Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Challenger: Děsivý výbuch přežili, při nárazu na hladinu už neměli šanci

Před 30 lety došlo k jedné z největších tragédií v historii pilotované kosmonautiky. Nad Floridou zahynulo při explozi raketoplánu Challenger všech sedm členů posádky. Detaily tragédie a také souvisejících událostí, které ji přecházely, se ovšem objevovaly pomalu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P65e33t48r 40H58a52r48i46p61r10a58s34a68d 10H21a78j28i46č 5541366833850

Těsně po havárii teoretický fyzik Richard Feynmann vystoupil v nějakém zravodajském pořadu v televizi v Americe a demonstroval přímo na veřejnosti vlastnosti těsnění, které pomořil na chvíli do tekutého dusíku. Těsnění pak rozlámal v ruce jako čokoládu. Kromě toho myslím popisoval a vysvětloval ty samé skutečnosti, které jsou popsané v tomto článku, tj. jak je to tmelené, aby se těsnění nepropálilo při tak obrovských teplotách a i to, že není možné zacházet se segmenty rakety takovým hrubým způsobem (strčit to při korekci geometrie jednoduše pod lis)

Šlo to i v našich zprávách, za boševika, protože to byla ukázka "tuposti" imperialistů. :-/ Navíc Feynmann byl známý svým levicovým smýšlením, takže si bolševik na havárii pěkně smlsnul.

0/0
31.1.2016 17:55

P87e33t25r 41Š11k93o95d63a 5697200814200

"ve španělské Casablance"

Španělé se zmocnili Casablancy v 18. stol., od r. 1956 patří Maroku.

0/0
29.1.2016 10:26

S86e83i23d18l 44P40e67t67r 1801711685674

Trochu zklamání z jinak obvykle slušné úrovně článku zde na Technetu ...;-(

Dle závěrečné zprávy NASA, kterou kdysi otisklo L+K byli kosmonauti "díky" tomu, že neměli přetlakové skafandry mrtví víceméně okamžitě (ve 20 km nad Zemí se opravdu nedá přežít více než pár jednotek vteřin ) takže následný pád kabiny na hladinu oceánu už byl z hlediska jejich životů zcela bezvýznamný...

0/−3
29.1.2016 0:15

P20e33t67r 56M35a10r72š41o47u77n 5985338986576

tu byl jiný článek nebo já čtu jiný článek? V článku se právě vysvětluje, že nejspíše nedošlo ke změně tlaku v kabině, ne?

+2/0
29.1.2016 19:21

S57e51i81d90l 89P75e24t81r 1251961705834

Ano, uvádím to.:-)

Nemohu si pomoci ale pokud jsem postaven před výběr, kterému zdroji více důvěřovat, pak se spíše přikloním ku leteckému časopisu se 60 letou historií než k bulvárním novinám v majetku jednoho šíbra ...

0/−1
31.1.2016 11:33

T16o85m 67O12n24d28ř64í15k 7184433461703

...vteřiny před katastrofou:

https://www.youtube.com/watch?v=-jbYMS0BbYY

0/0
28.1.2016 22:09

R63o95b77e43r41t 86M60a24c59h86a87l85a 8751891946544

Hodně dopodrobna je to popsáno zde:

http://www.databazeknih.cz/knihy/smrt-mela-jmeno-challenger-63356

0/0
28.1.2016 21:14
Foto

V85l93a35s95t72a 28C23o14u38f33a58l 7447279899235

Toto jsem zažil. Bylo mi 11 let a chtěl jsem létat. V časopise Květy vyšly fotky této tragédie. Vystřihnul jsem si je a mám je dodnes.

0/0
28.1.2016 19:26

J20o79s27e93f 22N42o81v93a64k 5828202956278

Díky za skvělý článek - tohle jsem četl jedním dechem...

+14/0
28.1.2016 17:55

J10o91s21e29f 73Š78e21m82e46l72í51k 7499901480197

Aspoň to nemusím psát znovu. Skvělé !

+1/0
28.1.2016 18:51
Foto

L81u52b43o34m46í75r 17J67a80n77o61t72a 5916384516855

Něco pro konspirátory -8-oRv http://www.osud.cz/neni-mozne-je-posadka-challengeru-porad-nazivu

+1/−1
28.1.2016 15:10

O76s11k23a22r 26K14o84v65a16ř16í76k 8467383776127

Související články jsou taky hodně úsměvné ;-D

0/0
28.1.2016 20:49

M72a33r98t50i31n57a 73S30e20d41l20i42c67k11á 5852815401602

No jo, bohuzel nic nez strasna nedbalost :-(

+1/0
28.1.2016 13:15

J95a50k36u78b 31Š15a96f86a37n27d68a 7385787891771

Kdysi jsem viděl nějaký dokument o vyšetřování nehody v nějaké české televizi. Byly tam i takové detaily jako identifikace jednotlivých částí po rozpadu, co z toho byla kabina a pod.

0/0
28.1.2016 12:16

P15e38t73r 50T17y93č21k55a 6905802129832

Tak ta kabina jde vidět na normálním videu docela dobře.

0/0
28.1.2016 19:13
Foto

M46i83l78a33n 74K25a50s86l 4500334509276

Je to hrozné, ale ti tři, co uhořeli zaživa, to měli horší ;-(

+4/0
28.1.2016 12:09

J11a63n 93U39l14r91y40c51h 4411377390378

uhořeli?8-o (ani v Columbii nikdo neuhořel...); fakticky to byla naopak velmi hezká, příjemná smrt, ke které se myslím nedopracuje ani 1% umírajících, psychicky ovšem nejspíš bylo (zvlášť v daný situaci, kdy s koncem nikdo nepočítal) velice nepříjemné to pár minutové čekání na konec pádu, teoreticky by se i tohle dalo překonat, a takový naprosto výjimečný odchod ze života si užít, ovšem to by chtělo přípravu a přece jen nějak psychicky ustrojeného jedince (nikoliv vyšinutého, to zdaleka není třeba)

+1/−7
28.1.2016 15:15

J45i74r46i 48K50o59s54t75k47a 2688232176132

pan mel asi na mysli ty 3 v programu apollo, co uhoreli pri testech. v challengeru samozrejme nikdo neuhorel ...

+4/0
28.1.2016 15:58
Foto

F53r87a90n48t54i64š20e71k 86H23r63a17b63a59l 3393699556178

Apollo 1 - Grissom, White, Chaffee

+6/0
28.1.2016 16:13

V56l43a58d37a76n 98Č37e95r56n12ý 8582876553896

Vy jste něco hulil? 8-o

+3/−1
28.1.2016 17:39

M86a60r13t49i12n 86V71a28j64s58a60r 5829403866986

Těžko říct. Ti zemřeli na udušení, skafandry je před žárem z větší části ochránily, přinejmenším do okamžiku, než ztratili vědomí.

+1/0
28.1.2016 17:08

L24u15k91á61š 66K73o54b24l75o87v62s51k96ý 5622603832407

Raketoplány byly nebezpečné už v základním principu. Zatímco v běžné raketě sedí posádka úplně na vrchu. U raketoplánu vedle motorů a nádrže. Klasické rakety mohou mít záchranný katapult, kdy kabinu s posádkou vystřelí nahoru od rakety v případě havárie. Totéž platí pro tepelný štít přistávacího modulu, který je vedle nádrže a motorů. Při druhé havárii raketoplánu, došlo k jeho poškození izolační pěnou z nádrže při startu a při přistání k prohoření pláště.

+2/−1
28.1.2016 12:01

J32a75n 56V59á20c36l82a83v87í90k 3842966541459

Při startu se to asi nechalo resit nejakym odpojenim kabiny, která byla preci jen od nadrze oddelena tepelnym stitem.

0/0
28.1.2016 12:15

L22u38k81á50š 20K96o31b80l45o72v84s25k85ý 5602883192677

U běžné rakety je to přímočaré řešení, na vrcholu je pomocná malá raketa (https://en.wikipedia.org/wiki/Launch_escape_system), která vynese kabinu nahoru. Hlavní motory rakety jsou několik desítek metrů pod posádkou (Soyuz výška 45m), takže je mnoho času na reakci v případě selhání. U kompaktního raketoplánu to asi nebylo možné zařídit, takže žádný únikový systém neměl.

0/0
28.1.2016 14:40

J85a13n 71V43á33c75l92a73v29í19k 3662686461619

Nádrže druhého stupně jsou ale mnohem blíž a to nemluvě o třetím stupni.

0/0
28.1.2016 14:54

L85u49k93á28š 12K33o55b91l88o13v54s49k61ý 5902433662147

Nejnebezpečnějsí je start. Hlavní motor má největší výkon a největši riziko selhání.

0/0
29.1.2016 8:07

J28a67n 51S14a22l91o64m21o38n 4439520651325

To byl jeden z důvodů proč Rusové startovali s Buranem posazeným na vrcholu rakety Eněrgia.

+1/−5
28.1.2016 12:37

J87a32r77o88m83í74r 36K49r38á16l 4660969984269

Ale houby ! Byl z boku, stejně jako Shuttle. Jen neměli SRB, ale kapalinové startovní bloky.

+12/0
28.1.2016 12:45

J93a71n 84S59a16l24o89m97o26n 4429480921835

A jo, tak to si blbě pamatuju, protože tehdy probíhali obrázky z vývoje, kde byl na špici.

+1/0
28.1.2016 12:47

J82a89n 67V79á88c68l11a79v76í60k 3762256161279

Otazka je, jestli by vůbec zvladli vyrobit tak velke motory na pevne palivo. Na druhou stranu rodina RD-170 a jejich derivatu byla nakonec velmi uspesna.

0/0
28.1.2016 12:58

J96a95n 28S49a43l93o69m53o88n 4489770961715

Rusové nepočítali s motory na pevné palivo snad nikdy.

0/0
28.1.2016 13:54

J37a52n 93V90á56c21l41a51v23í44k 3392906471639

Tak třeba u balistických střel na ně s odstupem po zbytku světa přešli.

0/0
28.1.2016 14:50

J76a32n 69S45a27l93o13m58o84n 4559640971655

Jistě, protože to má mnohem rychlejší připravenost než motory na tekuté palivo :-). V kosmickém programu rychlost přípravy rakety nehraje roli.

0/0
28.1.2016 16:39

J34a47n 88V96á36c98l60a84v11í18k 3452346491159

Zase se s nimi dá dobře odstupňovat výkon a finančně nevychází nejhůř. Má to své pro a proti :-)

0/0
28.1.2016 17:14

P13e62t65r 37M11a78r26š46o82u52n 5315828926226

ten popisem na špici mi spíše připomíná projekt Hermes

0/0
29.1.2016 19:34
Foto

M52i95c39h92a89l 86G93r62e26š17l40i39k 9611616682866

Bežná raketa má, čo sa týka bezpečnosti, oproti raketoplánu jedinú výhodu - jednoduchšiu konštrukciu, teda menej vecí, ktoré sa môžu pokaziť. :-)

0/0
28.1.2016 17:32

L44u95k21á90š 50K92o57b54l85o80v29s50k93ý 5662233432857

Raketoplán byla nejkomplexnejší věc, kterou kdy lidé vytvořili. Která ovšem neměla základní věc jako možnost záchrany posádky. Evidentně je lepší přímočarý jednoduchý přístup (KISS - Keep it small and simple), kterého se

drželi Sověti a který základní věci třeba bezpečnosti řeší téměř automaticky.

0/0
29.1.2016 8:21

I18v88a71n24k54a 47P54o52s85p54í34š96i48l26o57v58á 8474568202917

Přes všeobecné nadšení nemohu absolutně souhlasit se zavádějícími spekulacemi autora ohledně údajného vědomí některých členů posádky během pádu torza kabiny.

Aby totiž ve dvaceti kilometrech zůstali astronauti při vědomí, museli by mít přetlakové dýchače, jaké používají piloti vojenských letadel. To, že někteří dokázali aktivovat nouzové dávky vzduchu z PEAP, bylo výsledkem profesionálního výcviku, ale také bohužel to poslední, co při vědomí udělali. Poté jim podtlak vysál vzduch z přileb LEH (což byla prakticky obyčejná uzavřená přilba, viz. aktuálně výborný článek na kosmonautix.cz) oni upadli během několika vteřin do bezvědomí.

Dramatické líčení toho jak se tam kdosi rozhlížel a druhý marně šmátral po ventilu nouzové dávky jsou s prominutím jen bláboly za účelem vyvolat senzaci a dehonestující památku zahynuvších astronautů!

+10/−6
28.1.2016 11:01

K29r94y51š53t21o69f 45H10l95a13v73á53č 9312729898532

je to psáno možná trochu přehnaně dramaticky, ale památku astronautů nic nedehonestuje samozřejmě...

+5/0
28.1.2016 11:28

I41v96a50n68k15a 94P67o59s15p68í33š69i13l46o56v30á 8904658232467

Pokud autor psal článek zadarmo, tak budiž, ale pavlačové drby za účelem zvýšení čtenosti a ještě k tomu na základě spekulací o něčí smrti, jsou přinejmenším neslušné...

+1/−3
28.1.2016 12:23

P28a13v84l12a 54K56v81a80p79i75l75o36v14á 7279508154507

Neslušné? Bavíme se o smrti 7 lidí, kteří do toho šli dobrovolně a taky s tím pochopitelně tak trochu museli počítat. V každém případě počítali s nehynoucí slávou za života a tím museli počítat i s "nehynoucí pozorností" ve smrti. To je úděl. Nic víc nic míň. Dramatizujete to vy.

+1/0
28.1.2016 19:14

L86u56k61á44š 46A83d87a10m42e62c 6480819820867

Osobně vydržím s zadrženým dechem 5minut, i netrénovaný člověk s trochou kondice dál 1,5 minuty, fakt nevím proč by měli hned upadat do bezvědomí.

0/−3
28.1.2016 11:59

I17v36a70n50k56a 94P95o22s32p24í86š82i39l42o28v52á 8614418152437

No to je sice pěkné, ale v takové výšce vám podtlak vysaje vzduch i z plic.

A ještě si při psaní říkám: "Mám napsat že jim podtlak vysál vzduch z přileb i z plic, aby se toho náhodou někdo nechytl?" A bác ho... ;-)

+3/−2
28.1.2016 12:15

L15u71k94á31š 10A37d86a24m75e91c 6970269130207

Tak to úplně nefunguje, ale připusťme, že hovořili a při tom skutečně přišli o vzduch v plicích. Tím však nepřišli o veškeré kyslíkové zásoby., v krvi máte 1l čistého kyslíku, což je teoretická zásoba na vice než 3 minuty fungování v klidu, reálně s tím 1/3 dáte . Jasně teorie, ale mám i praktickou zkušenost, kdy při oboustranném kolapsu plic dotyčný byl i po vice než minutě celkem orientovaný , přitom šlo o celkem těžký úraz.

+2/0
28.1.2016 12:59

I57v12a91n98k11a 88P57o44s67p17í29š59i16l26o26v62á 8564468882957

Ano připouštím že je to individuální (mám například podobnou zkušenost se člověkem, který dokázal komunikovat i minutu po vyvolání fibrilace komor). Na druhou stranu jsou zdokumentované pokusy právě pro objasnění fyziologických důsledků při dekompresi a například nádech a zadržení dechu s velkou pravděpodobností poškodí plíce a dýchací cesty, takže se člověku očekávajícímu dekompresi doporučuje vydechnout (všechno samozřejmě závisí na výšce, resp. tlaku vnějšího prostředí). Ovšem poté je vědomí otázkou jednotek, nebo několika desítek vteřin a delší doba je spíše vzácnou výjimkou.

0/0
28.1.2016 13:33

O53n18d70ř87e15j 80D63u77j93k30a 4686206190449

V tepně mezi plícemi a mozkem je kyslíku pouze na 10-15 vteřin.

https://www.youtube.com/watch?v=KO8L9tKR4CY&ab_channel=NaOHKDBO

tady ten vydržel 14 vteřin než sebou seknul.

+1/0
28.1.2016 13:33

J22a34r12o39m31í73r 51K86r52á68l 4970819894119

Přes 20g na to bohatě stačí.

0/0
28.1.2016 13:13

J76a62n 12S44a23l75o89m86o24n 4859280461205

Ona je vůbec otázka jestli byla kabina poškozena v tom okamžiku natolik, aby tam podtlak vznikl. Obávám se, že to nikdo už nezjistí doopravdy, protože poškození po dopadu úplně zlikvidovalo stopy po poškození při výbuchu.

+1/0
28.1.2016 12:40

J62a23r97o95m19í25r 93K90r23á32l 4340719464189

Ano, byla.

0/0
28.1.2016 12:46

J10a49n 72S15a25l78o86m25o91n 4849550441285

Máte důkaz?

0/0
28.1.2016 12:50



Najdete na iDNES.cz