Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Nejslavnější stíhačka všech dob poprvé vzlétla před 80 lety

Spitfire, dle mnohých nejslavnější a nejkrásnější stíhačka všech dob, slaví 80. narozeniny. Stroj se nesmazatelně zapsal i do dějin československého letectví. Podívejte se na řadu jeho podob ve fotogalerii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R69a32d63e65k 59F29o41l36p19r10e26c55h96t

Aby to nezapadlo v bohaté diskuzi, tak si dovolím vyzdvihnout pány Richarda Aubrechta a Marka Tauchmana, kteří správně identifikovali "tu věc" pod trupem Seafiru jako ochranu ostruhového kola (ostruhového podvozku) před poškozením záchytným lanem. Přesně se to zařízení jmenuje tail wheel guard.

6.3.2016 18:39

J66i45ř47í 17B87r55o27ž 5929145512687

Nejhezčí je snímek Spitfiru na Karlovým mostem. Myslím si, že to bylo poprvé po 67 letech V

6.3.2016 10:58

I98g94n97á21c 97M61r86k56v25i37č35k23a 2758262849575

Určitě spíš Štuka, nebo BF-109

6.3.2016 1:29

R22i43c87h12a35r90d 36A94u59b74r98e33c94h89t 1802761276220

Jste si jist, že štuka byla stíhačka?

6.3.2016 10:52

D95e60n33i42s 25H21u47m39l 4972815385206

nechtěl jste napsat StuG? To byl aspoň stíhač tanků ;-D;-D;-D;-D;-D

6.3.2016 17:44

J34a41n 70F69o68r79g70á63č 7664721140713

Kdo byl na aviatické pouti v Pardubicích ho mohl vidět létat naživo. Já tam byl :-D a ten zvuk no paráda.VR^R^R^

6.3.2016 0:02

J25a47n 85F86o32r30g47á53č 7454581140873

https://www.youtube.com/watch?v=ANYxTgLf-Ck

6.3.2016 0:03
Foto

M96i87c11h71a89l 86G60r37e23š30l63i74k 9911336292216

:-)Žartík:

https://www.youtube.com/watch?v=4iOoiEbtf2w

Tento spitfire bol tiež v Pardubiciach v r. 1998. Jedná sa o stroj, na ktorom si zalietal aj Otto Smik.

6.3.2016 14:48

P96e55t57r 39V87á29c70l98a72v61e52k 6755608909657

Proč zrovna spitfire? protože v rozhodující době druhé světové války byl nejvýkonnější stíhačkou spojenců,jedinou ,která se mohla srovnávat s BF109, pomohl zachránit Británii. V diskuzi hodně lidí zmiňuje i jiné stíhačky, P51D, Tempest, atp, ano byla to vynikající letadla a i rychlejší než Spitfire ale přišla až po roce 1943, P51D v roce 1944, v době kdy už válka byla víceméně rozhodnuta. Slovo nejslavnější si spit zaslouží právem. A. Gallanda,německé stíhací eso, kterého se Goering zeptal co by si přál a on odpověděl letku spitfirů. Goering totiž přikázal že messerschmity musí doprovázet bombardéry v těsné formaci, což je ale stavělo do nevýhody, protože Spitfire ve výškách lépe stoupal a byl daleko obratnější. - alespoň takto na to vzpomínal v knize První a poslední.

5.3.2016 23:39
Foto

M87i82c66h81a71l 90G69r90e75š84l52i44k 9121276312226

Akceleráciu a stúpavosť mal Bf 109E lepšiu, ako spitfire. Spitfire bol v horizontálnej rovine obratnejší, ale nie oveľa. Každopádne by to v pohode stačilo na vymánevrovanie Bf 109, ak by sa nechal zatiahnuť do takého boja. Galland ten výrok povedal v hneve. Neskôr sa niekoľko krát vyslovil, že Bf 109 by nevymenil za spitfire, že tú vetu nemyslel vážne a netreba to brať doslova.

6.3.2016 14:37

P39e95t28r 41V48á12c55l58a18v68e40k 6725268359187

docela dost podrobné testy dělali britové, např zde http://kurfurst.org/Tactical_trials/109E_UKtrials/Morgan.html

nebo také http://www.spitfireperformance.com/spit1vrs109e.html

povšiměte si rozdílu v plnícím tlaku ze 6lb na 12, který u spitu výrazně zvýšil výkon. Dá se ale říct že byly tyto verze vyrovnané, spíše záleželo na pilotním umění než na stroji. Například verze IX byla již ve všech paramatrech lepší než BF109G tady je ale nutno podoknout že v té době byla rovnoceným soupeřem FW190 a nikolov ME109G

6.3.2016 16:19
Foto

M60i62c39h97a85l 19G66r46e49š15l85i66k 9621126752356

Podrobné testy robili nielen Briti. :-)

Díval som na na nejaké simulácie a podľa nich sa dalo zo Spitfiru aj Bf 109E "vytrieskať" viac, ako dokázali Briti pri testoch v r. 1940. Napr. bolo potvrdené, že spitfire bol v zatáčke lepší, ale obe lietdalá mohli dosiahnuť o čosi vyššie "géčka". Tie testy beriem ako orientačné, aj keď si ich realizátori dali na nich nepochybne záležať.

Tiež sa málokde uvažuje o leteckom "parku" bojujúcich strán. U Britov prevažoval Hurricane na druhom mieste bol Spitfire Mk. I a Mk II. začal prichádzať niekedy v septembri. U Nemcov bol zrejme po celú dobu najpočetnejší E-1, ktorý tvoril necelú polovicu BF 109. E-7 bolo možno okolo 30 kusov.

Máte pravdu, že rozhodujúci faktor sedel v kabíne (ale neopomínal by som mechanikov, ktorí držali v "kondícii" lietadlo). Našli by sa príklady, kedy ani top esá nedokázali zostreliť protivníka na "papierovo" horšom stroji, ak ten "vyžmýkal" z neho všetko (napr. 40 minútový súboj Barkhorna proti "LaGGu" s nerozhodným výsledkom). :-)

6.3.2016 21:49

T96o55m39á40š 45V63l72a34s49á80k 4204339629326

Achtung achtung, Spitfeuer! Acht Uhr! :-)

5.3.2016 19:36
Foto

M39i27c58h58a44l 83G49r86e33š36l30i39k 9801916422256

Toto je stroj v ktorom Otto Smik skutočne sedel a dochoval sa do dnešných čias:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/VS_Spitfire_IXc_MH434_ZD-B_%28G-ASJV%29_%286997155800%29.jpg

5.3.2016 17:19

J88i94ř16í 91K14r75u70t95i77l 2240974660738

Pierre Henri Clostermann. Velký cirkus.

5.3.2016 16:00

J45a37r55o23m85i82r 56F48a14r52e41k 4512573677

No z teto knizky vyplyva, ze Spitfire byl hracka pro male kluky. Az Tempest byl opravdy letoun :)

P.S. Mozna to byl Typhoon, ted fakt nevim....

5.3.2016 16:14

J15i14ř25í 33K90r41u17t65i30l 2380564390348

Osobní výpověď pilota který na začátku války na nějakém letadle začínal a konec války kdy na nějakém letadle dolétal. Ta story je furt stejná. Technika jedna věc, ale nejdůležitější je kdo ji ovládá, v případě války ještě pořádná klika.

5.3.2016 16:40

J51i87ř62í 65K68r50u30t59i89l 2910824660158

Každé letadlo má kladné i záporné vlastnosti a je jen na ''řidiči'' jak se vyrovná se zápory a jak využije klady. Považuji za ''favorita'' ,v kategorii pilot, Ericha Hartmana, používal velmi účinnou metodu sestřelu, přiblížit se na minimální vzdálenost 10 - 15 metrů a provést sestřel. Létal do konce války prakticky na jednom typu letadla. Nikdy neztratil svoji dvojku.

6.3.2016 9:57
Foto

M59i67c50h90a62l 60G62r28e12š90l73i97k 9731746412386

Hartmann bol zostrelený 16 krát. Mal veľkú dávku šťastia. ;-)

6.3.2016 14:50

L71u35k84á39š 52G31r95ü25n89d74e81l 4167462545232

Ano, byl to Tempest. Clostermann tam z něho udělal úplnou modlu nadřazenou i Mustangům a Thunderboltům. Kniha je velmi čtivá, ale je v ní spousta historických i technických hloupostí. Ale je třeba brát v potaz kdy vznikla.

5.3.2016 18:36

J32i50ř34í 36K56r96u79t47i93l 2780714330848

Tempest a Clostermann si ''sedli''.

5.3.2016 19:53

V70l91a69d76i55m28í61r 30H57o80l75ý 8164461536747

Jo, jo.

Co si z knížky pamatuji, tak měl vítr jen z "dlouhých čumáků" FW-190D

5.3.2016 22:18

J71i84r79i 21H64u45b59k75a 1333506144805

Když si pořídíte poslední vydání (v AJ "The Great Show, for the first time complete and unabridged)), tak tam se k historickým i technickým věcem Pierre otevřeně přiznal. A jsou tam i kapitoly, které v českých vydáních nikdy nebyly. Na přebalu je fotka Kena Charneyho ve spitu s Pierrem na křídle

6.3.2016 7:43

P74e54t47r 44V73á58c72l39a28v81e21k 6395908369617

je potřeba se dívat kdy byl tempest nasazen do bojů, byl to vynikající letoun ale používal se hlavně k útokům proti pozemním cílům a v tom byl mnohem lepší než spitfire, bytelnější konstrukce, mohl nést větší výzbroj. Byl nasazen v době kdy spojenci měli vzdušnou převahu...Spitfire proti němu byla spíše lehká, neuvěřitelně obratná stíhačka, vhodná spíše pro defensivu než hloubkové nálety nad cizím územím.

5.3.2016 22:57

J12a91r52o60m50i60r 36F71a32r92e91k 4212293357

Nerozporuju to. Jen mám v živé paměti tu pasáž, kdy měl poprvé letět s Tempestem, ten obrovský respekt, skoro až strach.

6.3.2016 13:09

J41o93s53e15f 23Š79e54m13b43e40r41a 9860792446522

Fakt nevíš...

6.3.2016 6:18

J12a67r81o73m19i97r 73F40a96r53e39k 4242283747

Jo, to se mi stává pořád.

6.3.2016 13:07

M22a79r66e60k 20T92a50u27c85h85m23a80n 1568886

Konstrukce pod trupem před SOP je zábrana před zachycením brzdného lana ostruhovým kolečkem.

5.3.2016 15:18

R19o29b19i73n 55Ž37i78ž90k33a 2398554256436

Už při přečtení titulku jsem si říkal, že to vyvolá kontroverzi (a zároveň jsem doufal, že to je Spitfire a ne Mustang :-))

Obě volby by podle mě byly bez ohledu na osobní preference ok a že si někdo vybral jednu a ne druhou by neměl být důvod se čertit.:-)

5.3.2016 14:40

J29a22r17o69m49i40r 83F67a27r60e29k 4292343587

No ale o čem bychom se potom bavili? :)

5.3.2016 15:38

J61o50s95e86f 95V26o27s50i87c33k30y 4503717476423

Nejslavnejsi je subjektivni pojem.To nema v nadpisu co delat. Jenom to zapleveli diskusi ! Spitfire byl dobry jenom diky svemu motoru Merlin. S timto samym motorem byl Mustang P-51 daleko lepsi, pac mel kridlo s lepsim profilem. Hurricane naopak s timto motorem za moc nestal. Ten motor potom zacali americane vyrabet v licenci. Zajimavy poznatek - Rolls Royce dostal take vladni zakazku na hvezdicove motory, ale vubec je nezvladl.

5.3.2016 13:47

D88e43n31i63s 76H16u96m72l 4772535415256

A kdy začal bojovat ve válce Spitfire a kdy Mustang? Nemluvě o tom, že později se začal používat daleko výkonější RR Griffon

5.3.2016 13:56

R14o50b11i57n 53Ž36i12ž30k38a 2828424686296

ále prdlajz. Merlin procházel (jako všechno válečné) superrychlým vývojem a motor v Mustangu nemá už moc společného s tím, co lítalo v BoB (kompresory, mezichlazení...) a Spitfiry je dostaly až od verze VII výš.

5.3.2016 14:33
Foto

M27i12c70h28a45l 28G89r21e29š83l71i85k 9961706802546

Merlin bol britský motor.

Každopádne aj Mustang bol ikonou 2. sv.v.. Mustang bol vyvinutý na iné účely ako Spitfire a za iných podmienok. Ak vezmem do úvahy Váš prístup, tak Mustang by bol na východnej fronte k ničomu. Tam preferovali ľahké stroje s výbornými vlastnosťami do cca 5 km. Mustang sa zase osvedčil ako doprovodný stíhač s dobrými vlastnosťami aj vo vyšších letových hladinách.

5.3.2016 15:37

L52u32k18á52š 84G12r46ü47n31d72e95l 4457442225592

Ano, proto se tam uplatnily stroje jako P39, 40, které byly na západní frontě víceméně k ničemu.

5.3.2016 18:34
Foto

M59i87c94h56a88l 94G12r58e17š22l34i92k 9301276842676

P-400 alebo P-39 fungovali aj v Pacifiku. Ale každopádne máte pravdu, že Britom nevyhovovali, ale Sovietom áno. Každé bojisko malo svoje nároky.

5.3.2016 19:32

P38e41t48r 83V40á20c59l76a41v10e34k 6805238559927

byl nejslavnější protože ve své době pomohl zachránit Británii, na začátku války až do nějakého roku 1943 neměli spojenci lepší stíhací letadlo, P51D letěl poprvé až v roce 1944! Předešlé verze Mustanga za moc nestály až tuším od roku 1943 do něj začali montovat britský motor RR a jeho výkony se výrazně zlepšily. Co se týče profilu křídla, P51 měl laminární profil a díky tomu menší odpor a se s tejným motorem výrazně delší dolet byla hlavní výhoda P51D kdy dokázal doprovázet bombardéry mnohem dál než jiné stíhačky. So se týká ale třeba obratnosti tak na tom byl spitfire mnohem lépe stejně tak i německé stroje. Jinak laminární profil zase není až taková bomba, funguje totiž jen ve velice omezeném rozsahu rychlostí a uhlu náběhu, mimo tento rozsah je naopak horší a proto je vhodný k dlouhým letům v ustáleném režimu a naopak při vzdušném souboji ztrácí...

5.3.2016 23:13

J75a84n 71P22a35v18e75l33k65a 3567301584441

Dodržujte standard, že se shiftem se otevře nové okno!

5.3.2016 12:33

J71a76n 52C26i14g87l38e16r 7138731740294

Akorát že Smik nebyl slovenské stíhací eso, ale československé. Nafackoval by vám za to asi. Slovenská stíhací esa v té době hajlovala před kamarády z Říše... [>-]

5.3.2016 12:26
Foto

M77i44c79h56a94l 76G77r92e66š40l27i45k 9551726412306

Z extrému do extrému... Smik bol po otcovi Slovák, po matke pochádzal z bývalej vysoko postavenej ruskej aristokratickej rodiny so židovskými koreňmi. Časť slovenských letcov preletela na východnú frontu pri prvej príležitosti. Časť z nich bojovala proti nacistom v SNP. Nič nie je čiernobiele. Neviem, ako vy, ale knihu o Smikovi od pána Rajlicha som si zaplatil, prečítal a mám ju na polici. Navyše ako modelár som si zaopatril dva modely, ktoré budú niesť jeho imatrikulačné znaky. Do Smika som investoval dobrých 2500 Kč a do informácií o slovenských letcoch podobne a na rozdiel od Vás si netrúfam vynášať súdy, pretože napr, veliteľ letky 13/JG52 zahynul v povstaní.

5.3.2016 15:46
Foto

M65i24c28h82a89l 10G42r69e32š80l64i19k 9661646682816

Dodal by som, že Slovákov stiahli z východu kvôli "morálnemu opotrebovaniu", v preklade kvôli dezerciám.

5.3.2016 16:38

R96a46d16e40k 40F53o18l61p52r80e50c15h45t

Nemějte nepodložené obavy z nějakého "násilí" na autorovi ze strany O. Smika. Když už to chcete hrotit, tak přesně řečeno byl esem RAF slovenské národnosti. Samozřejmě jsem mohl napsat československým esem, ale koho z lidí, kteří o něm slyší poprvé, by napadlo, že byl Slovákem. Podívejte se na to ještě takto: Byl slovenským letcem? Byl. A teď jen místo slovo letec dejte letecké eso.

Vemte si například, že když dobový anglický tisk psal o smrti J. Františka, tak taky psali "Czech air ace killed" a žádné "Czechoslovak". A možná Vás to překvapí, nikdo za to nikoho neinzultoval.

Jinak s tím hajlováním letců Slovenských vzdušných zbraní to nebylo tak horké, jak asi předpokládáte.

5.3.2016 17:16
Foto

M35i80c58h25a96l 85G46r58e56š46l86i44k 9461866712956

Hmm... Otto Smik by asi nafackoval Vám. Môj pradedo by Vám asi takisto nafackoval a mnoho Rusínov, ale aj Slovákov s ním. Za to, že súdite ľudí bez kontextu doby a bez znalostí, čo skutočne pre Československo urobili.

5.3.2016 17:45
Foto

M23i83c98h75a57l 63G57r35e35š88l35i69k 9191306472286

Myslím, že tie plusy máte od ľudí, ktorí sa nad tým nezamysleli. Žiadna výhra, bohužiaľ, aj keď s prvou vetou súhlasím.

5.3.2016 18:11

P90e63t86r 54K82l59e51i67n 4810440478885

Spit bl na straně vítězů. Ale bf109 je taky vyjímečné letadlo, stejně jako třeba hurricane či mustang nebo zero.

5.3.2016 12:13

M68a52r94t16i30n 89J55i67r66o15u68s76e27k 7116885705958

A jaká jsou vlastně kritéria pro vyhlášení, že jde o nejslavnější stíhačku všech dob? Jinak jsem čekal trochu víc, než jen fotky, když jde o nejslavnější britskou stíhačku.

5.3.2016 11:08

G20a87b46r25i49e25l 55H32o83r50t39e33n 9561189753284

Spitfire zná prostě každý, kdo se jen trochu o letadla zajímal.

5.3.2016 11:43

M19a45r65t46i39n 63J88i40r90o60u34s58e27k 7766655585618

Vidíte, jak snadno by se dal změnit titulek, aby více odpovídal pravdě: "Nejznámější stíhačka všech dob poprvé vzlétla před 80 lety. Pokochejte se". :-)

5.3.2016 12:52

M95i84c33h58a51l 53M13i78l60l97e15r 9146382429572

v danem pripade, ze se jedna o valku a stihacku spojenou s vitezi, pridavky nejznamejsi / nejslavnejsi / nejproslulejsi jsou vsechny na miste.

5.3.2016 14:11

M60a11r97t90i52n 15Č59e80r34v57e84n57ý 7643302737656

Spíše "Jedna z nejznámějších stíhaček všech dob....."

5.3.2016 14:37



Najdete na iDNES.cz