Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hurricane smetl Luftwaffe z anglické oblohy a zachránil Británii

Dříč bitvy o Británii a legenda Královského letectva slaví 6. listopadu narozeniny. Před 80 lety se poprvé vznesl do vzduchu letoun Hawker Hurricane.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V15i24l26é85m 16P74ř82í21h85o69d73a 2844929813497

Jen doplním, poslední vyrobený Hurricane s označením PZ865 nesl název "The Last of the Many". Byl použit i ve filmu "Bitva o Británii", v současnosti je u Royal Air Force's Battle of Britain Memorial Flight. Je to ten na první fotce, co létal s imatrikulací Kuttelwascherova stroje, nyní jako EG-S 34. squadrony kanadského pilota Jimmy Whalena DFC, který zahynul v r. 1944 poblíž Kohimy (Indie, velká porážka Japonců označovaná jako Stalingrad Východu a obrat v Barmské kampani).

9.11.2015 11:55

L27u62d36ě78k 96F72u84x32a 9686930984757

Ačkoli chápu, že byl levnější a že jich mohlo být nasazováno více ....všechna čest Hurricanovi, ale Spit je hezčí! Nejkrásnější letadlo II. sv. války.

5.11.2015 16:06
Foto

S27v33a60t66o29p78l25u72k 61K57n22o77s 3112348381637

spit je krasnej ale Bf 110 je v myh ocich nejheci ero z WWII :-)

6.11.2015 6:45

M34a45r80t64i26n 17B45ř44e18z46i49n96a 8428395930272

FW-190R^

6.11.2015 17:48

J22a75n 17V93á61c18l17a64v24í66k 3752656151239

C47

6.11.2015 18:59

L11u95d47ě56k 67F43u57x28a 9206100254247

Dakota? :-)

7.11.2015 13:43

J31a21n 41V74á75c28l28a27v60í87k 3582306691729

Jistě.

7.11.2015 19:17

J36a72n 10A11s50c68h78e12n32b47r10e93n82n36e82r 3639575967922

Za me P 51D

7.11.2015 19:03

J46a92n 85A52s81c90h10e47n86b95r50e17n88n35e96r 3709315547202

Hurry je právě nádherné osklivej;-)

7.11.2015 19:04
Foto

T97o74m54á52š 18D19v37o75ř33á45k 3895763346106

Pěkné.R^

5.11.2015 15:19

J33i76ř36í 42K86ř56í29ž 2597684416256

Díky za skvělý článek, co mě ale opravdu překvapilo je diskuze pod článkem, která je MIMOŘÁDNĚ nehádavá a bez urážek, plná dalších technických informaci a poznatků.

R^

5.11.2015 13:33

J36o96s91e15f 56F39a21j42k12l 2853937704487

To bude tím že Technet čtou spíš fandové do historie a techniky...:-)

7.11.2015 13:25

V43i44l72é63m 33P23ř51í15h72o82d87a 2124299443877

Tak to obvykle bývá, pokud se to nějak netýká Ruska - jinak dochází k aktivizaci kremelského propagteamu ;-).

9.11.2015 11:37

R66a63d78e25k 85V20a91l81k39o82v28i87č 7604651917973

Hurricany vyhrály Bitvu o Británii hlavně díky Spitfirům - zaměstnaly síhače Luftwaffe - a Hurricany sestřelovaly bombardéry. Často to nefungovalo, ale Hurricany byly odolnější proti poškození, a piloti naváděni a varováni rádiem. 8 kulometů byla dostatečná výzbroj, ale kanóny byly účinnější a jediný zásah často stačil, aby to protivník zabalil a snažil se zmizet. Rychlost Mk.I s vrtulí Watts (první série) byla těch 518 km/h, s vrtulí Rotol (většina 1940) byla 528 km/h, Mk.II byly rychlejší. V SSSR běžní podprůměrní piloti (špatně a rychle vycvičení) neuměli využít výhody Hurricanů a používali špatnou taktiku, na jaře a v létě 1942 tvořili Hurricany většinu stíhačů SSSR. Teprve na podzim 1942 je přečíslily domácí Jak-1 a 7 a LaGG-3 z přesunutých závodů. Většinu ztrát v SSSR způsobil Flak při bitevních útocích na dobře bráněné cíle.

5.11.2015 12:47

J46i81ř64í 93K52o22c56u94r44e28k 6735314335188

Díky. Je třeba připomínat, že SSSR dostávál značnou materiální pomoc od světových velmocí. Mnozí na to totiž zapomínají.

5.11.2015 14:39

P26e54t19r76a 53M45a32l25a55k61o32v51a 1898330500934

v letech 42-42 byla zcela rozhodující, bez ní by podlehli německu

5.11.2015 22:50

L62u53d17ě90k 89K64r46a79t93o23c51h32v29í50l 9915284601164

Myslím, že věta ....na jaře a v létě 1942 tvořili Hurricany většinu stíhačů SSSR....... je velice přehnaná. Za celou dobu L-L bylo do SSSR dodáno 2983 ks Hurricanů. Do poloviny roku 1942  (prvních 15 ks Hurricanů přišlo v již prvním konvoji Dervish v srpnu 1941) se mělo jednat o cca 900 strojů (Dymič, Harrison), což (stejný zdroj) činí okolo 13% všech stíhačů v kategorii moderní.

5.11.2015 15:07

L74u12d43ě50k 88K47r61a24t66o18c41h30v69í65l 9715934331214

Ve stejné době bylo dodáno i např. okolo 900 ks stíhaček Curtiss P-40 a 212 ks P-39 Airacobra.

5.11.2015 15:21

L76u25d27ě35k 88F71u95x59a 9316800924367

Airacobra, kterou si  Pokryškin tak dovedně upravil, že střílela naráz z kulometů i kanonů.......;-)

5.11.2015 15:58

V21i39l33é38m 27P75ř90í29h12o28d52a 2374509793707

Hurricany z prvních sérií měly docela problém stíhat německé bombardéry, třeba Dorniery Do-17 byly po odhození bomb velice rychlé. Problémem také byly motory s karburátory (to se týkalo i Spitfirů), obě letadla musela z vodorovného do střemhlavého letu jedině přes půlvýkrut na záda, jinak hrozilo přerušení dodávky paliva do motoru a ztráta rychlosti.

9.11.2015 12:06

J61a92n 80S65m57í55t67k16o 8834892574765

U Hurouše jsou aspoň narozeniny známy, u Spita to je s nima trochu složitější :-)

K tomu "invaznímu" Hurricanu: v Británii měly být Hurricany z první linie staženy v březnu 1944, éro s pruhy by už mělo být "jen" kurýrní sloužící v Air Delivery Letter Service. Nebudou to fotky ještě od Dieppe?

Úplně vyřazeny z RAF byly Hurricany až v lednu 1947.

5.11.2015 11:18

R54a78d91e87k 40F43o73l81p30r89e46c37h53t

Tu první fotku s "invazním" jsem vyřadil, bylo to strašně podezřelé letadlo (dle kódo perutě). U druhé jsem upravil popisek. Ale určitě ani jedna nebyla od Dieppe, tam je to vůbec s těmi invazními pruhy ošemetné...

5.11.2015 12:54

J28a42n 90S73m96í73t96k47o 8914342964375

Máte ji ještě někde ke zhlédnutí, ideálně v lepším rozlišení? Co jsem se teď díval do Shorese, tak v TAF na Hurricanech létala jen 184. sqn (a to až zhruba do konce roku 1943, kdy přezbrojila na Typhoony). V září 1943 proběhla operace Starkey, takový nácvik invaze - a tam už pruhy taky byly, hlavně u ér operujících nízko. To by na Hurricany mohlo sedět (akorát neumím narychlo ověřit, že se zúčastnila i 184. sqn).

7.11.2015 21:07

J98i36ř78í 64J71i26r54o37u28d24e73k 8336369644954

R^ Je sice stále oslavován jako hvězda BoB ,,Spit", jistě již pokročilejší stroj, ovšem ,,jádro" v této bitvě tvořily právě HurikányR^

5.11.2015 10:51

A17l15e88x41a12n44d38r 13V37a35s24i20l92e82n78k16o 5858662905137

Jiří Havelka: S tímto opatrně. V závěru války Bf-109 byly již za zenitem. A hodnocení pilotů závisí na taktice a zvyklostech. Piloti v USA hodnotili P-39 jako nic moc, RAF ji radši vůbec nenasadilo a v SSSR byla velmi oblíbená - tak kde je pravda. Záleží na nasazení a dalších faktorech. K vámi zmíněnému hodnocení Hurry vs Bf-109 - v Japonsku testovali BF-109 také (nevím, jestli B,C,D,E) a hodnotili ji velmi špatně. To samé v SSSR v 1944 měli 200 P-47 a hodnocení byla také mizerná, přitom proti Luftwaffe si při správné taktice vedli dobře. Vždy záleží na pilotech, vzájemné pozici, kdo koho první vidí a kdo lépe létá a střílí - letadlo může pomoci, ale není samospasitelné.

5.11.2015 10:34

J43i46ř12í 64J28i29r81o26u10d27e27k 8496699184114

RvJe to trošku jinak. Můj táta na Hurikánu lítal. Včetně BoB. Rusům byl na nic, protože z nich odmontovávali kulomety (dva až čtyři). Ale to by bylo na dlouhé vysvětlování.;-)

5.11.2015 10:48

J40a85n 45C64r34h63á97n 4752373453

Někde jsem četl, že Hurricany byly stabilní při střelbě, dosahovali s nimi úspěchy i méně zkušení piloti. Bf-109 byl výkony ale náročný na pilotáž, mnohdy pro jeho pilota bylo největším nepřítelem přistání.

5.11.2015 12:16

V11l43a43d44i45m67í46r 68B73u92k72v67a86l76d 8833243556

Jak jsem někde četl, Aircobra neměla v sériovém provedení kompresor a proto zaostávala ve výkonech ve vyšších výškách. V těch se většinou bojovalo na západě. V SSSR většina bojů probíhala v nízkých a středních výškách a proto zde byla Aircobra účinnou zbraní. Navíc když se přidala změna taktiky ala Pokryškin.

8.11.2015 15:17

J85a36k17u96b 69V32a74l77e75š 8100316357783

We WarThunderu ale žádná sláva není...natožpak ve World of Warplanes!

5.11.2015 10:26

O79l48d36ř37i81c28h 48Ř81e65z81n59í12k 7115442174678

tak ona to nebyla sláva ani ve skutečnosti - Hurricany byly dobrý na bombardéry, ale jak se objevily sto devítky, karta se rychle obrátila

5.11.2015 10:31

F28i58l87i50p 48G52a88l10a38š 2137737214688

Tak ono ani na ty bombardéry to nebyla moc sláva, ona ráže 7,7mm byť v počtu sedm kusů není žádná velká palebná síla...

5.11.2015 11:47

O66l90d46ř47i48c24h 92Ř29e59z49n11í95k 7175142704348

starší typy bombardérů byly v ohrožení, ale ty novější už měli vylepšené pancéřování a tam se kulomet nechytal... navíc byl problém se sbíhavostí palebných os, které dost snižovali účinnost...

5.11.2015 15:23

P47a67v31e39l 69M18e81d72e46k 1380402951475

Jako není to špatný článek, ale chybí mi třeba poznámka o dvojlisté vrtuli na prvních modelech, která byla nahrazená třílistou stavitelnou, případně přezdívka zmiňovaných protizemních  verzí "Hurribomber". Prostě taková ta zajímavé omáčička, aby se to nejedlo tak suchý :)

5.11.2015 9:30

R36a53d24e73k 70F95o24l67p65r63e95c92h73t

To je v legendách pod fotkama, nechtěl jsem natahovat článek (ve skutečnosti jsem to nestíhal, editoval a ukládal jsem ho za minutu 0:00, kdy měl vyjít).

5.11.2015 9:40

J97a97n 48S48m52í45t83k38o 8134652164895

Ještě si zkuste s čistou hlavou znovu pročíst popisky a zaměřit se na shodu podmětu s přísudkem. Pak bude možné si fotky skutečně užít :-)

5.11.2015 11:32

M42i43c74h19a79l 12F67r43ý75d43e82k 3733960887

Hmm...To byly/jsou, krasne letatkaV

5.11.2015 8:39

J87o60s62e97f 50V58o67s79i66c27k83y 4103887936173

Hmm . . Hmm . . Nemam-li co rici, nerikam nic !

5.11.2015 9:14

J21a74n 85P36u90r69n12o50c63h 5928849142328

Děkuji za zajímavý článek. Například jsem si doplnil znalosti o "legendární" obraně Malty. Vůbec jsem neměl tušení, že se jí zúčastnily i Hurricany.

5.11.2015 8:25

J94i30ř49í 80E98n14g95l74i72š 1585249165331

Maltě se také říkalo nepotopitelná letadlová loď :-)

5.11.2015 8:42
Foto

J73i62ř17í 91H95a11v77e48l68k32a 3189873700964

Výborný článek jen jedna výtka. Stále hodnotíme spojenecká letadla jako ta lepší a to není pravda. Jen u jedné fotografie je přiznáno že Jugoslávie bf109 hodnotila jako lepší než Huricány.

Rozhodně Japonské zero a německé stíhače BF109 a později fockewulfy byly výrazně lepší než konkurence spojeneckých letadel.

Důvodem vítězství byly taktické chyby na straně Osy, částečně počasí a masivita kterou nedokázala osa nabídnout.

Pokud bychom přepracovali část článků v tomto duchu jen tím víc by vynikla heroičnost stíhačů na straně spojenců. Bojovali proti lepší technice, lepší výzbroji a lépe vycvičenému protivníkovi a přesto nepodlehli.

5.11.2015 8:20

J27o57s21e43f 56V72o63s57i70c95k44y 4283887896203

Tak daleko nejlepsim z vrtulaku byl P-51 Mustang ! A pritom byl vybaven tim samym motorem jako Hurricane - Merlin II. Tento motor byl vyvinut pred valkou pro rychlostni souteze, kde ziskal mnoho poharu v trupu Super marine, na plovacich. Motoru se nedostavalo, a tak jej v licenci zacali vyrabet i Americane. Rolls-Royce se take pokusil o vykonne hvezdicove motory, ale ty vubec nezvladl. . . .To japonske Zero bylo dobre pouze v max.vylehcene podobe. S tezsi vyzbroji to jiz moc neletalo.

5.11.2015 9:11

J46a12n 37C22r84h46á38n 4872553113

Merlin II měl jednorychlostní jednostupňový kompresor, do P-51 se montoval Merlin 6x s dvoustupňovým a dvourychlostním kompresorem s mezichladičem stlačeného vzduchu, tyto motory měli výkon větší o více než 50%. Angličané tyto motory montovali do Spitfire Mk. IX, které měly maximální rychlost větší o 70 km/h než předchozí verze.

5.11.2015 12:02
Foto

S88v12a53t56o61p27l72u21k 42K98n56o24s 3462798591597

no netvrdil bych ze p-51 bylo nej ero, FW 190 A-4 co se vykonu tyce tak byl rovnocenj  mustangu,  Mustang mel navrch ve vetsich vyskach diky motoru, FW 190 mela zase neskutecnou odolnost, s obratnosti  a letovymi vlastnostmi na tom byl hodne podobne

6.11.2015 6:50

V19í14t 46V94ý60m81o88l58a 8578844154595

S tím nejde tak úplně souhlasit. Porovnávat letadla ve druhé světové válce je ošidné, protože vývoj šel tehdy ohromným tempem kupředu. Je tedy třeba srovnávat letadla vždy v nějakém konkrétním období. Ano, BF 109, Zero a FW-190 byly lepší, ale to platilo v době jejich nástupu. Následné typy a jejich verze spojeneckých strojů je následně předčily. Už vzpomínaný Mustang (hlvaně verze D a K), Spitfire mk.IX a vyšší, v pacifiku pak proti Zerům Hellcaty a Corsairy...

5.11.2015 9:25

O58l21d79ř29i33c87h 54Ř83e61z14n24í44k 7275542764568

tak největším handicapem Bf 109 v době bitvy o Británii byl jejich dolet a doba operačního nasazení nad územím nepřítele... naštěstí pro nás Němci nebyli na invazi a ani na útok na Anglii připraveni, jinak by to mohlo být docela divoký...

5.11.2015 9:51

F21r88a86n90t41i35š86e28k 82N19o16v37á29k 6631965136411

Ale v něčem má pravdu. Je vám k ničemu, že vaše letadlo vyhraje 3/4 "dogfightů" když vy vyrobíte tři stroje za den a nepřítel 50. A co teprve, když nepřítel úspěšně vybombarduje rafinérii a nádrže paliva, takže máte fajn letadla, ale s benzínem na deset minut letu. A když pak nějaký záškodník na dráze vymění průvodky a vlak s palivem odjede na opačnou stranu, zatímco vám dovezou vybavení pro 200 polních kuchyní.. Což byl mimochodem za druhé světové velmi oblíbený vtípek. Pro sabotéra relativně bezpečný (ve srovnání s vysíláním zpráv nebo třeba podminováním mostu) a přitom působící dost značné nepříjemnosti. Vyměnit pár průvodek na vagonech, a železničáři už je rozvezli naprosto jinam, než kam to patřilo.. V pozdějších fázích války, když byly běžné nálety a třeba takzvaní kotláři likvidovali výhradně lokomotivy byla solidní šance, že než vagon přejede dvakrát tam a zpátky, tak už nedojede. Rozhodně ne k původní jednotce.

5.11.2015 9:54

O67l61d83ř86i76c94h 22Ř91e14z74n57í10k 7315592434378

tak ale Němci měli naprosto dostačenou produkci, ale chyběli jim vycvičení piloti...

5.11.2015 10:29

F21r11a45n94t27i68š26e85k 92N10o50v77á48k 6561415496261

Pak už ani tu produkci. A co se pilotů týká, tam je to trochu složitější. Když začala válka, tak měli výborné piloty. Dokoncd díky pomoci ve Španělsku byli jediným státem, který měl piloty s opravdovými zkušenostmi z boje. Jenže pak postupně dobyli celou Evropu a pilotů jim nepřibývalo. Nově vycvičení akorát tak nahradili ztráty. Kdežto jak Rusku tak Anglii přibylo nemálo letců uteklých právě z okupovaných zemí. Takže nepřítel měl najednou víc lidí než mašin, kdeždo Němci byli přes Evropu roztažení relativně řídce, jako máslo na moc velkém chlebu. A pak si poslalo Německo zmasakrovat zkušené piloty do bitvy o Británii. Neřeším, jestli jí mohli vyhrát nebo ne, ale byla jistota, že obě strany přijdou o hodně strojů i lidí. A oni už ty lidi neměli jak nahradit.

5.11.2015 11:16

O40l84d86ř25i72c34h 22Ř91e77z49n31í22k 7705812864568

produkce šlapala naplno až do skoro do úplného konce války, ale co s letadlem, které nemá kdo řídit a ani není co do něj nalít... ztráty z roku 1940 se dali ještě v pohodě snést, sranda začala až v Rusku...

5.11.2015 15:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.