Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vládní tučka vozila prezidenty i hokejisty, teď se chystají na Moravu

Už skoro deset let chátrá na ploše kbelského vojenského letiště dvojice letounů TU-154 M. Jsou to stroje z bývalé „vládní letky“, které za sebou mají relativně krátkou, avšak zajímavou službu. Svým způsobem jsou to legendy českého letectví a svou legendární pověst v dohledné době možná ještě prohloubí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V87a44l77e94r50i23e 36W86e12b65e97r82o62v40á 1342830287770

... že se s nimi už nelítá a nebyl by odbyt ? To pochybuji. Létají s nimi Air Koryo a ty by určitě o tak zachovalé stroje zájem měli. Tak ať se zkusí Stropnický s nimi domluvit.R^

Před 2 měsíci jsem jedno jejich TUčko viděla ve Vladivostoku a byl to zážitek. Když pak nahodili motory u nástupního ramene, tak mi málem praskly ušní bubínky a skleněné tabule v té velké odletové hale se třásly. Byl hned vedle A-330, kterým jsme měli odletět do Moskvy a i na tom vedle stojícím Airbusu bylo vidět, že dostává zabrat. ;-D

0/0
2.1.2016 23:49

R70o83b16e32r72t 86J35a61n40u79l67í14k 3775359624781

Škoda jich :-( Pro naše vepře politický dobrý až až z našich daní by si zasloužili maximalně DC10

+6/0
2.1.2016 22:44

P15e29t97r 71Š97i36m92e17k 2529347226778

Byla to pěkná letadla. Tady ten článek má aspoň úroveň. Kdyby tak psal JS o vlacích.

+5/0
2.1.2016 22:07

R22e31n61é 76Š22r20ů30t23e75k 8658715906698

Nezapomenutelný zvuk Tůček ;-DVždy jsem se jako malej těšil, až pilot dojede na ranvej a dá plnej kotel, to samé když po dosednutí zapne ten zpětný tah.

+3/0
2.1.2016 20:40

V88á81c56l29a96v 86J71o29n82á35š 8142843562783

Taky jsem s nima letěl, dokonce ve VIP salonku...

+1/0
2.1.2016 20:21

M44a89r97t79i47n 73K57u48ř19í28t89k90a 6677156498125

Ladislav Špaček ve své knize vzpomínek zmiňuje památný odlet z Argentiny. TU už byl na ranveji připraven na odlet. Stál přesně zadkem k moderní prosklené budově. U ní stojící civilisté mávali, uniformovaní salutovali. A jak to pilot TU oroštoval, tak tlaková vlna tu moderní prosklenou budovu totálně vysklila a střepy padaly na ty lidi dole. Naštěstí se nikomu nic vážného nestalo.

Prezidentská kancelář se o tom dozvěděla, až když byli všichni doma. Okamžitě volali do Argentiny a omlouvali se, nabízeli zaplacení opravy budovy. Bylo jim odpověděno, že ať si radši koupí nové letadlo.

+9/0
2.1.2016 18:55

R49e57n17é 12Š19r53ů46t87e54k 8478495586398

;-D

0/0
2.1.2016 20:29

R95o56m90a65n 40P84o32l77á84č33e26k 5226499725

Tak spíš chyba pozemního personálu ne? :-)

+4/0
2.1.2016 21:00
Foto

M38a38r16t29i66n 79O79c85h 7569774535686

Tučka? U nás se vždy říkalo tůčka...

+5/−1
2.1.2016 18:51

M89i53c19h34a10l 33C98h19a22l70u98p35a 6368290269343

Tj, Tuček podával pera.

0/0
3.1.2016 15:55

H63a34n90a 89U69l80r18i59c48h28o82v77á 5581206108235

To já bych je ještě využila na vracení neoprávněných emigrantů - taky by se tento čin jistě zapsal zlatým písmem do kroniky každého jednoho.

+7/−25
2.1.2016 17:46

J21a71n 94F77o67n60d32r91n23a39j 5591662387799

Tahat problematiku uprchlíků do Technetu?

+22/−1
2.1.2016 18:37

P91e46t62r 55V31e31s86e63l98ý 8195455592846

A všechny čtyři žaludky vám dobře slouží?

+10/−1
3.1.2016 0:42

M81a50r30t60i12n 69N85e23č64a34s 8483653123119

Mě by tak bavilo to rozebírat. Akorát bych to už nezvládl složit zase zpátky :-)

+1/0
2.1.2016 15:21

J97o75s39e30f 50R30i67c35h46t25e13r 9876775357573

Tímhle už lítají jen polští a slovenští prezidenti. Akorát jim nesedí počet startů na počet přistání...

+2/−11
2.1.2016 14:55

P71e84t42r 18M74i49c51h91a78l 2560964521652

Pro mě asi jedno z nejhezčích dopravních letadel. Model mám slepený dodnes.

+14/0
2.1.2016 13:44

I36g21n24á88c 28M30r88k86v68i87č93k38a 2268552139145

Není lepší ty letadla převézt zavěšený pod vrtulníkem (třeba po kusech), než to tahat kamiony se všema povoleníma at to snad vyjde vrtulníkem levnějc...

0/0
2.1.2016 13:31

P56e24t90r 59M65i91c48h15a57l 2370604551832

Pochybuji. Vcelku to žádný vrtulník neunese a když se to rozebere, tak ta pozemní doprava vyjde levněji.

+3/0
2.1.2016 13:48

H60o73n53z77a 12K98r34e11n24s68t57e46t69t13e96r 1473799579

Nejsem znalý problematiky, ale napadla mě jednoduchá otázka: Chápu, že jsou vyřazené, ale nedaly by se nějak prověřit a přeletět do Kunovic? Místo rozebírání? Jinak jim moc fandím.

+2/0
2.1.2016 11:39
Foto

V93l48a87s31t42a 15C92o10u43f71a18l 7407909689425

Do toho už by nikdo nesedl. Uschopnit by znamenalo výměnu všeho, co je gumové, včetně nádrží, hydrauliky, prověřit motory, celou palivovou soustavu, radionavigační vybavení, atd. Navíc v Kunovicich by je po přistání asi tahali traktorem z pole za dráhou.

+9/0
2.1.2016 11:51

K13a17r24e50l 60T24e56s77t13e42r 9547430221956

Dalo. Ale téměř jistě za mnohem větší peníze, než rozebrat a složit. Ono by se to při uschopnění stejně muselo rozebrat a složit, ale navíc s výměnou mnoha dílů. O papírování nemluvě

+13/0
2.1.2016 12:07

S88e51i66d77l 78P66e17t94r 1391401475834

Dostat je do stavu byť jen na technický přelet by byl ekonomický nesmysl.

Ve Kbelích pak není hangár kde by se to dalo udělat.

Nehledě na to, že zde nejspíš nikdo již nemá platné papíry provést jak ty pozemní práce a dtto těžko někdo dnes bude mít platnou typovku s nimi letět ...

+1/0
2.1.2016 17:07

T11o64m62á91š 82K77n87a14i65f94l 6813960297420

Ne.

0/−1
2.1.2016 19:31

A46d69a83m 87Ž86í71d79e14k 8545292505623

To už by myslím bylo snazší odmontovat křídla, nalepit dálniční nálepku a dojet do Kunovic po dálnici :)

+3/0
3.1.2016 17:44

R21o12m35a17n 77K82r12a75t22o91c25h20v58í76l 6546187396924

http://www.planes.cz/cs/article/200904/cechoviny-134

+1/0
2.1.2016 10:15
Foto

V69l69a58s46t29a 46C20o50u53f75a13l 7967199429505

Stroj 1003 si pamatuji velmi důvěrně. Znám ho celý. Na FB mám fotky z doby, kdy jsme na něm pracovali. Hned po dodání se dovybavoval FMS typu Universal 1K, GPDS KLN 94 integrovanou do autopilota a zobrazovači letových dat. Ty vyvinula firma Aviation ervice, a.s. Dále se instaloval TCAS CAS-67, GPWS Mark VI a video-audio zařízení pro salonky cestujících. Byla to krásná práce. Ještě od toho všeho mám kopie výkresů a mraky fotek.

+20/0
2.1.2016 10:08
Foto

T30e65r85e77z58a 26Š97í94r52o29v54á54, 73T39e19c27h71n74e61t59.80C14z 2748815876951

Zdravím, moc Vám děkuju za upřesnění; přesně něco takového jsem potřebovala. Doplním to do článku. Měla jsem jen hrubé info, že tam podobné vybavení je, ale chyběla přesnější specifikace... Díky moc za zasvěcený příspěvek! :-)

+10/−1
2.1.2016 10:44
Foto

T37e39r35e72z25a 81Š82í68r38o21v67á39, 79T75e70c74h15n26e73t91.46C20z 2438585416321

PS: Můžu Vás v článku ocitovat? :-)

+4/0
2.1.2016 10:50
Foto

V57l81a69s25t90a 13C89o61u88f68a68l 7797149729705

Je tam jedna chybka. GPS KLN 94. Instalaci prováděly dvě firmy. Aviation Service, a.s. a Česká letecká servisní a.s. Podívejte se ke mně na Facebook. Jsou tam fotky kompletní paluby. Stáhněte si, jakou potřebujete.

+5/0
2.1.2016 11:04
Foto

T14e10r97e58z41a 93Š84í88r16o97v57á18, 94T58e26c95h76n40e91t34.10C98z 2228295636481

Díky moc! :-) Fotkami se ráda pohrabu a kdyžtak i využiju.

+5/0
2.1.2016 11:06
Foto

V28l86a11s16t35a 22C11o30u42f20a44l 7987989389715

Já jsem měl tenkrát na starosti integraci navigace do autopilota. Tučko mělo svoje radionavigační přijímače. Myslím, že to byly Kurs MP-2. Po přidání FMS přibyly dvě GPS a po přidání KLN ještě třetí. To umožnilo implementaci BR-NAV. Dali mi elektroschémata letadla a popisy nových zařízení. Řekli, umíš rusky, byl jsi v USA, tak znáš i americké vybavení. Najdi, kam to připojíš.

Autopiloty jsem znal, ale jen z bojových letadel a z vrtulníků. Ruský dopravák jsem zevnitř nikdy neviděl. Proseděl jsem nad schématy celé noci. Spojit sovětskou konstrukční filosofii se západní technikou bylo zajímavé. Nakonec jsem navrhnul platformu, na kterou jsem vyvedl všechny potřebné elektrické signály a tam jsem je přepínal do vstupů autopilota. Ta platforma je v 1003 ve druhém radioúseku. Byla to trochu prasárna, ale fungovalo to ve všech režimech. Od té doby jsem vlastně jen propojoval sovětskou a americkou techniku. Po této práci jsem měl nakročeno do US firmy Honeywell, kde jsem v Brně vedl skupinu pokročilých navigačních systémů. Strávil jsem tam hezkých pět let létáním od Kalifornie po Uzbekistán prací na různých typech letadel a vrtulníků. Dokonce jsme v Uzbekistánu řešili i vybavení jejich tanků US technikou.

+19/0
2.1.2016 11:49
Foto

V91l62a27s42t94a 94C12o71u72f90a48l 7217489709145

Klidně ocitujte. Obě firmy udělaly dobrou práci.

+2/0
2.1.2016 11:12
Foto

T87e77r94e92z74a 97Š87í10r71o45v16á73, 26T16e60c76h41n62e61t18.46C94z 2868675536251

Je to tam. :-) Dík!

+2/0
2.1.2016 11:14
Foto

V24l38a24s86t10a 62C59o37u32f66a14l 7167629739145

Super. Dívám se na fotky a vzpomínám. Ještě se tam instalovala nová VKV rádia firmy Collins. To dělala ČLS. Aviation Service dělal instalaci havarijního majáku ELT. Foto Collinsů je tu: https://www.facebook.com/vlasta.coufal/media_set?set=a.765230876932639.1073741848.100003372003753&type=3

+4/0
2.1.2016 11:23

P61e54t95r 88F30e84i65g21l 5238173570852

Presne pro tohle je technet o parnik nejlepsi rubrika na idnes...v drtive vetsine jsou v diskusich lidi, co proste vi... :-)

+9/0
2.1.2016 12:32

T61o67m91á90š 36T48a58t83í58č85e84k 5450532240878

To je pravda. Ale nesmí být článek o vzniku vesmíru nebo evoluci. ;-D

+1/0
2.1.2016 19:47

T83o93m 72S34e10h87n13a83l 4491894785336

Takze 7 let stare letadlo (to je v podstaze lehce zajety stroj) nechaji chatrat bez vyuziti? Tak to je skvele vyuziti splaceni ruskeho dluhu!

+19/0
2.1.2016 9:47

K39a57r26e11l 78T51e75s96t69e39r 9747770671136

Jo, pokud je údržba drahá a dolet (ať už technický, nebo daný místními předpisy) omezený... O něčem vypovídá i to, že letouny nakonec nikdo nekoupil.

0/0
2.1.2016 12:05

T88o55m 75S68e60h44n16a95l 4811274505816

A proc to teda neprodali nekam do Egypta nebo nekde kde ty emise nevadej jeste kdyz to melo nejakou cenu?

0/0
2.1.2016 22:00

K57a97r58e82l 52T10e56s25t28e35r 9417830161936

Však to prodali. Akorát nový vlastník zjistil, že dál už to nemá komu prodat, nikdo to nechce, přestavba zpátky na linkový je drahá, nesmí to lítat... a tak to zůstalo na zemi.

0/0
3.1.2016 15:08

Z77b26y28n54ě28k 93D66o95l97e57ž18a79l 4393432263421

Za další bouhužel nesplňovali evropské emisní a hlukové limity, museli dostávat výjimky.

+1/0
2.1.2016 13:31

S75e98i59d96l 92P76e48t86r 1851731305514

Mělo to 2x vyšší spotřebu než B737/A319, potřebovalo to o min 2 lidi více v posádce, dolet taky menší a dalo se to používat pouze jako vládní speciál, který nemusí dodržovat hlukové a emisní limity ... Co tedy s tím?8-o

Ostatně Armáda se to snažila roky prodat a nikdo je nechtěl ani za symbolickou cenu ..

Chybou bylo především to jako splátku dluhu vůbec přijmout, ale to už je jiná story poněkud OT v Technetu ...:-/

+6/0
2.1.2016 19:09

R84a62d23e90k 62S65v66o88b77o37d98a 5556240611987

Armáda je prodala celkem rychle jistému zbrojařskému překupníkovi celkem za 200 miliónů, teprve nový vlastník měl problémy s dalším prodejem, důvody byly uvedeny v článku. Nakonec byly prodány olomouckému leteckému muzeu (prý za 1 korunu), ale to se nyní musí vystěhovat, proto obě letadla poputují do Kunovic.

Ohledně výhodnosti splátky, vzhledem k tehdejší obtížné vymahatelnosti se jednalo o onoho vrabce v hrsti, který pak ještě dobře posloužil.

+6/0
2.1.2016 23:11

D10a73v71i70d 22D97u84š59e42k 5331197110107

Díky za zajímavý článek.

Dvě státní letadla tedy už 8 let stojí ve Kbelích bez využití...

0/0
2.1.2016 8:36

K76a40r67e53l 73T25e21s45t44e27r 9267720761366

Realněji "vraky letadel". Létat totiž už od vyřazení nemůžou.

+3/−1
2.1.2016 9:40

J64a48n 98V14á81c40l77a48v22í23k 3132176531989

Co si pamatuju, tak obě letadla byla před lety prodaná, ale přišla krize, která dopadla i na leteckou dopravu a nový vlastník pro ně neměl využití, takže si přechodně platil stání ve Kbelích.

Na druhou stranu majitel na věci nic moc nemění - letadla jsou vyřazována po celém světě. Mediálně známá nehoda u Smolenska typu moc nepomohla.

+9/0
2.1.2016 9:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.