Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bylo to jako hrát proti zdi: umělá inteligence nečekaně porazila mistra

Odborníci se domnívali, že tradiční čínská hra go je zatím ještě na dlouhou dobu mimo možnosti umělé inteligence. Program AlphaGo od britské společnosti DeepMind vlastněné Googlem ale přesvědčivě porazil evropského šampiona i konkurenční softwarové soupeře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P60a35v20e75l 30P23o36k52o24r66n23ý 2506304270802

A zkusili postavit 2 mistry proti počítači?

0/0
7.2.2016 14:41

R58o61s78t94i61s87l95a34v 82C29a97h92a 6543217387591

Neco malo vim o AI i neuronovych sitich. Ale muze mi nekdo vysvetlit, proc to beha i na grafickych kartach?

0/0
1.2.2016 20:33

R60o39s28t60i23s48l82a80v 91C96a21h62a 6273517357951

Aha, uz vim :)

+2/0
1.2.2016 20:39

A45l15e97š 41Z62e22l51i94n71k39a 1854922106

Aby se na to mohl počítač podívat :-)

+9/0
1.2.2016 22:24
Foto

P24a43v96e13l 37K62a88s89í98k30, 44T22e94c24h68n89e83t71.65c77z

Grafické karty velmi rychle (rychleji než běžné procesory) zvládají výpočty právě těch neuronových sítí, které jsou pro ně uzpůsobené.

0/0
2.2.2016 9:37

P72a95v19e15l 40H28a97l26b76i64c50h 6189962866919

Výhoda grafiky je hlavně v masivní paralelizaci. To je ten důvod, proč jsou rychlejší (byť musíme mít pořád na mysli to, že procesor a grafárna mají jinej primární účel).

0/0
2.2.2016 9:43

D82r76a64h24o23m72í17r 54S16t77r95o49u26h36a36l 4805548232364

CPU je konstruováno pro řešení složitého algoritmu v co nejmenším počtu taktů za využití obsáhlých instrukcí.

GPU je konstruováno pro řešení co největšího počtu silně zjednodušených operací v jednom taktu.

+1/0
2.2.2016 10:13

M51i47c87h96a96l 43C90h73a31l64u93p13a 6978360769173

Ono je celkem jedno, jestli něco trvá jeden takt nebo víc, v grafických kartách je těch výpočetních jednotek ale víc než v procesoru (dneska řádově stovky).

0/−1
4.2.2016 20:57

L17u16k50á64š 98S87e63d98l62á31č58e98k 1503387687630

Zkusmo jsme v šachové partii postavili dva počítače proti sobě a ukázalo se, že ten z tím o něco výkonnějším procesorem vždy vyhrál.

0/−1
1.2.2016 19:13

J82i60r69k40a 39D76v27o26ř38á26k 4805830223128

Pokud měl SW podobný engine, není divu.

0/0
1.2.2016 20:05

R45o28s98t59i73s47l17a84v 66C51a58h33a 6963437217411

Kdyz proti sobe postavite priblizne silne hrace a jednomu date vic casu, tak bude taky vic vyhravat.

+6/0
1.2.2016 20:36

M73i80c36h34a49l 24C75h16a76l76u38p33a 6478700719813

Není tam třeba ještě nějaká závislost na tom, kdo začne?

0/0
4.2.2016 20:58

O24t49a 29B22o80r50e78c94k25ý 3759748131875

Jen děkuji Bohu, že člověk je smrtelný.

+1/−4
1.2.2016 18:03

I80v52a29n 81S26l83á17m13a 6856765941148

Hezký článek, jen doplním pár drobností k piškvorkám :-)

Asi to bude tím, že piškvorky nejsou tak masovou záležitostí, jako go, nebo šachy (piškvorky se hrají především v Česku, Polsku, Rusku a Maďarsku), tak asi nejsou prostředky pro vývoj takového programu... Ale není kvalitní program, který by jen dokázal hrát při standardním piškvorkovém začátku (tj. swap2: jeden hráč umístí 2 černé a 1 bílý kámen, druhý si vybere barvu, případně přihodí další černý a bílý kámen a přenechá volbu na 1. hráči).

Při hře, kdy jeden hráč začne a poté se střídají je dokázaná výhra 1. hráče, takže to program nemusí počítat, ale má na takovéto začátky databázi.

Další možnost je, že se určitým způsobem rozehraje hra a nechá se počítač, aby pokračoval. Pokuď se hra zahraje do "vyrovnané" pozice a pokračuje člověk, proti počítači, většinou hra končí remízou, protože počítač hraje logicky správně, ale nemá "nadstavbu" v podobě kvalitních tahů do prostoru, kdežto člověk je na tom opačně. Pokuď tedy nejlepší piškvorkoví hráči neudělají velkou logickou chybu, neprohrají.

Další faktor je čas. Pokuď by měl počítač "nekonečný výpočetní výkon, je to jasné, ale tak to není. Ani tak ale počítač nezkoumá všechny tahy, ale pouze určité větve a to už závisí na kvalitě algoritmu, jestli vybere všechny možné větve a nevezme jich o moc víc.

0/0
1.2.2016 13:46

T32o52m95á69š 77T61a28t80í86č51e81k 5920912290918

V Německu jsem to taky hrál, ve škole. Sice se tam hraje Kreuz und Kringel míň jak u nás, ale funguje taky.

0/0
1.2.2016 14:14

R40o56b39i33n 47Ž11i12ž88k95a 2848144646536

Záleží, pokud berete "naše" pětkové piškvorky, nebo piškvorky obecně, protože 3x3 tic-tac-toe je dost profláklá i v anglosaském světě a díky své jednoduchosti se na ní programátoři vyřádili docela dost..

+1/0
1.2.2016 14:46
Foto

D86a74n21i63e51l 26K76o27č35i98c54a 4975228836162

Vživotě jsem nehrál piškvorky s kameny ;-D

0/0
1.2.2016 21:45

M92i11r46e88k 33G64a24j71e39r 5471706659310

Hraval jsem to i proti programu Piskvorky verze 8.2 autor Petr Lastovicka (http://petr.lastovicka.sweb.cz/) a vypadalo to, ze ten program je schopen velmi kvalitnich "tahu do prostoru" a musite byt extra dobry hrac, abyste vyhral, kdyz zacinate. Mne se to podarilo jen parkrat. Myslim, ze neni potreba vyvijet zadny kvalitnejsi program, o nemz rikate, ze chybi.

0/0
1.2.2016 22:29

J50o17z73e91f57a 62N37o98v75a69k39o50v12a 7256225310404

Umela inteligence? Umela inteligence to bude az tehdy, kdyz v polovine hry misto tahu oznami, ze ho to uz dneska nebavi,..

+23/0
1.2.2016 12:14

J77i49r87k27a 81D12v83o66ř75á29k 4325600483348

I s tím by to možná ještě někdo nenazval inteligencí, jenom že ten krám už má pokročilejší management výkonu.;-)

+2/0
1.2.2016 12:48

J13i54ř21í 95H84r91b80e15k 9644313785933

Ale to přeci není vůbec žádný problém doplnit:

if (uběhlýČas>průměrnýČasJednéPartie) {

print("Dneska mě to už nebaví! Bye");

exit(0);

}

:-)

+4/0
1.2.2016 18:19

M34i75r58e82k 61G97a59j17e17r 5921256429320

To mate dost hloupé rozhodování. Průměrná délka partie by se tak stale zkracovala nebo by uz zadna dalsi nebyla dohrana do konce.

+3/0
1.2.2016 22:32

J34i70ř18í 89H85r17b75e25k 9314153475563

OK, utřel jste mě:) ... ale abych se nevzdal bez boje... možná je průměrnýČasJednéPartie konstanta určená z nějaké uzavřené historie -> tzn. žádný "zkracování" a ta nemožnost dohrát nějakou partii do konce... tam šlo jen o naplnění "požadavku zákazníka", který si takto představuje "skutečnou AI" :-P :-)

0/0
1.2.2016 23:26

P14e26t45r 47S96v44o32b95o13d18a 7582891274

No uz se tesim az tohle zacne microsoft implementovat do sveho SW a bude tomu rikat upgrade na AI :) A verim ze zrovna microsoft je schopnej tam dat tu vasi puvodni podminku ;) To bude super a vyhoda bude ze W10 nikomu nestihnou ani nastartovat.

0/0
2.2.2016 10:02

J46i69ř61í 88H26r94b61e94k 9624623665193

A jste si jistej, že už to tam nemají? ... dneska se mi v práci projevuje prezentační comp přesně tímto AI-způsobem - akorát teda zatím bez té cedule, že "už ho to nebaví" - ta přijde zřejmě s příštíma záplatama ;-D

+1/0
2.2.2016 10:27

O96n73d44ř71e27j 19K54l52u44b15a93l 9435713686949

To máte simulaci dlouhodobého omrzení. Prostě to za chvíli nebude s Vámi chtít hrát vůbec ;-D

+1/0
2.2.2016 0:13

D80r19a35h30o62m58í10r 68S69t15r63o41u88h51a93l 4185628822804

Však to je v pořádku. Když vás něco nebaví, tak se stejně snažíte výkon dané činnosti limitně zkracovat.

0/0
2.2.2016 10:18

M86i47c57h60a41l 89C49h44a73l11u64p66a 6548540359663

Však člověka to taky nebude bavit hrát celý den.

0/0
4.2.2016 21:07

R24a52d36e45k 55V47o73k75á11l 1210548227634

Řekl bych, že pokud by to počítač přestalo bavit, byl by to projev slabší emoční inteligence (kterou by jinskr stroj měl mít nekonečnou). ;)

0/0
2.2.2016 1:42

M91i20l85a80n 87Č87e17r43n61ý 5743889729182

Go, Satane, go!;-)

+1/0
1.2.2016 10:59

P64e93t67r 49S95v86o44b26o37d92a 7192561444

Stejne je sranda jak se ukazuje ze vlastne vubec netusime jak funguje lidska mysl.

Na jedne strane tu mame cely team odborniku, 1200 CPU, 180 GPU, nemodernejsi technologie. Vsechno to bude urcite nacpane ve velke (jestli ne nekolika) mistnosti a neumi to vlastne nic jineho nez "hrat GO". Na druhe strane tu mame srovnatelneho soupere caa 1kg lidskeho mozku ktery umi uplne to same + milion dalsich veci ;)

0/0
1.2.2016 10:45

T40o98m83á84š 39V77e93s32e20l18ý 5545798730659

počkejte za 3,5 miliardy let vývoje ;-)

+5/0
1.2.2016 12:22

P46e58t80r 90S61v56o82b38o19d81a 7422701584

Jasne ;) Ale tak on ten vyvoj v techto technologiich jde jaksi uplne jinou rychlosti nez vyvoj cloveka.

Kdyz vyvoj cloveka sel stejne rychle tak jestlize dneska zvednu 200kg a stovku ubehnu za 10s tak muj potomek by za 30 let prenasel mrakodrapy a behani by mel zakazane zakonem protoze by prilis zakrivoval casoprostor ;)

+4/0
1.2.2016 14:12
Foto

D35a28l75i81b92o70r 41M53u75s43i76l 8887591937249

bravo, některým lidem je třeba ten "vývoj" vysvětlit. Oni nechápou, že život s enevyvíjí stejně jako oni vymýšlejí dopravní prostředek. z koloběžky auto, ale opice bude pořád jen opice...

0/0
1.2.2016 16:16

J42i82r59k94a 25D22v78o78ř77á21k 4285930873578

Pořád ne. Klidně se hadům může stát, že jim proběhne příznivá mutace (nebo čert ví co), změní se jim metabolismus a jed a během několika málo generací je najednou invazivní druh ropuch nemající donedávna přirozeného nepřítele a hrozící zaplavit vše, silně redukován.Stalo se v Austrálii. Ale pravda, nemusí to být chápané jako vývoj, jen jako variace nebo přepnutí.

0/0
1.2.2016 17:00

P69e74t12r 95S17v45o96b90o42d71a 7862131334

Je to tak. Vtip je v tom ze ta evoluce na to mela radove miliardy let a 2 super nastroje (krizeni a mutaci).

Krizenim dokaze vygenerovat nepreberne kombinace uvnitr nejake mnoziny a mutaci dokaze vygenerovat dokonce prvky mimo tuto mnozinu.

Ostatne geneticke algoritmy pracuji na stejnem principu a dokazi davat neuveritelne dobre vysledky. Vyhodou toho algoritmu beziciho na PC ale samozrejme je ze "jednu generaci" spocte behen nekolika taktu procesoru zatimco prirode trva "spocist" jednu generaci napr. u soucasnych lidi cca 25 let ?

+1/0
2.2.2016 10:07

M92i82c46h23a71l 95C88h24a76l97u82p75a 6428220499953

U některých skupin to snížila na 15 let i méně :-).

Jinak u genetických algoritmů a neuronových sítí je zajímavé, že to nějak funguje, ale nikdo už pak neví jak a nedá se to ručně ladit nebo vylepšit. Prostě se to nějak natrénuje a vypadne z toho nějaký model s hromadou koeficientů a ten se použije. Ale říct, co udělá změna n-tého parametru o x asi nikdo říct nedokáže.

0/0
4.2.2016 21:17

J13a80k52u47b 65B28o73h12o85n62ě86k 5770455900262

Docela chápu ten počet a výkon CPU, ale k čemu tolik GPU?

0/0
1.2.2016 10:40

J32i38ř19í 54H85a94v73e14l 8326909671549

Právě že ty GPU počítají ty neuronové sítě. Neuronové sítě potřebují hodně výpočtů a zároveň mají dost jednoduchou strukturu takže na GPU perfektně pasují.

0/0
1.2.2016 10:49

J96a14k23u40b 13B83o51h45o68n16ě59k 5850375630722

Jakožto IT amatér si nedokážu představit, proč by menší množství dalších CPU nezvládlo takovou práci líp, ale profíci asi ví, proč :)

0/0
1.2.2016 10:52

F20i84l43i12p 45K40r16o65l53u13p12p93e20r 7186164474248

no je to nejspis tim,ze dnesni vykonna graficka karta ma na jadre klidne 1000 nezavyslych vypocetnich jednotek (chcete-li procesorku :-)

+2/0
1.2.2016 10:56

J73i60ř28í 14H81a48v55e74l 8606499801639

To menší množství by bylo tak v desítkách CPU výměnou za jedno GPU. Neuronovky jsou výpočet, který GPU sedí.

+1/0
1.2.2016 10:59

J31a59k68u58b 40H11e92g46e56n64b18a65r96t 9565864989814

Ještě líp by seděl vhodně navrženým FPGAčkům nebo příbuzným čipům.

0/0
1.2.2016 12:51
Foto

P56a34t59r10i21k 70C62h13r53z 4168139932569

Je to o efektivitě - pro určitý druh výpočtů je použití GPU i energeticky efektivnější, což na jedné straně znamená méně spotřebované elektřiny (úspora) a na druhé i méně emitovaného tepla (které je potřeba uchladit). Cena jednotky výkonu je u GPU zlomkem stejné jednotky výkonu přes CPU (jen u omezené skupiny výpočtů)

0/0
1.2.2016 18:19

J70i79r65k84a 88D81v52o35ř61á76k 4145540773278

Jestli ono to nebude tak, že výpočet visí jen na GPU, zatímco CPU mají na starost jen management?

0/0
1.2.2016 12:46
Foto

P94a20v47e83l 91K67a74s78í92k55, 13T31e47c96h95n37e57t86.43c62z

Nebojte, na vykreslování kamenů to není. Je to na výpočty, grafické karty jsou výborné na počítání specifických úloh v podstatě simultánně.

+1/0
1.2.2016 10:53

T18o47m85á40š 70T96a27t38í30č72e82k 5940662920458

Jo, ta simultánnost to popisuje dost jasně.

0/0
1.2.2016 13:31

P17e43t67r 28S12v87o94b11o72d39a 7852591144

Ja se spis divim ze ten pomer neni obraceny. Pro hromadne vypocty (pocitam neco v zasade jednoducheho ale mnoooohooookrat) se GPU hodi mnohel lip nez CPU. GPU umi paralelne spocitat najednou spoustu jednoduchych vypoctu. To je typicky to co delate pri podobnem typu problemu (nebo terba pocitani hashe bitcoinu ;) )

CPU umi delat paralelne mnohem mene vypoctu nez GPU, ale zato poskytuje mnohem rozmanitejci spektrum instrukci (ktere jsou ovsem pri tomhle typu vypoctu stejne k nicemu).

0/0
1.2.2016 11:14

P37e65t48r 56B67a43u63d86i71š 7619521306706

Hromadny vypocet je vypocist vystup te neuronove site pro nejakou pozici na desce, na ten jsou GPU perfektni. Ovsem pak ma algoritmus jeste dve komponenty, Monte Carlo prohledavani herniho stromu a Monte Carlo simulace odehravajici pseudonahodne Go partie, a to jsou hodne nelinearni vypocty, na ktere se GPU nehodi. Na to se tedy pouzivaji ty CPU.

+1/0
1.2.2016 12:58

P57e49t71r 81S30v36o80b14o59d29a 7232291254

A je to urcite MonteCarlo ? To by potom znamenalo ze je ten algoritmus (pseudo)nedeterministicky. Ja bych spis sazel na prorezavani nejakou heuristikou nez (pseudo)random faktorem MonteCarlo.

Tim nechci rict ze to neni mozne. Jen se me to zda "divne" a pokud k tomu je nejaky zdroj tak bych ho uvital abych nemusel hledat sam ;)

0/0
1.2.2016 13:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.