- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Buran+Eněrgia=nejtěžší objekt, který kdy odstartoval na oběžnou dráhu kolem Země.
Tak to zvládl dvakrát víc , než Gagarin . Dokonce byl o 5,5 minut na kolo rychlejší .
Z technického pohledu je obrovská škoda, že ruské raketoplány nikdy nemohly sloužit.
Nedavno nekdo objevil slusne zachovany nedokonceny exemplar nekde v byvalem sovetskem svazu:
To nemusel objevovat. Že tam mock-up OK-4M a Ptička (OK-1K2 ) jsou, se ví.
Ptička byla původně ve stejné budově jako Buran. Po pádu střechy tam byl Buran zanechán osudu a Ptička se přestěhovala.
Jo, tu Mriju s Buranem na zádech jsem viděl a slyšel (!) jak v Praze jde na přistání. Nezapomenutelný pohled. Nicméně Rusové brzy poznali, že je raketoplán slepou uličkou. A to měli jinou konstrukci než USA. Byl bezmotorový.
Buran nebyl bezmotorový. Jenom neměl hlavní motor používaný při startu. Využivala se pro to raketa. Sice pak ten motor nešel znovu použít, ale výhodou bylo, že nebylo potřeba vyvíjet nic moc nového - stejnou raketu šlo využít i pro jiné účely.
Ostatně ona ta znovupoužitelnost byla dost diskutabilní i amerických raketoplánů.
Já jsem si při zmínce o tomto raketoplánu vždycky vzpomněl na jedno z hesel ze srpna 1968: "Sovětskému buranu ani kilo uranu!"
Buran/Eněrgija vůbec nebyl špatný projekt, doplatil jen na nešťastné načasování akorát do stejné doby, kdy došlo ke zhroucení celého SSSR.
na kterém se svou mimořádnou nákladností z části taky podílel...
Chystate i najaky obsahlejsi clanek o tomto projektu?
Jj, Buran byl fajn, ještě teď si vzpomínám na vtip z dob reálsocialismu o jeho havárii. Zněl myslím nějak takto: Při havárii raketoplánu Buran zahynula většina posádky, zachránil se akorát lodní topič, truhlář a nástěnkář.