Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendární Praga V3S s raketometem se exportovala i do Egypta a Sýrie

Legendární vétřieska existovala v mnoha verzích. Patřil mezi ně i salvový raketomet. Raketomet, který mimo jiné bojoval proti Izraeli i za Izrael a prakticky po celou dobu existence ČSLA byl platnou součástí její výzbroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T34o58m47á54š 89Z44e17m34á78n28e94k 5800918136586

Ještě kdyby měla alespoň o centimetr větší prostor na baterii.

0/0
28.3.2016 21:43

J74a57r58o14s17l60a86v 15L43o40c89h96m32a49n37n 5820574615167

Jako kuchař jsem jezdil s POKOU, a ta holka projela opravdu všude.(Tíha vozu i s nástavbou, a výkon udělají své). A to i tam kde tank zůstal viset v bahně na břiše.

A zima, ta ji vůbec nevadila, při startování, když motor nechytal řidič podal štos starýho tisku a jen řekl "dám ji přečíst noviny." (Otevřená kapota, zapálený socialistycký tisk přiložený k rozdělanýmu sacímu potrubí vzduchu, a řidič tvrdě vysávající baterii.). Jako auto do terénu bomba.

+5/0
27.3.2016 21:46

M77a42r76e25k 21F87l91e50k81a27č 1446305644678

krásné auto...vždy když sem přesedl z V3Sky do žigulika, měl sem pocit že mám v žiguliku posilovač:)

+4/0
27.3.2016 21:11

J11a16r38o49s38l21a44v 43Č61a25d15a 9624610599721

zajímavé a ještě něco na dopřesnění...po vývoji V3S a jeho zavedení do sériové výroby projevily státy veliký zájem o toto auto. Paradox je že jsme vyvezli několik desítek kusů i do tehdejší Německé spolkové republiky. Chtěli jen podvozky s motory že si na to nástavby dají sami. To bylo zděšení když naše tajné služby vyfotili naše V3S s raketomety. Export se ihned zastavil a museli jsme zaplatit nemalé sankce za zrušení objednávky!!! A teprve potom se začali montovat raketomety na V3S

0/0
27.3.2016 16:44

J71i49ř61í 13T75i90n69t82ě16r76a 6850719393320

Vážený pane Čado,

vaše tvrzení je pro mne novinkou, proto si vás dovoluji požádat o informaci z jakého zdroje jste čerpal. 8-o

0/0
27.3.2016 19:58

J46a41r34o61s56l92a37v 92Č48a94d45a 9114250809271

mluvil jsem se známým v 1979 který na vojně v 50 letech zajížděl první zkušební V3S na vojenském poligonu. Dostali rozkaz jezdit tak aby je co nejrychleji tzv. rozbili to znamená co vydrží. Tahali děla, kuchyně a po roce a půl i raketomety, a tam se dozvěděl od velitelů tuto story více dodat nemůžu. Do archívů vojenské tajné služby se nedostanu.

0/0
28.3.2016 6:26

J52i49ř47í 39T47i15n36t73ě47r58a 6890259433970

Pane Čado,

děkuji za odpověď. Máte pravdu, že vzpomínky pamětníků jsou ošidné a je nutné je vždy ověřit studiem archiválií. Předpokládám, že údaje o exportu do NSR budou uloženy v Národním, nebo Státním oblastním archivu ve fondu Ministerstva, či nějakého Ředitelství strojírenského průmyslu, nebo v Podnikovém archivu Avie. :-)

0/0
28.3.2016 14:57

S27t90a79n19i81s14l31a76v 68K23r63e36j70c34a80r 6857336513324

Pokud si pamatuji tak rv. byl 1957, a tři roky později začala Praga S5T civil.

0/−1
28.3.2016 21:07

S53t68a71n59i96s91l72a56v 26K89r63e38j11c57a82r 6657906243334

Nevím možné to je, ale na dobových fotografiích z šedesátých let minulého století na Letenské pláni 9.5. už tyto katuše na vejtřaskách byly. A bylo to dlouho před 68. A Madaři už je užívali také.

0/0
28.3.2016 21:05

J55i66ř63í 25T77i23n58t60ě81r83a 6510939883270

Vážený pane Krejcare,

takzvané "kaťuše" používaly aerodynamickou stabilizací, kdežto střely JRROv a JRROFv byly stabilizovány rotací. V době vzniku raketometu se předpokládalo jeho osazení na chassis Tatry typ 809, nebo 810, ale při zkouškách se osvědčil nákladní automobil Studebaker. Proto koncem padesátých let byla k jeho přepravě určena Praga V3S. V této úpravě byl veřejnosti představen 9. května 1956. RM vz.51 byl ve výzbroji armád: Bulharska, Československa, Egypta, Kuby, Libye, Rakouska, Rumunska a údajně i Indonésie. :-)

0/0
29.3.2016 0:58

J64o46s15e53f 44V63o29s28i75c29k29y 4853577716213

Tady zas vsichni padaji na zadek z obycejneho raketometu! Copak jste necetli clanek? Vaha naboje 24kg a z toho pouze 2.5kg vybusniny. Navic je to ta nejnepresnejsi zbran vubec. Zameruji prostor km x km. . . .Klasicke delostrelectvo je porad ten nejpresnejsi a nejlevnejsi prostredek, jak dopravit projektil na cil. Vyhoda raketometu ? Je prvni na linii a prvni strili, tot vse.

+2/−10
27.3.2016 12:30

R46a77d24e31k 17U72r19b93a17n 4899750544977

Ano, raketomety slouží spíše k zastrašení. Mají hlavně psychologický efekt než skutečný účinek.

+4/−4
27.3.2016 13:01

L83u38k60á53š 57A83d66a92m63e47c 6240949140697

A co jako dělostřelecká mina ráže 120mm váží 16kg a trhaviny v ní je 2,6kg.

Jmenujte mi jiný nejaderný dělostřelecký systém, který um tři minuty po příjezdu, jednou jedinou salvou zničit 67hektarů plochy, na vzdálenost 90km a to celé s přesností CEP 150m Následně se zabalí a odjede, čili protivník vede palbu do prázdna. Tím jsem vám tak nějak popsal k čemu je takový ruský raketometný systém 9K58 Smerč

+4/−2
27.3.2016 13:42

J19i90ř14í 41T44i44n39t73ě20r42a 6980819373880

Vážený pane Adamče,

zde se diskutuje o raketometu vz.51, který měl 32 hlavní a dostřel 8 km. :-/

0/0
27.3.2016 20:01

L90u16k69á16š 13A74d69a90m62e35c 6310209570267

Ne, zde se diskutuje o nepřesnosti. raketometů o tom, že nemají žádné výhody a doporučuje se místo nich klasické dělostřelectvo jako výrazně přesnější a levnější varianta.

VZ51 je věnována pouze úvod o malém obsahu trhaviny, což jsem v první části příspěvku také vyvrátil porovnáním s minometnou střelou ráže 120mm podobna hmotnost, jak celého náboje tak obsahu trhaviny a prakticky stejný dostřel.

Mimochodem VZ51 byl následně nahrazen RM70 což je defakto sovětský BM-21 a dalším evolučním krojem je pak BM-30 Smerč, oboji se již nemontovalo na V3S, ale na podvozky Tatra T-813 8x8 Kolos nebo T815 u RM-70 a T815-6ZVR8T v případě BM30 Snerč

+3/−2
28.3.2016 1:37

M41a18r15t39i13n 41H74a59r76t25i64g 9229984112106

Sice zaměřuje prostor km x km, ale vím naprosto jistě, že bych v tom prostoru být nechtěl... ;-)

+16/0
27.3.2016 14:45

R71a62d51i24m 59P89o87l76á33š42e77k 9476973439869

Ruční granát taky není jen na zastrašení a to je v něm cca pouhých 50 gramů TNT.

+3/0
27.3.2016 16:34

P98a35v39e10l 70P78o67ř48í14z21e34k 9779177676159

I ty dělostřelče...rozumíš tomu jako koza petrželi. Každý prostředek je primárně určen k ničení jiné zbraně. tak je to i s raketometem, houfnicí, kanónem, moždířem atd. Vlivem kvalitní techniky a technického pokroku se zmenšuje i rozdíl mezi jednotlivými prostředky, viz příspěvek Lukáše Adamce a to ještě neuvedl vše. Na technetu bych čekal kvalitnější diskusi.

0/0
27.3.2016 19:58

J40a21n 28P76a12v45e43l 8423332838636

U zbraní je to vždy kámen, nůžky, papír, ještěr, Spock. Klasické dělostřelectvo může být přesné a levné, ale není příliš mobilní. Raketomety mají své použití, dělostřelectvo své, bombardovací letadla zase kapku jiné. A všechny dělají to samé - nahází výbušniny do určitého prostoru.

+7/0
27.3.2016 21:27

J69u16l94i25u41s 48P30u76f54l85e54r 9594960889

Narodil jsem se v Sokolově a pak pobyl pár lert v Ostrově. Otec byl poručík u dělostřelců, kde měli takhle vybavené V3S. Nenáviděl tohle auto. Strašnej rambajz. V zimě v něm zima v létě vedro. Tři týdny se přesouvali z jednoho stanoviště na druhé jak Amici provokovali se svými tanky kolem hranic. Rozjeli se ke hranicím a 200 metrů před ní to otočili nazpět. Naši museli stát na stanovišti a mít nabito. Taková hra. Pamatuji si jako díte jak se utahaný po třech týdnech vrátil z výjezdu vlezl do vany a namydlený zase musel utíkat z baráku do připraveného Gazíku aby zasedl zase u své jednotky to tohoto auta. Nostalgie není na místě.

0/−4
27.3.2016 11:46

V47l84a43d55a 54S58i76m58o56n39i42k 3149653203125

Tenhle stroj nemám spojený s vojnou, jezdil jsem s ním jako student na žních a při sklizňových pracech. Pro jízdu v terénu se říkalo - tam kde Tatra končí, naložená V3S teprve začíná.

+4/0
27.3.2016 12:04

J45u64l32i14u54s 46P29u27f36l65e48r 9334560709

Až v tom budeš jezdit tří týdny v mraze -15 a sedět 20 hodin na motoru, (protože má motor v kabině) tak tě to auto přestane také bavit. Já jsem jí znal jako dítě jenom pod názvem vejtřaska. Až později jsem se dozvěděl že to je V3S. Jinak otec byl z toho válčení na levé ucho nahluchlý a velitel útvaru starý fronťák měl z války pod Svobodou totálně nervy nadranc. Před ním se veliteli utvaru zastřelila doma manželka v našem domě. To jsou moje vzpomínky na 60 léta. Na Kubánskou krizi.

+3/−2
27.3.2016 18:47

M26a92r36t83i31n 56H85o65u83b76a 6533301659508

a co je lepsi, sedet namotoru, kdyz je venku -15 nebo sedet na motoru, kdyz je venku +30 (zne).

jako sorry, ale tvuj tatik byl evidentne lampasak. mame ho litovat? a mame ho litovat, ze pouzival techniku poplatnou dobe? stejne, jako kdokoliv jiny v te dobe, odo tim jezdil.

vis co, julo. - jdi do p(nekam) a s tim tvym lampasakem....

+1/−5
27.3.2016 19:37

J84u22l95i82u96s 71P10u48f34l41e69r 9324980609

Vzhledem k tomu, že mu v 15 letech popravili tátu a svého bratra dotoval na studiich tak měl svůj důvod vstoupit hned po válce do armády. Tu armádu kterou já jsem zažil nebyla ta které ministroval Svoboda a zastupce mu dělal Antonín Sochor. Ty Martinku běž do koupelny a podívej se do zrcadla. Schválně koho tam uvidíš?

+2/0
27.3.2016 21:07

J86i83ř38í 64E49r73b34e81n 1553474806427

Uvidí houby, totiž Houbu ;-D

0/0
27.3.2016 23:38

M58a24r98t81i29n 41H50o45u30b64a 6653981979258

jojo, a v armade pak chudinka trpel ve vejtrasce.

muj deda zase trpel v lagru. tak jdi nekam s kecama jak nasi uvedomeli "profesionalni" vojaci trpeli ve vejtrasce pri obrane socialismu a komunisticke strany.

tak se ty juldo mrkni do fotoalba a mrkni na tatika, jak vypada komunisticka sv.... a to jmeno ti dai na pamet fucika?

+1/−2
28.3.2016 7:14

J11u92l93i74u96s 46P28u31f25l19e51r 9704740289

Mám doma deník dědy. A jméno jsem dostal po dědovi! 4.řáda od shora. Něco ukaž ty! Určitě něco z toho lágru budeš mít. Jinak ti asi není pomoci.

www.libochovice.cz/old/art_pub_detail1.asp-art_ID=332.htm

0/0
30.3.2016 13:20

M68a51r63t80i83n 25H52o68u97b87a 6213151659988

to jako ze by se v tom lagru fotil??

deda byl volynak, sedlak (pro komunisty, aby tomu rozumeli, kulak). do cech se dostal za valky s vychodni svobodovou armadou. to pro ne tehdy byla jedina sance, aby prezili utoky ukrajinskych nacku a ruskych "soudruhu". po konci valky a prichodu cele rodiny ho rozkulacili znovu. neskoncil ale v ceskem lagru, ale v ruskem za uralem. opravdu tam nechodil fotograf a nedelal jim portretky.

sorry, ale nejake keci o tom, jak meli komari tezky zivot me fakto jen rozesmiva. uralzivy nejsem, protoze jinak by me takove kecy potomku komuistu, co tady budovali lepsi spolecnost, musely urazit

0/0
31.3.2016 22:17

J62u71l82i44u69s 74P76u86f63l33e31r 9714890869

Vaše podpásovky se míjí. Nemám žádnou potřebu někoho urážet. Přeji Vám hodně šťastnějších chvil než času, ve kterém jste se projevil.

0/0
4.4.2016 13:53

V48l80a22d77a 76S68i61m14o22n96i11k 3199133943365

O žních mrazy nebývají:-) Neberu Vám Vaše zkušenosti a dojmy, ale já jsem uvedl skutečnost o utě. Válčení je jaksi mimo moje téma.

+2/0
27.3.2016 21:27

J94o22s35e63f 82Š60á50t41a63v17a 2504951966609

Já jem s ní jezdil čtyři roky u zemědělskejch staveb.Nic jinýho jsme tam v té době neměli.Tahal jsem za ní i oplen na 12m železo.Pak nám přišly IFY,po čase z nich chlapi utíkali zpátky na Vejtřasky.Nadávalo se na ně, ale v terénu na Šumavě,jedinečný.A topení v zimě? Zepředu se zadekovalo a nebylo to z tou zimou nejhorší.

+1/0
27.3.2016 21:40

J76o41s12e12f 73K90o39c36o17u92r68e97k 4527678865176

Mohu potvrdit na Doupově v 84? jsem k V3Skám získal úctu. Kudy a co dokázaly překonat, zapadlé Tatry jsme dávno objeli, já v nástavbě se rozpínal mezi regály a měl pocit že snad jedem bokem. Dodne tak nějak nechápu jak to dokázaly!![>-]

0/0
27.3.2016 20:52
Foto

J74i62ř51í 33D79v72o80ř39á35k 5785979830258

A ubránil ten socialismus ?

+1/−3
27.3.2016 18:20

J26u98l36i58u11s 47P15u71f82l95e12r 9674950689

Studená válka měla svoje krmivo. Tolik zbytečně vynaložených hodnot a času lidí to je už jenom v Korei. Myslím, že to zbrojnímu průmyslu v USA hodně chybí.

+1/−3
27.3.2016 18:38

S66t76a74n85i87s89l40a36v 77K25r66e34j97c43a28r 6867566903124

Jste trochu daleko mimo mísu! Žádný stroj nedokáže ubránit jakýkoli režim!! Na svoji dobu Československá armáda měla profesionální ochranu vzdušného prostoru, A Ruské Anduly nechala tato armáda 20.8.1968 ve 22,00 hod přistát a obsadit mezinárodní letiště Praha - Ruzině a rozstřílet Národní muzeum na Václaváku!!

0/0
28.3.2016 21:18

M76a15r54t62i36n 69H71o83u49b77a 6923841559158

hrozny pomysleni, ze mu tam nedali klimatizaci.

0/0
27.3.2016 19:34

P86a91v49e94l 52J29e68ř57á91b11e91k 7401242894247

Proč když vidím V3S si pořád myslím, že je to auto, a dnešní kamiony jsou jen plechovky

+3/−7
27.3.2016 11:07

D68a16v89i56d 14Š69a98f94r91á35n17e93k 5147844317903

To taky nevím. Přijde vám, že vůz podmotorovaný na 70 kW s maximálkou někde kolem šedesátky se mohl měřit byť jen s tehdejší západní konkurencí?

+6/−2
27.3.2016 11:33

K32a27t39e54ř23i58n38a 64V89ý19b45o89r64n48á 6660629809

Jakou máte konkrétně namysli?

+1/0
27.3.2016 11:55

V36l44a18d92a 89S62i78m78o96n44i20k 3309383463405

Máte s V3S nějakou reálnou osobní zkušenost ?

+1/0
27.3.2016 12:05
Foto

L62u55d78ě80k 84H34u33b58k69a 2983912654121

Ta šedesátka byla kvůli planetovým prevodům v kolech z důvodu zvýšené světlosti. S5T je neměly a jezdily 80 km/h

+1/0
27.3.2016 13:14

K45a23t65e89ř98i11n24a 31V51ý21b34o81r29n34á 6830229979

Planetovým?

+1/0
27.3.2016 13:36

D12u43š40a63n 15M40i24c18h92a80l44i77č15k57a 5759961889794

Planetové prevody boli v diferákoch! V kolesách boli koncové prevody s priamym ozubením.

S5T to - ako sa správne uvádza - nemali, preto ich svetlá výška bola nižšia - boli to vyslovene vozidlá na cesty a ľahko zjazdného terénu. PV3S práve týmto prevodom získali vyššiu svetlú výšku, ale zároveň prevodovým pomerom v nich stratili na rýchlosti (ale získali na krútiacom momente v kolesách).

+3/0
27.3.2016 21:50

J95i29ř87í 77K27o21c57u42r31e93k 6685864325898

Tak když porovnáme CAT D9 s ATV, tak to ATV bude jenom kus plasu. Že by ta vozidla měla úplně jiný účel a tak to nešlo porovnávat?

PS: A "ta plechovka uveze" 40 tun. Nevím, jestli by s tím "ten npořádný náklaďák" dokázal jet aspoň 30 km/h po rovné silnici.

0/−1
27.3.2016 14:52

P27a15v93e61l 51J92e52ř41á30b21e92k 7521482334627

To je asi tak, jako když srovnáváte Defender s klasickým SUV.

jedno auto skáče, klepe se, ale projede co se dá, opraví se na koleně. Druhé samá paráda, ale jedině tak na silnici na okraji polní cesty.

Srovnávejte 3 tunu s třítunou v letech padesátých pokud jde o funkční vlastnosti. Ale co jsem měl na mysli - tak pořád V3S má vzhled auta které je drsně - dnešní kamióny jsou víc osobáky.

Je to o nostalgii, třeba taky budete srovnávat za xy let dnešní kamiony s novými volskými potahy, protože už bude jen to biopalivo co poroste okolo cest a z mezer mezi panely příkopů.

+5/0
27.3.2016 19:42

J40i37ř62í 40E55r65b11e50n 1683224466947

Protože si pletete pojmy s dojmy ;-D

Zkuste dát vejtřasce takovou (ne)údržbu jako dnešním kamionům s denním nájezdem >500 km, porovnejte výkon, rychlost, spotřebu i pohodlí obsluhy, a pak vám to možná dojde.

Srovnávat terénní vejdu a kamion (silniční tahač) je totiž naprostý nesmysl.

0/0
27.3.2016 23:42

J28a17n 34C90i87g85l82e36r 7228141430764

Hezký a misty vtipny článek. Super.

+8/0
27.3.2016 9:21

M76a86r52e80k 64K25r86a82u93c12h74e37r 1679457629761

Teď vychází o V3S kniha v Gradě: http://www.grada.cz/legendarni-praga-v3s_8902/kniha/katalog/

0/0
27.3.2016 8:53

J79i19ř75í 53E27r12b64e55n 1473844806487

Už jsem si ji objednal k narozeninám. Jde víceméně o rozšíření a doplnění asi 10 let staré knihy jiného formátu.

0/0
27.3.2016 23:43

R14o56m85a52n 83B80a75j40e78r 2274553659465

Já sloužil u tohoto:

http://www.letecke-muzeum.cz/nase-exponaty/samohybny-protiletadlovy-dvojkanon-vz-5359/ ;-D

+1/0
27.3.2016 8:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.