Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendární Praga V3S s raketometem se exportovala i do Egypta a Sýrie

Legendární vétřieska existovala v mnoha verzích. Patřil mezi ně i salvový raketomet. Raketomet, který mimo jiné bojoval proti Izraeli i za Izrael a prakticky po celou dobu existence ČSLA byl platnou součástí její výzbroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T52o95m78á44š 67Z68e80m18á96n65e97k 5790358566546

Ještě kdyby měla alespoň o centimetr větší prostor na baterii.

0/0
28.3.2016 21:43

J55a55r28o80s84l76a26v 82L48o66c58h35m65a26n61n 5480344725507

Jako kuchař jsem jezdil s POKOU, a ta holka projela opravdu všude.(Tíha vozu i s nástavbou, a výkon udělají své). A to i tam kde tank zůstal viset v bahně na břiše.

A zima, ta ji vůbec nevadila, při startování, když motor nechytal řidič podal štos starýho tisku a jen řekl "dám ji přečíst noviny." (Otevřená kapota, zapálený socialistycký tisk přiložený k rozdělanýmu sacímu potrubí vzduchu, a řidič tvrdě vysávající baterii.). Jako auto do terénu bomba.

+5/0
27.3.2016 21:46

M78a77r85e79k 45F80l74e93k64a94č 1366335144438

krásné auto...vždy když sem přesedl z V3Sky do žigulika, měl sem pocit že mám v žiguliku posilovač:)

+4/0
27.3.2016 21:11

J95a76r59o73s51l67a29v 61Č60a29d11a 9314810419491

zajímavé a ještě něco na dopřesnění...po vývoji V3S a jeho zavedení do sériové výroby projevily státy veliký zájem o toto auto. Paradox je že jsme vyvezli několik desítek kusů i do tehdejší Německé spolkové republiky. Chtěli jen podvozky s motory že si na to nástavby dají sami. To bylo zděšení když naše tajné služby vyfotili naše V3S s raketomety. Export se ihned zastavil a museli jsme zaplatit nemalé sankce za zrušení objednávky!!! A teprve potom se začali montovat raketomety na V3S

0/0
27.3.2016 16:44

J38i95ř90í 15T36i28n60t83ě30r55a 6910439223930

Vážený pane Čado,

vaše tvrzení je pro mne novinkou, proto si vás dovoluji požádat o informaci z jakého zdroje jste čerpal. 8-o

0/0
27.3.2016 19:58

J83a68r11o67s89l91a10v 81Č40a49d28a 9334200719441

mluvil jsem se známým v 1979 který na vojně v 50 letech zajížděl první zkušební V3S na vojenském poligonu. Dostali rozkaz jezdit tak aby je co nejrychleji tzv. rozbili to znamená co vydrží. Tahali děla, kuchyně a po roce a půl i raketomety, a tam se dozvěděl od velitelů tuto story více dodat nemůžu. Do archívů vojenské tajné služby se nedostanu.

0/0
28.3.2016 6:26

J39i97ř80í 80T65i52n65t71ě86r21a 6710509233500

Pane Čado,

děkuji za odpověď. Máte pravdu, že vzpomínky pamětníků jsou ošidné a je nutné je vždy ověřit studiem archiválií. Předpokládám, že údaje o exportu do NSR budou uloženy v Národním, nebo Státním oblastním archivu ve fondu Ministerstva, či nějakého Ředitelství strojírenského průmyslu, nebo v Podnikovém archivu Avie. :-)

0/0
28.3.2016 14:57

S64t74a94n95i50s59l37a27v 91K80r34e84j46c94a19r 6737856983364

Pokud si pamatuji tak rv. byl 1957, a tři roky později začala Praga S5T civil.

0/−1
28.3.2016 21:07

S72t58a20n62i44s40l23a27v 25K45r95e12j79c38a40r 6267986633574

Nevím možné to je, ale na dobových fotografiích z šedesátých let minulého století na Letenské pláni 9.5. už tyto katuše na vejtřaskách byly. A bylo to dlouho před 68. A Madaři už je užívali také.

0/0
28.3.2016 21:05

J25i75ř93í 78T69i62n87t84ě27r80a 6340919123970

Vážený pane Krejcare,

takzvané "kaťuše" používaly aerodynamickou stabilizací, kdežto střely JRROv a JRROFv byly stabilizovány rotací. V době vzniku raketometu se předpokládalo jeho osazení na chassis Tatry typ 809, nebo 810, ale při zkouškách se osvědčil nákladní automobil Studebaker. Proto koncem padesátých let byla k jeho přepravě určena Praga V3S. V této úpravě byl veřejnosti představen 9. května 1956. RM vz.51 byl ve výzbroji armád: Bulharska, Československa, Egypta, Kuby, Libye, Rakouska, Rumunska a údajně i Indonésie. :-)

0/0
29.3.2016 0:58

J64o24s23e91f 26V83o42s15i28c23k10y 4753457386823

Tady zas vsichni padaji na zadek z obycejneho raketometu! Copak jste necetli clanek? Vaha naboje 24kg a z toho pouze 2.5kg vybusniny. Navic je to ta nejnepresnejsi zbran vubec. Zameruji prostor km x km. . . .Klasicke delostrelectvo je porad ten nejpresnejsi a nejlevnejsi prostredek, jak dopravit projektil na cil. Vyhoda raketometu ? Je prvni na linii a prvni strili, tot vse.

+2/−10
27.3.2016 12:30

R65a66d78e56k 85U45r78b56a81n 4269820734777

Ano, raketomety slouží spíše k zastrašení. Mají hlavně psychologický efekt než skutečný účinek.

+4/−4
27.3.2016 13:01

L35u41k96á63š 70A19d77a40m75e12c 6840719410417

A co jako dělostřelecká mina ráže 120mm váží 16kg a trhaviny v ní je 2,6kg.

Jmenujte mi jiný nejaderný dělostřelecký systém, který um tři minuty po příjezdu, jednou jedinou salvou zničit 67hektarů plochy, na vzdálenost 90km a to celé s přesností CEP 150m Následně se zabalí a odjede, čili protivník vede palbu do prázdna. Tím jsem vám tak nějak popsal k čemu je takový ruský raketometný systém 9K58 Smerč

+4/−2
27.3.2016 13:42

J42i87ř60í 56T62i21n49t88ě97r68a 6350329503770

Vážený pane Adamče,

zde se diskutuje o raketometu vz.51, který měl 32 hlavní a dostřel 8 km. :-/

0/0
27.3.2016 20:01

L78u44k44á43š 67A58d41a50m87e67c 6780809660727

Ne, zde se diskutuje o nepřesnosti. raketometů o tom, že nemají žádné výhody a doporučuje se místo nich klasické dělostřelectvo jako výrazně přesnější a levnější varianta.

VZ51 je věnována pouze úvod o malém obsahu trhaviny, což jsem v první části příspěvku také vyvrátil porovnáním s minometnou střelou ráže 120mm podobna hmotnost, jak celého náboje tak obsahu trhaviny a prakticky stejný dostřel.

Mimochodem VZ51 byl následně nahrazen RM70 což je defakto sovětský BM-21 a dalším evolučním krojem je pak BM-30 Smerč, oboji se již nemontovalo na V3S, ale na podvozky Tatra T-813 8x8 Kolos nebo T815 u RM-70 a T815-6ZVR8T v případě BM30 Snerč

+3/−2
28.3.2016 1:37

M86a36r13t54i11n 73H47a25r49t37i32g 9279244232916

Sice zaměřuje prostor km x km, ale vím naprosto jistě, že bych v tom prostoru být nechtěl... ;-)

+16/0
27.3.2016 14:45

R17a65d12i83m 55P88o96l33á50š36e96k 9736823569209

Ruční granát taky není jen na zastrašení a to je v něm cca pouhých 50 gramů TNT.

+3/0
27.3.2016 16:34

P67a94v42e68l 32P35o80ř97í29z95e76k 9149967296939

I ty dělostřelče...rozumíš tomu jako koza petrželi. Každý prostředek je primárně určen k ničení jiné zbraně. tak je to i s raketometem, houfnicí, kanónem, moždířem atd. Vlivem kvalitní techniky a technického pokroku se zmenšuje i rozdíl mezi jednotlivými prostředky, viz příspěvek Lukáše Adamce a to ještě neuvedl vše. Na technetu bych čekal kvalitnější diskusi.

0/0
27.3.2016 19:58

J39a36n 23P35a74v74e70l 8243642878416

U zbraní je to vždy kámen, nůžky, papír, ještěr, Spock. Klasické dělostřelectvo může být přesné a levné, ale není příliš mobilní. Raketomety mají své použití, dělostřelectvo své, bombardovací letadla zase kapku jiné. A všechny dělají to samé - nahází výbušniny do určitého prostoru.

+7/0
27.3.2016 21:27

J46u15l30i59u46s 49P51u65f79l21e59r 9294790329

Narodil jsem se v Sokolově a pak pobyl pár lert v Ostrově. Otec byl poručík u dělostřelců, kde měli takhle vybavené V3S. Nenáviděl tohle auto. Strašnej rambajz. V zimě v něm zima v létě vedro. Tři týdny se přesouvali z jednoho stanoviště na druhé jak Amici provokovali se svými tanky kolem hranic. Rozjeli se ke hranicím a 200 metrů před ní to otočili nazpět. Naši museli stát na stanovišti a mít nabito. Taková hra. Pamatuji si jako díte jak se utahaný po třech týdnech vrátil z výjezdu vlezl do vany a namydlený zase musel utíkat z baráku do připraveného Gazíku aby zasedl zase u své jednotky to tohoto auta. Nostalgie není na místě.

0/−4
27.3.2016 11:46

V84l40a30d85a 35S91i30m28o53n17i13k 3439563433835

Tenhle stroj nemám spojený s vojnou, jezdil jsem s ním jako student na žních a při sklizňových pracech. Pro jízdu v terénu se říkalo - tam kde Tatra končí, naložená V3S teprve začíná.

+4/0
27.3.2016 12:04

J91u29l71i53u67s 46P48u60f23l74e26r 9664560769

Až v tom budeš jezdit tří týdny v mraze -15 a sedět 20 hodin na motoru, (protože má motor v kabině) tak tě to auto přestane také bavit. Já jsem jí znal jako dítě jenom pod názvem vejtřaska. Až později jsem se dozvěděl že to je V3S. Jinak otec byl z toho válčení na levé ucho nahluchlý a velitel útvaru starý fronťák měl z války pod Svobodou totálně nervy nadranc. Před ním se veliteli utvaru zastřelila doma manželka v našem domě. To jsou moje vzpomínky na 60 léta. Na Kubánskou krizi.

+3/−2
27.3.2016 18:47

M37a59r24t63i15n 94H52o84u82b43a 1125150543843

a co je lepsi, sedet namotoru, kdyz je venku -15 nebo sedet na motoru, kdyz je venku +30 (zne).

jako sorry, ale tvuj tatik byl evidentne lampasak. mame ho litovat? a mame ho litovat, ze pouzival techniku poplatnou dobe? stejne, jako kdokoliv jiny v te dobe, odo tim jezdil.

vis co, julo. - jdi do p(nekam) a s tim tvym lampasakem....

+1/−5
27.3.2016 19:37

J12u16l39i46u17s 19P46u37f66l10e17r 9774270929

Vzhledem k tomu, že mu v 15 letech popravili tátu a svého bratra dotoval na studiich tak měl svůj důvod vstoupit hned po válce do armády. Tu armádu kterou já jsem zažil nebyla ta které ministroval Svoboda a zastupce mu dělal Antonín Sochor. Ty Martinku běž do koupelny a podívej se do zrcadla. Schválně koho tam uvidíš?

+2/0
27.3.2016 21:07

J81i34ř22í 26E14r60b95e39n 1743834416787

Uvidí houby, totiž Houbu ;-D

0/0
27.3.2016 23:38

M77a96r76t85i70n 34H44o42u16b38a 1725190373193

jojo, a v armade pak chudinka trpel ve vejtrasce.

muj deda zase trpel v lagru. tak jdi nekam s kecama jak nasi uvedomeli "profesionalni" vojaci trpeli ve vejtrasce pri obrane socialismu a komunisticke strany.

tak se ty juldo mrkni do fotoalba a mrkni na tatika, jak vypada komunisticka sv.... a to jmeno ti dai na pamet fucika?

+1/−2
28.3.2016 7:14

J69u28l22i86u95s 15P86u73f67l88e60r 9764920379

Mám doma deník dědy. A jméno jsem dostal po dědovi! 4.řáda od shora. Něco ukaž ty! Určitě něco z toho lágru budeš mít. Jinak ti asi není pomoci.

www.libochovice.cz/old/art_pub_detail1.asp-art_ID=332.htm

0/0
30.3.2016 13:20

M79a50r20t98i71n 33H77o66u58b69a 1325310173923

to jako ze by se v tom lagru fotil??

deda byl volynak, sedlak (pro komunisty, aby tomu rozumeli, kulak). do cech se dostal za valky s vychodni svobodovou armadou. to pro ne tehdy byla jedina sance, aby prezili utoky ukrajinskych nacku a ruskych "soudruhu". po konci valky a prichodu cele rodiny ho rozkulacili znovu. neskoncil ale v ceskem lagru, ale v ruskem za uralem. opravdu tam nechodil fotograf a nedelal jim portretky.

sorry, ale nejake keci o tom, jak meli komari tezky zivot me fakto jen rozesmiva. uralzivy nejsem, protoze jinak by me takove kecy potomku komuistu, co tady budovali lepsi spolecnost, musely urazit

0/0
31.3.2016 22:17

J58u49l28i83u52s 93P32u85f69l55e71r 9534810729

Vaše podpásovky se míjí. Nemám žádnou potřebu někoho urážet. Přeji Vám hodně šťastnějších chvil než času, ve kterém jste se projevil.

0/0
4.4.2016 13:53

V19l13a27d80a 72S66i49m77o57n32i98k 3379473453505

O žních mrazy nebývají:-) Neberu Vám Vaše zkušenosti a dojmy, ale já jsem uvedl skutečnost o utě. Válčení je jaksi mimo moje téma.

+2/0
27.3.2016 21:27

J54o38s36e81f 65Š65á74t40a21v58a 2184831856279

Já jem s ní jezdil čtyři roky u zemědělskejch staveb.Nic jinýho jsme tam v té době neměli.Tahal jsem za ní i oplen na 12m železo.Pak nám přišly IFY,po čase z nich chlapi utíkali zpátky na Vejtřasky.Nadávalo se na ně, ale v terénu na Šumavě,jedinečný.A topení v zimě? Zepředu se zadekovalo a nebylo to z tou zimou nejhorší.

+1/0
27.3.2016 21:40

J33o39s25e61f 33K84o84c59o29u13r36e29k 4907988495366

Mohu potvrdit na Doupově v 84? jsem k V3Skám získal úctu. Kudy a co dokázaly překonat, zapadlé Tatry jsme dávno objeli, já v nástavbě se rozpínal mezi regály a měl pocit že snad jedem bokem. Dodne tak nějak nechápu jak to dokázaly!![>-]

0/0
27.3.2016 20:52
Foto

J30i93ř94í 47D33v15o26ř25á55k 5895539460528

A ubránil ten socialismus ?

+1/−3
27.3.2016 18:20

J49u61l17i40u93s 70P14u74f97l31e83r 9264690529

Studená válka měla svoje krmivo. Tolik zbytečně vynaložených hodnot a času lidí to je už jenom v Korei. Myslím, že to zbrojnímu průmyslu v USA hodně chybí.

+1/−3
27.3.2016 18:38

S75t62a61n38i55s48l21a19v 81K62r90e32j84c15a19r 6447186393944

Jste trochu daleko mimo mísu! Žádný stroj nedokáže ubránit jakýkoli režim!! Na svoji dobu Československá armáda měla profesionální ochranu vzdušného prostoru, A Ruské Anduly nechala tato armáda 20.8.1968 ve 22,00 hod přistát a obsadit mezinárodní letiště Praha - Ruzině a rozstřílet Národní muzeum na Václaváku!!

0/0
28.3.2016 21:18

M16a81r60t85i67n 83H68o55u64b26a 1285950263493

hrozny pomysleni, ze mu tam nedali klimatizaci.

0/0
27.3.2016 19:34

P88a56v71e78l 36J90e17ř96á11b49e97k 7571402784807

Proč když vidím V3S si pořád myslím, že je to auto, a dnešní kamiony jsou jen plechovky

+3/−7
27.3.2016 11:07

D88a92v22i48d 17Š40a57f69r79á11n52e86k 5647524637273

To taky nevím. Přijde vám, že vůz podmotorovaný na 70 kW s maximálkou někde kolem šedesátky se mohl měřit byť jen s tehdejší západní konkurencí?

+6/−2
27.3.2016 11:33

K46a71t35e68ř65i30n87a 46V59ý67b24o73r62n83á 6270849209

Jakou máte konkrétně namysli?

+1/0
27.3.2016 11:55

V24l84a44d39a 13S13i10m80o26n24i19k 3569893643195

Máte s V3S nějakou reálnou osobní zkušenost ?

+1/0
27.3.2016 12:05
Foto

L46u96d43ě40k 93H16u55b30k36a 2903602704791

Ta šedesátka byla kvůli planetovým prevodům v kolech z důvodu zvýšené světlosti. S5T je neměly a jezdily 80 km/h

+1/0
27.3.2016 13:14

K88a55t15e47ř67i68n78a 41V48ý41b11o42r32n64á 6640489719

Planetovým?

+1/0
27.3.2016 13:36

D32u49š21a33n 19M52i47c30h50a79l30i77č88k18a 5759211499194

Planetové prevody boli v diferákoch! V kolesách boli koncové prevody s priamym ozubením.

S5T to - ako sa správne uvádza - nemali, preto ich svetlá výška bola nižšia - boli to vyslovene vozidlá na cesty a ľahko zjazdného terénu. PV3S práve týmto prevodom získali vyššiu svetlú výšku, ale zároveň prevodovým pomerom v nich stratili na rýchlosti (ale získali na krútiacom momente v kolesách).

+3/0
27.3.2016 21:50

J45i34ř63í 50K51o95c49u66r65e94k 6975914735338

Tak když porovnáme CAT D9 s ATV, tak to ATV bude jenom kus plasu. Že by ta vozidla měla úplně jiný účel a tak to nešlo porovnávat?

PS: A "ta plechovka uveze" 40 tun. Nevím, jestli by s tím "ten npořádný náklaďák" dokázal jet aspoň 30 km/h po rovné silnici.

0/−1
27.3.2016 14:52

P64a71v51e87l 48J39e76ř31á95b93e29k 7481372614277

To je asi tak, jako když srovnáváte Defender s klasickým SUV.

jedno auto skáče, klepe se, ale projede co se dá, opraví se na koleně. Druhé samá paráda, ale jedině tak na silnici na okraji polní cesty.

Srovnávejte 3 tunu s třítunou v letech padesátých pokud jde o funkční vlastnosti. Ale co jsem měl na mysli - tak pořád V3S má vzhled auta které je drsně - dnešní kamióny jsou víc osobáky.

Je to o nostalgii, třeba taky budete srovnávat za xy let dnešní kamiony s novými volskými potahy, protože už bude jen to biopalivo co poroste okolo cest a z mezer mezi panely příkopů.

+5/0
27.3.2016 19:42

J62i22ř33í 55E53r25b39e36n 1963854706817

Protože si pletete pojmy s dojmy ;-D

Zkuste dát vejtřasce takovou (ne)údržbu jako dnešním kamionům s denním nájezdem >500 km, porovnejte výkon, rychlost, spotřebu i pohodlí obsluhy, a pak vám to možná dojde.

Srovnávat terénní vejdu a kamion (silniční tahač) je totiž naprostý nesmysl.

0/0
27.3.2016 23:42

J22a13n 79C64i55g80l38e14r 7658531140684

Hezký a misty vtipny článek. Super.

+8/0
27.3.2016 9:21

M60a70r15e56k 41K53r56a76u11c39h13e77r 1449797499761

Teď vychází o V3S kniha v Gradě: http://www.grada.cz/legendarni-praga-v3s_8902/kniha/katalog/

0/0
27.3.2016 8:53

J21i55ř22í 61E51r53b16e48n 1833904486837

Už jsem si ji objednal k narozeninám. Jde víceméně o rozšíření a doplnění asi 10 let staré knihy jiného formátu.

0/0
27.3.2016 23:43

R81o79m88a58n 55B79a50j83e64r 2684313499535

Já sloužil u tohoto:

http://www.letecke-muzeum.cz/nase-exponaty/samohybny-protiletadlovy-dvojkanon-vz-5359/ ;-D

+1/0
27.3.2016 8:50







Najdete na iDNES.cz