Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluční stroj Caravelle mohl létat za ČSA, ale soudruzi to nedovolili

Psal se rok 1959. Tehdejší Československé aerolinie dostaly zajímavou nabídku předvedení nového a velmi elegantního dvoumotorového dopravního letounu unikátní konstrukce v Praze. Po tradičním váhání dostal výrobce Sud Aviation v Toulouse z Prahy od ČSA konečně kladnou odpověď, a Ruzyň přivítala nezvyklou návštěvu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K30a43r72e33l 24R53i77e18g86e84l 3314466426590

Sovětské tupolevovy konstrukce s motory vysoko na zádi trupu...byly z nouze ctnost....pod křídlem by nasávály nečistoty a úlomky z obecně nekvalitnich povrchu vzletovych a přistávacích drah všech východoevropských letist, kde se vecne nedostatkovy cement vesele rozkradal po celou dobu výstavby socialismu a to i u nás na Ruzyni

0/0
2.4.2016 20:35
Foto

J51o42s98e53f 38J52o63ž67k32a 13S64ý61k94o54r98a 3163118110680

Které letouny měly před postavením Caravelle motory na pylonech pod křídly?

V kořenech křídel bych ještě pochopil, ale pod křídly?

0/0
29.3.2016 17:27

J61o66s48e87f 47V72o42s17i70c52k57y 4833407906113

Napr. Boeing 707 a bombardak B 52. Koreny kridel je ten nejhloupejsi napad vubec. Hlavni nosnik kridla se musi rozpulit !

0/0
30.3.2016 12:54
Foto

J20o33s59e67f 22J84o62ž66k75a 50S29ý59k91o81r62a 3863788300450

Díky. Na B-52 jsem nepomyslel. 707 létala později než Caravelle.

K tomu nejhloupějšímu nápadu je zajímavé, že se tak hojně u prvních jetů používal ;-)

+1/0
30.3.2016 13:22

M73i96c84h92a21l 15M65i20l55l95e78r 9546802309132

"Sílu vzepřít se měla jugoslávská společnost JAT (Jugoslovenski Aerotransport) a ve finále u nich začaly létat letouny Caravelle v jejich pěkných barvách. V Praze byly pravidelnými hosty řadu let. I později tato společnost provozovala západní typy letadel „moudrým“ sovětským poradcům navzdory."

Vyborny clanek pane redaktore, ale dovolil bych si oponovat vuci nekterym politickym nepresnostem nahore.

Tito se od Moskvy a Stalinova dikatatu odklonil v 1948 a nikdy se nepodvolil ani pozdeji Stalinovym nastupcum. Stalin ho za to nazval "krvavym jugoslavskym fasistickym psem"a tento nazev byl opakovane pouzivan v ceskoslovenskych komunistickych mediich.

Zadni sovetsi poradci od te doby v Jugoslavii nepusobili, nebot je Tito jako nasledek rozkolu nemilosrdne vykopnul ze zeme. Od te doby se nemusel na nejake sovetske poradce ohlizet ani se namahat jim delat neco navzdory -kdyz neexistovali.!!

Proto take Tito mohl pozdeji (pocinaje 1953) bez jakehokoliv politickeho a ideologickeho omezovani prijmout americkou hospodarskou pomoc. Od 60. let jezdily po Jugoslavii vlaky tazene americkymi diesel-elektrickymi lokomotivami, s prominentni jugoslavskou a americkou vlajkou na obou stranach, pod nimi ruce v pratelskem stisku a napisem FRIENDSHIP, pratelstvi. Tohle by si ceskoslovensti soudruzi pevne vazani moskevskou kontrolou rozhodne dovolit nemohli.

Letecka spolecnot Jugoslovenski Aerotransport se podobne nemusela ohlizet na mineni soudruhu z Moskvy a klidne objednat Caravelly.

Ano, byly k videni v livreji JATu na ruzynskem letisti a mohu potvrdit, ze jsem s dvema z nich letel do Dubrovnika a zpet, na prazdninovy tabor v 1967.

Dalsi letadlo s motory u trupu jsem okusil v 1969, sovetsky Il-62 na ceste do Singapore, kdyz jsem letel za pribuznymi do Australie. Tehdy jeste nebylo plne predano CSA a museli jsme letet pod okupantskou vlajkou a v livreji Aeroflotu, trebaze s cs. posadkou.

+13/0
29.3.2016 12:08

J53a87n 81Š50e42s55t76á14k 3818219969524

A paradoxně Jugoslávci byli nejsvobodnějším národem na světě, protože mohli cestovat všude a k nám, na rozdíl od Zápaďáků, nemuseli mít víza;-D

+4/0
29.3.2016 18:39

R82o25m87a89n 70K14r20a55t37o23c48h66v56í17l 6286527206784

Tak proč v té Jugoslávii byl vůbec komunismus? (byl tam vůbec - západ to nebyl)

0/0
31.3.2016 7:21
Foto

J70o74s78e70f 78K19o97ř95e78n13s27k29ý 5790212987171

Nelétala Caravelle krátce po roku 1959 v barvách ČSA do Havany??[>-]

0/−1
29.3.2016 9:23

M23a36r40e17k 88Š83t75ě20t57k25a 4741438832843

To byly tubrbovrtulové Bristol Britannia:-)

+3/0
29.3.2016 9:42

T48o57m60á71š 41C36h76r14a53s19t79n71ý 2181404511203

No, co jsem z článku pochopil, tak v roce '59 jsme urgentně hledali náhradu za Tu-104(A), a tu jsme mohli dostat až deset let poté ('69) co nám to představili.

Nebo Francie byla happy to delivery i po srpnu '68?

+2/0
29.3.2016 9:02

R92o67m55a56n 98V15š26e79t71e80č89k12a60, 30T92e33c61h94n27e77t70.29c49z

Dobrý den, v roce 1959 to byl pouze předváděcí let, který měl nalákat nové zákazníky. Ta potřeba výměny starých strojů nastala v průběhu 60. let, jak vyplývá z nabídky letounů o kterých se uvažovalo,.

+1/0
29.3.2016 11:12

M66i80l45a31n 85Š97v19a21g66r79o15v15s80k74ý 9382379485518

To dupnutí komunisty v Moskvě je už něco jako náboženská formulka. Co nevidět si dupnou naši přátelé v Bruselu a budeme lovná zvěř - pak pište, kdo se odváží...

+4/−26
29.3.2016 8:48

O44l90d69ř54i86c11h 91Ř88e85z47n55í44k 7345412314488

;-D už to pij...

+3/−1
29.3.2016 8:52

A16l89e28š 69J93a92v72ů71r77e44k 2802249870510

ale ono to tak prostě bylo, rusové chtěli abychom platili jim, za zastaralé stroje a drahou údržbu, a naši mocipáni ohnuli hřbety ... . A tohle není jediný případ. Viz.likvidace výroby motorek, kde jsme patřili ke světové špičce, to samé vývoj a výroba vrtulníku, o metru a tramvajích toho bylo také již napsáno dost ...

+14/0
29.3.2016 11:50

J85i66ř88í 38E28r83b57e96n 1353584306927

Jakou že to výrobu světových motorek nebo tramvají u nás Sověti zlikvidovali a kdy se tak stalo, pěkně prosím?

Jaké že světově špičkové vrtulníky se to u nás vyráběly a v jakých počtech? Těch pár kousků dvoumístných vrtulníků Aero HC-2 a HC-102, které si objednávali akorát Svazarm a filmaři, snad nemyslíte vážně...

+1/−9
29.3.2016 13:17

M18i32c73h21a44l 80M73i58l36l31e47r 9306812509962

soveti v ramci RVHP nakazali bratrskou hospodarskou pomoc mene rozvinutym zemim spolecenstvi. V ramci techto usneseni museli Cechoslovaci predat sklarske poznatky a technologii Polakum, aby take Polaci mohli vydelavat sklarstvim, vyroba motorek sla do Bulharska, tusim take sici stroje Lada.

+7/0
29.3.2016 16:03

K95a82r18e65l 21G73r97i95g68a76r 6452127129642

Je to tak, výborné šicí stoje Lada byly nahrazeny polským šuntem Lucznik

+2/0
29.3.2016 16:17

R57o92m91a21n 72K10r64a48t14o33c46h43v24í91l 6596447506184

Jawy šly do Bulharska?

0/0
31.3.2016 7:23

O46n42d59ř10e52j 50Č63a81p44k34a 6761511663454

Armáda už v té době musela brát sovětské... každopádně je jich škoda, dneska klidně místo Robinsonů mohla v pilotních školách létat třeba HC-502...

+1/0
30.3.2016 14:31

V70á56c71l73a54v 38Č69e76r96m41á43k 4133420747394

No však ta EU je už stejné totalitní svinstvo, jako byl SSSR.

+4/−4
29.3.2016 19:07

I82g13n19á41c 93M93r65k31v96i91č49k70a 2198272309245

Článek je zavádějící a o revolučnosti Caravelle bych pomlčel. Dnes je vidět, jaký koncept vyhrál na plné čáře - motory pod křídly...

+8/−3
29.3.2016 8:34

N37o80v78o97s53a45d 87M70i94r78o76s64l62a67v 9198469318179

,,,l.p.2016 a l.p.1959 vidíte ten rozdíl v názoru na věc??...v r 1961 jsme se chodili dídat na " Ruzyň " když startovala Caravella a její velké "zhoupnutí " přední části při startu...

+1/−1
29.3.2016 9:38

R14o50m73a42n 34K50r75a90t49o75c62h87v98í67l 6796217286744

O tom ale hlavně článek není.

+3/−1
29.3.2016 11:47

N60o94v41o39s66a30d 70M97i24r88o65s44l33a40v 9338869208259

;-D..já jsem posuzoval názor konceptu usazení motorů předřečníka..;-D

0/0
29.3.2016 12:45

R73o62m48a53n 56K76r54a48t93o42c90h77v96í82l 6566897706704

OK, dobře

0/0
29.3.2016 13:01

R21a72d20i17m 21P63o52l60á12š82e40k 9386573749799

A ví někdo, proč konkrétně motor pod křídlem je lepší než motor vzadu na trupu?

0/0
29.3.2016 14:51

R68a94d54i22m 21P51o83l62á21š81e75k 9646333209689

Už jsem si to našel níže.

0/0
29.3.2016 14:53

K61a76t50e61ř26i97n52a 62V55ý36b89o14r25n52á 6640639149

Nějak se v tom ztrácím. Článek začíná větou: Píše se rok 1959. Potom se tam píše, že se naše aerolinky rozhodovaly o tom, jaké letouny koupí a ve hře byly B-727, 737, či DC-9, které v té době neexistovaly ani na papíře, podobně, jako dále zmiňovaný TU-134. Dále se tam dočteme, že verze 11R byla nabízena od roku 1969, ačkoliv jiné zdroje uvádí, že byla vyráběna od dubna 1967. O zastarávajících IL-14 mohl autor alespoň napsat, že se vyráběly také u nás (přes 200 kusů) a zrovna koncem padesátých let si ČSA objednaly vylepšenou verzi pod označením Av-14-32. Pak je to zapláclé soudruhy a tím to končí. No nevím. Možná by to v této rubrice chtělo více techniky a méně politiky.

+14/−21
29.3.2016 2:50

P42e12t26r 23V61e44s58e58l68ý 8885575942396

Chápu, že vy jste odporník na všechno, ale už začínáte být víc než trapná. B727 lítá od roku února 1964, Boeing 737 líta od dubna 1967, DC-9 lítá od prosince 1965. Váš "skvělý" lítá TU134 až od září 1967, takže nám tu nelžete. Přes vaší lásku k Sovětskému svazu vám tyhle trapné lži nepomohou. Zkuste se nad sebou zamyslet a ověřit si fakta, než se tu budete ztrapňovat.

+15/−15
29.3.2016 6:02

M86a87r37e90k 23K78o61s17t22e62l70e52c91k65ý 6843616788

Ono jde spíš o to, že autor chce (nebo musí) být politkorektně in za každou cenu! Opravdu jsme si za socializmu nemohli koupit letadla z Francie, protože to Moskva nedovolila - chtěla prodávat svá vlastní. Ale dneska si nemůžeme koupit ani pomazánkové máslo, protože nám to nedovolí, tentokrát z brusele. Takže politicky jsme na tom stejně jako za komunistů - pořád nám někdo něco diktuje.

Ale to sem nepleťte, tady bychom se měli věnovat jenom technice a letadlům!

+6/−19
29.3.2016 8:11

P46e68t27r 22K60i90e18b52e48l 8244152137672

Proč lžete? Koupit si ho můžete, jen Vás už nemůže nikdo podvádět tím, že Vám prodává "máslo", ačkoliv to máslem není...

+15/−7
29.3.2016 8:16

J38a63r15o60m96í12r 26K87r61á50l 4830529344899

Průměrně inteligentní Čech dokáže rozeznat, kdy název popisuje obsah a kdy jde jen o označení výrobku. Vy byste si asi neměl dávat cikánskou pečeni. ;-)

+9/−2
29.3.2016 8:41

P62e51t19r 51K91i72e17b19e20l 8364212747372

..průměrně inteligentní člověk pochopí, že cikánská pečeně není z cikánů, ale po "cikánsku"...;-)

+8/0
29.3.2016 8:48

O45l81d70ř40i46c11h 19Ř94e41z87n86í15k 7865592624578

i když, přiznejme si to, druhá varianta by u části české populace měla velký úspěch ;-D ;-D ;-D

+2/0
29.3.2016 9:03

J16i75ř37í 17E65r28b88e95n 1153634206937

Lingvistickou paralelou k pomazánkovému máslu je pečený cikán, ptačí Španěl či vaječný Rus.

Cikánská pečeně, španělský ptáček a ruské vejce jsou paralelní s máslovou pomazánkou.

Logika, cit pro jazyk a rozdíl mezi přídavným a podstatným jménem asi nejsou vaší silnou stránkou ;-)

0/0
29.3.2016 13:22

O31l53d93ř33i84c36h 88Ř52e78z78n53í15k 7325792674208

protože je to .... a starý bolšán ;-D

+2/−1
29.3.2016 8:50

I30v64o 85Z85d57e56b62o30r45s47k29ý 3783631810431

Třeba kakaové máslo.

0/0
29.3.2016 18:32

L40a47d97i10s20l43a92v 80K12v32a72s15n36i96č82k12a 1433477303845

Zase "nemáte čas" ?

0/0
29.3.2016 11:17

R84o98m33a18n 72V96š41e13t49e88č69k72a25, 96T19e73c84h81n66e98t85.70c14z

Dobrý den, v roce 1959 se konalo "turné" prvního modelu po evropských státech. Naše aerolinky se rozhodovaly o koupi nových strojů v průběhu 60. let. Předpokládám, že nabídka 11R byla konkrétní nabídka pro ČSA s dodáním v uvedeném datu, byť to z textu přímo nevyplývá.

0/0
29.3.2016 11:35

P82e34t82r 56H92u48ň63á26č45e26k 6608570551480

A při výběru nového transportního letadla pro AČR rozhodoval kdo? Politici! To je také důvod, proč namísto koncepčně lepších letounů Spartan a Hercules máme malé a v mnoha ohledech nepoužitelné C-295. Pandury a ostatní vojenskou techniku vybírali kdo? Ano, odpověď stejná, čili NIC SE NEZMĚNILO!

0/0
29.3.2016 13:36

J73i90ř46í 46E60r77b62e43n 1133424206107

A ti, co chtěli koupit Herculesy, taky skončili na hůř placených místech, nebo dokonce ztratili původní zaměstnání? ;-)

+3/0
29.3.2016 14:18

V37l58a64d62i84m97í37r 29H34o48l24ý 8834201116347

Laický dotaz:

Proč se u současných letadel přesunuly motory zpět pod křídlo?

+3/0
29.3.2016 1:46

J52o36s97e45f 60V28o45s17i74c62k49y 4193367306893

Protoze jsou tezke a je lepsi kdyz jejich vahu nese primo kridlo, nez aby ji nesl trup. To same s palivem, to je tam take (60 tun) .

+1/−1
29.3.2016 2:28

M78a24r81e47k 89F88l86e60k96a71č 1566215544668

také jsou motory dále od prostoru pro cestující což snižuje hlučnost.

A jedna další drobná věc, v případě přistání bez podvozku je letadlo stabilnější nebot se opírá právě o motory a nanakloní se na stranu (viz příklad z Polska před pár lety)

0/0
29.3.2016 7:22

J96a31k76u66b 61Š18a59f15a21n63d21a 7185227561861

Zato přistání na vodu je horší...

+1/0
29.3.2016 8:39

M32a57r27e91k 14F57l44e69k37a62č 1446635494478

všude je něco:-/

0/0
29.3.2016 8:46

M47a88r71e34k 62Š18t64ě27t42k68a 4681818292183

Hlavní důvod je ten, že koncepcí s motory v zadní části trupu sice získáte "čisté" křídlo a letoun je celkově aerodynamicky velmi vytříbený, výrazně nižší je také úroveň hluku v kabině (snad s výjimkou posledních řad sedadel, mohu potvrdit zkušeností právě z typu Iljušin-62). Pak už má toto řešení jen samé nevýhody - celkově je letoun náročnější na vyvážení (např. rozložení nákladu ve spodní části paluby je nutné před každým letem vždy pečlivě naplánovat), křídlo bez gondol motorů musí mít mnohem pevnější (a samozřejmě také složitější a těžší) konstrukci a v neposlední řadě servis motorů (nemluvě o kdysi oblíbené třímotorové koncepci, třeba Tu-154) je časově náročnější.

+1/0
29.3.2016 9:20

J69a83n 77J79a74n13e19č49e97k 9930613610486

Doplňující laický dotaz: proč se tedy malá proudová letadla (typicky private jety) dělají výhradně s motory vzadu, když je tato koncepce spíše nevýhodná?

0/0
29.3.2016 9:50

M86a16r39e97k 73Š95t65ě73t26k32a 4461878932773

Hádám, že u malých letounů (Biz-Jetů), tedy obchodních letounů pro pár cestujících (obvykle 6 až 10), je problém s bagáží, potažmo jeho rozložením, vzhledem k rozměrům letounu, minimální.

+2/0
29.3.2016 10:02

P67e39t83r 32P45r75u25s 7607665789652

V nekterych dilech Leteckych katastrof se i stalo, ze kridla letadla s motory na trupu pri pretazeni "stini" a brani dostatecnemu prisunu vzduchu k motorum. Ty tak ztraci vykon zrovna ve chvili, kdy ho piloti potrebuji jako sul. Alespon tak jsem to pochopil. :-)

0/0
29.3.2016 10:20







Najdete na iDNES.cz