Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidé se přišli podívat na výbuch. Tak vznikala před 190 lety železnice

Historie veřejné železniční dopravy se začala psát před 190 lety. Tisíce zvědavců tehdy přihlížely, jak otec parostrojní železnice George Stephenson stojí na své lokomotivě a táhne první osobní vlak se stovkami cestujících.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J89a41n 58S26t59i52f27t43e92r 5717829598723

U fotgrafií: Datum neznámý - to mi zní nějak divně. Asi se mýlím, ale musím se podívat do té kalendárie. Ale jinak moc dobrý článek.

0/0
2.10.2015 8:18

M75i91c69h81a33l 76Z67e53t89e38k 3938582910557

Nejkrásnější parní lokomotiva je Mallard z řady

LNER - A4. Nebo Big-boy, nejsilnější a druhá největší parní lokomotiva světa.

0/0
1.10.2015 21:24

J24a28n 89A84l95b92e12r94t 5793835819270

Suchá větev vývoje? Znám tedy slepou větev, suchou nikoliv. Ale pokud takové sousloví opravdu existuje, děkuji za obohacení mé slovní zásoby...Opravdu nevím, proto nechci nějak rýpat do autora, abych pak nebyl za blbce ;-)

0/0
30.9.2015 18:39

R39a41d27e74k 48F14o15l22p96r48e88c51h12t

Nebojte, nebudete. Slovní spojení "Slepá větev vývoje" se používá mnohem častěji, postrádá to však logiku. Už jste někdy viděl slepou větev? Proto jsem použil jedinou logicky správnou variantu, tj. větev suchou. Saturnin :-)

0/0
30.9.2015 20:02

M61i90c28h60a47e10l 33C13h38a98r53v18á74t 9899578773942

Když už jsme u té železnice, slyšel jste už někdy pojem "slepá kolej"?8-o

+1/0
30.9.2015 21:01

R18a86d64e93k 45F50o78l51p33r88e45c93h17t

Samozřejmě, dokonce jsem jich i hromady viděl :-)

0/0
30.9.2015 21:10

J34i75ř86í 32K15o73c50u57r79e59k 6775874395878

Pak to ale byly koleje kusé.  (staré české slovo pro člověka, kterému chyběla končetina)

0/0
1.10.2015 10:40

R19a98d57e56k 36F27o88l60p34r57e66c21h21t

To byly, ale kusá kolej je zavedené sousloví, zatímco suchá větev si zaslouží osvětu.

0/0
1.10.2015 13:28

P76a36v58e63l 39K95r13e32j65č85í69ř 2252161293256

A slepý střevo je nejen slepý, ale i hluchý, jak zjistila doktorka Vaňková. A němý, jak správně podotkl docent Vondruška.

0/0
30.9.2015 23:07

K58a19r75e63l 56H40o79r92á76k 2618289153563

Ale suchá kolej existuje.

0/0
1.10.2015 12:39

J10a28n 30A20l92b96e24r98t 5253305819830

Dobrá dedukce...R^ Mohu to tedy taky využívat? ;-)

0/0
30.9.2015 21:24

R16a31d32e38k 41F49o16l11p39r51e57c92h19t

samozřejmě, já tu suchou větev vývoje nevymyslel, už jsem to spojení několikrát slyšel

0/0
30.9.2015 21:33

M79i41c83h58a95l 44T33o49m13i14n45s74k76ý 9281915307104

Vlak je nejhorší nejneekologičtější dopravní prostředek.

Nesmí se totiž počítat pouze se spotřebou PHM.

Ale do spotřeby PHM se musí započítat i tisíce hodin a kilometrů pracovníků na výstavbě železnice, tisíce hodin na její údržbě. Tisíce hodin naježděných zaměstnanci dráhy za svoji mzdu, tisíce hodin naježděných zaměstnanci zabezpečovací a datové sítě, pokladních na kasách a dalších.. A tisíce hodin motoristů co musí čekat na železničních přejezdech.

0/−18
30.9.2015 11:46

J38a36n 90M56a34c18e51k 3604361542273

A vy když počítáte náklady na auto, tak tam taky zahrnujete bpokládku asfaltového koberce?8-o

+6/0
30.9.2015 11:49

P74a15v51e34l 20S39t61a23v64j12a79n95í42k 6808125857561

Ještě že ty silnice tu jsou od počátku světa, jinak bychom je snad museli vybudovat.

+5/0
30.9.2015 13:28

J60i23ř57í 85K11o11c24u66r46e83k 6715894325318

A nezapomeňte, že lokomotiva žere 200 litrů na sto. Kdyby se to vozilo dodávkou, tak se spálí daleko míň paliva. Dodávka totiž žere jenom 10 na sto. No řekněte, místo jedné lokomotivy by mohlo jet 20 dodávek!! Nebo 40 osobních aut.

+3/0
30.9.2015 15:51

J51a27n 58S43a61l79o34m45o25n 4159370271295

No to je mi logika. Tak začneme u silnic, kde se asfaltový povrch musí pravidelně měnit, opravovat a to nemluvím o zátěži jakou představuje to všechno pro životní prostředí. PAk tu máme spotřebu na tunu, tak je u vlaku taky výrazně menší. Započítáváte u silniční dopravy pracovníky v benzinových stanicích, mechaniky v dílnách udžující vozy, opotřebení gum a jejich nutnou výměnu a tisíc a jednu další malinkou drobnost?

Jistě že ne. Jen blbě kecáte proti železnici bez sebemenší znalosti problému :-). Mimochodem, železniční trať a její údržba je mnohem levnější než údržba dálnice a to je dvoukolejná trať schopná převézt mnohonásobně větší množství zboží, materiálu a lidí než čtyřproudá dálnice ve stejném okamžiku :-).

+4/0
30.9.2015 18:54

J41a93k20u54b 48N60e89p47e78ř67e25n72ý 4895834876368

Tak takovej blábol jsem ještě nikde neviděl a ani neslyšel.

+3/0
1.10.2015 7:53

M66a71r89e42k 60Š61i47m97o28n 2314617218458

Už jste někdy zkoušel převést 50 tisíc tun horniny po silnici? V USA to zvládne jeden vlak řízený jedním člověkem.

0/0
1.10.2015 19:57

P80a68v30e56l 90K45r21e98j84č52í82ř 2112841523766

Hezký článek, avšak skutečnou revolucí v konstrukci parních lokomotiv byla až Raketa :-)

0/0
30.9.2015 9:32

L91u96b77o53š 24H93o66l66í93k 5947900322850

Z hlediska technického asi ano, ale v prvopočátcích vývoje železnice (vlastně v prvopočátcích čehokoliv) je "pozitivní propagace" stejně důležitá, někdy i důležitější než dokonalost technického řešení.

0/0
2.10.2015 6:54
Foto

B48r53o38n58i10s44l13a69v 37G95a90b55r71y15š 2882769601

Hezký článek.

Železnice má budoucnost, její rychlost a tím pádem i bezpečnost se pořád zvyšuje a vyplatí se do ní investovat. S auty to už lepší nebude, protože lidi nejsou schopní normálně jezdit po silnici. Pochybuju, že se jejich průměrná rychlost zvýší na průměrnou rychlost třeba TGV.

+3/−1
30.9.2015 8:33

M61a54r50t39i63n 42Z91i92k35m10u24n74d 7345645684581

Nějaký Angličan (na jméno už si nevzpomenu), kolem přelomu tisíciletí spočítal totální průměrnou rychlost svého auta, včetně hledání parkování, zajíždění do garáže, prostojů v servisu, tankování a podobně. Vyšlo mu asi 6 mil za hodinu. Následně prodal auto a koupil si kolo :)

+1/−2
30.9.2015 9:10
Foto

B72r54o55n93i82s66l80a82v 49G95a16b32r81y18š 2152899161

Cože?? ;-D

Kéž by takto procitla většina lidí a používali auto jen v nejnutnějších případech.

+2/0
30.9.2015 9:32

J41i49ř49í 91K32o15c61u45r32e98k 6305384445718

Má to jeden háček. Ten týdenní nákup se dá odvézt v batohu, i těch 14 % soupání se dá vyšlapat. Ale jak na kole odvezu 250 litrů kvasu do pálenice. To je čtvrt tuny! (Aha, zakážeme pálit alkohol) A jak dovezu bečku kofoly? Taky na hřbetě na kole? Kofoly, ne piva. Aha, tak zakážeme točené limonády.

+2/0
30.9.2015 15:54
Foto

B36r41o82n26i59s94l93a92v 80G71a11b43r56y20š 2202839301

Jo, ale i takové případy mají řešení.

Musel jsem se ze studentských kolejí na konci akademického roku vystěhovat. Za ten rok se nasbírá spousta ptákovin. Obyčejně jezdím vlakem s kufříkem na notebook a s batohem. Ale pokoj vlakem neodvezu. Takže jednou za rok si prostě půjčím auto a odvezu se celý. :-)

0/0
30.9.2015 16:04

P20a17v42e84l 25K75r35e66j92č20í70ř 2822461523476

No, a nebo si taky klidně můžete vzít taxíka, případně najmout stěhováky :-)

0/0
1.10.2015 1:04

J77i68ř73í 49K64o58c19u94r23e60k 6775484585758

Tak si k tomu připočítejte ješte nákup pro 6 lidí na celý týden a to každý týden. Dále veřejnou dopravu jezdící jednou za dvě hodiny a končící v 6 večer a víc než kilometr od domu. To se skvěle zařizuje auto z půjčovny.

Půjčovna-dům-obchody-dům-půjčovna je poněkud delší trasa než dům-obchody-dům.

A fakt netuším, jak by bábi jezdila na kole, když nemůže dojít ani na ten autobus. Blkovat kvůli tomu sanitku, aby najezdila 2x tolik oproti autu, co je doma?

Holt svět není černobílý a pražská MHD v pohraničí nejezdí.

0/0
1.10.2015 11:01
Foto

B93r51o60n12i88s22l95a59v 55G59a16b25r33y48š 2342219551

Jo, chápu, ale to je zase takový specifický případ. Moje máma se bez auta neobejde, protože k ní jezdí autobus čtyřikrát za den a na vlak to má zase 2,5 km.

Já bydlím ve městě, v zástavbě, kde mám všechno blízko. Záměrně si vyhledávám bydlení podle dopravní dostupnosti.

Je hezké, že bydlíte někde na periferii, určitě tam máte klid a neplatíte drahý nájem. Ale sám cítíte, že je to vykoupeno neustálou potřebou mít auto a do detailu plánovat, co, kam, kdy, s kým odvezu, abych ušetřil pohonné hmoty a čas strávený jízdou. To spousta lidí, když se stěhují z města pryč, nedomýšlí. Na základě tohoto životního stylu se pak plní satelitní města aglomerací, každý chce mít obrovský barák s obrovskou zahradou, ale zároveň chce mít všechno blízko (typicky Petřvald a Rychvald na Ostravsku). To prostě nejde skloubit dohromady. Veřejnou dopravu se zpravidla nevyplatí zavádět, protože v řídké zástavbě nemá moc smysl. Buď budou zastávky moc daleko od sebe, čímž se zvýší docházková vzdálenost (-> nikdo ji nebude využívat), nebo budou blízko sebe jako v klasické zástavbě, ale zvýší se doba jízdy (-> nikdo ji nebude využívat). Absence veřejné dopravy pak způsobí, že si každý bude muset pořídit auto a každé ráno všichni tito lidé se sejdou na silnicích a vytvářejí kongesce.

O tomto problému hezky pojednává dr. Braun-Kohlová v knize "Cesty městem", něco podobného řeším i já v disertační práci.

0/0
1.10.2015 11:42

R37e34n32é 73C81v70r54k34a20l 9256939806166

U kola ovšem již pobyt v servisech, tahání do sklepa (kolárny), huštění pneumatik atd. nepočítal a tak mu kupodivu vyšlo, že je kolo výrazně rychlejší.

Bravo, ať žije Auto*mat a propaganda. ;-D

+4/0
30.9.2015 10:33

P75a27v59e71l 50K59r67e93j33č56í86ř 2312181673336

A je to i nesmírně praktické, když si třeba chci zajet na otočku ke známým 100 km daleko :-)

+2/0
30.9.2015 10:54

J41a20n 84P83a66v32e52l 8263832928336

Hm, v dešti a sněhu je kolo vynikající. Ono i teď, v těchto teplotách, je to už celkem na pytel.

0/0
30.9.2015 15:35

J96a35k90u72b 28N24e53p79e42ř55e53n81ý 4885654276328

Její rychlost a tím pádem bezpečnost se zvyšuje? To jsem nevěděl, že mezi rychlostí a bezpečností vlaku platí přímá úměra..

0/0
1.10.2015 7:58
Foto

B80r46o10n65i23s46l22a24v 35G41a37b58r63y59š 2432669471

To neví spousta lidí. Ale je to fakt. :-)

Je to logické. Čím vyšší rychlost, tím vyspělejší bezpečnostní systém. Na regionálních tratích máte zpravidla nižší kategorie zabezpečovacího zařízení, spousta přejezdů, bývá tam také víc nehod. Ale na tratích s vyšší rychlostí už máte minimum přejezdů a moderní zabezpečovací systémy.

0/0
1.10.2015 8:27

F53r33a76n30t15i41š43e51k 75N22o79v59á30k 6291665446501

Ehm, zrovna ve světle relativně nedávných pěkně krvavých nehod bych tu bezpečnost tak moc nevyzdvihoval.

0/0
1.10.2015 9:24
Foto

B15r25o28n78i86s83l20a65v 41G89a65b88r29y98š 2872159371

Já ano. Uvažuju globálně, ne jen na území ČR.

0/0
1.10.2015 9:28

J65a87k95u26b 49N13e58p88e10ř65e62n93ý 4165744926178

Jo, tak v takovýchto širších souvislostech asi ano. Což ovšem znamená, že v Čechách jsme s bezpečností kolejové dopravy na štíru..

0/0
1.10.2015 16:54
Foto

B57r44o25n86i60s68l22a21v 88G24a75b53r31y76š 2332749311

Na regionálních tratích nejspíš ano, ale koridory jsou chráněny lépe. Ale to, že Vám někdo skočí pod vlak, se Vám může stát kdekoliv na světě. Sebevrah si cestu ke smrti vždycky najde.

0/0
1.10.2015 17:04

M64a40r69e27k 11S12e65i38d77l 2303314265580

Nezdá se to, ale vykolejit vlak jedoucí 20km/h je snazší, než vykolejit vlak jedoucí 60km/h. Tím pádem se bezpečnost samotného vlaku zvyšuje s rychlostí jízdy vlaku. (do určité míry samozřejmě)

0/0
7.10.2015 20:35

J66a96k57u41b 84N82e11p53e67ř52e76n17ý 4115724596368

No možná v případě vykolejení vlaku. Ale přece se nedá obecně říct, že čím je vyšší rychlost vlaku, tím je bezpečnější. Už jen kvůli delší brzdné dráze a vyšší energii ve chvíli nárazu. Také reakční doba strojvedoucího je stejná při různých rychlostech..

0/0
8.10.2015 9:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.