Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kde udělali soudruzi z NDR chybu? Východoněmecké automobily obrazem

Trabanty, wartburgy, barkasy, robury a další východoněmecké automobily jezdily ve své době i na našich silnicích v relativně hojných počtech. Jak takové vozy vypadaly, nám připomene tato galerie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52a21n 77L63u48k40á51š 7917973583642

Co se tyka fotky provozu v Saske Kamenici v roce 1975, tak v roce 1975 nebyla Saska Kamenice ale Karl Marx Stadt.

0/0
5.1.2016 0:13

T70o63m55á98š 55Z40e10m32á84n35e82k 5650168196776

Slza mi ukápla, když jsem zavzpomínal, jak jsem nemohl s trabošem vycouvat ze dvorku, protože to po nastartování kouřilo tak, že nebylo nic vidět.

+1/0
28.12.2015 23:16

M90i56l57o88š 13K39o62l97m65a26n 6546733327472

Trabant byl "nereznoucí" . Jednou při zajíždění do garáže koukám, že se mi směrem k palubní desce "noří" volant. Měl jsem zataženou ruční brzdu, "vlaštovka" na které byl motor a přední náprava spojena s karoserií byla prorezavělá, utrhla se a předek jel napřed sám.;-D

+3/0
28.12.2015 18:13

T29o66m95á40š 12Z73e89m84á60n27e69k 5380108836166

Mně zase zarezlo lanko od ručky a při couvání jsem zjistil, že jedu jen po třech kolech.

0/0
28.12.2015 23:09

M52i88l92o38š 64K73o45l82m29a67n 6176233737512

Taky jsem byl vlastníkem Barkasa 900 ccm valník, stejný jako je na obrázku 32 a 33, jednou jsem přišel domů a auto bylo fuč, manželka mi ho prodala. V práci jsem skoro ve stejné době měl taky takové, ale v provedení dodávka, které jezdilo neuvěřitelně pod předepsanou spotřebu. Řidiči od náklaďáků mi dívali za bloky na benzin 3x více v naftě a já měl na celou zimu doma topení zadarmo.

+1/0
28.12.2015 17:55

L69u92d41ě43k 15P39r61o60v27a85z51n81í59k 8533831972285

Trabant bylo moje první auto. Lituju, že jsem ho dal pryč. Mohl to dnes být fajnový vůz pro volný čas ;-D

0/0
28.12.2015 17:28

T77o44m38á36š 26Z69e66m79á58n36e38k 5400658666906

Jde o to, co si pod pojmem volný čas představujete. Já se na tom naučil svářet.;-D

+1/0
28.12.2015 23:10

R70o27b52e14r94t 85P39a89c73i18n82a 7624769145561

Kdysi jsem viděl dokument o vývoji trabantů. Tedy spíš o boji za povolení k výrobě. Jak se tajně vyvíjelo, aby to soudruzi z ministerstva nezakázali a jak se auto ukazovalo vždy Honeckerovi jako překvápko, protože pak už to ministr nemohl zatrhnout. A jak nakonec ten soudruh z ministerstva nechal zničit prototypy a spálit dokumentaci k úplně novému autu. Napamatuji se, jak se to jmenovalo. Nemá někdo odkaz?

+1/0
27.12.2015 22:43

M58i40c46h17a62l 38H74r33u91b58o13š 4170877682935

Myslim ze sa to volalo "Auto za dolar". Ten prototyp, ktoreho dokumentaciu museki znicit sa nakoniec objavil na druhej strane barikady, ako VW Golf1 ;-)

+2/0
28.12.2015 8:36

J79i68ř59í 22E50r92b86e92n 1373104356397

Ano, všechno se muselo zničit i s tím prototypem nového Trabanta, ve kterém spolehlivě pracoval převzatý motor z embéčka. Jan Tuček o tom píše v knize Zapomenuté prototypy Škoda. Šlo tehdy zřejmě o vnitrostranický boj znepřátelených klanů...

+2/0
28.12.2015 15:25

J42i50ř85í 79E91r70b74e72n 1613364196177

https://www.youtube.com/watch?v=1nwjtwkz5Yg

0/0
28.12.2015 15:26
Foto

K59a33r19e88l 74S29e61i47d41l 8709115930928

Díky za pěkné fotky i vzpomínky. Warťák kombík byl moje první auto :-) - obývák na kolech, neskutečný vnitřní prostor, žádný tunel (rovná podlaha), docela živé... Bohužel i neskutečná koroze...;-(

Wartburg Camping vypadá zajímavě, na našich silnicích jsem ho nikdy neviděl.

Nebyla jednomístná Multikára starší typ? Zdá se mi, že dvojmístné začaly jezdit až později a nechce se mi to googlit. Každopádně odvedly obrovské množství práce.

IFA mě poprvé více zaujala na fotce ve starém Zápisníku (nebo to byl AZ-Magazín?), které měli rodiče na půdě z let 67-71. NDR je tehdy dodávala jako vojenské náklaďáky (severo)vietnamské armádě. U nás je měli hlavně jezeďáci, ale montovaly se na ně třeba i vrtné soupravy pro geologický průzkum.

A s tím "pařezem" na korbě jste mě dostali. Slovní hříčka pro pamětníky.:-)R^

+3/0
27.12.2015 22:16

J81o33s87e98f 27V94a23l75a 9450473333653

jenom pro posmevacky - on asi nebyl problem nakreslit na prkne moderni stroj ( auto, radio, vrtacku) ale vsechno se muselo schvalit, nebyl material na stavbu a to u zavaznejsich veci (treba auto) museli posvetit plany i soudruzi i z Moskvy. A Soveti zakazovali kde co, aby jim nejaky vyrobek neprerostl pres hlavu. V CSSR to bylo zrovna tak - treba pro prvni prazske metro "C" uz byly vyvinute ceske lehke vagony, ale prisel prikaz a nevyrobil se ani kus, aby sovetsky mytiscenskij strojirensky podnik mel zakazku. Nikomu z Sovetu nedoslo, ze se kvuli vysoke hmotnosti sovetske metro v Praze neda nasadit, protoze byl tezsi nez bylo povolene pro Nuselsky most. Tak se nuselsky most musel dodatecne "upgradovat" pridavnym ocelovym rostem a kvuli vibracim mel ridic soupravy zakazano po cele delce mostu akcelerovat. ......Nikomu z Vas treba neprislo divne, ze se v NDR vyrabely jenom dvojtaktni motory? Takze bych se ani trak moc nesmal, na dederonske podminky byl Trabi genialni auto - nemelo se tam co porouchat. Ovsem s genialni spotrebou 10 l / 100 km pri maximalni cestovni rychlosti tak 80km/hod

+2/0
27.12.2015 17:33

M28i69c66h12a88l 11H19r92u85b60o24š 4830787422145

Mal ste niekedy trabanta? Lebo vami udavana spotreba mi nikdy tak nevysla. Maximalku som mal okolo 6, inak sa da aj pod 5 s lahkou nohou a normalne cestovnou rychlostou 80-90km/h ;-)

0/0
27.12.2015 18:51

J89i45ř63í 23E87r48b47e31n 1683794796787

To jste měl hodně dobrý vůz. Nám to žralo hodně přes 8 litrů mixu...

+1/0
27.12.2015 19:18

M13i31c18h41a37l 94H23r39u81b38o80š 4230107442915

Ja ho stale mam a neplanujem sa ho zbavit ;-)

+1/0
27.12.2015 19:40

P13a79v23e93l 22M66i80k39u95l12a 6428423306637

Hádám, že jezdíte karburátor H1-1, s tím jsem jel do Švédska za 5,06l/100 km, zpátky plně naložený za 6,5l. Je úsporný, jen s ním motor tolik nemaže.

0/0
28.12.2015 7:56

M55i77c63h51a78l 49H23r16u81b20o62š 4700117752935

Nie, ten karburator som nikdy namontovany nemal, mam 28HB2-7 a na oboch trabantoch co som mal, bola spotreba totozna. Na dialnici Balaton-Budapest som mal podla dotankovania do 5 litrov. Samozrejme, 130 som nesiel ;-)

+1/0
28.12.2015 7:59
Foto

R31o34m41a58n 66K33o30z34e86l 4757976883364

Na Trabantu že se nemělo co porouchat? Ale jděte, rodiče měli trabantů povíce a věčně se na nich něco kazilo. Tak v 60.letech bylo dobré, i karosérie měla moderní tvary, ale když chybí vývoj...

+5/0
27.12.2015 19:47

J94o73s56e65f 27V36a48l95a 9590583543653

tak treba - jak by se u Trabanta asi porouchal meric paliva? Slysel jste u Trabanta nekdy o netesne vodni pumpe nebo ze by "varil" ? Problemy s mazanim motoru ? Vymena oleje nebo olejoveho filtru ?

0/0
29.12.2015 14:26
Foto

R38o61m10a73n 80K16o84z69e75l 4357106663474

Propalování těsnění pod hlavou, vynechávání jednoho válce, nemožnost nastartovat, uvolněné lanko plynu, nevracející se sytič...to jsou poruchy trabantů. Když je výroba nekvalitní a odbytá...ve Světě motorů bylo v té době spousta článků a rad, jak trabanty vylepšit a přiblížit je autu.

+2/0
29.12.2015 22:24

J97a38k24u29b 95Š27a58f25a35n39d82a 7315357741361

No tak jinak. nemělo se tam rozbít nic, co by nešlo opravit někde na cestě pomocí běžného nářadí a kusu drátu.

0/0
3.1.2016 19:31

R29o38m14a97n 92P62o16l73á75č67e58k 5246969255

Vozy pro metro měly trochu složitější příběh, než píšete...

Zkuste si pustit Top Gear, kde porovnávali lidová auta... Ty východní auta v kategorii kam spadaly nebyly vůbec špatné stroje i oproti západním...

+1/0
27.12.2015 22:48

P55e87t88r 85H88a91n35á80č57e61k 3307394461424

Oni ani Škodovky nestály za nic, motor vzadu, přehříval se, na tehdejší dobu byly dobré žigulíky, nebo třeba Lada Niva, také Dacia, kterou už tehdy dělal Renault.

0/0
27.12.2015 13:14

J43a51r57o54m76í11r 48K49r59á73l 4470199934409

No nevím. Když jsem byl v 70. letech v Alpách, mercedesy vařily a škodovky jely.

0/0
27.12.2015 17:29

J31a66r88d52a 81S56l76a24n84h15o79f 2865474429483

Mercedesy varily a skodovky jely,to se Vam snad zdalo ne?.Kdyz byla zacpa v Alpach tak to drzely Ty Vase famozni stroje.

+5/0
27.12.2015 20:37
Foto

K22a71r21e14l 54S53e46i31d25l 8799545660108

Škodovky měly díky motoru vzadu a zadnímu náhonu výhodu v zimě při jízdě do kopce. To bylo asi tak všechno.

+2/0
27.12.2015 23:01

J21o86s47e48f 41V61a43l48a 9660883173793

Dacia delala sice licencni R8 a R10, ktere se na nasem trhu nikdy neobjevily, a pak licencni R12 - relativne konstrukcne stredne povedene auto, s povestnou kvalitou rumunskeho dilenskeho zpracovani. Lada Niva se poprve objevila v r 1977, v te dobe uz se projektovala Skoda Favorit, puvodne v kooperaciu s Wartburgem ( predni nahon) Favorit byl o nekolik konskych delek dokonalejsi nez Niva. Niva byla konstruovana prakticky tak do bahnite Sibire s tim, ze musi jezdit na vsechny pohonne hmoty, ktere byly zrovna k dispozici. Skodovky s motory vzadu se prehrivaly pouze v pripade, ze jste na leto nevymontoval termostat chladici kapaliny, coz byla prace na 15 min. To platilo jenom pro radu MB 1000/S100/110. Modely S 105/120/130 mely uz chladic normale vpredu

0/0
27.12.2015 18:31

J52i89ř69í 11E76r61b26e42n 1693724366147

Motor se přehříval jen ve dvou případech: když jste měl špatný fridex a zamrzlo vám potrubí k chladiči, nebo když jste měl vadné přetlakové víčko a pára začala unikat namísto udržení se v kapalném stavu.

0/0
27.12.2015 19:20

R69o80b67e20r62t 44P97e45l34n60á43ř 3398481784

dalsi zavada ktera to delala byla kavitace lopatek vodniho cerpadla - to se dost blbe hledalo - voda normalne obihala ale mensi rychlosti takze to spis vypadalo na ucpany potrubi.

0/0
3.1.2016 17:50

J74a59k94u98b 79Š20a76f64a86n64d38a 7515727891841

Ještě si pamatuji, že byly problémy s termostatem. Čidlo bylo na druhé straně termostatu a byla tam malá dirka, kterou proudila voda na čidlo. Pokud se ucpala, termostat se neotevřel.

0/0
3.1.2016 19:36

J65i33ř58í 70E14r78b68e35n 1383784856317

I to je možné - já osobně s termostatem pamatuji spíš opačnou patálii, když nedovíral a motor se ne a ne ohřát.

0/0
4.1.2016 21:35

L96u27k18á90š 34M75ü26l27l85e93r 6899960761183

Pamatuji, že děda měl Wartburg (a byl za frajera) ale spolehlivost byla katastrofální. Pamatuji, že věčně s tím něco bylo a věčně to řešil nějakými kutilskými vylepšováky a věčně sháněl náhradní díly. A to měl najeto třeba jen 50 tisíc... Dnešní auta jsou někde jinde. Naštěstí... Jasně, když člověk dnes vidí krásný udržovaný veterán, se zájmem se podívá. Ale tvrdit, že tehdejší auta byla kvalitní a dnes jezdí jen vraky na kolečkách je informace mimo....

+12/0
27.12.2015 10:24

J69i10n56d42ř96i56c43h 16Š82k87o53p54e81k 4555261870895

na druhou stranu tehdejší auta neudělala v kuse třeba 100 000 km, ale opravit je bylo primitivní.

Dneska ti auto udělá v kuse třeba 150 000 km, ale jakmile se začne sypat, jsi odkázaný na servis a výrobce náhradních dílů

0/0
27.12.2015 11:39

L30u21k84á47š 84M11a43c40h 7343640970603

A to má být nevýhoda? S dělbou práce jsme začali už před starověkem.

+6/−1
27.12.2015 14:53

J16i41n84d20ř87i71c58h 30Š18k84o73p64e29k 4605561270925

ano, to je zásadní nevýhoda.

Protože o životnost auta nerozhoduješ ty jako majitel, ale výrobce náhradních dílů. Až je přestane dělat, ty auto už neopravíš, i když bude sebezachovalejší

0/0
28.12.2015 13:15

P38a73v41e21l 43J80e87ř27á49b88e71k 7931212544107

Nemůžete srovnávat auta s rozdíle. 40 - 50 let vývoje. když si vzpomenu na tehdejší škodovky, tak v nich se taky pořád něco opravovalo.

Respektive - byly to krásné doby, protože když ženy doma prudily, chlap se odebral do garáže a tam si hýčkal hodiny svého "plecháčka" či "bakeliťáčka".

+5/0
27.12.2015 11:41

J75a58n 32B55a92r92t48á83č12e79k 6415485360279

Na konci 90. let jsem si za pár marek dovezl Wartburga 353 tourist, poslední model s dvoutaktem s řazením na podlaze. Jezdil jsem s ním stejně jako se současným autem (25-35000 ročně). Absolvoval jsem výměnu spojky, výbrus. Po dobu výbrusu jsem namontoval záložní motor. Vše otázka pár hodin. Věci jako destičky, čepy, kotouče a tlumiče měli stejnou životnost jako současná vozidla. Krásně se z/do něj lezlo díky rovné podlaze, byl pohodlný, oproti Škodovkám ř.742 relativně tichý. Prodával jsem jej ještě jako plně pojízdný a ještě jsem ho pár let vídával jezdit.

+2/0
27.12.2015 13:17

J76a26r69d74a 14S13l50a43n95h77o67f 2535984549903

Ale smrdel na sto honu.

+2/0
27.12.2015 20:40

J69a12n 67B94a11r70t17á16č56e50k 6435155270479

S technickým benzínem smíchaným s olejem M6A v poměru 1:25 to bylo výraznější, na normální benzín s olejem Mogul TS, či lepším v poměru 1:50 to tak strašné nebylo.

0/0
29.12.2015 20:28

J27a93n 95D85l47o18u50h45ý 7754449370409

Nakladak obrich rozmeru IFA, co utahne polovicni naklad nez obycejny Pickup Dodge RAM :-D jinak Wartas byla zabavna kara. V 80ti to clovek v zatackach honil bokem napred :-D ale rezavelo to takovym zpusobem, ze skodovka oproti tomu byl atikorozni kral :-D

0/0
27.12.2015 10:23

P10a53v29e14l 58J95e70ř26á58b80e86k 7571662254187

Dodge nikdy neprojede takový terén, co projela IFA. A ta byla postavena právě do terénu. Motor o 90 k nemohl s těžkým autem pořádně hýbat, tak nesrovnávejte nesrovnatelné.

IFA měla provozní náklady menší než Praga V3S a pokud měla balónové pneumatiky, projela i horší terén.

0/0
27.12.2015 11:45

M31i67r14e96k 96G93a91j61e71r 5491156809590

Pickup Dodge RAM jiste projede to, co projela IFA. Neverim, ze jste tohle auto videl i jen z dalky.

0/0
27.12.2015 21:12

J93a82k63u59b 54Š65a94f72a77n25d50a 7895857231871

Tak tomu nevěřím. Podívejte se třeba na Trucktrial.

0/0
3.1.2016 19:41

J31a33r78o36m66í31r 91K77r59á35l 4160729954559

Wartburg měl smůlu, že do něj nebyl lepší motor. Jinak to bylo na svoji dobu výborné a pohodlné auto. To platí i pro Barkas.

+4/0
27.12.2015 9:23

J32a20n 66D43l97o76u52h10ý 7364639820619

Mno ale taky koroze tomuto vozu ubrala na image.

+1/0
27.12.2015 10:24

J58a76r11o19m34í28r 77K51r71á85l 4350269584359

Škodovky rezatěly stejně. Ale pohodlí, jaké bylo ve Wartburgu při kempování, to bylo v málokterém autě.

+3/0
27.12.2015 10:28

Š25t56ě96p37á61n 86V44a46n71ě52k 3533439637137

Současný majitel s ním sváží pařezy ;-D;-D;-D Díky za vtípek. R^

+12/0
26.12.2015 23:32

T31o86m35á11š 82R66e93k38t94o97r 1758394707859

Nevím proč se někdo ohrnuje nad těmi auty. Je třeba si uvědomit že ta auta nebyla na svou dobu špatná. Chyba byla jen v tom "plánování" a neexistenci konkurence co by výrobce nutila se trochu pohnout.. Takový trabant a jeho nekovová karoserie docela předběhl dobu. Malý trh socialistických zemí s plánovaným hospodářstvím prostě neměl šanci proti10x většímu trhu s vývojem hnaným konkurencí..

+16/0
26.12.2015 22:52

R31a13d41e24k 71D21o51l36e50ž11a47l 2369643310240

Trabant těžil akorát z DKW, které měly pokrokové věci jako přední náhon už před válkou, a v jehož zabavené továrně se vyráběly. Takové DKW F8 mělo taky karosérii ze všeho možného. Řekněte mi, co na tom konstrukčně v NDR přidali. Snad jen docela hezké tvary.

0/0
27.12.2015 0:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.