Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Éru letadlových lodí odstartoval slavný Pup riskantním přistáním

Před sto lety, devátého února třetího kalendářního roku Velké války, se poprvé vznesl do vzduchu prototyp britské stíhačky Sopwith Pup. Později se Pup zapsal do historie jako první letoun, který přistál na palubě plující lodi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P89e34t46r 97K44l11e57i55n 4820110298925

Opravte si nadpis:

100 let starý STROJ prosím. :D

0/0
9.2.2016 16:06

R85a80d76e74k 20F23o32l51p20r51e73c75h56t

Díky, opravuji, i tak byl ten nadpis nějaký divný...

0/0
9.2.2016 17:16

B21o25h92u53m17i13l 24M59i80c79h87a42l 3825804805841

Hydraulické katapulty měl už USS Hornet (CV-8), uvedený do služby 1941. Celkem 3, 2 na letových palubách a jeden na hangárové palubě - ten byl roku 1942 odstraněn.

Zjevně se používaly, tady je obrázek F6F Hellcat na palubě jeho nástupce USS Hornet (CV-12) v roce 1944: http://www.worldwarphotos.info/gallery/usa/aircrafts-2-3/f6f-hellcat/f6f-3-hellcat-11-of-vf-2-on-the-catapult-on-board-the-carrier-uss-hornet-cv-12-may-6-1944/

+1/0
9.2.2016 9:34

R91a72d78e94k 95F91o97l12p76r26e98c53h25t

Začátek v článku uvedené "doby katapultové" je dáván do souvislosti s jejich masovým rozšířením v době, kdy to bez nich už nešlo.

0/0
9.2.2016 9:52

J33i78r82i 71H31u86b89k42a 1623386924255

Rozumím, jak to myslíte, ale třeba pro operace z doprovodných letadlových lodí (CVE) již byly hydraulické katapulty naprosto nezbytné.

Ono k jejich velkému rozšíření v USN vedla především nutnost nést na palubě velký počet letadel a pokud letadla potřebují velkou vzdálenost na start, tak se jich v jednu chvíli na palubu vešlo mnohem méně než když startovaly pomocí katapultu.Nemluvě o tom, že s katapultem šlo na zadní straně paluby přistávat a na druhé straně startovat, průběžná paluba byla na šířku přehrazena ocelovou sítí, která byla svěšena jen na moment, kdy letadlo po přistání přejelo na chráněnou část paluby a výtahem a bylo svezeno dolů do hangáru výtahem na přední části paluby)

+1/0
9.2.2016 11:55

M78a35r98t96i85n 76N40e51r70m35u58t 9117967618259

A jak to bylo s katapulty pro průzkumné hydroplány bitevních lodí a křižníků? Pokud vím, startovaly vždy z katapultu a přistávaly do moře.

0/0
9.2.2016 15:15

R32a94d50e39k 86F24o15l64p55r19e59c20h58t

A co třeba lodě CAM s Hurricany? Bylo toho víc, vždyť v článku je zmíněn první vzlet letadla pomocí katapultu už v roce 1912.

0/0
9.2.2016 15:28

M92a93r59t20i50n 11N79e23r71m12u79t 9407317238739

mě jde jen o to, že tady vyznívá jakoby katapult do doby proudových letadel bylo nějaké ojedinělé experimentální zařízení, přitom se stal běžnou součástí velkých dělových lodí

0/0
9.2.2016 18:37

B62o52h33u70m34i35l 74M19i66c86h62a38l 3635294435501

To chápu, ale ono to je složitější. Katapulty používají USA, Brazílie (Sao Paulo, 2 katapulty 52m, původně francouzský Foch) a Francie (Charles de Gaulle, 2 katapulty 75m). Britové, ačkoliv vymysleli parní katapult, používají letadla STOVL.

Rusko má jedinou letadlovou loď Admiral Kuzněcov bez katapultů, používá modifikované Su-33 s omezením hmotnosti paliva a zbraní a ještě ji ani nenazývá letadlovou lodí. Vzletová paluba je zakončená "skokanským můstkem". Sesterskou loď má Čína.

Takže katapultovou dobu v tomto smyslu by tedy mohlo vymezit nasazení parních katapultů v US Navy (cca polovina 50. let).

0/0
9.2.2016 19:20

R75a27d29e91k 76F41o97l90p56r59e44c19h32t

Samozřejmě rámcově vím, jak to s těmi katapulty je. Když jsem tam psal tu historii startů z lodí, tak jsem musel zmínit ten první katapultový start. A pak jsem měl obavy, aby si někteří čtenáři nemysleli, že se od té doby běžně používaly. Tak mě napadlo tam dát tu dobu katapultovou, kterou jsem si pracovně určil obdobím, kdy v celkové roční sumě startů letounů z lodí zaujímají ty pomocí katapultů významnou část (aniž bych to tedy nějak počítal).

0/0
9.2.2016 21:20
Foto

J47i59ř55í 92H91a90v92e65l36k49a 3349673280504

Pro autora,

v těchto souvislostech se nepoužívá označení křídlo ale peruť.

Bohužel i poslední překlady Bigllesse tuto chybu obsahují.

+1/0
9.2.2016 8:23
Foto

J52i62ř48í 50H58a52v67e39l63k14a 3939803840214

Tak se omlouvám křídlo je jen v jednom boxu jinak je správně uvedena peruť.

+1/0
9.2.2016 8:39

P35e79t77r 74T39á10b44o49r13s82k70ý 6370526571197

Křídlo a strojní puška. A když Biggles, tak čaj a sušenky, bez toho se neobešla žádná pořádná akce.

+2/0
9.2.2016 8:45

J89a79n 67M19a22j57e47r 9933209938591

Když jsme u těch překladů... :-) Nevím jak moc se u nás používá termín "Velká válka" jako označení pro první světovou válku. Myslím, že spíš v cizině.

0/0
9.2.2016 10:19

R78o78b29i90n 87Ž96i20ž17k54a 2108694556916

Je to tak, Technet se nejspíš ten termín snaží ustavit i tady, není to poprvé:-)

Ale osobně mám první a druhou natolik zažrané pod kůží, že už mi to nezní přirozeně... "Velká válka" prostě zní jako něco, co říkají pamětníci, a těch už dneska tolik není :-)

0/0
9.2.2016 13:17

R87a50d18e22k 45F67o86l24p25r81e54c23h23t

Musím se přiznat, že to na technetu používám asi jenom já. A záměrně (o to je to horší). A proč? Protože mi to přijde takové knižnější. Jsem inu latentní básník :-). V případě většího nesouhlasu čtenářstva s pojmem "Velká válka" jsem ochoten tento svůj přístup v označování předmětného konfliktu do budoucna zrevidovat.

+6/−1
9.2.2016 14:10

R22o75b97i77n 41Ž83i63ž45k49a 2648694826906

A kdo z nás není? ;-)

Za sebe říkám nezvyklé, ale v pohodě. :-)

0/0
9.2.2016 15:23

J82i39r42k49a 64H89o20n21c26ů 2334164391808

Jen ten pojem ponechte. Je dobře, že se, i když jen menšinově, používá.

0/0
10.2.2016 21:06

L74u36d72ě64k 63F47u46x73a 9826960404567

Nejde o cizinu. První se začalo říkat až po té druhé. Oni si totiž naivové mysleli, že po té velké žádná další světová nebude;-( Takže než začala druhá, byla to vždy jen Velká válka.

+1/0
10.2.2016 0:51
Foto

P32a37v71e37l 52M10a52r52t62i75n14e84k 9825415891333

Hezky clanecek. Pred odchodem do prace jsem se trochu rozptylil. Dekuju.

+2/0
9.2.2016 6:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.