Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R61ó41b23e19r73t 53H61e37g45e78d85u54s 6599249665605

myslím si že tento mini turnaj mala hrať baba , majú úplne iné myslenie a ten stroj by dostal 5:0 jednoznačne....

+6/0
10.3.2016 17:18

M58a76r22t43i93n 16O40l18e22š31n62ý 5465406236654

Pokud jsem četl názory "odborníků" před zápasem, tvrdili, že v tak složité hře bude mít člověk převahu ... Kde jsou teď ti "odborníci"?

+4/−1
10.3.2016 16:56

K58a64r75e79l 56P27o83d83h25o60r16s56k90y 3625763572175

Tak nejak. Go prece mela byt uplne jina situace nez sachy a pocitac to proste nemel zvladat, protoze nema intuici atd...

+1/0
10.3.2016 17:59

V26l44a31d96i88m39í89r 54K10r15i96s52t89e25n 7966312235378

mícháte několik věcí dohromady. Snaha vytvořit počítačový program , který by byl konkurenceschopný není otázkou posledních pár let ale spíše desetiletí. V polovině 90. let kdy jsem s go začínal, existovaly programy které bych i já hravě porazil . Dělaly neskutečné chyby, jakmile jste si na ně zvykli bylo snadné je porazit s mnohem větším rozdílem, než byla jejich skutečná obecní síla. Nebylo to ovšem nedostatkem zájmu či prostředků(v Asii -Čína Korea Japonsko je základna hráčů obrovská tj i dost lidských a finančních zdrojů) ale prostě to příliš nešlo. Ještě relativně nedávno by počítač neporazil silného amatéra natož nějakého profesionála v rovné partii (bez handicapu)

Mluvilo se o tom již před lety , že cesta je několikavrstvá neuronová síť, jen se nepředpokládalo že to bude tak rychlé. Kombinace hodnocení pozice Monte Carlo + něco dalšího, opravdu tohle jde mimo mne , případně více informací najdete na netu pod computer go Myslím že tady o tom byl článek.

AlphaGo hraje sám se sebou, neustále partie analyzuje je a sám se učí . Tohle je myslím úplně jiný přístup k problému, Který se může použít v jiných odvětvích.

O tom že počítač postrádá intuici, pokud AlphaGo vyhraje a on vyhraje, tak to opravdu tato hra takový punc neuchopitelnosti, lidské výjmečnosti, kdy někdo tuto hru považoval i za určitý druh umění, že za pomoci soupeře ve společném tvoření obrazce dává i něco ze sebe, ze své osobnosti. a Ne nadarmo historických počátcích mělo go i náboženský podtext.

0/0
10.3.2016 22:14

K88a83r44e19l 42P74o92d95h81o87r59s49k55y 3445723542305

Co micham dohromady? Cetl jsem docela dost nazoru v tom smyslu, ze Go nejde pocitacem resit, protoze ta hra je jednak radove slozitejsi nez sachy a druhak pocitac nevidi ty uzemi atd.

Neuronovy site se na tyhle veci docela hodi, ale dovedu si predstavit, ze by fungovaly i jine pristupy nebo jejich kombinace. Kazdopadne pousteni AI proti sobe se pouziva odjakziva, neni to zadny jiny pristup...

0/0
11.3.2016 0:56

J95a90k67u69b 35V84i35k55t21o85r40a 8343459183341

Odborník se nemůže nikdy zmýlil? Máte nějaké znalosti v oblasti AI? Hrál jste někdy go? Mám takový pocit, že vy budete odborník na všechno, ale nejvíce na internetové diskuze :-D

0/0
12.3.2016 10:12

V76l34a86d73i72m16í11r 55K14r91i56s12t93e60n 7596612785458

Stihl jsem jen zase závěr, ale myslím věci co stojí za zmínku pro nehráče

1. Čas: Hraje se na 2h a pak má dotyčný 60 sekund na tah s tím že 2x může 60s překročit,načte se mu dalších 60s,. V první partii Lee spotřeboval jen 90 m, méně než počítač. V této se dostal do toho času navíc a podstatně dříve než počítač. Byl zajímavý dotaz, zda si počítač uvědomuje. že soupeř je v časovém presu, či jemu samotnému to případně hrozí. V lidských partiích se s tím kalkuluje jak strategicky, zahrát těžkou možnost když soupeř moc času nemá, tak z hlediska taktického, kdy je následná sekvence tahů zřejmá a hráč využívá celých 60s pro zkoumání možností pro jinou zápletku na desce.

2. Partii jsem moc nezkoumal(není to příliš v mých znalostech) , Ale měl jsem pocit a i z komentářů že v závěru počítač vedl. ne o příliš , ale v koncovce se dá překvapivě dosti ztratit i získat (koncovka - označení poslední fáze hry kdy je snaha především o co nejefektivnější vlastní zisk či odebrání posledních bodů soupeři na desce). Pak ovšem ve středu desky vykouzlil počítač nečekaný tah který mu přidal více bodů v dané oblasti než s kterými profesionální komentátor Redmond 9D počítal. Komentoval to tím, že ve středu desky, kde pozice v rámci koncovky bývají nejvariabilnější nejvíce pomáhá hrubý propočet na rozdíl od krajů kde se vyskytují ustálenější pozice a kombinace. kde si člověk věci usnadňuje naučenými znalostmi pozic což mu umožňuje snáze najít správnou kombinaci. (je ovšem otázkou zda jiní profesionálové tu" překvapivou možnost" sami neviděli, Redmond byl rozptylován nutností neustále komentovat a dělat show, takže neměl čas se více zamyslet.

Z mého laického pohledu již dlouho neaktivního podprůměrného amatérského hráče AlphaGo v aspektech hry,v kterých bychom očekávali lidskou převahu, minimálně drží krok, není-li o fous lepší a v koncovce je asi jistě lepší. Obávám se, že pokud nenajde nějakou očividnou chybu v úsudku počítače bude mít Lee problém vyhrát jednu partii natož dvě

+5/0
10.3.2016 13:33

Z93b10y40n55ě67k 63Š98a19f63a31r88č62í70k 5467798345714

1) Ten dotaz tam skutečně padl a odpověď byla, že ne. Ale taková taktika dává smysl na libovolného soupeře v časovém presu, tedy něco si déle předpočítat a pak to nečekaně zahrát (pokud je to dobrý tah samozřejmě). Takže striktně vzato je asi chybou něco takového neuvažovat, protože součástí hry to je. Ale jak sami říkali, vylepšení měli plánováných několik a museli to "zmrazit" před tím zápasem, ne na všechno se může dostat.

2) Nehraje se na co nejvyšší rozdíl bodů, ale na to, kdo vyhraje. Lidští hráči (zřejmě i ti nejlepší) mají problém toto odlišit. Na konci tedy nejde o to nahrabat co nejvíc, ale je lepší situaci zabetonovat "slabším" tahem k zajištění výhry, než něco sebrat, zvýšit si náskok, ale nemít jistotu, že se situace nevyvine ještě nějak nečekaně a o náskok nepřijdete.

+3/0
10.3.2016 15:28

Z30b56y98n81ě23k 94Š44a63f76a77r82č40í94k 5617348605884

R^

+1/0
10.3.2016 13:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.