Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vysoko nad Českem se prohání vítr o rychlosti až 300 km/h

Nad Českem probíhá poměrně unikátní meteorologický úkaz. Proudění vzduchu dosáhlo kolem půlnoci rychlosti až 300 kilometrů za hodinu. Vše se odehrává ve výšce, kde létají dopravní letadla. Dění na zemi tento vítr přímo neovlivňuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M11i38r29e94k 87G93a65j55e41r 5291526729310

Proto se také může stát, že dopravní letadlo (po větru) letí lehce nadzvukovou rychlostí.

0/0
1.2.2016 21:36

M87a15r60e52k 16R44o62h28á33č 3483667515643

To ano. Ale jako GS. IAS bude tak 0,7M :)

0/0
2.2.2016 15:29

J97a88k12u32b 42R63o78u79s 3493900124982

Letěli jsme včera v noci přes Alpy do Prahy. Očekávali jsme peklo, protože turbulence byly předem hlášeny, let byl dokonce posunutý, ale nakonec byl let v rámci dané trasy až nezvykle klidný - letěli jsme naprosto hladce, bez sebemenšího záchvěvu. Je pravda, že jsme letěli ve FL340 místo obvyklých FL390, ale to byl asi jediný rozdíl oproti obvyklému stavu. Buď to bylo neuvěřitelné štěstí, nebo neuvěřitelné dovednosti kapitána.

0/0
1.2.2016 13:58
Foto

P91e31t87r 70D37v75o58ř89á49k 4489199671438

Ani dovedný kapitán turbulenci nevykompenzuje. Jádro jet-streamu bylo kolem FL400, asi jste letěli pod ním mimo turbulentní oblast. A nejsilnější vítr byl nad Prahou, ale vy jste už od Alp k Praze klesali, takže jste byli hluboko pod jet-streamem.

0/0
4.2.2016 9:38

V80l23a64d15i82m14í79r 38O45b38a66d66á38l96e20k 7191526173659

Tak to asi bylo naplněných pytlíků v těch letadlech :-) Ale klobouk dolů před piloty....

0/0
1.2.2016 13:36

J69a50k16u51b 41R39o61u21s 3893920744572

My jsme měli let plánovaný akorát v dobu, kdy měl být vítr nejhorší, a nakonec to bylo naprosto v pohodě, naopak klidnější let než jindy. Letěli jsme z jihozápadu do Prahy, nevím, jak na ostatních trasách.

0/0
1.2.2016 14:01

T50o91m64á98š 81S64l25a43v18k96o28v62s84k59ý 6143702469612

https://www.windyty.com/?250h,49.368,15.776,5

+3/0
1.2.2016 11:02

A79d40a94m 11B11u72d40i17š22o73v52s52k68ý 3474526637192

Při pohledu na to video mrazí. Ptám se jako naprostý laik. Zvladli by tám přistát s autopilotem? Děkuji

0/0
1.2.2016 9:41

J25a46n 41S21l36á87v91i31k 4613538869877

na autopilota se nepristava

+1/−4
1.2.2016 10:28

I55v79o 57J49a52n40á93č27e54k 8903633351512

Proč by se nepřistávalo? Právě naopak, někdy se musí takhle přistávat.

+1/0
1.2.2016 11:25

M56i12r69e64k 53G58a25j42e94r 5941546109300

Zaspal jste dobu.

+1/0
1.2.2016 21:34

P68e13t16r 18H78a21r86i29p33r27a71s93a28d 94H21a68j90i70č 8553770844847

Autopilot by ezvládl a ještě nějaký čas zvládat nebude. Autopilot vyhodnotí takovou situaci jako nebezpečnou a zruší přistání. Některé korekce pilotů jsou na hraně až za hranou bezpečného létání. Kdo z pilotů nelétá na malých dopravních letadlech, tak ví, že to nezvládne a vzdá to. Navíc ta dráha je vlnitá, to je další komplikace.

0/0
17.2.2016 22:14

V40l89a61d95i98m37i72r 23C83h62y94l52i20k 1350239487816

Tieto udaje mozete sleodovat kazdy den. Vlavom dolnom rohu rozkliknite EARTH a tam si zvolte vysku. 250hpa zodpoveda asi 8000 metrom.

http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/250hPa/orthographic=0.75,46.06,585/loc=18.114,50.704

+2/0
1.2.2016 9:40
Foto

P83e23t63r 37D77v52o91ř59á39k 4299309361138

250 hPa odpovídá 11000 m.

0/0
4.2.2016 9:40

R83a54d51e82k 28Š74a28r27l24á86k 6901599140876

Tak v článku se píše, že dění na zemi to nevlivní a na fotce letadlo, které letí málem bokem...;-D Lepší fotka už v archivu nebyla.

+5/−1
1.2.2016 9:22

R41a33d52i11m 42P77o31l72á92š70e30k 9136213189149

Silný vítr ze severozápadu.... Škoda, že němci a švédové ještě nezačali posílat domů ty desetisíce imigrantů. Mohli to mít přes tento víkend levnější.;-D;-D

+5/−11
1.2.2016 9:01

M49i97r52e92k 56T58u21r96e67č52e94k 4723622660982

Vsak to take smyka s letadly jako s pirkem...

0/0
1.2.2016 8:49

P76e45t28r 48M14i27k16y76s28k93a 5342614805588

Podobný zážitek při letu z Japonska cca před rokem. Desetihodinevý let se o ještě 90 minut prodloužil, což mnohé cestující nepotěšilo. Info panel ukazoval headwind 160-200 km/h.

0/0
1.2.2016 8:28

L21u96k71a17s 18C20o47d92r 6168202400811

160-200 km/h je spis prumer az podprumer na jadro jet streamu. Opravdu zajimave to zacina byt az od tech 300 km/h vyse.

+5/0
1.2.2016 8:44

T22o54m42á89š 82T58a20t36í71č53e66k 5920692980328

Zajímavé to počteníčko. A je tam odkaz na článek, že v pěti krajích byl vyhlášen zákaz chození do lesů. Já to čtu s vytřeštěnéma očima: Do Brna to - alespoň v nízké hladině - nedorazilo. Se nepohne ani ponožka na prádelní šňůře... 8-o:-)

0/0
1.2.2016 8:13

J90a75k73u62b 34N58o25v19á40k 9962104554571

staci si precist datum u toho clanku ;-D

0/0
1.2.2016 8:17

T87o38m52á21š 37T73a44t93í32č85e13k 5510122700318

Jo, před pár dnama trochu fókalo, ale orkán jsme fakt neměli...

0/0
1.2.2016 8:23

A48r52n15o24š47t 20S25t12á40r46e76k 4572620395324

Otáčí deštníky a strhává klobouky... Chudák pan Tau.

+24/0
1.2.2016 7:34

D58u84š58a63n 77V82e24s23e80l42ý 8352865955538

Sedi vec, da sa to overiť tu: http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/250hPa/orthographic=19.11,41.27,1048/loc=18.103,49.606

pravym tlačitkom myši klik a zbrazí sa vo výške s tlakom 250hPa rychlosť prúdenia

+1/0
1.2.2016 6:57

J86a59k82u56b 53N87o90v54á93k 9402204774231

Mohu potvrdit, včerejší let do Stockholmu, letova hladina 370 a rychlost vůči zemi pouze 700 kmh

+6/0
1.2.2016 6:47

M50i79l89e95n86a 41N91o62v53a65n53s16k52a 4642377909429

Je-li udávaná cestovní rychlost dopravních letadel kolem 800km/h, pak ta Vámi udávaná je míře možné odchylky, bych řekla. Spíš mě zaujala věta v článku, že letadlo bude při letu překonávat až 300km protivítr. To bude, ale odpor bude dán protipůsobením rychlosti letu plus protivětru. To by stálo za to konstatovat.

0/−7
1.2.2016 8:05

J15a83k37u15b 86N59o27v73á15k 9842444674401

mila Mileno ... jsou dve rychlosti pri pohybu ve vzduchu - rychlost vuci zemi a rychlost vuci vetru. Cili rychlost vuci vetru - tedy rychlost, kterou to letadlo vlastne leti (u typu A319 je cestovni rychlost priblizne 830 km/h). Vzhledem k tomu, ze jsme leteli na sever, a vitr foukal ze severozapadu, je pri absolutnim rozdilu rychlost 130 km/h a principu trojuhelniku rychlost vetru cca 180km/h ...

psala jste odchylce - kdyby rychlost vuci vetru v teto letove hladine byla 700kmh, to letadlo by diky ztrate vztlaku slo uz davno k zemi. Doporucuju si precist nekolik clanku na tema skutecna rychlost, indikovana rychlost (IAS), a pak jaky je rozdil mezi maximalni a minimalni mezni rychlosti v zavislosti na vysce. Pak byste nenapsala takovy blabol. Maucta :)

+8/−1
1.2.2016 8:12

M63i33l67e15n11a 72N11o52v38a10n64s60k33a 4152267139469

Díky za názor. Vědět, neznamená umět vysvětlit. Ten kdo umí vysvětlit se obvykle obejde bez urážek. Ne-maucta.

+5/−7
1.2.2016 8:58

E44v35a 26D13r97o14z93d84o45v91á 7409787225355

Já žádnou urážku v reakci pana Nováka nevidím.

+6/−1
1.2.2016 9:39

S17t28a85n35i88s82l84a59v 36J28a40n62c54z37i49n36s35k22ý 6578125471105

Prostě je to jako veslování po anebo proti proudu. Čtu ti mezi řádky, Jakube, že Milena je určitě sympatická holka, ale vektorový počty, ty jsou přece jenom pro chlapy;-D

0/0
1.2.2016 15:45

K41a23r60e34l 63P21o25d36h18o21r59s87k39y 3535153282905

Na odpor vzduchu na letadlo behem letu nema smer ani sila vetru zadny vliv (pokud nejsou narazy). Letadlo samo o sobe vlastne ani nevi kam to zrovna fouka...

0/0
1.2.2016 17:17

I23v62o 59Ž75i89ž84k66a 8513487571941

Sofia-Wien klesala na 550, myslel jsem si, že pilot testuje ztratu vztlaku.

+4/0
1.2.2016 8:12

J65a14k66u64b 32N68o28v54á21k 9382584314481

to jste leteli asi primo proti vetru ... ani s temi rezervami casu, co aerolinky mivaji, jste na cas nedoleteli, ze?

0/0
1.2.2016 8:13

I20v90o 32Ž50i94ž49k20a 8823297921651

V takovém případě zpoždění nepřekročí půl hodiny, protože v letovém řádu mají rezervu 30 min. Když se podaří a fouká správný vítr směrem tam, dosedneme za polovinu času. Ale směr větru JVV (330st.) je v těchto výškách každoročně v zimním období, možná o 20-30m/s méně.

+1/0
1.2.2016 8:23

Z88u84z50a65n32a 74K67u21b71á67t41o52v17á 1926323166834

Super článek! Mám dojem, že Technet je jediná kloudná rubrika ke čtení.

+19/0
1.2.2016 6:40

J86a72k79u83b 14N38o36v79á92k 9442104534171

smutné, leč pravdivé

0/0
1.2.2016 19:27

T84o82m83á72š 97K43r83a76u88s 6876626904

Tady je to vidět krásně v grafu na půlnočním měření až 324km/h ve výšce 12km (měření nad Prahou) http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/oa/wind_graf.html

+4/0
1.2.2016 6:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.