Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejslavnější stíhačka všech dob poprvé vzlétla před 80 lety. Pokochejte se

Spitfire, dle mnohých nejslavnější a nejkrásnější stíhačka všech dob, slaví 80. narozeniny. Stroj se nesmazatelně zapsal i do dějin československého letectví. Podívejte se na řadu jeho podob ve fotogalerii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R67a40d61e58k 42F30o44l59p52r10e56c85h10t

Aby to nezapadlo v bohaté diskuzi, tak si dovolím vyzdvihnout pány Richarda Aubrechta a Marka Tauchmana, kteří správně identifikovali "tu věc" pod trupem Seafiru jako ochranu ostruhového kola (ostruhového podvozku) před poškozením záchytným lanem. Přesně se to zařízení jmenuje tail wheel guard.

+5/0
6.3.2016 18:39

J45i89ř79í 92B57r90o68ž 5269335852187

Nejhezčí je snímek Spitfiru na Karlovým mostem. Myslím si, že to bylo poprvé po 67 letech V

+1/0
6.3.2016 10:58

I55g82n29á30c 97M12r14k94v33i60č72k82a 2158882259955

Určitě spíš Štuka, nebo BF-109

0/−3
6.3.2016 1:29

R76i59c30h68a82r86d 53A32u70b92r96e87c78h79t 1752441546530

Jste si jist, že štuka byla stíhačka?

+3/0
6.3.2016 10:52

D12e58n11i23s 61H50u95m60l 4622485725176

nechtěl jste napsat StuG? To byl aspoň stíhač tanků ;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
6.3.2016 17:44

J74a14n 42F94o90r66g12á26č 7344681380963

Kdo byl na aviatické pouti v Pardubicích ho mohl vidět létat naživo. Já tam byl :-D a ten zvuk no paráda.VR^R^R^

+3/0
6.3.2016 0:02

J59a14n 14F26o25r52g83á38č 7374611850653

https://www.youtube.com/watch?v=ANYxTgLf-Ck

+1/0
6.3.2016 0:03
Foto

M94i63c97h79a71l 32G33r15e59š63l28i92k 9541836882196

:-)Žartík:

https://www.youtube.com/watch?v=4iOoiEbtf2w

Tento spitfire bol tiež v Pardubiciach v r. 1998. Jedná sa o stroj, na ktorom si zalietal aj Otto Smik.

0/0
6.3.2016 14:48

P41e37t28r 43V29á14c63l56a45v79e44k 6195648439787

Proč zrovna spitfire? protože v rozhodující době druhé světové války byl nejvýkonnější stíhačkou spojenců,jedinou ,která se mohla srovnávat s BF109, pomohl zachránit Británii. V diskuzi hodně lidí zmiňuje i jiné stíhačky, P51D, Tempest, atp, ano byla to vynikající letadla a i rychlejší než Spitfire ale přišla až po roce 1943, P51D v roce 1944, v době kdy už válka byla víceméně rozhodnuta. Slovo nejslavnější si spit zaslouží právem. A. Gallanda,německé stíhací eso, kterého se Goering zeptal co by si přál a on odpověděl letku spitfirů. Goering totiž přikázal že messerschmity musí doprovázet bombardéry v těsné formaci, což je ale stavělo do nevýhody, protože Spitfire ve výškách lépe stoupal a byl daleko obratnější. - alespoň takto na to vzpomínal v knize První a poslední.

+7/0
5.3.2016 23:39
Foto

M22i27c75h10a37l 68G31r53e12š44l33i47k 9951856202706

Akceleráciu a stúpavosť mal Bf 109E lepšiu, ako spitfire. Spitfire bol v horizontálnej rovine obratnejší, ale nie oveľa. Každopádne by to v pohode stačilo na vymánevrovanie Bf 109, ak by sa nechal zatiahnuť do takého boja. Galland ten výrok povedal v hneve. Neskôr sa niekoľko krát vyslovil, že Bf 109 by nevymenil za spitfire, že tú vetu nemyslel vážne a netreba to brať doslova.

0/0
6.3.2016 14:37

P41e63t74r 95V10á43c52l45a89v10e50k 6445918869247

docela dost podrobné testy dělali britové, např zde http://kurfurst.org/Tactical_trials/109E_UKtrials/Morgan.html

nebo také http://www.spitfireperformance.com/spit1vrs109e.html

povšiměte si rozdílu v plnícím tlaku ze 6lb na 12, který u spitu výrazně zvýšil výkon. Dá se ale říct že byly tyto verze vyrovnané, spíše záleželo na pilotním umění než na stroji. Například verze IX byla již ve všech paramatrech lepší než BF109G tady je ale nutno podoknout že v té době byla rovnoceným soupeřem FW190 a nikolov ME109G

+2/0
6.3.2016 16:19
Foto

M50i25c83h15a75l 78G83r60e49š20l83i25k 9971956662666

Podrobné testy robili nielen Briti. :-)

Díval som na na nejaké simulácie a podľa nich sa dalo zo Spitfiru aj Bf 109E "vytrieskať" viac, ako dokázali Briti pri testoch v r. 1940. Napr. bolo potvrdené, že spitfire bol v zatáčke lepší, ale obe lietdalá mohli dosiahnuť o čosi vyššie "géčka". Tie testy beriem ako orientačné, aj keď si ich realizátori dali na nich nepochybne záležať.

Tiež sa málokde uvažuje o leteckom "parku" bojujúcich strán. U Britov prevažoval Hurricane na druhom mieste bol Spitfire Mk. I a Mk II. začal prichádzať niekedy v septembri. U Nemcov bol zrejme po celú dobu najpočetnejší E-1, ktorý tvoril necelú polovicu BF 109. E-7 bolo možno okolo 30 kusov.

Máte pravdu, že rozhodujúci faktor sedel v kabíne (ale neopomínal by som mechanikov, ktorí držali v "kondícii" lietadlo). Našli by sa príklady, kedy ani top esá nedokázali zostreliť protivníka na "papierovo" horšom stroji, ak ten "vyžmýkal" z neho všetko (napr. 40 minútový súboj Barkhorna proti "LaGGu" s nerozhodným výsledkom). :-)

0/0
6.3.2016 21:49

T70o34m18á13š 55V88l47a78s78á74k 4394199369286

Achtung achtung, Spitfeuer! Acht Uhr! :-)

0/0
5.3.2016 19:36
Foto

M86i60c24h30a82l 31G21r79e44š91l57i12k 9341856262276

Toto je stroj v ktorom Otto Smik skutočne sedel a dochoval sa do dnešných čias:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/VS_Spitfire_IXc_MH434_ZD-B_%28G-ASJV%29_%286997155800%29.jpg

+1/0
5.3.2016 17:19

J53i49ř33í 42K78r20u83t83i67l 2600774150358

Pierre Henri Clostermann. Velký cirkus.

0/0
5.3.2016 16:00

J10a48r73o33m31i32r 32F11a77r22e44k 4552893887

No z teto knizky vyplyva, ze Spitfire byl hracka pro male kluky. Az Tempest byl opravdy letoun :)

P.S. Mozna to byl Typhoon, ted fakt nevim....

0/0
5.3.2016 16:14

J26i54ř53í 64K60r62u61t31i89l 2840934480768

Osobní výpověď pilota který na začátku války na nějakém letadle začínal a konec války kdy na nějakém letadle dolétal. Ta story je furt stejná. Technika jedna věc, ale nejdůležitější je kdo ji ovládá, v případě války ještě pořádná klika.

0/0
5.3.2016 16:40

J76i39ř62í 32K53r15u53t43i53l 2820774120628

Každé letadlo má kladné i záporné vlastnosti a je jen na ''řidiči'' jak se vyrovná se zápory a jak využije klady. Považuji za ''favorita'' ,v kategorii pilot, Ericha Hartmana, používal velmi účinnou metodu sestřelu, přiblížit se na minimální vzdálenost 10 - 15 metrů a provést sestřel. Létal do konce války prakticky na jednom typu letadla. Nikdy neztratil svoji dvojku.

0/0
6.3.2016 9:57
Foto

M92i26c74h37a88l 86G87r30e67š39l23i95k 9261526732786

Hartmann bol zostrelený 16 krát. Mal veľkú dávku šťastia. ;-)

0/0
6.3.2016 14:50

L57u87k39á82š 55G54r70ü25n89d89e49l 4467542715712

Ano, byl to Tempest. Clostermann tam z něho udělal úplnou modlu nadřazenou i Mustangům a Thunderboltům. Kniha je velmi čtivá, ale je v ní spousta historických i technických hloupostí. Ale je třeba brát v potaz kdy vznikla.

+1/0
5.3.2016 18:36

J74i61ř96í 68K45r55u62t95i17l 2590564190108

Tempest a Clostermann si ''sedli''.

+1/0
5.3.2016 19:53

V48l36a37d62i79m64í94r 93H48o28l17ý 8484541596467

Jo, jo.

Co si z knížky pamatuji, tak měl vítr jen z "dlouhých čumáků" FW-190D

0/0
5.3.2016 22:18

J97i46r51i 74H94u66b48k43a 1283836384325

Když si pořídíte poslední vydání (v AJ "The Great Show, for the first time complete and unabridged)), tak tam se k historickým i technickým věcem Pierre otevřeně přiznal. A jsou tam i kapitoly, které v českých vydáních nikdy nebyly. Na přebalu je fotka Kena Charneyho ve spitu s Pierrem na křídle

0/0
6.3.2016 7:43

P94e91t31r 33V98á45c69l75a63v62e86k 6655898769777

je potřeba se dívat kdy byl tempest nasazen do bojů, byl to vynikající letoun ale používal se hlavně k útokům proti pozemním cílům a v tom byl mnohem lepší než spitfire, bytelnější konstrukce, mohl nést větší výzbroj. Byl nasazen v době kdy spojenci měli vzdušnou převahu...Spitfire proti němu byla spíše lehká, neuvěřitelně obratná stíhačka, vhodná spíše pro defensivu než hloubkové nálety nad cizím územím.

0/0
5.3.2016 22:57

J36a42r88o29m89i95r 25F96a70r17e80k 4232433107

Nerozporuju to. Jen mám v živé paměti tu pasáž, kdy měl poprvé letět s Tempestem, ten obrovský respekt, skoro až strach.

0/0
6.3.2016 13:09

J91o18s77e51f 42Š98e12m26b94e18r12a 9830832816452

Fakt nevíš...

0/0
6.3.2016 6:18

J58a85r84o28m88i21r 10F39a63r47e36k 4792933607

Jo, to se mi stává pořád.

0/0
6.3.2016 13:07

M27a31r36e75k 70T54a18u24c56h76m74a20n 1478806

Konstrukce pod trupem před SOP je zábrana před zachycením brzdného lana ostruhovým kolečkem.

0/0
5.3.2016 15:18

R26o15b22i42n 61Ž21i30ž94k94a 2538874916786

Už při přečtení titulku jsem si říkal, že to vyvolá kontroverzi (a zároveň jsem doufal, že to je Spitfire a ne Mustang :-))

Obě volby by podle mě byly bez ohledu na osobní preference ok a že si někdo vybral jednu a ne druhou by neměl být důvod se čertit.:-)

+12/0
5.3.2016 14:40

J23a13r15o29m17i64r 78F89a80r57e17k 4212893497

No ale o čem bychom se potom bavili? :)

+3/0
5.3.2016 15:38

J71o37s50e23f 11V61o57s47i42c24k46y 4413497946313

Nejslavnejsi je subjektivni pojem.To nema v nadpisu co delat. Jenom to zapleveli diskusi ! Spitfire byl dobry jenom diky svemu motoru Merlin. S timto samym motorem byl Mustang P-51 daleko lepsi, pac mel kridlo s lepsim profilem. Hurricane naopak s timto motorem za moc nestal. Ten motor potom zacali americane vyrabet v licenci. Zajimavy poznatek - Rolls Royce dostal take vladni zakazku na hvezdicove motory, ale vubec je nezvladl.

0/−12
5.3.2016 13:47

D36e82n86i78s 75H94u20m51l 4562675545686

A kdy začal bojovat ve válce Spitfire a kdy Mustang? Nemluvě o tom, že později se začal používat daleko výkonější RR Griffon

+2/0
5.3.2016 13:56

R89o45b57i14n 31Ž70i70ž58k67a 2538394866396

ále prdlajz. Merlin procházel (jako všechno válečné) superrychlým vývojem a motor v Mustangu nemá už moc společného s tím, co lítalo v BoB (kompresory, mezichlazení...) a Spitfiry je dostaly až od verze VII výš.

+5/0
5.3.2016 14:33
Foto

M30i75c70h90a82l 74G24r83e67š53l74i30k 9411246542606

Merlin bol britský motor.

Každopádne aj Mustang bol ikonou 2. sv.v.. Mustang bol vyvinutý na iné účely ako Spitfire a za iných podmienok. Ak vezmem do úvahy Váš prístup, tak Mustang by bol na východnej fronte k ničomu. Tam preferovali ľahké stroje s výbornými vlastnosťami do cca 5 km. Mustang sa zase osvedčil ako doprovodný stíhač s dobrými vlastnosťami aj vo vyšších letových hladinách.

+4/0
5.3.2016 15:37

L85u93k55á55š 92G66r11ü84n20d24e70l 4777452635822

Ano, proto se tam uplatnily stroje jako P39, 40, které byly na západní frontě víceméně k ničemu.

0/0
5.3.2016 18:34
Foto

M52i98c48h54a28l 49G60r73e91š40l84i32k 9911816832896

P-400 alebo P-39 fungovali aj v Pacifiku. Ale každopádne máte pravdu, že Britom nevyhovovali, ale Sovietom áno. Každé bojisko malo svoje nároky.

0/0
5.3.2016 19:32

P56e26t97r 80V59á83c41l46a62v74e85k 6795678149457

byl nejslavnější protože ve své době pomohl zachránit Británii, na začátku války až do nějakého roku 1943 neměli spojenci lepší stíhací letadlo, P51D letěl poprvé až v roce 1944! Předešlé verze Mustanga za moc nestály až tuším od roku 1943 do něj začali montovat britský motor RR a jeho výkony se výrazně zlepšily. Co se týče profilu křídla, P51 měl laminární profil a díky tomu menší odpor a se s tejným motorem výrazně delší dolet byla hlavní výhoda P51D kdy dokázal doprovázet bombardéry mnohem dál než jiné stíhačky. So se týká ale třeba obratnosti tak na tom byl spitfire mnohem lépe stejně tak i německé stroje. Jinak laminární profil zase není až taková bomba, funguje totiž jen ve velice omezeném rozsahu rychlostí a uhlu náběhu, mimo tento rozsah je naopak horší a proto je vhodný k dlouhým letům v ustáleném režimu a naopak při vzdušném souboji ztrácí...

+1/0
5.3.2016 23:13

J47a14n 69P31a30v91e68l36k21a 3357291624251

Dodržujte standard, že se shiftem se otevře nové okno!

0/0
5.3.2016 12:33

J18a44n 19C12i36g34l24e61r 7478811330674

Akorát že Smik nebyl slovenské stíhací eso, ale československé. Nafackoval by vám za to asi. Slovenská stíhací esa v té době hajlovala před kamarády z Říše... [>-]

+16/0
5.3.2016 12:26
Foto

M67i12c90h53a62l 79G16r87e93š46l27i31k 9591626962866

Z extrému do extrému... Smik bol po otcovi Slovák, po matke pochádzal z bývalej vysoko postavenej ruskej aristokratickej rodiny so židovskými koreňmi. Časť slovenských letcov preletela na východnú frontu pri prvej príležitosti. Časť z nich bojovala proti nacistom v SNP. Nič nie je čiernobiele. Neviem, ako vy, ale knihu o Smikovi od pána Rajlicha som si zaplatil, prečítal a mám ju na polici. Navyše ako modelár som si zaopatril dva modely, ktoré budú niesť jeho imatrikulačné znaky. Do Smika som investoval dobrých 2500 Kč a do informácií o slovenských letcoch podobne a na rozdiel od Vás si netrúfam vynášať súdy, pretože napr, veliteľ letky 13/JG52 zahynul v povstaní.

0/0
5.3.2016 15:46
Foto

M88i85c55h39a31l 26G37r28e65š83l53i43k 9881836102316

Dodal by som, že Slovákov stiahli z východu kvôli "morálnemu opotrebovaniu", v preklade kvôli dezerciám.

0/0
5.3.2016 16:38

R46a63d62e89k 77F82o57l55p23r73e31c71h26t

Nemějte nepodložené obavy z nějakého "násilí" na autorovi ze strany O. Smika. Když už to chcete hrotit, tak přesně řečeno byl esem RAF slovenské národnosti. Samozřejmě jsem mohl napsat československým esem, ale koho z lidí, kteří o něm slyší poprvé, by napadlo, že byl Slovákem. Podívejte se na to ještě takto: Byl slovenským letcem? Byl. A teď jen místo slovo letec dejte letecké eso.

Vemte si například, že když dobový anglický tisk psal o smrti J. Františka, tak taky psali "Czech air ace killed" a žádné "Czechoslovak". A možná Vás to překvapí, nikdo za to nikoho neinzultoval.

Jinak s tím hajlováním letců Slovenských vzdušných zbraní to nebylo tak horké, jak asi předpokládáte.

+6/0
5.3.2016 17:16
Foto

M86i51c72h37a37l 71G60r36e92š46l51i73k 9721876782356

Hmm... Otto Smik by asi nafackoval Vám. Môj pradedo by Vám asi takisto nafackoval a mnoho Rusínov, ale aj Slovákov s ním. Za to, že súdite ľudí bez kontextu doby a bez znalostí, čo skutočne pre Československo urobili.

+1/0
5.3.2016 17:45
Foto

M71i97c19h45a95l 84G95r10e17š18l16i37k 9101266562946

Myslím, že tie plusy máte od ľudí, ktorí sa nad tým nezamysleli. Žiadna výhra, bohužiaľ, aj keď s prvou vetou súhlasím.

0/0
5.3.2016 18:11

P65e11t77r 41K79l16e61i21n 4480930528265

Spit bl na straně vítězů. Ale bf109 je taky vyjímečné letadlo, stejně jako třeba hurricane či mustang nebo zero.

+1/0
5.3.2016 12:13

M21a25r14t93i77n 29J50i75r21o35u30s11e54k 7726305285658

A jaká jsou vlastně kritéria pro vyhlášení, že jde o nejslavnější stíhačku všech dob? Jinak jsem čekal trochu víc, než jen fotky, když jde o nejslavnější britskou stíhačku.

0/0
5.3.2016 11:08

G55a18b70r19i46e54l 65H46o97r96t12e42n 9781879903134

Spitfire zná prostě každý, kdo se jen trochu o letadla zajímal.

+5/0
5.3.2016 11:43

M21a58r79t75i79n 82J40i80r75o86u17s84e43k 7556255665758

Vidíte, jak snadno by se dal změnit titulek, aby více odpovídal pravdě: "Nejznámější stíhačka všech dob poprvé vzlétla před 80 lety. Pokochejte se". :-)

0/0
5.3.2016 12:52

M36i64c17h43a84l 40M74i83l39l22e37r 9276682749832

v danem pripade, ze se jedna o valku a stihacku spojenou s vitezi, pridavky nejznamejsi / nejslavnejsi / nejproslulejsi jsou vsechny na miste.

+4/0
5.3.2016 14:11

M38a24r53t73i56n 11Č19e71r76v88e42n59ý 3476797121521

Spíše "Jedna z nejznámějších stíhaček všech dob....."

0/0
5.3.2016 14:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.