Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Koňka, žehlička, primátorka. Jaké stroje jely v obřím konvoji Prahou

Obří konvoj historických tramvají projel v neděli dopoledne část Prahy v rámci oslav 140 let historie tramvajové dopravy v hlavním městě. V čele jela nejstarší dochovaná tramvaj v Praze z roku 1886. Kromě koňky se na kolejích ukázala i žehlička, primátorská tramvaj či nejslavnější T-3.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P60a50v47e54l 60C79h61l46u79b86n90a 7887456368157

T3 byla prostě královnou kolejí. R^

0/0
20.9.2015 15:28

D61a73v46i47d 31Z73a20j55d22á18k 8685282250161

Technet proste nezklame.Zajimavy a pekny clanek.Skoda,ze nevysel driv.Spousta lidi o takove parade,co jede prahou urcite nevi.

+7/0
20.9.2015 9:42

M49a93r44t59i69n 40K77u12ř74í48t11k97a 6387656828445

Podotknul bych, že dva vozy T1 byly prodány do Varšavy, kde jeden z nich byl poté rozmontován, aby se poláci pokusili jej okopírovat (jako Číňani). Do Varšavy měly jít první dva vozy 5. série s upravenou el. výzbrojí, která byla míň poruchová. Jenže lidem v ČKD to bylo podezřelé, tak udělali následující krok, aby to polákům zavařili. Tu spolehlivější výzbroj dali do posledních dvou vozů 4. série (pro Prahu) a polákům poslali dvě "problémové" tramvaje. Okopírované tramvaje potom vyráběl polský Konstal, ovšem s elektrickou částí byly neustále problémy, takže polským soudruhům nakonec nezbylo nic jiného, než se spojit s imperialisty ze západu a nakoupili elektrovýzbroj od Siemensu.

Typ T3 trhnul světový rekord, protože kromě všech československých měst byl vyvážen do celého východního bloku. Tramvají T3 ve všech modifikacích bylo vyrobeno skoro 14000 ks. Za zmínku stojí i dalších 1500 tramvají T4, které byly v podstatě jen o 30 cm užší T3.

+3/0
20.9.2015 9:32

J81o37s46e35f 18T32ů50m90a 3580556152386

Celá kolona pojede za koňkou, to bude mít zrychlovač v T1, T2 i T3 radost :-)

0/0
20.9.2015 9:28

P39a84v42e64l 54J95a85n52s41a 2295149581134

i měnírny po trase, když takhle nečekaný množství tram bude chtít najednou odebírat proud...

0/0
20.9.2015 9:47

L86u34k44á48š 92O18d36s20t40r79č32i91l 7170834987120

Hezký článek ale tohle asi bude šotek ne? 

"Po absolvování technicko-bezpečnostní zkoušky (TBZ) dne 4. března 1952 byla tramvaj číslo 5001 zařazena do provozu s cestujícími. Poprvé se mohli novou tramvají T I svézt 17. března 1958. "

+1/0
20.9.2015 8:48

P84a13v63e12l 47K26r41e83j56č12í51ř 2232511243766

No, v socialistickém Československu by ten údaj mohl být i pravdivý :-)

+2/0
20.9.2015 9:29

R77o42s48ť82a 87J11a96n50č29a93r 4967589621496

Díky za upozornění, nějak se do údaje podvědomě propašovala část mého data narození.

0/0
20.9.2015 18:06

P57a70v96e82l 66J38a64n12s21a 2865549501864

za to nejspíš může ten nesmyslnej rozdíl v rozložení čísel na počítačový a telefonní klávesnici (kterej mě vytáčí do ruda, jako by to kdysi nemohli sjednotit, tlf. byla určitě dřív, než počítačová)

0/0
20.9.2015 9:46

P46e50t93r 83V94e62s12e88l53ý 8335945962156

Asi tak nějak. Opravdu T1 začala jezdit v Praze v roce 1952. V roce 1958 už se nevyráběla, poslední kus (287.) byl vyroben koncem roku 1957.

0/0
20.9.2015 11:40

J43i82ř69í 14K88o62c91u35r85e15k 6685554235598

S tou telefonní klávesnicí bych neriskoval. Staré beztlačítkové telefony měly děrovyný kruh, kterým se otáčelo.

http://student.stredniskola.com/krankusova/recyklohrani2/tel.jpg

Tlačátkové telefony přišly zhruba ve stejné době, co elektrické psací stroje ... a dávno předtím byly mechanické pokladny:

http://www.ncr-pokladna.cz/userfiles/image/1%281%29.jpg

0/0
20.9.2015 16:09

P74a66v54e92l 41J10a64n56s55a 2445979441564

u nás v ČSSR sice změna z kulatýho číselníku na tlačítka (kdy primitivní elektronika uvnitř beztak generovala pulsní volbu, protože našim ústřednám se o DTFM teprve jen zdálo) přišla až krátce před revolucí, ale tlačítkový telefony ve světě přišly mnohem dřív, zaregistrovat se dají v cizích filmech např. ze 70. let (veřejný automaty, telefony v autech boháčů), současná velká počítačová klávesnice s numblokem je mnohem mladší, před ní byly klávesnice bez numbloku...

ale je fakt, že mechanický počítací strojky (na kliku, později na elektřinu) měly číselníky stoupající odzdola od 1 nahoru k 0, všech 10 číslic pro každý řád, proto asi pak první kalkulačky dostaly dnes známej číselník s 123 v dolní řadě a 789 v horní...

jestliže ale telefonní tlačítkový číselník vznikl někdy v mezidobí mezi mechanickým počítacím strojkem a elektronickým odisplejeným kalkulátorem, už tehdy měli ty klávesnice prostě sjednotit, a nenechat, aby telefony měly 123 nahoře a 789 dole, když člověk používá oboje dvoje, musí neustále nadávat, protože se často plete

0/0
20.9.2015 19:05

L72u95b33o74š 10B77l33a54ž93e96k 3322336623246

Opravdu pěkný článek. Dost mě mrzí, že se tam dnes nedostanu, věřím, že to bude paráda. A že i sem někteří zatáhnou politiku, tak to je ubohý a smutný.

+9/0
20.9.2015 8:44

K11r40i81s48t70ý45n87a 44B44e59n91e94š41o58v86á 5484706696413

Navrhovala jsem muzi, at se zajedem podivat, hlavne kvuli nasemu

synkovi, ale i ja bych se koukla. Neklaplo to, tak podivame na prenos :) pekny clanek

0/0
20.9.2015 10:14

J89i94ř12í 20T15e90p32r 4677640765445

Pekny clanek. Dik.

+17/0
20.9.2015 6:32

V31o40j27t97a 33S74u17k 3727625567211

Snad to nebude finacovat Americka ambasada ten konvoj........8-o!!

+2/−27
20.9.2015 0:08

P38e46t41r 79V67e29s45e15l33ý 8375895432666

Dej si facku a už sem nelez. Nevěřil jsem, že něco tak stupidního lze vytvořit jako reakci k článku ke 150. výročí MHD v Praze.

+4/0
20.9.2015 11:31

P22e90t35r 89V26e12s79e20l10ý 8225285732956

Ach jo, 140 a ne 150 ;-D

+1/0
20.9.2015 11:43

P18a82v79e74l 18C23h30l60u58b69n39a 7467716858627

Suku, Suku - zpitoměl jsi z toho hluku?

0/0
20.9.2015 15:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.