Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podívejte se, proč má letadlo před odletem z letiště v podvozku špendlík

Hledali jsme odpověď na otázku, proč po přistání letadla trvá tak dlouho, než můžete vystoupit. Redakčním objektivem jsme pro vás sledovali hemžení při odbavení letadla na letišti v Ruzyni a objevili jsme při tom špendlík v předním podvozku letadla. Ukážeme vám, k čemu slouží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V82a89c94l25a21v 21V11a63v36r41a 3137514565257

To je jistě zajímavé, ale nevysvětluje to, proč 90% letů výhradně z Ruzyně je opožděno i o moc déle než o hodinu. Na přestupních letištích mi pak musí platit hotel, večeři, a snídani protože let do zámoří je jen jednou denně. Tedy NONSTOP a jiné náhradní lety přes nějaká další letiště, 0 zásadně neberu. Z Ruzyně jsem za posledních mnoho let neodletěl na čas ani jednou ani do FRA ani do AMS. Do jiných měst to bude obdobné. Létím do Evropy 30 let.

A času dost, takže aerolinky platí. Používají jedno letadélko mezi Prahou a FRA neb AMS a to při každém příletu nabírá během dne zpoždění. Snad se jim to vyplatí i když předem vědí že to nejde stihnout - vyklidit letadlo, uklidit, připravit na další let, a nechat nastoupit nové cestující - na čas.

Lufthansa se hodně pohoršila co jí pamatuju. Aeroklub (ČSA) už nelétá skoro nikam. Pamatuju ale její exkluzívní destinace po celém světě.

0/0
28.10.2015 17:50

V57a19c94l45a31v 63V94a74v50r22a 3567424315127

Létám do Evropy 30 let, omlouvám se za překlepy. Píšu česky na angl. klávesnici. Za opožděné lety nemůže letiště ale samozřejmě aerolinka.

0/0
28.10.2015 17:54

M96a81r45k23o 36L35u88c76i82n42a 8113699289566

Myslím že odbavování letadel a zavazadel probíhá fofrem.

Jednou při sledování vykládky kufrů na Ruzyni jsem z okénka letadla uviděl toto:

Borci přistavili rampu na zavazadla, první otevřel dveŕe nákladového prostoru přimo pode mnou, vlezl dovnitř a po chvíli štrachání vyjela po páse k přistaveným vozíkům jako první papírová krabice velikosti staré televize. Krabice byla popsána ze všech světových stran velkými červenými nápisy "FRAGILE" a "THIS SIDE UP"

Ten uvnitř nákladového prostoru potŕeboval zŕejmě pomoct a tak druhý borec se jal šplhat po protijedoucím páse nahoru k letadlu. Jenže proti němu jela ta velká, "křehká" krabice. Když byl před ní natáhl pořádně nohu že ji překročí. To se mu skoro povedlo až na to, že šlápl přímo do prostřed krabice. Z úhledného šestistěnu byl rázem rozviklaný mnohostěn. Potom vytáhl nohu z krabice a kráčel vzhůru dál pomáhat a chránit. Třetí borec dole pod pásem pak krabici trochu načechral aby dostala původní tvary a jelo se dál. Nebyl čas.

+1/0
26.10.2015 20:05

P25a71v73e26l 76O12d22r96a95z18i17l 6624809177480

Mně vyprávěl jeden Skot, jak pracoval na letišti u bagáže. První den byl pohoršen, jak tam s tím ostatní házej. Když zjistil, jak ho bolí nohy a ruce, když s tím slušně chodí, a že nestíhá normu, začal prý házet taky. Je to výhoda, při balení s tím počítám.

0/0
28.10.2015 0:40

O81t68o 77N88o97v66ý 7548941895259

a proč je přední kolo špendlíkem na stojánce zajištěno proti otočení?

0/−2
25.10.2015 18:58

J31a35r80o35m61i44r 60F44a47r59e77k 4482393657

Ale ono neni zajisteno proti otoceni, ono je odpojeno od hydraulickeho okruhu ovladani a tudiz se muze otacet volne.

+5/0
26.10.2015 9:43

T29o88m98á85š 36N15o72v53o81t37n11ý 4730328808307

Taky si trochu vrtnu: "Remove before flight" podle mě není "odstranit před letem" ( "to be removed before flight") ale příkaz "Odstraň(te) nebo vyjměte před letem".

+1/0
25.10.2015 16:52

J89i70ř76í 82S11o54u75č41e70k 5436737559279

To be removed by bylo česky spíš „budiž odstraněn před letem“. Tzn. trpný rod, ne infinitiv.

0/0
25.10.2015 21:13

M43a56t70ě42j 38Z22í69k18a 3668671689830

Remove je imperativ, nebol rozkazovací způsob...

0/0
25.10.2015 21:21

R51o76m53a53n 34K86o22r79e24c 9576882112648

Říkal jsem si, že tohle by mohlo zajímat všechny, kdo chtějí opravdu pochopit postupy kolem pushbacku. V angličtině, ale se všemi detaily a pravidly:

https://www.youtube.com/watch?v=SnPXq63shRo

0/0
25.10.2015 14:53
Foto

M38a20r52t57i37n 51F62a58l54t20ý35n 9661676454198

Škoda, že chybí foto štěňátek.

+1/0
25.10.2015 7:31

V20l21a32s12t17i98m58i77l 32H86n46í55k 6606742131847

Uzemnit znamená spojit se Zemí. Nebo alespoň s něčím, co za zem prohlásíme. "Uzemnit cisternu s letadlem" je nonsens. A pokud je snad celá soustava opravdu uzemněná, zajímalo by mě, jak.

+2/−5
25.10.2015 3:22
Foto

P66e68t76r 10J11a27n60o38v25s16k34ý 1958660282868

Nejste li elektrikar, tak to nepochopite, existuje i umela zem, tedy stejny potencial  na dvou rozdilnych dilech, tedy ano letadlo se spoji s autem a tim se vyrovna rozdilove napeti a zabrani se tim preskoku jiskry pri zasouvani hrdla hadice s palivem!

+11/0
25.10.2015 7:39

V66l51a12s69t12i35m86i93l 65H78n42í30k 6696902951117

Já vím, proč se to dělá a jak to funguje. Mě se nelíbí ta formulace.

Napsal bych, že se letadlo spojí s cisternou, aby měly stejný potenciál, a nepletu do toho zem. Ani tu umělou, protože obě ty věci jsou si vcelku rovnocenné. Ale i kdybych prohlásil cisternu nebo letadlo za zem, tak tam bude předložka "na" a ne "s".

+1/−5
25.10.2015 9:02

O82n51d35r67e96j 89K45u18r92c 9606922855118

Na tom letadle je v daném místě napsáno "GROUND HERE". Formulace je naprosto správná :-)

+2/0
25.10.2015 9:57

V73l61a20s13t10i78m14i58l 15H10n59í79k 6746212301687

V tom případě je to ještě divnější. Podle článku máme propojené dvě mašiny, odizolované od Země pneumatikami, a pořád hrozí, že přeskočí jiskra statické elektřiny proti Zemi.

 Když se podíváte na video inspekce VN vedení, taky řeknete, že se helikoptéra uzemnila s vedením VN napětí? To je přece brept.

https://www.youtube.com/watch?v=9tzga6qAaBA

0/0
25.10.2015 13:52

R95o89m47a29n 15K51o54r41e59c 9886752162938

Chápu, že se tu vozíte čistě po terminologii, ale berte to tak, že spousta výrazů se přebírá z angličtiny, kde se vedle termínu "bonding" (protože ano, fakticky se to většinou neuzemňuje) používá "grounding", nebo i "earthing" minimálně stejně často. Při plnění ze statických tanků pak o zemění jde, protože ty samozřejmě jsou uzeměny. Uzemnit lze i plnící vozidlo, ale nedělá se to. Mám za to, že si to může kapitán, nebo společnost vyžádat, ale jistý si nejsem.

0/0
25.10.2015 15:13

V76l51a41s10t92i91m27i31l 26H69n21í90k 6516772501747

O.K. , to všechno beru. Ale slovní spojení "uzemnit něco s něčím" jsem uzřel poprvé v životě, a to mám za sebou FEL ČVUT. Ale možná, že se v terminologii mezitím vynořilo. Asi jako "být rád za něco", to se za mého mládí taky neříkalo.:-P

  Zní mi to jako "ukřižovat někoho s šibenicí" :-)

0/0
26.10.2015 11:38
Foto

D86a32n78i24e48l 95K69o54č65i94c32a 4175788536212

Obdivuji vás jak po tak silném dvojitém stěru dokážete reagovat.

0/0
25.10.2015 18:34

V13l96a63s37t57i27m79i81l 28H13n46í78k 6296352381627

Zatím jsem žádný stěr nezaznamenal. Zatím to bylo já o voze a ostatní o koze.

+1/0
26.10.2015 11:15

O72n14d65r72e65j 96K90u54r80c 9816852435968

Letadla mají vodivé pneumatiky.. Letadlo samo o sobě je zem.

0/0
26.10.2015 6:36

V69l20a52s72t57i18m92i87l 49H91n56í17k 6506592211127

To slyším poprvé. To by chtělo nějaký odkaz.

0/0
26.10.2015 11:08

J26a49r28o37s42l58a12v 22M79i54n16á16ř 4183561753418

Jak je to přesně s vodivostí leteckých pneu nevím, pouze přidávám do diskuse:

1) pdf-soubor na odkazu:

http://diskuse.elektrika.cz/index.php?action=dlattach;topic=26217.0;attach=20046

Kde na str.11 bod 2.5 - Kontakt pneumatik se zemí při přistání obecně postačuje k tomu, aby nastal výbojzbytkového náboje letadla.

2)dále na:

http://planetacestovani.cz/plneni-paliva-do-letadla/

zde ostavec - Doplnění paliva letadel

Aby se vyrovnaly elektrické potenciály obou těles, je vodivě propojeno plnící vozidlo s letadlem. Kabel pro vodivé propojení je vždy připojen k určenému místu na letadle (obvykle na podvozku). Uzemnění není během tankování letadla nutné, kromě případů, kdy na něm trvá letecká společnost nebo místní úřady.

0/0
27.10.2015 8:21

T45o83m58a92s 93K16o70u27b44a 4730320212191

Oceňuji vaši snahu přiblížit tuhle problematiku veřejnosti, ale nezaměňujte výfuk pomocné jednotky - APU, za výstup ventilačního systému letadla, který jste vyfotili. APU je malý proudový motor a k jeho výstupu bych se fakt nešel ochladit a navíc je přesně na stejném místě jako u Boeingů ;-)

+4/0
25.10.2015 0:35

K64a25r46e78l 52H63o41r66á16k 2638209173393

Než tohle všechno absolvovat, to raději pojedu vlakem. A ještě ušetřím přírodu.

+1/−9
24.10.2015 18:42

J91a13r12o86s78l92a25v 25Č71e65r11n28ý 6178204779118

no, to neni spatny napad, ja byl na dovoleny na Kypru a samozrejme jako trouba letadlem, ten vlak me nenapadl, tak priste.....

+22/0
24.10.2015 19:58

K67a35r89e13l 25N39o68v36o65t92n44y 2731395309470

Presne tak, neni nad cestovani na jiny kontinent vlakem.

+4/0
24.10.2015 20:51

T84o64m23á67š 25V57e94s39e95l93ý 5925598440609

no, a vlastně proč ne?

http://cestovani.idnes.cz/po-transsibirske-magistrale-na-vlastni-kuzi-f31-/kolem-sveta.aspx?c=A051118_153626_igsvet_tom

0/0
26.10.2015 13:18

T44o53m62á65š 23T94a83t26í35č76e73k 5420592230108

Jojo, to máš recht. Vlak je energeticky nejúčinnější atd. Nedá se ale rozumně použít všude, kromě toho ta moderní aviatická technika taky už není takový plýtvání jak zastara.

Su strašně nas...štvané, že si dneska nemůžu koupit jízdenku na vlak do Lisabonu, protože ty národní provozovatelé už na takových vzdálenostech nespolupracují. Dřív to problém nebyl - človělk šel v Brně na rolu, kópil lupeň a jel. Dnes si cestu musí poskládat na internetu a zaplatit po částech - levně to nevyjde, protože pro hodně vlaků na západ od Němeclka neplatí inkarta. Takže raděj vesele zajedu do Práglu, absolvuju tu nejhorší část cesty z hl.nádru na letiště - a necelý tři hodiny potom vystupuju v Portele, kde, na rozdíl od Práglu, můžu nasednout na metro. :-)

+5/0
24.10.2015 21:06

P80a50v42e45l 62D43o52m95b20r84o45v72s95k93ý 1190310782346

V závěrečné statistice ještě chybí počet ztracených (resp. ukradených) zavazadel.

+2/−8
24.10.2015 14:33

T30o48m80á18š 26K34n62a67i38f45l 6923810967800

Ty to nemas v hlave v poradku, vid?

+6/−2
24.10.2015 14:42

P39e24t52r 60H23o80f27m91a56n52n 6799764325870

Prima. Ted jeste aby chlapi od handlingu vysvetlili, proc musim kufr tak prumerne 4x do roka reklamovat...

+14/0
24.10.2015 13:12

Z32b26y55n93ě18k 83J92a60n10d41a 7253202105741

Fotografie č. 15?

0/0
25.10.2015 10:30

M24a59r26t12i48n 90C65e79r65v69e64n52y 2573388916388

U tehle malych letadel, kde nejsou kontejnery je holt riziko poskozeni vetsi.

0/0
26.10.2015 14:59

P37e48t11r 73J45u22s89t 3986731223871

Super článek. Dekuji

+11/0
24.10.2015 12:11

Z78d24e20n44ě13k 80V51a76l95e36n76t38a 3415320528594

To je skvělé vědět, že s námi cestujícími převážejí i radioaktivní srač..., 

Hlavně že před odletem u odbavování buzerují kvůli půllitrovce čisté vody ;-D ...  to jsou schopni svlíknou i člověka do naha ;-D

+7/−33
24.10.2015 11:46

M84i38c64h35a63l 67S71e14m76r18á35d 3392126697279

Ach jo... nevím jestli jste tak hloupý, nebo to měl být vtip... je přece rozdíl mezi tekutými komponentami případné bomby "na palubě" a v mnoha ochranných obalech uloženým pár gramům radioaktivního materiálu v cargu... mimochodem ten materiál může být třeba pro lékařské účely...

+24/−1
24.10.2015 12:27

M38i35l12a86n 65Č55e35r61n70ý 5163609949122

Je tak hloupý a měl to být vtip.;-)

0/0
24.10.2015 13:46

R60o19b69i51n 92Ž61i15ž69k18a 2858344206516

Neviděl bych to ani tak na kritiku přepravy radioaktivního materiálu jako spíš na fakt, že vás sice na palubu nepustí s půllitrovkou, ale pět 100ml lahviček je v pohodě:-)

+4/0
25.10.2015 0:20

R16o66m93a55n 22K74o36r19e48c 9136382442858

To samozřejmě hned v několika ohledech není pravda.

1) Jestliže těch pět lahviček ponesete skrze kontrolu, tedy zvenčí, pak je musíte být schopen nacpat do standardního igelitového sáčku, jinak vám je je vyhodí. Sáček má sice objem 1 litru, ale jednotlivé nádobky max. 100ml. Má to svůj smysl.

2) Cokoli, co získáte za kontrolou, si samozřejmě do letadla vzít smíte. Záměrně říkám "získáte", protože si to můžete koupit, nebo třeba natankovat prázdnou dvoulitrovou nádobu z fontánky, nebo na toaletě.

A i tohle všechno se samozřejmě zásadně liší od nákladu, který byl naložen do zavazadlového prostoru. Jistě chápete proč. Mezi námi - ono není úplně jednoduché, poslat i tímto způsobem letadlem nebezpečný náklad, jak se přesvědčili například i lidé, kteří zkoušeli poslat větší množství parfémů, což je nebezpečná látka...

0/0
25.10.2015 0:54

R14o59b76i92n 29Ž13i71ž69k52a 2678484826466

Já si myslím, že většinou textu nereagujete na můj příspěvek. 

Co se týče toho, kolik těch lahviček se skutečně vejde do onoho pytlíku, nemám problém ustoupit - a v případě plánu teroristického útoku využít komplice, se kterým to pak vyřešíme na hajzlících "uvnitř", kdy mi to vše předá a já to můžu (třeba) slít do koupené půllitrovky, z které předtím vyleju kolu za tři éčka.

Jinými slovy absolutně bez problémů dostanu za kontrolu půllitrovku tekutiny, kterou jsem tam chtěl dostat a nesmyslný zákaz donést tam tu půllitrovku rovnou mě rozhodně nezastaví. 

Pokud nějaký senzor někde odhalí nebezpečnost té látky, pak jde o jiné opatření, než je ten 100ml limit, který tímto opět nemá smysl. (A čistě spekulativně: Větší množství by mělo jít odhalit snadněji.. :-)) 

Shrnuto a podtrženo, půllitrový limit je z hlediska bezpečnosti stále nesmyslný.

+2/0
25.10.2015 20:31
Foto

P49a63v56e29l 49P77o75d23e48š67v67a 5259937859

"Pin" není jen špendlík, ale i čep, což je tento případ.

+14/0
24.10.2015 11:15

T68o92m22á16š 41T16a16t57í54č92e24k 5650302470818

Dokážu si představit, jak ti rampáci tomu ve své hantýrce fakt říkají špendlík.

+3/0
24.10.2015 11:31

Z63d98e54n71ě75k 34T71r61u28t62n59o68v72s64k91ý 7183773356260

pak můžou být rádi že tomu v hantýrce říkají jen špendlík.. a nemají u toho ještě třeba "černý".. jinak by je zase někdo obvinil z rasizmu.. :/

0/−4
24.10.2015 13:09

F13r76a40n61t17i75š39e90k 19L62o14s 2820563382406

Spíš bych řekl "pin" je to kratší a technické výrazy z cizích řečí se obvykle přebírají

+1/0
24.10.2015 16:31

T84o68m22á53š 27T60a95t40í92č52e80k 5470422920628

Tak to už je otázka do pranice, resp. přímo na Rosťu: přeložil si ten "pin" ad libidum jako špendlík, nebo ten libozvučný a humorný český výraz slyšel u rampáků? - Mě jako lingvistu to zajímá opravdu. :-)

+2/0
24.10.2015 20:37

O83n46d40r13e43j 15K32u46r47c 9946452435628

Pinům se v letectví opravdu říká "špendlíky" :-).

+1/0
25.10.2015 10:00

J97a23n 79D12u40d42e79k 2330952347173

Technet zase dokazuje, že je o level výše než ostatní části Idnes. Řekněte lidem z Revue ať vám hlavně tím českým Kenem nekazí reputaci.

+30/0
24.10.2015 10:56

M17i45c46h18a35l 38S96e97m55r77á67d 3522526937349

Klid, běžný čtenář technetu rozliší mezi jednotlivými sekcemi ;-)

Myslím, že daleko horší než revue (kde člověk odpad čeká z podstaty rubriky) je horší zpravodajská sekce...

+9/0
24.10.2015 12:29

M61i31c73h57a81l 27S42e41m79r72á77d 3172986237399

fuj, příště si to po sobě přečtu než to odešlu...

+3/0
24.10.2015 12:30







Najdete na iDNES.cz