Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Slibný vývoj československých vrtulníků zastavil Sovětský svaz

Československo se po druhé světové válce zařadilo k nemnoha zemím, jejichž letecký průmysl dokázal vyvinout vlastní vrtulníkové konstrukce vhodné pro sériovou výrobu. Některé z našich vrtulníků patřily ve své kategorii ke světové špičce. Mezi širokou veřejností se však tato slavná kapitola československého letectví noří do vod zapomnění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A72n14g42e69l34a 49M79a43r20k78o73v94á 7911934591930

Inu énu :-/ kdysi zakazoval ci povoloval Sovetsky Svaz, ted zakazuje ci povoluje Amerika a porad je to stejne, jde o stejny narod s hlavou mezi rameny :-( skoda ze tu neni brecici smajlik......

+2/−3
18.2.2016 14:36

J83a96n 34U38l96r91y88c32h 4361977170808

no, jen dík zapojení usilovných kombinačních schopností :) jsem se (snad) konečně dozvěděl, jak to bylo s vrtulníčkem Vážkou z dětského filmu, který na mě udělal hluboký dojem... - podle všeho to musí být ta HC-2 (takže to Říhovo Káně "tentokrát s nosnou plochou" skutečně existovalo - film (Prázdniny v oblacích z r. 59) opravdu vzniknul coby volná parafráze na Bohumila Říhu, mimochodem to svědčí o značné pohotovosti tvůrců, tehdy šlo o čerstý prototyp...); zrovna tuhle "Vážku" považuju za designově mnohokrát zajímavější kousek (z ní ty 60. léta, "Brusel" úplně tečou :)) než zmiňovaný HC-3; jak jsem opět vyvodil z prezentované fotogalerie, nezachoval se do dneška jediný kus?;-(

(to by mě tak zajímalo, na kolik v dnešní měně by asi přišla "Vážka" (rozhodně lepší jméno než HC-2) i při malosériové výrobě (a při nalezení vhodného současného motoru)?, mám pocit, že zlomek ceny jakéhokoliv současného vrtulníku (byť by nejspíš nevyhovovala současným bezpečnostním normám))

0/0
15.2.2016 18:58

J87i34ř89í 22B68r84o76ž 5249885322987

Chybí mi v tom výčtu projekt bitevního vrtulníku na základě motorové skupiny M108 a vyvinuté rotorové hlavy z HC-3 z první poloviny 60.let. Tvarově u něj naši konstruktéři předběhli Bell se svoji AH--1 Cobra. Podoba je až neuvěřitelná.

0/0
15.2.2016 7:27

J25a36n 82V13á20c52l22a14v33í25k 3952516961799

Předběhli AH-1, která létá od roku 1965?

0/0
15.2.2016 8:47

J39i88ř79í 24B20r43o35ž 5419985552847

Máte pravdu, prototyp Cobry létal od září 65. Naši byli s návrhem o něco rychlejší, ale zase nestačili projekt dovést do konce. Chyběly především prostředky, s Bellem se prostě nemohli měřit. Takže zůstalo jen u návrhu a výpočtů. Jak jsem se někde dočetl, plánovalo se s výrobou od r.1967, což se shoduje se zavedením AH-1 do výzbroje. Každopádně to byla zmařená příležitost.

0/0
15.2.2016 8:57

J88a61n 35V17á26c45l14a61v97í19k 3112246881789

Asi by to zpomalily vojskové zkoušky atd. Jinak když jsme u Bellu, tak experimentální model 207 byl docela podobný tomuhle ČS návrhu i výkonem.

+1/0
15.2.2016 9:33

V79l24a93d83i65m91í82r 91H41o39l95ý 8964981786877

Bijme Rusy na věčné časy a nikdy jinak!!!

+8/−2
14.2.2016 23:35

J82a37r37o27s31l90a85v 96S17i78r90o88k98y 7700383744904

primitive :-/

0/−1
19.2.2016 18:54

L45u40k29á41š 57A43d63a12m95e29c 3957213290467

Nu, dnes se též musíme ptát našich západních spojenců na to, smíme-li tomu či onomu prodat například radiolokátory nebo letadla. Vrtulníky jsou to nicméně nádherné, hezčí než ty ruské.

+3/−17
14.2.2016 22:51

J35o72s35e36f 72N86o70v56á87k 2372952755854

Pokud použijem jejich vojenskou techniku, což je narozdíl od zákazu vývoje vojenské techniky normální a pochopitelné.

+2/−1
15.2.2016 10:52

L10u92c92i70a11n 30P16a63p48a68z40i34a93n 5724257341705

Nyní se na nic takového vymlouvat nemůžeme, přesto žádný vývoj vrtulníků nevidím. Asi nás zastavily Spojené státy nebo Velká Británie, která má velké problémy s tím,abychom mohly exportovat do Iráku Kurdům. Prý ohrozujeme britské zájmy.

+1/−30
14.2.2016 20:44

J89a85n 87V42á65c26l72a44v64í87k 3292876511919

Jiste, například vyvoz BAE Hawk :-P

Jednu dobu se tu snad montovaly Sikorsky pro Americany a minimalne subdodavky pro vrtulniky dělalo hned několik ceskych firem.

+1/−1
14.2.2016 21:53

M44a80r57e62k 18M12a57z93u89c23h 2816853143

Diskuze je o vývoji.Ne montáži!!

+1/0
14.2.2016 22:17

J93a11n 78V23á54c32l26a46v20í87k 3522446761309

V dnesni době uz se subdodavatele spolupodili i na vyvoji, ale porad to není ten celek. I když pak by mel zas někdo reci, ze to stejne není české, protože to patri nejake (zahranicni) firme.

+4/0
15.2.2016 1:33

J36a46r42o85m74í96r 75K94r52á46l 4200169314239

A Vy si vážně myslíte, že ČR má na to, aby se tu vyvíjely takové věci ? To je záležitost tisíců odborníků a tolik jich holt nemáme.

+2/0
15.2.2016 8:17

J94a95n 73V60á78c21l77a42v84í73k 3732656341549

Já bych to tak černě neviděl, minimálně nějaký ultralehký vrtulník by byl v ČR jistě zvládnutelný. Otázka je, jak velký je trh a jak je zaplněný...

+2/0
15.2.2016 8:36

M34a92r14e28k 41M81a30z57u56c36h 2166883383

A co ti brání?

+5/0
14.2.2016 22:17

J98i58ř42í 13J47i10r13o50u23d24e91k 8646659514934

R^

HC3 byla vystavena v ,,juldyfuldy" tuším v r.1960. Byla nádhernáR^ HC2 si ,,zahrála v dětském filmu dle knížky ,,O letadélku Káněti";-) Dnes je to vše minulost, ale i součást naší historie.

RVHP ,,fungující " na principu central. plánování byla funkční toliko z principu ,,válečného hospodářství". A tomu bylo podřízeno vše:-(

+7/0
14.2.2016 19:01

V60a68s22i19l 71C30e69r59a41l 5909749488

Pánové, co takhle čtete,čtete,čtete, třeba získáte vědomosti pro i proti.

+1/−2
14.2.2016 18:06

V91o47j48t47ě53c89h 81R78ů82ž52e70k 1357642314142

Pšššt, tady se teď na rusko nesmí říkat nic špatného

+6/−4
14.2.2016 17:58

J21a78n 22S62e75m40i35k 4954877242969

Tak aby jsem tomu dodal trochu jineho pohledu:

v Ceskoslovensku se tehdy zavadely obrovske serie cvicnych tryskovych l-29, pripravoval se l-39.

Pripravoval se maly dopravni l-410 a dalsi projekty

Tak mala zeme by tezko mela kapacity jste na vyvoj a velkou seriovou produkci vrtulniku kdyz byly velke nedostatky zasobovani spotrebnim zbozim.

Budme realiste- ve stejne dobe stejne velke zeme na zapade (Holansko, Belgie, Svedsko) take neutahli tak siroky zaber leteckeho prumyslu- a to mohli dovazet subdodavky z jinych zemi na rozdil od CSSR uzavrene v planovaci RVHP

+13/−3
14.2.2016 16:44

R26a17d38e98k 10F21o72l60p20r13e73c75h47t

Až v takových extrémech bych to neviděl. Oni sice byly problémy už s realizací výroby HC-2/102, vyrábět po nich sériově Z-135 by se však nakonec také zvládlo. Byly to strašně jednoduché stroje, ani motory pro naše vrtulníky se žádné nové konstruovat nemusely. A objem výroby by nebyl zdaleka tak vysoký, takových malých vrtulníčků by se žádné stovky neudaly. Na druhou stranu z obecného hlediska se proti Vašemu vysvětlení toho nedá moc namítat.

+9/0
14.2.2016 17:57

J74a82n 71S20e18m96i85k 4534497262589

Ja to nemyslel v extremech- jiste ze pokud by se tomu dala patricna priorita.

slo by to. jen proste v dane dobe ten zaber letecke produkce na tak malou zemi byl obrovsky....

...a to jsem zapomel v puvodnim prispevku uvest ze vlastne tehdy se NAVIC rozbihala licencni vyroba nadzvukovych Mig-21f

+1/0
14.2.2016 18:26

W80a28l38t98e18r 65D50i60v32i55š 6727742502832

Obecně máte pravdu, byla však hrozná škoda, že RVHP nedokázala využít aspoň ten lidský potenciál, know-how, které při tom vzniklo.

0/0
15.2.2016 18:19

J51a58n 62W13i21m10m46e12r 8737875916679

Velmi dobrý článek. Ze kterého je mi smutno. Hovoří o slavné historii našeho leteckého průmyslu. Co nedokázala RVHP zničit za 40 let, to se podařilo tržní ekonomice za chvilku. Bojuje statečně jen pár menších firem, jako Evektor apod.

0/−13
14.2.2016 16:43

J25a87n 89S38e52m76i90k 4784287812819

co ma trzni hospodarstvi spolecneho treba s tim ze SSSR uz od nas proste po roku 1990 neodebiral tisice cvicnych letadel nebo stovky malych dopravnich letadel?

Proste

Cs. letecky prumysl v 50-70. letech byl produktem studene valky a existence zaruceneho odberu v SSSR.....

(a nezapominejme ze bohuzel vzhledem k tomu ze jsme za sva letadla vyvezena do SSSR dostavali barterem MiGy, Suchoje , Antonovya dalsi zbrane pro armadu chranici nasi bezpecnost pred imperialismem- prinos toho vseho pro blahobyt obcanu byl nulovy)

Budme radi za ty male firmy ktere uspesne podnikaji v leteckem prumyslu dnes za zcela jinych podminekR^

...

+20/0
14.2.2016 16:49

J73a52n 53W62i23m53m91e11r 8177315366659

Chcete tím snad říct, že naše letadla té doby byla špatná? To snad ne! A to, jak bylo z trhu odstaveno například Aero, je exemplární příklad toho, jak se odstraňuje konkurence.

+1/−1
14.2.2016 17:20

J47a33n 50S38e25m22i78k 4534507162499

ne, to rozhodne nerikam!

Napsal jsem ze moznost mit v tak male zemi tak siroky letecky prumysl ktery delal samostatne vse od konstrukce pres vyrobu vsech subdodavek po finalni produkci....

...to byl dusledek specificke situace studene valky kdy byl zaruceny odbyt obrovskych serii bez konkurencniho tlaku, a toho ze CS(S)R byla prumyslove nejvyspelejsi zeme soctabora.

Srovnejte s leteckym prumyslem v podobne velkych evropskych zemich na zapade (Rakousko, Dansko, Svedsko,Belgie)

+4/0
14.2.2016 17:42

J50a61n 69S93e13m95i83k 4704657692769

Mimochodem, jak bylo z trhu "odstaveno" Aero?

pokud myslite L-39 albatros, tak se podivejte ktery byvaly uzivatel L-39 koupil v poslednich 25 letech za L-39 nahradu/nastupce.

Z tech desitek uzivatelu si vzpomenu na jedineho: pred par lety Alzirsko koupilo par kusu Jak-130 (ale vedlejsi jako privazek velke dodavky stihacek)

...ony ani zapadni staty nenakupovaly podobna letadla- proste to co slouzi od 70. let staci i dnes. Navic se pocty stihacek na kterych se musi cvicit dramaticky snizily.

Jak pisi, napiste mi kde konkretne nekdo "odstavil od trhu" L-39 a jakymi letadly od koho ta dana zeme L-39 nahradila8-o

+2/0
14.2.2016 17:46

J87a60n 67S47e32m57i81k 4854837462889

i v samotnem rusku dodnes slouzi ty same L-39 dodane za komunistu a staci to. Maji vlastni pokrocilou konstrukci stejne tridy: Jak-13, a zaradily jich do letectva dodnes nejakych max 60, staci jim ty stare l-39

.-proste trh na tyto letadla v nejakych vetsich mnozstvich po roce 1989 zmizel

+3/0
14.2.2016 17:56

R32i51c14h12a48r74d 65A48u37b41r66e13c12h10t 1522591876140

Ono by se pár ztracených uživatelů našlo. V Asii a Africe třeba L-39 nahradily často čínské Karakorumy. To je příklad třeba Egypta. Nějak jsme zapomněli na podobné uživatele a dnes do všeho cpeme americkou či britskou avioniku, což u dodavatelských zemí samozřejmě neprojde kvůli bezpečnostní hrozbě. Kdežto Karakorumy mají avioniku stejně kvalitní italskou či francouzskou, které pod takovým dohledem nejsou.

0/0
15.2.2016 0:29

J33o60s69e94f 70N44o89v70á76k 2892302715644

U L-139 byl hlavně problém politický - export takovéto vojenské techniky dnes prostě nutně potřebuje silnou podporu vlády. A tu měla L-139 jen během vývoje (nesmyslná zakázka 72 letadel), pozdějc ale začali 139 házet klacky pod nohy kvůli gripenům.

0/0
15.2.2016 10:55

R31i13c61h39a27r88d 11A57u18b14r26e42c45h31t 1562641476780

Myslíte pravděpodobně L-159?

0/0
15.2.2016 12:44

M97i92c80h60a85l 28Z36e80t69e22k 3768962750287

RVHP nám zakázalo vrtulníky, €U např. pomazánkové máslo.:-/

+1/−24
14.2.2016 15:24

J65a75r45d98a 50H70o34f69m86a56n24n 4550525624

nelži........

+16/−1
14.2.2016 15:40

M35i23l42a15n 39K20l32o77u82č70e27k 9424127469296

pomazánkového másla máte všude tuny, můžete si zajít do supermarketu a tam se s ním třeba udávit, akorát na krabičce není slovo máslo

+21/−1
14.2.2016 15:48

R87o79b20i37n 97Ž76i68ž84k56a 2248764546386

Kdyby nám RVHP zakázalo vrtulníky stejne jako Unie pomazánkové máslo, tak nad celou východní Evropou létají "Rotorátory" nebo "Vrtuletadla" české výroby :-)

+28/−2
14.2.2016 16:41

J15a34r45o39s74l73a55v 55C78h71u67d65á95č86e92k 7744815176685

Pargon, chtel jsem kliknout na plus.

Zasmal jsem se.

0/0
14.2.2016 21:37

P87e49t97r 75M13a27r54š84o66u37n 5845908626656

;-D nojo, jenže tenkrát to nikoho nenapadlo přejmenovat, aby to obešel ;-)

0/0
14.2.2016 22:13

P92e71t58r 34Š86i66l37h90a72n 7198182527713

Mezi ty ikony tuzemského průmyslu a designu té doby bych zařadil ještě Jawu 250 V

+16/0
14.2.2016 14:34

L11e89o74š 20S74t16a18n65ě87k 4164571415

Opět se potvrzuje, že technet je jediná rubrika, kvůli které má cenu chodit na idnes.

+40/0
14.2.2016 12:08

R21a30d88e88k 28J93a79h15n 8106127245445

...tesat do kamene.

0/0
14.2.2016 21:03

A49l93e49š 40L96i76s88o67v60s55k53ý 9949908262202

Kdyby komunismus žil a pracoval 100 let a všecky peníze odevzdával, tak nestačí spaltit škody, které na rozvoji národů napáchal.

+27/−1
14.2.2016 12:00

P84e54t98r 15J64a10r92o74š 2464481125547

To stejne se da rict o tmarstvi katolicke cirkve. V dejinach zadne kdyby neplati. Proste se to stalo a je nutne se z toho poucit. K nicemu jinemu dejiny nejsou.

+9/−9
14.2.2016 12:10

O25l37d46ř70i98c74h 40Ř70e79z65n76í68k 7215272884798

toho Jiráska a Marxe by jste neměl číst před spaním ;-D ;-D ;-D

+5/−2
14.2.2016 12:38

P65e76t92r 96J11a82r94o60š 2114961585437

Co mel spolecneho Jirasek ci Marx, s G. Brunem, G. Galileiem, M. Kopernikem, J. Jesseniem a dalsimi?

0/−1
14.2.2016 12:55

J55a29n 13S91e94m31i73k 4394247832539

Cirkev byla vedouci silou ve vzdelavani nejakych 700 let- az do druhe pulky 18. stoleti

Kdo myslite ze vedl a zakladal vsechny ty skoly od vesnic po mesta az po univerzity?

z jake tridy se rekrutovali vzdelanci a lide kteri psali kroniky, knihy, umeli jazyky?

+13/−1
14.2.2016 16:36

J30o60s54e40f 28V76o39s93i47c20k22y 4193697546143

Jezuite a Piariste poskytovali jiz tehdy vzdelani zdarma a nikdo nebyl odmitnut. Take v cirkevnich sirotcincich se mladym dostalo vzdelani. Mimoto cirkev zakladala i spitaly. Cirkev se take zaslouzila o rozvoj zpevu a hudby. Hospodine pomyluj ny", je pisen temer tisic let stara!

+7/0
14.2.2016 17:05

P52e41t42r 84J69a11r25o95š 2244591625847

Jiste ze byla vedouci silou. Mela na vzdelani totiz monopol. To je jako tvrdit, ze v druhe polovine 20. stoleti toho pro nas nejvice udelala KSC.

+1/−5
14.2.2016 17:24

J73a88n 52S58e65m80i32k 4724467562529

nemela monopol.

Ovsem jako jedina mela intelektualni zdroje v podobe knezi vzdelanych v jazycich, historii, "spolecenskych vedach" etc.

Slechta mela jine veci na strosti nez vzdelani, to same mestanstvo.

nebylo to tak ze nikdo jiny nez knezi se nemohl zabyvat vzdelavanim;-)

+7/0
14.2.2016 18:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.