Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Legenda dolétala. Vulcany se proslavily neuvěřitelnými nálety

Tisíce leteckých nadšenců a nespočet "civilistů" se minulý víkend loučilo s kultovním britským bombardérem Avro Vulcan. Poslední letuschopný stroj provedl rozlučkovou okružní misi nad Británií. Tato sezóna byla jeho poslední. Stroj provozovaný civilním subjektem, a k radosti veřejnosti předváděný při leteckých dnech, již nebude možné z finančních a potažmo technických důvodů nadále udržovat v aktivní službě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K32a79r71e76l 85S64e34i56d73l 8969165880588

Nádherné éro. Připomnělo mi to starou bondovku Thunderball, myslím,že si ji zase připomenu.:-) Vulcan tam hrál důležitou roli.

+2/0
26.10.2015 17:35

V40á87c21l22a44v 56K98o79u53t19e22c98k92ý 6578584598

mají ho rovněž v muzeu v Duxfordu. Když u něj člověk stojí, tak si říká, jaká je to obří bestie, že se něco takového může vůbec odlepit od země.

+2/0
25.10.2015 19:31

P55a47v19e46l 55J58o80n22á94š 5711595639745

Krásné éro, krásné fotky. Díky. Legendy odcházejí a následovníci nepřicházejí....

+4/0
15.10.2015 16:13

J16a72r52o58s69l18a98v 64T93a35c70h17o86v78s70k59y 2772910174740

Zamackl jsem nostalgickou slzu. Tento krasny stroj uz nikoho nezabije.

0/0
15.10.2015 15:08

M95a28r59e95k 51M13i80c16k98a 3263715964459

Nádherný stroj. R^R^ Parádní fotky i popisky.

+3/0
15.10.2015 14:46
Foto

V14l46a45s68t49a 33C48o59u94f61a22l 7487399679795

Krásný stroj. Díky za fotky.

+10/0
15.10.2015 12:12
Foto

J20a61n 27M78a51r87š77á87l 4236558169659

Krásné fotky, krásné letadlo, viděl jsem v muzeu v Hendonu. U popisku fotky číslo 18 máte hrubku, opravte si ji.

+1/0
15.10.2015 11:24

R37a91d65e76k 62F73o70l82p41r35e89c37h68t

opraveno, díky

+2/0
15.10.2015 11:46
Foto

A67l24e11x 65J47i57n22d44r10a 9950467985919

Musím se pochlubit...před drahně lety jsem měl možnost si celý éro v Anglii prolézt, i za knipl si sednout:)

+1/0
15.10.2015 11:01

K54l56a35r58a 31P23r42u66c21h67o39v84a 9587730682848

Videli jsme Vulcan v lete na Royal Air Tattoo v Britanii... ja se o letadla moc nezajimam (byl to darek pro pritele) ale musim rict ze to byl rachot a v luftu je to fakt podivana. Mohli jsme se podivat i pod kridla kdyz bylo letadlo vystavene v statickem parku, a je to opravdu pekny stroj. Podle toho co zaznelo tam pry odmitly nektere agentury nebo jine organy poskytnout dalsi financovani a garanci pro jeho provoz.

+2/0
15.10.2015 10:42

M48i83c71h88a20l 82P72a76d31ě74r97a 7930302360947

Take letadla maji svoji Multiplu ;-D

+1/−3
15.10.2015 10:25

K28a76r70e29l 23V56o82h13n76o93u11t 4568569710807

Určitě jedno z nejkrásnějších letadel (ale pořád u mě vede A10).

+5/0
15.10.2015 8:59

J88i82ř53í 59H61a22v73e19l 8806709831589

Pravda, A10 je tak škaredé až je vlastně krásné :)

+11/0
15.10.2015 9:16

B36o55r24i47s 46P83o72u20z17a86r 5548548385647

Dávám přednost P 51 nebo Ta 152

+3/0
15.10.2015 9:51

K80a94r94e19l 36V26o14h50n85o25u50t 4708749820537

Ten Focke-Wulf nevím, nevím. Z německé provenience by se jistě našlo něco hezčího. Ale Mustang samozřejmě krásné letadlo je.

+1/0
15.10.2015 12:52

B66o88r57i39s 96P56o56u61z55a64r 5728838605737

Jasně - jeden je na holky,druhej na vdolky ;-)

0/0
15.10.2015 13:19

M11i37c97h30a95l 40Z78e24t71e44k 3668542850687

Já SR 71.

+1/0
15.10.2015 19:41

V98r95a74t19i88s66l49a96v 96K24a40l18i33c43h 3486545635421

Já SU-37

0/0
5.11.2015 11:17

J53a75n 84D86l52o49u77h51ý 7744529270229

Ja mam posledni informaci z NGC z poradu nejbajecnejsi britske stroje, ze letadlo opecovava a aktivne udrzuje v chodu britske letectvo. V cele britanii je posledni jeden technik, ktery je schopen to opravovat. Cili neni to tak, ze nemaj prachy na technika nebo technik ze zdravotnich duvodu skoncil?

0/0
15.10.2015 7:37

A72d52a70m 86P62u58r88k62r93t 5936332138408

Je to nejspíš tak, že drak ("kostra") letadla je už na hraně životnosti resp. bezpečného provozu. Je zde zkrátka limit, daný lomovou mechanikou. Křídla za letu poněkud "mávají" (mírně, na druhou stranu vpodstatě) a po jisté době začnou vznikat praskliny, až případně se křídlo může ulomit. Není vpodstatě jak živtonost prodloužit - musel by se udělat nový drak. Plus údržba motoru je také zřejmě čím dál složitější.

+5/0
15.10.2015 10:19

R83a89d87e17k 45F75o27l80p34r10e19c83h21t

http://www.vulcantothesky.org/history/the-558-story.html

0/0
15.10.2015 11:49

A53d34a41m 47K91ř96i79v83s51k87ý 1473454790883

Tohle je pitomost, i přes to všechno jak to vypadá to je "jen" letadlo, lidí co by ho uměli opravit určitě budou spousty. Problém ale je sehnat nové motory.

0/−2
15.10.2015 21:54

J64a10n 47D59l52o81u55h68ý 7594899440389

Pitomost to neni, potrebujete kompletni dokumentaci a pokud to nema stat deseti-tisice liber, pak potrebujete mechanika, ktery to stroje opravoval/stavel. Jinak proinvestujete mraky penez, nez se novy clovek vyzna v dokumentaci a vubec zapocne s opravou. Stejne to je i u veteranu aut: nejlevnejsi varianta je sehnat mechanika z doby, kdy to auto bezne jezdilo ;-)

0/0
18.10.2015 11:14

R75o10m41a47n 51K60r13a50t14o64c31h56v11í35l 6336567416114

Proč byl vyřazen tak brzo - to byl již tak nemoderní?

Vždyť B-52 stále eště létá.

0/0
15.10.2015 7:32

J49a70n 64D85l61o79u85h50ý 7654119650849

Ja vim pouze to, ze v GB je pouze jeden clovek, ktery je schopen opravit a udrzet letadlo v chodu....

0/0
15.10.2015 7:38

R73o51m12a62n 30K78r51a13t45o85c41h39v83í10l 6786907576264

Kdyby se chtělo, tak by se našel někdo další.

Ale ptal jsem se, proč šel ze služby tak brzo, což bylo někdy v 1982

0/0
15.10.2015 7:57

K58a98r36e58l 49V72o73h88n47o60u61t 4108939120847

Jaderné bombardování východního bloku bylo už v 80. letech passé. I tak už dávno museli tahle letadla přezbrojit z bomby na raketu. Falklandy definitivně ukázaly, že z vojenského hlediska jsou už tyhle stroje pro Británii zbytečné.

B-52 je bombardér úplně jiného ražení. Proto se také dodnes drží ve službě - pro své mise v letectvu USA nemá náhradu.

+1/0
15.10.2015 9:04

V29á89c79l53a48v 15Š53o14b37r 5643622397350

Je ovšem třeba říct že efekt na Falklandách měli nepředpokládaný...

Argentici sice mohli přitávat s transportními letadly ale jejich proudová letadla měla s runwají problémy, část letounů bylo poškozeno tlakovou vlnou, a i tak se rozhodli se je stáhnout aby briti nedostali nápad bombardovat argentinu přímo.

Navíc to více méně dohnalo argentinského velitele k tomu aktivně vyhledat střet s britskou flotilou na moři... což byla pro Argentinu doslova katastrofa.

Ono když vidíte nad hlavou atomový bombardér který podle všech dispozic neměl šanci nad vás doletět musí to být solidní důvod k panice.

+2/0
15.10.2015 11:32

K12a61r11e94l 92V49o52h66n58o25u11t 4398889410417

Argentinci v té době byli poražení už jen tím, že se považovali kvůli vzdálenosti za neohrozitelné. Tohle byl pro ně šok. Jenže z vojenského hlediska to byly pouze velmi drahé výlety bez výraznějšího materiálního dopadu. Jakýkoli střízlivě uvažující protivník by z toho žádný vítr neměl. A když i Britové jasně řekli, že Argentinu bombardovat nebudou, byl i tenhle psychologický efekt pryč.

Tu válku koneckonců nerozhodla tahle letadla, ale právě převaha britského námořnictva, které se dokázalo vyrovnat i se ztrátami způsobenými Exocety.

0/0
15.10.2015 13:16

V89á51c45l90a39v 54Š64o19b98r 5463192217140

otázka je co by Argentici zmohli s proudovými letouny schopnými podpořit jejich flotilu... měli proti britům přesilu.

0/0
15.10.2015 20:20

V93l97a92d85i43m47í86r 84B59u65k17v54a58l28d 8693733776

Na škole jsme probírali teorii her a tento konflikt jsme měli jako názorný příklad využití teorie her. V podstatě šlo o to, nasazení jakého letadla by bylo nejúčinnější. Vyšel z toho Harier (který tam byl i použitý). Takže Vulcan asi nebyl tím, co Argentince porazilo.

0/0
16.10.2015 17:12

V24i58l73é22m 23P85ř29í71h98o80d47a 2524119583827

Poslední z V-bomberů - Vulcan, Valiant, Victor. Krásný éro, i dnes působí futuristicky.

+10/0
15.10.2015 5:57

V38l48a71d59i32m25í94r 50B53u55k40v85a37l46d 8793353936

Pro mne je z produkce Avra nejúspěšnější a nejhezčí Lancaster.:-)

+2/0
16.10.2015 17:13

J44o31s31e59f 47D90r79o22b72n24í43k 7662495425576

Good-bye Vulcan! :-(

+3/0
15.10.2015 5:35

J17a33n 26M 6203550197500

Je to krasny a elegantni a hruzu budici ero. Fanousek ve me to obdivuje. Videl jsem zrovna todle konkretni ero v Duxfordu na leteckym dnu, tusim 2010. Prisernej kraval ale nadhera.

Na druhou stranu clovek nemuze zapominat ze je to stroj na zabijeni lidi. A jelikoz atomovka nejde zamirit jen na zlocince, tak stroj na zabijeni i nevinnejch lidi. Hrozna vec.

Ale na leteckym dnu krasna :)

+7/−1
15.10.2015 2:42

O61n29d17ř29e66j 82Č10a90p34k28a 6541521173794

Ona ta atomovka zafungovala v globálním měřítku podobně, jako když má pumpař na benzínce pod pultem brokovnici a každý o tom ví... nikdo pak nedostává pitomé nápady, jako že by tam naběhnul s pistolí a chtěl všechno, co je v kase. A přitom není potřeba ani jednou vystřelit.

+9/0
15.10.2015 11:48

J36a33n 89M 6563910477590

Na 300 tisic lidi v Japonsku by to videlo jinak. Navic pumpar brokovnici zastreli jen utocnika (zlocince), atomovky v Japonsku zabily temer vylucne jen nevinny lidi, vcetne americkejch valecnejch zajatcu.

0/−4
15.10.2015 22:06

O11n61d83ř14e22j 81Č78a14p30k69a 6791831923684

Nejsem si jistý, co by v případě, že by takováhle hrozba neexistovala, provedli Sověti... možná bychom místo 300 tisíc Japonců litovali miliónů Evropanů, co zařvali, když Sověti dobývali zbytek Evropy. Osobně si myslím, že nebýt existence bomby a vědomí, jak strašná je to zbraň, tak studená válka neměla šanci vydržet studená až do konce.

+7/0
15.10.2015 22:32

P12e51t27r34a 96M22a80l88a24k21o95v35a 1768790100354

co na těc lidech bylo nevinného? a a-bomby zachránili tři miliony lidí co by zemželi při dobývání japonska...

+6/0
15.10.2015 23:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.