Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podívejte se, proč má letadlo před odletem z letiště v podvozku špendlík

Hledali jsme odpověď na otázku, proč po přistání letadla trvá tak dlouho, než můžete vystoupit. Redakčním objektivem jsme pro vás sledovali hemžení při odbavení letadla na letišti v Ruzyni a objevili jsme při tom špendlík v předním podvozku letadla. Ukážeme vám, k čemu slouží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V63a49c44l26a57v 31V59a90v98r61a 3587254325177

To je jistě zajímavé, ale nevysvětluje to, proč 90% letů výhradně z Ruzyně je opožděno i o moc déle než o hodinu. Na přestupních letištích mi pak musí platit hotel, večeři, a snídani protože let do zámoří je jen jednou denně. Tedy NONSTOP a jiné náhradní lety přes nějaká další letiště, 0 zásadně neberu. Z Ruzyně jsem za posledních mnoho let neodletěl na čas ani jednou ani do FRA ani do AMS. Do jiných měst to bude obdobné. Létím do Evropy 30 let.

A času dost, takže aerolinky platí. Používají jedno letadélko mezi Prahou a FRA neb AMS a to při každém příletu nabírá během dne zpoždění. Snad se jim to vyplatí i když předem vědí že to nejde stihnout - vyklidit letadlo, uklidit, připravit na další let, a nechat nastoupit nové cestující - na čas.

Lufthansa se hodně pohoršila co jí pamatuju. Aeroklub (ČSA) už nelétá skoro nikam. Pamatuju ale její exkluzívní destinace po celém světě.

0/0
28.10.2015 17:50

V76a97c98l91a22v 23V13a11v50r49a 3537534455947

Létám do Evropy 30 let, omlouvám se za překlepy. Píšu česky na angl. klávesnici. Za opožděné lety nemůže letiště ale samozřejmě aerolinka.

0/0
28.10.2015 17:54

M64a81r27k17o 10L35u54c28i68n97a 8443509929166

Myslím že odbavování letadel a zavazadel probíhá fofrem.

Jednou při sledování vykládky kufrů na Ruzyni jsem z okénka letadla uviděl toto:

Borci přistavili rampu na zavazadla, první otevřel dveŕe nákladového prostoru přimo pode mnou, vlezl dovnitř a po chvíli štrachání vyjela po páse k přistaveným vozíkům jako první papírová krabice velikosti staré televize. Krabice byla popsána ze všech světových stran velkými červenými nápisy "FRAGILE" a "THIS SIDE UP"

Ten uvnitř nákladového prostoru potŕeboval zŕejmě pomoct a tak druhý borec se jal šplhat po protijedoucím páse nahoru k letadlu. Jenže proti němu jela ta velká, "křehká" krabice. Když byl před ní natáhl pořádně nohu že ji překročí. To se mu skoro povedlo až na to, že šlápl přímo do prostřed krabice. Z úhledného šestistěnu byl rázem rozviklaný mnohostěn. Potom vytáhl nohu z krabice a kráčel vzhůru dál pomáhat a chránit. Třetí borec dole pod pásem pak krabici trochu načechral aby dostala původní tvary a jelo se dál. Nebyl čas.

+1/0
26.10.2015 20:05

P76a54v63e19l 18O90d86r18a65z54i17l 6354739627970

Mně vyprávěl jeden Skot, jak pracoval na letišti u bagáže. První den byl pohoršen, jak tam s tím ostatní házej. Když zjistil, jak ho bolí nohy a ruce, když s tím slušně chodí, a že nestíhá normu, začal prý házet taky. Je to výhoda, při balení s tím počítám.

0/0
28.10.2015 0:40

O94t71o 14N84o63v35ý 7268441515259

a proč je přední kolo špendlíkem na stojánce zajištěno proti otočení?

0/−2
25.10.2015 18:58

J95a62r57o39m10i56r 70F30a96r33e94k 4842443447

Ale ono neni zajisteno proti otoceni, ono je odpojeno od hydraulickeho okruhu ovladani a tudiz se muze otacet volne.

+5/0
26.10.2015 9:43

T54o18m56á25š 72N98o73v61o91t29n73ý 4350408658387

Taky si trochu vrtnu: "Remove before flight" podle mě není "odstranit před letem" ( "to be removed before flight") ale příkaz "Odstraň(te) nebo vyjměte před letem".

+1/0
25.10.2015 16:52

J79i59ř19í 21S93o22u38č38e78k 5656967469159

To be removed by bylo česky spíš „budiž odstraněn před letem“. Tzn. trpný rod, ne infinitiv.

0/0
25.10.2015 21:13

M75a38t13ě19j 37Z69í40k55a 3788111719510

Remove je imperativ, nebol rozkazovací způsob...

0/0
25.10.2015 21:21

R50o43m70a38n 65K74o26r15e90c 9266732842728

Říkal jsem si, že tohle by mohlo zajímat všechny, kdo chtějí opravdu pochopit postupy kolem pushbacku. V angličtině, ale se všemi detaily a pravidly:

https://www.youtube.com/watch?v=SnPXq63shRo

0/0
25.10.2015 14:53
Foto

M50a31r26t78i76n 59F74a62l68t85ý62n 9261636974698

Škoda, že chybí foto štěňátek.

+1/0
25.10.2015 7:31

V34l82a11s57t47i69m52i77l 66H10n23í90k 6796402231587

Uzemnit znamená spojit se Zemí. Nebo alespoň s něčím, co za zem prohlásíme. "Uzemnit cisternu s letadlem" je nonsens. A pokud je snad celá soustava opravdu uzemněná, zajímalo by mě, jak.

+2/−5
25.10.2015 3:22
Foto

P64e27t45r 86J47a23n75o12v51s95k88ý 1818570172218

Nejste li elektrikar, tak to nepochopite, existuje i umela zem, tedy stejny potencial  na dvou rozdilnych dilech, tedy ano letadlo se spoji s autem a tim se vyrovna rozdilove napeti a zabrani se tim preskoku jiskry pri zasouvani hrdla hadice s palivem!

+11/0
25.10.2015 7:39

V11l75a56s79t17i25m25i47l 13H96n52í58k 6786622671937

Já vím, proč se to dělá a jak to funguje. Mě se nelíbí ta formulace.

Napsal bych, že se letadlo spojí s cisternou, aby měly stejný potenciál, a nepletu do toho zem. Ani tu umělou, protože obě ty věci jsou si vcelku rovnocenné. Ale i kdybych prohlásil cisternu nebo letadlo za zem, tak tam bude předložka "na" a ne "s".

+1/−5
25.10.2015 9:02

O31n54d36r97e98j 27K21u31r21c 9176982165508

Na tom letadle je v daném místě napsáno "GROUND HERE". Formulace je naprosto správná :-)

+2/0
25.10.2015 9:57

V80l69a30s59t88i22m24i33l 60H16n42í49k 6786422881947

V tom případě je to ještě divnější. Podle článku máme propojené dvě mašiny, odizolované od Země pneumatikami, a pořád hrozí, že přeskočí jiskra statické elektřiny proti Zemi.

 Když se podíváte na video inspekce VN vedení, taky řeknete, že se helikoptéra uzemnila s vedením VN napětí? To je přece brept.

https://www.youtube.com/watch?v=9tzga6qAaBA

0/0
25.10.2015 13:52

R63o96m48a82n 11K66o37r30e19c 9226822642348

Chápu, že se tu vozíte čistě po terminologii, ale berte to tak, že spousta výrazů se přebírá z angličtiny, kde se vedle termínu "bonding" (protože ano, fakticky se to většinou neuzemňuje) používá "grounding", nebo i "earthing" minimálně stejně často. Při plnění ze statických tanků pak o zemění jde, protože ty samozřejmě jsou uzeměny. Uzemnit lze i plnící vozidlo, ale nedělá se to. Mám za to, že si to může kapitán, nebo společnost vyžádat, ale jistý si nejsem.

0/0
25.10.2015 15:13

V68l10a26s18t95i32m36i32l 98H89n50í53k 6706692471927

O.K. , to všechno beru. Ale slovní spojení "uzemnit něco s něčím" jsem uzřel poprvé v životě, a to mám za sebou FEL ČVUT. Ale možná, že se v terminologii mezitím vynořilo. Asi jako "být rád za něco", to se za mého mládí taky neříkalo.:-P

  Zní mi to jako "ukřižovat někoho s šibenicí" :-)

0/0
26.10.2015 11:38
Foto

D57a29n84i31e36l 56K20o59č32i48c23a 4425108496752

Obdivuji vás jak po tak silném dvojitém stěru dokážete reagovat.

0/0
25.10.2015 18:34

V38l58a98s91t16i26m40i81l 19H62n71í64k 6176972381407

Zatím jsem žádný stěr nezaznamenal. Zatím to bylo já o voze a ostatní o koze.

+1/0
26.10.2015 11:15

O95n88d36r60e91j 97K43u96r21c 9896652845578

Letadla mají vodivé pneumatiky.. Letadlo samo o sobě je zem.

0/0
26.10.2015 6:36

V19l92a32s58t23i22m93i71l 77H41n75í27k 6466742681637

To slyším poprvé. To by chtělo nějaký odkaz.

0/0
26.10.2015 11:08

J91a12r61o92s18l26a53v 72M88i83n40á25ř 4113791253608

Jak je to přesně s vodivostí leteckých pneu nevím, pouze přidávám do diskuse:

1) pdf-soubor na odkazu:

http://diskuse.elektrika.cz/index.php?action=dlattach;topic=26217.0;attach=20046

Kde na str.11 bod 2.5 - Kontakt pneumatik se zemí při přistání obecně postačuje k tomu, aby nastal výbojzbytkového náboje letadla.

2)dále na:

http://planetacestovani.cz/plneni-paliva-do-letadla/

zde ostavec - Doplnění paliva letadel

Aby se vyrovnaly elektrické potenciály obou těles, je vodivě propojeno plnící vozidlo s letadlem. Kabel pro vodivé propojení je vždy připojen k určenému místu na letadle (obvykle na podvozku). Uzemnění není během tankování letadla nutné, kromě případů, kdy na něm trvá letecká společnost nebo místní úřady.

0/0
27.10.2015 8:21

T54o34m10a68s 49K15o92u85b44a 4680280562591

Oceňuji vaši snahu přiblížit tuhle problematiku veřejnosti, ale nezaměňujte výfuk pomocné jednotky - APU, za výstup ventilačního systému letadla, který jste vyfotili. APU je malý proudový motor a k jeho výstupu bych se fakt nešel ochladit a navíc je přesně na stejném místě jako u Boeingů ;-)

+4/0
25.10.2015 0:35

K43a54r32e73l 42H29o86r13á90k 2488929493583

Než tohle všechno absolvovat, to raději pojedu vlakem. A ještě ušetřím přírodu.

+1/−9
24.10.2015 18:42

J69a38r80o78s69l96a25v 25Č71e21r74n10ý 6238854199758

no, to neni spatny napad, ja byl na dovoleny na Kypru a samozrejme jako trouba letadlem, ten vlak me nenapadl, tak priste.....

+22/0
24.10.2015 19:58

K58a49r96e95l 22N54o38v17o50t67n60y 2381575629850

Presne tak, neni nad cestovani na jiny kontinent vlakem.

+4/0
24.10.2015 20:51

T17o28m90á44š 64V14e65s98e30l40ý 5445708420569

no, a vlastně proč ne?

http://cestovani.idnes.cz/po-transsibirske-magistrale-na-vlastni-kuzi-f31-/kolem-sveta.aspx?c=A051118_153626_igsvet_tom

0/0
26.10.2015 13:18

T73o29m42á77š 36T42a98t94í53č45e24k 5100732370118

Jojo, to máš recht. Vlak je energeticky nejúčinnější atd. Nedá se ale rozumně použít všude, kromě toho ta moderní aviatická technika taky už není takový plýtvání jak zastara.

Su strašně nas...štvané, že si dneska nemůžu koupit jízdenku na vlak do Lisabonu, protože ty národní provozovatelé už na takových vzdálenostech nespolupracují. Dřív to problém nebyl - človělk šel v Brně na rolu, kópil lupeň a jel. Dnes si cestu musí poskládat na internetu a zaplatit po částech - levně to nevyjde, protože pro hodně vlaků na západ od Němeclka neplatí inkarta. Takže raděj vesele zajedu do Práglu, absolvuju tu nejhorší část cesty z hl.nádru na letiště - a necelý tři hodiny potom vystupuju v Portele, kde, na rozdíl od Práglu, můžu nasednout na metro. :-)

+5/0
24.10.2015 21:06

P46a86v67e18l 35D67o80m32b50r53o71v92s49k76ý 1640770832946

V závěrečné statistice ještě chybí počet ztracených (resp. ukradených) zavazadel.

+2/−8
24.10.2015 14:33

T59o75m48á27š 60K30n30a85i22f74l 6543300637390

Ty to nemas v hlave v poradku, vid?

+6/−2
24.10.2015 14:42

P37e96t82r 53H76o62f17m88a92n95n 6919334645480

Prima. Ted jeste aby chlapi od handlingu vysvetlili, proc musim kufr tak prumerne 4x do roka reklamovat...

+14/0
24.10.2015 13:12

Z58b27y87n67ě40k 14J23a60n61d29a 7353462865481

Fotografie č. 15?

0/0
25.10.2015 10:30

M55a16r77t30i89n 41C64e52r92v21e11n31y 2873708826528

U tehle malych letadel, kde nejsou kontejnery je holt riziko poskozeni vetsi.

0/0
26.10.2015 14:59

P35e37t64r 81J37u93s85t 3866881583261

Super článek. Dekuji

+11/0
24.10.2015 12:11

Z75d44e62n27ě39k 74V67a43l85e28n70t42a 3335820168344

To je skvělé vědět, že s námi cestujícími převážejí i radioaktivní srač..., 

Hlavně že před odletem u odbavování buzerují kvůli půllitrovce čisté vody ;-D ...  to jsou schopni svlíknou i člověka do naha ;-D

+7/−33
24.10.2015 11:46

M76i66c19h26a52l 77S19e93m97r81á15d 3212616307909

Ach jo... nevím jestli jste tak hloupý, nebo to měl být vtip... je přece rozdíl mezi tekutými komponentami případné bomby "na palubě" a v mnoha ochranných obalech uloženým pár gramům radioaktivního materiálu v cargu... mimochodem ten materiál může být třeba pro lékařské účely...

+24/−1
24.10.2015 12:27

M40i40l25a87n 17Č39e92r70n55ý 5293369959332

Je tak hloupý a měl to být vtip.;-)

0/0
24.10.2015 13:46

R63o93b41i97n 30Ž69i19ž29k79a 2418724976346

Neviděl bych to ani tak na kritiku přepravy radioaktivního materiálu jako spíš na fakt, že vás sice na palubu nepustí s půllitrovkou, ale pět 100ml lahviček je v pohodě:-)

+4/0
25.10.2015 0:20

R68o28m57a68n 55K81o65r37e39c 9116182932978

To samozřejmě hned v několika ohledech není pravda.

1) Jestliže těch pět lahviček ponesete skrze kontrolu, tedy zvenčí, pak je musíte být schopen nacpat do standardního igelitového sáčku, jinak vám je je vyhodí. Sáček má sice objem 1 litru, ale jednotlivé nádobky max. 100ml. Má to svůj smysl.

2) Cokoli, co získáte za kontrolou, si samozřejmě do letadla vzít smíte. Záměrně říkám "získáte", protože si to můžete koupit, nebo třeba natankovat prázdnou dvoulitrovou nádobu z fontánky, nebo na toaletě.

A i tohle všechno se samozřejmě zásadně liší od nákladu, který byl naložen do zavazadlového prostoru. Jistě chápete proč. Mezi námi - ono není úplně jednoduché, poslat i tímto způsobem letadlem nebezpečný náklad, jak se přesvědčili například i lidé, kteří zkoušeli poslat větší množství parfémů, což je nebezpečná látka...

0/0
25.10.2015 0:54

R94o62b96i26n 80Ž85i39ž14k49a 2168894916206

Já si myslím, že většinou textu nereagujete na můj příspěvek. 

Co se týče toho, kolik těch lahviček se skutečně vejde do onoho pytlíku, nemám problém ustoupit - a v případě plánu teroristického útoku využít komplice, se kterým to pak vyřešíme na hajzlících "uvnitř", kdy mi to vše předá a já to můžu (třeba) slít do koupené půllitrovky, z které předtím vyleju kolu za tři éčka.

Jinými slovy absolutně bez problémů dostanu za kontrolu půllitrovku tekutiny, kterou jsem tam chtěl dostat a nesmyslný zákaz donést tam tu půllitrovku rovnou mě rozhodně nezastaví. 

Pokud nějaký senzor někde odhalí nebezpečnost té látky, pak jde o jiné opatření, než je ten 100ml limit, který tímto opět nemá smysl. (A čistě spekulativně: Větší množství by mělo jít odhalit snadněji.. :-)) 

Shrnuto a podtrženo, půllitrový limit je z hlediska bezpečnosti stále nesmyslný.

+2/0
25.10.2015 20:31
Foto

P70a59v98e51l 89P81o70d73e22š85v73a 5549407959

"Pin" není jen špendlík, ale i čep, což je tento případ.

+14/0
24.10.2015 11:15

T33o91m33á14š 32T74a35t34í27č44e56k 5270482380248

Dokážu si představit, jak ti rampáci tomu ve své hantýrce fakt říkají špendlík.

+3/0
24.10.2015 11:31

Z17d62e64n89ě54k 66T78r12u65t14n25o33v19s81k75ý 7323703506880

pak můžou být rádi že tomu v hantýrce říkají jen špendlík.. a nemají u toho ještě třeba "černý".. jinak by je zase někdo obvinil z rasizmu.. :/

0/−4
24.10.2015 13:09

F15r22a26n12t67i26š84e46k 42L63o93s 2720433412596

Spíš bych řekl "pin" je to kratší a technické výrazy z cizích řečí se obvykle přebírají

+1/0
24.10.2015 16:31

T15o33m18á63š 84T39a54t88í66č98e16k 5510262510518

Tak to už je otázka do pranice, resp. přímo na Rosťu: přeložil si ten "pin" ad libidum jako špendlík, nebo ten libozvučný a humorný český výraz slyšel u rampáků? - Mě jako lingvistu to zajímá opravdu. :-)

+2/0
24.10.2015 20:37

O21n84d75r59e32j 11K90u60r95c 9726682305468

Pinům se v letectví opravdu říká "špendlíky" :-).

+1/0
25.10.2015 10:00

J48a70n 41D81u90d58e76k 2510242177643

Technet zase dokazuje, že je o level výše než ostatní části Idnes. Řekněte lidem z Revue ať vám hlavně tím českým Kenem nekazí reputaci.

+30/0
24.10.2015 10:56

M59i60c32h59a12l 61S73e68m93r89á52d 3192956837199

Klid, běžný čtenář technetu rozliší mezi jednotlivými sekcemi ;-)

Myslím, že daleko horší než revue (kde člověk odpad čeká z podstaty rubriky) je horší zpravodajská sekce...

+9/0
24.10.2015 12:29

M57i24c72h21a89l 25S19e17m50r94á67d 3342606667739

fuj, příště si to po sobě přečtu než to odešlu...

+3/0
24.10.2015 12:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.