Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidé se přišli podívat na výbuch. Tak vznikala před 190 lety železnice

Historie veřejné železniční dopravy se začala psát před 190 lety. Tisíce zvědavců tehdy přihlížely, jak otec parostrojní železnice George Stephenson stojí na své lokomotivě a táhne první osobní vlak se stovkami cestujících.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J54a13n 62S92t90i81f73t16e78r 5147739428513

U fotgrafií: Datum neznámý - to mi zní nějak divně. Asi se mýlím, ale musím se podívat do té kalendárie. Ale jinak moc dobrý článek.

0/0
2.10.2015 8:18

M90i81c75h41a65l 60Z50e95t14e55k 3948722730487

Nejkrásnější parní lokomotiva je Mallard z řady

LNER - A4. Nebo Big-boy, nejsilnější a druhá největší parní lokomotiva světa.

0/0
1.10.2015 21:24

J51a48n 75A47l70b72e33r69t 5293455829720

Suchá větev vývoje? Znám tedy slepou větev, suchou nikoliv. Ale pokud takové sousloví opravdu existuje, děkuji za obohacení mé slovní zásoby...Opravdu nevím, proto nechci nějak rýpat do autora, abych pak nebyl za blbce ;-)

0/0
30.9.2015 18:39

R53a32d73e24k 36F41o49l92p16r97e63c35h41t

Nebojte, nebudete. Slovní spojení "Slepá větev vývoje" se používá mnohem častěji, postrádá to však logiku. Už jste někdy viděl slepou větev? Proto jsem použil jedinou logicky správnou variantu, tj. větev suchou. Saturnin :-)

0/0
30.9.2015 20:02

M72i18c58h98a16e97l 27C18h34a63r40v37á36t 9719788783312

Když už jsme u té železnice, slyšel jste už někdy pojem "slepá kolej"?8-o

+1/0
30.9.2015 21:01

R40a57d92e17k 27F31o88l28p62r32e80c41h53t

Samozřejmě, dokonce jsem jich i hromady viděl :-)

0/0
30.9.2015 21:10

J83i49ř16í 97K64o73c69u22r47e64k 6645284675438

Pak to ale byly koleje kusé.  (staré české slovo pro člověka, kterému chyběla končetina)

0/0
1.10.2015 10:40

R85a10d69e70k 23F84o44l33p76r48e65c89h36t

To byly, ale kusá kolej je zavedené sousloví, zatímco suchá větev si zaslouží osvětu.

0/0
1.10.2015 13:28

P19a87v44e93l 36K91r20e55j87č29í73ř 2232141603506

A slepý střevo je nejen slepý, ale i hluchý, jak zjistila doktorka Vaňková. A němý, jak správně podotkl docent Vondruška.

0/0
30.9.2015 23:07

K92a92r37e87l 58H86o13r27á92k 2618679563183

Ale suchá kolej existuje.

0/0
1.10.2015 12:39

J60a71n 67A41l73b47e60r34t 5123695379350

Dobrá dedukce...R^ Mohu to tedy taky využívat? ;-)

0/0
30.9.2015 21:24

R57a87d97e79k 95F56o18l34p93r39e83c20h76t

samozřejmě, já tu suchou větev vývoje nevymyslel, už jsem to spojení několikrát slyšel

0/0
30.9.2015 21:33

M41i49c16h69a51l 42T68o45m11i93n25s61k41ý 9491665107264

Vlak je nejhorší nejneekologičtější dopravní prostředek.

Nesmí se totiž počítat pouze se spotřebou PHM.

Ale do spotřeby PHM se musí započítat i tisíce hodin a kilometrů pracovníků na výstavbě železnice, tisíce hodin na její údržbě. Tisíce hodin naježděných zaměstnanci dráhy za svoji mzdu, tisíce hodin naježděných zaměstnanci zabezpečovací a datové sítě, pokladních na kasách a dalších.. A tisíce hodin motoristů co musí čekat na železničních přejezdech.

0/−18
30.9.2015 11:46

J89a32n 10M62a10c98e15k 3474961152583

A vy když počítáte náklady na auto, tak tam taky zahrnujete bpokládku asfaltového koberce?8-o

+6/0
30.9.2015 11:49

P31a24v30e86l 57S63t41a96v53j64a59n37í68k 6888565927811

Ještě že ty silnice tu jsou od počátku světa, jinak bychom je snad museli vybudovat.

+5/0
30.9.2015 13:28

J28i63ř16í 51K34o77c49u61r19e24k 6405494105318

A nezapomeňte, že lokomotiva žere 200 litrů na sto. Kdyby se to vozilo dodávkou, tak se spálí daleko míň paliva. Dodávka totiž žere jenom 10 na sto. No řekněte, místo jedné lokomotivy by mohlo jet 20 dodávek!! Nebo 40 osobních aut.

+3/0
30.9.2015 15:51

J54a36n 20S23a85l72o37m14o77n 4189680551605

No to je mi logika. Tak začneme u silnic, kde se asfaltový povrch musí pravidelně měnit, opravovat a to nemluvím o zátěži jakou představuje to všechno pro životní prostředí. PAk tu máme spotřebu na tunu, tak je u vlaku taky výrazně menší. Započítáváte u silniční dopravy pracovníky v benzinových stanicích, mechaniky v dílnách udžující vozy, opotřebení gum a jejich nutnou výměnu a tisíc a jednu další malinkou drobnost?

Jistě že ne. Jen blbě kecáte proti železnici bez sebemenší znalosti problému :-). Mimochodem, železniční trať a její údržba je mnohem levnější než údržba dálnice a to je dvoukolejná trať schopná převézt mnohonásobně větší množství zboží, materiálu a lidí než čtyřproudá dálnice ve stejném okamžiku :-).

+4/0
30.9.2015 18:54

J40a93k40u72b 52N16e32p29e42ř98e17n96ý 4465804356478

Tak takovej blábol jsem ještě nikde neviděl a ani neslyšel.

+3/0
1.10.2015 7:53

M48a10r57e52k 42Š15i11m58o74n 2704297548238

Už jste někdy zkoušel převést 50 tisíc tun horniny po silnici? V USA to zvládne jeden vlak řízený jedním člověkem.

0/0
1.10.2015 19:57

P85a97v81e77l 26K19r67e78j51č87í43ř 2762121213376

Hezký článek, avšak skutečnou revolucí v konstrukci parních lokomotiv byla až Raketa :-)

0/0
30.9.2015 9:32

L12u26b48o91š 12H66o38l17í21k 5127280342910

Z hlediska technického asi ano, ale v prvopočátcích vývoje železnice (vlastně v prvopočátcích čehokoliv) je "pozitivní propagace" stejně důležitá, někdy i důležitější než dokonalost technického řešení.

0/0
2.10.2015 6:54
Foto

B81r96o81n85i77s15l56a10v 34G28a30b71r67y68š 2962229241

Hezký článek.

Železnice má budoucnost, její rychlost a tím pádem i bezpečnost se pořád zvyšuje a vyplatí se do ní investovat. S auty to už lepší nebude, protože lidi nejsou schopní normálně jezdit po silnici. Pochybuju, že se jejich průměrná rychlost zvýší na průměrnou rychlost třeba TGV.

+3/−1
30.9.2015 8:33

M74a39r92t73i55n 58Z31i37k52m56u56n90d 7695755964831

Nějaký Angličan (na jméno už si nevzpomenu), kolem přelomu tisíciletí spočítal totální průměrnou rychlost svého auta, včetně hledání parkování, zajíždění do garáže, prostojů v servisu, tankování a podobně. Vyšlo mu asi 6 mil za hodinu. Následně prodal auto a koupil si kolo :)

+1/−2
30.9.2015 9:10
Foto

B95r53o15n56i98s96l63a36v 77G97a28b29r43y97š 2412939961

Cože?? ;-D

Kéž by takto procitla většina lidí a používali auto jen v nejnutnějších případech.

+2/0
30.9.2015 9:32

J36i87ř40í 28K35o48c59u58r35e57k 6105194635528

Má to jeden háček. Ten týdenní nákup se dá odvézt v batohu, i těch 14 % soupání se dá vyšlapat. Ale jak na kole odvezu 250 litrů kvasu do pálenice. To je čtvrt tuny! (Aha, zakážeme pálit alkohol) A jak dovezu bečku kofoly? Taky na hřbetě na kole? Kofoly, ne piva. Aha, tak zakážeme točené limonády.

+2/0
30.9.2015 15:54
Foto

B32r87o91n71i52s17l66a75v 42G38a46b77r59y13š 2172189581

Jo, ale i takové případy mají řešení.

Musel jsem se ze studentských kolejí na konci akademického roku vystěhovat. Za ten rok se nasbírá spousta ptákovin. Obyčejně jezdím vlakem s kufříkem na notebook a s batohem. Ale pokoj vlakem neodvezu. Takže jednou za rok si prostě půjčím auto a odvezu se celý. :-)

0/0
30.9.2015 16:04

P25a95v72e48l 19K52r55e69j15č54í97ř 2722481633276

No, a nebo si taky klidně můžete vzít taxíka, případně najmout stěhováky :-)

0/0
1.10.2015 1:04

J23i55ř95í 41K51o35c87u86r40e59k 6555114815578

Tak si k tomu připočítejte ješte nákup pro 6 lidí na celý týden a to každý týden. Dále veřejnou dopravu jezdící jednou za dvě hodiny a končící v 6 večer a víc než kilometr od domu. To se skvěle zařizuje auto z půjčovny.

Půjčovna-dům-obchody-dům-půjčovna je poněkud delší trasa než dům-obchody-dům.

A fakt netuším, jak by bábi jezdila na kole, když nemůže dojít ani na ten autobus. Blkovat kvůli tomu sanitku, aby najezdila 2x tolik oproti autu, co je doma?

Holt svět není černobílý a pražská MHD v pohraničí nejezdí.

0/0
1.10.2015 11:01
Foto

B87r56o50n27i97s84l22a90v 13G23a44b45r11y47š 2612689131

Jo, chápu, ale to je zase takový specifický případ. Moje máma se bez auta neobejde, protože k ní jezdí autobus čtyřikrát za den a na vlak to má zase 2,5 km.

Já bydlím ve městě, v zástavbě, kde mám všechno blízko. Záměrně si vyhledávám bydlení podle dopravní dostupnosti.

Je hezké, že bydlíte někde na periferii, určitě tam máte klid a neplatíte drahý nájem. Ale sám cítíte, že je to vykoupeno neustálou potřebou mít auto a do detailu plánovat, co, kam, kdy, s kým odvezu, abych ušetřil pohonné hmoty a čas strávený jízdou. To spousta lidí, když se stěhují z města pryč, nedomýšlí. Na základě tohoto životního stylu se pak plní satelitní města aglomerací, každý chce mít obrovský barák s obrovskou zahradou, ale zároveň chce mít všechno blízko (typicky Petřvald a Rychvald na Ostravsku). To prostě nejde skloubit dohromady. Veřejnou dopravu se zpravidla nevyplatí zavádět, protože v řídké zástavbě nemá moc smysl. Buď budou zastávky moc daleko od sebe, čímž se zvýší docházková vzdálenost (-> nikdo ji nebude využívat), nebo budou blízko sebe jako v klasické zástavbě, ale zvýší se doba jízdy (-> nikdo ji nebude využívat). Absence veřejné dopravy pak způsobí, že si každý bude muset pořídit auto a každé ráno všichni tito lidé se sejdou na silnicích a vytvářejí kongesce.

O tomto problému hezky pojednává dr. Braun-Kohlová v knize "Cesty městem", něco podobného řeším i já v disertační práci.

0/0
1.10.2015 11:42

R74e29n63é 14C16v75r65k32a36l 9196429876626

U kola ovšem již pobyt v servisech, tahání do sklepa (kolárny), huštění pneumatik atd. nepočítal a tak mu kupodivu vyšlo, že je kolo výrazně rychlejší.

Bravo, ať žije Auto*mat a propaganda. ;-D

+4/0
30.9.2015 10:33

P96a56v54e50l 78K14r32e51j82č95í15ř 2342491353706

A je to i nesmírně praktické, když si třeba chci zajet na otočku ke známým 100 km daleko :-)

+2/0
30.9.2015 10:54

J62a36n 61P93a82v50e74l 8603742578136

Hm, v dešti a sněhu je kolo vynikající. Ono i teď, v těchto teplotách, je to už celkem na pytel.

0/0
30.9.2015 15:35

J58a24k59u93b 71N88e31p63e21ř57e52n94ý 4245414626338

Její rychlost a tím pádem bezpečnost se zvyšuje? To jsem nevěděl, že mezi rychlostí a bezpečností vlaku platí přímá úměra..

0/0
1.10.2015 7:58
Foto

B78r60o97n85i83s70l41a98v 24G21a27b42r56y80š 2932749311

To neví spousta lidí. Ale je to fakt. :-)

Je to logické. Čím vyšší rychlost, tím vyspělejší bezpečnostní systém. Na regionálních tratích máte zpravidla nižší kategorie zabezpečovacího zařízení, spousta přejezdů, bývá tam také víc nehod. Ale na tratích s vyšší rychlostí už máte minimum přejezdů a moderní zabezpečovací systémy.

0/0
1.10.2015 8:27

F10r72a37n32t12i42š45e28k 70N58o98v20á40k 6471625306261

Ehm, zrovna ve světle relativně nedávných pěkně krvavých nehod bych tu bezpečnost tak moc nevyzdvihoval.

0/0
1.10.2015 9:24
Foto

B95r10o76n70i29s86l82a59v 79G59a70b87r16y40š 2632769731

Já ano. Uvažuju globálně, ne jen na území ČR.

0/0
1.10.2015 9:28

J23a67k35u10b 75N27e61p67e22ř21e41n88ý 4825734646218

Jo, tak v takovýchto širších souvislostech asi ano. Což ovšem znamená, že v Čechách jsme s bezpečností kolejové dopravy na štíru..

0/0
1.10.2015 16:54
Foto

B39r84o93n96i59s80l84a53v 72G32a82b74r39y64š 2282449421

Na regionálních tratích nejspíš ano, ale koridory jsou chráněny lépe. Ale to, že Vám někdo skočí pod vlak, se Vám může stát kdekoliv na světě. Sebevrah si cestu ke smrti vždycky najde.

0/0
1.10.2015 17:04

M65a33r93e94k 26S29e81i25d13l 2163744505690

Nezdá se to, ale vykolejit vlak jedoucí 20km/h je snazší, než vykolejit vlak jedoucí 60km/h. Tím pádem se bezpečnost samotného vlaku zvyšuje s rychlostí jízdy vlaku. (do určité míry samozřejmě)

0/0
7.10.2015 20:35

J95a85k15u75b 75N54e69p79e24ř42e81n80ý 4375534446858

No možná v případě vykolejení vlaku. Ale přece se nedá obecně říct, že čím je vyšší rychlost vlaku, tím je bezpečnější. Už jen kvůli delší brzdné dráze a vyšší energii ve chvíli nárazu. Také reakční doba strojvedoucího je stejná při různých rychlostech..

0/0
8.10.2015 9:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.