Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bratislava-Vídeň za pár minut. Zamíří Hyperloop na Slovensko?

Slovensko tento týden navštívil šéf jedné z firem, která se pokouší postavit funkční prototyp „potrubní pošty pro lidi“ a měl tam jednat tam o možném rozšíření projektu i na Slovensku. Hyperloop by měl dopravovat potrubní drahou pasažéry rychlostí přes tisíc kilometrů za hodinu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A49d20a77m 31W74e77i62s92s 2493557299341

...pokusní ovčani sk...montují auta a budou je foukat fukarem--jako slámu...

0/0
13.5.2016 14:48

E32m29i55l 61M90i17n33á74ř 7640119359807

Nekoupím si svou kapsli. Nelíbí se mi to, protože tam nejde předjíždět.:-)

0/0
29.3.2016 7:54

E27m98i63l 94M31i11n53á68ř 7370539179117

Věřím, že to technicky zvládnou. Možná i pro lidi, nejen pro náklad.

Největší slabinu vidím v přepravní kapacitě. Mohou letět dvě kapsle v jedné trubce? Stejným směrem asi jo, když to má vlastní pohon, ne jako potrubní pošta. Jak daleko od sebe? 1 minutu (bezpečnost+nástup a výstup)? To je po šesti lidech 360 lidí za hodinu. To bude o dost dražší, než letenka.

Poletí-li kapsle po 10 vteřinách, pak je bezpečnostní riziko dost velké. Při havárii jedné kapsle (případně při teroristické sabotáži potrubí) havaruje větší množství kapslí. Z plné rychlosti bude brzdit tak 5 minut, možná nouzově rychleji, ale musí brzdit všechny stejně rychle (to samé platí o zrychlování).

0/0
29.3.2016 7:52

J24a48n 19B61e45n41e32š 5889835328105

Jo tak proto u metra na Veleslavíně chybí eskalátor. Počítali s tím že ty nosiče jednou nahradí hyperloop na letiště ;-D

0/0
14.3.2016 20:57

M83i20c44h46a14l 11J60a19r41o86š 7134650722515

Ještě navrhnu malé zlepšení... Ať to postaví tak, že prvních pár kilometrů budou ke zrychlování a zpomalování využívat gravitaci. Sice to obnáší nějaké kopání (asi 13 kilometrů pod zemí), ale to plně vynahradí adrenalinový zážitek ze stavu beztíže a trocha přetížení dole při otočce. Ale všimněte si ušetřené energie z rozjezdu a brzdění!

0/0
14.3.2016 8:55

R81o74b49e90r34t 12M31á74s86l33o 1471981317597

Teleport by byl mnohem lepší. :-)

+1/0
13.3.2016 23:07

M25i90c73h45a85l 76J74a21r98o11š 7694570922175

Doufám, že tento vynález neukradli a přiznají se k tomu, že patent dávno patří Járovi Cimrmanovi. (pro pochopení je třeba zhlédnout hru Posel světla)

+3/0
13.3.2016 19:57

P13e98t62r 39H76a73r42i74p58r46a11s57a59d 91H85a41j25i38č 8243360714427

Mě na tomto článku zaujala jedna skutečnost, která je z hlediska realizace stavby nedůležitá, ale pro nás významná. Jsou některé signály, že Slovensko se začíná technologicky dostávat před ČR. Tenhle investiční záměr je jedním z nich. Pro Slováky je to určitě dobře.

+1/−1
13.3.2016 9:54

J64a52n 50Z80e77m45a88n 6716267221131

Podle mě to spíše ukazuje, že slováci jsou značně pozadu ve zdravém rozumu.

+1/−2
13.3.2016 12:28

J29a15n 38Z40e40m95a32n 6966857231981

Jakej význam má lítat v rouře když se dá lítat bez roury?

0/0
12.3.2016 19:53

P13e20t28r 37H19a50r50i77p70r60a90s73a83d 35H67a44j19i89č 8343760684647

Roura je vakuovaná (cca na 1/10 atmosférického tlaku), spotřeba energie bude velmi malá. Technické problémy, které jsou spojené a tímto řešením jsou ale velké.

+2/0
13.3.2016 9:56

J67a86n 74Z73e38m94a33n 6856947401461

1/10 atmosférického tlaku je moc, to je ekvivalent atmosférického tlaku ve cca 17km výšky nad mořem, kde sice současná dopravní letadla z ekonomických důvodů nelétají, ale vojenská už zcela běžně a už v 70. letech 20. stol. to byla normální letová hladina dopravních letadel Concorde a Tu144, která už tehdy podotýkám lítala podstatně rychleji než 1300 km/h. Pokud by ta roura nebyla nadzvukovým větrným tunelem, což samo o sobě by bylo na ony vzdálenosti extrémně energeticky náročné, pak dosáhnout tam rychlosti oné kapstle na maglevu oněch 1300 km/h by bylo díky ground efektu stěn té roury kolem celého jejího obvodu energeticky už na první pohled podstatně náročnější než letět oním nadzvukovým letadlem v oněch 17km výšky rychlostí Mach 2. Stále mi tedy naprosto uniká smysl celého tohoto na první pohled superdrahého supernesmyslného a řekl bych i supernebezpečného v případě nehody vynálezu, který mi spíše připadá jako podvod na tahání peněz z kapes důvěřivých investorů.

0/0
13.3.2016 12:21

R41o54b63e66r78t 42M77á53s87l12o 1611781367667

No při letu z Bratislavy do Vídně se fakt asi stoupat do výšky 17 km nevyplatí.

Nicméně pochybnosti o celém projektu mám též.

0/0
13.3.2016 22:56

J79a48n 31Z48e70m28a78n 6896237851501

Z Bratislavy do Vídně je to takový kousek, že úplně stačí železnice nebo dálnice a jste tam za chvíli. Nevím tedy, proč by tam měl někdo stavět nějakou rouru a k tomu elektrárnu aby to poháněla, abyste se tam dostal za trochu méně. To by mělo možná smysl na velké vzdálenosti, ale tam je podle mě jasné, že letadlem by to bylo podstatně levnější a v případě použití nadzvukové technologie, která už dávno existuje, i podstatně rychlejší. Ono přirovnání s Concordem jsem použil proto, že atm. tlak v jeho normální letové hladině je srovnatelný s tím, co chtějí mít v té rouře. Avšak výhoda letadla je, že kolem není žádná stěna, která by způsobovala tzv. ground efekt, který sice u letadla nad planárním povrchem zvyšuje aerodynamický vztlak a snižuje aerodynamický odpor, ale v cirkulárním uspořádání v nějaké rouře by tomu bylo přesně naopak a bylo by třeba mnoho energie jen na to, aby byl aorodynamický odpor překonán. A vůbec už pak nemluvím o překonání sonické bariéry v takovém uspořádání, tam by se to víceméně mohlo rovnou rovnat zabití obsahu té kapstle, případně zničení té roury.

0/0
13.3.2016 23:29

M68a54r81t62i12n 96N31e95r50m96u39t 9367977768449

Je tam asi milibar, tj. 1/1000, což je tlak, který jde pohodlně dosáhnout nenáročnou rotační vývěvou

0/0
13.3.2016 21:35

J69a19n 88N32o89v43á85k 4709759266950

Já už v sobě takové potrubí mám. Když jede obsah do zatáčky, troubí.

0/−1
12.3.2016 16:14

I28v24a91n 24M92a83r45e87k 6884298912

Není náhodou apríl až za tři týdny ? 8-o

+2/−2
11.3.2016 21:20

P12a29v57e78l 25Ř34a69p58e52k 7792516409915

V prvé řadě je potřeba zbavit se technicky zastaralého a morálně vadného automobilismu. Tahle trubka by tomu možná mohla pomoci.

+4/−2
11.3.2016 17:19

J79i22ř77í 25Z41ý78k32a 9919293251350

trubku do každé domácnosti ;-D

+1/−1
11.3.2016 21:57

J55a79n 53V77á25c43l82a83v60í34k 3302106121979

To bude logistická výzva, ale těch pár desítek kilometrů k nejbližšímu terminálu jistě všichni rádi dojdeme pěšky.

Jinak zlé jazyky by mohly říct, že u Řapků už doma trubku mají, ale nebyl by to konstruktivní příspěvek na téma.

+8/−1
12.3.2016 0:20

J40a66n 23S96o10u71k58u65p 1494444516525

Tentokrát nějaké krátké...

+1/0
12.3.2016 13:53
Foto

S52t18a75n50i75s70l49a35v 86T94e18s43a13ř 9727354722254

Blava Vídeň se mi nezdá jako vhodná trasa, je to vzdušnou čarou kolem 60km. Při zrychlení 10km/h/s (aby cestující nevrhli) to bude 2 minuty zrychlovat, pak to 1 minutu pojede 1300km/h a 2 minuty zpomalovat. Slušnej nápor na žaludky, ale příliš krátká dráha jízdy plnou rychlostí.

0/0
11.3.2016 17:15

J57i95ř38í 27Z89ý20k77a 9299933881580

jako testovací trať by to nebylo špatné. Pokud se to osvědčí, tak se seženou investoři na větší trasy mnohem snáze.

0/0
11.3.2016 22:01

M22i57r78e81k 28G58a93j48e42r 5171816229340

Mýlíte se v předpokladu, že by tam ta cestovní rychlost byla 1300 km/h. Jako jedna z prvních tras by sloužila hlavně na ověřování technologických řešení. nikdo by neriskoval, že něco nevyzkoušeného pohřbí nehoda při nadzvukové rychlosti. Odhaduji, že hyperloop na této trase nejezdil nikdy rychleji než 600 km/h a s lidmi pouze do 400 km/h.

0/0
12.3.2016 0:55

M61i31r68e26k 86G19a15j62e25r 5621766189770

... by nikdy nejezdil ...

0/0
12.3.2016 0:55

P37e94t22r 46H32a85r59i71p16r91a16s59a30d 54H92a53j53i66č 8633560954207

Plnou rychlost dosáhnete asi tak rychle jako v letadle. A stejně tak dlouho budete brzdit. V tom problém není. Kam se vyplatí létat (z hlediska času), tam se vyplatí i hyperloop.

0/0
13.3.2016 10:00

D18a97n 53S67v72o29b42o35d48a 9730280135946

jasne ze to je hudba budoucnosti , ale zrovna tento usek je velmi logicky.

Z Videnskeho letiste leta do sveta spousta slovaku a samozrejme Viden jako takova je atraktivni jak pro turisty tak i pro podnikatele.

Jeste aby to bylo i z Brna abych nemusel do Vidne na letiste jezdit busem za 2,5 hodiny.

+1/0
11.3.2016 15:44

R27a40d63o79s85l10a86v 38K44l18a54u80d27a 5974138944182

Fascinuje mě kolik lidí skočí na takovou kravinu... A to srovnání s balony a letadly je fakt hodně mimo. Dneska je ale tak nějak normální prodávat něco co ani není. Nikdo netuší jak to bude fungovat, ještě to neujelo ani cm, ale už to nabízí ve světě a hledají kudy by to mohlo jezdit. Navíc s takovým krásným americkým přístupem. Tady uděláme čáru do Vídně, tady do Prahy

+6/−7
11.3.2016 14:47

J82i63ř34í 69K41o64c50u22r77e61k 6275484295858

Myslíte, že měl George Stephenson s Raketou neježděno 10.000 kilometrů, když začal nabízet projekt železniční dopravy Liverpool - Manchester?

Facinuje mě přístup: Nemáme s tím zkušenosti = je to k ničemu a ani to postavit nejde.

+9/0
11.3.2016 17:49

R27a94d16o29s34l50a70v 46K25l42a40u31d97a 5654388374212

Máte to blbě. Ale to nevadí:-P

0/−2
11.3.2016 18:55

R86a53d30o74s25l18a85v 43K75l38a19u54d44a 5464268664562

Děkuji za mínus, ale trať Liperpool - Manchester byla až druhá, kde Stephenson použil svojí lokomotivu.

0/0
12.3.2016 2:24

P36e42t96r 22H84a98r12i63p38r83a97s94a48d 17H81a55j63i61č 8193910744397

To ale je v tomto případě je marginální. Důležitý je názor a přirovnání. Ostatně, mám dojem, že Stephenson skončil z hlediska podnikání neslavně. Nic to nemění na tom, že bez něj bychom pořád tlačili dvoukolák. Na druhou stranu, mě by to snad ani tolik nevadilo, ale myšlenka cestování v podtlakové trubici je velmi lákavá. Dalo by se to použít i vertikálně pro rychlovýtahy. Případně pro start raket. Už jsem viděl nějaké nápady. Pokud by se povedlo urychlit a vystřelit raketu ve výšce kolem 1km (teoreticky realizovatelná výšková stavba), byl by to velký přínos pro energetickou úsporu paliva.

0/0
13.3.2016 10:12

M50a84r54e18k 42D84e12m49č13á30k 9765624286225

Hyperloop je slepá ulička. EU by se měla pochlapit a místo blbostí prosadit a ideálně ze společných peněz zafinancovat celoevropskou síť VRT.

0/−1
11.3.2016 14:37

J69a63k60u21b 33Š61a40f18a83n79d46a 7545207591951

Jak víte, že je to slepá ulička? Minimálně je to rychlejší a méně energeticky náročné.

+1/0
11.3.2016 14:59

R39a44d20o92s73l32a15v 47K55l58a27u18d30a 5514238914982

Minimálně to existuje jen v CADu. :-P

0/−1
11.3.2016 15:12

J14i60ř78í 10K43o96c31u20r77e39k 6605914775338

A víte, že totéž se dálo v roce 1997 prohlásit o sondě New Horizons?

+4/0
11.3.2016 17:51

R10a32d12o58s20l26a66v 88K76l58a70u86d87a 5284248834582

;-D

0/0
11.3.2016 18:56

M65a70r26e12k 95D66e95m34č83á41k 9915404356825

V porovnání s VRT je tam zanedbatelná přepravní kapacita, spíš to nepůjde využít na kratší úseky (třeba těžko na trase z Prahy do Brna udělají zastávku třeba v Jihlavě), nečetl jsem zatím o možnosti výhybek, ... Celkově to má spíš konkurovat letadlům a osobně si myslím, že třeba mezi zeměmi V4 je letadlo zbytečně rychlé / zbytečně drahé - skoro nikdo nelétá.

+1/0
11.3.2016 17:03

J37a76k29u65b 26Š51a27f23a69n96d55a 7505617431531

Zanedbatelná kapacita vůbec nemusí být. Nakonec může být vyšší než u VRT.

Letadlo je zbytečně rychlé? Jak jste na to přišel? Naopak je vzhledem ke vzdálenosti pomalé. Samozřejmě se tam musí započítat i cesta na/z letiště a odbavení. Pak vzhledem k rychlosti je drahé.

+1/0
11.3.2016 17:23

S29a71m48u90e50l 42Š77u92t74a43j 9606845552233

ak by k niecomu takemu doslo tak to bude neskutocny "tunel" ;-D

0/−1
11.3.2016 14:32

S58t69a63n92i27s77l55a62v 44K85r17e39j10c54a74r 6847826963984

Fandím E.Muskovi. Když lidé v minulosti zažili první lety balonem a letadly těžšími vzduchu také se našlo nemálo skeptiků. A dnes si bez této techniky a technologie neumíme představit život. - Jinak o hyperloopech už uvažovali nejen Jules Verne ale i Cimrman!

+4/0
11.3.2016 13:56

R78a42d78o58s85l15a20v 87K84l77a32u47d57a 5524788184222

Teď už jen budeš muset přesvědčit Rakušáky, aby si až na hranice se Slovenskem nechali na své pozemky šoupnout přerostlý parovod. Vůbec je zajímavé proč o tom jednají se Slováky, když těch se to v podstatě vůbec netýká. Ono je něco jiného to postavit v poušti a uprostřed Evropy.

0/−3
11.3.2016 14:07

P10a37v13e72l 88V36l54a70s 4455873970914

Zanedlouho budou položené roury Slovenských tranzitních plynovodů k ničemu. Ukrajina se vyloučí z tranzitu. Roury mají sice světlost jen 1,52 m, ale v leže by se dalo tím propasírovat. Je třeba ovšem vyřešit technickou otázku ohybů potrubí. Při rychlosti 1000 km/hod by se každý v prvním ohybu rozplácl na maděru.

0/−1
11.3.2016 14:22

J85a44n 43V16á19c70l39a60v70í84k 3592476281699

Slovaky bude hrat mladi?

+1/0
11.3.2016 14:29

J56a34k96u32b 61Š76a16f27a42n14d88a 7865777151751

Zato VRT žádnou dráhu nepotřebuje...

0/0
11.3.2016 15:00

R85a95d77o65s27l49a88v 34K55l70a17u45d12a 5134398964512

Potřebuje. Ale nemusí se vždycky jednat o novou. Třeba využívání stávajících "vjezdů" do města a nádraží je velmi pravděpodobné, někdy ani jiná možnost není. Pochopitelně se jedná o veřejný zájem, takže se pozemky dají i vyvlastnit. To u té roury říkat nemůžete.

0/0
11.3.2016 15:09

J12o14s75e16f 51L74a41n73z 8935621824658

Dobrá myšlenka - na řekněme zkušbní úsek dobrá vzdálenost , poměrně solidní terén a dá se očekávat i smysluplné využití.R^

+11/0
11.3.2016 12:39

R98a90d37e35k 71B82ě16h54a71v42ý 4728775683794

Fandim tomu, protoze to posouva technologii zase o kus dal, ale je to hudba hodne daleke budoucnosti. V nasich koncinach se toho ja urcite nedoziju, stesti budou mit mozna obyvatele par mest nekde v US.

+2/0
11.3.2016 12:01

R81a71d52o60s55l34a68v 86K83l48a18u34d82a 5914128584742

Pokud jde o hromadnou veřejnou dopravu, je na tom Evropa daleko líp než USA. Ono je to logické, USA šlo cestou individuálního motorismu, případně letecké přepravy. Bohužel lidé kteří mají dostatek prostředků z jiné činnosti se pokoušejí postavit si pomník, ať už v podobě této roury, nebo raketoplánu pro turisty, místo toho aby investovali do něčeho smysluplného. Ale je to jejich věc, jen jim nedávám přílišnou naději.

+1/−3
11.3.2016 12:58

P73e57t60r61a 18N34o78v13á21k11o70v78á 7288966314448

Hitler stavěl dálnice, na Slovensku po volbách budou mot Hyperloop. Asi bychom se měli poučit, koho volit...

0/−1
11.3.2016 11:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.