Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Neskončilo to „kanárem“. Zápas počítače a člověka v go dopadl 4:1

V pondělí 15. března skončil v Soulu poslední zápas v sérii střetnutí mezi profesionálním hráčem go a softwarem AlphaGo, který jako první v historii dokáže porážet i špičkové lidské hráče této hry. Člověk ve zřejmě nejsložitější široce známé deskové hře prohrál 4:1.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V58l73a25d72i74m31í53r 44K54r58i32s72t81e15n 7356342665328

Sparťanské mojo je obvzláště silné ;-D

0/0
17.3.2016 19:45

V28l15a18d88i81m80í17r 37K97r63i96s34t98e48n 7756972395298

omluva špatná diskuze

0/0
17.3.2016 19:59

P79e80t76r 92G27e40b58a62u31e78r 7666408195391

A co takhle alfago vs alfago?To by byl teprve mazec.:-)

0/0
16.3.2016 13:06

V17l38a83d77i45m69í91r 43K64r46i32s89t47e30n 7596832965838

To je právě běžné, Alphago se právě učí tím, že hraje sám proti sobě.

+1/0
17.3.2016 20:00

P74e15t53r 84Z55d35e86n76ě39k 2294599384

Stále jen počítač, počítač. Za tím počítačem je spousta chytrých lidí, kteří vymýšlejí algoritmy AI a pak to převedou do programu. Stejně tak i v oblasti hw je spousta lidí, kteří mají zásluhu na vytvoření dostatečně rychlého počítače. Nic jiného za tím není. Je to tedy "bitva" spousty lidí, kteří mají dost času na řešení proti jednomu geniálnímu hráči, který má na řešení omezený čas.

0/−3
16.3.2016 7:24
Foto

M70a67t53ě66j 27Č69e63r96n61ý 9695372460267

Ano, za počítačem stojí spousta lidí, kteří ho musí navrhnout, postavit, naprogramovat (je to vlastně příprava před hrou), ale člověk je na tom stejně. Taky se nejdřív učí od jiných a poznává svoje i cizí hry, než se dostane na určitou úroveň. Ve hře samotné je v tom sám člověk, stejně jako počítač.

0/0
17.3.2016 11:22

V39l69a37d91a38n 12K46a81h81a64n 9141854314822

Go moc neumim, teda zaklady znam, ale sachy umim mnohem lepe. Nicmene mam dotaz, teoreticky je sice v Go vice moznosti (kombinaci) nicmene mi prijde ze 90-95% z nich lze pomerne snadno "odfiltrovat" jako "nesmyslna". Je i po teto "fitraci" Go slozitejsi (pro pocitac) nez sachy? Mi prijde ze ne, ale je to opravdu jen "pocit' a rad se dozvim vice.

0/0
16.3.2016 0:00
Foto

P58a90v67e40l 71K82a36s74í64k45, 80T12e88c29h98n31e15t76.17c68z

A jak byste definoval ten nesmyslný tah? Protože to je právě ten problém, který AlphaGo řeší - proklestění toho stromu před prohledáváním. Ale není to tak jednoduché, jako třeba v piškvorkách,kde se nesmyslný tah pozná docela dobře. Tady může nesmyslný tah dávat smysl po třeba 18 tazích.

+1/0
16.3.2016 11:14

V25l64a59d84i10m26í22r 56K88r12i49s80t94e86n 7146162935398

Já zase nerozumím počítačovému go, u šachů umím trochu více než pravidla. Pokusím se Vám odpovědět. Samozřejmě, že počet kombinací co byl v jednom článku tady je spíše promoční, něco jako Fabie a rohlíky , spoustu tahů jde opravdu ze začátku partie odfilrovat jako nesmyslné ze strategického hlediska ( 1-2 linka u okraje desky), i když jak to naučit počítač je otázkou. Stejně jako pro první tah nemáte 361 možností ale necelou 1/4 desky, pro druhý necelou polovinu kvůli symetrii pozice.( A to ani nepočítám opravdu nesmyslné tahy.) To jistě uznáte v informativním článku pro obecnou veřejnost nemá cenu řešit. Ale i tak si myslím bude možností větvení úplně v jiných řádech než šachy. Mluvíme o strategické části, pak existují technické pasáže souboje skupin na desce kde i zdánlivě nesmyslný tah, dokonce i z obecného principu možná špatný tah, se může stát velmi účinným. To se ostatně povedlo Leeovi v jeho vítězné partii kdy potřeboval si vynutit tři tahy na určitých pozicích , aby mu začala fungovat jedna varianta zajetí klíčových kamenů. Počítač se sice ubránil ale na oplátku přišel o jiné v sousedství, a pak začal "zmatkovat" a hrát nesmyslné tahy jelikož obecná šance na výhru při normální hře byla příliš nízká, vysokou pravděpodobnost mu dávaly jen tahy při kterých soupeř udělá velkou chybu

+1/0
16.3.2016 14:32

V65l62a89d63i15m90í21r 35K23r27i81s60t59e36n 7786612665938

pokračování:

Jelikož pravidla znáte budu trochu konkrétnější Budu se zabývat první fází hry - zahájením Fuseki (strategické rozparcelování prostoru desky v rozích a po stranách kde se nejlépe tvoří, brání území(prostor) - body díky hranicím samotné desky. Máte pravdu, že existují ustálené sekvence (Joseki - "džóseki" -jap.) Ty dávají lokálně oběma hráčům rovnocenný výsledek. Jenže je to jen lokální bere se v potaz kdo tam byl či nebyl první v tom prostoru kdo bude na tahu atd.,

A pod rovnocenným výsledkem se může skrývat: Jeden má bodový zisk v naznačeném území druhý za to má sílu (vliv)na oplátku která mu může nebo nemusí pomoci v okolním prostoru, území v rohu si nějakým způsobem rozdělí, či dojde k ostrému konfliktu který vytvoří slabé skupiny a ty budou utíkat navzájem na sebe útočit a rozvíjet se do dalších prostor desky. A zde právě nastává ten problém. Kámen na jiné straně desky který je posunut o jeden bod jinde , může mít strategicky podobný vliv na desku sám o sobě, ale díky tomuto boji to může najednou být obrovský rozdíl. Těch Joseki je spousta, hráč si vybírá dle svých preferencí aby jemu to ladilo s jeho obecnou strategií či znevýhodnilo narušilo strategii soupeře. Dokonce profesionálové se často odklánějí od joseki hledají nové tahy právě proto , že jsou si vědomi a schopni více analyzovat dopad na kompletní desku.

Go i když hra prastará se stále vyvíjí. Kromě sezónní obliby některých joseki či trendů je to hlavně zapříčiněno taky změnou v hodnotě komi (bodová kompenzace bílému hráči za to, že černý má strategickou výhodu prvního tahu. Kdysi dokonce nebylo žádné, hra byla pojímána jinak a žák překonal mistra když ho porážel bílými kameny. Ta hodnota v japonskémk počítání začínala na 3,5 -až 4,5 bodu. Když jsem začínal hrát já v 90. letech bylo to 5,5, dnes je to 6,5. Pokud se nepletu či se to nezměnilo, statisticky stále mírně nepatrně vyhrává více černý To si vyžaduje jiný přístup od černého v rané fázi hry, a tím i na změny hodnotu tahu.

+1/0
16.3.2016 14:46

P41e82p39a 55Č70u79m85p62e95l10í17k 7117258924373

Počítač je lepší. Brzo nastane doba, kdy řada prací bude pro lidi zbytečná, protože to bude umět počítač lépe a bez nákladů jako sociální apod.

Sice ten expert byl mistr ale byl mu to na nic.

+1/0
15.3.2016 23:28

L75i21b53o78r 60M59a67ř72í73k 3126945732373

V pondělí 15. března?

0/0
15.3.2016 23:18

Z52b22y12n43ě30k 20Š73a20f98a19r91č19í77k 5527938215284

"kde Se-dol zahrál skvělý tah (tah 79)"

Byl to tah 78. Lichý to být ani nemohl, neboť černý začíná!

+4/0
15.3.2016 16:19

P76a12v61e68l 82S17t73r61n54a88d 1926842143685

A proč by to "skákalo" kanárem.To už si po sobě ani nadpis neumíte přečíst.

+1/0
15.3.2016 16:19

M97a76t60o24u75š 11L11á43z65ň26o14v29s41k20ý23, 54T41e96c69h17n16e22t71.23c31z

Evidentně ne. Díky a omlouvám se.

+2/0
15.3.2016 16:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.