Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kde udělali soudruzi z NDR chybu? Východoněmecké automobily obrazem

Trabanty, wartburgy, barkasy, robury a další východoněmecké automobily jezdily ve své době i na našich silnicích v relativně hojných počtech. Jak takové vozy vypadaly, nám připomene tato galerie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J59a37n 79L36u21k61á45š 7927233473562

Co se tyka fotky provozu v Saske Kamenici v roce 1975, tak v roce 1975 nebyla Saska Kamenice ale Karl Marx Stadt.

0/0
5.1.2016 0:13

T49o12m24á59š 41Z56e97m28á32n61e75k 5950758896266

Slza mi ukápla, když jsem zavzpomínal, jak jsem nemohl s trabošem vycouvat ze dvorku, protože to po nastartování kouřilo tak, že nebylo nic vidět.

+1/0
28.12.2015 23:16

M41i30l44o77š 91K23o97l18m77a81n 6186733517612

Trabant byl "nereznoucí" . Jednou při zajíždění do garáže koukám, že se mi směrem k palubní desce "noří" volant. Měl jsem zataženou ruční brzdu, "vlaštovka" na které byl motor a přední náprava spojena s karoserií byla prorezavělá, utrhla se a předek jel napřed sám.;-D

+3/0
28.12.2015 18:13

T39o66m81á30š 97Z67e14m37á13n94e32k 5840298106336

Mně zase zarezlo lanko od ručky a při couvání jsem zjistil, že jedu jen po třech kolech.

0/0
28.12.2015 23:09

M82i41l13o45š 94K29o24l58m45a55n 6436503927462

Taky jsem byl vlastníkem Barkasa 900 ccm valník, stejný jako je na obrázku 32 a 33, jednou jsem přišel domů a auto bylo fuč, manželka mi ho prodala. V práci jsem skoro ve stejné době měl taky takové, ale v provedení dodávka, které jezdilo neuvěřitelně pod předepsanou spotřebu. Řidiči od náklaďáků mi dívali za bloky na benzin 3x více v naftě a já měl na celou zimu doma topení zadarmo.

+1/0
28.12.2015 17:55

L76u33d81ě55k 65P91r93o93v75a76z32n22í13k 8263491542165

Trabant bylo moje první auto. Lituju, že jsem ho dal pryč. Mohl to dnes být fajnový vůz pro volný čas ;-D

0/0
28.12.2015 17:28

T92o97m84á93š 50Z15e37m56á41n24e18k 5450748646266

Jde o to, co si pod pojmem volný čas představujete. Já se na tom naučil svářet.;-D

+1/0
28.12.2015 23:10

R20o90b35e70r49t 38P63a17c38i88n64a 7354229825261

Kdysi jsem viděl dokument o vývoji trabantů. Tedy spíš o boji za povolení k výrobě. Jak se tajně vyvíjelo, aby to soudruzi z ministerstva nezakázali a jak se auto ukazovalo vždy Honeckerovi jako překvápko, protože pak už to ministr nemohl zatrhnout. A jak nakonec ten soudruh z ministerstva nechal zničit prototypy a spálit dokumentaci k úplně novému autu. Napamatuji se, jak se to jmenovalo. Nemá někdo odkaz?

+1/0
27.12.2015 22:43

M96i19c90h49a49l 52H18r51u36b28o54š 4980337762855

Myslim ze sa to volalo "Auto za dolar". Ten prototyp, ktoreho dokumentaciu museki znicit sa nakoniec objavil na druhej strane barikady, ako VW Golf1 ;-)

+2/0
28.12.2015 8:36

J58i11ř22í 16E11r21b89e77n 1143764396897

Ano, všechno se muselo zničit i s tím prototypem nového Trabanta, ve kterém spolehlivě pracoval převzatý motor z embéčka. Jan Tuček o tom píše v knize Zapomenuté prototypy Škoda. Šlo tehdy zřejmě o vnitrostranický boj znepřátelených klanů...

+2/0
28.12.2015 15:25

J56i15ř84í 78E24r73b25e27n 1973534356257

https://www.youtube.com/watch?v=1nwjtwkz5Yg

0/0
28.12.2015 15:26
Foto

K72a12r49e98l 52S94e39i39d39l 8519395630228

Díky za pěkné fotky i vzpomínky. Warťák kombík byl moje první auto :-) - obývák na kolech, neskutečný vnitřní prostor, žádný tunel (rovná podlaha), docela živé... Bohužel i neskutečná koroze...;-(

Wartburg Camping vypadá zajímavě, na našich silnicích jsem ho nikdy neviděl.

Nebyla jednomístná Multikára starší typ? Zdá se mi, že dvojmístné začaly jezdit až později a nechce se mi to googlit. Každopádně odvedly obrovské množství práce.

IFA mě poprvé více zaujala na fotce ve starém Zápisníku (nebo to byl AZ-Magazín?), které měli rodiče na půdě z let 67-71. NDR je tehdy dodávala jako vojenské náklaďáky (severo)vietnamské armádě. U nás je měli hlavně jezeďáci, ale montovaly se na ně třeba i vrtné soupravy pro geologický průzkum.

A s tím "pařezem" na korbě jste mě dostali. Slovní hříčka pro pamětníky.:-)R^

+3/0
27.12.2015 22:16

J16o80s14e17f 40V86a71l20a 9610613453513

jenom pro posmevacky - on asi nebyl problem nakreslit na prkne moderni stroj ( auto, radio, vrtacku) ale vsechno se muselo schvalit, nebyl material na stavbu a to u zavaznejsich veci (treba auto) museli posvetit plany i soudruzi i z Moskvy. A Soveti zakazovali kde co, aby jim nejaky vyrobek neprerostl pres hlavu. V CSSR to bylo zrovna tak - treba pro prvni prazske metro "C" uz byly vyvinute ceske lehke vagony, ale prisel prikaz a nevyrobil se ani kus, aby sovetsky mytiscenskij strojirensky podnik mel zakazku. Nikomu z Sovetu nedoslo, ze se kvuli vysoke hmotnosti sovetske metro v Praze neda nasadit, protoze byl tezsi nez bylo povolene pro Nuselsky most. Tak se nuselsky most musel dodatecne "upgradovat" pridavnym ocelovym rostem a kvuli vibracim mel ridic soupravy zakazano po cele delce mostu akcelerovat. ......Nikomu z Vas treba neprislo divne, ze se v NDR vyrabely jenom dvojtaktni motory? Takze bych se ani trak moc nesmal, na dederonske podminky byl Trabi genialni auto - nemelo se tam co porouchat. Ovsem s genialni spotrebou 10 l / 100 km pri maximalni cestovni rychlosti tak 80km/hod

+2/0
27.12.2015 17:33

M48i39c34h17a59l 86H14r74u95b43o98š 4710907342185

Mal ste niekedy trabanta? Lebo vami udavana spotreba mi nikdy tak nevysla. Maximalku som mal okolo 6, inak sa da aj pod 5 s lahkou nohou a normalne cestovnou rychlostou 80-90km/h ;-)

0/0
27.12.2015 18:51

J47i98ř60í 14E74r30b65e18n 1923214196667

To jste měl hodně dobrý vůz. Nám to žralo hodně přes 8 litrů mixu...

+1/0
27.12.2015 19:18

M66i62c15h21a49l 14H56r14u65b14o32š 4780637352875

Ja ho stale mam a neplanujem sa ho zbavit ;-)

+1/0
27.12.2015 19:40

P26a71v81e42l 25M16i77k33u20l11a 6578693316817

Hádám, že jezdíte karburátor H1-1, s tím jsem jel do Švédska za 5,06l/100 km, zpátky plně naložený za 6,5l. Je úsporný, jen s ním motor tolik nemaže.

0/0
28.12.2015 7:56

M30i41c95h49a30l 46H22r90u32b58o67š 4430307522425

Nie, ten karburator som nikdy namontovany nemal, mam 28HB2-7 a na oboch trabantoch co som mal, bola spotreba totozna. Na dialnici Balaton-Budapest som mal podla dotankovania do 5 litrov. Samozrejme, 130 som nesiel ;-)

+1/0
28.12.2015 7:59
Foto

R76o80m49a49n 41K49o45z21e78l 4937606883394

Na Trabantu že se nemělo co porouchat? Ale jděte, rodiče měli trabantů povíce a věčně se na nich něco kazilo. Tak v 60.letech bylo dobré, i karosérie měla moderní tvary, ale když chybí vývoj...

+5/0
27.12.2015 19:47

J93o19s91e43f 35V31a44l71a 9350383433873

tak treba - jak by se u Trabanta asi porouchal meric paliva? Slysel jste u Trabanta nekdy o netesne vodni pumpe nebo ze by "varil" ? Problemy s mazanim motoru ? Vymena oleje nebo olejoveho filtru ?

0/0
29.12.2015 14:26
Foto

R75o34m49a32n 74K80o84z35e89l 4437296173304

Propalování těsnění pod hlavou, vynechávání jednoho válce, nemožnost nastartovat, uvolněné lanko plynu, nevracející se sytič...to jsou poruchy trabantů. Když je výroba nekvalitní a odbytá...ve Světě motorů bylo v té době spousta článků a rad, jak trabanty vylepšit a přiblížit je autu.

+2/0
29.12.2015 22:24

J88a41k83u30b 27Š55a68f57a82n95d22a 7665337181971

No tak jinak. nemělo se tam rozbít nic, co by nešlo opravit někde na cestě pomocí běžného nářadí a kusu drátu.

0/0
3.1.2016 19:31

R17o70m50a51n 16P60o64l24á95č87e14k 5236759625

Vozy pro metro měly trochu složitější příběh, než píšete...

Zkuste si pustit Top Gear, kde porovnávali lidová auta... Ty východní auta v kategorii kam spadaly nebyly vůbec špatné stroje i oproti západním...

+1/0
27.12.2015 22:48

P48e60t89r 84H22a45n89á60č51e18k 3827744391924

Oni ani Škodovky nestály za nic, motor vzadu, přehříval se, na tehdejší dobu byly dobré žigulíky, nebo třeba Lada Niva, také Dacia, kterou už tehdy dělal Renault.

0/0
27.12.2015 13:14

J38a37r65o50m72í85r 28K29r91á76l 4100699344269

No nevím. Když jsem byl v 70. letech v Alpách, mercedesy vařily a škodovky jely.

0/0
27.12.2015 17:29

J87a41r22d42a 92S94l43a45n31h80o21f 2715184559283

Mercedesy varily a skodovky jely,to se Vam snad zdalo ne?.Kdyz byla zacpa v Alpach tak to drzely Ty Vase famozni stroje.

+5/0
27.12.2015 20:37
Foto

K42a68r41e30l 70S85e67i32d63l 8499885440288

Škodovky měly díky motoru vzadu a zadnímu náhonu výhodu v zimě při jízdě do kopce. To bylo asi tak všechno.

+2/0
27.12.2015 23:01

J67o23s83e52f 21V72a71l19a 9940503803443

Dacia delala sice licencni R8 a R10, ktere se na nasem trhu nikdy neobjevily, a pak licencni R12 - relativne konstrukcne stredne povedene auto, s povestnou kvalitou rumunskeho dilenskeho zpracovani. Lada Niva se poprve objevila v r 1977, v te dobe uz se projektovala Skoda Favorit, puvodne v kooperaciu s Wartburgem ( predni nahon) Favorit byl o nekolik konskych delek dokonalejsi nez Niva. Niva byla konstruovana prakticky tak do bahnite Sibire s tim, ze musi jezdit na vsechny pohonne hmoty, ktere byly zrovna k dispozici. Skodovky s motory vzadu se prehrivaly pouze v pripade, ze jste na leto nevymontoval termostat chladici kapaliny, coz byla prace na 15 min. To platilo jenom pro radu MB 1000/S100/110. Modely S 105/120/130 mely uz chladic normale vpredu

0/0
27.12.2015 18:31

J58i91ř16í 83E38r10b77e71n 1113594186687

Motor se přehříval jen ve dvou případech: když jste měl špatný fridex a zamrzlo vám potrubí k chladiči, nebo když jste měl vadné přetlakové víčko a pára začala unikat namísto udržení se v kapalném stavu.

0/0
27.12.2015 19:20

R48o62b40e30r19t 58P91e14l59n25á76ř 3178951674

dalsi zavada ktera to delala byla kavitace lopatek vodniho cerpadla - to se dost blbe hledalo - voda normalne obihala ale mensi rychlosti takze to spis vypadalo na ucpany potrubi.

0/0
3.1.2016 17:50

J60a44k82u19b 46Š27a59f84a21n93d61a 7485347491201

Ještě si pamatuji, že byly problémy s termostatem. Čidlo bylo na druhé straně termostatu a byla tam malá dirka, kterou proudila voda na čidlo. Pokud se ucpala, termostat se neotevřel.

0/0
3.1.2016 19:36

J71i27ř18í 15E25r13b57e42n 1513104466587

I to je možné - já osobně s termostatem pamatuji spíš opačnou patálii, když nedovíral a motor se ne a ne ohřát.

0/0
4.1.2016 21:35

L76u83k43á25š 97M86ü70l49l42e87r 5903226897184

Pamatuji, že děda měl Wartburg (a byl za frajera) ale spolehlivost byla katastrofální. Pamatuji, že věčně s tím něco bylo a věčně to řešil nějakými kutilskými vylepšováky a věčně sháněl náhradní díly. A to měl najeto třeba jen 50 tisíc... Dnešní auta jsou někde jinde. Naštěstí... Jasně, když člověk dnes vidí krásný udržovaný veterán, se zájmem se podívá. Ale tvrdit, že tehdejší auta byla kvalitní a dnes jezdí jen vraky na kolečkách je informace mimo....

+12/0
27.12.2015 10:24

J62i50n46d68ř70i34c52h 92Š86k97o67p12e80k 4635121120405

na druhou stranu tehdejší auta neudělala v kuse třeba 100 000 km, ale opravit je bylo primitivní.

Dneska ti auto udělá v kuse třeba 150 000 km, ale jakmile se začne sypat, jsi odkázaný na servis a výrobce náhradních dílů

0/0
27.12.2015 11:39

L19u10k68á81š 10M77a77c62h 7603630980763

A to má být nevýhoda? S dělbou práce jsme začali už před starověkem.

+6/−1
27.12.2015 14:53

J83i35n94d24ř16i50c16h 95Š82k39o21p16e82k 4965451560945

ano, to je zásadní nevýhoda.

Protože o životnost auta nerozhoduješ ty jako majitel, ale výrobce náhradních dílů. Až je přestane dělat, ty auto už neopravíš, i když bude sebezachovalejší

0/0
28.12.2015 13:15

P15a16v46e40l 56J81e22ř31á35b61e72k 7671152194707

Nemůžete srovnávat auta s rozdíle. 40 - 50 let vývoje. když si vzpomenu na tehdejší škodovky, tak v nich se taky pořád něco opravovalo.

Respektive - byly to krásné doby, protože když ženy doma prudily, chlap se odebral do garáže a tam si hýčkal hodiny svého "plecháčka" či "bakeliťáčka".

+5/0
27.12.2015 11:41

J52a26n 13B71a71r87t74á23č94e16k 6575795870619

Na konci 90. let jsem si za pár marek dovezl Wartburga 353 tourist, poslední model s dvoutaktem s řazením na podlaze. Jezdil jsem s ním stejně jako se současným autem (25-35000 ročně). Absolvoval jsem výměnu spojky, výbrus. Po dobu výbrusu jsem namontoval záložní motor. Vše otázka pár hodin. Věci jako destičky, čepy, kotouče a tlumiče měli stejnou životnost jako současná vozidla. Krásně se z/do něj lezlo díky rovné podlaze, byl pohodlný, oproti Škodovkám ř.742 relativně tichý. Prodával jsem jej ještě jako plně pojízdný a ještě jsem ho pár let vídával jezdit.

+2/0
27.12.2015 13:17

J98a13r41d31a 67S55l57a61n46h36o53f 2825924799873

Ale smrdel na sto honu.

+2/0
27.12.2015 20:40

J43a38n 77B29a50r62t66á92č73e83k 6175405910519

S technickým benzínem smíchaným s olejem M6A v poměru 1:25 to bylo výraznější, na normální benzín s olejem Mogul TS, či lepším v poměru 1:50 to tak strašné nebylo.

0/0
29.12.2015 20:28

J33a98n 12D34l68o36u57h41ý 7454479630239

Nakladak obrich rozmeru IFA, co utahne polovicni naklad nez obycejny Pickup Dodge RAM :-D jinak Wartas byla zabavna kara. V 80ti to clovek v zatackach honil bokem napred :-D ale rezavelo to takovym zpusobem, ze skodovka oproti tomu byl atikorozni kral :-D

0/0
27.12.2015 10:23

P89a78v76e28l 88J93e93ř34á61b77e78k 7591462984417

Dodge nikdy neprojede takový terén, co projela IFA. A ta byla postavena právě do terénu. Motor o 90 k nemohl s těžkým autem pořádně hýbat, tak nesrovnávejte nesrovnatelné.

IFA měla provozní náklady menší než Praga V3S a pokud měla balónové pneumatiky, projela i horší terén.

0/0
27.12.2015 11:45

M67i47r59e24k 64G20a22j36e51r 5581336529390

Pickup Dodge RAM jiste projede to, co projela IFA. Neverim, ze jste tohle auto videl i jen z dalky.

0/0
27.12.2015 21:12

J11a91k40u65b 37Š72a87f26a55n93d22a 7455667881551

Tak tomu nevěřím. Podívejte se třeba na Trucktrial.

0/0
3.1.2016 19:41

J30a51r86o69m94í47r 72K96r86á48l 4570799654499

Wartburg měl smůlu, že do něj nebyl lepší motor. Jinak to bylo na svoji dobu výborné a pohodlné auto. To platí i pro Barkas.

+4/0
27.12.2015 9:23

J76a40n 69D50l94o59u84h48ý 7924199350529

Mno ale taky koroze tomuto vozu ubrala na image.

+1/0
27.12.2015 10:24

J92a22r52o46m78í96r 31K65r16á98l 4700639574919

Škodovky rezatěly stejně. Ale pohodlí, jaké bylo ve Wartburgu při kempování, to bylo v málokterém autě.

+3/0
27.12.2015 10:28

Š38t93ě52p27á78n 92V31a75n77ě63k 3523939717387

Současný majitel s ním sváží pařezy ;-D;-D;-D Díky za vtípek. R^

+12/0
26.12.2015 23:32

T70o80m58á77š 43R51e53k59t54o50r 1698604577109

Nevím proč se někdo ohrnuje nad těmi auty. Je třeba si uvědomit že ta auta nebyla na svou dobu špatná. Chyba byla jen v tom "plánování" a neexistenci konkurence co by výrobce nutila se trochu pohnout.. Takový trabant a jeho nekovová karoserie docela předběhl dobu. Malý trh socialistických zemí s plánovaným hospodářstvím prostě neměl šanci proti10x většímu trhu s vývojem hnaným konkurencí..

+16/0
26.12.2015 22:52

R43a77d68e16k 92D13o31l89e95ž75a39l 2429313270430

Trabant těžil akorát z DKW, které měly pokrokové věci jako přední náhon už před válkou, a v jehož zabavené továrně se vyráběly. Takové DKW F8 mělo taky karosérii ze všeho možného. Řekněte mi, co na tom konstrukčně v NDR přidali. Snad jen docela hezké tvary.

0/0
27.12.2015 0:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.