Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vysoko nad Českem se prohání vítr o rychlosti až 300 km/h

Nad Českem probíhá poměrně unikátní meteorologický úkaz. Proudění vzduchu dosáhlo kolem půlnoci rychlosti až 300 kilometrů za hodinu. Vše se odehrává ve výšce, kde létají dopravní letadla. Dění na zemi tento vítr přímo neovlivňuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M95i77r64e22k 53G86a39j78e79r 5811616409510

Proto se také může stát, že dopravní letadlo (po větru) letí lehce nadzvukovou rychlostí.

0/0
1.2.2016 21:36

M56a79r31e79k 18R84o81h57á23č 3803727135373

To ano. Ale jako GS. IAS bude tak 0,7M :)

0/0
2.2.2016 15:29

J30a19k49u38b 82R96o91u18s 3253450684222

Letěli jsme včera v noci přes Alpy do Prahy. Očekávali jsme peklo, protože turbulence byly předem hlášeny, let byl dokonce posunutý, ale nakonec byl let v rámci dané trasy až nezvykle klidný - letěli jsme naprosto hladce, bez sebemenšího záchvěvu. Je pravda, že jsme letěli ve FL340 místo obvyklých FL390, ale to byl asi jediný rozdíl oproti obvyklému stavu. Buď to bylo neuvěřitelné štěstí, nebo neuvěřitelné dovednosti kapitána.

0/0
1.2.2016 13:58
Foto

P25e93t67r 47D36v92o30ř54á63k 4499339311768

Ani dovedný kapitán turbulenci nevykompenzuje. Jádro jet-streamu bylo kolem FL400, asi jste letěli pod ním mimo turbulentní oblast. A nejsilnější vítr byl nad Prahou, ale vy jste už od Alp k Praze klesali, takže jste byli hluboko pod jet-streamem.

0/0
4.2.2016 9:38

V87l15a47d90i56m70í80r 36O94b67a83d52á86l78e61k 7831176523259

Tak to asi bylo naplněných pytlíků v těch letadlech :-) Ale klobouk dolů před piloty....

0/0
1.2.2016 13:36

J90a67k19u80b 66R73o53u84s 3673830154792

My jsme měli let plánovaný akorát v dobu, kdy měl být vítr nejhorší, a nakonec to bylo naprosto v pohodě, naopak klidnější let než jindy. Letěli jsme z jihozápadu do Prahy, nevím, jak na ostatních trasách.

0/0
1.2.2016 14:01

T85o28m60á94š 90S54l27a68v73k87o84v29s35k82ý 6943482249682

https://www.windyty.com/?250h,49.368,15.776,5

+3/0
1.2.2016 11:02

A69d56a95m 17B39u18d77i34š79o26v12s84k22ý 3524896867972

Při pohledu na to video mrazí. Ptám se jako naprostý laik. Zvladli by tám přistát s autopilotem? Děkuji

0/0
1.2.2016 9:41

J33a35n 83S69l39á89v82i51k 4133818889547

na autopilota se nepristava

+1/−4
1.2.2016 10:28

I82v78o 15J70a98n23á57č83e77k 8883513261662

Proč by se nepřistávalo? Právě naopak, někdy se musí takhle přistávat.

+1/0
1.2.2016 11:25

M73i10r66e87k 74G42a39j47e84r 5701236399980

Zaspal jste dobu.

+1/0
1.2.2016 21:34

P40e66t22r 65H35a35r87i78p96r46a95s23a23d 38H42a13j30i43č 8823660134647

Autopilot by ezvládl a ještě nějaký čas zvládat nebude. Autopilot vyhodnotí takovou situaci jako nebezpečnou a zruší přistání. Některé korekce pilotů jsou na hraně až za hranou bezpečného létání. Kdo z pilotů nelétá na malých dopravních letadlech, tak ví, že to nezvládne a vzdá to. Navíc ta dráha je vlnitá, to je další komplikace.

0/0
17.2.2016 22:14

V26l62a38d49i59m16i96r 17C91h41y10l82i89k 1700219627256

Tieto udaje mozete sleodovat kazdy den. Vlavom dolnom rohu rozkliknite EARTH a tam si zvolte vysku. 250hpa zodpoveda asi 8000 metrom.

http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/250hPa/orthographic=0.75,46.06,585/loc=18.114,50.704

+2/0
1.2.2016 9:40
Foto

P37e86t75r 62D69v73o60ř13á96k 4449649361398

250 hPa odpovídá 11000 m.

0/0
4.2.2016 9:40

R72a95d74e77k 95Š13a96r85l38á72k 6981399140816

Tak v článku se píše, že dění na zemi to nevlivní a na fotce letadlo, které letí málem bokem...;-D Lepší fotka už v archivu nebyla.

+5/−1
1.2.2016 9:22

R23a55d51i41m 18P80o67l38á25š87e35k 9556873769469

Silný vítr ze severozápadu.... Škoda, že němci a švédové ještě nezačali posílat domů ty desetisíce imigrantů. Mohli to mít přes tento víkend levnější.;-D;-D

+5/−11
1.2.2016 9:01

M61i71r42e79k 62T67u13r18e22č73e18k 4643392980242

Vsak to take smyka s letadly jako s pirkem...

0/0
1.2.2016 8:49

P76e33t64r 90M46i57k55y12s55k55a 5712444795858

Podobný zážitek při letu z Japonska cca před rokem. Desetihodinevý let se o ještě 90 minut prodloužil, což mnohé cestující nepotěšilo. Info panel ukazoval headwind 160-200 km/h.

0/0
1.2.2016 8:28

L51u50k24a30s 48C75o11d66r 6588512240191

160-200 km/h je spis prumer az podprumer na jadro jet streamu. Opravdu zajimave to zacina byt az od tech 300 km/h vyse.

+5/0
1.2.2016 8:44

T46o38m67á10š 25T37a38t11í21č12e89k 5960392880168

Zajímavé to počteníčko. A je tam odkaz na článek, že v pěti krajích byl vyhlášen zákaz chození do lesů. Já to čtu s vytřeštěnéma očima: Do Brna to - alespoň v nízké hladině - nedorazilo. Se nepohne ani ponožka na prádelní šňůře... 8-o:-)

0/0
1.2.2016 8:13

J68a85k33u89b 32N33o32v70á32k 9932444904321

staci si precist datum u toho clanku ;-D

0/0
1.2.2016 8:17

T23o20m73á22š 76T36a20t26í44č55e40k 5430152780738

Jo, před pár dnama trochu fókalo, ale orkán jsme fakt neměli...

0/0
1.2.2016 8:23

A49r60n27o89š59t 68S41t79á34r60e90k 4852230675444

Otáčí deštníky a strhává klobouky... Chudák pan Tau.

+24/0
1.2.2016 7:34

D15u79š46a16n 86V11e37s76e30l12ý 8772895345398

Sedi vec, da sa to overiť tu: http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/250hPa/orthographic=19.11,41.27,1048/loc=18.103,49.606

pravym tlačitkom myši klik a zbrazí sa vo výške s tlakom 250hPa rychlosť prúdenia

+1/0
1.2.2016 6:57

J92a56k27u54b 57N30o71v76á54k 9402624804391

Mohu potvrdit, včerejší let do Stockholmu, letova hladina 370 a rychlost vůči zemi pouze 700 kmh

+6/0
1.2.2016 6:47

M61i84l50e95n57a 98N49o59v96a98n90s72k21a 4822967869819

Je-li udávaná cestovní rychlost dopravních letadel kolem 800km/h, pak ta Vámi udávaná je míře možné odchylky, bych řekla. Spíš mě zaujala věta v článku, že letadlo bude při letu překonávat až 300km protivítr. To bude, ale odpor bude dán protipůsobením rychlosti letu plus protivětru. To by stálo za to konstatovat.

0/−7
1.2.2016 8:05

J78a17k49u41b 14N73o41v65á46k 9712384354151

mila Mileno ... jsou dve rychlosti pri pohybu ve vzduchu - rychlost vuci zemi a rychlost vuci vetru. Cili rychlost vuci vetru - tedy rychlost, kterou to letadlo vlastne leti (u typu A319 je cestovni rychlost priblizne 830 km/h). Vzhledem k tomu, ze jsme leteli na sever, a vitr foukal ze severozapadu, je pri absolutnim rozdilu rychlost 130 km/h a principu trojuhelniku rychlost vetru cca 180km/h ...

psala jste odchylce - kdyby rychlost vuci vetru v teto letove hladine byla 700kmh, to letadlo by diky ztrate vztlaku slo uz davno k zemi. Doporucuju si precist nekolik clanku na tema skutecna rychlost, indikovana rychlost (IAS), a pak jaky je rozdil mezi maximalni a minimalni mezni rychlosti v zavislosti na vysce. Pak byste nenapsala takovy blabol. Maucta :)

+8/−1
1.2.2016 8:12

M52i16l70e88n25a 44N61o80v41a34n88s42k58a 4282627849199

Díky za názor. Vědět, neznamená umět vysvětlit. Ten kdo umí vysvětlit se obvykle obejde bez urážek. Ne-maucta.

+5/−7
1.2.2016 8:58

E88v78a 66D58r83o72z89d17o56v20á 7199407205375

Já žádnou urážku v reakci pana Nováka nevidím.

+6/−1
1.2.2016 9:39

S20t34a91n55i84s12l32a66v 61J35a10n46c82z59i97n55s55k77ý 6808375821595

Prostě je to jako veslování po anebo proti proudu. Čtu ti mezi řádky, Jakube, že Milena je určitě sympatická holka, ale vektorový počty, ty jsou přece jenom pro chlapy;-D

0/0
1.2.2016 15:45

K67a55r68e42l 80P81o68d33h51o49r30s96k78y 3185653712775

Na odpor vzduchu na letadlo behem letu nema smer ani sila vetru zadny vliv (pokud nejsou narazy). Letadlo samo o sobe vlastne ani nevi kam to zrovna fouka...

0/0
1.2.2016 17:17

I81v86o 31Ž27i40ž58k46a 8893397181101

Sofia-Wien klesala na 550, myslel jsem si, že pilot testuje ztratu vztlaku.

+4/0
1.2.2016 8:12

J64a40k59u82b 54N60o65v45á86k 9512304504971

to jste leteli asi primo proti vetru ... ani s temi rezervami casu, co aerolinky mivaji, jste na cas nedoleteli, ze?

0/0
1.2.2016 8:13

I37v82o 59Ž25i85ž80k89a 8883827981971

V takovém případě zpoždění nepřekročí půl hodiny, protože v letovém řádu mají rezervu 30 min. Když se podaří a fouká správný vítr směrem tam, dosedneme za polovinu času. Ale směr větru JVV (330st.) je v těchto výškách každoročně v zimním období, možná o 20-30m/s méně.

+1/0
1.2.2016 8:23

Z50u60z41a37n96a 31K52u51b72á67t68o20v89á 1476523276514

Super článek! Mám dojem, že Technet je jediná kloudná rubrika ke čtení.

+19/0
1.2.2016 6:40

J30a83k36u60b 46N33o88v57á97k 9302144574271

smutné, leč pravdivé

0/0
1.2.2016 19:27

T21o80m40á60š 42K92r29a38u48s 6646986784

Tady je to vidět krásně v grafu na půlnočním měření až 324km/h ve výšce 12km (měření nad Prahou) http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/oa/wind_graf.html

+4/0
1.2.2016 6:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.