Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Koňka, žehlička, primátorka. Jaké stroje jely v obřím konvoji Prahou

Obří konvoj historických tramvají projel v neděli dopoledne část Prahy v rámci oslav 140 let historie tramvajové dopravy v hlavním městě. V čele jela nejstarší dochovaná tramvaj v Praze z roku 1886. Kromě koňky se na kolejích ukázala i žehlička, primátorská tramvaj či nejslavnější T-3.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P84a67v56e59l 36C28h94l56u58b64n18a 7667206398397

T3 byla prostě královnou kolejí. R^

0/0
20.9.2015 15:28

D60a88v90i76d 16Z88a79j70d88á15k 8575742570301

Technet proste nezklame.Zajimavy a pekny clanek.Skoda,ze nevysel driv.Spousta lidi o takove parade,co jede prahou urcite nevi.

+7/0
20.9.2015 9:42

M52a92r30t17i78n 14K19u17ř86í42t97k92a 6747956118855

Podotknul bych, že dva vozy T1 byly prodány do Varšavy, kde jeden z nich byl poté rozmontován, aby se poláci pokusili jej okopírovat (jako Číňani). Do Varšavy měly jít první dva vozy 5. série s upravenou el. výzbrojí, která byla míň poruchová. Jenže lidem v ČKD to bylo podezřelé, tak udělali následující krok, aby to polákům zavařili. Tu spolehlivější výzbroj dali do posledních dvou vozů 4. série (pro Prahu) a polákům poslali dvě "problémové" tramvaje. Okopírované tramvaje potom vyráběl polský Konstal, ovšem s elektrickou částí byly neustále problémy, takže polským soudruhům nakonec nezbylo nic jiného, než se spojit s imperialisty ze západu a nakoupili elektrovýzbroj od Siemensu.

Typ T3 trhnul světový rekord, protože kromě všech československých měst byl vyvážen do celého východního bloku. Tramvají T3 ve všech modifikacích bylo vyrobeno skoro 14000 ks. Za zmínku stojí i dalších 1500 tramvají T4, které byly v podstatě jen o 30 cm užší T3.

+3/0
20.9.2015 9:32

J46o15s51e15f 66T97ů63m42a 3820766152956

Celá kolona pojede za koňkou, to bude mít zrychlovač v T1, T2 i T3 radost :-)

0/0
20.9.2015 9:28

P66a53v78e53l 46J35a15n71s86a 2585419341294

i měnírny po trase, když takhle nečekaný množství tram bude chtít najednou odebírat proud...

0/0
20.9.2015 9:47

L53u12k57á78š 22O23d82s69t12r67č51i32l 7520634537390

Hezký článek ale tohle asi bude šotek ne? 

"Po absolvování technicko-bezpečnostní zkoušky (TBZ) dne 4. března 1952 byla tramvaj číslo 5001 zařazena do provozu s cestujícími. Poprvé se mohli novou tramvají T I svézt 17. března 1958. "

+1/0
20.9.2015 8:48

P87a34v12e98l 22K49r42e63j53č56í49ř 2892391983876

No, v socialistickém Československu by ten údaj mohl být i pravdivý :-)

+2/0
20.9.2015 9:29

R73o26s84ť23a 95J16a62n70č62a31r 4367649851366

Díky za upozornění, nějak se do údaje podvědomě propašovala část mého data narození.

0/0
20.9.2015 18:06

P30a92v71e60l 41J98a34n38s34a 2165139681924

za to nejspíš může ten nesmyslnej rozdíl v rozložení čísel na počítačový a telefonní klávesnici (kterej mě vytáčí do ruda, jako by to kdysi nemohli sjednotit, tlf. byla určitě dřív, než počítačová)

0/0
20.9.2015 9:46

P35e64t73r 91V40e13s78e77l15ý 8665495572336

Asi tak nějak. Opravdu T1 začala jezdit v Praze v roce 1952. V roce 1958 už se nevyráběla, poslední kus (287.) byl vyroben koncem roku 1957.

0/0
20.9.2015 11:40

J34i62ř48í 77K85o84c56u36r32e62k 6775394965988

S tou telefonní klávesnicí bych neriskoval. Staré beztlačítkové telefony měly děrovyný kruh, kterým se otáčelo.

http://student.stredniskola.com/krankusova/recyklohrani2/tel.jpg

Tlačátkové telefony přišly zhruba ve stejné době, co elektrické psací stroje ... a dávno předtím byly mechanické pokladny:

http://www.ncr-pokladna.cz/userfiles/image/1%281%29.jpg

0/0
20.9.2015 16:09

P63a44v91e78l 19J37a22n37s15a 2885389951604

u nás v ČSSR sice změna z kulatýho číselníku na tlačítka (kdy primitivní elektronika uvnitř beztak generovala pulsní volbu, protože našim ústřednám se o DTFM teprve jen zdálo) přišla až krátce před revolucí, ale tlačítkový telefony ve světě přišly mnohem dřív, zaregistrovat se dají v cizích filmech např. ze 70. let (veřejný automaty, telefony v autech boháčů), současná velká počítačová klávesnice s numblokem je mnohem mladší, před ní byly klávesnice bez numbloku...

ale je fakt, že mechanický počítací strojky (na kliku, později na elektřinu) měly číselníky stoupající odzdola od 1 nahoru k 0, všech 10 číslic pro každý řád, proto asi pak první kalkulačky dostaly dnes známej číselník s 123 v dolní řadě a 789 v horní...

jestliže ale telefonní tlačítkový číselník vznikl někdy v mezidobí mezi mechanickým počítacím strojkem a elektronickým odisplejeným kalkulátorem, už tehdy měli ty klávesnice prostě sjednotit, a nenechat, aby telefony měly 123 nahoře a 789 dole, když člověk používá oboje dvoje, musí neustále nadávat, protože se často plete

0/0
20.9.2015 19:05

L16u58b24o36š 31B13l18a73ž70e89k 3562306273216

Opravdu pěkný článek. Dost mě mrzí, že se tam dnes nedostanu, věřím, že to bude paráda. A že i sem někteří zatáhnou politiku, tak to je ubohý a smutný.

+9/0
20.9.2015 8:44

K66r12i11s95t62ý42n13a 25B42e23n87e39š30o20v96á 5564596486893

Navrhovala jsem muzi, at se zajedem podivat, hlavne kvuli nasemu

synkovi, ale i ja bych se koukla. Neklaplo to, tak podivame na prenos :) pekny clanek

0/0
20.9.2015 10:14

J34i49ř76í 17T36e55p35r 4887350915545

Pekny clanek. Dik.

+17/0
20.9.2015 6:32

V44o57j91t25a 55S35u14k 3917745627561

Snad to nebude finacovat Americka ambasada ten konvoj........8-o!!

+2/−27
20.9.2015 0:08

P90e26t11r 48V90e82s96e76l23ý 8395175392926

Dej si facku a už sem nelez. Nevěřil jsem, že něco tak stupidního lze vytvořit jako reakci k článku ke 150. výročí MHD v Praze.

+4/0
20.9.2015 11:31

P70e88t93r 74V49e37s52e77l32ý 8865785392476

Ach jo, 140 a ne 150 ;-D

+1/0
20.9.2015 11:43

P14a64v71e52l 67C73h36l76u58b60n16a 7867646528917

Suku, Suku - zpitoměl jsi z toho hluku?

0/0
20.9.2015 15:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.