Diskuze

Revoluční stroj Caravelle mohl létat za ČSA, ale soudruzi to nedovolili

Psal se rok 1959. Tehdejší Československé aerolinie dostaly zajímavou nabídku předvedení nového a velmi elegantního dvoumotorového dopravního letounu unikátní konstrukce v Praze. Po tradičním váhání dostal výrobce Sud Aviation v Toulouse z Prahy od ČSA konečně kladnou odpověď, a Ruzyň přivítala nezvyklou návštěvu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Sovětské tupolevovy konstrukce s motory vysoko na zádi trupu...byly z nouze ctnost....pod křídlem by nasávály nečistoty a úlomky z obecně nekvalitnich povrchu vzletovych a přistávacích drah všech východoevropských letist, kde se vecne nedostatkovy cement vesele rozkradal po celou dobu výstavby socialismu a to i u nás na Ruzyni

0 0
možnosti
Foto

Které letouny měly před postavením Caravelle motory na pylonech pod křídly?

V kořenech křídel bych ještě pochopil, ale pod křídly?

0 0
možnosti

Napr. Boeing 707 a bombardak B 52. Koreny kridel je ten nejhloupejsi napad vubec. Hlavni nosnik kridla se musi rozpulit !

0 0
možnosti

"Sílu vzepřít se měla jugoslávská společnost JAT (Jugoslovenski Aerotransport) a ve finále u nich začaly létat letouny Caravelle v jejich pěkných barvách. V Praze byly pravidelnými hosty řadu let. I později tato společnost provozovala západní typy letadel „moudrým“ sovětským poradcům navzdory."

Vyborny clanek pane redaktore, ale dovolil bych si oponovat vuci nekterym politickym nepresnostem nahore.

Tito se od Moskvy a Stalinova dikatatu odklonil v 1948 a nikdy se nepodvolil ani pozdeji Stalinovym nastupcum. Stalin ho za to nazval "krvavym jugoslavskym fasistickym psem"a tento nazev byl opakovane pouzivan v ceskoslovenskych komunistickych mediich.

Zadni sovetsi poradci od te doby v Jugoslavii nepusobili, nebot je Tito jako nasledek rozkolu nemilosrdne vykopnul ze zeme. Od te doby se nemusel na nejake sovetske poradce ohlizet ani se namahat jim delat neco navzdory -kdyz neexistovali.!!

Proto take Tito mohl pozdeji (pocinaje 1953) bez jakehokoliv politickeho a ideologickeho omezovani prijmout americkou hospodarskou pomoc. Od 60. let jezdily po Jugoslavii vlaky tazene americkymi diesel-elektrickymi lokomotivami, s prominentni jugoslavskou a americkou vlajkou na obou stranach, pod nimi ruce v pratelskem stisku a napisem FRIENDSHIP, pratelstvi. Tohle by si ceskoslovensti soudruzi pevne vazani moskevskou kontrolou rozhodne dovolit nemohli.

Letecka spolecnot Jugoslovenski Aerotransport se podobne nemusela ohlizet na mineni soudruhu z Moskvy a klidne objednat Caravelly.

Ano, byly k videni v livreji JATu na ruzynskem letisti a mohu potvrdit, ze jsem s dvema z nich letel do Dubrovnika a zpet, na prazdninovy tabor v 1967.

Dalsi letadlo s motory u trupu jsem okusil v 1969, sovetsky Il-62 na ceste do Singapore, kdyz jsem letel za pribuznymi do Australie. Tehdy jeste nebylo plne predano CSA a museli jsme letet pod okupantskou vlajkou a v livreji Aeroflotu, trebaze s cs. posadkou.

13 0
možnosti

A paradoxně Jugoslávci byli nejsvobodnějším národem na světě, protože mohli cestovat všude a k nám, na rozdíl od Zápaďáků, nemuseli mít víza;-D

4 0
možnosti
Foto

Nelétala Caravelle krátce po roku 1959 v barvách ČSA do Havany??[>-]

0 1
možnosti

To byly tubrbovrtulové Bristol Britannia:-)

3 0
možnosti
Foto

No, co jsem z článku pochopil, tak v roce '59 jsme urgentně hledali náhradu za Tu-104(A), a tu jsme mohli dostat až deset let poté ('69) co nám to představili.

Nebo Francie byla happy to delivery i po srpnu '68?

2 0
možnosti

Dobrý den, v roce 1959 to byl pouze předváděcí let, který měl nalákat nové zákazníky. Ta potřeba výměny starých strojů nastala v průběhu 60. let, jak vyplývá z nabídky letounů o kterých se uvažovalo,.

1 0
možnosti

To dupnutí komunisty v Moskvě je už něco jako náboženská formulka. Co nevidět si dupnou naši přátelé v Bruselu a budeme lovná zvěř - pak pište, kdo se odváží...

4 26
možnosti

Článek je zavádějící a o revolučnosti Caravelle bych pomlčel. Dnes je vidět, jaký koncept vyhrál na plné čáře - motory pod křídly...

8 3
možnosti

,,,l.p.2016 a l.p.1959 vidíte ten rozdíl v názoru na věc??...v r 1961 jsme se chodili dídat na " Ruzyň " když startovala Caravella a její velké "zhoupnutí " přední části při startu...

1 1
možnosti

Nějak se v tom ztrácím. Článek začíná větou: Píše se rok 1959. Potom se tam píše, že se naše aerolinky rozhodovaly o tom, jaké letouny koupí a ve hře byly B-727, 737, či DC-9, které v té době neexistovaly ani na papíře, podobně, jako dále zmiňovaný TU-134. Dále se tam dočteme, že verze 11R byla nabízena od roku 1969, ačkoliv jiné zdroje uvádí, že byla vyráběna od dubna 1967. O zastarávajících IL-14 mohl autor alespoň napsat, že se vyráběly také u nás (přes 200 kusů) a zrovna koncem padesátých let si ČSA objednaly vylepšenou verzi pod označením Av-14-32. Pak je to zapláclé soudruhy a tím to končí. No nevím. Možná by to v této rubrice chtělo více techniky a méně politiky.

14 21
možnosti

Chápu, že vy jste odporník na všechno, ale už začínáte být víc než trapná. B727 lítá od roku února 1964, Boeing 737 líta od dubna 1967, DC-9 lítá od prosince 1965. Váš "skvělý" lítá TU134 až od září 1967, takže nám tu nelžete. Přes vaší lásku k Sovětskému svazu vám tyhle trapné lži nepomohou. Zkuste se nad sebou zamyslet a ověřit si fakta, než se tu budete ztrapňovat.

15 15
možnosti

Laický dotaz:

Proč se u současných letadel přesunuly motory zpět pod křídlo?

3 0
možnosti

Protoze jsou tezke a je lepsi kdyz jejich vahu nese primo kridlo, nez aby ji nesl trup. To same s palivem, to je tam take (60 tun) .

1 1
možnosti

Děkuji za pěkný článek. Zajímavý pohled do historie civilního letectví

16 0
možnosti
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 41 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 20 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Za vyhynutím dinosaurům mohla být i doba temna

v diskusi nejsou příspěvky

29. března 2024

Dopad planetky je nyní většinou odborníků považován za hlavní příčinu vyhynutí zhruba 73 až 76 %...

Podívejte se na Boeing C-17 Globemaster, který do Česka přivezl nové vrtulníky

v diskusi nejsou příspěvky

29. března 2024

V sobotu 23. března dosedl v Praze nákladní letoun USAF, který vezl obzvlášť cenný náklad. Z...

Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Bude startovat naposledy

v diskusi jsou 4 příspěvky

28. března 2024  15:36,  aktualizováno  19:54

Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 20 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...