Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hurricane smetl Luftwaffe z anglické oblohy a zachránil Británii

Dříč bitvy o Británii a legenda Královského letectva slaví 6. listopadu narozeniny. Před 80 lety se poprvé vznesl do vzduchu letoun Hawker Hurricane.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V42i78l70é59m 76P65ř24í96h56o77d49a 2124529343187

Jen doplním, poslední vyrobený Hurricane s označením PZ865 nesl název "The Last of the Many". Byl použit i ve filmu "Bitva o Británii", v současnosti je u Royal Air Force's Battle of Britain Memorial Flight. Je to ten na první fotce, co létal s imatrikulací Kuttelwascherova stroje, nyní jako EG-S 34. squadrony kanadského pilota Jimmy Whalena DFC, který zahynul v r. 1944 poblíž Kohimy (Indie, velká porážka Japonců označovaná jako Stalingrad Východu a obrat v Barmské kampani).

0/0
9.11.2015 11:55

L94u31d19ě39k 88F73u41x72a 9366100764377

Ačkoli chápu, že byl levnější a že jich mohlo být nasazováno více ....všechna čest Hurricanovi, ale Spit je hezčí! Nejkrásnější letadlo II. sv. války.

+3/−1
5.11.2015 16:06
Foto

S58v92a76t25o43p38l85u66k 16K78n11o78s 3752788881737

spit je krasnej ale Bf 110 je v myh ocich nejheci ero z WWII :-)

+1/0
6.11.2015 6:45

M86a14r55t59i47n 71B86ř70e48z55i13n61a 8108165430592

FW-190R^

+2/0
6.11.2015 17:48

J10a37n 64V13á78c61l16a73v66í66k 3122256291399

C47

0/0
6.11.2015 18:59

L62u19d83ě67k 85F32u54x26a 9896850154167

Dakota? :-)

0/0
7.11.2015 13:43

J76a87n 34V33á65c10l45a51v78í47k 3232856941349

Jistě.

0/0
7.11.2015 19:17

J97a80n 92A80s69c71h50e18n91b92r76e42n30n21e14r 3829465777972

Za me P 51D

0/0
7.11.2015 19:03

J71a84n 28A48s42c10h11e79n76b59r25e95n97n71e61r 3349725327192

Hurry je právě nádherné osklivej;-)

0/0
7.11.2015 19:04

T26o43m64á67š 94D40v55o32ř79á33k 3475943116446

Pěkné.R^

0/0
5.11.2015 15:19

J87i32ř49í 79K41ř60í79ž 2677914736586

Díky za skvělý článek, co mě ale opravdu překvapilo je diskuze pod článkem, která je MIMOŘÁDNĚ nehádavá a bez urážek, plná dalších technických informaci a poznatků.

R^

+4/0
5.11.2015 13:33

J76o96s77e69f 67F85a40j60k37l 2613637174267

To bude tím že Technet čtou spíš fandové do historie a techniky...:-)

+1/0
7.11.2015 13:25

V32i18l85é77m 31P55ř39í63h23o60d20a 2494219543407

Tak to obvykle bývá, pokud se to nějak netýká Ruska - jinak dochází k aktivizaci kremelského propagteamu ;-).

+2/0
9.11.2015 11:37

R71a38d58e50k 90V19a27l42k77o61v21i46č 7164441727823

Hurricany vyhrály Bitvu o Británii hlavně díky Spitfirům - zaměstnaly síhače Luftwaffe - a Hurricany sestřelovaly bombardéry. Často to nefungovalo, ale Hurricany byly odolnější proti poškození, a piloti naváděni a varováni rádiem. 8 kulometů byla dostatečná výzbroj, ale kanóny byly účinnější a jediný zásah často stačil, aby to protivník zabalil a snažil se zmizet. Rychlost Mk.I s vrtulí Watts (první série) byla těch 518 km/h, s vrtulí Rotol (většina 1940) byla 528 km/h, Mk.II byly rychlejší. V SSSR běžní podprůměrní piloti (špatně a rychle vycvičení) neuměli využít výhody Hurricanů a používali špatnou taktiku, na jaře a v létě 1942 tvořili Hurricany většinu stíhačů SSSR. Teprve na podzim 1942 je přečíslily domácí Jak-1 a 7 a LaGG-3 z přesunutých závodů. Většinu ztrát v SSSR způsobil Flak při bitevních útocích na dobře bráněné cíle.

+1/0
5.11.2015 12:47

J33i24ř32í 56K33o73c12u46r45e43k 6935624465668

Díky. Je třeba připomínat, že SSSR dostávál značnou materiální pomoc od světových velmocí. Mnozí na to totiž zapomínají.

+4/0
5.11.2015 14:39

P30e56t41r10a 87M97a13l23a25k16o15v74a 1188250200184

v letech 42-42 byla zcela rozhodující, bez ní by podlehli německu

+3/0
5.11.2015 22:50

L33u29d50ě76k 86K35r88a96t17o96c36h21v15í56l 9245634941204

Myslím, že věta ....na jaře a v létě 1942 tvořili Hurricany většinu stíhačů SSSR....... je velice přehnaná. Za celou dobu L-L bylo do SSSR dodáno 2983 ks Hurricanů. Do poloviny roku 1942  (prvních 15 ks Hurricanů přišlo v již prvním konvoji Dervish v srpnu 1941) se mělo jednat o cca 900 strojů (Dymič, Harrison), což (stejný zdroj) činí okolo 13% všech stíhačů v kategorii moderní.

+1/0
5.11.2015 15:07

L41u64d14ě15k 55K73r79a20t97o25c50h57v65í85l 9355374201744

Ve stejné době bylo dodáno i např. okolo 900 ks stíhaček Curtiss P-40 a 212 ks P-39 Airacobra.

+1/0
5.11.2015 15:21

L22u69d79ě94k 66F44u92x90a 9716900174687

Airacobra, kterou si  Pokryškin tak dovedně upravil, že střílela naráz z kulometů i kanonů.......;-)

+1/0
5.11.2015 15:58

V90i51l79é97m 82P54ř13í27h72o76d96a 2764369723567

Hurricany z prvních sérií měly docela problém stíhat německé bombardéry, třeba Dorniery Do-17 byly po odhození bomb velice rychlé. Problémem také byly motory s karburátory (to se týkalo i Spitfirů), obě letadla musela z vodorovného do střemhlavého letu jedině přes půlvýkrut na záda, jinak hrozilo přerušení dodávky paliva do motoru a ztráta rychlosti.

0/0
9.11.2015 12:06

J58a40n 49S85m76í46t49k51o 8354402464965

U Hurouše jsou aspoň narozeniny známy, u Spita to je s nima trochu složitější :-)

K tomu "invaznímu" Hurricanu: v Británii měly být Hurricany z první linie staženy v březnu 1944, éro s pruhy by už mělo být "jen" kurýrní sloužící v Air Delivery Letter Service. Nebudou to fotky ještě od Dieppe?

Úplně vyřazeny z RAF byly Hurricany až v lednu 1947.

+1/0
5.11.2015 11:18

R69a22d64e12k 87F12o39l33p98r77e67c13h80t

Tu první fotku s "invazním" jsem vyřadil, bylo to strašně podezřelé letadlo (dle kódo perutě). U druhé jsem upravil popisek. Ale určitě ani jedna nebyla od Dieppe, tam je to vůbec s těmi invazními pruhy ošemetné...

0/0
5.11.2015 12:54

J33a92n 11S45m71í12t67k93o 8864432594315

Máte ji ještě někde ke zhlédnutí, ideálně v lepším rozlišení? Co jsem se teď díval do Shorese, tak v TAF na Hurricanech létala jen 184. sqn (a to až zhruba do konce roku 1943, kdy přezbrojila na Typhoony). V září 1943 proběhla operace Starkey, takový nácvik invaze - a tam už pruhy taky byly, hlavně u ér operujících nízko. To by na Hurricany mohlo sedět (akorát neumím narychlo ověřit, že se zúčastnila i 184. sqn).

0/0
7.11.2015 21:07

J15i40ř32í 51J10i53r66o46u57d42e14k 8186739184744

R^ Je sice stále oslavován jako hvězda BoB ,,Spit", jistě již pokročilejší stroj, ovšem ,,jádro" v této bitvě tvořily právě HurikányR^

+1/0
5.11.2015 10:51

A48l56e80x72a46n14d52r 53V47a15s62i37l77e12n82k78o 5148792825707

Jiří Havelka: S tímto opatrně. V závěru války Bf-109 byly již za zenitem. A hodnocení pilotů závisí na taktice a zvyklostech. Piloti v USA hodnotili P-39 jako nic moc, RAF ji radši vůbec nenasadilo a v SSSR byla velmi oblíbená - tak kde je pravda. Záleží na nasazení a dalších faktorech. K vámi zmíněnému hodnocení Hurry vs Bf-109 - v Japonsku testovali BF-109 také (nevím, jestli B,C,D,E) a hodnotili ji velmi špatně. To samé v SSSR v 1944 měli 200 P-47 a hodnocení byla také mizerná, přitom proti Luftwaffe si při správné taktice vedli dobře. Vždy záleží na pilotech, vzájemné pozici, kdo koho první vidí a kdo lépe létá a střílí - letadlo může pomoci, ale není samospasitelné.

0/−1
5.11.2015 10:34

J17i81ř98í 33J10i66r32o90u87d92e70k 8636369714554

RvJe to trošku jinak. Můj táta na Hurikánu lítal. Včetně BoB. Rusům byl na nic, protože z nich odmontovávali kulomety (dva až čtyři). Ale to by bylo na dlouhé vysvětlování.;-)

0/0
5.11.2015 10:48

J40a61n 86C83r10h86á78n 4132933903

Někde jsem četl, že Hurricany byly stabilní při střelbě, dosahovali s nimi úspěchy i méně zkušení piloti. Bf-109 byl výkony ale náročný na pilotáž, mnohdy pro jeho pilota bylo největším nepřítelem přistání.

0/0
5.11.2015 12:16

V67l54a59d34i13m92í34r 13B88u66k57v57a71l79d 8813613646

Jak jsem někde četl, Aircobra neměla v sériovém provedení kompresor a proto zaostávala ve výkonech ve vyšších výškách. V těch se většinou bojovalo na západě. V SSSR většina bojů probíhala v nízkých a středních výškách a proto zde byla Aircobra účinnou zbraní. Navíc když se přidala změna taktiky ala Pokryškin.

0/0
8.11.2015 15:17

J53a44k97u10b 16V56a52l26e27š 8950826837383

We WarThunderu ale žádná sláva není...natožpak ve World of Warplanes!

+2/0
5.11.2015 10:26

O77l15d41ř70i97c76h 40Ř62e88z76n38í33k 7815882814148

tak ona to nebyla sláva ani ve skutečnosti - Hurricany byly dobrý na bombardéry, ale jak se objevily sto devítky, karta se rychle obrátila

+2/−1
5.11.2015 10:31

F24i14l27i34p 23G59a58l91a38š 2607977174178

Tak ono ani na ty bombardéry to nebyla moc sláva, ona ráže 7,7mm byť v počtu sedm kusů není žádná velká palebná síla...

+1/0
5.11.2015 11:47

O85l96d51ř29i60c87h 51Ř25e11z80n14í30k 7115632664698

starší typy bombardérů byly v ohrožení, ale ty novější už měli vylepšené pancéřování a tam se kulomet nechytal... navíc byl problém se sbíhavostí palebných os, které dost snižovali účinnost...

+1/0
5.11.2015 15:23

P76a33v67e69l 22M12e91d64e58k 1240282551495

Jako není to špatný článek, ale chybí mi třeba poznámka o dvojlisté vrtuli na prvních modelech, která byla nahrazená třílistou stavitelnou, případně přezdívka zmiňovaných protizemních  verzí "Hurribomber". Prostě taková ta zajímavé omáčička, aby se to nejedlo tak suchý :)

+3/0
5.11.2015 9:30

R41a47d78e33k 54F13o79l85p14r31e10c40h87t

To je v legendách pod fotkama, nechtěl jsem natahovat článek (ve skutečnosti jsem to nestíhal, editoval a ukládal jsem ho za minutu 0:00, kdy měl vyjít).

+4/0
5.11.2015 9:40

J22a32n 23S14m22í94t90k32o 8614362404475

Ještě si zkuste s čistou hlavou znovu pročíst popisky a zaměřit se na shodu podmětu s přísudkem. Pak bude možné si fotky skutečně užít :-)

0/0
5.11.2015 11:32

R94a82d15e86k 69F45o69l95p75r69e43c35h95t

Díky, opraveno.

0/0
5.11.2015 12:23

M55i60c86h82a71l 12F66r39ý34d89e68k 3513530127

Hmm...To byly/jsou, krasne letatkaV

+1/0
5.11.2015 8:39

J32o63s27e78f 20V47o85s59i29c73k97y 4433847406433

Hmm . . Hmm . . Nemam-li co rici, nerikam nic !

0/−5
5.11.2015 9:14

J52a88n 86P17u65r43n14o48c88h 5348729182698

Děkuji za zajímavý článek. Například jsem si doplnil znalosti o "legendární" obraně Malty. Vůbec jsem neměl tušení, že se jí zúčastnily i Hurricany.

+1/0
5.11.2015 8:25

J92i45ř45í 25E43n46g41l58i90š 1335869205941

Maltě se také říkalo nepotopitelná letadlová loď :-)

+2/0
5.11.2015 8:42
Foto

J41i22ř83í 38H26a36v94e22l47k79a 3639463450884

Výborný článek jen jedna výtka. Stále hodnotíme spojenecká letadla jako ta lepší a to není pravda. Jen u jedné fotografie je přiznáno že Jugoslávie bf109 hodnotila jako lepší než Huricány.

Rozhodně Japonské zero a německé stíhače BF109 a později fockewulfy byly výrazně lepší než konkurence spojeneckých letadel.

Důvodem vítězství byly taktické chyby na straně Osy, částečně počasí a masivita kterou nedokázala osa nabídnout.

Pokud bychom přepracovali část článků v tomto duchu jen tím víc by vynikla heroičnost stíhačů na straně spojenců. Bojovali proti lepší technice, lepší výzbroji a lépe vycvičenému protivníkovi a přesto nepodlehli.

+5/−7
5.11.2015 8:20

J59o77s88e84f 74V77o88s35i38c62k28y 4503927126623

Tak daleko nejlepsim z vrtulaku byl P-51 Mustang ! A pritom byl vybaven tim samym motorem jako Hurricane - Merlin II. Tento motor byl vyvinut pred valkou pro rychlostni souteze, kde ziskal mnoho poharu v trupu Super marine, na plovacich. Motoru se nedostavalo, a tak jej v licenci zacali vyrabet i Americane. Rolls-Royce se take pokusil o vykonne hvezdicove motory, ale ty vubec nezvladl. . . .To japonske Zero bylo dobre pouze v max.vylehcene podobe. S tezsi vyzbroji to jiz moc neletalo.

+5/−1
5.11.2015 9:11

J60a64n 98C96r69h12á90n 4632603173

Merlin II měl jednorychlostní jednostupňový kompresor, do P-51 se montoval Merlin 6x s dvoustupňovým a dvourychlostním kompresorem s mezichladičem stlačeného vzduchu, tyto motory měli výkon větší o více než 50%. Angličané tyto motory montovali do Spitfire Mk. IX, které měly maximální rychlost větší o 70 km/h než předchozí verze.

+4/0
5.11.2015 12:02
Foto

S46v23a57t55o64p80l78u97k 57K80n79o11s 3472228421157

no netvrdil bych ze p-51 bylo nej ero, FW 190 A-4 co se vykonu tyce tak byl rovnocenj  mustangu,  Mustang mel navrch ve vetsich vyskach diky motoru, FW 190 mela zase neskutecnou odolnost, s obratnosti  a letovymi vlastnostmi na tom byl hodne podobne

+2/0
6.11.2015 6:50

V15í83t 31V20ý75m42o91l59a 8858244634495

S tím nejde tak úplně souhlasit. Porovnávat letadla ve druhé světové válce je ošidné, protože vývoj šel tehdy ohromným tempem kupředu. Je tedy třeba srovnávat letadla vždy v nějakém konkrétním období. Ano, BF 109, Zero a FW-190 byly lepší, ale to platilo v době jejich nástupu. Následné typy a jejich verze spojeneckých strojů je následně předčily. Už vzpomínaný Mustang (hlvaně verze D a K), Spitfire mk.IX a vyšší, v pacifiku pak proti Zerům Hellcaty a Corsairy...

+15/0
5.11.2015 9:25

O74l86d68ř24i37c77h 38Ř63e41z79n72í80k 7485522454308

tak největším handicapem Bf 109 v době bitvy o Británii byl jejich dolet a doba operačního nasazení nad územím nepřítele... naštěstí pro nás Němci nebyli na invazi a ani na útok na Anglii připraveni, jinak by to mohlo být docela divoký...

0/0
5.11.2015 9:51

F81r59a27n86t63i63š95e17k 41N50o41v13á30k 6971695496271

Ale v něčem má pravdu. Je vám k ničemu, že vaše letadlo vyhraje 3/4 "dogfightů" když vy vyrobíte tři stroje za den a nepřítel 50. A co teprve, když nepřítel úspěšně vybombarduje rafinérii a nádrže paliva, takže máte fajn letadla, ale s benzínem na deset minut letu. A když pak nějaký záškodník na dráze vymění průvodky a vlak s palivem odjede na opačnou stranu, zatímco vám dovezou vybavení pro 200 polních kuchyní.. Což byl mimochodem za druhé světové velmi oblíbený vtípek. Pro sabotéra relativně bezpečný (ve srovnání s vysíláním zpráv nebo třeba podminováním mostu) a přitom působící dost značné nepříjemnosti. Vyměnit pár průvodek na vagonech, a železničáři už je rozvezli naprosto jinam, než kam to patřilo.. V pozdějších fázích války, když byly běžné nálety a třeba takzvaní kotláři likvidovali výhradně lokomotivy byla solidní šance, že než vagon přejede dvakrát tam a zpátky, tak už nedojede. Rozhodně ne k původní jednotce.

+2/0
5.11.2015 9:54

O39l33d69ř22i65c72h 69Ř83e77z73n35í20k 7505702334958

tak ale Němci měli naprosto dostačenou produkci, ale chyběli jim vycvičení piloti...

0/−1
5.11.2015 10:29

F71r76a36n96t76i84š20e89k 61N81o86v46á34k 6431435196331

Pak už ani tu produkci. A co se pilotů týká, tam je to trochu složitější. Když začala válka, tak měli výborné piloty. Dokoncd díky pomoci ve Španělsku byli jediným státem, který měl piloty s opravdovými zkušenostmi z boje. Jenže pak postupně dobyli celou Evropu a pilotů jim nepřibývalo. Nově vycvičení akorát tak nahradili ztráty. Kdežto jak Rusku tak Anglii přibylo nemálo letců uteklých právě z okupovaných zemí. Takže nepřítel měl najednou víc lidí než mašin, kdeždo Němci byli přes Evropu roztažení relativně řídce, jako máslo na moc velkém chlebu. A pak si poslalo Německo zmasakrovat zkušené piloty do bitvy o Británii. Neřeším, jestli jí mohli vyhrát nebo ne, ale byla jistota, že obě strany přijdou o hodně strojů i lidí. A oni už ty lidi neměli jak nahradit.

0/0
5.11.2015 11:16

O63l19d28ř74i17c25h 85Ř57e13z85n89í70k 7955902794178

produkce šlapala naplno až do skoro do úplného konce války, ale co s letadlem, které nemá kdo řídit a ani není co do něj nalít... ztráty z roku 1940 se dali ještě v pohodě snést, sranda začala až v Rusku...

0/0
5.11.2015 15:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.