Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bratislava-Vídeň za pár minut. Zamíří Hyperloop na Slovensko?

Slovensko tento týden navštívil šéf jedné z firem, která se pokouší postavit funkční prototyp „potrubní pošty pro lidi“ a měl tam jednat tam o možném rozšíření projektu i na Slovensku. Hyperloop by měl dopravovat potrubní drahou pasažéry rychlostí přes tisíc kilometrů za hodinu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A94d75a83m 55W47e95i13s52s 2463367629781

...pokusní ovčani sk...montují auta a budou je foukat fukarem--jako slámu...

0/0
13.5.2016 14:48

E82m82i33l 16M56i61n31á26ř 7640599139207

Nekoupím si svou kapsli. Nelíbí se mi to, protože tam nejde předjíždět.:-)

0/0
29.3.2016 7:54

E68m50i68l 47M45i33n48á64ř 7200279829197

Věřím, že to technicky zvládnou. Možná i pro lidi, nejen pro náklad.

Největší slabinu vidím v přepravní kapacitě. Mohou letět dvě kapsle v jedné trubce? Stejným směrem asi jo, když to má vlastní pohon, ne jako potrubní pošta. Jak daleko od sebe? 1 minutu (bezpečnost+nástup a výstup)? To je po šesti lidech 360 lidí za hodinu. To bude o dost dražší, než letenka.

Poletí-li kapsle po 10 vteřinách, pak je bezpečnostní riziko dost velké. Při havárii jedné kapsle (případně při teroristické sabotáži potrubí) havaruje větší množství kapslí. Z plné rychlosti bude brzdit tak 5 minut, možná nouzově rychleji, ale musí brzdit všechny stejně rychle (to samé platí o zrychlování).

0/0
29.3.2016 7:52

J57a70n 81B70e96n18e73š 5289895648495

Jo tak proto u metra na Veleslavíně chybí eskalátor. Počítali s tím že ty nosiče jednou nahradí hyperloop na letiště ;-D

0/0
14.3.2016 20:57

M36i13c82h93a42l 54J66a89r86o91š 7924820942665

Ještě navrhnu malé zlepšení... Ať to postaví tak, že prvních pár kilometrů budou ke zrychlování a zpomalování využívat gravitaci. Sice to obnáší nějaké kopání (asi 13 kilometrů pod zemí), ale to plně vynahradí adrenalinový zážitek ze stavu beztíže a trocha přetížení dole při otočce. Ale všimněte si ušetřené energie z rozjezdu a brzdění!

0/0
14.3.2016 8:55

R25o42b56e39r19t 46M64á98s23l58o 1841791597297

Teleport by byl mnohem lepší. :-)

+1/0
13.3.2016 23:07

M56i85c83h29a13l 10J42a43r62o38š 7154200532365

Doufám, že tento vynález neukradli a přiznají se k tomu, že patent dávno patří Járovi Cimrmanovi. (pro pochopení je třeba zhlédnout hru Posel světla)

+3/0
13.3.2016 19:57

P94e27t64r 86H85a13r80i74p26r88a80s28a84d 36H88a34j19i62č 5931466433110

Mě na tomto článku zaujala jedna skutečnost, která je z hlediska realizace stavby nedůležitá, ale pro nás významná. Jsou některé signály, že Slovensko se začíná technologicky dostávat před ČR. Tenhle investiční záměr je jedním z nich. Pro Slováky je to určitě dobře.

+1/−1
13.3.2016 9:54

J17a72n 79Z94e33m80a78n 6276337981921

Podle mě to spíše ukazuje, že slováci jsou značně pozadu ve zdravém rozumu.

+1/−2
13.3.2016 12:28

J37a14n 95Z93e97m93a56n 6486807681941

Jakej význam má lítat v rouře když se dá lítat bez roury?

0/0
12.3.2016 19:53

P48e83t25r 16H54a38r29i52p25r16a92s93a19d 90H17a89j78i98č 5951986643810

Roura je vakuovaná (cca na 1/10 atmosférického tlaku), spotřeba energie bude velmi malá. Technické problémy, které jsou spojené a tímto řešením jsou ale velké.

+2/0
13.3.2016 9:56

J35a56n 32Z92e40m21a67n 6476977611411

1/10 atmosférického tlaku je moc, to je ekvivalent atmosférického tlaku ve cca 17km výšky nad mořem, kde sice současná dopravní letadla z ekonomických důvodů nelétají, ale vojenská už zcela běžně a už v 70. letech 20. stol. to byla normální letová hladina dopravních letadel Concorde a Tu144, která už tehdy podotýkám lítala podstatně rychleji než 1300 km/h. Pokud by ta roura nebyla nadzvukovým větrným tunelem, což samo o sobě by bylo na ony vzdálenosti extrémně energeticky náročné, pak dosáhnout tam rychlosti oné kapstle na maglevu oněch 1300 km/h by bylo díky ground efektu stěn té roury kolem celého jejího obvodu energeticky už na první pohled podstatně náročnější než letět oním nadzvukovým letadlem v oněch 17km výšky rychlostí Mach 2. Stále mi tedy naprosto uniká smysl celého tohoto na první pohled superdrahého supernesmyslného a řekl bych i supernebezpečného v případě nehody vynálezu, který mi spíše připadá jako podvod na tahání peněz z kapes důvěřivých investorů.

0/0
13.3.2016 12:21

R22o34b94e78r27t 36M50á96s80l82o 1851441197857

No při letu z Bratislavy do Vídně se fakt asi stoupat do výšky 17 km nevyplatí.

Nicméně pochybnosti o celém projektu mám též.

0/0
13.3.2016 22:56

J12a89n 13Z76e48m84a69n 6396657581681

Z Bratislavy do Vídně je to takový kousek, že úplně stačí železnice nebo dálnice a jste tam za chvíli. Nevím tedy, proč by tam měl někdo stavět nějakou rouru a k tomu elektrárnu aby to poháněla, abyste se tam dostal za trochu méně. To by mělo možná smysl na velké vzdálenosti, ale tam je podle mě jasné, že letadlem by to bylo podstatně levnější a v případě použití nadzvukové technologie, která už dávno existuje, i podstatně rychlejší. Ono přirovnání s Concordem jsem použil proto, že atm. tlak v jeho normální letové hladině je srovnatelný s tím, co chtějí mít v té rouře. Avšak výhoda letadla je, že kolem není žádná stěna, která by způsobovala tzv. ground efekt, který sice u letadla nad planárním povrchem zvyšuje aerodynamický vztlak a snižuje aerodynamický odpor, ale v cirkulárním uspořádání v nějaké rouře by tomu bylo přesně naopak a bylo by třeba mnoho energie jen na to, aby byl aorodynamický odpor překonán. A vůbec už pak nemluvím o překonání sonické bariéry v takovém uspořádání, tam by se to víceméně mohlo rovnou rovnat zabití obsahu té kapstle, případně zničení té roury.

0/0
13.3.2016 23:29

M83a60r96t18i83n 77N17e40r61m95u66t 9217207618729

Je tam asi milibar, tj. 1/1000, což je tlak, který jde pohodlně dosáhnout nenáročnou rotační vývěvou

0/0
13.3.2016 21:35

J54a11n 83N98o48v21á22k 4179379306630

Já už v sobě takové potrubí mám. Když jede obsah do zatáčky, troubí.

0/−1
12.3.2016 16:14

I69v58a76n 71M82a67r46e20k 6434758522

Není náhodou apríl až za tři týdny ? 8-o

+2/−2
11.3.2016 21:20

P87a95v14e78l 13Ř57a88p45e78k 7912246759405

V prvé řadě je potřeba zbavit se technicky zastaralého a morálně vadného automobilismu. Tahle trubka by tomu možná mohla pomoci.

+4/−2
11.3.2016 17:19

J67i55ř66í 20Z56ý70k53a 9699873291170

trubku do každé domácnosti ;-D

+1/−1
11.3.2016 21:57

J57a63n 88V23á97c73l10a27v95í11k 3222866931699

To bude logistická výzva, ale těch pár desítek kilometrů k nejbližšímu terminálu jistě všichni rádi dojdeme pěšky.

Jinak zlé jazyky by mohly říct, že u Řapků už doma trubku mají, ale nebyl by to konstruktivní příspěvek na téma.

+8/−1
12.3.2016 0:20

J18a63n 27S91o50u71k55u82p 1464144366105

Tentokrát nějaké krátké...

+1/0
12.3.2016 13:53
Foto

S36t63a71n31i82s10l76a95v 30T48e68s75a46ř 9157914952784

Blava Vídeň se mi nezdá jako vhodná trasa, je to vzdušnou čarou kolem 60km. Při zrychlení 10km/h/s (aby cestující nevrhli) to bude 2 minuty zrychlovat, pak to 1 minutu pojede 1300km/h a 2 minuty zpomalovat. Slušnej nápor na žaludky, ale příliš krátká dráha jízdy plnou rychlostí.

0/0
11.3.2016 17:15

J38i54ř68í 72Z49ý47k16a 9369773471570

jako testovací trať by to nebylo špatné. Pokud se to osvědčí, tak se seženou investoři na větší trasy mnohem snáze.

0/0
11.3.2016 22:01

M61i74r27e84k 85G97a47j45e55r 5741286229200

Mýlíte se v předpokladu, že by tam ta cestovní rychlost byla 1300 km/h. Jako jedna z prvních tras by sloužila hlavně na ověřování technologických řešení. nikdo by neriskoval, že něco nevyzkoušeného pohřbí nehoda při nadzvukové rychlosti. Odhaduji, že hyperloop na této trase nejezdil nikdy rychleji než 600 km/h a s lidmi pouze do 400 km/h.

0/0
12.3.2016 0:55

M96i49r68e94k 51G54a44j78e58r 5131176589670

... by nikdy nejezdil ...

0/0
12.3.2016 0:55

P85e26t65r 94H15a61r28i44p54r31a82s88a47d 67H56a50j14i20č 5411586743100

Plnou rychlost dosáhnete asi tak rychle jako v letadle. A stejně tak dlouho budete brzdit. V tom problém není. Kam se vyplatí létat (z hlediska času), tam se vyplatí i hyperloop.

0/0
13.3.2016 10:00

D77a20n 83S32v12o77b13o70d19a 9360270705606

jasne ze to je hudba budoucnosti , ale zrovna tento usek je velmi logicky.

Z Videnskeho letiste leta do sveta spousta slovaku a samozrejme Viden jako takova je atraktivni jak pro turisty tak i pro podnikatele.

Jeste aby to bylo i z Brna abych nemusel do Vidne na letiste jezdit busem za 2,5 hodiny.

+1/0
11.3.2016 15:44

R89a79d23o60s90l62a93v 47K22l61a16u76d32a 5174988964262

Fascinuje mě kolik lidí skočí na takovou kravinu... A to srovnání s balony a letadly je fakt hodně mimo. Dneska je ale tak nějak normální prodávat něco co ani není. Nikdo netuší jak to bude fungovat, ještě to neujelo ani cm, ale už to nabízí ve světě a hledají kudy by to mohlo jezdit. Navíc s takovým krásným americkým přístupem. Tady uděláme čáru do Vídně, tady do Prahy

+6/−7
11.3.2016 14:47

J61i84ř47í 54K20o81c58u50r41e83k 6215564705768

Myslíte, že měl George Stephenson s Raketou neježděno 10.000 kilometrů, když začal nabízet projekt železniční dopravy Liverpool - Manchester?

Facinuje mě přístup: Nemáme s tím zkušenosti = je to k ničemu a ani to postavit nejde.

+9/0
11.3.2016 17:49

R16a36d60o33s96l80a66v 22K16l40a97u32d25a 5354548944702

Máte to blbě. Ale to nevadí:-P

0/−2
11.3.2016 18:55

R22a19d18o19s74l81a44v 68K40l12a50u31d20a 5354658904392

Děkuji za mínus, ale trať Liperpool - Manchester byla až druhá, kde Stephenson použil svojí lokomotivu.

0/0
12.3.2016 2:24

P69e95t55r 74H10a44r51i48p78r16a55s87a65d 32H94a45j22i98č 5461626673410

To ale je v tomto případě je marginální. Důležitý je názor a přirovnání. Ostatně, mám dojem, že Stephenson skončil z hlediska podnikání neslavně. Nic to nemění na tom, že bez něj bychom pořád tlačili dvoukolák. Na druhou stranu, mě by to snad ani tolik nevadilo, ale myšlenka cestování v podtlakové trubici je velmi lákavá. Dalo by se to použít i vertikálně pro rychlovýtahy. Případně pro start raket. Už jsem viděl nějaké nápady. Pokud by se povedlo urychlit a vystřelit raketu ve výšce kolem 1km (teoreticky realizovatelná výšková stavba), byl by to velký přínos pro energetickou úsporu paliva.

0/0
13.3.2016 10:12

O54d25s64t65r78a26n90ě95n14ý 42U41ž85i65v58a48t94e21l

Uživatel požádal o vymazání
0/−1
11.3.2016 14:37

J73a65k69u95b 74Š88a80f73a78n55d84a 7965367281371

Jak víte, že je to slepá ulička? Minimálně je to rychlejší a méně energeticky náročné.

+1/0
11.3.2016 14:59

R70a38d50o40s20l43a65v 35K57l81a11u23d56a 5794668454952

Minimálně to existuje jen v CADu. :-P

0/−1
11.3.2016 15:12

J26i86ř71í 96K97o44c78u36r82e91k 6105704155978

A víte, že totéž se dálo v roce 1997 prohlásit o sondě New Horizons?

+4/0
11.3.2016 17:51

R77a23d13o25s36l17a18v 83K77l18a40u21d23a 5734758344932

;-D

0/0
11.3.2016 18:56

O21d19s88t79r48a56n40ě72n92ý 71U13ž37i51v65a63t51e82l

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
11.3.2016 17:03

J32a98k52u64b 40Š37a86f41a19n63d65a 7855317151601

Zanedbatelná kapacita vůbec nemusí být. Nakonec může být vyšší než u VRT.

Letadlo je zbytečně rychlé? Jak jste na to přišel? Naopak je vzhledem ke vzdálenosti pomalé. Samozřejmě se tam musí započítat i cesta na/z letiště a odbavení. Pak vzhledem k rychlosti je drahé.

+1/0
11.3.2016 17:23

S57a96m87u61e26l 27Š38u66t71a51j 9436455152563

ak by k niecomu takemu doslo tak to bude neskutocny "tunel" ;-D

0/−1
11.3.2016 14:32

S35t51a75n69i39s50l75a81v 39K80r80e11j47c39a91r 6737866713664

Fandím E.Muskovi. Když lidé v minulosti zažili první lety balonem a letadly těžšími vzduchu také se našlo nemálo skeptiků. A dnes si bez této techniky a technologie neumíme představit život. - Jinak o hyperloopech už uvažovali nejen Jules Verne ale i Cimrman!

+4/0
11.3.2016 13:56

R52a78d53o76s12l35a64v 93K41l79a22u95d91a 5814848824212

Teď už jen budeš muset přesvědčit Rakušáky, aby si až na hranice se Slovenskem nechali na své pozemky šoupnout přerostlý parovod. Vůbec je zajímavé proč o tom jednají se Slováky, když těch se to v podstatě vůbec netýká. Ono je něco jiného to postavit v poušti a uprostřed Evropy.

0/−3
11.3.2016 14:07

P89a25v90e63l 83V75l67a17s 4795253790984

Zanedlouho budou položené roury Slovenských tranzitních plynovodů k ničemu. Ukrajina se vyloučí z tranzitu. Roury mají sice světlost jen 1,52 m, ale v leže by se dalo tím propasírovat. Je třeba ovšem vyřešit technickou otázku ohybů potrubí. Při rychlosti 1000 km/hod by se každý v prvním ohybu rozplácl na maděru.

0/−1
11.3.2016 14:22

J73a97n 64V71á78c61l76a80v73í72k 3432746561449

Slovaky bude hrat mladi?

+1/0
11.3.2016 14:29

J11a27k83u88b 28Š62a55f80a83n70d79a 7125677131851

Zato VRT žádnou dráhu nepotřebuje...

0/0
11.3.2016 15:00

R69a32d20o84s93l66a81v 57K34l22a29u18d11a 5464268814262

Potřebuje. Ale nemusí se vždycky jednat o novou. Třeba využívání stávajících "vjezdů" do města a nádraží je velmi pravděpodobné, někdy ani jiná možnost není. Pochopitelně se jedná o veřejný zájem, takže se pozemky dají i vyvlastnit. To u té roury říkat nemůžete.

0/0
11.3.2016 15:09

J17o49s74e50f 32L89a95n26z 8525921234928

Dobrá myšlenka - na řekněme zkušbní úsek dobrá vzdálenost , poměrně solidní terén a dá se očekávat i smysluplné využití.R^

+11/0
11.3.2016 12:39

R90a76d93e73k 94B14ě50h33a88v61ý 4768285693594

Fandim tomu, protoze to posouva technologii zase o kus dal, ale je to hudba hodne daleke budoucnosti. V nasich koncinach se toho ja urcite nedoziju, stesti budou mit mozna obyvatele par mest nekde v US.

+2/0
11.3.2016 12:01

R76a97d54o54s43l66a88v 63K94l27a37u45d47a 5414248684512

Pokud jde o hromadnou veřejnou dopravu, je na tom Evropa daleko líp než USA. Ono je to logické, USA šlo cestou individuálního motorismu, případně letecké přepravy. Bohužel lidé kteří mají dostatek prostředků z jiné činnosti se pokoušejí postavit si pomník, ať už v podobě této roury, nebo raketoplánu pro turisty, místo toho aby investovali do něčeho smysluplného. Ale je to jejich věc, jen jim nedávám přílišnou naději.

+1/−3
11.3.2016 12:58

P73e68t63r42a 45N35o43v16á42k74o57v37á 7548726564808

Hitler stavěl dálnice, na Slovensku po volbách budou mot Hyperloop. Asi bychom se měli poučit, koho volit...

0/−1
11.3.2016 11:18



Najdete na iDNES.cz