Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Éru letadlových lodí odstartoval Sopwith Pup riskantním přistáním

Před sto lety, devátého února třetího kalendářního roku Velké války, se poprvé vznesl do vzduchu prototyp britské stíhačky Sopwith Pup. Později se Pup zapsal do historie jako první letoun, který přistál na palubě plující lodi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P43e51t69r 49K25l15e58i24n 4190290568915

Opravte si nadpis:

100 let starý STROJ prosím. :D

0/0
9.2.2016 16:06

R67a97d19e43k 87F55o71l77p46r14e58c50h88t

Díky, opravuji, i tak byl ten nadpis nějaký divný...

0/0
9.2.2016 17:16

B45o81h57u12m38i23l 86M66i14c84h98a36l 3185724505491

Hydraulické katapulty měl už USS Hornet (CV-8), uvedený do služby 1941. Celkem 3, 2 na letových palubách a jeden na hangárové palubě - ten byl roku 1942 odstraněn.

Zjevně se používaly, tady je obrázek F6F Hellcat na palubě jeho nástupce USS Hornet (CV-12) v roce 1944: http://www.worldwarphotos.info/gallery/usa/aircrafts-2-3/f6f-hellcat/f6f-3-hellcat-11-of-vf-2-on-the-catapult-on-board-the-carrier-uss-hornet-cv-12-may-6-1944/

+1/0
9.2.2016 9:34

R84a42d11e80k 93F93o51l58p25r45e83c19h83t

Začátek v článku uvedené "doby katapultové" je dáván do souvislosti s jejich masovým rozšířením v době, kdy to bez nich už nešlo.

0/0
9.2.2016 9:52

J82i96r47i 20H97u35b68k75a 1653166894435

Rozumím, jak to myslíte, ale třeba pro operace z doprovodných letadlových lodí (CVE) již byly hydraulické katapulty naprosto nezbytné.

Ono k jejich velkému rozšíření v USN vedla především nutnost nést na palubě velký počet letadel a pokud letadla potřebují velkou vzdálenost na start, tak se jich v jednu chvíli na palubu vešlo mnohem méně než když startovaly pomocí katapultu.Nemluvě o tom, že s katapultem šlo na zadní straně paluby přistávat a na druhé straně startovat, průběžná paluba byla na šířku přehrazena ocelovou sítí, která byla svěšena jen na moment, kdy letadlo po přistání přejelo na chráněnou část paluby a výtahem a bylo svezeno dolů do hangáru výtahem na přední části paluby)

+1/0
9.2.2016 11:55

M14a11r93t34i44n 60N46e98r36m95u28t 9267497188519

A jak to bylo s katapulty pro průzkumné hydroplány bitevních lodí a křižníků? Pokud vím, startovaly vždy z katapultu a přistávaly do moře.

0/0
9.2.2016 15:15

R86a16d53e23k 77F13o56l30p11r11e88c96h73t

A co třeba lodě CAM s Hurricany? Bylo toho víc, vždyť v článku je zmíněn první vzlet letadla pomocí katapultu už v roce 1912.

0/0
9.2.2016 15:28

M24a80r18t75i93n 89N60e89r50m63u89t 9107337718839

mě jde jen o to, že tady vyznívá jakoby katapult do doby proudových letadel bylo nějaké ojedinělé experimentální zařízení, přitom se stal běžnou součástí velkých dělových lodí

0/0
9.2.2016 18:37

B55o10h28u93m58i27l 27M87i58c62h75a64l 3115534735331

To chápu, ale ono to je složitější. Katapulty používají USA, Brazílie (Sao Paulo, 2 katapulty 52m, původně francouzský Foch) a Francie (Charles de Gaulle, 2 katapulty 75m). Britové, ačkoliv vymysleli parní katapult, používají letadla STOVL.

Rusko má jedinou letadlovou loď Admiral Kuzněcov bez katapultů, používá modifikované Su-33 s omezením hmotnosti paliva a zbraní a ještě ji ani nenazývá letadlovou lodí. Vzletová paluba je zakončená "skokanským můstkem". Sesterskou loď má Čína.

Takže katapultovou dobu v tomto smyslu by tedy mohlo vymezit nasazení parních katapultů v US Navy (cca polovina 50. let).

0/0
9.2.2016 19:20

R42a71d49e35k 22F25o19l49p54r27e89c96h65t

Samozřejmě rámcově vím, jak to s těmi katapulty je. Když jsem tam psal tu historii startů z lodí, tak jsem musel zmínit ten první katapultový start. A pak jsem měl obavy, aby si někteří čtenáři nemysleli, že se od té doby běžně používaly. Tak mě napadlo tam dát tu dobu katapultovou, kterou jsem si pracovně určil obdobím, kdy v celkové roční sumě startů letounů z lodí zaujímají ty pomocí katapultů významnou část (aniž bych to tedy nějak počítal).

0/0
9.2.2016 21:20
Foto

J89i32ř77í 78H83a45v54e11l69k13a 3259963630294

Pro autora,

v těchto souvislostech se nepoužívá označení křídlo ale peruť.

Bohužel i poslední překlady Bigllesse tuto chybu obsahují.

+1/0
9.2.2016 8:23
Foto

J26i41ř24í 95H88a95v88e66l66k61a 3329583430844

Tak se omlouvám křídlo je jen v jednom boxu jinak je správně uvedena peruť.

+1/0
9.2.2016 8:39

P19e53t13r 98T36á90b92o71r52s86k31ý 6680376781417

Křídlo a strojní puška. A když Biggles, tak čaj a sušenky, bez toho se neobešla žádná pořádná akce.

+2/0
9.2.2016 8:45

J11a46n 19M24a60j88e33r 9233139938181

Když jsme u těch překladů... :-) Nevím jak moc se u nás používá termín "Velká válka" jako označení pro první světovou válku. Myslím, že spíš v cizině.

0/0
9.2.2016 10:19

R69o10b65i20n 27Ž61i86ž20k25a 2608584226966

Je to tak, Technet se nejspíš ten termín snaží ustavit i tady, není to poprvé:-)

Ale osobně mám první a druhou natolik zažrané pod kůží, že už mi to nezní přirozeně... "Velká válka" prostě zní jako něco, co říkají pamětníci, a těch už dneska tolik není :-)

0/0
9.2.2016 13:17

R37a38d33e68k 70F19o66l36p60r87e35c59h84t

Musím se přiznat, že to na technetu používám asi jenom já. A záměrně (o to je to horší). A proč? Protože mi to přijde takové knižnější. Jsem inu latentní básník :-). V případě většího nesouhlasu čtenářstva s pojmem "Velká válka" jsem ochoten tento svůj přístup v označování předmětného konfliktu do budoucna zrevidovat.

+6/−1
9.2.2016 14:10

R49o29b34i29n 30Ž89i95ž42k81a 2338714866756

A kdo z nás není? ;-)

Za sebe říkám nezvyklé, ale v pohodě. :-)

0/0
9.2.2016 15:23

J13i17r50k68a 25H50o86n95c26ů 2334604981538

Jen ten pojem ponechte. Je dobře, že se, i když jen menšinově, používá.

0/0
10.2.2016 21:06

L41u84d50ě42k 48F76u83x67a 9756470894907

Nejde o cizinu. První se začalo říkat až po té druhé. Oni si totiž naivové mysleli, že po té velké žádná další světová nebude;-( Takže než začala druhá, byla to vždy jen Velká válka.

+1/0
10.2.2016 0:51
Foto

P40a38v32e11l 93M55a98r96t83i42n62e29k 9205295201183

Hezky clanecek. Pred odchodem do prace jsem se trochu rozptylil. Dekuju.

+2/0
9.2.2016 6:21



Najdete na iDNES.cz