Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Koňka, žehlička, primátorka. Jaké stroje jely v obřím konvoji Prahou

Obří konvoj historických tramvají projel v neděli dopoledne část Prahy v rámci oslav 140 let historie tramvajové dopravy v hlavním městě. V čele jela nejstarší dochovaná tramvaj v Praze z roku 1886. Kromě koňky se na kolejích ukázala i žehlička, primátorská tramvaj či nejslavnější T-3.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P76a97v59e58l 97C27h72l24u68b12n60a 7707906938387

T3 byla prostě královnou kolejí. R^

0/0
20.9.2015 15:28

D10a35v15i25d 91Z83a57j75d61á59k 8255362650641

Technet proste nezklame.Zajimavy a pekny clanek.Skoda,ze nevysel driv.Spousta lidi o takove parade,co jede prahou urcite nevi.

+7/0
20.9.2015 9:42

M94a47r55t68i20n 42K52u58ř85í92t32k95a 6357886748415

Podotknul bych, že dva vozy T1 byly prodány do Varšavy, kde jeden z nich byl poté rozmontován, aby se poláci pokusili jej okopírovat (jako Číňani). Do Varšavy měly jít první dva vozy 5. série s upravenou el. výzbrojí, která byla míň poruchová. Jenže lidem v ČKD to bylo podezřelé, tak udělali následující krok, aby to polákům zavařili. Tu spolehlivější výzbroj dali do posledních dvou vozů 4. série (pro Prahu) a polákům poslali dvě "problémové" tramvaje. Okopírované tramvaje potom vyráběl polský Konstal, ovšem s elektrickou částí byly neustále problémy, takže polským soudruhům nakonec nezbylo nic jiného, než se spojit s imperialisty ze západu a nakoupili elektrovýzbroj od Siemensu.

Typ T3 trhnul světový rekord, protože kromě všech československých měst byl vyvážen do celého východního bloku. Tramvají T3 ve všech modifikacích bylo vyrobeno skoro 14000 ks. Za zmínku stojí i dalších 1500 tramvají T4, které byly v podstatě jen o 30 cm užší T3.

+3/0
20.9.2015 9:32

J34o87s29e31f 33T85ů89m12a 3660896292326

Celá kolona pojede za koňkou, to bude mít zrychlovač v T1, T2 i T3 radost :-)

0/0
20.9.2015 9:28

P98a82v90e16l 58J73a64n15s12a 2795609841504

i měnírny po trase, když takhle nečekaný množství tram bude chtít najednou odebírat proud...

0/0
20.9.2015 9:47

L48u22k91á95š 57O67d11s29t34r36č17i43l 7410184567520

Hezký článek ale tohle asi bude šotek ne? 

"Po absolvování technicko-bezpečnostní zkoušky (TBZ) dne 4. března 1952 byla tramvaj číslo 5001 zařazena do provozu s cestujícími. Poprvé se mohli novou tramvají T I svézt 17. března 1958. "

+1/0
20.9.2015 8:48

P11a30v23e30l 60K86r19e41j88č75í25ř 2192361313176

No, v socialistickém Československu by ten údaj mohl být i pravdivý :-)

+2/0
20.9.2015 9:29

R67o46s81ť47a 77J19a70n42č60a31r 4777739561836

Díky za upozornění, nějak se do údaje podvědomě propašovala část mého data narození.

0/0
20.9.2015 18:06

P71a27v64e17l 61J10a59n47s64a 2895609121604

za to nejspíš může ten nesmyslnej rozdíl v rozložení čísel na počítačový a telefonní klávesnici (kterej mě vytáčí do ruda, jako by to kdysi nemohli sjednotit, tlf. byla určitě dřív, než počítačová)

0/0
20.9.2015 9:46

P17e80t52r 90V91e12s28e48l96ý 8585705772436

Asi tak nějak. Opravdu T1 začala jezdit v Praze v roce 1952. V roce 1958 už se nevyráběla, poslední kus (287.) byl vyroben koncem roku 1957.

0/0
20.9.2015 11:40

J40i87ř61í 98K81o23c62u56r26e58k 6595114745318

S tou telefonní klávesnicí bych neriskoval. Staré beztlačítkové telefony měly děrovyný kruh, kterým se otáčelo.

http://student.stredniskola.com/krankusova/recyklohrani2/tel.jpg

Tlačátkové telefony přišly zhruba ve stejné době, co elektrické psací stroje ... a dávno předtím byly mechanické pokladny:

http://www.ncr-pokladna.cz/userfiles/image/1%281%29.jpg

0/0
20.9.2015 16:09

P57a29v81e90l 85J75a57n62s60a 2185399851704

u nás v ČSSR sice změna z kulatýho číselníku na tlačítka (kdy primitivní elektronika uvnitř beztak generovala pulsní volbu, protože našim ústřednám se o DTFM teprve jen zdálo) přišla až krátce před revolucí, ale tlačítkový telefony ve světě přišly mnohem dřív, zaregistrovat se dají v cizích filmech např. ze 70. let (veřejný automaty, telefony v autech boháčů), současná velká počítačová klávesnice s numblokem je mnohem mladší, před ní byly klávesnice bez numbloku...

ale je fakt, že mechanický počítací strojky (na kliku, později na elektřinu) měly číselníky stoupající odzdola od 1 nahoru k 0, všech 10 číslic pro každý řád, proto asi pak první kalkulačky dostaly dnes známej číselník s 123 v dolní řadě a 789 v horní...

jestliže ale telefonní tlačítkový číselník vznikl někdy v mezidobí mezi mechanickým počítacím strojkem a elektronickým odisplejeným kalkulátorem, už tehdy měli ty klávesnice prostě sjednotit, a nenechat, aby telefony měly 123 nahoře a 789 dole, když člověk používá oboje dvoje, musí neustále nadávat, protože se často plete

0/0
20.9.2015 19:05

L37u44b74o67š 93B39l28a68ž71e84k 3642186473496

Opravdu pěkný článek. Dost mě mrzí, že se tam dnes nedostanu, věřím, že to bude paráda. A že i sem někteří zatáhnou politiku, tak to je ubohý a smutný.

+9/0
20.9.2015 8:44

K14r89i32s91t88ý27n80a 70B28e25n66e83š12o84v76á 5364536686943

Navrhovala jsem muzi, at se zajedem podivat, hlavne kvuli nasemu

synkovi, ale i ja bych se koukla. Neklaplo to, tak podivame na prenos :) pekny clanek

0/0
20.9.2015 10:14

J51i35ř22í 51T89e64p71r 4567620855435

Pekny clanek. Dik.

+17/0
20.9.2015 6:32

V22o94j24t90a 48S41u37k 3277695287831

Snad to nebude finacovat Americka ambasada ten konvoj........8-o!!

+2/−27
20.9.2015 0:08

P98e83t44r 75V40e14s97e38l28ý 8365615672956

Dej si facku a už sem nelez. Nevěřil jsem, že něco tak stupidního lze vytvořit jako reakci k článku ke 150. výročí MHD v Praze.

+4/0
20.9.2015 11:31

P91e88t54r 44V23e70s50e12l30ý 8695525212626

Ach jo, 140 a ne 150 ;-D

+1/0
20.9.2015 11:43

P33a95v87e32l 97C71h81l40u59b25n74a 7597126868457

Suku, Suku - zpitoměl jsi z toho hluku?

0/0
20.9.2015 15:29







Najdete na iDNES.cz