Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendární Praga V3S s raketometem se exportovala i do Egypta a Sýrie

Legendární vétřieska existovala v mnoha verzích. Patřil mezi ně i salvový raketomet. Raketomet, který mimo jiné bojoval proti Izraeli i za Izrael a prakticky po celou dobu existence ČSLA byl platnou součástí její výzbroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T66o68m27á67š 44Z14e33m20á35n80e33k 5820438836696

Ještě kdyby měla alespoň o centimetr větší prostor na baterii.

0/0
28.3.2016 21:43

J65a60r91o22s19l45a35v 86L25o60c25h33m73a89n73n 5840104565547

Jako kuchař jsem jezdil s POKOU, a ta holka projela opravdu všude.(Tíha vozu i s nástavbou, a výkon udělají své). A to i tam kde tank zůstal viset v bahně na břiše.

A zima, ta ji vůbec nevadila, při startování, když motor nechytal řidič podal štos starýho tisku a jen řekl "dám ji přečíst noviny." (Otevřená kapota, zapálený socialistycký tisk přiložený k rozdělanýmu sacímu potrubí vzduchu, a řidič tvrdě vysávající baterii.). Jako auto do terénu bomba.

+5/0
27.3.2016 21:46

M78a76r42e74k 94F91l74e54k35a89č 1726505284228

krásné auto...vždy když sem přesedl z V3Sky do žigulika, měl sem pocit že mám v žiguliku posilovač:)

+4/0
27.3.2016 21:11

J52a96r18o32s12l20a58v 40Č80a11d16a 9284790599291

zajímavé a ještě něco na dopřesnění...po vývoji V3S a jeho zavedení do sériové výroby projevily státy veliký zájem o toto auto. Paradox je že jsme vyvezli několik desítek kusů i do tehdejší Německé spolkové republiky. Chtěli jen podvozky s motory že si na to nástavby dají sami. To bylo zděšení když naše tajné služby vyfotili naše V3S s raketomety. Export se ihned zastavil a museli jsme zaplatit nemalé sankce za zrušení objednávky!!! A teprve potom se začali montovat raketomety na V3S

0/0
27.3.2016 16:44

J61i95ř32í 36T87i15n91t32ě85r95a 6300449893100

Vážený pane Čado,

vaše tvrzení je pro mne novinkou, proto si vás dovoluji požádat o informaci z jakého zdroje jste čerpal. 8-o

0/0
27.3.2016 19:58

J96a52r20o96s21l30a91v 64Č61a97d45a 9954480949411

mluvil jsem se známým v 1979 který na vojně v 50 letech zajížděl první zkušební V3S na vojenském poligonu. Dostali rozkaz jezdit tak aby je co nejrychleji tzv. rozbili to znamená co vydrží. Tahali děla, kuchyně a po roce a půl i raketomety, a tam se dozvěděl od velitelů tuto story více dodat nemůžu. Do archívů vojenské tajné služby se nedostanu.

0/0
28.3.2016 6:26

J67i76ř21í 24T34i73n93t49ě23r39a 6170599733320

Pane Čado,

děkuji za odpověď. Máte pravdu, že vzpomínky pamětníků jsou ošidné a je nutné je vždy ověřit studiem archiválií. Předpokládám, že údaje o exportu do NSR budou uloženy v Národním, nebo Státním oblastním archivu ve fondu Ministerstva, či nějakého Ředitelství strojírenského průmyslu, nebo v Podnikovém archivu Avie. :-)

0/0
28.3.2016 14:57

S36t81a75n67i39s83l58a95v 31K67r38e36j95c43a34r 6897916653964

Pokud si pamatuji tak rv. byl 1957, a tři roky později začala Praga S5T civil.

0/−1
28.3.2016 21:07

S90t28a29n18i29s65l36a12v 12K95r66e14j70c28a42r 6357266693374

Nevím možné to je, ale na dobových fotografiích z šedesátých let minulého století na Letenské pláni 9.5. už tyto katuše na vejtřaskách byly. A bylo to dlouho před 68. A Madaři už je užívali také.

0/0
28.3.2016 21:05

J18i20ř81í 70T54i52n84t96ě77r59a 6250339473500

Vážený pane Krejcare,

takzvané "kaťuše" používaly aerodynamickou stabilizací, kdežto střely JRROv a JRROFv byly stabilizovány rotací. V době vzniku raketometu se předpokládalo jeho osazení na chassis Tatry typ 809, nebo 810, ale při zkouškách se osvědčil nákladní automobil Studebaker. Proto koncem padesátých let byla k jeho přepravě určena Praga V3S. V této úpravě byl veřejnosti představen 9. května 1956. RM vz.51 byl ve výzbroji armád: Bulharska, Československa, Egypta, Kuby, Libye, Rakouska, Rumunska a údajně i Indonésie. :-)

0/0
29.3.2016 0:58

J62o81s14e16f 72V56o12s13i81c56k10y 4643637676183

Tady zas vsichni padaji na zadek z obycejneho raketometu! Copak jste necetli clanek? Vaha naboje 24kg a z toho pouze 2.5kg vybusniny. Navic je to ta nejnepresnejsi zbran vubec. Zameruji prostor km x km. . . .Klasicke delostrelectvo je porad ten nejpresnejsi a nejlevnejsi prostredek, jak dopravit projektil na cil. Vyhoda raketometu ? Je prvni na linii a prvni strili, tot vse.

+2/−10
27.3.2016 12:30

R62a18d17e30k 63U56r85b19a56n 4739640434677

Ano, raketomety slouží spíše k zastrašení. Mají hlavně psychologický efekt než skutečný účinek.

+4/−4
27.3.2016 13:01

L57u52k85á72š 28A63d18a45m38e28c 6530239350157

A co jako dělostřelecká mina ráže 120mm váží 16kg a trhaviny v ní je 2,6kg.

Jmenujte mi jiný nejaderný dělostřelecký systém, který um tři minuty po příjezdu, jednou jedinou salvou zničit 67hektarů plochy, na vzdálenost 90km a to celé s přesností CEP 150m Následně se zabalí a odjede, čili protivník vede palbu do prázdna. Tím jsem vám tak nějak popsal k čemu je takový ruský raketometný systém 9K58 Smerč

+4/−2
27.3.2016 13:42

J38i35ř70í 89T88i27n88t24ě51r18a 6120839923750

Vážený pane Adamče,

zde se diskutuje o raketometu vz.51, který měl 32 hlavní a dostřel 8 km. :-/

0/0
27.3.2016 20:01

L72u56k42á17š 22A44d54a38m69e37c 6450989580727

Ne, zde se diskutuje o nepřesnosti. raketometů o tom, že nemají žádné výhody a doporučuje se místo nich klasické dělostřelectvo jako výrazně přesnější a levnější varianta.

VZ51 je věnována pouze úvod o malém obsahu trhaviny, což jsem v první části příspěvku také vyvrátil porovnáním s minometnou střelou ráže 120mm podobna hmotnost, jak celého náboje tak obsahu trhaviny a prakticky stejný dostřel.

Mimochodem VZ51 byl následně nahrazen RM70 což je defakto sovětský BM-21 a dalším evolučním krojem je pak BM-30 Smerč, oboji se již nemontovalo na V3S, ale na podvozky Tatra T-813 8x8 Kolos nebo T815 u RM-70 a T815-6ZVR8T v případě BM30 Snerč

+3/−2
28.3.2016 1:37

M33a88r63t17i37n 51H56a82r84t82i75g 9259784432106

Sice zaměřuje prostor km x km, ale vím naprosto jistě, že bych v tom prostoru být nechtěl... ;-)

+16/0
27.3.2016 14:45

R77a69d44i69m 41P71o81l85á45š10e90k 9596103659439

Ruční granát taky není jen na zastrašení a to je v něm cca pouhých 50 gramů TNT.

+3/0
27.3.2016 16:34

P54a88v67e25l 90P61o53ř94í55z50e29k 9889717586419

I ty dělostřelče...rozumíš tomu jako koza petrželi. Každý prostředek je primárně určen k ničení jiné zbraně. tak je to i s raketometem, houfnicí, kanónem, moždířem atd. Vlivem kvalitní techniky a technického pokroku se zmenšuje i rozdíl mezi jednotlivými prostředky, viz příspěvek Lukáše Adamce a to ještě neuvedl vše. Na technetu bych čekal kvalitnější diskusi.

0/0
27.3.2016 19:58

J95a65n 21P37a90v66e10l 8393272108516

U zbraní je to vždy kámen, nůžky, papír, ještěr, Spock. Klasické dělostřelectvo může být přesné a levné, ale není příliš mobilní. Raketomety mají své použití, dělostřelectvo své, bombardovací letadla zase kapku jiné. A všechny dělají to samé - nahází výbušniny do určitého prostoru.

+7/0
27.3.2016 21:27

J13u27l16i46u91s 56P27u51f38l85e56r 9624510479

Narodil jsem se v Sokolově a pak pobyl pár lert v Ostrově. Otec byl poručík u dělostřelců, kde měli takhle vybavené V3S. Nenáviděl tohle auto. Strašnej rambajz. V zimě v něm zima v létě vedro. Tři týdny se přesouvali z jednoho stanoviště na druhé jak Amici provokovali se svými tanky kolem hranic. Rozjeli se ke hranicím a 200 metrů před ní to otočili nazpět. Naši museli stát na stanovišti a mít nabito. Taková hra. Pamatuji si jako díte jak se utahaný po třech týdnech vrátil z výjezdu vlezl do vany a namydlený zase musel utíkat z baráku do připraveného Gazíku aby zasedl zase u své jednotky to tohoto auta. Nostalgie není na místě.

0/−4
27.3.2016 11:46

V34l73a88d28a 22S82i20m36o13n13i35k 3479713733755

Tenhle stroj nemám spojený s vojnou, jezdil jsem s ním jako student na žních a při sklizňových pracech. Pro jízdu v terénu se říkalo - tam kde Tatra končí, naložená V3S teprve začíná.

+4/0
27.3.2016 12:04

J53u59l50i25u49s 58P35u88f18l58e71r 9704290309

Až v tom budeš jezdit tří týdny v mraze -15 a sedět 20 hodin na motoru, (protože má motor v kabině) tak tě to auto přestane také bavit. Já jsem jí znal jako dítě jenom pod názvem vejtřaska. Až později jsem se dozvěděl že to je V3S. Jinak otec byl z toho válčení na levé ucho nahluchlý a velitel útvaru starý fronťák měl z války pod Svobodou totálně nervy nadranc. Před ním se veliteli utvaru zastřelila doma manželka v našem domě. To jsou moje vzpomínky na 60 léta. Na Kubánskou krizi.

+3/−2
27.3.2016 18:47

M55a49r12t69i88n 66H91o21u20b14a 6263411759248

a co je lepsi, sedet namotoru, kdyz je venku -15 nebo sedet na motoru, kdyz je venku +30 (zne).

jako sorry, ale tvuj tatik byl evidentne lampasak. mame ho litovat? a mame ho litovat, ze pouzival techniku poplatnou dobe? stejne, jako kdokoliv jiny v te dobe, odo tim jezdil.

vis co, julo. - jdi do p(nekam) a s tim tvym lampasakem....

+1/−5
27.3.2016 19:37

J12u21l54i84u52s 74P83u36f15l46e12r 9884970849

Vzhledem k tomu, že mu v 15 letech popravili tátu a svého bratra dotoval na studiich tak měl svůj důvod vstoupit hned po válce do armády. Tu armádu kterou já jsem zažil nebyla ta které ministroval Svoboda a zastupce mu dělal Antonín Sochor. Ty Martinku běž do koupelny a podívej se do zrcadla. Schválně koho tam uvidíš?

+2/0
27.3.2016 21:07

J79i69ř50í 21E89r16b57e63n 1323774816177

Uvidí houby, totiž Houbu ;-D

0/0
27.3.2016 23:38

M82a42r48t46i97n 18H81o21u85b96a 6143861279548

jojo, a v armade pak chudinka trpel ve vejtrasce.

muj deda zase trpel v lagru. tak jdi nekam s kecama jak nasi uvedomeli "profesionalni" vojaci trpeli ve vejtrasce pri obrane socialismu a komunisticke strany.

tak se ty juldo mrkni do fotoalba a mrkni na tatika, jak vypada komunisticka sv.... a to jmeno ti dai na pamet fucika?

+1/−2
28.3.2016 7:14

J45u28l43i65u66s 10P68u17f40l50e63r 9144500699

Mám doma deník dědy. A jméno jsem dostal po dědovi! 4.řáda od shora. Něco ukaž ty! Určitě něco z toho lágru budeš mít. Jinak ti asi není pomoci.

www.libochovice.cz/old/art_pub_detail1.asp-art_ID=332.htm

0/0
30.3.2016 13:20

M65a48r88t75i13n 45H90o51u86b68a 6473931169858

to jako ze by se v tom lagru fotil??

deda byl volynak, sedlak (pro komunisty, aby tomu rozumeli, kulak). do cech se dostal za valky s vychodni svobodovou armadou. to pro ne tehdy byla jedina sance, aby prezili utoky ukrajinskych nacku a ruskych "soudruhu". po konci valky a prichodu cele rodiny ho rozkulacili znovu. neskoncil ale v ceskem lagru, ale v ruskem za uralem. opravdu tam nechodil fotograf a nedelal jim portretky.

sorry, ale nejake keci o tom, jak meli komari tezky zivot me fakto jen rozesmiva. uralzivy nejsem, protoze jinak by me takove kecy potomku komuistu, co tady budovali lepsi spolecnost, musely urazit

0/0
31.3.2016 22:17

J97u82l65i63u93s 44P70u38f30l65e20r 9804480759

Vaše podpásovky se míjí. Nemám žádnou potřebu někoho urážet. Přeji Vám hodně šťastnějších chvil než času, ve kterém jste se projevil.

0/0
4.4.2016 13:53

V11l97a82d92a 66S22i55m47o17n37i82k 3819633923415

O žních mrazy nebývají:-) Neberu Vám Vaše zkušenosti a dojmy, ale já jsem uvedl skutečnost o utě. Válčení je jaksi mimo moje téma.

+2/0
27.3.2016 21:27

J74o27s72e92f 81Š19á57t83a98v20a 2164971366279

Já jem s ní jezdil čtyři roky u zemědělskejch staveb.Nic jinýho jsme tam v té době neměli.Tahal jsem za ní i oplen na 12m železo.Pak nám přišly IFY,po čase z nich chlapi utíkali zpátky na Vejtřasky.Nadávalo se na ně, ale v terénu na Šumavě,jedinečný.A topení v zimě? Zepředu se zadekovalo a nebylo to z tou zimou nejhorší.

+1/0
27.3.2016 21:40

J32o64s31e96f 25K50o87c84o54u37r93e40k 4597748375796

Mohu potvrdit na Doupově v 84? jsem k V3Skám získal úctu. Kudy a co dokázaly překonat, zapadlé Tatry jsme dávno objeli, já v nástavbě se rozpínal mezi regály a měl pocit že snad jedem bokem. Dodne tak nějak nechápu jak to dokázaly!![>-]

0/0
27.3.2016 20:52
Foto

J21i80ř76í 96D54v48o47ř87á65k 5665539230828

A ubránil ten socialismus ?

+1/−3
27.3.2016 18:20

J82u60l23i28u29s 84P71u61f83l47e52r 9524880729

Studená válka měla svoje krmivo. Tolik zbytečně vynaložených hodnot a času lidí to je už jenom v Korei. Myslím, že to zbrojnímu průmyslu v USA hodně chybí.

+1/−3
27.3.2016 18:38

S44t98a51n58i81s56l29a97v 34K31r38e72j82c27a43r 6417586953744

Jste trochu daleko mimo mísu! Žádný stroj nedokáže ubránit jakýkoli režim!! Na svoji dobu Československá armáda měla profesionální ochranu vzdušného prostoru, A Ruské Anduly nechala tato armáda 20.8.1968 ve 22,00 hod přistát a obsadit mezinárodní letiště Praha - Ruzině a rozstřílet Národní muzeum na Václaváku!!

0/0
28.3.2016 21:18

M12a71r76t80i21n 40H89o64u28b37a 6423341549658

hrozny pomysleni, ze mu tam nedali klimatizaci.

0/0
27.3.2016 19:34

P75a12v88e23l 17J70e66ř63á83b35e91k 7891562114547

Proč když vidím V3S si pořád myslím, že je to auto, a dnešní kamiony jsou jen plechovky

+3/−7
27.3.2016 11:07

D27a52v88i55d 76Š86a10f67r27á40n27e90k 5917114707903

To taky nevím. Přijde vám, že vůz podmotorovaný na 70 kW s maximálkou někde kolem šedesátky se mohl měřit byť jen s tehdejší západní konkurencí?

+6/−2
27.3.2016 11:33

K95a83t16e17ř24i54n27a 50V35ý18b47o86r50n87á 6310829889

Jakou máte konkrétně namysli?

+1/0
27.3.2016 11:55

V19l10a84d53a 78S76i77m74o43n70i82k 3889793733625

Máte s V3S nějakou reálnou osobní zkušenost ?

+1/0
27.3.2016 12:05
Foto

L22u43d94ě16k 49H92u39b72k34a 2483302684481

Ta šedesátka byla kvůli planetovým prevodům v kolech z důvodu zvýšené světlosti. S5T je neměly a jezdily 80 km/h

+1/0
27.3.2016 13:14

K22a26t38e18ř44i11n81a 10V85ý47b26o16r37n41á 6790829439

Planetovým?

+1/0
27.3.2016 13:36

D78u98š21a60n 58M88i90c86h74a35l62i47č20k45a 5929111159114

Planetové prevody boli v diferákoch! V kolesách boli koncové prevody s priamym ozubením.

S5T to - ako sa správne uvádza - nemali, preto ich svetlá výška bola nižšia - boli to vyslovene vozidlá na cesty a ľahko zjazdného terénu. PV3S práve týmto prevodom získali vyššiu svetlú výšku, ale zároveň prevodovým pomerom v nich stratili na rýchlosti (ale získali na krútiacom momente v kolesách).

+3/0
27.3.2016 21:50

J72i36ř42í 67K97o97c79u62r51e68k 6165754505338

Tak když porovnáme CAT D9 s ATV, tak to ATV bude jenom kus plasu. Že by ta vozidla měla úplně jiný účel a tak to nešlo porovnávat?

PS: A "ta plechovka uveze" 40 tun. Nevím, jestli by s tím "ten npořádný náklaďák" dokázal jet aspoň 30 km/h po rovné silnici.

0/−1
27.3.2016 14:52

P48a20v24e25l 30J44e30ř47á68b27e82k 7811752234167

To je asi tak, jako když srovnáváte Defender s klasickým SUV.

jedno auto skáče, klepe se, ale projede co se dá, opraví se na koleně. Druhé samá paráda, ale jedině tak na silnici na okraji polní cesty.

Srovnávejte 3 tunu s třítunou v letech padesátých pokud jde o funkční vlastnosti. Ale co jsem měl na mysli - tak pořád V3S má vzhled auta které je drsně - dnešní kamióny jsou víc osobáky.

Je to o nostalgii, třeba taky budete srovnávat za xy let dnešní kamiony s novými volskými potahy, protože už bude jen to biopalivo co poroste okolo cest a z mezer mezi panely příkopů.

+5/0
27.3.2016 19:42

J94i80ř52í 72E89r88b10e63n 1203114236807

Protože si pletete pojmy s dojmy ;-D

Zkuste dát vejtřasce takovou (ne)údržbu jako dnešním kamionům s denním nájezdem >500 km, porovnejte výkon, rychlost, spotřebu i pohodlí obsluhy, a pak vám to možná dojde.

Srovnávat terénní vejdu a kamion (silniční tahač) je totiž naprostý nesmysl.

0/0
27.3.2016 23:42

J94a47n 31C80i97g83l39e98r 7988311770794

Hezký a misty vtipny článek. Super.

+8/0
27.3.2016 9:21

M70a80r35e67k 24K83r25a32u65c56h55e87r 1629137599431

Teď vychází o V3S kniha v Gradě: http://www.grada.cz/legendarni-praga-v3s_8902/kniha/katalog/

0/0
27.3.2016 8:53

J47i56ř13í 24E17r62b34e98n 1463464846967

Už jsem si ji objednal k narozeninám. Jde víceméně o rozšíření a doplnění asi 10 let staré knihy jiného formátu.

0/0
27.3.2016 23:43

R45o24m17a73n 13B72a12j19e63r 2424483359845

Já sloužil u tohoto:

http://www.letecke-muzeum.cz/nase-exponaty/samohybny-protiletadlovy-dvojkanon-vz-5359/ ;-D

+1/0
27.3.2016 8:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.