Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Challenger: Děsivý výbuch přežili, při nárazu na hladinu už neměli šanci

Před 30 lety došlo k jedné z největších tragédií v historii pilotované kosmonautiky. Nad Floridou zahynulo při explozi raketoplánu Challenger všech sedm členů posádky. Detaily tragédie a také souvisejících událostí, které ji přecházely, se ovšem objevovaly pomalu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P90e80t71r 46H60a46r42i67p32r10a23s70a25d 62H82a66j74i38č 8693700654707

Těsně po havárii teoretický fyzik Richard Feynmann vystoupil v nějakém zravodajském pořadu v televizi v Americe a demonstroval přímo na veřejnosti vlastnosti těsnění, které pomořil na chvíli do tekutého dusíku. Těsnění pak rozlámal v ruce jako čokoládu. Kromě toho myslím popisoval a vysvětloval ty samé skutečnosti, které jsou popsané v tomto článku, tj. jak je to tmelené, aby se těsnění nepropálilo při tak obrovských teplotách a i to, že není možné zacházet se segmenty rakety takovým hrubým způsobem (strčit to při korekci geometrie jednoduše pod lis)

Šlo to i v našich zprávách, za boševika, protože to byla ukázka "tuposti" imperialistů. :-/ Navíc Feynmann byl známý svým levicovým smýšlením, takže si bolševik na havárii pěkně smlsnul.

0/0
31.1.2016 17:55

P65e33t92r 41Š63k16o15d86a 5877440844720

"ve španělské Casablance"

Španělé se zmocnili Casablancy v 18. stol., od r. 1956 patří Maroku.

0/0
29.1.2016 10:26

S44e71i13d47l 95P52e98t93r 1231951435514

Trochu zklamání z jinak obvykle slušné úrovně článku zde na Technetu ...;-(

Dle závěrečné zprávy NASA, kterou kdysi otisklo L+K byli kosmonauti "díky" tomu, že neměli přetlakové skafandry mrtví víceméně okamžitě (ve 20 km nad Zemí se opravdu nedá přežít více než pár jednotek vteřin ) takže následný pád kabiny na hladinu oceánu už byl z hlediska jejich životů zcela bezvýznamný...

0/−3
29.1.2016 0:15

P33e95t52r 69M73a96r49š88o83u34n 5565778146956

tu byl jiný článek nebo já čtu jiný článek? V článku se právě vysvětluje, že nejspíše nedošlo ke změně tlaku v kabině, ne?

+2/0
29.1.2016 19:21

S39e37i80d44l 65P37e96t79r 1901781295784

Ano, uvádím to.:-)

Nemohu si pomoci ale pokud jsem postaven před výběr, kterému zdroji více důvěřovat, pak se spíše přikloním ku leteckému časopisu se 60 letou historií než k bulvárním novinám v majetku jednoho šíbra ...

0/−1
31.1.2016 11:33

T84o69m 76O51n73d31ř81í68k 7444203451403

...vteřiny před katastrofou:

https://www.youtube.com/watch?v=-jbYMS0BbYY

0/0
28.1.2016 22:09

R89o47b55e11r48t 87M92a98c51h65a24l28a 8581571686464

Hodně dopodrobna je to popsáno zde:

http://www.databazeknih.cz/knihy/smrt-mela-jmeno-challenger-63356

0/0
28.1.2016 21:14
Foto

V70l42a27s33t90a 87C36o72u46f19a12l 7747189689845

Toto jsem zažil. Bylo mi 11 let a chtěl jsem létat. V časopise Květy vyšly fotky této tragédie. Vystřihnul jsem si je a mám je dodnes.

0/0
28.1.2016 19:26

J92o96s89e96f 19N36o57v91a96k 5788762236698

Díky za skvělý článek - tohle jsem četl jedním dechem...

+14/0
28.1.2016 17:55

J50o27s93e15f 84Š20e36m27e85l54í52k 7629731180907

Aspoň to nemusím psát znovu. Skvělé !

+1/0
28.1.2016 18:51
Foto

L45u23b83o39m65í71r 27J37a61n47o42t87a 5786454476565

Něco pro konspirátory -8-oRv http://www.osud.cz/neni-mozne-je-posadka-challengeru-porad-nazivu

+1/−1
28.1.2016 15:10

O77s27k85a55r 51K13o27v63a81ř51í98k 8487533376327

Související články jsou taky hodně úsměvné ;-D

0/0
28.1.2016 20:49

M10a44r22t78i22n49a 21S50e51d22l64i55c72k95á 5412895781392

No jo, bohuzel nic nez strasna nedbalost :-(

+1/0
28.1.2016 13:15

J75a34k76u28b 65Š87a28f58a12n87d65a 7325727101391

Kdysi jsem viděl nějaký dokument o vyšetřování nehody v nějaké české televizi. Byly tam i takové detaily jako identifikace jednotlivých částí po rozpadu, co z toho byla kabina a pod.

0/0
28.1.2016 12:16

P46e96t75r 10T33y97č44k36a 6745722899942

Tak ta kabina jde vidět na normálním videu docela dobře.

0/0
28.1.2016 19:13
Foto

M40i30l32a90n 72K68a71s29l 4600134439566

Je to hrozné, ale ti tři, co uhořeli zaživa, to měli horší ;-(

+4/0
28.1.2016 12:09

J92a29n 19U61l54r27y78c22h 4351197740298

uhořeli?8-o (ani v Columbii nikdo neuhořel...); fakticky to byla naopak velmi hezká, příjemná smrt, ke které se myslím nedopracuje ani 1% umírajících, psychicky ovšem nejspíš bylo (zvlášť v daný situaci, kdy s koncem nikdo nepočítal) velice nepříjemné to pár minutové čekání na konec pádu, teoreticky by se i tohle dalo překonat, a takový naprosto výjimečný odchod ze života si užít, ovšem to by chtělo přípravu a přece jen nějak psychicky ustrojeného jedince (nikoliv vyšinutého, to zdaleka není třeba)

+1/−7
28.1.2016 15:15

J40i66r80i 94K49o58s13t37k70a 2578962366202

pan mel asi na mysli ty 3 v programu apollo, co uhoreli pri testech. v challengeru samozrejme nikdo neuhorel ...

+4/0
28.1.2016 15:58
Foto

F24r96a60n53t49i35š12e50k 82H79r23a45b88a18l 3953609646858

Apollo 1 - Grissom, White, Chaffee

+6/0
28.1.2016 16:13

V64l11a90d33a90n 72Č32e70r56n74ý 8722986943916

Vy jste něco hulil? 8-o

+3/−1
28.1.2016 17:39

M97a46r57t66i34n 72V98a16j34s46a59r 5539443166406

Těžko říct. Ti zemřeli na udušení, skafandry je před žárem z větší části ochránily, přinejmenším do okamžiku, než ztratili vědomí.

+1/0
28.1.2016 17:08

L61u52k72á83š 91K95o44b86l32o33v37s81k91ý 5592383512867

Raketoplány byly nebezpečné už v základním principu. Zatímco v běžné raketě sedí posádka úplně na vrchu. U raketoplánu vedle motorů a nádrže. Klasické rakety mohou mít záchranný katapult, kdy kabinu s posádkou vystřelí nahoru od rakety v případě havárie. Totéž platí pro tepelný štít přistávacího modulu, který je vedle nádrže a motorů. Při druhé havárii raketoplánu, došlo k jeho poškození izolační pěnou z nádrže při startu a při přistání k prohoření pláště.

+2/−1
28.1.2016 12:01

J86a24n 98V40á51c70l87a64v78í39k 3632406791569

Při startu se to asi nechalo resit nejakym odpojenim kabiny, která byla preci jen od nadrze oddelena tepelnym stitem.

0/0
28.1.2016 12:15

L66u90k18á14š 12K88o16b98l57o21v23s34k39ý 5522793492777

U běžné rakety je to přímočaré řešení, na vrcholu je pomocná malá raketa (https://en.wikipedia.org/wiki/Launch_escape_system), která vynese kabinu nahoru. Hlavní motory rakety jsou několik desítek metrů pod posádkou (Soyuz výška 45m), takže je mnoho času na reakci v případě selhání. U kompaktního raketoplánu to asi nebylo možné zařídit, takže žádný únikový systém neměl.

0/0
28.1.2016 14:40

J81a58n 72V38á44c74l88a89v64í18k 3142616411149

Nádrže druhého stupně jsou ale mnohem blíž a to nemluvě o třetím stupni.

0/0
28.1.2016 14:54

L16u75k65á45š 72K87o57b49l45o87v39s12k85ý 5162213282177

Nejnebezpečnějsí je start. Hlavní motor má největší výkon a největši riziko selhání.

0/0
29.1.2016 8:07

J25a11n 57S14a67l50o22m91o12n 4289480921835

To byl jeden z důvodů proč Rusové startovali s Buranem posazeným na vrcholu rakety Eněrgia.

+1/−5
28.1.2016 12:37

J53a66r52o15m47í67r 92K78r90á90l 4370469704429

Ale houby ! Byl z boku, stejně jako Shuttle. Jen neměli SRB, ale kapalinové startovní bloky.

+12/0
28.1.2016 12:45

J36a58n 67S76a71l56o92m13o14n 4369450641625

A jo, tak to si blbě pamatuju, protože tehdy probíhali obrázky z vývoje, kde byl na špici.

+1/0
28.1.2016 12:47

J73a43n 54V48á63c64l90a30v85í96k 3472486281499

Otazka je, jestli by vůbec zvladli vyrobit tak velke motory na pevne palivo. Na druhou stranu rodina RD-170 a jejich derivatu byla nakonec velmi uspesna.

0/0
28.1.2016 12:58

J26a33n 72S20a42l35o24m62o33n 4359550911105

Rusové nepočítali s motory na pevné palivo snad nikdy.

0/0
28.1.2016 13:54

J80a48n 39V17á49c83l93a59v33í51k 3362716541509

Tak třeba u balistických střel na ně s odstupem po zbytku světa přešli.

0/0
28.1.2016 14:50

J55a38n 20S29a57l32o40m68o39n 4939920201505

Jistě, protože to má mnohem rychlejší připravenost než motory na tekuté palivo :-). V kosmickém programu rychlost přípravy rakety nehraje roli.

0/0
28.1.2016 16:39

J98a49n 17V97á56c63l83a51v89í78k 3562636531689

Zase se s nimi dá dobře odstupňovat výkon a finančně nevychází nejhůř. Má to své pro a proti :-)

0/0
28.1.2016 17:14

P25e73t96r 10M64a91r78š84o52u14n 5765338616406

ten popisem na špici mi spíše připomíná projekt Hermes

0/0
29.1.2016 19:34
Foto

M50i54c45h96a97l 83G53r51e35š94l72i87k 9131596752816

Bežná raketa má, čo sa týka bezpečnosti, oproti raketoplánu jedinú výhodu - jednoduchšiu konštrukciu, teda menej vecí, ktoré sa môžu pokaziť. :-)

0/0
28.1.2016 17:32

L56u74k88á16š 65K71o38b38l11o40v65s56k45ý 5402733942327

Raketoplán byla nejkomplexnejší věc, kterou kdy lidé vytvořili. Která ovšem neměla základní věc jako možnost záchrany posádky. Evidentně je lepší přímočarý jednoduchý přístup (KISS - Keep it small and simple), kterého se

drželi Sověti a který základní věci třeba bezpečnosti řeší téměř automaticky.

0/0
29.1.2016 8:21

I42v96a53n81k57a 78P98o26s89p78í33š22i61l41o13v13á 8954388862267

Přes všeobecné nadšení nemohu absolutně souhlasit se zavádějícími spekulacemi autora ohledně údajného vědomí některých členů posádky během pádu torza kabiny.

Aby totiž ve dvaceti kilometrech zůstali astronauti při vědomí, museli by mít přetlakové dýchače, jaké používají piloti vojenských letadel. To, že někteří dokázali aktivovat nouzové dávky vzduchu z PEAP, bylo výsledkem profesionálního výcviku, ale také bohužel to poslední, co při vědomí udělali. Poté jim podtlak vysál vzduch z přileb LEH (což byla prakticky obyčejná uzavřená přilba, viz. aktuálně výborný článek na kosmonautix.cz) oni upadli během několika vteřin do bezvědomí.

Dramatické líčení toho jak se tam kdosi rozhlížel a druhý marně šmátral po ventilu nouzové dávky jsou s prominutím jen bláboly za účelem vyvolat senzaci a dehonestující památku zahynuvších astronautů!

+10/−6
28.1.2016 11:01

K94r68y22š26t44o65f 42H36l18a20v60á98č 9492549158152

je to psáno možná trochu přehnaně dramaticky, ale památku astronautů nic nedehonestuje samozřejmě...

+5/0
28.1.2016 11:28

I93v33a76n74k72a 26P86o47s26p75í68š37i61l60o16v53á 8574108632307

Pokud autor psal článek zadarmo, tak budiž, ale pavlačové drby za účelem zvýšení čtenosti a ještě k tomu na základě spekulací o něčí smrti, jsou přinejmenším neslušné...

+1/−3
28.1.2016 12:23

P80a19v25l24a 51K90v15a39p78i83l66o55v35á 7189798284637

Neslušné? Bavíme se o smrti 7 lidí, kteří do toho šli dobrovolně a taky s tím pochopitelně tak trochu museli počítat. V každém případě počítali s nehynoucí slávou za života a tím museli počítat i s "nehynoucí pozorností" ve smrti. To je úděl. Nic víc nic míň. Dramatizujete to vy.

+1/0
28.1.2016 19:14

L23u10k17á30š 94A49d74a38m80e75c 6120669120987

Osobně vydržím s zadrženým dechem 5minut, i netrénovaný člověk s trochou kondice dál 1,5 minuty, fakt nevím proč by měli hned upadat do bezvědomí.

0/−3
28.1.2016 11:59

I85v33a34n95k77a 18P34o83s66p86í17š63i58l30o43v28á 8814418512397

No to je sice pěkné, ale v takové výšce vám podtlak vysaje vzduch i z plic.

A ještě si při psaní říkám: "Mám napsat že jim podtlak vysál vzduch z přileb i z plic, aby se toho náhodou někdo nechytl?" A bác ho... ;-)

+3/−2
28.1.2016 12:15

L56u91k42á35š 40A44d86a43m75e87c 6480369790977

Tak to úplně nefunguje, ale připusťme, že hovořili a při tom skutečně přišli o vzduch v plicích. Tím však nepřišli o veškeré kyslíkové zásoby., v krvi máte 1l čistého kyslíku, což je teoretická zásoba na vice než 3 minuty fungování v klidu, reálně s tím 1/3 dáte . Jasně teorie, ale mám i praktickou zkušenost, kdy při oboustranném kolapsu plic dotyčný byl i po vice než minutě celkem orientovaný , přitom šlo o celkem těžký úraz.

+2/0
28.1.2016 12:59

I42v31a39n39k70a 93P78o56s22p98í66š46i29l41o19v97á 8434598362557

Ano připouštím že je to individuální (mám například podobnou zkušenost se člověkem, který dokázal komunikovat i minutu po vyvolání fibrilace komor). Na druhou stranu jsou zdokumentované pokusy právě pro objasnění fyziologických důsledků při dekompresi a například nádech a zadržení dechu s velkou pravděpodobností poškodí plíce a dýchací cesty, takže se člověku očekávajícímu dekompresi doporučuje vydechnout (všechno samozřejmě závisí na výšce, resp. tlaku vnějšího prostředí). Ovšem poté je vědomí otázkou jednotek, nebo několika desítek vteřin a delší doba je spíše vzácnou výjimkou.

0/0
28.1.2016 13:33

O16n52d97ř93e61j 90D73u57j94k28a 4606376650259

V tepně mezi plícemi a mozkem je kyslíku pouze na 10-15 vteřin.

https://www.youtube.com/watch?v=KO8L9tKR4CY&ab_channel=NaOHKDBO

tady ten vydržel 14 vteřin než sebou seknul.

+1/0
28.1.2016 13:33

J98a14r88o20m47í72r 82K43r92á75l 4870219124769

Přes 20g na to bohatě stačí.

0/0
28.1.2016 13:13

J44a42n 37S21a80l73o54m44o37n 4769470961455

Ona je vůbec otázka jestli byla kabina poškozena v tom okamžiku natolik, aby tam podtlak vznikl. Obávám se, že to nikdo už nezjistí doopravdy, protože poškození po dopadu úplně zlikvidovalo stopy po poškození při výbuchu.

+1/0
28.1.2016 12:40

J83a37r61o71m11í30r 30K37r30á87l 4940869534219

Ano, byla.

0/0
28.1.2016 12:46

J22a76n 19S81a58l24o38m25o66n 4179780621205

Máte důkaz?

0/0
28.1.2016 12:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.