Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bratislava-Vídeň za pár minut. Zamíří Hyperloop na Slovensko?

Slovensko tento týden navštívil šéf jedné z firem, která se pokouší postavit funkční prototyp „potrubní pošty pro lidi“ a měl tam jednat tam o možném rozšíření projektu i na Slovensku. Hyperloop by měl dopravovat potrubní drahou pasažéry rychlostí přes tisíc kilometrů za hodinu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A84d60a36m 91W72e70i75s94s 2203337479421

...pokusní ovčani sk...montují auta a budou je foukat fukarem--jako slámu...

0/0
13.5.2016 14:48

E86m19i42l 21M90i43n34á83ř 7550799559547

Nekoupím si svou kapsli. Nelíbí se mi to, protože tam nejde předjíždět.:-)

0/0
29.3.2016 7:54

E75m76i83l 60M33i73n44á20ř 7350699799867

Věřím, že to technicky zvládnou. Možná i pro lidi, nejen pro náklad.

Největší slabinu vidím v přepravní kapacitě. Mohou letět dvě kapsle v jedné trubce? Stejným směrem asi jo, když to má vlastní pohon, ne jako potrubní pošta. Jak daleko od sebe? 1 minutu (bezpečnost+nástup a výstup)? To je po šesti lidech 360 lidí za hodinu. To bude o dost dražší, než letenka.

Poletí-li kapsle po 10 vteřinách, pak je bezpečnostní riziko dost velké. Při havárii jedné kapsle (případně při teroristické sabotáži potrubí) havaruje větší množství kapslí. Z plné rychlosti bude brzdit tak 5 minut, možná nouzově rychleji, ale musí brzdit všechny stejně rychle (to samé platí o zrychlování).

0/0
29.3.2016 7:52

J60a90n 28B55e72n55e66š 5979215718395

Jo tak proto u metra na Veleslavíně chybí eskalátor. Počítali s tím že ty nosiče jednou nahradí hyperloop na letiště ;-D

0/0
14.3.2016 20:57

M95i41c19h49a21l 48J22a89r14o15š 7814260952855

Ještě navrhnu malé zlepšení... Ať to postaví tak, že prvních pár kilometrů budou ke zrychlování a zpomalování využívat gravitaci. Sice to obnáší nějaké kopání (asi 13 kilometrů pod zemí), ale to plně vynahradí adrenalinový zážitek ze stavu beztíže a trocha přetížení dole při otočce. Ale všimněte si ušetřené energie z rozjezdu a brzdění!

0/0
14.3.2016 8:55

R24o70b46e87r37t 17M26á38s54l60o 1981241787207

Teleport by byl mnohem lepší. :-)

+1/0
13.3.2016 23:07

M98i23c57h42a14l 46J87a28r24o33š 7324710222785

Doufám, že tento vynález neukradli a přiznají se k tomu, že patent dávno patří Járovi Cimrmanovi. (pro pochopení je třeba zhlédnout hru Posel světla)

+3/0
13.3.2016 19:57

P74e81t77r 74H31a69r57i84p30r19a83s63a23d 66H86a58j49i95č 8693120904907

Mě na tomto článku zaujala jedna skutečnost, která je z hlediska realizace stavby nedůležitá, ale pro nás významná. Jsou některé signály, že Slovensko se začíná technologicky dostávat před ČR. Tenhle investiční záměr je jedním z nich. Pro Slováky je to určitě dobře.

+1/−1
13.3.2016 9:54

J57a48n 21Z59e96m95a56n 6226647641931

Podle mě to spíše ukazuje, že slováci jsou značně pozadu ve zdravém rozumu.

+1/−2
13.3.2016 12:28

J46a62n 71Z82e34m91a19n 6616247911481

Jakej význam má lítat v rouře když se dá lítat bez roury?

0/0
12.3.2016 19:53

P58e49t32r 31H40a65r82i36p11r20a87s83a34d 38H62a71j71i61č 8383170534287

Roura je vakuovaná (cca na 1/10 atmosférického tlaku), spotřeba energie bude velmi malá. Technické problémy, které jsou spojené a tímto řešením jsou ale velké.

+2/0
13.3.2016 9:56

J69a75n 13Z24e74m25a13n 6606497751971

1/10 atmosférického tlaku je moc, to je ekvivalent atmosférického tlaku ve cca 17km výšky nad mořem, kde sice současná dopravní letadla z ekonomických důvodů nelétají, ale vojenská už zcela běžně a už v 70. letech 20. stol. to byla normální letová hladina dopravních letadel Concorde a Tu144, která už tehdy podotýkám lítala podstatně rychleji než 1300 km/h. Pokud by ta roura nebyla nadzvukovým větrným tunelem, což samo o sobě by bylo na ony vzdálenosti extrémně energeticky náročné, pak dosáhnout tam rychlosti oné kapstle na maglevu oněch 1300 km/h by bylo díky ground efektu stěn té roury kolem celého jejího obvodu energeticky už na první pohled podstatně náročnější než letět oním nadzvukovým letadlem v oněch 17km výšky rychlostí Mach 2. Stále mi tedy naprosto uniká smysl celého tohoto na první pohled superdrahého supernesmyslného a řekl bych i supernebezpečného v případě nehody vynálezu, který mi spíše připadá jako podvod na tahání peněz z kapes důvěřivých investorů.

0/0
13.3.2016 12:21

R19o89b70e36r75t 64M89á38s38l62o 1821571787477

No při letu z Bratislavy do Vídně se fakt asi stoupat do výšky 17 km nevyplatí.

Nicméně pochybnosti o celém projektu mám též.

0/0
13.3.2016 22:56

J53a71n 30Z46e10m85a83n 6936407791561

Z Bratislavy do Vídně je to takový kousek, že úplně stačí železnice nebo dálnice a jste tam za chvíli. Nevím tedy, proč by tam měl někdo stavět nějakou rouru a k tomu elektrárnu aby to poháněla, abyste se tam dostal za trochu méně. To by mělo možná smysl na velké vzdálenosti, ale tam je podle mě jasné, že letadlem by to bylo podstatně levnější a v případě použití nadzvukové technologie, která už dávno existuje, i podstatně rychlejší. Ono přirovnání s Concordem jsem použil proto, že atm. tlak v jeho normální letové hladině je srovnatelný s tím, co chtějí mít v té rouře. Avšak výhoda letadla je, že kolem není žádná stěna, která by způsobovala tzv. ground efekt, který sice u letadla nad planárním povrchem zvyšuje aerodynamický vztlak a snižuje aerodynamický odpor, ale v cirkulárním uspořádání v nějaké rouře by tomu bylo přesně naopak a bylo by třeba mnoho energie jen na to, aby byl aorodynamický odpor překonán. A vůbec už pak nemluvím o překonání sonické bariéry v takovém uspořádání, tam by se to víceméně mohlo rovnou rovnat zabití obsahu té kapstle, případně zničení té roury.

0/0
13.3.2016 23:29

M28a25r89t67i32n 50N69e22r84m25u48t 9907447958959

Je tam asi milibar, tj. 1/1000, což je tlak, který jde pohodlně dosáhnout nenáročnou rotační vývěvou

0/0
13.3.2016 21:35

J47a78n 24N64o85v27á33k 4769319536820

Já už v sobě takové potrubí mám. Když jede obsah do zatáčky, troubí.

0/−1
12.3.2016 16:14

I23v49a89n 24M24a58r90e79k 6564488102

Není náhodou apríl až za tři týdny ? 8-o

+2/−2
11.3.2016 21:20

P69a16v21e23l 45Ř92a31p14e79k 7842506139475

V prvé řadě je potřeba zbavit se technicky zastaralého a morálně vadného automobilismu. Tahle trubka by tomu možná mohla pomoci.

+4/−2
11.3.2016 17:19

J15i79ř74í 93Z38ý93k48a 9679243481370

trubku do každé domácnosti ;-D

+1/−1
11.3.2016 21:57

J30a31n 70V11á88c10l64a48v56í46k 3182176521729

To bude logistická výzva, ale těch pár desítek kilometrů k nejbližšímu terminálu jistě všichni rádi dojdeme pěšky.

Jinak zlé jazyky by mohly říct, že u Řapků už doma trubku mají, ale nebyl by to konstruktivní příspěvek na téma.

+8/−1
12.3.2016 0:20

J81a39n 54S26o72u97k71u45p 1524184436825

Tentokrát nějaké krátké...

+1/0
12.3.2016 13:53
Foto

S95t50a62n10i41s55l66a83v 92T24e32s30a24ř 9787294122564

Blava Vídeň se mi nezdá jako vhodná trasa, je to vzdušnou čarou kolem 60km. Při zrychlení 10km/h/s (aby cestující nevrhli) to bude 2 minuty zrychlovat, pak to 1 minutu pojede 1300km/h a 2 minuty zpomalovat. Slušnej nápor na žaludky, ale příliš krátká dráha jízdy plnou rychlostí.

0/0
11.3.2016 17:15

J10i95ř71í 32Z31ý56k63a 9929513511500

jako testovací trať by to nebylo špatné. Pokud se to osvědčí, tak se seženou investoři na větší trasy mnohem snáze.

0/0
11.3.2016 22:01

M65i83r78e61k 67G16a13j23e84r 5551146629490

Mýlíte se v předpokladu, že by tam ta cestovní rychlost byla 1300 km/h. Jako jedna z prvních tras by sloužila hlavně na ověřování technologických řešení. nikdo by neriskoval, že něco nevyzkoušeného pohřbí nehoda při nadzvukové rychlosti. Odhaduji, že hyperloop na této trase nejezdil nikdy rychleji než 600 km/h a s lidmi pouze do 400 km/h.

0/0
12.3.2016 0:55

M68i79r66e17k 34G11a93j77e68r 5881516219700

... by nikdy nejezdil ...

0/0
12.3.2016 0:55

P60e74t93r 98H16a89r14i26p27r18a45s69a62d 18H75a15j26i10č 8943430314627

Plnou rychlost dosáhnete asi tak rychle jako v letadle. A stejně tak dlouho budete brzdit. V tom problém není. Kam se vyplatí létat (z hlediska času), tam se vyplatí i hyperloop.

0/0
13.3.2016 10:00

D50a88n 55S67v49o56b72o95d93a 9360500955546

jasne ze to je hudba budoucnosti , ale zrovna tento usek je velmi logicky.

Z Videnskeho letiste leta do sveta spousta slovaku a samozrejme Viden jako takova je atraktivni jak pro turisty tak i pro podnikatele.

Jeste aby to bylo i z Brna abych nemusel do Vidne na letiste jezdit busem za 2,5 hodiny.

+1/0
11.3.2016 15:44

R47a50d56o53s30l23a18v 29K65l63a47u85d40a 5614808844972

Fascinuje mě kolik lidí skočí na takovou kravinu... A to srovnání s balony a letadly je fakt hodně mimo. Dneska je ale tak nějak normální prodávat něco co ani není. Nikdo netuší jak to bude fungovat, ještě to neujelo ani cm, ale už to nabízí ve světě a hledají kudy by to mohlo jezdit. Navíc s takovým krásným americkým přístupem. Tady uděláme čáru do Vídně, tady do Prahy

+6/−7
11.3.2016 14:47

J22i79ř66í 18K95o55c38u10r53e16k 6795724575568

Myslíte, že měl George Stephenson s Raketou neježděno 10.000 kilometrů, když začal nabízet projekt železniční dopravy Liverpool - Manchester?

Facinuje mě přístup: Nemáme s tím zkušenosti = je to k ničemu a ani to postavit nejde.

+9/0
11.3.2016 17:49

R13a23d43o10s72l11a79v 29K56l23a28u16d39a 5794848214362

Máte to blbě. Ale to nevadí:-P

0/−2
11.3.2016 18:55

R74a91d50o84s53l47a43v 51K93l27a52u76d17a 5374558184162

Děkuji za mínus, ale trať Liperpool - Manchester byla až druhá, kde Stephenson použil svojí lokomotivu.

0/0
12.3.2016 2:24

P44e71t96r 60H18a82r28i91p32r53a89s88a26d 58H24a42j79i15č 8793170704587

To ale je v tomto případě je marginální. Důležitý je názor a přirovnání. Ostatně, mám dojem, že Stephenson skončil z hlediska podnikání neslavně. Nic to nemění na tom, že bez něj bychom pořád tlačili dvoukolák. Na druhou stranu, mě by to snad ani tolik nevadilo, ale myšlenka cestování v podtlakové trubici je velmi lákavá. Dalo by se to použít i vertikálně pro rychlovýtahy. Případně pro start raket. Už jsem viděl nějaké nápady. Pokud by se povedlo urychlit a vystřelit raketu ve výšce kolem 1km (teoreticky realizovatelná výšková stavba), byl by to velký přínos pro energetickou úsporu paliva.

0/0
13.3.2016 10:12

M75a98r58e77k 83D37e52m49č84á71k 9975324456235

Hyperloop je slepá ulička. EU by se měla pochlapit a místo blbostí prosadit a ideálně ze společných peněz zafinancovat celoevropskou síť VRT.

0/−1
11.3.2016 14:37

J24a74k65u18b 32Š92a30f93a53n61d77a 7685377441361

Jak víte, že je to slepá ulička? Minimálně je to rychlejší a méně energeticky náročné.

+1/0
11.3.2016 14:59

R31a75d11o44s84l95a96v 12K39l98a90u48d82a 5674288904932

Minimálně to existuje jen v CADu. :-P

0/−1
11.3.2016 15:12

J22i11ř27í 15K48o71c83u77r37e80k 6555954105258

A víte, že totéž se dálo v roce 1997 prohlásit o sondě New Horizons?

+4/0
11.3.2016 17:51

R98a18d23o62s95l95a86v 60K26l26a72u36d19a 5414548474362

;-D

0/0
11.3.2016 18:56

M34a69r83e55k 35D26e31m82č14á26k 9665564256515

V porovnání s VRT je tam zanedbatelná přepravní kapacita, spíš to nepůjde využít na kratší úseky (třeba těžko na trase z Prahy do Brna udělají zastávku třeba v Jihlavě), nečetl jsem zatím o možnosti výhybek, ... Celkově to má spíš konkurovat letadlům a osobně si myslím, že třeba mezi zeměmi V4 je letadlo zbytečně rychlé / zbytečně drahé - skoro nikdo nelétá.

+1/0
11.3.2016 17:03

J15a39k82u90b 39Š69a14f32a93n16d61a 7835107411221

Zanedbatelná kapacita vůbec nemusí být. Nakonec může být vyšší než u VRT.

Letadlo je zbytečně rychlé? Jak jste na to přišel? Naopak je vzhledem ke vzdálenosti pomalé. Samozřejmě se tam musí započítat i cesta na/z letiště a odbavení. Pak vzhledem k rychlosti je drahé.

+1/0
11.3.2016 17:23

S61a52m33u89e54l 30Š35u25t68a72j 9906905792903

ak by k niecomu takemu doslo tak to bude neskutocny "tunel" ;-D

0/−1
11.3.2016 14:32

S79t30a13n11i74s66l95a35v 49K24r76e31j12c74a77r 6927506253884

Fandím E.Muskovi. Když lidé v minulosti zažili první lety balonem a letadly těžšími vzduchu také se našlo nemálo skeptiků. A dnes si bez této techniky a technologie neumíme představit život. - Jinak o hyperloopech už uvažovali nejen Jules Verne ale i Cimrman!

+4/0
11.3.2016 13:56

R69a51d72o43s65l69a31v 79K23l23a27u48d77a 5344408244842

Teď už jen budeš muset přesvědčit Rakušáky, aby si až na hranice se Slovenskem nechali na své pozemky šoupnout přerostlý parovod. Vůbec je zajímavé proč o tom jednají se Slováky, když těch se to v podstatě vůbec netýká. Ono je něco jiného to postavit v poušti a uprostřed Evropy.

0/−3
11.3.2016 14:07

P57a82v35e73l 26V35l13a18s 4235323270594

Zanedlouho budou položené roury Slovenských tranzitních plynovodů k ničemu. Ukrajina se vyloučí z tranzitu. Roury mají sice světlost jen 1,52 m, ale v leže by se dalo tím propasírovat. Je třeba ovšem vyřešit technickou otázku ohybů potrubí. Při rychlosti 1000 km/hod by se každý v prvním ohybu rozplácl na maděru.

0/−1
11.3.2016 14:22

J47a75n 32V75á11c20l49a17v86í47k 3412526861819

Slovaky bude hrat mladi?

+1/0
11.3.2016 14:29

J21a32k75u97b 96Š71a60f91a45n67d88a 7255527251681

Zato VRT žádnou dráhu nepotřebuje...

0/0
11.3.2016 15:00

R34a52d46o14s29l75a47v 94K71l75a23u89d16a 5974208514822

Potřebuje. Ale nemusí se vždycky jednat o novou. Třeba využívání stávajících "vjezdů" do města a nádraží je velmi pravděpodobné, někdy ani jiná možnost není. Pochopitelně se jedná o veřejný zájem, takže se pozemky dají i vyvlastnit. To u té roury říkat nemůžete.

0/0
11.3.2016 15:09

J85o44s23e80f 42L24a35n54z 8975551394638

Dobrá myšlenka - na řekněme zkušbní úsek dobrá vzdálenost , poměrně solidní terén a dá se očekávat i smysluplné využití.R^

+11/0
11.3.2016 12:39

R85a85d66e33k 47B61ě93h93a48v67ý 4168735363134

Fandim tomu, protoze to posouva technologii zase o kus dal, ale je to hudba hodne daleke budoucnosti. V nasich koncinach se toho ja urcite nedoziju, stesti budou mit mozna obyvatele par mest nekde v US.

+2/0
11.3.2016 12:01

R31a82d80o54s93l34a26v 16K38l18a12u87d90a 5384218584302

Pokud jde o hromadnou veřejnou dopravu, je na tom Evropa daleko líp než USA. Ono je to logické, USA šlo cestou individuálního motorismu, případně letecké přepravy. Bohužel lidé kteří mají dostatek prostředků z jiné činnosti se pokoušejí postavit si pomník, ať už v podobě této roury, nebo raketoplánu pro turisty, místo toho aby investovali do něčeho smysluplného. Ale je to jejich věc, jen jim nedávám přílišnou naději.

+1/−3
11.3.2016 12:58

P30e17t40r85a 89N55o66v68á45k26o56v43á 7288386494538

Hitler stavěl dálnice, na Slovensku po volbách budou mot Hyperloop. Asi bychom se měli poučit, koho volit...

0/−1
11.3.2016 11:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.