Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vládní tučka vozila prezidenty i hokejisty, teď se chystají na Moravu

Už skoro deset let chátrá na ploše kbelského vojenského letiště dvojice letounů TU-154 M. Jsou to stroje z bývalé „vládní letky“, které za sebou mají relativně krátkou, avšak zajímavou službu. Svým způsobem jsou to legendy českého letectví a svou legendární pověst v dohledné době možná ještě prohloubí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V39a41l31e46r90i98e 41W66e20b82e40r50o24v34á 1212330897220

... že se s nimi už nelítá a nebyl by odbyt ? To pochybuji. Létají s nimi Air Koryo a ty by určitě o tak zachovalé stroje zájem měli. Tak ať se zkusí Stropnický s nimi domluvit.R^

Před 2 měsíci jsem jedno jejich TUčko viděla ve Vladivostoku a byl to zážitek. Když pak nahodili motory u nástupního ramene, tak mi málem praskly ušní bubínky a skleněné tabule v té velké odletové hale se třásly. Byl hned vedle A-330, kterým jsme měli odletět do Moskvy a i na tom vedle stojícím Airbusu bylo vidět, že dostává zabrat. ;-D

0/0
2.1.2016 23:49

R29o85b29e95r66t 10J22a23n68u65l85í18k 3675479254931

Škoda jich :-( Pro naše vepře politický dobrý až až z našich daní by si zasloužili maximalně DC10

+6/0
2.1.2016 22:44

P61e83t73r 35Š75i20m39e87k 2769467916408

Byla to pěkná letadla. Tady ten článek má aspoň úroveň. Kdyby tak psal JS o vlacích.

+5/0
2.1.2016 22:07

R29e31n52é 95Š28r14ů92t54e88k 8718415186338

Nezapomenutelný zvuk Tůček ;-DVždy jsem se jako malej těšil, až pilot dojede na ranvej a dá plnej kotel, to samé když po dosednutí zapne ten zpětný tah.

+3/0
2.1.2016 20:40

V32á42c55l57a51v 44J24o55n61á50š 8462963242123

Taky jsem s nima letěl, dokonce ve VIP salonku...

+1/0
2.1.2016 20:21

M88a96r52t58i74n 68K91u90ř25í68t66k13a 6737916368325

Ladislav Špaček ve své knize vzpomínek zmiňuje památný odlet z Argentiny. TU už byl na ranveji připraven na odlet. Stál přesně zadkem k moderní prosklené budově. U ní stojící civilisté mávali, uniformovaní salutovali. A jak to pilot TU oroštoval, tak tlaková vlna tu moderní prosklenou budovu totálně vysklila a střepy padaly na ty lidi dole. Naštěstí se nikomu nic vážného nestalo.

Prezidentská kancelář se o tom dozvěděla, až když byli všichni doma. Okamžitě volali do Argentiny a omlouvali se, nabízeli zaplacení opravy budovy. Bylo jim odpověděno, že ať si radši koupí nové letadlo.

+9/0
2.1.2016 18:55

R29e74n49é 13Š42r63ů81t45e41k 8318465776788

;-D

0/0
2.1.2016 20:29

R54o81m25a24n 95P12o39l95á71č26e42k 5166739875

Tak spíš chyba pozemního personálu ne? :-)

+4/0
2.1.2016 21:00
Foto

M53a77r51t87i32n 41O75c96h 7939804475176

Tučka? U nás se vždy říkalo tůčka...

+5/−1
2.1.2016 18:51

M61i20c37h38a90l 23C16h69a85l50u88p77a 6898960359573

Tj, Tuček podával pera.

0/0
3.1.2016 15:55

H58a17n95a 67U75l37r66i88c42h23o45v13á 5861606118765

To já bych je ještě využila na vracení neoprávněných emigrantů - taky by se tento čin jistě zapsal zlatým písmem do kroniky každého jednoho.

+7/−25
2.1.2016 17:46

J17a43n 90F11o67n80d12r35n46a86j 5461642107619

Tahat problematiku uprchlíků do Technetu?

+22/−1
2.1.2016 18:37

P89e95t83r 26V88e96s22e71l79ý 8935305932256

A všechny čtyři žaludky vám dobře slouží?

+10/−1
3.1.2016 0:42

M54a20r29t18i84n 73N80e43č97a95s 8673753553819

Mě by tak bavilo to rozebírat. Akorát bych to už nezvládl složit zase zpátky :-)

+1/0
2.1.2016 15:21

J59o80s38e71f 66R37i52c26h61t85e97r 9636875157373

Tímhle už lítají jen polští a slovenští prezidenti. Akorát jim nesedí počet startů na počet přistání...

+2/−11
2.1.2016 14:55

P49e70t16r 52M35i91c16h37a12l 2720824651622

Pro mě asi jedno z nejhezčích dopravních letadel. Model mám slepený dodnes.

+14/0
2.1.2016 13:44

I93g38n18á69c 16M46r41k43v17i36č92k51a 2978922339305

Není lepší ty letadla převézt zavěšený pod vrtulníkem (třeba po kusech), než to tahat kamiony se všema povoleníma at to snad vyjde vrtulníkem levnějc...

0/0
2.1.2016 13:31

P54e95t67r 53M93i37c88h25a50l 2630754321772

Pochybuji. Vcelku to žádný vrtulník neunese a když se to rozebere, tak ta pozemní doprava vyjde levněji.

+3/0
2.1.2016 13:48

H64o88n11z73a 57K86r52e25n90s26t56e70t29t22e76r 1643539419

Nejsem znalý problematiky, ale napadla mě jednoduchá otázka: Chápu, že jsou vyřazené, ale nedaly by se nějak prověřit a přeletět do Kunovic? Místo rozebírání? Jinak jim moc fandím.

+2/0
2.1.2016 11:39
Foto

V67l84a81s16t14a 39C71o35u15f23a67l 7167409249635

Do toho už by nikdo nesedl. Uschopnit by znamenalo výměnu všeho, co je gumové, včetně nádrží, hydrauliky, prověřit motory, celou palivovou soustavu, radionavigační vybavení, atd. Navíc v Kunovicich by je po přistání asi tahali traktorem z pole za dráhou.

+9/0
2.1.2016 11:51

K77a28r35e28l 93T20e49s18t39e38r 9487960331806

Dalo. Ale téměř jistě za mnohem větší peníze, než rozebrat a složit. Ono by se to při uschopnění stejně muselo rozebrat a složit, ale navíc s výměnou mnoha dílů. O papírování nemluvě

+13/0
2.1.2016 12:07

S59e34i70d18l 94P89e50t71r 1591591385484

Dostat je do stavu byť jen na technický přelet by byl ekonomický nesmysl.

Ve Kbelích pak není hangár kde by se to dalo udělat.

Nehledě na to, že zde nejspíš nikdo již nemá platné papíry provést jak ty pozemní práce a dtto těžko někdo dnes bude mít platnou typovku s nimi letět ...

+1/0
2.1.2016 17:07

T51o73m84á18š 59K12n92a91i11f85l 6573690427910

Ne.

0/−1
2.1.2016 19:31

A59d55a53m 66Ž17í15d89e74k 8805512585203

To už by myslím bylo snazší odmontovat křídla, nalepit dálniční nálepku a dojet do Kunovic po dálnici :)

+3/0
3.1.2016 17:44

R50o72m91a28n 68K95r79a51t46o63c98h78v36í55l 6146317936114

http://www.planes.cz/cs/article/200904/cechoviny-134

+1/0
2.1.2016 10:15
Foto

V63l37a26s45t44a 96C14o52u53f48a72l 7707329369965

Stroj 1003 si pamatuji velmi důvěrně. Znám ho celý. Na FB mám fotky z doby, kdy jsme na něm pracovali. Hned po dodání se dovybavoval FMS typu Universal 1K, GPDS KLN 94 integrovanou do autopilota a zobrazovači letových dat. Ty vyvinula firma Aviation ervice, a.s. Dále se instaloval TCAS CAS-67, GPWS Mark VI a video-audio zařízení pro salonky cestujících. Byla to krásná práce. Ještě od toho všeho mám kopie výkresů a mraky fotek.

+20/0
2.1.2016 10:08
Foto

T19e38r11e73z42a 89Š77í27r95o37v59á75, 27T20e12c82h94n72e27t23.42C74z 2158755866741

Zdravím, moc Vám děkuju za upřesnění; přesně něco takového jsem potřebovala. Doplním to do článku. Měla jsem jen hrubé info, že tam podobné vybavení je, ale chyběla přesnější specifikace... Díky moc za zasvěcený příspěvek! :-)

+10/−1
2.1.2016 10:44
Foto

T24e57r16e80z23a 37Š11í69r96o54v40á88, 14T33e45c40h87n84e67t78.93C49z 2708525106531

PS: Můžu Vás v článku ocitovat? :-)

+4/0
2.1.2016 10:50
Foto

V18l92a32s13t61a 23C97o28u41f70a46l 7817989579165

Je tam jedna chybka. GPS KLN 94. Instalaci prováděly dvě firmy. Aviation Service, a.s. a Česká letecká servisní a.s. Podívejte se ke mně na Facebook. Jsou tam fotky kompletní paluby. Stáhněte si, jakou potřebujete.

+5/0
2.1.2016 11:04
Foto

T29e65r70e93z90a 49Š80í81r54o88v47á95, 92T34e53c15h16n37e15t44.78C65z 2458405426691

Díky moc! :-) Fotkami se ráda pohrabu a kdyžtak i využiju.

+5/0
2.1.2016 11:06
Foto

V72l61a98s57t88a 36C61o59u37f78a75l 7617609719355

Já jsem měl tenkrát na starosti integraci navigace do autopilota. Tučko mělo svoje radionavigační přijímače. Myslím, že to byly Kurs MP-2. Po přidání FMS přibyly dvě GPS a po přidání KLN ještě třetí. To umožnilo implementaci BR-NAV. Dali mi elektroschémata letadla a popisy nových zařízení. Řekli, umíš rusky, byl jsi v USA, tak znáš i americké vybavení. Najdi, kam to připojíš.

Autopiloty jsem znal, ale jen z bojových letadel a z vrtulníků. Ruský dopravák jsem zevnitř nikdy neviděl. Proseděl jsem nad schématy celé noci. Spojit sovětskou konstrukční filosofii se západní technikou bylo zajímavé. Nakonec jsem navrhnul platformu, na kterou jsem vyvedl všechny potřebné elektrické signály a tam jsem je přepínal do vstupů autopilota. Ta platforma je v 1003 ve druhém radioúseku. Byla to trochu prasárna, ale fungovalo to ve všech režimech. Od té doby jsem vlastně jen propojoval sovětskou a americkou techniku. Po této práci jsem měl nakročeno do US firmy Honeywell, kde jsem v Brně vedl skupinu pokročilých navigačních systémů. Strávil jsem tam hezkých pět let létáním od Kalifornie po Uzbekistán prací na různých typech letadel a vrtulníků. Dokonce jsme v Uzbekistánu řešili i vybavení jejich tanků US technikou.

+19/0
2.1.2016 11:49
Foto

V48l42a65s64t30a 72C74o36u63f18a76l 7637789499835

Klidně ocitujte. Obě firmy udělaly dobrou práci.

+2/0
2.1.2016 11:12
Foto

T34e38r34e28z86a 81Š33í64r61o84v46á64, 55T76e53c55h64n79e95t45.10C79z 2208685946451

Je to tam. :-) Dík!

+2/0
2.1.2016 11:14
Foto

V96l89a80s34t57a 21C75o13u49f51a43l 7727899119825

Super. Dívám se na fotky a vzpomínám. Ještě se tam instalovala nová VKV rádia firmy Collins. To dělala ČLS. Aviation Service dělal instalaci havarijního majáku ELT. Foto Collinsů je tu: https://www.facebook.com/vlasta.coufal/media_set?set=a.765230876932639.1073741848.100003372003753&type=3

+4/0
2.1.2016 11:23

P79e80t28r 64F27e96i82g18l 5528963670422

Presne pro tohle je technet o parnik nejlepsi rubrika na idnes...v drtive vetsine jsou v diskusich lidi, co proste vi... :-)

+9/0
2.1.2016 12:32

T49o13m24á69š 38T81a88t90í52č40e14k 5720692600168

To je pravda. Ale nesmí být článek o vzniku vesmíru nebo evoluci. ;-D

+1/0
2.1.2016 19:47

T35o19m 81S74e77h22n65a29l 4611544515966

Takze 7 let stare letadlo (to je v podstaze lehce zajety stroj) nechaji chatrat bez vyuziti? Tak to je skvele vyuziti splaceni ruskeho dluhu!

+19/0
2.1.2016 9:47

K62a88r46e83l 65T24e71s72t88e78r 9227600831976

Jo, pokud je údržba drahá a dolet (ať už technický, nebo daný místními předpisy) omezený... O něčem vypovídá i to, že letouny nakonec nikdo nekoupil.

0/0
2.1.2016 12:05

T58o51m 74S17e57h14n20a71l 4721354775286

A proc to teda neprodali nekam do Egypta nebo nekde kde ty emise nevadej jeste kdyz to melo nejakou cenu?

0/0
2.1.2016 22:00

K54a76r30e50l 68T28e40s28t98e53r 9687730891116

Však to prodali. Akorát nový vlastník zjistil, že dál už to nemá komu prodat, nikdo to nechce, přestavba zpátky na linkový je drahá, nesmí to lítat... a tak to zůstalo na zemi.

0/0
3.1.2016 15:08

Z96b71y36n22ě58k 96D75o29l69e89ž21a14l 4503402353891

Za další bouhužel nesplňovali evropské emisní a hlukové limity, museli dostávat výjimky.

+1/0
2.1.2016 13:31

S62e68i64d20l 46P51e31t29r 1601801425844

Mělo to 2x vyšší spotřebu než B737/A319, potřebovalo to o min 2 lidi více v posádce, dolet taky menší a dalo se to používat pouze jako vládní speciál, který nemusí dodržovat hlukové a emisní limity ... Co tedy s tím?8-o

Ostatně Armáda se to snažila roky prodat a nikdo je nechtěl ani za symbolickou cenu ..

Chybou bylo především to jako splátku dluhu vůbec přijmout, ale to už je jiná story poněkud OT v Technetu ...:-/

+6/0
2.1.2016 19:09

R53a89d77e84k 16S59v41o83b58o24d38a 5116980831867

Armáda je prodala celkem rychle jistému zbrojařskému překupníkovi celkem za 200 miliónů, teprve nový vlastník měl problémy s dalším prodejem, důvody byly uvedeny v článku. Nakonec byly prodány olomouckému leteckému muzeu (prý za 1 korunu), ale to se nyní musí vystěhovat, proto obě letadla poputují do Kunovic.

Ohledně výhodnosti splátky, vzhledem k tehdejší obtížné vymahatelnosti se jednalo o onoho vrabce v hrsti, který pak ještě dobře posloužil.

+6/0
2.1.2016 23:11

D18a46v28i86d 15D38u46š84e13k 5621527590747

Díky za zajímavý článek.

Dvě státní letadla tedy už 8 let stojí ve Kbelích bez využití...

0/0
2.1.2016 8:36

K51a74r40e25l 22T31e39s91t14e15r 9537180561756

Realněji "vraky letadel". Létat totiž už od vyřazení nemůžou.

+3/−1
2.1.2016 9:40

J74a34n 66V65á35c59l42a84v11í73k 3752136481689

Co si pamatuju, tak obě letadla byla před lety prodaná, ale přišla krize, která dopadla i na leteckou dopravu a nový vlastník pro ně neměl využití, takže si přechodně platil stání ve Kbelích.

Na druhou stranu majitel na věci nic moc nemění - letadla jsou vyřazována po celém světě. Mediálně známá nehoda u Smolenska typu moc nepomohla.

+9/0
2.1.2016 9:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.