Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Slibný vývoj československých vrtulníků zastavil Sovětský svaz

Československo se po druhé světové válce zařadilo k nemnoha zemím, jejichž letecký průmysl dokázal vyvinout vlastní vrtulníkové konstrukce vhodné pro sériovou výrobu. Některé z našich vrtulníků patřily ve své kategorii ke světové špičce. Mezi širokou veřejností se však tato slavná kapitola československého letectví noří do vod zapomnění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A62n25g48e38l30a 36M23a12r48k14o70v37á 7811844861930

Inu énu :-/ kdysi zakazoval ci povoloval Sovetsky Svaz, ted zakazuje ci povoluje Amerika a porad je to stejne, jde o stejny narod s hlavou mezi rameny :-( skoda ze tu neni brecici smajlik......

+2/−3
18.2.2016 14:36

J83a94n 77U73l62r57y94c60h 4681557900418

no, jen dík zapojení usilovných kombinačních schopností :) jsem se (snad) konečně dozvěděl, jak to bylo s vrtulníčkem Vážkou z dětského filmu, který na mě udělal hluboký dojem... - podle všeho to musí být ta HC-2 (takže to Říhovo Káně "tentokrát s nosnou plochou" skutečně existovalo - film (Prázdniny v oblacích z r. 59) opravdu vzniknul coby volná parafráze na Bohumila Říhu, mimochodem to svědčí o značné pohotovosti tvůrců, tehdy šlo o čerstý prototyp...); zrovna tuhle "Vážku" považuju za designově mnohokrát zajímavější kousek (z ní ty 60. léta, "Brusel" úplně tečou :)) než zmiňovaný HC-3; jak jsem opět vyvodil z prezentované fotogalerie, nezachoval se do dneška jediný kus?;-(

(to by mě tak zajímalo, na kolik v dnešní měně by asi přišla "Vážka" (rozhodně lepší jméno než HC-2) i při malosériové výrobě (a při nalezení vhodného současného motoru)?, mám pocit, že zlomek ceny jakéhokoliv současného vrtulníku (byť by nejspíš nevyhovovala současným bezpečnostním normám))

0/0
15.2.2016 18:58

J28i92ř14í 40B91r33o67ž 5299875892577

Chybí mi v tom výčtu projekt bitevního vrtulníku na základě motorové skupiny M108 a vyvinuté rotorové hlavy z HC-3 z první poloviny 60.let. Tvarově u něj naši konstruktéři předběhli Bell se svoji AH--1 Cobra. Podoba je až neuvěřitelná.

0/0
15.2.2016 7:27

J50a35n 55V59á42c48l57a89v47í69k 3452416681359

Předběhli AH-1, která létá od roku 1965?

0/0
15.2.2016 8:47

J71i45ř11í 56B92r47o87ž 5179305972187

Máte pravdu, prototyp Cobry létal od září 65. Naši byli s návrhem o něco rychlejší, ale zase nestačili projekt dovést do konce. Chyběly především prostředky, s Bellem se prostě nemohli měřit. Takže zůstalo jen u návrhu a výpočtů. Jak jsem se někde dočetl, plánovalo se s výrobou od r.1967, což se shoduje se zavedením AH-1 do výzbroje. Každopádně to byla zmařená příležitost.

0/0
15.2.2016 8:57

J22a46n 69V62á95c96l45a42v69í32k 3232306191469

Asi by to zpomalily vojskové zkoušky atd. Jinak když jsme u Bellu, tak experimentální model 207 byl docela podobný tomuhle ČS návrhu i výkonem.

+1/0
15.2.2016 9:33

V70l31a84d54i10m59í66r 41H94o89l75ý 8734801986817

Bijme Rusy na věčné časy a nikdy jinak!!!

+8/−2
14.2.2016 23:35

J37a52r26o43s22l72a84v 61S91i11r37o75k18y 7540153624974

primitive :-/

0/−1
19.2.2016 18:54

L39u34k17á91š 87A56d63a65m23e31c 3707943800957

Nu, dnes se též musíme ptát našich západních spojenců na to, smíme-li tomu či onomu prodat například radiolokátory nebo letadla. Vrtulníky jsou to nicméně nádherné, hezčí než ty ruské.

+3/−17
14.2.2016 22:51

J25o18s88e52f 88N10o56v33á84k 2782292575784

Pokud použijem jejich vojenskou techniku, což je narozdíl od zákazu vývoje vojenské techniky normální a pochopitelné.

+2/−1
15.2.2016 10:52

L90u15c60i77a95n 60P50a66p87a21z34i73a85n 5134227511775

Nyní se na nic takového vymlouvat nemůžeme, přesto žádný vývoj vrtulníků nevidím. Asi nás zastavily Spojené státy nebo Velká Británie, která má velké problémy s tím,abychom mohly exportovat do Iráku Kurdům. Prý ohrozujeme britské zájmy.

+1/−30
14.2.2016 20:44

J13a64n 76V92á48c33l29a53v57í39k 3222606151589

Jiste, například vyvoz BAE Hawk :-P

Jednu dobu se tu snad montovaly Sikorsky pro Americany a minimalne subdodavky pro vrtulniky dělalo hned několik ceskych firem.

+1/−1
14.2.2016 21:53

M23a96r51e12k 87M26a69z29u37c92h 2846893433

Diskuze je o vývoji.Ne montáži!!

+1/0
14.2.2016 22:17

J12a48n 76V57á78c30l30a11v35í19k 3542716601129

V dnesni době uz se subdodavatele spolupodili i na vyvoji, ale porad to není ten celek. I když pak by mel zas někdo reci, ze to stejne není české, protože to patri nejake (zahranicni) firme.

+4/0
15.2.2016 1:33

J48a82r98o45m17í73r 23K81r70á97l 4860519324509

A Vy si vážně myslíte, že ČR má na to, aby se tu vyvíjely takové věci ? To je záležitost tisíců odborníků a tolik jich holt nemáme.

+2/0
15.2.2016 8:17

J20a78n 85V58á45c83l51a94v78í19k 3912586781499

Já bych to tak černě neviděl, minimálně nějaký ultralehký vrtulník by byl v ČR jistě zvládnutelný. Otázka je, jak velký je trh a jak je zaplněný...

+2/0
15.2.2016 8:36

M68a35r89e98k 49M42a70z82u29c28h 2716183723

A co ti brání?

+5/0
14.2.2016 22:17

J14i61ř35í 35J37i19r51o24u75d72e70k 8296659324394

R^

HC3 byla vystavena v ,,juldyfuldy" tuším v r.1960. Byla nádhernáR^ HC2 si ,,zahrála v dětském filmu dle knížky ,,O letadélku Káněti";-) Dnes je to vše minulost, ale i součást naší historie.

RVHP ,,fungující " na principu central. plánování byla funkční toliko z principu ,,válečného hospodářství". A tomu bylo podřízeno vše:-(

+7/0
14.2.2016 19:01

V90a49s65i67l 15C87e90r71a58l 5539799498

Pánové, co takhle čtete,čtete,čtete, třeba získáte vědomosti pro i proti.

+1/−2
14.2.2016 18:06

V30o91j17t77ě85c41h 31R26ů69ž50e98k 1507442134762

Pšššt, tady se teď na rusko nesmí říkat nic špatného

+6/−4
14.2.2016 17:58

J96a15n 34S76e20m50i30k 4274617222829

Tak aby jsem tomu dodal trochu jineho pohledu:

v Ceskoslovensku se tehdy zavadely obrovske serie cvicnych tryskovych l-29, pripravoval se l-39.

Pripravoval se maly dopravni l-410 a dalsi projekty

Tak mala zeme by tezko mela kapacity jste na vyvoj a velkou seriovou produkci vrtulniku kdyz byly velke nedostatky zasobovani spotrebnim zbozim.

Budme realiste- ve stejne dobe stejne velke zeme na zapade (Holansko, Belgie, Svedsko) take neutahli tak siroky zaber leteckeho prumyslu- a to mohli dovazet subdodavky z jinych zemi na rozdil od CSSR uzavrene v planovaci RVHP

+13/−3
14.2.2016 16:44

R26a11d55e17k 54F84o17l27p43r45e88c40h48t

Až v takových extrémech bych to neviděl. Oni sice byly problémy už s realizací výroby HC-2/102, vyrábět po nich sériově Z-135 by se však nakonec také zvládlo. Byly to strašně jednoduché stroje, ani motory pro naše vrtulníky se žádné nové konstruovat nemusely. A objem výroby by nebyl zdaleka tak vysoký, takových malých vrtulníčků by se žádné stovky neudaly. Na druhou stranu z obecného hlediska se proti Vašemu vysvětlení toho nedá moc namítat.

+9/0
14.2.2016 17:57

J13a94n 80S39e50m15i62k 4894187812669

Ja to nemyslel v extremech- jiste ze pokud by se tomu dala patricna priorita.

slo by to. jen proste v dane dobe ten zaber letecke produkce na tak malou zemi byl obrovsky....

...a to jsem zapomel v puvodnim prispevku uvest ze vlastne tehdy se NAVIC rozbihala licencni vyroba nadzvukovych Mig-21f

+1/0
14.2.2016 18:26

W93a47l13t59e31r 68D78i33v61i84š 6857242702832

Obecně máte pravdu, byla však hrozná škoda, že RVHP nedokázala využít aspoň ten lidský potenciál, know-how, které při tom vzniklo.

0/0
15.2.2016 18:19

J43a81n 16W97i23m45m58e12r 8397945796109

Velmi dobrý článek. Ze kterého je mi smutno. Hovoří o slavné historii našeho leteckého průmyslu. Co nedokázala RVHP zničit za 40 let, to se podařilo tržní ekonomice za chvilku. Bojuje statečně jen pár menších firem, jako Evektor apod.

0/−13
14.2.2016 16:43

J25a64n 70S14e11m58i16k 4174147942639

co ma trzni hospodarstvi spolecneho treba s tim ze SSSR uz od nas proste po roku 1990 neodebiral tisice cvicnych letadel nebo stovky malych dopravnich letadel?

Proste

Cs. letecky prumysl v 50-70. letech byl produktem studene valky a existence zaruceneho odberu v SSSR.....

(a nezapominejme ze bohuzel vzhledem k tomu ze jsme za sva letadla vyvezena do SSSR dostavali barterem MiGy, Suchoje , Antonovya dalsi zbrane pro armadu chranici nasi bezpecnost pred imperialismem- prinos toho vseho pro blahobyt obcanu byl nulovy)

Budme radi za ty male firmy ktere uspesne podnikaji v leteckem prumyslu dnes za zcela jinych podminekR^

...

+20/0
14.2.2016 16:49

J47a47n 20W83i13m54m34e41r 8207475576439

Chcete tím snad říct, že naše letadla té doby byla špatná? To snad ne! A to, jak bylo z trhu odstaveno například Aero, je exemplární příklad toho, jak se odstraňuje konkurence.

+1/−1
14.2.2016 17:20

J17a48n 54S58e78m36i98k 4674127442669

ne, to rozhodne nerikam!

Napsal jsem ze moznost mit v tak male zemi tak siroky letecky prumysl ktery delal samostatne vse od konstrukce pres vyrobu vsech subdodavek po finalni produkci....

...to byl dusledek specificke situace studene valky kdy byl zaruceny odbyt obrovskych serii bez konkurencniho tlaku, a toho ze CS(S)R byla prumyslove nejvyspelejsi zeme soctabora.

Srovnejte s leteckym prumyslem v podobne velkych evropskych zemich na zapade (Rakousko, Dansko, Svedsko,Belgie)

+4/0
14.2.2016 17:42

J97a74n 32S13e78m77i19k 4754307942439

Mimochodem, jak bylo z trhu "odstaveno" Aero?

pokud myslite L-39 albatros, tak se podivejte ktery byvaly uzivatel L-39 koupil v poslednich 25 letech za L-39 nahradu/nastupce.

Z tech desitek uzivatelu si vzpomenu na jedineho: pred par lety Alzirsko koupilo par kusu Jak-130 (ale vedlejsi jako privazek velke dodavky stihacek)

...ony ani zapadni staty nenakupovaly podobna letadla- proste to co slouzi od 70. let staci i dnes. Navic se pocty stihacek na kterych se musi cvicit dramaticky snizily.

Jak pisi, napiste mi kde konkretne nekdo "odstavil od trhu" L-39 a jakymi letadly od koho ta dana zeme L-39 nahradila8-o

+2/0
14.2.2016 17:46

J95a24n 19S89e34m70i28k 4564317652189

i v samotnem rusku dodnes slouzi ty same L-39 dodane za komunistu a staci to. Maji vlastni pokrocilou konstrukci stejne tridy: Jak-13, a zaradily jich do letectva dodnes nejakych max 60, staci jim ty stare l-39

.-proste trh na tyto letadla v nejakych vetsich mnozstvich po roce 1989 zmizel

+3/0
14.2.2016 17:56

R25i25c54h31a31r16d 48A12u60b95r49e72c86h79t 1342751246650

Ono by se pár ztracených uživatelů našlo. V Asii a Africe třeba L-39 nahradily často čínské Karakorumy. To je příklad třeba Egypta. Nějak jsme zapomněli na podobné uživatele a dnes do všeho cpeme americkou či britskou avioniku, což u dodavatelských zemí samozřejmě neprojde kvůli bezpečnostní hrozbě. Kdežto Karakorumy mají avioniku stejně kvalitní italskou či francouzskou, které pod takovým dohledem nejsou.

0/0
15.2.2016 0:29

J89o51s24e47f 91N39o63v34á18k 2182522455454

U L-139 byl hlavně problém politický - export takovéto vojenské techniky dnes prostě nutně potřebuje silnou podporu vlády. A tu měla L-139 jen během vývoje (nesmyslná zakázka 72 letadel), pozdějc ale začali 139 házet klacky pod nohy kvůli gripenům.

0/0
15.2.2016 10:55

R35i51c81h30a11r80d 72A39u17b25r34e55c69h19t 1432841236190

Myslíte pravděpodobně L-159?

0/0
15.2.2016 12:44

M15i38c15h17a28l 25Z85e61t29e22k 3238622120657

RVHP nám zakázalo vrtulníky, €U např. pomazánkové máslo.:-/

+1/−24
14.2.2016 15:24

J34a54r66d52a 84H98o60f46m16a50n64n 4940535384

nelži........

+16/−1
14.2.2016 15:40

M58i53l49a25n 13K78l46o38u26č20e64k 9304107879666

pomazánkového másla máte všude tuny, můžete si zajít do supermarketu a tam se s ním třeba udávit, akorát na krabičce není slovo máslo

+21/−1
14.2.2016 15:48

R19o36b51i89n 78Ž87i27ž33k43a 2348764126646

Kdyby nám RVHP zakázalo vrtulníky stejne jako Unie pomazánkové máslo, tak nad celou východní Evropou létají "Rotorátory" nebo "Vrtuletadla" české výroby :-)

+28/−2
14.2.2016 16:41

J72a19r62o89s65l41a21v 13C19h44u26d73á48č23e88k 7464515966425

Pargon, chtel jsem kliknout na plus.

Zasmal jsem se.

0/0
14.2.2016 21:37

P50e20t64r 59M85a16r36š15o25u29n 5725228486156

;-D nojo, jenže tenkrát to nikoho nenapadlo přejmenovat, aby to obešel ;-)

0/0
14.2.2016 22:13

P36e74t36r 54Š33i19l95h77a31n 7928612127763

Mezi ty ikony tuzemského průmyslu a designu té doby bych zařadil ještě Jawu 250 V

+16/0
14.2.2016 14:34

L89e51o74š 35S10t82a65n47ě14k 4864121365

Opět se potvrzuje, že technet je jediná rubrika, kvůli které má cenu chodit na idnes.

+40/0
14.2.2016 12:08

R84a50d21e47k 90J70a39h88n 8976217685655

...tesat do kamene.

0/0
14.2.2016 21:03

A36l54e28š 20L56i57s61o82v95s64k60ý 9789248462172

Kdyby komunismus žil a pracoval 100 let a všecky peníze odevzdával, tak nestačí spaltit škody, které na rozvoji národů napáchal.

+27/−1
14.2.2016 12:00

P73e43t27r 34J48a51r14o21š 2704151175917

To stejne se da rict o tmarstvi katolicke cirkve. V dejinach zadne kdyby neplati. Proste se to stalo a je nutne se z toho poucit. K nicemu jinemu dejiny nejsou.

+9/−9
14.2.2016 12:10

O14l62d89ř17i33c24h 29Ř16e88z35n17í85k 7315902474748

toho Jiráska a Marxe by jste neměl číst před spaním ;-D ;-D ;-D

+5/−2
14.2.2016 12:38

P15e35t74r 40J26a36r21o64š 2584691645537

Co mel spolecneho Jirasek ci Marx, s G. Brunem, G. Galileiem, M. Kopernikem, J. Jesseniem a dalsimi?

0/−1
14.2.2016 12:55

J65a49n 21S28e52m94i70k 4744717492409

Cirkev byla vedouci silou ve vzdelavani nejakych 700 let- az do druhe pulky 18. stoleti

Kdo myslite ze vedl a zakladal vsechny ty skoly od vesnic po mesta az po univerzity?

z jake tridy se rekrutovali vzdelanci a lide kteri psali kroniky, knihy, umeli jazyky?

+13/−1
14.2.2016 16:36

J71o34s20e98f 87V22o36s85i73c46k77y 4453407876793

Jezuite a Piariste poskytovali jiz tehdy vzdelani zdarma a nikdo nebyl odmitnut. Take v cirkevnich sirotcincich se mladym dostalo vzdelani. Mimoto cirkev zakladala i spitaly. Cirkev se take zaslouzila o rozvoj zpevu a hudby. Hospodine pomyluj ny", je pisen temer tisic let stara!

+7/0
14.2.2016 17:05

P80e49t14r 30J52a79r58o79š 2944701825227

Jiste ze byla vedouci silou. Mela na vzdelani totiz monopol. To je jako tvrdit, ze v druhe polovine 20. stoleti toho pro nas nejvice udelala KSC.

+1/−5
14.2.2016 17:24

J24a55n 29S96e43m42i11k 4644407382249

nemela monopol.

Ovsem jako jedina mela intelektualni zdroje v podobe knezi vzdelanych v jazycich, historii, "spolecenskych vedach" etc.

Slechta mela jine veci na strosti nez vzdelani, to same mestanstvo.

nebylo to tak ze nikdo jiny nez knezi se nemohl zabyvat vzdelavanim;-)

+7/0
14.2.2016 18:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.