Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kam se dalo za 180 minut dojet vlakem za císaře a kam za Husáka

Dodnes jezdíme v České republice po kolejích, které položili naši předci již před první světovou válkou. Podívejte se, kam se vlakem dalo z Prahy dojet za císaře pána a kam o osmdesát let později během vlády jedné strany.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V70l67a39d21i37m77í14r 90S22t17u15d74n17i88č10k54a 7328242851640

I před 30 lety stále existovaly rychlíky, které byly pro běžného Čecha nedostupné - to je ale kravina, proč teda ty rychlíky jezdily, já s ním jezdil a nezdá se mi, že by tam jezdili mimozemšťani;-)

+4/0
7.4.2016 16:16

Z69d58e81n15e47k 34S83e90i11d85l 6674455650837

Prosím Vás, když chcete napsat článek, tak si napřed ověřte jestli to co píšete je pravda. Jen tak mimochodem, západním expresem jsem běžně jezdil z Prahy do Chebu.

+2/0
6.4.2016 22:52

P16e57t12r 40J22a89r84o49š 2554911305107

Akorat ty trate tehdy a dnes asi uplne neodpovidaji realite. Napr trat Zdar n. S. - Krizanov - Tisnov byla stavena az nemci za valky (1940), takze nevim co dela na mape z roku 1918.

Nekdo evidentne vzal jen soucasnou mapu, udelal copy-paste a zadal jakasi cisla bez hlubsiho uvazovani.

+1/0
5.4.2016 20:42

J78a80r95o20s92l30a67v 78K39o83m13o68s61n55ý 6716651663384

myslím, že nelze srovnávat CaK, Husáka a dnešek. Každý čas měl své technologie. Takže to srovnání mi přjde chcené za pačesy

+1/−4
5.4.2016 0:30

J25o14s88e48f 52Š44o69l25t65e83s 8334568670953

Vlaky jako takové jsou podle mého názoru rychlé dost. Co by prospělo více by byl třeba ten Hyperloop spojující Prahu, Brno a Ostravu se zahraničními metropolemi.To by byl skutečný poskok vpřed.

0/−1
4.4.2016 22:44

P65e91t41r 63M89u31n14z71a35r 1725631479786

Vlaky jsou rychlé? Asi žijete někde na koridoru. My z Liberce si to rozhodně nemyslíme.:-P

+1/0
5.4.2016 16:05

M72a56r19t31i32n 93D82y36t62r71y62c75h 7164704498851

Přesně, onehdy jsem cestoval vlakem z Liberce do Brna a autem bych to za stejnou dobu stihnul dvakrát... Jen dojet do Hradce byl dvouhodinový horor, průměrná rychlost se blížila cyklistické projížďce...

+1/0
7.4.2016 9:55

I97v62a72n 10B79u22b92l58a 3162735355734

Rychlost je daná tratí pro kterou byla stavěna. Jestli je tam řekněme 70, tak i ten váš šikanzen tam rychleji jet nemůže a z A do B mu to bude trvat stejně dlouho. Jak je vidět, ta Max. Rychlost se využívala vždy.

0/0
4.4.2016 21:08

F34r81a83n76t26i71š16e76k 86S20t75u47r46m 4722710180156

Takže za 100 let žádný posun. Před 100 lety jsme byli na špici, teď jsme na chvostu. Když dokázali před 50ti lety ne moc vyspělí Japonci rozjet Šinkanzen, nevím proč bychom to nezvládli i my teď. Koridory už jsme pěkně zrychlili o 10km/h, tak je čas začít s něčím pořádným. R^

+9/0
4.4.2016 20:47

D11e28n68i37s 65H64u32m77l 4492255105566

Na chvostu ceho?

0/0
4.4.2016 21:00

M39a18r39e44k 76H61r36u97b37y 6937312931328

Prumerne rychlosti dopravy vzhledem ke standardum civilizovaneho sveta? ;-)

+1/−1
5.4.2016 10:59

J23o90z84e84f 88D13u73h55a84c44e64k 7301720163230

som zvedavy kde pracujete :)

0/0
6.4.2016 13:57

M56a21r61t48i38n 37C70h20ý29l17e 6386438365407

Jen drobný detail, onen mezinárodní rychlík se jmenoval Meridian, nikoli Miridian (zřejmě nechtěný překlep). Jinak velmi zajímavé srovnání i článek, jak tu již někdo zmínil, trochu tam chybí srovnání s dneškem.

+1/0
4.4.2016 17:18

F52r73a30n41t43i43š69e98k 63M58a40t24ě67j35č43e83k 7583422953161

Albatros parní lok. měla stejnou max rychlost jako el. lok. a to 120 km/hod. Mikádo mělo 110. Tratě byly stejné za I republiky, jako za bolševika. Tak kde chcete hledat rozdíly?!

+4/0
4.4.2016 16:40

P35a31v79e74l 81S69o74v61i57č23k77a 4836658275512

Ve výkonu. Elektrické lokomotivy mají obvykle mnohem vyšší výkon jak parní, což umožňuje tahat těžší vlaky, anebo zvýšit dynamiku jízdy (rozjezdy) a tím uspořit nějaký čas.

+3/0
4.4.2016 18:38

J17i33ř76í 97K84o80c23u76r91e49k 6745774405958

V roce 1981 byl vlajkovou lodí ČSSD Banán s maximální rychlostí 160 km/h. Případně teda Gorila, rovněž s maximem 160 km/h. Ale nebyly na to tratě, takže těch 160 mohly tyhle lokomotivy začít jezdit až "za Klause".

PS: Dnes, v době "masového automobilismu a naproského úpadku železnice", se z Prahy dostanete za 3 hodiny až do Hranic na Moravě nebo do Brna. Aby se to stihlo za 3 hodiny až do Břeclavi, k tomu chybí těch 7 minut, které by se daly nahnat po narovnání Bezpráví.

+1/0
4.4.2016 20:01

L60i81b93o59r 77B97e55n66á94t20s62k67ý 3862388877951

A kdyby čísař měl automobily v roce 1850, tak máme i dokončenou dálniční síť.

+4/0
4.4.2016 16:32

J81i10ř88í 51K77o65c16u35r72e39k 6365454985618

Síť Císařských silnic byla také postavena. Dnes, když se jede po "staré" z Brna do Olomouce, tak ze 3/4 v trase císařské silnice. Na zvířecí potah naprosto luxusní trasování.

+10/0
4.4.2016 20:05

J14a77k35u86b 78Ř82í81h32a 4835339912381

Přesně tak. Traduje se, že spousta silnici (směrů) vychází ještě od Marie Terezie. Konkrétně silnice které vedou "od kostela ke kostelu". A to doslova, silnice se namířila na špičku kostela, která bývala vidět jako jediná - nejvyšší budova. A až ve vesnici se trasa upravila, aby navázala na místní komunikace. Vyznačují se dlouhými rovinkami, max s jednou zatáčkou mezi vesnicemi. Často se toto trasování využívá dodnes, jen se přidaly obchvaty vesnic.

Jiná věc je to co říkáte, a to trasování mezi velkými městy. Ale i tady se často využívalo podobného principu. Jen to už nespojovalo všechny vesnice po cestě.

+4/0
5.4.2016 11:06

A35u30g40u89s70t 59F19o14r20m85á81n57e94k 6705399260926

Když už to porovnáváte, tak mám starý jízdní řád z roku asi 1890 - trať Ústí nad Labem - Chomutov. Nynější vlaky jsou o pouhých 20 minut rychlejší.

0/0
4.4.2016 16:05

M70a72r82t37i67n 74C63h16ý81l59e 6626188135277

Sice ten rozdíl časový není "až zas takový", ale stará trať byla zrovna v tomto případě také o něco kratší, kvůli těžbě uhlí tam došlo k několika přeložkám a vzdálenost se prodloužila. Jinak by byly rozdíly asi větší, především po dalších rekonstrukcích v loňském roce.

0/0
4.4.2016 17:20

J17a29n 92H42l24e95d46í18k 8948549378116

v dálnicích, silnicích, železnici je Česko 100 let za opicemi, viz úrovňové přejezdy, rozbité tratě, na kterých vypadávají kmetům zubní protézy. Nebýt povinně nutné širokorozchodné na východě Slovenska, není o čem mluvit.-- Toto představuje komunistické zadlužení příštích generací. A Sobotkova levice akorát tak nonstop zvedat počty poslušných úředníků, zvedat sobě, soudcům platy a výčitky utápět ve 40 korunách za celý měsíc pro už úplně nepotřebné seniory.

+7/−8
4.4.2016 15:17

J94a73n 24U10l96r34y85c60h 4541177970678

celý váš příspěvek je vlastně jeden velký blábol (proč se strefujete zrovna do "Sobotkovy levice" (a pak už jen o "komunistickém zadlužení")? - nikdo jiný tuhle zemi neadministroval?; "soudcovské platy" - zvýšeno (mimochodem na základě jakžtakž fungujícího kompromisu), protože jinak by ČR porušovala zákon...);

nicméně za výrok "pro už úplně nepotřebné seniory" byste zasloužil nafackovat; krom toho je i těch 40 korun zas demagogické zkreslení skutečnosti (ovšem samozřejmě, že tykovýhle nesmyslný + odporný příspěvěk naopak nabere řadu plusů - typické pro úroveň členářů idnesu, ale i Technetu...)

+5/0
5.4.2016 20:12

Z62d47e12n31ě95k 95R12a31j59s32k72ý 4541776625196

Protože, buď vlastně není o čem psát, nebo Janko ve skutečnosti nechtěl psát o železnici, tak se vyžívá na floskulích jak bylo špatně. Ono špatně bylo se stejnými lidmi, se kterými je dneska "špatně" s posunutím 25 let. Mladí nemají srovnání, tak si myslí, že to co je teď, je závratná proměna. Kdo si něco pamatuje, že "závratná" proměna se udála od roku 50 do roku 75, nebo, chcete-li, od roku 60 do roku 85. Prostě svět jde dopředu svým tempem, trochu jinak v Česku, trochu jinak v Mongolsku. Češi jsou Češi a Němci jsou Němci.

Některá srovnání jsou vcelku nesmyslná. Je vskutku zbytečné zahodit něco, co dobře sloužilo za Rakouska a v podstatě stejně dobře slouží teď. Nejsme Japonci nebo Číňani, kteří se přesunují v úplně jiných vzdálenostech. Investice potřebujeme jinde. Na důstojný život politiků a jejich rodin především.

Pokud jde o nešní železniční přepravu na starých kolejích a ve stejných časech, změnila se úžasně! To zas ano!! Tam, kde v osmdesátých letech jezdil panťák jednou za tři hodiny nacpaný, tam dnes jezdí poloprázdný každou hodinu klimatizovaný Elefant. Není to ekonomické, ale pohodlné. Na druhé straně jsou ale jiné tratě, které byly zrušeny. Jezdí se auty.

Všechno je tak jak má být, tak je to správné, i novinář se nějak živí. Rozumný člověk si z toho musí vzít, co uzná za vhodné.

+3/0
7.4.2016 6:37

M32a60r56t75i45n 29D72y29t35r15y86c85h 7484174168911

R^

pěkná reakce, slušná, zdvořilá a trefná.

0/0
7.4.2016 10:00

L31u67b47o35s 25K38a83p69l91a33n 6418149921526

A kdy vyjde slibovany druhy dil o soucasnosti a vyhledu do r. 2040?

+3/0
4.4.2016 13:45

M63i76c33h79a17l 96T44o83m47i21n85s11k82ý 9581755707964

Když do toho zatahovat politiku, tak aspoň kvalitně od nějakého odborníka.

Ačkoliv také jako autor komunisty nemá rád, tak za komunismu samozřejmě ke zlepšení došlo.

Ale za prvé to bylo z nakradených peněz ze znárodnění a z kolektivizace.

A za druhé zlepšení nebylo tak velké jako v západní Evropě.

....pokud politickou analýzu, tak prosím pořádnou a ne aby to vymýšlel nějaký technik. Jinak sem politiku netahejte.

+8/−5
4.4.2016 13:41

M44i73c83h64a48l 85T41o51m84i35n40s47k61ý 9581795957924

takový článek pro někoho pak vyzní úplně opačně než autor zamýšlel. A to tak, že za Husáka nebylo až tak špatně.

+2/−4
4.4.2016 13:43

M10i92c43h83a39l 81T21o23m69i12n50s77k27ý 9971685197734

ty měřítka různá měřítka map hovoří o té tendenčnosti.

Kdyby autor chtěl, aby čtenáři porovnávali čistě technicky, tak nemusí měnit měřítka map.

+1/0
4.4.2016 13:46

P64a43v95e18l 89M92a67t40o31u65š92e97k 5220797478494

Zkuste si podobnou mapu vytvořit dnes. Ono se to kromě směru Praha - Ostrava zase tam moc nezměnilo, některé směry se i zpomalily. I na té nejrychlejší trati se zvýšení rychlosti týká jen části vlaků, např. příměstské vlaky Praha - Kolín jezdí plus mínus pořád stejně.

+3/−1
4.4.2016 14:11

P33a78v79e76l 95S50o40v10i34č65k73a 4276808815832

Nemám teď u sebe atlas vozidel, abych získal přesné údaje, ale pokud mě paměť neklame, tak příměstské vlaky Praha - Kolín zažily velké zrychlení, když se přešlo z klasických souprav na elektrické jednotky EM 475.1 a to díky mnohem lepší dynamice jízdy.

+2/0
4.4.2016 15:16

P62a30v62e89l 69M31a38t65o96u34š92e46k 5230797918144

O tom není sporu, ale oproti nim se jízdní doby někde naopak prodloužily. Ne vinou vozidel, ale vinou pobytů ve stanicích. O téměř nekonečné výluce raději nehovořím. Jet dnes osobákem Praha - Kolín dál než do Českého Brodu je za trest. Divím se, že si např. Pečky nevynutí, aby u nich zastavovaly některé rychlíky nebo aby se zavedlo víc spěšných vlaků.

0/0
4.4.2016 16:43

J19i51ř65í 46K59o28u85k 5948831669984

Nicmene na tehle vzdalenosti je rozdil minimalni. To by vlaky museli jezdit stovkou aby to bylo trosku znat.

+2/0
4.4.2016 16:56

J66i59ř91í 42K74l56e47j22n26a 2377278266857

a nebo na Sibiři

0/0
4.4.2016 18:20

J42i18ř58í 47K40o53u15k 5178861519924

Na 50 km dlouhe trati tak velke rozdily nejsou. To se taky lidi divili, ze kdyz byla dalnice nejdrive omezena na 110, pak zrychlena na 130, tak jsou rozdily tak na jedno kafe se zakuskem. :))

+2/0
4.4.2016 16:54

M34a75r72e41k 95H83r12u71b83y 6357542971968

a jeste donedavna toi byly i tytez soupravy ;-)

0/0
5.4.2016 11:01

P67a43v54e79l 15M45a65t95o35u37š29e43k 5410527868344

Mně v první řadě vadí, že se do toho zase musí tahat politika a zřízení a že je to klasický tendenční výplod, který má možná hlavně za úkol ukázat, jak to za Husáka a spol. bylo všechno špatné. Ne že by železnice s politikou nesouvisela, ale v zájmu objektivity si v obdobném duchu dovolím zhodnotit železnici dnešní: na 2 hlavních trasách (Praha - Ostrava a Praha - Brno - Břeclav) plus ještě na trati Přerov - Břeclav jezdí vlaky nadstandardní cestovní rychlostí oproti celému zbytku sítě, kde jezdí často i pomaleji než v porovnávaných obdobích (jako příklad lze uvést trať Praha - Znojmo, ale třeba i Praha - Karlovy Vary a další). I na zmíněných hlavních tratích nám však silně ujíždí vlak za sousedními zeměmi, kde se na tratích obdobného významu jezdí běžně o 100 km/h rychleji. Ostatně mezi Prahou a Brnem je stále (a jistě ještě hodně dlouho bude) rychlejší autobus než vlak, což je ve většině českých relací úplnou samozřejmostí. Mnohé lokálky se potýkají s malým zájmem cestujících a udržují se hranici sjízdnosti, z mnoha hlavních tratí se pak lokálky de facto staly (Praha - Kladno - Chomutov, Praha - Liberec a spousta dalších).

+1/−1
4.4.2016 13:32

J29a67k22u53b 83Ř55í32h62a 4235459522951

Zase a opět? Než budete opět kritizovat, že do Ostravy se jezdí maximálně 120 (asi?) a v některých úsecích na Moravě je rychlost dokonce ještě snížena, tak nejprve navrhněte, jak si představujete, že by mělo vypadat řešení,které by umožnilo cestovat o 100 km/h rychleji.

Jako nápovědu připomínám, že jsou důležité poloměry oblouků. Ideálně prakticky žádné a jen rovná trať. O převýšení nemluvě. Praha - Kolín to by šlo poměrně dobře. Horší je Moravská část, kde vlak jede v údolí řeky mezi kopci. A před modernizací (roky 2000) byla místama snížená rychlost na 60 a přesto jsem měl strach, že se v té zatáčce vyklopíme.

Nemluvě u nákladech, příjmech a dotacích. Takévý vlak by si vyžádal obrvské náklady. Na vybudování vlastní VRT tratě. když odhadnu 0,5 mld/1km, tak budu ještě z levného kraje. Trať do Ostravy má kolik? dejme tomu 250 km? Takže to jsme na nákladech 100-150mld? Spíš ke 200, bude třeba stavět dost tunelů. + Náklady na pořízení jednotek. Kolik že stálo 7 souprav Pendolina v roce 1997? Otázka je, dokáže si na sebe tato trať vydělat řekněme v horizontu 100 alespoň z poloviny? Do té doby je třeba ji dotovat.

Shrnuto a podtrženo, také by se mne líbilo cestovat jako na západě. Bohužel v podmínkách ČR to nemá příliš dobrou budoucnost.

+2/0
5.4.2016 11:21

J30a42n 83L70u33k33á92š 7417553463732

To teda houby, za komunistu tahaly vetsinu rychliku bobiny a podle toho vypadala rychlost.

Za sousednimi zememi nam stale ujizdi vlak prave, jelikoz jsme to meli 40 let soudruhy.

Co se tyka Prahy-Brno, prime autpbusy to delaji dle jizdniho radu za 2:20 az 2:40, vetsina za tech 2:30 a nejtychlejsi EC a railjety uz to taky delaji za 2:30.

0/0
8.4.2016 2:15

P42e71t87r 88S19e75d15l68á64č68e39k 6402471297783

Autor opoměl srovnat strukturu dopravy za Husáka a dnes. Nákladní vlaky měly do devadesátých let převahu, osobní přepravu jenom zdržovaly. Když se náklad přesunul na silnice, tak se osobní vlaky mohly logicky zrychlit. Dnes se po kolejích přepravují jen kontejnery a těžké náklady (hutě a uhlí) a to převážně v noci. Denně přejíždím páteřní trať a vidím.

+1/0
4.4.2016 13:11

P39e54t88r 69V34i82n81a52ř 6603823413977

Když už - jak úvodní foto naznačuje - se jedná opět o porovnání pouze a jenom Českých (a Čs.) drah tehdy a teď, počítáme ty tabulkové časy v jízdních řádech, které naprosto neodpovídají realitě, nebo je tam i to věčné stání a čekání na nutné zpoždění? ;-D

Jinak samozřejmě zajímavé porovnání..

0/−2
4.4.2016 13:06

T10o57m81á62š 10K35a36p66l17a20n 8223609743333

Tak dneska jsem se za takhle dlouho dostal autem z Jižního města na Smíchov.

+18/0
4.4.2016 12:43

O35n75d89ř61e77j 24Š40r91u85b73a61ř 1265911845716

a co mapa soucasnosti?

a co jina mesta nez pragl?

+1/−2
4.4.2016 12:16

P46e14t16r 65M25u32n36z65a68r 1805581839286

"a co mapa soucasnosti?" zajímavý úkaz, umí psát, ale číst už ne...

+7/0
4.4.2016 12:30

R53u12d87a 81S59l22a32v17í29k 5343168506461

Třeba pracuje jako policajt a tvoří třetinu běžné hlídky...:-)

+7/0
4.4.2016 12:41

O31n43d50ř70e24j 61Š73r49u24b35a50ř 1235691275686

koukam jen na obrazky na vic neni cas :-)

0/−3
4.4.2016 15:41

J60a67k34u22b 54Ř59í43h11a 4545189232131

To máte blbé. Obvykle v článcích na technetu bývá v posledním odstavci informace, proč informace zdánlivě končí v polovině. Takže pokud nemáte čas na celý článek, doporučuji vždy alespoň poslední odstavec. Ale jinak škoda, docela se ochuzujete o spoustu zajímavostí, které jsou jen v článku.

0/0
5.4.2016 11:08

J12a22n 34F81r97ý46d89l 1254858292475

Trochu mi vadí, že každá fotka má jiné měřítko a je trochu jinak vycentrovaná. Byla by potíž dát tam mapy se třiktát stejným nastavením?

+8/−1
4.4.2016 11:57

I47v18o 23B13o90u38š47e 5662337708

Zapadni expres nebyl nedostupny. A jako jediny mel cista okna, zachody a na nich dokonce toaletni papir. Stavel jen v Plzni, Mariankach a v Chebu (tam se zaspat nedalo, bohuzel).

+7/0
4.4.2016 11:53

M18í46l11a 64P55i82š21t19ě87l90á36k 7223167643

Přesně tak, na nádražích kromě Chebu nikdo nekontroloval zda se do něj může nebo ne. Kolikrát se stalo, že do něj nastoupil někdo, kdo chtěl jet normálním rychlíkem a pak se divil, že staví až v Plzni.

+3/0
4.4.2016 15:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.