Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Éru letadlových lodí odstartoval slavný Pup riskantním přistáním

Před sto lety, devátého února třetího kalendářního roku Velké války, se poprvé vznesl do vzduchu prototyp britské stíhačky Sopwith Pup. Později se Pup zapsal do historie jako první letoun, který přistál na palubě plující lodi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P10e46t42r 34K95l94e85i71n 4750690228475

Opravte si nadpis:

100 let starý STROJ prosím. :D

0/0
9.2.2016 16:06

R56a92d37e48k 37F17o61l75p52r71e74c84h14t

Díky, opravuji, i tak byl ten nadpis nějaký divný...

0/0
9.2.2016 17:16

B28o70h97u56m50i32l 91M31i36c73h38a49l 3495484895441

Hydraulické katapulty měl už USS Hornet (CV-8), uvedený do služby 1941. Celkem 3, 2 na letových palubách a jeden na hangárové palubě - ten byl roku 1942 odstraněn.

Zjevně se používaly, tady je obrázek F6F Hellcat na palubě jeho nástupce USS Hornet (CV-12) v roce 1944: http://www.worldwarphotos.info/gallery/usa/aircrafts-2-3/f6f-hellcat/f6f-3-hellcat-11-of-vf-2-on-the-catapult-on-board-the-carrier-uss-hornet-cv-12-may-6-1944/

+1/0
9.2.2016 9:34

R30a63d97e54k 84F48o81l13p52r53e87c25h75t

Začátek v článku uvedené "doby katapultové" je dáván do souvislosti s jejich masovým rozšířením v době, kdy to bez nich už nešlo.

0/0
9.2.2016 9:52

J75i38r71i 57H30u77b34k86a 1253356474305

Rozumím, jak to myslíte, ale třeba pro operace z doprovodných letadlových lodí (CVE) již byly hydraulické katapulty naprosto nezbytné.

Ono k jejich velkému rozšíření v USN vedla především nutnost nést na palubě velký počet letadel a pokud letadla potřebují velkou vzdálenost na start, tak se jich v jednu chvíli na palubu vešlo mnohem méně než když startovaly pomocí katapultu.Nemluvě o tom, že s katapultem šlo na zadní straně paluby přistávat a na druhé straně startovat, průběžná paluba byla na šířku přehrazena ocelovou sítí, která byla svěšena jen na moment, kdy letadlo po přistání přejelo na chráněnou část paluby a výtahem a bylo svezeno dolů do hangáru výtahem na přední části paluby)

+1/0
9.2.2016 11:55

M25a30r28t97i98n 86N67e70r40m31u17t 9757397288799

A jak to bylo s katapulty pro průzkumné hydroplány bitevních lodí a křižníků? Pokud vím, startovaly vždy z katapultu a přistávaly do moře.

0/0
9.2.2016 15:15

R87a94d14e96k 43F75o54l60p45r66e91c29h70t

A co třeba lodě CAM s Hurricany? Bylo toho víc, vždyť v článku je zmíněn první vzlet letadla pomocí katapultu už v roce 1912.

0/0
9.2.2016 15:28

M65a56r15t38i60n 34N68e27r63m14u52t 9667307538449

mě jde jen o to, že tady vyznívá jakoby katapult do doby proudových letadel bylo nějaké ojedinělé experimentální zařízení, přitom se stal běžnou součástí velkých dělových lodí

0/0
9.2.2016 18:37

B53o31h94u27m11i96l 45M90i21c38h13a53l 3695694825411

To chápu, ale ono to je složitější. Katapulty používají USA, Brazílie (Sao Paulo, 2 katapulty 52m, původně francouzský Foch) a Francie (Charles de Gaulle, 2 katapulty 75m). Britové, ačkoliv vymysleli parní katapult, používají letadla STOVL.

Rusko má jedinou letadlovou loď Admiral Kuzněcov bez katapultů, používá modifikované Su-33 s omezením hmotnosti paliva a zbraní a ještě ji ani nenazývá letadlovou lodí. Vzletová paluba je zakončená "skokanským můstkem". Sesterskou loď má Čína.

Takže katapultovou dobu v tomto smyslu by tedy mohlo vymezit nasazení parních katapultů v US Navy (cca polovina 50. let).

0/0
9.2.2016 19:20

R16a66d95e15k 83F26o77l25p15r59e61c34h90t

Samozřejmě rámcově vím, jak to s těmi katapulty je. Když jsem tam psal tu historii startů z lodí, tak jsem musel zmínit ten první katapultový start. A pak jsem měl obavy, aby si někteří čtenáři nemysleli, že se od té doby běžně používaly. Tak mě napadlo tam dát tu dobu katapultovou, kterou jsem si pracovně určil obdobím, kdy v celkové roční sumě startů letounů z lodí zaujímají ty pomocí katapultů významnou část (aniž bych to tedy nějak počítal).

0/0
9.2.2016 21:20
Foto

J60i40ř23í 32H20a16v24e70l74k27a 3729293640934

Pro autora,

v těchto souvislostech se nepoužívá označení křídlo ale peruť.

Bohužel i poslední překlady Bigllesse tuto chybu obsahují.

+1/0
9.2.2016 8:23
Foto

J10i56ř80í 98H57a79v71e46l98k33a 3479603370524

Tak se omlouvám křídlo je jen v jednom boxu jinak je správně uvedena peruť.

+1/0
9.2.2016 8:39

P79e21t51r 45T21á10b59o96r88s31k59ý 6620686691417

Křídlo a strojní puška. A když Biggles, tak čaj a sušenky, bez toho se neobešla žádná pořádná akce.

+2/0
9.2.2016 8:45

J49a32n 85M28a32j77e67r 9343609138531

Když jsme u těch překladů... :-) Nevím jak moc se u nás používá termín "Velká válka" jako označení pro první světovou válku. Myslím, že spíš v cizině.

0/0
9.2.2016 10:19

R29o24b41i89n 83Ž58i78ž70k90a 2628754376176

Je to tak, Technet se nejspíš ten termín snaží ustavit i tady, není to poprvé:-)

Ale osobně mám první a druhou natolik zažrané pod kůží, že už mi to nezní přirozeně... "Velká válka" prostě zní jako něco, co říkají pamětníci, a těch už dneska tolik není :-)

0/0
9.2.2016 13:17

R64a43d12e67k 59F48o94l21p11r14e58c10h61t

Musím se přiznat, že to na technetu používám asi jenom já. A záměrně (o to je to horší). A proč? Protože mi to přijde takové knižnější. Jsem inu latentní básník :-). V případě většího nesouhlasu čtenářstva s pojmem "Velká válka" jsem ochoten tento svůj přístup v označování předmětného konfliktu do budoucna zrevidovat.

+6/−1
9.2.2016 14:10

R42o14b74i21n 86Ž90i41ž67k79a 2458654976466

A kdo z nás není? ;-)

Za sebe říkám nezvyklé, ale v pohodě. :-)

0/0
9.2.2016 15:23

J10i83r97k77a 78H73o94n78c62ů 2874744101748

Jen ten pojem ponechte. Je dobře, že se, i když jen menšinově, používá.

0/0
10.2.2016 21:06

L21u18d42ě27k 19F81u89x32a 9266730944797

Nejde o cizinu. První se začalo říkat až po té druhé. Oni si totiž naivové mysleli, že po té velké žádná další světová nebude;-( Takže než začala druhá, byla to vždy jen Velká válka.

+1/0
10.2.2016 0:51
Foto

P74a83v95e49l 83M97a46r68t22i47n21e23k 9325355841153

Hezky clanecek. Pred odchodem do prace jsem se trochu rozptylil. Dekuju.

+2/0
9.2.2016 6:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.