Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Český unikát. Projeďte se Prahou v přímém přenosu z mazací tramvaje

Nejkrásnější pohled na svět je prý ten ze hřbetu koně. Až uvidíte náš přímý přenos ze speciální mazací tramvaje, možná si řeknete, že i „železný oř“ má něco do sebe. Uvidíte Prahu z perspektivy, kterou neznáte, a v časech a podobách, v jakých jste ji ještě neviděli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J96o49s72e56f 38K75a57r87f84í47k 7172325116440

Stejně nechápu, proč po Praze nejezdí VŮBEC Trolebusy. Stačí natáhnout dráty (stejně jako pro tramvaj) a není potřeba čutat koleje, které se stejně furt opravují...

Jistě, jsou místa, kde má tramvaj svoje výhody, ale jinak je lepší trolejbus. Nedělá kravál, umí se vhnout překážce...

+1/−1
22.9.2015 10:21

M62i57r79o37s49l12a52v 45Z15i39k24m68u63n22d 7549243934603

Jenže k těm drátům ještě potřebujete trakční měnírnu a k trakční měnírně přivést VN 22 kV ... a pak taky technické zázemí, tj. vozovnu a vytvořit "ucelenou" trolejbusovou síť. Přitom ty trolejbusy by našly své uplatnění zejména na rozsáhlých sídlištích v návaznosti na Metro nebo TRAM.

0/0
11.10.2015 12:39

M31a72r73e30k 72C89h65v79o31s15t61e70k 3132382546793

T3

0/0
19.9.2015 13:50

M10a16r16e45k 92C46h25v68o98s70t13e92k 3702282736253

http://www.lidovky.cz/ctyri-kuriozni-kardeze-ktere-se-staly-v-cesku-za-poslednich-20-let-phx-/zpravy-domov.aspx?c=A120508_120153_ln_domov_jkz

 Jen tak.:-)

0/0
19.9.2015 13:26

M82a93r77e86k 49C12h35v17o63s29t38e62k 3792342176183

No, takže pěkně od podlahy. Myslím si, že brousící tramvaj v majetku Dopravního podniku Ostrava, má lukrativnější minulost. Už jen proto, že konstruktér si vlastní rukou sáhl na život. Použil francouzské technologie takovým způsobem, že se ani nezajiskřilo. Jinak článek za půl roku podruhé, je vážně na lupu. R^

0/0
19.9.2015 7:31

T16o91m18á26š 68T24a59t24í65č37e36k 5360732950808

1) Mohli jste víc napsat o tom mazivu, na jaké bázi je, jak to udělali, že nepředstavuje významné zhoršení brždění...

2) Mohli jste napsat pod obr. 3 jméno té šťabajzny.

+3/0
18.9.2015 16:24
Foto

M60i11r68o10s84l63a38v 96O15r38t 2292955898204

Že nejkrásnější pohled je ze hřbetu koně může tvrdit jen někdo, kdo nikdy neležel v posteli. :) :p

+9/0
17.9.2015 21:17

M18i15c78h41a50l 22M45a20l65á19t 6896852600270

Konečně je tady i odborně vypadající článek.

Do úplné odbornosti mu schází ještě několik fotek nebo obrázků, které by nám daly nějakou představu o tom, co se v článku píše. třeba mazací trysky, nebo co si máme představit pod pojmem "temeno hlavy kolejnice" apod.

Jinak dobrý.

+1/0
17.9.2015 21:02

M35i51c20h50a36l 91M12a87l82á53t 6566172460910

Pardon, nějaké obrázky už tam jsou.

0/0
17.9.2015 22:00

R33a61d40e26k 54F84o46l41p46r25e65c90h11t

Doplnil jsem to na základě Vaši připomínky, viz. vysvětlení níže, tady jsem si toho nevšim

0/0
17.9.2015 22:17

T28o59m55á64š 73T97a29t16í28č76e11k 5690482980668

Hm, očekával bych od čtenáře Technetu, že mu stačí krátké zamyšlení - pokud se s tím pojmem ještě nesetkal, aby mu docvaklo, co je "temeno kolejnice". ;-)

+1/0
18.9.2015 16:20

P78a85v39e62l 39D90o63m57b71r96o62v98s86k18ý 1950340142946

Zajímalo by mně, kolik těch mazacích prostředků se vsákne do země pod kolejemi a tím znečistí třeba i spodní vody. Říká se,že milion litrů vody zničí 1 litr oleje.A ty tramvajové kolejnice (a výhybky) se mastí o 106.

0/−8
17.9.2015 20:24

J55i85ř32í 91K52r38e56j89č37í58k 2637208194366

Myslíš ty biologicky odbouratelné mazací prostředky ?

+7/0
17.9.2015 22:11

P18e45t70r 97S26u97c22h24ý 1888969264726

Litr oleje zničí milion litrů vody? ;-D Nedokážu si to moc představit, navíc když olej zůstává na hladině - to nás učili už na ŽŠ.

+1/0
25.10.2015 14:46

J20a49k57u19b 65P77l23e61v51a 9735626836403

Nechápu, proč je tady každý týden nový článek o této tramvaji. Ano je to unikát, ale nemusí se o tom psát pořád.

0/−7
17.9.2015 19:44

J53i39ř47í 48S35o11j80k69a 5148442761978

pane bože to je fakt český unikát dát kameru proti směru jízdy RvRvRvRvRvRv

+1/0
17.9.2015 17:03

J69i26ř68í 33K57r68e34j78č37í48k 2587738634476

A ta ve směru jízdy ?

0/0
17.9.2015 22:11

V24l61a10s70t39a 31V18r55á51n44o38v83á 7448673785337

tramvaj řeší průšvih dodavatele nových tramvají. prosím pokuste se zjistit kdo náklady na mazací tramvaj platí a složení toho maziva. chci mít ověřené, že je šetrné vuci zivotnimu prostředí.

+5/0
17.9.2015 13:36

R84a47d76e48k 60F43o45l62p80r57e93c59h81t

Mazání kolejnic je zcela běžná věc.

Produktové listy předmětného maziva naleznete zde:

http://www.igralub.ch/igralub/tl_files/IGRALUB_upload/Igralub_datasheet/MB_HeadLub_90.pdf

http://www.sklenar-tribotechnika.cz/userfiles/files/2.1.2_HeadLub_90.pdf

+9/0
17.9.2015 13:53

V83á15c67l21a85v 52S17v15o65b29o24d96a 3981869460250

co brzdná dráha?

0/0
17.9.2015 13:07

R11a27d88e50k 52F14o90l93p40r62e76c84h61t

Přesně specifikovat teď nedovedu, ale při nějakých větších nedostatcích v tomto směru by se to mazivo nesmělo používat a vlastně by se ani nevyrábělo (výrobce je švýcarský, mazivo je přímo určeno na kolejnice). Samozřejmě se musel zkoušet i vliv na ostatní účastníky silničního provozu, jestli si třeba nebudou lehat motorkáři při najetí na lubrikovanou kolej atd., evidentně výrobek vyhovuje bezpečnému použití.

+2/0
17.9.2015 14:02

V19á94c84l55a74v 92S49v78o11b60o61d21a 3221989930690

to jsem si právě říkal, přeci jen koleje jsou celkem kluzké, natož když se namažou :-)

0/0
17.9.2015 14:10

P42e94t23r 31S64k81l69e57n44á80ř 2657256265671

Vaše obavy jsou pochopitelné. Ptají se na to lidé takřka vždy a všude. Proto výrobce provádí množství testů a to ve spolupráci s renomovanými firmami. Na tomto odkazu naleznete více:

http://www.igralub.ch/igralub/tl_files/Downloads/Schienenkopf-Konditionierung%20en.pdf

+3/0
17.9.2015 14:34

M80i61c22h74a12l 52M39a45l88á91t 6606682360330

Ale podle článku se maže temeno hlavy kolejnice. Tím, že tam není ani obrázek kde je temeno hlavy kolejnice, tak dochází k nedorozumění.

0/0
17.9.2015 21:06

R48a71d51e52k 38F82o27l63p81r25e29c23h80t

Ve fotogalerii je pohled na trysky, tam je vidět, co se maže:

http://technet.idnes.cz/foto.aspx?r=tec_technika&c=A150906_172601_tec_technika_erp&foto=ERP5dc01b_03_T3M_5572.jpg

Vložím tedy ten obrázek i přímo do článku

0/0
17.9.2015 21:30

J63a89n 91R33i91c43h29t93e45r 5932542273425

poprvé jsem ji viděl v březnu, cca v jedenáct večer, na Malostranském náměstí. Šli jsme zrovna s přítelkyní z vinárny a jak jsme ji viděli, nešlo odolat. Ihned jsme naskočili na plošinu, kde jsme si sedli s tím, že se svezeme jednu zastávku, jen tak, pro legraci.

Samozřejmě jsme netušili, že tahle tramvaj zase tak moc nestaví, takže než dostatečně přibrzdila, abychom mohli bezpečně vyskočit, byli jsme na Pohořelci;-D;-D;-D

Ale věřte mi, stálo to za to. A navíc úžasná romantika:-)

+15/0
17.9.2015 13:06

J56o67s92e70f 91S29c91h77m96i74d54t 5413767543262

Tomuhle asi nerozumim: "Tím se sice odstranily podélné skluzy kol po kolejnicích při projíždění oblouků (drážní vozidla neznají diferenciál)" Feynman mi jednou vysvětlil (tady https://www.youtube.com/watch?v=y7h4OtFDnYE ), že od toho jsou ty kola kónický, takže to žádnej diferenciál nepotřebuje, tak jakýpak podélný skluzy? Nebo je to u tramvajovejch kol jinak?

+1/0
17.9.2015 12:12

R37a32d38e56k 48F70o23l26p75r20e95c78h43t

To je pravda, ale tramvajové oblouky mají často mnohem menší poloměry než klasické železniční, tak ta "kónicita" někdy nestačí (předpoklad autora předmětné věty).

+4/0
17.9.2015 12:19

J10o56s37e31f 58S92c88h72m45i48d67t 5613307203712

Pravda. Samozřejmě tomu vůbec nerozumím, ale tohle vysvětlení mě uspokojilo. :)

+1/0
17.9.2015 12:48

R70a10d54e94k 68F74o62l68p48r37e88c20h28t

No neblbněte :-), já tomu právě nerozumím. Ty informace, proč tramvaje skřípají, jsem dostal z povolaných míst, když jsem se na to zvědavě ptal. Proto u předchozího vysvětlení píšu, že to jenom předpokládám, protože nevím, jak jinak bych to vysvětlil.

0/0
17.9.2015 12:54

A20d53a98m 77K12ř26i67v10s94k21ý 1413294260943

Mám takový pocit, že pražské tramvaje mají válcová kola, ne kónická. Ale už nevím, kde jsem to četl.

+1/0
17.9.2015 12:31

R78a39d49e82k 12F32o54l64p55r98e34c17h43t

Ale kónické jsou kolejnice (jestli to tak dobře píšu) a pak je princip podobný?

0/−1
17.9.2015 12:35

J54a60k67u55b 95Š33a49f44a55n37d49a 7505757201921

Ne, kónická kolejnice vám nepomůže. Musíte nějak vykompenzovat různou délku kolejnice v oblouku a v tom vám pomůže různý obvod kola po kterém vozidlo jede. Je jedno, po čem jede.

+5/0
17.9.2015 12:55

A83d86a94m 72K63ř30i48v32s42k19ý 1803774360503

No bývají tuším trochu zkosené (vnitřní hrana je níž než vnější), ale v Praze je to tuším z historických důvodů oboje placaté.

0/0
17.9.2015 13:18

W76a32l47t69e67r 75D87i76v85i68š 6577482822152

Pražské kolejnice + kola vycházejí ještě ze staré koněspřežné dráhy. Jsou opravdu ploché s nízkým okolkem a mělkým žlábkem, který okolek vede. Z hlediska uličního provozu to má své výhody (snadno se po takové koleji přjíždí autem), ale i podstatné nevýhody (žlánek se zanáší, tramvaj jede neklidně, "drncá"). Pouze na některých nových úsecích jsou nové železniční kolejnice (a smí tam jen některé tramvaje), na kterých je jízda tišší a hladší.

No, a kromě toho jsou, jak už bylo zmíněno, výrazně ostré oblouky (zatáčky), na kterých se kola smýkají a všechno skřípe a vrže. Pražské podmínky v tomhle nejsou jednoduché - koncepce stará 150 let, která počítala s lehkými, malými vozy a nízkými rychlostmi a teď tam mají jezdit obludy jako 15T.

0/0
17.9.2015 14:51

A98n48t55o93n15í23n 78Z88e40l49e59n67ý 2654943911746

Tramvaje, které jezdí po železničních kolejnicích, mají vepředu tabulku se symbolem průřezu kolejnice.

0/0
17.9.2015 19:07

J83i27ř11í 46K56r70e24j34č43í70k 2297238294286

Bývávalo...

0/0
17.9.2015 22:13

E84v85ž44e79n 73P93o36l74á78k 3878938821273

Pokud vím, tak na železniční kolejnici už smějí naprosto všechny pražské tramvaje (kromě jedné, která je tuším v muzeu).

+1/0
19.9.2015 9:54

J33i90ř78í 44K47r27e28j12č62í55k 2187318814466

Čerpáte z hodně historické literatury...

0/0
17.9.2015 22:14

J19i46ř43í 98K53r54e69j29č46í48k 2467198164396

Několik desítek let se válcová kola nepoužívají...

0/0
17.9.2015 22:12

A14d53a17m 20K81ř91i35v40s60k52ý 1943324490823

Ah, špatně jsem si to pamatoval. Pražské tramvaje mají jiná kola než tramvaje v jiných českých městech, ale válcová nejsou.

0/0
18.9.2015 3:52

J47i67ř26í 76K20r48e27j53č95í50k 2847458824346

Ono co město, to jiný profil kola.

Praha dlouhá léta používala křivkový profil VM, který se po přechodu na bezžlábkové kolejnice před nějakými cca 10 lety upravoval na VM-U13 a teď se nejvíc používá profil PR-1...

0/0
18.9.2015 22:35

L46u33k74á27š 80N79o64v53á48k 4776266372393

kamera vepředu po směru jízdy by byla lepší...škoda..

+6/−1
17.9.2015 11:59

J98i64ř51í 72K23r93e26j33č24í97k 2637708474236

Vždyť tam je. ;-)

+2/0
17.9.2015 22:15

K36a42r67e91l 38N94o84v55o24t69n70ý 4846260185295

U odporového řízení se motory vyrobený proud maří v odporech. Kde se maří u tyristorového řízení?

0/0
17.9.2015 11:32

T86o46m22á65š 98Ž48i36t68n21ý 6841800411601

pokud to jde - je v trolejovém úseku jiná tramvaj která má potřebu odebret proud - vrací se do trolejí. jinak jde taky do odporů

0/0
17.9.2015 11:36

K32a38r57e92l 66N80o11v81o10t64n89ý 4936700175365

Aho, OK, dík:-)

0/0
17.9.2015 12:07

J55i87ř67í 79K56r62e38j81č54í51k 2607768234766

U tyristorové výzbroje TV1 použité v tomhle voze se maří taky v odporech. Rekuperaci umí až mnohem novější výzbroje. ;-)

+1/0
17.9.2015 22:17

J68i52ř11í 36K72r69e43j37č19í61k 2867598354296

U tyristorové výzbroje TV1 použité v tomhle voze se maří taky v odporech. Rekuperaci umí až mnohem novější výzbroje.

0/0
17.9.2015 22:17

P64e20t83r 97O83t45t 3734506760530

Jo, jo. Kdo maze ten jede.

+9/0
17.9.2015 9:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.