Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hlučné sovětské lokomotivy „sergej“ lidé nenáviděli, dnes jsou ikonou

Přesně před půl stoletím převzali Čechoslováci první kus lokomotivy, která se na našich kolejích zabydlela jako „sergej“. Hlučné lokomotivy s červenou hvězdou za normalizace nebyly příliš populární, ale postupně se z nich stala legenda našich železnic. V dobrém i zlém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P44e58t31r59a 15M26a29l35a58k26o84v90a 1258250220384

Jeden z mnoha příkladů neefektivity a nesmyslnosti RVHP...navíc typicky rusky předimenzované, kašlalo se na spotřebu a životní prostředí....

0/0
28.3.2016 16:01

M67a90r96t93i35n 62D46o14h28n30a93l 5607613328818

No jo, holt SSSR byl náš vzor, takže přes to "nejel vlak". Když si vezmu, že takový Kyklop strčil do kapsy výkonem celého sergeje a ještě mu zbylo (1470kWx1774kW)a měl jen 4 nápravy, a nakonec ho oficiálně odpískali na tom, že byl těžký (20,5t/nápravu), neoficiálně kvůli tomu, že lokomotivy nad 2000hp mohl dodávat jenom SSSR, tak to o RVHP něco svědčilo. Na druhou stranu je fakt, že zkušebně začal jezdit až v roce 1975, takže pokrok o půl generace byl vidět.

0/0
24.3.2016 12:05

P76a35v90e15l 96R71y74b88á11ř 7302841149320

Asi to byly silné mašiny, spotřebu neznám, tak se nemohu vyjadřovat, ale vždy vzpomínám na cesty domů z večerní školy v sedmdesátých létech, kdy jednu dobu stál náš motorový vlak cca 25 min vedle nákladního, který táhl sergej. Ten měl stále spuštěný motor, asi to bylo náročné znovu startovat (to si jen myslím). Nepřeji nikomu cítit, jak motorovým vozem celou dobu třepe motor sergeje. Bylo to většinou v zimním období, byla tma a vždy jako na schvál, stál ten sergej vedle nás. Často jsem musel jít ven do chladna.

0/0
22.3.2016 15:20

R96a85d25e64k 61R19a61i77d43a 5377282199

přečtěte si článek a spotřebu se dozvíte..

0/0
24.3.2016 18:50

J95a84n 55S85a94l35o73m95o93n 4129230891335

Budete se divit, ale nemám problém se o generátor za chodu v elektrárně docela normálně opřít. Ani mi to nepoškodilo hodinky :-). A to se skutečně opírám přímo o stator, bez nějakých přídavných krytů a ochran před magnetickým polem. Zajímalo by mě jakou představu o těch generátorech vlastně máte ;-D. A jestli jste je někdy viděl zakrytované, tak ano. Jenže nejde o ochranu před magnetickým polem. Jde o ochranu před hlukem :-).

0/0
21.3.2016 19:11

K16a40r94e25l 17S92e14v76e41r80a 7310432776959

ja teda mam pocit, samoz�ejm� je to muj osobni n�zor....�e mnohem v�t�� rand�l dok�zala Bardotka...

0/0
20.3.2016 13:46

M98i22c29h97a90l 63M86a87l75á89t 7436256341593

Přepni si klávesnici z azbuky na latinku.;-)

+4/0
20.3.2016 20:36

M39a36r12t83i11n 74N37e13r31m82u27t 9297357148289

nevadí, jedním ze znaků inteligence je správně interpretovat neúplná sdělení a nezaseknout se na syntaxi

0/0
20.3.2016 23:56

K52r74y64š60t56o77f 96L81a82n25í97k 1699280515295

z Opavy do Bohumina zkratkou pres Polsko?

0/0
19.3.2016 21:17

I35v73a76n 78M27a12r53e28k 6594758302

P.redaktore, pokud byste na vlastní uši někdy slyšel v plném výkonu např. "Bardotku" , "Čmeláka" a hlavně "Pomeranč" nikdy byste takový blábol nemohl napsat ! Rv

+1/0
19.3.2016 9:04

J70i18ř97í 24E72r43b60e82n 1563474686597

Obávám se, že pan autor slyšel na vlastní uši jak netlumeného Sergeje, tak i netlumenou Bardotku...

0/0
20.3.2016 12:51

M73i12c60h39a30l 11M85a75l67á83t 7786626911553

Pokud chcete vidět Sergeje, nemusíte do muzea. Pro ČD Cargo jezdí Sergeje dodnes a tahají nákladní vagony.

Jo sovětské stroje se konstruovaly na 150 let. ne jako ty dnešní čínské šidítka.

+3/−7
19.3.2016 1:52

P57a34v10e50l 30S46o11v80i56č35k72a 4836108345362

Nejezdí, už dlouho v ČR nejezdí.

+5/−1
19.3.2016 7:57

M67i68c71h87a14l 27M15a24l50á24t 7976586891533

na severu čech jsem za poslední měsíc viděl tahat min. dva.

0/0
20.3.2016 20:38

J13i33ř28í 60K80o86c12u58r55e95k 6485234715318

By mě zajímalo, které dieslové lokomotivy v Evropě jsou z Číny ...

+6/0
19.3.2016 13:39

M13i13c56h26a84l 51M40a26l20á90t 7146516401293

Spousta dílů je z číny.

0/0
20.3.2016 20:38

J85i10ř15í 48J51i89r12o32u49d65e48k 8536489644194

Sergej nebyl v oblibě u lidí, kteří bydleli blízko tratí. Např. Na Vidoulích se třásla okna i stěny, když tam tato ,,mašinka" šplhala do kopce:-(

Je pravdou, že v rámci RVHP byly rozděleny i výroby a vývoje diesellokomotiv. Např. první přeplńované ,,tisícikoně" byly u nás zkoušeny v r. 1964-65. Instalace do Čmeláků a Zamračenejch. Výkonější dvanáctiválce pak později do ,,Brejlovců". Vývoj v ČKD MĚL ,,NA PRKNECH" projekt VERZE AŽ DO ,,čtyřtisíckoní". Po srpnu 68 vývojáři emigrovali ( údajně se uplatnili u Sulzera );-) V ČKD Naft. mot. Smíchov bylo do r. 71 vyrobeno tisíc (!)drážních motorů, převážně,,káček"(K6S 310 DR). Ve finále v průměru i motor denně;-)

+4/0
19.3.2016 0:21

O25l90d65ř14i42c92h 46Ř21e50z42n14í12k 7715162184698

když tohle startovalo, třásly se hrnky na polici jak při zemětřesení ;-D

+3/−2
18.3.2016 23:47

J75a45r71o38s69l95a42v 73K30a40d11l80e16c 5591459962911

Neznám nikoho, kdo by je nenáviděl...;-D Že by zase antiputinovka???;-D;-D;-D

+10/−9
18.3.2016 20:12

I61v10a75n 22M84a35r85e91k 6624938962

Jo , to je každodenní povinnost ! 8-o

+6/−3
18.3.2016 20:29

P18e84t98r 59N42o56v78o76t12n91y 1791540941

Když tohle soudruzi vyvíjeli, tak Putin leda možná tahal dřevěnej vláček na špagátu.

+5/0
18.3.2016 20:43

Š32t39ě22p62á45n 40B43u81r68i15a79n 3543173931635

Já je nenáviděl. Jako ajzboňácký dítě vím o čem mluvím, pač jsem bydlel na vlakovém nádraží. Zejména po plyšáku to bylo s náhradními díly na pytel. Takže když si fíra ve stanici odskočil na svačinku, zamknul Sergeje a nechal puštěný motor, protože už by nemusel nastartovat, jelikož nebyly ND pro startéry. To bylo utrpení, celé nádraží se otřásalo, i na druhé straně domu drnčelo skleněné nádobí. Rovněž si vzpomínám, jak mého otce (výpravčího) vzbudil zaparkovaný Sergej přímo pod okny po noční. Tak jak byl v pyžamu si dotyčného fíru našel a dodnes kolují legendy co mu vlastně řekl. Pravda je, že od té doby všechny puštěné-stojící Sergeje parkovali od baráku 400m dál na odstavné koleji. ;-D

+5/−2
19.3.2016 11:25

M60a45r52t77i42n 48H76o21u54b11a 6303731139668

takze nam chces namluvit, ze fira parkuje, kde se mu zlibi? jako ze jede po nadrazi a rika si ";tak dneska to hodim na 5.kolej, tak by to buriana nemuselo budit.."

+4/−2
19.3.2016 16:37

Š29t88ě68p29á30n 27B61u95r72i39a27n 3633633361265

Přesně tak soudruhu (ti si automaticky tykají). Ta první kolej nejblíž k nádraží byla ta odstavná (z okna obýváku bych na toho Sergeje při troše štěstí doplivl). Sloužila jako seřadiště mašin, čekajících na posun vlaků s uhlím do elektrárny. Jedním koncem (blíže) ke vsi končila cca 50m za stanicí a druhý konec cca 500m za stanicí. Chápu, že fíra zastavil před nádražím, měl to blíž do vsi do krámu, blíže na WC, blíže ke kolegyním na stanici. A jelikož ajzboňáci se znali, tak se stačilo dohodnout. Jak fírové s výpravčím tak i naopak, nevidím na tom nic divného a v rozporu s předpisy to nebylo. Takže máš pravdu "burian" se mohl po noční vyspat, páč fírové věděli, že na tom nádraží bydlí lidi.

+5/−1
19.3.2016 17:01

K93a79t87e49ř84i23n51a 56V37ý76b61o83r62n11á 6170449199

Jaký "startéry" ? :)

+1/0
19.3.2016 17:31

Š69t78ě12p85á89n 84B87u72r46i97a49n 3783473251835

Startér je eufemismus pro pluk trpaslíku, který nahazoval motor Sergeje klikou.

Fakt nejsem fanda do lokomotiv, takže jestli ten 150 litrový diesel nenahazoval silou myšlenky (případně již zmíněnou klikou), muselo tam být něco, co ten 150 litrový motor rozběhlo. Omlouvám se jestli, jestli se tomu říká jinak. A předem se omlouvám, pokud se Váš příspěvek pochopil špatně, ono z toho co jak jste položila otázku, bych musel být vědma, abych se trefil.

+2/−1
19.3.2016 18:01

K23a83r37e16l 49H84a62d80r16b46o22l91e53c 8657760430

Startovalo se to dynamem, které poté dodávalo proud do trakčních motorů. Problém startů ale nebyl v dynamu, které mělo 100%přetižitelnost. ale v tom, že soudruzi nedomysleli životnost baterií. Kyselé, olověné se neměly s trvalými otřesy rády a snesly max jeden pokus o start a pak 6 hodiny nabíjení. Proto to pořád někde bublalo a fíra se to bál stopnout. Pro depo bylo levnější platit 40l/hod volnoběhu naftu, protože to byly jiné peníze než balíček určený na náhradní díly! Dodnes je to prakticky stejné!!!

+1/0
21.3.2016 9:41

Š82t53ě92p56á24n 17B88u12r60i22a76n 3533163571385

Díky za fundované vysvětlení.

0/0
21.3.2016 10:08

J46i98ř48í 26K78o37c69u83r25e30k 6795534725958

Představte si, že vstáváte na ranní, je 11 večer a Váš soused začne tůrovat motorku. A ve tři v noci to pro jistotu zopakuje.

Jenže mezi beztlumičovým motorem motorky a lokomotivy je rozdíl. Takže si toho souseda představte, že tu motorku tůruje u ve vedlejší místnosti.

0/−1
19.3.2016 13:49

M29a79r30t16i17n 25N41e40r29m37u23t 9977597828119

Budíky možná ukážou stejné decibely, je tu ale rozdíl ve spektru. Když jsem spával v čekárnách, nikdy mě nebudily vlaky, ale pípání různých hlásičů

0/0
20.3.2016 23:54

V68á38c92l15a43v 24S29v77o93b55o52d54a 5836188419

Trpíte stihomamem? :-P

0/0
21.3.2016 10:07

I92v37a45n 38M64a91r95e32k 6104508232

Dost podstatný rozdíl pro fíru jezdícího na lokomotivě ČKD a Sergejovi byl ten že v zimě po zhasnutí motoru pokud se někde v stanici stálo ( bylo to tehdy dost často a dělo se tak kvůli úspoře nafty) tak na mašině z ČKD za deset min."klepal kosu" zatímco izolovaná kabina stroje "sdelano v CCCP ́" udržela teplo minimálně hodinu R^

+6/0
18.3.2016 18:15

J14i68ř29í 87E65r38b19e11n 1233614506597

Protože Ukrajinci to konstruovali automaticky pro čtyřicetistupňové sibiřské mrazy i pro šedesátistupňovou výheň kazašské pouště. Zatímco kolbeňáci tak nějak předpokládali středoevropské klima :-)

+2/0
20.3.2016 12:56

I66v61a14n 60M52a21r60e72k 6854558202

Mohli byste prosím konkretizovat kteří lidé je "nenáviděli"? ! Byl to celý národ, či jen disidenti a nebo je to jen "jedna paní povídala ? ! " 8-o Rv

+14/−3
18.3.2016 18:06

P94e29t70r 23N53o45v75o42t70n15y 1921110241

Tak to si i dokážu predstavit, že je nekdo neměl rád. Spíš by mě zajímalo jak to s tou "ikonou".

0/0
18.3.2016 20:11

P18a74v66e86l 26S73t17a27v41j86a84n70í13k 6878445787871

Byla to první lokomotiva, která nahrazovala těžkotonážní páru. Takže způsobila přelom v dopravě. Že jsem se potom vrhli na elektrickou trakci a nezávislá trakce šla poněkud do útlumu, už je jiná kapitola.

+3/−1
18.3.2016 22:35

M88í50l27a 22P18i91š45t67ě94l56á76k 7843187883

Oni ho nenáviděli hlavně ti kteří s ním museli jezdit a před tím jezdili na lokomotivách ČKD. Rozdíl mezi Sergejem a Čmelákem například byl v tom, že na Čmeláku byla spotřeba oleje 10Kg za víc jak týden tak pro Sergeje to bylo ještě málo. To je jen jeden argument.

0/−4
18.3.2016 22:42

P61e67t13r 45H44a46r92i84p69r81a13s77a87d 82H38a81j42i87č 8963910264137

Nenáviděli je ti, kterým ta pitomá mašina brumrala v noci pod okny. Bylo to k zbláznění, nedalo se spát. Doporyčuji si pořídit někde nahrávku a dát si to do mobilu jako vyzváněcí tón, jestli se vám to tak líbí, ale nevím, jestli váš mobil dokáže vyloudit mj. zvuky na hranici infrazvuku.

+6/−2
19.3.2016 0:55

J60i96ř95í 65K73o50c57u78r59e49k 6555774955198

Když si na sluchátkový výstup napojíte ozvučení pro rockový klub a heftnete tomu. ;-D

+1/−2
19.3.2016 13:51

M45a84r97t43i51n 95N64e56r40m14u24t 9567837668749

To je vtip dne - mobil bude končit někde na úrovni telefonního sluchátka, tj 200 - 300Hz

0/0
21.3.2016 0:02

A44l96e20š 96J45a64v51ů48r48e79k 2282449210130

nevím o tom, že by je někdo nenáviděl 8-o

+6/−2
18.3.2016 16:10

T14o41m72á95š 12P97a57v73l17í95k 7497640611

Děkujeme za sdělení faktu, že vy něco nevíte :-)

+4/−3
19.3.2016 8:23

M59i92l72a21n 84R14i57c67h97t72e80r 8429592940703

Svého času jsem viděl Sergeje, jak táhl vlak s uhláky. Cca 15 jich na výměně vyskočilo. Fíra jel dál, ani si toho ani nevšiml. Neskutečně silný stroj.

+6/0
18.3.2016 16:04

J76i30r45k37a 60S85v24e78j34k11o47v94s22k49ý 2709566551983

Obyčejný peršing má dvakrát větší výkon.

+2/−2
18.3.2016 18:39

M82i28l68a50n 47R90i68c33h83t46e43r 8989252690483

Je to možné, nebyl jsem fíra, ale prostý vechtr:-)

+1/0
18.3.2016 18:45

I61v12a39n 75M14a37r10e73k 6774938852

Trumf. . ."obyčejný messerschmidt " má o polovinu větší výkon jak "peršing" . . . .nesrovnávej dýzly s elektrickou trakcí. ;-(

+2/0
18.3.2016 20:35

P82e65t62r 54N58o11v33o86t60n22y 1521180781

Sergej tahl slusne tak do 20 km/h, od 35 km/h by ho uz nahradila ctyrnaprava min devastujici koleje. Persing tahne az do 70 km/h jak ten sergej ve 20 - nejakych 200 kN. Čili ano, nesrovnaval bych to vubec, nebot by nafta dostala na zadek.

+4/0
18.3.2016 21:09

L96u45m91í61r 40V41i90t11h31a 2347727876682

To by asi dostala, ale nafta vždycky jezdila a jezdí hlavně tam, kde nejsou dráty. Pamatuju si, jak sergeje tahaly uhlí z Mostu do Chvaletic, když bylo málo vody, kolem nás, přes Kačerov. Dost dlouho tam elektrika nebyla a to dunění pomaloběžnýho dvoutaktu rozdrnčelo skleničky v kredenci i skoro kilometr od trati, která je navíc mezi Krčí a Michlí zaříznutá hluboko pod okolní terén. Bylo to slyšet tak daleko, že jsme v pohodě stačili doběhnout ke kolejím a počítat vagóny. Často jsme jich napočítali i 70 a víc. Jeden sergej vpředu, jeden vzadu, někdy i uprostřed.

+5/0
18.3.2016 21:32

J26a79k93u54b 27Š93a71f53a14n84d66a 7315917831971

Ovšem to srovnáváte lokomotivy s výkonem 1,2MW a 4MW.

+1/0
19.3.2016 10:47

J91a82n 86B48a59r31t95u16š91k18a 7226471611943

jak vidím, tak spousta diskutujících porovnává neporovnatelné, srovnávat Sergeje a Čmeláka je jako srovnávat bombardér a stíhačku - myšleno samozřejmě obrazně a schválně absurdně ;-D

+8/0
18.3.2016 15:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.