, účinnost nahoru. Olověné akumulátory jsou těžké a vydrží 500 cyklů. Li-on akumulátory jsou lehké a vydrží 3000 cyklů, postupně se zvyšuje i hustota energie. Před třemi léty se vyrobilo celkem 3GWh (které co schopné naakumulovat za životnost asi 10TWh), loni to bylo něco kolem 10GWh a do roku 2020 to bude něco kolem 100GWh. Mezitím přisli výrobci se solid state electrolyte s hustotou 2-3x vyšší a výdrží 10000+C, které se zatím vyrábí v malých kapacitách kvůli ceně pro použití v IT. Baterie se poškodily proto, že letadlo bylo vystavené tak prudkým změnám teplot, že to nikdo nepředpokládal. Od toho takové cesty jsou, aby se ověřila použitá technologie a odstranily nedostatky.

0/0
16.7.2015 12:55

P27a91v67e94l 32K69u63r75a56l 8884143772269

každé letadlo je vystaveno prudkým změnám teplot, dole je horko, nahoře zima... vzhledem k tomu že to věděli už piloti v první světové...

+1/0
17.7.2015 11:43

L40u26k94á93š 36K16m85e23n89t 5649487814900

Ono jedna věc je přeletět atlantik za pár hodin, v komfortním prostředí a zavazadly. A jiná věc je letět kolem světa s holym zadkem rok ...

+2/0
16.7.2015 8:58

J32a63n 78F90r87o52l18í72k 6886190855244

Němci stále staví nové fosilní ještěry.;-)

+2/0
16.7.2015 13:13
Foto

P50e56t50r 64P20r92o85c44h86á25z75k25a 3292656112134

Kdepak, vůbec ne.V oblasti spalovacích motorů rozhodně nebylo učiněno vše pro větší účinnost a v oblasti jaderné fúze už vůbec ne.Tam máme velké rezervy a velkou budoucnost.Jen je třeba aby se lidstvo zbavilo zbytečného strachu.Fotovoltaika ve spojením s baterií je slepá cesta.Na čas odloží řešení některých problémů, ale budoucnost nemá.

0/0
16.7.2015 19:11

P62e36t36r 28H22a40r47i10p95r64a11s61a68d 53H50a17j19i78č 8853590444587

Tak to si jako sluníčkář nemyslím. Spalovací motory jsou na hranici možností. Mám doma "motoráře", ví o čem mluví. Fyzikální zákony neoblafnete a Carnotův cyklus také ne. Cesta je k hybridům, kdy může motor běžet na optimální otáčky a zátěž. Tím se dá opravdu hodně ušetřit a ještě trochu posunout hranici k teoretické účinnosti, ale k tomu potřebujete baterie a elektrické soustrojí jako pohon, Výsledkem je hodně složitý systém - plug-in hybrid.

Pokud se týče jaderné fúze, je to horší než s baterkou. Už s tím zápolí přes padesát let a zatím není žádný použitelný výstup. Jenom se podařilo ověřit, že fúze fyzikálně funguje. Jsou tam tak velké technické problémy, žebude trvat ještě alespoň dalších padesát let, než se něco rozeběhne. Netvrdím, že se to nemůže hodit, ale momentálně mě nenapadá k čemu.

Hybridní OZE s baterií je slepá cesta, která ovládne trh s energiemi minimálně na 100, možná 1000 let. Muselo by se vynořit něco opravdu jednoduchého bezpečného a spolehlivého, aby to dokázalo vytlačit obnovitelné zdroje. Mají totiž přes všechny výhrady a nevýhody  jednu, dvě tězko překonatelné výhody. Mají palivo zadarmo a budou fungovat tak dlouho, jak dlouho bude svítit slunce.

0/0
16.7.2015 22:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.