Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejslavnější stíhačka všech dob poprvé vzlétla před 80 lety. Pokochejte se

Spitfire, dle mnohých nejslavnější a nejkrásnější stíhačka všech dob, slaví 80. narozeniny. Stroj se nesmazatelně zapsal i do dějin československého letectví. Podívejte se na řadu jeho podob ve fotogalerii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R35a32d15e77k 61F83o47l11p51r86e41c38h48t

Aby to nezapadlo v bohaté diskuzi, tak si dovolím vyzdvihnout pány Richarda Aubrechta a Marka Tauchmana, kteří správně identifikovali "tu věc" pod trupem Seafiru jako ochranu ostruhového kola (ostruhového podvozku) před poškozením záchytným lanem. Přesně se to zařízení jmenuje tail wheel guard.

+5/0
6.3.2016 18:39

J52i52ř37í 13B12r24o94ž 5269665532937

Nejhezčí je snímek Spitfiru na Karlovým mostem. Myslím si, že to bylo poprvé po 67 letech V

+1/0
6.3.2016 10:58

I26g59n37á42c 70M92r25k27v67i63č93k91a 2968182259145

Určitě spíš Štuka, nebo BF-109

0/−3
6.3.2016 1:29

R58i22c12h61a57r66d 45A37u52b89r27e22c44h90t 1452671786200

Jste si jist, že štuka byla stíhačka?

+3/0
6.3.2016 10:52

D61e12n56i14s 39H57u70m24l 4702835585596

nechtěl jste napsat StuG? To byl aspoň stíhač tanků ;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
6.3.2016 17:44

J39a93n 85F20o46r14g64á90č 7464591230103

Kdo byl na aviatické pouti v Pardubicích ho mohl vidět létat naživo. Já tam byl :-D a ten zvuk no paráda.VR^R^R^

+3/0
6.3.2016 0:02

J88a79n 74F13o81r76g28á35č 7234861560233

https://www.youtube.com/watch?v=ANYxTgLf-Ck

+1/0
6.3.2016 0:03
Foto

M56i53c81h53a90l 42G94r61e78š91l59i33k 9351346532416

:-)Žartík:

https://www.youtube.com/watch?v=4iOoiEbtf2w

Tento spitfire bol tiež v Pardubiciach v r. 1998. Jedná sa o stroj, na ktorom si zalietal aj Otto Smik.

0/0
6.3.2016 14:48

P13e87t72r 12V87á56c25l58a81v66e42k 6935658329467

Proč zrovna spitfire? protože v rozhodující době druhé světové války byl nejvýkonnější stíhačkou spojenců,jedinou ,která se mohla srovnávat s BF109, pomohl zachránit Británii. V diskuzi hodně lidí zmiňuje i jiné stíhačky, P51D, Tempest, atp, ano byla to vynikající letadla a i rychlejší než Spitfire ale přišla až po roce 1943, P51D v roce 1944, v době kdy už válka byla víceméně rozhodnuta. Slovo nejslavnější si spit zaslouží právem. A. Gallanda,německé stíhací eso, kterého se Goering zeptal co by si přál a on odpověděl letku spitfirů. Goering totiž přikázal že messerschmity musí doprovázet bombardéry v těsné formaci, což je ale stavělo do nevýhody, protože Spitfire ve výškách lépe stoupal a byl daleko obratnější. - alespoň takto na to vzpomínal v knize První a poslední.

+7/0
5.3.2016 23:39
Foto

M52i47c72h62a92l 31G21r98e13š63l61i31k 9951296512776

Akceleráciu a stúpavosť mal Bf 109E lepšiu, ako spitfire. Spitfire bol v horizontálnej rovine obratnejší, ale nie oveľa. Každopádne by to v pohode stačilo na vymánevrovanie Bf 109, ak by sa nechal zatiahnuť do takého boja. Galland ten výrok povedal v hneve. Neskôr sa niekoľko krát vyslovil, že Bf 109 by nevymenil za spitfire, že tú vetu nemyslel vážne a netreba to brať doslova.

0/0
6.3.2016 14:37

P56e32t86r 32V34á23c53l35a10v37e33k 6705338109107

docela dost podrobné testy dělali britové, např zde http://kurfurst.org/Tactical_trials/109E_UKtrials/Morgan.html

nebo také http://www.spitfireperformance.com/spit1vrs109e.html

povšiměte si rozdílu v plnícím tlaku ze 6lb na 12, který u spitu výrazně zvýšil výkon. Dá se ale říct že byly tyto verze vyrovnané, spíše záleželo na pilotním umění než na stroji. Například verze IX byla již ve všech paramatrech lepší než BF109G tady je ale nutno podoknout že v té době byla rovnoceným soupeřem FW190 a nikolov ME109G

+2/0
6.3.2016 16:19
Foto

M95i55c55h17a85l 62G70r60e19š90l87i68k 9471356352286

Podrobné testy robili nielen Briti. :-)

Díval som na na nejaké simulácie a podľa nich sa dalo zo Spitfiru aj Bf 109E "vytrieskať" viac, ako dokázali Briti pri testoch v r. 1940. Napr. bolo potvrdené, že spitfire bol v zatáčke lepší, ale obe lietdalá mohli dosiahnuť o čosi vyššie "géčka". Tie testy beriem ako orientačné, aj keď si ich realizátori dali na nich nepochybne záležať.

Tiež sa málokde uvažuje o leteckom "parku" bojujúcich strán. U Britov prevažoval Hurricane na druhom mieste bol Spitfire Mk. I a Mk II. začal prichádzať niekedy v septembri. U Nemcov bol zrejme po celú dobu najpočetnejší E-1, ktorý tvoril necelú polovicu BF 109. E-7 bolo možno okolo 30 kusov.

Máte pravdu, že rozhodujúci faktor sedel v kabíne (ale neopomínal by som mechanikov, ktorí držali v "kondícii" lietadlo). Našli by sa príklady, kedy ani top esá nedokázali zostreliť protivníka na "papierovo" horšom stroji, ak ten "vyžmýkal" z neho všetko (napr. 40 minútový súboj Barkhorna proti "LaGGu" s nerozhodným výsledkom). :-)

0/0
6.3.2016 21:49

T38o40m88á84š 71V77l98a21s38á92k 4464629649976

Achtung achtung, Spitfeuer! Acht Uhr! :-)

0/0
5.3.2016 19:36
Foto

M50i74c13h62a65l 74G50r22e65š24l85i70k 9761416462536

Toto je stroj v ktorom Otto Smik skutočne sedel a dochoval sa do dnešných čias:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/VS_Spitfire_IXc_MH434_ZD-B_%28G-ASJV%29_%286997155800%29.jpg

+1/0
5.3.2016 17:19

J16i98ř74í 19K93r40u43t25i38l 2270564430778

Pierre Henri Clostermann. Velký cirkus.

0/0
5.3.2016 16:00

J91a25r18o95m21i50r 22F65a84r69e59k 4762263737

No z teto knizky vyplyva, ze Spitfire byl hracka pro male kluky. Az Tempest byl opravdy letoun :)

P.S. Mozna to byl Typhoon, ted fakt nevim....

0/0
5.3.2016 16:14

J74i97ř10í 11K67r74u84t86i47l 2870554140198

Osobní výpověď pilota který na začátku války na nějakém letadle začínal a konec války kdy na nějakém letadle dolétal. Ta story je furt stejná. Technika jedna věc, ale nejdůležitější je kdo ji ovládá, v případě války ještě pořádná klika.

0/0
5.3.2016 16:40

J41i86ř34í 48K28r17u43t72i97l 2770744640898

Každé letadlo má kladné i záporné vlastnosti a je jen na ''řidiči'' jak se vyrovná se zápory a jak využije klady. Považuji za ''favorita'' ,v kategorii pilot, Ericha Hartmana, používal velmi účinnou metodu sestřelu, přiblížit se na minimální vzdálenost 10 - 15 metrů a provést sestřel. Létal do konce války prakticky na jednom typu letadla. Nikdy neztratil svoji dvojku.

0/0
6.3.2016 9:57
Foto

M33i86c30h39a24l 41G76r65e68š26l38i25k 9871676922156

Hartmann bol zostrelený 16 krát. Mal veľkú dávku šťastia. ;-)

0/0
6.3.2016 14:50

L77u29k50á17š 40G80r78ü59n31d41e69l 4817102755302

Ano, byl to Tempest. Clostermann tam z něho udělal úplnou modlu nadřazenou i Mustangům a Thunderboltům. Kniha je velmi čtivá, ale je v ní spousta historických i technických hloupostí. Ale je třeba brát v potaz kdy vznikla.

+1/0
5.3.2016 18:36

J34i46ř77í 51K96r65u17t72i23l 2360534720698

Tempest a Clostermann si ''sedli''.

+1/0
5.3.2016 19:53

V94l33a39d49i50m67í30r 57H34o56l58ý 8514181696187

Jo, jo.

Co si z knížky pamatuji, tak měl vítr jen z "dlouhých čumáků" FW-190D

0/0
5.3.2016 22:18

J41i41r55i 71H10u88b28k98a 1873946984905

Když si pořídíte poslední vydání (v AJ "The Great Show, for the first time complete and unabridged)), tak tam se k historickým i technickým věcem Pierre otevřeně přiznal. A jsou tam i kapitoly, které v českých vydáních nikdy nebyly. Na přebalu je fotka Kena Charneyho ve spitu s Pierrem na křídle

0/0
6.3.2016 7:43

P51e41t87r 79V73á91c53l29a33v53e28k 6595118979757

je potřeba se dívat kdy byl tempest nasazen do bojů, byl to vynikající letoun ale používal se hlavně k útokům proti pozemním cílům a v tom byl mnohem lepší než spitfire, bytelnější konstrukce, mohl nést větší výzbroj. Byl nasazen v době kdy spojenci měli vzdušnou převahu...Spitfire proti němu byla spíše lehká, neuvěřitelně obratná stíhačka, vhodná spíše pro defensivu než hloubkové nálety nad cizím územím.

0/0
5.3.2016 22:57

J71a43r10o15m20i79r 51F61a33r46e33k 4132883917

Nerozporuju to. Jen mám v živé paměti tu pasáž, kdy měl poprvé letět s Tempestem, ten obrovský respekt, skoro až strach.

0/0
6.3.2016 13:09

J26o17s53e69f 64Š84e48m98b38e43r71a 9530812956862

Fakt nevíš...

0/0
6.3.2016 6:18

J23a94r70o12m23i55r 65F87a88r88e20k 4102783637

Jo, to se mi stává pořád.

0/0
6.3.2016 13:07

M42a50r88e64k 37T17a46u73c88h45m22a36n 1728156

Konstrukce pod trupem před SOP je zábrana před zachycením brzdného lana ostruhovým kolečkem.

0/0
5.3.2016 15:18

R65o43b66i97n 54Ž73i19ž50k61a 2108754456596

Už při přečtení titulku jsem si říkal, že to vyvolá kontroverzi (a zároveň jsem doufal, že to je Spitfire a ne Mustang :-))

Obě volby by podle mě byly bez ohledu na osobní preference ok a že si někdo vybral jednu a ne druhou by neměl být důvod se čertit.:-)

+12/0
5.3.2016 14:40

J28a64r80o54m83i68r 44F94a92r81e87k 4532883507

No ale o čem bychom se potom bavili? :)

+3/0
5.3.2016 15:38

J49o16s34e88f 85V82o59s31i54c32k22y 4543157546913

Nejslavnejsi je subjektivni pojem.To nema v nadpisu co delat. Jenom to zapleveli diskusi ! Spitfire byl dobry jenom diky svemu motoru Merlin. S timto samym motorem byl Mustang P-51 daleko lepsi, pac mel kridlo s lepsim profilem. Hurricane naopak s timto motorem za moc nestal. Ten motor potom zacali americane vyrabet v licenci. Zajimavy poznatek - Rolls Royce dostal take vladni zakazku na hvezdicove motory, ale vubec je nezvladl.

0/−12
5.3.2016 13:47

D87e87n88i91s 56H27u19m18l 4902385665376

A kdy začal bojovat ve válce Spitfire a kdy Mustang? Nemluvě o tom, že později se začal používat daleko výkonější RR Griffon

+2/0
5.3.2016 13:56

R19o72b60i77n 53Ž65i33ž69k44a 2378214896616

ále prdlajz. Merlin procházel (jako všechno válečné) superrychlým vývojem a motor v Mustangu nemá už moc společného s tím, co lítalo v BoB (kompresory, mezichlazení...) a Spitfiry je dostaly až od verze VII výš.

+5/0
5.3.2016 14:33
Foto

M10i96c19h57a42l 38G63r88e13š14l93i98k 9611416322406

Merlin bol britský motor.

Každopádne aj Mustang bol ikonou 2. sv.v.. Mustang bol vyvinutý na iné účely ako Spitfire a za iných podmienok. Ak vezmem do úvahy Váš prístup, tak Mustang by bol na východnej fronte k ničomu. Tam preferovali ľahké stroje s výbornými vlastnosťami do cca 5 km. Mustang sa zase osvedčil ako doprovodný stíhač s dobrými vlastnosťami aj vo vyšších letových hladinách.

+4/0
5.3.2016 15:37

L96u43k59á28š 54G50r58ü93n54d67e88l 4807832575602

Ano, proto se tam uplatnily stroje jako P39, 40, které byly na západní frontě víceméně k ničemu.

0/0
5.3.2016 18:34
Foto

M75i97c39h56a30l 98G60r58e98š13l47i16k 9671666772906

P-400 alebo P-39 fungovali aj v Pacifiku. Ale každopádne máte pravdu, že Britom nevyhovovali, ale Sovietom áno. Každé bojisko malo svoje nároky.

0/0
5.3.2016 19:32

P33e11t39r 46V92á60c70l17a58v47e25k 6135738499827

byl nejslavnější protože ve své době pomohl zachránit Británii, na začátku války až do nějakého roku 1943 neměli spojenci lepší stíhací letadlo, P51D letěl poprvé až v roce 1944! Předešlé verze Mustanga za moc nestály až tuším od roku 1943 do něj začali montovat britský motor RR a jeho výkony se výrazně zlepšily. Co se týče profilu křídla, P51 měl laminární profil a díky tomu menší odpor a se s tejným motorem výrazně delší dolet byla hlavní výhoda P51D kdy dokázal doprovázet bombardéry mnohem dál než jiné stíhačky. So se týká ale třeba obratnosti tak na tom byl spitfire mnohem lépe stejně tak i německé stroje. Jinak laminární profil zase není až taková bomba, funguje totiž jen ve velice omezeném rozsahu rychlostí a uhlu náběhu, mimo tento rozsah je naopak horší a proto je vhodný k dlouhým letům v ustáleném režimu a naopak při vzdušném souboji ztrácí...

+1/0
5.3.2016 23:13

J14a55n 53P27a10v32e84l11k40a 3467841604251

Dodržujte standard, že se shiftem se otevře nové okno!

0/0
5.3.2016 12:33

J16a43n 89C36i75g75l65e79r 7548201670254

Akorát že Smik nebyl slovenské stíhací eso, ale československé. Nafackoval by vám za to asi. Slovenská stíhací esa v té době hajlovala před kamarády z Říše... [>-]

+16/0
5.3.2016 12:26
Foto

M37i31c96h81a82l 56G83r58e29š43l60i24k 9481776682486

Z extrému do extrému... Smik bol po otcovi Slovák, po matke pochádzal z bývalej vysoko postavenej ruskej aristokratickej rodiny so židovskými koreňmi. Časť slovenských letcov preletela na východnú frontu pri prvej príležitosti. Časť z nich bojovala proti nacistom v SNP. Nič nie je čiernobiele. Neviem, ako vy, ale knihu o Smikovi od pána Rajlicha som si zaplatil, prečítal a mám ju na polici. Navyše ako modelár som si zaopatril dva modely, ktoré budú niesť jeho imatrikulačné znaky. Do Smika som investoval dobrých 2500 Kč a do informácií o slovenských letcoch podobne a na rozdiel od Vás si netrúfam vynášať súdy, pretože napr, veliteľ letky 13/JG52 zahynul v povstaní.

0/0
5.3.2016 15:46
Foto

M98i97c98h17a10l 55G10r25e57š87l37i97k 9831126592446

Dodal by som, že Slovákov stiahli z východu kvôli "morálnemu opotrebovaniu", v preklade kvôli dezerciám.

0/0
5.3.2016 16:38

R85a12d72e10k 86F29o57l88p11r11e94c72h82t

Nemějte nepodložené obavy z nějakého "násilí" na autorovi ze strany O. Smika. Když už to chcete hrotit, tak přesně řečeno byl esem RAF slovenské národnosti. Samozřejmě jsem mohl napsat československým esem, ale koho z lidí, kteří o něm slyší poprvé, by napadlo, že byl Slovákem. Podívejte se na to ještě takto: Byl slovenským letcem? Byl. A teď jen místo slovo letec dejte letecké eso.

Vemte si například, že když dobový anglický tisk psal o smrti J. Františka, tak taky psali "Czech air ace killed" a žádné "Czechoslovak". A možná Vás to překvapí, nikdo za to nikoho neinzultoval.

Jinak s tím hajlováním letců Slovenských vzdušných zbraní to nebylo tak horké, jak asi předpokládáte.

+6/0
5.3.2016 17:16
Foto

M74i87c96h17a26l 80G56r21e59š25l80i31k 9811346942296

Hmm... Otto Smik by asi nafackoval Vám. Môj pradedo by Vám asi takisto nafackoval a mnoho Rusínov, ale aj Slovákov s ním. Za to, že súdite ľudí bez kontextu doby a bez znalostí, čo skutočne pre Československo urobili.

+1/0
5.3.2016 17:45
Foto

M85i74c27h82a26l 38G46r14e67š60l79i50k 9191166972606

Myslím, že tie plusy máte od ľudí, ktorí sa nad tým nezamysleli. Žiadna výhra, bohužiaľ, aj keď s prvou vetou súhlasím.

0/0
5.3.2016 18:11

P37e42t81r 10K39l89e66i31n 4130330368865

Spit bl na straně vítězů. Ale bf109 je taky vyjímečné letadlo, stejně jako třeba hurricane či mustang nebo zero.

+1/0
5.3.2016 12:13

M90a78r15t94i61n 69J25i36r77o88u66s46e50k 7926485655118

A jaká jsou vlastně kritéria pro vyhlášení, že jde o nejslavnější stíhačku všech dob? Jinak jsem čekal trochu víc, než jen fotky, když jde o nejslavnější britskou stíhačku.

0/0
5.3.2016 11:08

G15a11b52r26i30e92l 48H51o93r89t94e17n 9941799923124

Spitfire zná prostě každý, kdo se jen trochu o letadla zajímal.

+5/0
5.3.2016 11:43

M59a22r87t54i83n 87J49i90r70o82u47s75e45k 7586465505118

Vidíte, jak snadno by se dal změnit titulek, aby více odpovídal pravdě: "Nejznámější stíhačka všech dob poprvé vzlétla před 80 lety. Pokochejte se". :-)

0/0
5.3.2016 12:52

M30i96c31h82a69l 70M84i66l52l67e79r 9296282819192

v danem pripade, ze se jedna o valku a stihacku spojenou s vitezi, pridavky nejznamejsi / nejslavnejsi / nejproslulejsi jsou vsechny na miste.

+4/0
5.3.2016 14:11

M73a44r90t79i60n 20Č26e26r61v60e55n46ý 7553722157456

Spíše "Jedna z nejznámějších stíhaček všech dob....."

0/0
5.3.2016 14:37







Najdete na iDNES.cz