Diskuze

Slibný vývoj československých vrtulníků zastavil Sovětský svaz

Československo se po druhé světové válce zařadilo k nemnoha zemím, jejichž letecký průmysl dokázal vyvinout vlastní vrtulníkové konstrukce vhodné pro sériovou výrobu. Některé z našich vrtulníků patřily ve své kategorii ke světové špičce. Mezi širokou veřejností se však tato slavná kapitola československého letectví noří do vod zapomnění.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Inu énu :-/ kdysi zakazoval ci povoloval Sovetsky Svaz, ted zakazuje ci povoluje Amerika a porad je to stejne, jde o stejny narod s hlavou mezi rameny :-( skoda ze tu neni brecici smajlik......

2 3
možnosti

J30a65n 22U35l53r53y33c91h

15. 2. 2016 18:58

no, jen dík zapojení usilovných kombinačních schopností :) jsem se (snad) konečně dozvěděl, jak to bylo s vrtulníčkem Vážkou z dětského filmu, který na mě udělal hluboký dojem... - podle všeho to musí být ta HC-2 (takže to Říhovo Káně "tentokrát s nosnou plochou" skutečně existovalo - film (Prázdniny v oblacích z r. 59) opravdu vzniknul coby volná parafráze na Bohumila Říhu, mimochodem to svědčí o značné pohotovosti tvůrců, tehdy šlo o čerstý prototyp...); zrovna tuhle "Vážku" považuju za designově mnohokrát zajímavější kousek (z ní ty 60. léta, "Brusel" úplně tečou :)) než zmiňovaný HC-3; jak jsem opět vyvodil z prezentované fotogalerie, nezachoval se do dneška jediný kus?;-(

(to by mě tak zajímalo, na kolik v dnešní měně by asi přišla "Vážka" (rozhodně lepší jméno než HC-2) i při malosériové výrobě (a při nalezení vhodného současného motoru)?, mám pocit, že zlomek ceny jakéhokoliv současného vrtulníku (byť by nejspíš nevyhovovala současným bezpečnostním normám))

0 0
možnosti

J36i55ř49í 46B80r10o29ž

15. 2. 2016 7:27

Chybí mi v tom výčtu projekt bitevního vrtulníku na základě motorové skupiny M108 a vyvinuté rotorové hlavy z HC-3 z první poloviny 60.let. Tvarově u něj naši konstruktéři předběhli Bell se svoji AH--1 Cobra. Podoba je až neuvěřitelná.

0 0
možnosti

Předběhli AH-1, která létá od roku 1965?

0 0
možnosti

Bijme Rusy na věčné časy a nikdy jinak!!!

8 2
možnosti

Nu, dnes se též musíme ptát našich západních spojenců na to, smíme-li tomu či onomu prodat například radiolokátory nebo letadla. Vrtulníky jsou to nicméně nádherné, hezčí než ty ruské.

3 17
možnosti

J80o97s69e78f 20N29o69v94á19k

15. 2. 2016 10:52

Pokud použijem jejich vojenskou techniku, což je narozdíl od zákazu vývoje vojenské techniky normální a pochopitelné.

2 1
možnosti

Nyní se na nic takového vymlouvat nemůžeme, přesto žádný vývoj vrtulníků nevidím. Asi nás zastavily Spojené státy nebo Velká Británie, která má velké problémy s tím,abychom mohly exportovat do Iráku Kurdům. Prý ohrozujeme britské zájmy.

1 30
možnosti

Jiste, například vyvoz BAE Hawk :-P

Jednu dobu se tu snad montovaly Sikorsky pro Americany a minimalne subdodavky pro vrtulniky dělalo hned několik ceskych firem.

1 1
možnosti
Foto

R^

HC3 byla vystavena v ,,juldyfuldy" tuším v r.1960. Byla nádhernáR^ HC2 si ,,zahrála v dětském filmu dle knížky ,,O letadélku Káněti";-) Dnes je to vše minulost, ale i součást naší historie.

RVHP ,,fungující " na principu central. plánování byla funkční toliko z principu ,,válečného hospodářství". A tomu bylo podřízeno vše:-(

7 0
možnosti

V22a91s24i40l 18C77e89r69a75l

14. 2. 2016 18:06

Pánové, co takhle čtete,čtete,čtete, třeba získáte vědomosti pro i proti.

1 2
možnosti

Pšššt, tady se teď na rusko nesmí říkat nic špatného

6 4
možnosti

J81a23n 80S62e24m83i66k

14. 2. 2016 16:44

Tak aby jsem tomu dodal trochu jineho pohledu:

v Ceskoslovensku se tehdy zavadely obrovske serie cvicnych tryskovych l-29, pripravoval se l-39.

Pripravoval se maly dopravni l-410 a dalsi projekty

Tak mala zeme by tezko mela kapacity jste na vyvoj a velkou seriovou produkci vrtulniku kdyz byly velke nedostatky zasobovani spotrebnim zbozim.

Budme realiste- ve stejne dobe stejne velke zeme na zapade (Holansko, Belgie, Svedsko) take neutahli tak siroky zaber leteckeho prumyslu- a to mohli dovazet subdodavky z jinych zemi na rozdil od CSSR uzavrene v planovaci RVHP

13 3
možnosti

Až v takových extrémech bych to neviděl. Oni sice byly problémy už s realizací výroby HC-2/102, vyrábět po nich sériově Z-135 by se však nakonec také zvládlo. Byly to strašně jednoduché stroje, ani motory pro naše vrtulníky se žádné nové konstruovat nemusely. A objem výroby by nebyl zdaleka tak vysoký, takových malých vrtulníčků by se žádné stovky neudaly. Na druhou stranu z obecného hlediska se proti Vašemu vysvětlení toho nedá moc namítat.

9 0
možnosti