Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hlučné sovětské lokomotivy „sergej“ lidé nenáviděli, dnes jsou ikonou

Přesně před půl stoletím převzali Čechoslováci první kus lokomotivy, která se na našich kolejích zabydlela jako „sergej“. Hlučné lokomotivy s červenou hvězdou za normalizace nebyly příliš populární, ale postupně se z nich stala legenda našich železnic. V dobrém i zlém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P81e16t86r41a 87M17a28l40a33k60o48v42a 1318830950974

Jeden z mnoha příkladů neefektivity a nesmyslnosti RVHP...navíc typicky rusky předimenzované, kašlalo se na spotřebu a životní prostředí....

0/0
28.3.2016 16:01

M19a90r16t59i79n 44D53o50h53n68a44l 5687103768578

No jo, holt SSSR byl náš vzor, takže přes to "nejel vlak". Když si vezmu, že takový Kyklop strčil do kapsy výkonem celého sergeje a ještě mu zbylo (1470kWx1774kW)a měl jen 4 nápravy, a nakonec ho oficiálně odpískali na tom, že byl těžký (20,5t/nápravu), neoficiálně kvůli tomu, že lokomotivy nad 2000hp mohl dodávat jenom SSSR, tak to o RVHP něco svědčilo. Na druhou stranu je fakt, že zkušebně začal jezdit až v roce 1975, takže pokrok o půl generace byl vidět.

0/0
24.3.2016 12:05

P67a31v70e85l 65R23y89b59á80ř 7222431949930

Asi to byly silné mašiny, spotřebu neznám, tak se nemohu vyjadřovat, ale vždy vzpomínám na cesty domů z večerní školy v sedmdesátých létech, kdy jednu dobu stál náš motorový vlak cca 25 min vedle nákladního, který táhl sergej. Ten měl stále spuštěný motor, asi to bylo náročné znovu startovat (to si jen myslím). Nepřeji nikomu cítit, jak motorovým vozem celou dobu třepe motor sergeje. Bylo to většinou v zimním období, byla tma a vždy jako na schvál, stál ten sergej vedle nás. Často jsem musel jít ven do chladna.

0/0
22.3.2016 15:20

R94a20d83e34k 67R95a64i40d40a 5777652469

přečtěte si článek a spotřebu se dozvíte..

0/0
24.3.2016 18:50

J62a46n 86S29a71l58o40m56o13n 4809210591975

Budete se divit, ale nemám problém se o generátor za chodu v elektrárně docela normálně opřít. Ani mi to nepoškodilo hodinky :-). A to se skutečně opírám přímo o stator, bez nějakých přídavných krytů a ochran před magnetickým polem. Zajímalo by mě jakou představu o těch generátorech vlastně máte ;-D. A jestli jste je někdy viděl zakrytované, tak ano. Jenže nejde o ochranu před magnetickým polem. Jde o ochranu před hlukem :-).

0/0
21.3.2016 19:11

K40a84r28e40l 35S46e45v48e58r54a 7420832206109

ja teda mam pocit, samoz�ejm� je to muj osobni n�zor....�e mnohem v�t�� rand�l dok�zala Bardotka...

0/0
20.3.2016 13:46

M13i21c26h36a53l 14M48a12l75á12t 7406186631133

Přepni si klávesnici z azbuky na latinku.;-)

+4/0
20.3.2016 20:36

M48a89r24t98i33n 35N37e21r45m10u15t 9407307978139

nevadí, jedním ze znaků inteligence je správně interpretovat neúplná sdělení a nezaseknout se na syntaxi

0/0
20.3.2016 23:56

K91r54y44š61t57o36f 44L86a54n66í55k 1589370195255

z Opavy do Bohumina zkratkou pres Polsko?

0/0
19.3.2016 21:17

I10v26a82n 42M10a68r39e42k 6604838722

P.redaktore, pokud byste na vlastní uši někdy slyšel v plném výkonu např. "Bardotku" , "Čmeláka" a hlavně "Pomeranč" nikdy byste takový blábol nemohl napsat ! Rv

+1/0
19.3.2016 9:04

J91i75ř26í 31E22r83b50e98n 1833574956567

Obávám se, že pan autor slyšel na vlastní uši jak netlumeného Sergeje, tak i netlumenou Bardotku...

0/0
20.3.2016 12:51

M15i75c13h13a69l 42M76a75l98á12t 7296986871573

Pokud chcete vidět Sergeje, nemusíte do muzea. Pro ČD Cargo jezdí Sergeje dodnes a tahají nákladní vagony.

Jo sovětské stroje se konstruovaly na 150 let. ne jako ty dnešní čínské šidítka.

+3/−7
19.3.2016 1:52

P86a96v44e61l 21S82o76v84i43č68k70a 4326548715182

Nejezdí, už dlouho v ČR nejezdí.

+5/−1
19.3.2016 7:57

M38i34c67h13a68l 76M65a95l64á69t 7106826171723

na severu čech jsem za poslední měsíc viděl tahat min. dva.

0/0
20.3.2016 20:38

J89i55ř26í 42K63o95c52u63r31e45k 6225794305428

By mě zajímalo, které dieslové lokomotivy v Evropě jsou z Číny ...

+6/0
19.3.2016 13:39

M44i42c46h86a15l 67M70a76l61á95t 7286806311103

Spousta dílů je z číny.

0/0
20.3.2016 20:38

J78i91ř21í 98J68i21r53o22u53d88e89k 8756649734134

Sergej nebyl v oblibě u lidí, kteří bydleli blízko tratí. Např. Na Vidoulích se třásla okna i stěny, když tam tato ,,mašinka" šplhala do kopce:-(

Je pravdou, že v rámci RVHP byly rozděleny i výroby a vývoje diesellokomotiv. Např. první přeplńované ,,tisícikoně" byly u nás zkoušeny v r. 1964-65. Instalace do Čmeláků a Zamračenejch. Výkonější dvanáctiválce pak později do ,,Brejlovců". Vývoj v ČKD MĚL ,,NA PRKNECH" projekt VERZE AŽ DO ,,čtyřtisíckoní". Po srpnu 68 vývojáři emigrovali ( údajně se uplatnili u Sulzera );-) V ČKD Naft. mot. Smíchov bylo do r. 71 vyrobeno tisíc (!)drážních motorů, převážně,,káček"(K6S 310 DR). Ve finále v průměru i motor denně;-)

+4/0
19.3.2016 0:21

O31l90d88ř55i33c61h 31Ř32e22z77n49í12k 7235932304248

když tohle startovalo, třásly se hrnky na polici jak při zemětřesení ;-D

+3/−2
18.3.2016 23:47

J82a73r52o84s38l34a22v 21K19a87d31l87e56c 5951389122961

Neznám nikoho, kdo by je nenáviděl...;-D Že by zase antiputinovka???;-D;-D;-D

+10/−9
18.3.2016 20:12

I72v39a14n 39M34a97r47e56k 6684978312

Jo , to je každodenní povinnost ! 8-o

+6/−3
18.3.2016 20:29

P28e19t39r 28N33o74v17o11t22n88y 1731960771

Když tohle soudruzi vyvíjeli, tak Putin leda možná tahal dřevěnej vláček na špagátu.

+5/0
18.3.2016 20:43

Š77t46ě44p40á43n 75B26u48r46i15a49n 3633253831575

Já je nenáviděl. Jako ajzboňácký dítě vím o čem mluvím, pač jsem bydlel na vlakovém nádraží. Zejména po plyšáku to bylo s náhradními díly na pytel. Takže když si fíra ve stanici odskočil na svačinku, zamknul Sergeje a nechal puštěný motor, protože už by nemusel nastartovat, jelikož nebyly ND pro startéry. To bylo utrpení, celé nádraží se otřásalo, i na druhé straně domu drnčelo skleněné nádobí. Rovněž si vzpomínám, jak mého otce (výpravčího) vzbudil zaparkovaný Sergej přímo pod okny po noční. Tak jak byl v pyžamu si dotyčného fíru našel a dodnes kolují legendy co mu vlastně řekl. Pravda je, že od té doby všechny puštěné-stojící Sergeje parkovali od baráku 400m dál na odstavné koleji. ;-D

+5/−2
19.3.2016 11:25

M75a14r37t69i35n 90H91o98u58b13a 6643801879378

takze nam chces namluvit, ze fira parkuje, kde se mu zlibi? jako ze jede po nadrazi a rika si ";tak dneska to hodim na 5.kolej, tak by to buriana nemuselo budit.."

+4/−2
19.3.2016 16:37

Š89t17ě97p42á36n 60B86u62r17i23a92n 3813823811135

Přesně tak soudruhu (ti si automaticky tykají). Ta první kolej nejblíž k nádraží byla ta odstavná (z okna obýváku bych na toho Sergeje při troše štěstí doplivl). Sloužila jako seřadiště mašin, čekajících na posun vlaků s uhlím do elektrárny. Jedním koncem (blíže) ke vsi končila cca 50m za stanicí a druhý konec cca 500m za stanicí. Chápu, že fíra zastavil před nádražím, měl to blíž do vsi do krámu, blíže na WC, blíže ke kolegyním na stanici. A jelikož ajzboňáci se znali, tak se stačilo dohodnout. Jak fírové s výpravčím tak i naopak, nevidím na tom nic divného a v rozporu s předpisy to nebylo. Takže máš pravdu "burian" se mohl po noční vyspat, páč fírové věděli, že na tom nádraží bydlí lidi.

+5/−1
19.3.2016 17:01

K88a63t18e89ř59i35n17a 61V14ý70b85o85r46n85á 6370789939

Jaký "startéry" ? :)

+1/0
19.3.2016 17:31

Š37t21ě55p96á51n 31B87u33r69i22a95n 3233763531185

Startér je eufemismus pro pluk trpaslíku, který nahazoval motor Sergeje klikou.

Fakt nejsem fanda do lokomotiv, takže jestli ten 150 litrový diesel nenahazoval silou myšlenky (případně již zmíněnou klikou), muselo tam být něco, co ten 150 litrový motor rozběhlo. Omlouvám se jestli, jestli se tomu říká jinak. A předem se omlouvám, pokud se Váš příspěvek pochopil špatně, ono z toho co jak jste položila otázku, bych musel být vědma, abych se trefil.

+2/−1
19.3.2016 18:01

K19a95r68e48l 56H90a38d11r82b55o93l71e49c 8747500760

Startovalo se to dynamem, které poté dodávalo proud do trakčních motorů. Problém startů ale nebyl v dynamu, které mělo 100%přetižitelnost. ale v tom, že soudruzi nedomysleli životnost baterií. Kyselé, olověné se neměly s trvalými otřesy rády a snesly max jeden pokus o start a pak 6 hodiny nabíjení. Proto to pořád někde bublalo a fíra se to bál stopnout. Pro depo bylo levnější platit 40l/hod volnoběhu naftu, protože to byly jiné peníze než balíček určený na náhradní díly! Dodnes je to prakticky stejné!!!

+1/0
21.3.2016 9:41

Š79t44ě98p54á70n 36B16u47r42i29a66n 3883233201475

Díky za fundované vysvětlení.

0/0
21.3.2016 10:08

J37i26ř77í 75K50o26c87u31r13e97k 6195724515578

Představte si, že vstáváte na ranní, je 11 večer a Váš soused začne tůrovat motorku. A ve tři v noci to pro jistotu zopakuje.

Jenže mezi beztlumičovým motorem motorky a lokomotivy je rozdíl. Takže si toho souseda představte, že tu motorku tůruje u ve vedlejší místnosti.

0/−1
19.3.2016 13:49

M59a48r57t29i44n 26N77e77r98m46u82t 9897317158369

Budíky možná ukážou stejné decibely, je tu ale rozdíl ve spektru. Když jsem spával v čekárnách, nikdy mě nebudily vlaky, ale pípání různých hlásičů

0/0
20.3.2016 23:54

V33á48c87l71a17v 65S54v71o98b98o60d90a 5226948559

Trpíte stihomamem? :-P

0/0
21.3.2016 10:07

I61v62a64n 88M82a80r19e69k 6774938682

Dost podstatný rozdíl pro fíru jezdícího na lokomotivě ČKD a Sergejovi byl ten že v zimě po zhasnutí motoru pokud se někde v stanici stálo ( bylo to tehdy dost často a dělo se tak kvůli úspoře nafty) tak na mašině z ČKD za deset min."klepal kosu" zatímco izolovaná kabina stroje "sdelano v CCCP ́" udržela teplo minimálně hodinu R^

+6/0
18.3.2016 18:15

J59i27ř40í 92E60r94b82e94n 1783584316117

Protože Ukrajinci to konstruovali automaticky pro čtyřicetistupňové sibiřské mrazy i pro šedesátistupňovou výheň kazašské pouště. Zatímco kolbeňáci tak nějak předpokládali středoevropské klima :-)

+2/0
20.3.2016 12:56

I43v90a14n 75M58a30r83e34k 6654818522

Mohli byste prosím konkretizovat kteří lidé je "nenáviděli"? ! Byl to celý národ, či jen disidenti a nebo je to jen "jedna paní povídala ? ! " 8-o Rv

+14/−3
18.3.2016 18:06

P84e30t34r 41N31o55v23o78t19n76y 1471160361

Tak to si i dokážu predstavit, že je nekdo neměl rád. Spíš by mě zajímalo jak to s tou "ikonou".

0/0
18.3.2016 20:11

P40a16v48e64l 18S27t26a95v39j61a30n97í77k 6148605497931

Byla to první lokomotiva, která nahrazovala těžkotonážní páru. Takže způsobila přelom v dopravě. Že jsem se potom vrhli na elektrickou trakci a nezávislá trakce šla poněkud do útlumu, už je jiná kapitola.

+3/−1
18.3.2016 22:35

M69í13l76a 73P55i72š35t63ě60l48á65k 7793217343

Oni ho nenáviděli hlavně ti kteří s ním museli jezdit a před tím jezdili na lokomotivách ČKD. Rozdíl mezi Sergejem a Čmelákem například byl v tom, že na Čmeláku byla spotřeba oleje 10Kg za víc jak týden tak pro Sergeje to bylo ještě málo. To je jen jeden argument.

0/−4
18.3.2016 22:42

P94e84t76r 45H52a80r29i26p47r65a56s54a67d 14H42a53j51i62č 8393250164447

Nenáviděli je ti, kterým ta pitomá mašina brumrala v noci pod okny. Bylo to k zbláznění, nedalo se spát. Doporyčuji si pořídit někde nahrávku a dát si to do mobilu jako vyzváněcí tón, jestli se vám to tak líbí, ale nevím, jestli váš mobil dokáže vyloudit mj. zvuky na hranici infrazvuku.

+6/−2
19.3.2016 0:55

J38i62ř83í 42K22o10c56u78r59e25k 6285374355238

Když si na sluchátkový výstup napojíte ozvučení pro rockový klub a heftnete tomu. ;-D

+1/−2
19.3.2016 13:51

M10a67r18t67i74n 53N64e21r27m11u14t 9317307178959

To je vtip dne - mobil bude končit někde na úrovni telefonního sluchátka, tj 200 - 300Hz

0/0
21.3.2016 0:02

A12l50e95š 27J60a55v24ů60r19e68k 2282689680150

nevím o tom, že by je někdo nenáviděl 8-o

+6/−2
18.3.2016 16:10

T40o36m40á77š 29P52a82v53l70í50k 7627780261

Děkujeme za sdělení faktu, že vy něco nevíte :-)

+4/−3
19.3.2016 8:23

M82i38l90a79n 49R81i57c74h32t19e74r 8669852170983

Svého času jsem viděl Sergeje, jak táhl vlak s uhláky. Cca 15 jich na výměně vyskočilo. Fíra jel dál, ani si toho ani nevšiml. Neskutečně silný stroj.

+6/0
18.3.2016 16:04

J97i56r84k95a 16S86v73e72j52k10o64v22s57k78ý 2549636801383

Obyčejný peršing má dvakrát větší výkon.

+2/−2
18.3.2016 18:39

M79i76l79a77n 47R28i85c57h64t14e30r 8139622660753

Je to možné, nebyl jsem fíra, ale prostý vechtr:-)

+1/0
18.3.2016 18:45

I54v72a93n 77M82a20r57e18k 6654478782

Trumf. . ."obyčejný messerschmidt " má o polovinu větší výkon jak "peršing" . . . .nesrovnávej dýzly s elektrickou trakcí. ;-(

+2/0
18.3.2016 20:35

P84e69t98r 95N76o55v92o37t15n39y 1281300181

Sergej tahl slusne tak do 20 km/h, od 35 km/h by ho uz nahradila ctyrnaprava min devastujici koleje. Persing tahne az do 70 km/h jak ten sergej ve 20 - nejakych 200 kN. Čili ano, nesrovnaval bych to vubec, nebot by nafta dostala na zadek.

+4/0
18.3.2016 21:09

L65u19m58í31r 69V51i48t46h96a 2467137166602

To by asi dostala, ale nafta vždycky jezdila a jezdí hlavně tam, kde nejsou dráty. Pamatuju si, jak sergeje tahaly uhlí z Mostu do Chvaletic, když bylo málo vody, kolem nás, přes Kačerov. Dost dlouho tam elektrika nebyla a to dunění pomaloběžnýho dvoutaktu rozdrnčelo skleničky v kredenci i skoro kilometr od trati, která je navíc mezi Krčí a Michlí zaříznutá hluboko pod okolní terén. Bylo to slyšet tak daleko, že jsme v pohodě stačili doběhnout ke kolejím a počítat vagóny. Často jsme jich napočítali i 70 a víc. Jeden sergej vpředu, jeden vzadu, někdy i uprostřed.

+5/0
18.3.2016 21:32

J85a96k28u31b 68Š24a39f67a43n26d57a 7685367741191

Ovšem to srovnáváte lokomotivy s výkonem 1,2MW a 4MW.

+1/0
19.3.2016 10:47

J34a60n 46B35a51r85t21u73š61k35a 7486231971423

jak vidím, tak spousta diskutujících porovnává neporovnatelné, srovnávat Sergeje a Čmeláka je jako srovnávat bombardér a stíhačku - myšleno samozřejmě obrazně a schválně absurdně ;-D

+8/0
18.3.2016 15:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.