Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bylo to jako hrát proti zdi: umělá inteligence nečekaně porazila mistra

Odborníci se domnívali, že tradiční čínská hra go je zatím ještě na dlouhou dobu mimo možnosti umělé inteligence. Program AlphaGo od britské společnosti DeepMind vlastněné Googlem ale přesvědčivě porazil evropského šampiona i konkurenční softwarové soupeře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P64a41v85e63l 40P63o57k93o12r63n91ý 2706414550882

A zkusili postavit 2 mistry proti počítači?

0/0
7.2.2016 14:41

R54o54s17t86i69s60l15a57v 77C83a77h98a 6303627937731

Neco malo vim o AI i neuronovych sitich. Ale muze mi nekdo vysvetlit, proc to beha i na grafickych kartach?

0/0
1.2.2016 20:33

R81o71s58t34i58s71l51a83v 93C72a80h16a 6713357597511

Aha, uz vim :)

+2/0
1.2.2016 20:39

A35l98e78š 93Z32e68l90i52n58k82a 1184792616

Aby se na to mohl počítač podívat :-)

+9/0
1.2.2016 22:24
Foto

P64a37v41e18l 88K20a98s82í30k40, 82T12e33c92h95n79e97t85.51c33z

Grafické karty velmi rychle (rychleji než běžné procesory) zvládají výpočty právě těch neuronových sítí, které jsou pro ně uzpůsobené.

0/0
2.2.2016 9:37

P35a72v31e82l 10H51a22l79b16i74c74h 6629712316399

Výhoda grafiky je hlavně v masivní paralelizaci. To je ten důvod, proč jsou rychlejší (byť musíme mít pořád na mysli to, že procesor a grafárna mají jinej primární účel).

0/0
2.2.2016 9:43

D45r48a97h81o25m60í68r 15S68t95r90o98u74h93a71l 4605968652564

CPU je konstruováno pro řešení složitého algoritmu v co nejmenším počtu taktů za využití obsáhlých instrukcí.

GPU je konstruováno pro řešení co největšího počtu silně zjednodušených operací v jednom taktu.

+1/0
2.2.2016 10:13

M36i90c16h58a18l 47C96h28a76l54u64p29a 6408110639603

Ono je celkem jedno, jestli něco trvá jeden takt nebo víc, v grafických kartách je těch výpočetních jednotek ale víc než v procesoru (dneska řádově stovky).

0/−1
4.2.2016 20:57

L41u10k13á36š 71S65e67d62l85á18č52e46k 1853437247770

Zkusmo jsme v šachové partii postavili dva počítače proti sobě a ukázalo se, že ten z tím o něco výkonnějším procesorem vždy vyhrál.

0/−1
1.2.2016 19:13

J95i24r94k47a 39D89v89o44ř27á41k 4915590133758

Pokud měl SW podobný engine, není divu.

0/0
1.2.2016 20:05

R60o97s21t43i40s60l92a39v 84C69a33h52a 6713987947591

Kdyz proti sobe postavite priblizne silne hrace a jednomu date vic casu, tak bude taky vic vyhravat.

+6/0
1.2.2016 20:36

M42i43c40h86a32l 26C15h26a30l51u19p68a 6188400739173

Není tam třeba ještě nějaká závislost na tom, kdo začne?

0/0
4.2.2016 20:58

O58t20a 57B53o35r52e12c63k84ý 3669398351235

Jen děkuji Bohu, že člověk je smrtelný.

+1/−4
1.2.2016 18:03

I85v27a89n 49S67l98á58m29a 6266525441918

Hezký článek, jen doplním pár drobností k piškvorkám :-)

Asi to bude tím, že piškvorky nejsou tak masovou záležitostí, jako go, nebo šachy (piškvorky se hrají především v Česku, Polsku, Rusku a Maďarsku), tak asi nejsou prostředky pro vývoj takového programu... Ale není kvalitní program, který by jen dokázal hrát při standardním piškvorkovém začátku (tj. swap2: jeden hráč umístí 2 černé a 1 bílý kámen, druhý si vybere barvu, případně přihodí další černý a bílý kámen a přenechá volbu na 1. hráči).

Při hře, kdy jeden hráč začne a poté se střídají je dokázaná výhra 1. hráče, takže to program nemusí počítat, ale má na takovéto začátky databázi.

Další možnost je, že se určitým způsobem rozehraje hra a nechá se počítač, aby pokračoval. Pokuď se hra zahraje do "vyrovnané" pozice a pokračuje člověk, proti počítači, většinou hra končí remízou, protože počítač hraje logicky správně, ale nemá "nadstavbu" v podobě kvalitních tahů do prostoru, kdežto člověk je na tom opačně. Pokuď tedy nejlepší piškvorkoví hráči neudělají velkou logickou chybu, neprohrají.

Další faktor je čas. Pokuď by měl počítač "nekonečný výpočetní výkon, je to jasné, ale tak to není. Ani tak ale počítač nezkoumá všechny tahy, ale pouze určité větve a to už závisí na kvalitě algoritmu, jestli vybere všechny možné větve a nevezme jich o moc víc.

0/0
1.2.2016 13:46

T94o22m88á50š 33T31a54t94í25č92e61k 5510502340888

V Německu jsem to taky hrál, ve škole. Sice se tam hraje Kreuz und Kringel míň jak u nás, ale funguje taky.

0/0
1.2.2016 14:14

R40o75b11i65n 85Ž79i12ž43k33a 2288284506406

Záleží, pokud berete "naše" pětkové piškvorky, nebo piškvorky obecně, protože 3x3 tic-tac-toe je dost profláklá i v anglosaském světě a díky své jednoduchosti se na ní programátoři vyřádili docela dost..

+1/0
1.2.2016 14:46
Foto

D25a87n42i66e22l 61K39o39č23i23c60a 4445848396962

Vživotě jsem nehrál piškvorky s kameny ;-D

0/0
1.2.2016 21:45

M91i65r48e98k 42G20a27j52e24r 5861576219920

Hraval jsem to i proti programu Piskvorky verze 8.2 autor Petr Lastovicka (http://petr.lastovicka.sweb.cz/) a vypadalo to, ze ten program je schopen velmi kvalitnich "tahu do prostoru" a musite byt extra dobry hrac, abyste vyhral, kdyz zacinate. Mne se to podarilo jen parkrat. Myslim, ze neni potreba vyvijet zadny kvalitnejsi program, o nemz rikate, ze chybi.

0/0
1.2.2016 22:29

J78o64z31e14f80a 23N78o37v59a94k38o87v94a 7586275620504

Umela inteligence? Umela inteligence to bude az tehdy, kdyz v polovine hry misto tahu oznami, ze ho to uz dneska nebavi,..

+23/0
1.2.2016 12:14

J11i49r14k50a 67D79v29o17ř30á97k 4455280783648

I s tím by to možná ještě někdo nenazval inteligencí, jenom že ten krám už má pokročilejší management výkonu.;-)

+2/0
1.2.2016 12:48

J49i46ř60í 57H90r55b63e70k 9604693425703

Ale to přeci není vůbec žádný problém doplnit:

if (uběhlýČas>průměrnýČasJednéPartie) {

print("Dneska mě to už nebaví! Bye");

exit(0);

}

:-)

+4/0
1.2.2016 18:19

M19i20r46e60k 10G88a72j65e55r 5711876379960

To mate dost hloupé rozhodování. Průměrná délka partie by se tak stale zkracovala nebo by uz zadna dalsi nebyla dohrana do konce.

+3/0
1.2.2016 22:32

J50i84ř72í 92H80r91b41e25k 9724483575973

OK, utřel jste mě:) ... ale abych se nevzdal bez boje... možná je průměrnýČasJednéPartie konstanta určená z nějaké uzavřené historie -> tzn. žádný "zkracování" a ta nemožnost dohrát nějakou partii do konce... tam šlo jen o naplnění "požadavku zákazníka", který si takto představuje "skutečnou AI" :-P :-)

0/0
1.2.2016 23:26

P68e71t94r 66S40v88o44b18o95d70a 7192691694

No uz se tesim az tohle zacne microsoft implementovat do sveho SW a bude tomu rikat upgrade na AI :) A verim ze zrovna microsoft je schopnej tam dat tu vasi puvodni podminku ;) To bude super a vyhoda bude ze W10 nikomu nestihnou ani nastartovat.

0/0
2.2.2016 10:02

J96i55ř55í 23H19r77b57e32k 9594493705893

A jste si jistej, že už to tam nemají? ... dneska se mi v práci projevuje prezentační comp přesně tímto AI-způsobem - akorát teda zatím bez té cedule, že "už ho to nebaví" - ta přijde zřejmě s příštíma záplatama ;-D

+1/0
2.2.2016 10:27

O77n78d77ř10e54j 45K71l87u61b40a27l 9775973256829

To máte simulaci dlouhodobého omrzení. Prostě to za chvíli nebude s Vámi chtít hrát vůbec ;-D

+1/0
2.2.2016 0:13

D53r29a11h79o74m12í33r 83S45t85r11o63u69h10a74l 4195318332764

Však to je v pořádku. Když vás něco nebaví, tak se stejně snažíte výkon dané činnosti limitně zkracovat.

0/0
2.2.2016 10:18

M62i19c65h17a51l 34C47h81a17l66u37p76a 6258930949143

Však člověka to taky nebude bavit hrát celý den.

0/0
4.2.2016 21:07

R13a58d69e94k 86V53o94k41á24l 1530818117874

Řekl bych, že pokud by to počítač přestalo bavit, byl by to projev slabší emoční inteligence (kterou by jinskr stroj měl mít nekonečnou). ;)

0/0
2.2.2016 1:42

M85i31l95a53n 30Č61e72r86n21ý 5593549379302

Go, Satane, go!;-)

+1/0
1.2.2016 10:59

P26e27t17r 18S85v68o74b94o71d60a 7602371884

Stejne je sranda jak se ukazuje ze vlastne vubec netusime jak funguje lidska mysl.

Na jedne strane tu mame cely team odborniku, 1200 CPU, 180 GPU, nemodernejsi technologie. Vsechno to bude urcite nacpane ve velke (jestli ne nekolika) mistnosti a neumi to vlastne nic jineho nez "hrat GO". Na druhe strane tu mame srovnatelneho soupere caa 1kg lidskeho mozku ktery umi uplne to same + milion dalsich veci ;)

0/0
1.2.2016 10:45

T18o24m34á92š 96V52e45s92e30l44ý 5415328930419

počkejte za 3,5 miliardy let vývoje ;-)

+5/0
1.2.2016 12:22

P32e26t90r 98S25v67o66b37o77d33a 7162661224

Jasne ;) Ale tak on ten vyvoj v techto technologiich jde jaksi uplne jinou rychlosti nez vyvoj cloveka.

Kdyz vyvoj cloveka sel stejne rychle tak jestlize dneska zvednu 200kg a stovku ubehnu za 10s tak muj potomek by za 30 let prenasel mrakodrapy a behani by mel zakazane zakonem protoze by prilis zakrivoval casoprostor ;)

+4/0
1.2.2016 14:12
Foto

D36a91l24i69b44o25r 41M53u57s62i28l 8617111917379

bravo, některým lidem je třeba ten "vývoj" vysvětlit. Oni nechápou, že život s enevyvíjí stejně jako oni vymýšlejí dopravní prostředek. z koloběžky auto, ale opice bude pořád jen opice...

0/0
1.2.2016 16:16

J94i81r75k85a 91D37v52o78ř79á60k 4455690323798

Pořád ne. Klidně se hadům může stát, že jim proběhne příznivá mutace (nebo čert ví co), změní se jim metabolismus a jed a během několika málo generací je najednou invazivní druh ropuch nemající donedávna přirozeného nepřítele a hrozící zaplavit vše, silně redukován.Stalo se v Austrálii. Ale pravda, nemusí to být chápané jako vývoj, jen jako variace nebo přepnutí.

0/0
1.2.2016 17:00

P46e10t86r 40S40v19o10b15o74d96a 7162621864

Je to tak. Vtip je v tom ze ta evoluce na to mela radove miliardy let a 2 super nastroje (krizeni a mutaci).

Krizenim dokaze vygenerovat nepreberne kombinace uvnitr nejake mnoziny a mutaci dokaze vygenerovat dokonce prvky mimo tuto mnozinu.

Ostatne geneticke algoritmy pracuji na stejnem principu a dokazi davat neuveritelne dobre vysledky. Vyhodou toho algoritmu beziciho na PC ale samozrejme je ze "jednu generaci" spocte behen nekolika taktu procesoru zatimco prirode trva "spocist" jednu generaci napr. u soucasnych lidi cca 25 let ?

+1/0
2.2.2016 10:07

M73i62c72h47a23l 75C38h42a95l57u29p74a 6848820239443

U některých skupin to snížila na 15 let i méně :-).

Jinak u genetických algoritmů a neuronových sítí je zajímavé, že to nějak funguje, ale nikdo už pak neví jak a nedá se to ručně ladit nebo vylepšit. Prostě se to nějak natrénuje a vypadne z toho nějaký model s hromadou koeficientů a ten se použije. Ale říct, co udělá změna n-tého parametru o x asi nikdo říct nedokáže.

0/0
4.2.2016 21:17

J19a97k55u18b 73B21o61h41o30n70ě81k 5360895160772

Docela chápu ten počet a výkon CPU, ale k čemu tolik GPU?

0/0
1.2.2016 10:40

J78i39ř49í 77H25a16v23e32l 8936929471499

Právě že ty GPU počítají ty neuronové sítě. Neuronové sítě potřebují hodně výpočtů a zároveň mají dost jednoduchou strukturu takže na GPU perfektně pasují.

0/0
1.2.2016 10:49

J52a66k64u55b 35B85o70h65o98n60ě53k 5230615110412

Jakožto IT amatér si nedokážu představit, proč by menší množství dalších CPU nezvládlo takovou práci líp, ale profíci asi ví, proč :)

0/0
1.2.2016 10:52

F26i51l92i11p 51K88r78o50l45u44p14p97e37r 7946744604258

no je to nejspis tim,ze dnesni vykonna graficka karta ma na jadre klidne 1000 nezavyslych vypocetnich jednotek (chcete-li procesorku :-)

+2/0
1.2.2016 10:56

J35i70ř19í 74H65a25v56e49l 8286509781289

To menší množství by bylo tak v desítkách CPU výměnou za jedno GPU. Neuronovky jsou výpočet, který GPU sedí.

+1/0
1.2.2016 10:59

J84a36k26u24b 74H96e79g11e90n94b60a72r25t 9295204309874

Ještě líp by seděl vhodně navrženým FPGAčkům nebo příbuzným čipům.

0/0
1.2.2016 12:51
Foto

P43a69t33r10i38k 86C90h90r65z 4608369462609

Je to o efektivitě - pro určitý druh výpočtů je použití GPU i energeticky efektivnější, což na jedné straně znamená méně spotřebované elektřiny (úspora) a na druhé i méně emitovaného tepla (které je potřeba uchladit). Cena jednotky výkonu je u GPU zlomkem stejné jednotky výkonu přes CPU (jen u omezené skupiny výpočtů)

0/0
1.2.2016 18:19

J47i10r32k59a 18D87v82o61ř97á94k 4585330403208

Jestli ono to nebude tak, že výpočet visí jen na GPU, zatímco CPU mají na starost jen management?

0/0
1.2.2016 12:46
Foto

P45a58v45e14l 35K61a84s80í54k28, 56T48e34c32h18n46e52t64.39c71z

Nebojte, na vykreslování kamenů to není. Je to na výpočty, grafické karty jsou výborné na počítání specifických úloh v podstatě simultánně.

+1/0
1.2.2016 10:53

T23o72m92á68š 12T41a15t80í71č38e50k 5140562790548

Jo, ta simultánnost to popisuje dost jasně.

0/0
1.2.2016 13:31

P17e24t32r 21S98v47o65b54o14d13a 7682621604

Ja se spis divim ze ten pomer neni obraceny. Pro hromadne vypocty (pocitam neco v zasade jednoducheho ale mnoooohooookrat) se GPU hodi mnohel lip nez CPU. GPU umi paralelne spocitat najednou spoustu jednoduchych vypoctu. To je typicky to co delate pri podobnem typu problemu (nebo terba pocitani hashe bitcoinu ;) )

CPU umi delat paralelne mnohem mene vypoctu nez GPU, ale zato poskytuje mnohem rozmanitejci spektrum instrukci (ktere jsou ovsem pri tomhle typu vypoctu stejne k nicemu).

0/0
1.2.2016 11:14

P53e60t51r 93B92a68u96d72i65š 7769111926556

Hromadny vypocet je vypocist vystup te neuronove site pro nejakou pozici na desce, na ten jsou GPU perfektni. Ovsem pak ma algoritmus jeste dve komponenty, Monte Carlo prohledavani herniho stromu a Monte Carlo simulace odehravajici pseudonahodne Go partie, a to jsou hodne nelinearni vypocty, na ktere se GPU nehodi. Na to se tedy pouzivaji ty CPU.

+1/0
1.2.2016 12:58

P14e19t26r 77S51v91o53b76o11d32a 7302531394

A je to urcite MonteCarlo ? To by potom znamenalo ze je ten algoritmus (pseudo)nedeterministicky. Ja bych spis sazel na prorezavani nejakou heuristikou nez (pseudo)random faktorem MonteCarlo.

Tim nechci rict ze to neni mozne. Jen se me to zda "divne" a pokud k tomu je nejaky zdroj tak bych ho uvital abych nemusel hledat sam ;)

0/0
1.2.2016 13:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.