Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kam se dalo za 180 minut dojet vlakem za císaře a kam za Husáka

Dodnes jezdíme v České republice po kolejích, které položili naši předci již před první světovou válkou. Podívejte se, kam se vlakem dalo z Prahy dojet za císaře pána a kam o osmdesát let později během vlády jedné strany.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V78l44a16d29i95m15í68r 15S91t28u40d86n56i43č90k12a 7808562671880

I před 30 lety stále existovaly rychlíky, které byly pro běžného Čecha nedostupné - to je ale kravina, proč teda ty rychlíky jezdily, já s ním jezdil a nezdá se mi, že by tam jezdili mimozemšťani;-)

+4/0
7.4.2016 16:16

Z90d19e44n25e67k 53S62e23i38d96l 6384255360457

Prosím Vás, když chcete napsat článek, tak si napřed ověřte jestli to co píšete je pravda. Jen tak mimochodem, západním expresem jsem běžně jezdil z Prahy do Chebu.

+2/0
6.4.2016 22:52

P54e95t41r 46J24a98r26o52š 2284651505417

Akorat ty trate tehdy a dnes asi uplne neodpovidaji realite. Napr trat Zdar n. S. - Krizanov - Tisnov byla stavena az nemci za valky (1940), takze nevim co dela na mape z roku 1918.

Nekdo evidentne vzal jen soucasnou mapu, udelal copy-paste a zadal jakasi cisla bez hlubsiho uvazovani.

+1/0
5.4.2016 20:42

J50a26r51o52s12l49a24v 89K27o69m10o89s61n52ý 6516551763934

myslím, že nelze srovnávat CaK, Husáka a dnešek. Každý čas měl své technologie. Takže to srovnání mi přjde chcené za pačesy

+1/−4
5.4.2016 0:30

J89o25s60e20f 88Š94o69l44t42e67s 8714488890773

Vlaky jako takové jsou podle mého názoru rychlé dost. Co by prospělo více by byl třeba ten Hyperloop spojující Prahu, Brno a Ostravu se zahraničními metropolemi.To by byl skutečný poskok vpřed.

0/−1
4.4.2016 22:44

P73e36t13r 46M71u85n94z87a10r 1455281839956

Vlaky jsou rychlé? Asi žijete někde na koridoru. My z Liberce si to rozhodně nemyslíme.:-P

+1/0
5.4.2016 16:05

M51a83r71t56i70n 74D33y75t35r79y39c37h 7554814668171

Přesně, onehdy jsem cestoval vlakem z Liberce do Brna a autem bych to za stejnou dobu stihnul dvakrát... Jen dojet do Hradce byl dvouhodinový horor, průměrná rychlost se blížila cyklistické projížďce...

+1/0
7.4.2016 9:55

I56v27a77n 79B31u25b34l49a 3152825905984

Rychlost je daná tratí pro kterou byla stavěna. Jestli je tam řekněme 70, tak i ten váš šikanzen tam rychleji jet nemůže a z A do B mu to bude trvat stejně dlouho. Jak je vidět, ta Max. Rychlost se využívala vždy.

0/0
4.4.2016 21:08

F11r25a24n91t14i97š28e60k 70S21t10u72r66m 4122480550726

Takže za 100 let žádný posun. Před 100 lety jsme byli na špici, teď jsme na chvostu. Když dokázali před 50ti lety ne moc vyspělí Japonci rozjet Šinkanzen, nevím proč bychom to nezvládli i my teď. Koridory už jsme pěkně zrychlili o 10km/h, tak je čas začít s něčím pořádným. R^

+9/0
4.4.2016 20:47

D19e25n13i38s 80H53u28m49l 4142745355586

Na chvostu ceho?

0/0
4.4.2016 21:00

M31a51r86e83k 33H74r19u64b47y 6327572621168

Prumerne rychlosti dopravy vzhledem ke standardum civilizovaneho sveta? ;-)

+1/−1
5.4.2016 10:59

J46o44z26e14f 22D29u75h77a75c94e67k 7861700303710

som zvedavy kde pracujete :)

0/0
6.4.2016 13:57

M95a51r10t33i91n 11C48h68ý23l88e 6426368385907

Jen drobný detail, onen mezinárodní rychlík se jmenoval Meridian, nikoli Miridian (zřejmě nechtěný překlep). Jinak velmi zajímavé srovnání i článek, jak tu již někdo zmínil, trochu tam chybí srovnání s dneškem.

+1/0
4.4.2016 17:18

F35r86a67n49t32i43š18e11k 45M91a54t58ě80j55č55e29k 7963622533471

Albatros parní lok. měla stejnou max rychlost jako el. lok. a to 120 km/hod. Mikádo mělo 110. Tratě byly stejné za I republiky, jako za bolševika. Tak kde chcete hledat rozdíly?!

+4/0
4.4.2016 16:40

P68a94v32e33l 69S15o96v75i13č25k78a 4916478865492

Ve výkonu. Elektrické lokomotivy mají obvykle mnohem vyšší výkon jak parní, což umožňuje tahat těžší vlaky, anebo zvýšit dynamiku jízdy (rozjezdy) a tím uspořit nějaký čas.

+3/0
4.4.2016 18:38

J18i10ř46í 47K85o63c93u16r18e78k 6435304925238

V roce 1981 byl vlajkovou lodí ČSSD Banán s maximální rychlostí 160 km/h. Případně teda Gorila, rovněž s maximem 160 km/h. Ale nebyly na to tratě, takže těch 160 mohly tyhle lokomotivy začít jezdit až "za Klause".

PS: Dnes, v době "masového automobilismu a naproského úpadku železnice", se z Prahy dostanete za 3 hodiny až do Hranic na Moravě nebo do Brna. Aby se to stihlo za 3 hodiny až do Břeclavi, k tomu chybí těch 7 minut, které by se daly nahnat po narovnání Bezpráví.

+1/0
4.4.2016 20:01

L92i90b79o81r 89B31e39n63á43t78s27k45ý 3412978297221

A kdyby čísař měl automobily v roce 1850, tak máme i dokončenou dálniční síť.

+4/0
4.4.2016 16:32

J61i21ř92í 15K46o28c59u24r67e83k 6735884245548

Síť Císařských silnic byla také postavena. Dnes, když se jede po "staré" z Brna do Olomouce, tak ze 3/4 v trase císařské silnice. Na zvířecí potah naprosto luxusní trasování.

+10/0
4.4.2016 20:05

J36a83k14u61b 19Ř33í98h19a 4565659202531

Přesně tak. Traduje se, že spousta silnici (směrů) vychází ještě od Marie Terezie. Konkrétně silnice které vedou "od kostela ke kostelu". A to doslova, silnice se namířila na špičku kostela, která bývala vidět jako jediná - nejvyšší budova. A až ve vesnici se trasa upravila, aby navázala na místní komunikace. Vyznačují se dlouhými rovinkami, max s jednou zatáčkou mezi vesnicemi. Často se toto trasování využívá dodnes, jen se přidaly obchvaty vesnic.

Jiná věc je to co říkáte, a to trasování mezi velkými městy. Ale i tady se často využívalo podobného principu. Jen to už nespojovalo všechny vesnice po cestě.

+4/0
5.4.2016 11:06

A66u66g30u49s31t 95F86o94r26m31á36n86e75k 6745419640246

Když už to porovnáváte, tak mám starý jízdní řád z roku asi 1890 - trať Ústí nad Labem - Chomutov. Nynější vlaky jsou o pouhých 20 minut rychlejší.

0/0
4.4.2016 16:05

M16a56r50t49i87n 52C42h41ý79l87e 6946228515647

Sice ten rozdíl časový není "až zas takový", ale stará trať byla zrovna v tomto případě také o něco kratší, kvůli těžbě uhlí tam došlo k několika přeložkám a vzdálenost se prodloužila. Jinak by byly rozdíly asi větší, především po dalších rekonstrukcích v loňském roce.

0/0
4.4.2016 17:20

J36a94n 92H61l91e93d27í62k 8778129288386

v dálnicích, silnicích, železnici je Česko 100 let za opicemi, viz úrovňové přejezdy, rozbité tratě, na kterých vypadávají kmetům zubní protézy. Nebýt povinně nutné širokorozchodné na východě Slovenska, není o čem mluvit.-- Toto představuje komunistické zadlužení příštích generací. A Sobotkova levice akorát tak nonstop zvedat počty poslušných úředníků, zvedat sobě, soudcům platy a výčitky utápět ve 40 korunách za celý měsíc pro už úplně nepotřebné seniory.

+7/−8
4.4.2016 15:17

J15a56n 26U85l44r91y44c94h 4491187680148

celý váš příspěvek je vlastně jeden velký blábol (proč se strefujete zrovna do "Sobotkovy levice" (a pak už jen o "komunistickém zadlužení")? - nikdo jiný tuhle zemi neadministroval?; "soudcovské platy" - zvýšeno (mimochodem na základě jakžtakž fungujícího kompromisu), protože jinak by ČR porušovala zákon...);

nicméně za výrok "pro už úplně nepotřebné seniory" byste zasloužil nafackovat; krom toho je i těch 40 korun zas demagogické zkreslení skutečnosti (ovšem samozřejmě, že tykovýhle nesmyslný + odporný příspěvěk naopak nabere řadu plusů - typické pro úroveň členářů idnesu, ale i Technetu...)

+5/0
5.4.2016 20:12

Z77d24e87n18ě51k 17R90a81j73s66k10ý 4911826235486

Protože, buď vlastně není o čem psát, nebo Janko ve skutečnosti nechtěl psát o železnici, tak se vyžívá na floskulích jak bylo špatně. Ono špatně bylo se stejnými lidmi, se kterými je dneska "špatně" s posunutím 25 let. Mladí nemají srovnání, tak si myslí, že to co je teď, je závratná proměna. Kdo si něco pamatuje, že "závratná" proměna se udála od roku 50 do roku 75, nebo, chcete-li, od roku 60 do roku 85. Prostě svět jde dopředu svým tempem, trochu jinak v Česku, trochu jinak v Mongolsku. Češi jsou Češi a Němci jsou Němci.

Některá srovnání jsou vcelku nesmyslná. Je vskutku zbytečné zahodit něco, co dobře sloužilo za Rakouska a v podstatě stejně dobře slouží teď. Nejsme Japonci nebo Číňani, kteří se přesunují v úplně jiných vzdálenostech. Investice potřebujeme jinde. Na důstojný život politiků a jejich rodin především.

Pokud jde o nešní železniční přepravu na starých kolejích a ve stejných časech, změnila se úžasně! To zas ano!! Tam, kde v osmdesátých letech jezdil panťák jednou za tři hodiny nacpaný, tam dnes jezdí poloprázdný každou hodinu klimatizovaný Elefant. Není to ekonomické, ale pohodlné. Na druhé straně jsou ale jiné tratě, které byly zrušeny. Jezdí se auty.

Všechno je tak jak má být, tak je to správné, i novinář se nějak živí. Rozumný člověk si z toho musí vzít, co uzná za vhodné.

+3/0
7.4.2016 6:37

M70a95r52t78i48n 30D59y47t84r24y92c53h 7124774568241

R^

pěkná reakce, slušná, zdvořilá a trefná.

0/0
7.4.2016 10:00

L28u35b87o82s 77K15a19p21l69a20n 6468649471566

A kdy vyjde slibovany druhy dil o soucasnosti a vyhledu do r. 2040?

+3/0
4.4.2016 13:45

M33i13c30h53a73l 97T95o39m30i82n28s75k13ý 9921575637884

Když do toho zatahovat politiku, tak aspoň kvalitně od nějakého odborníka.

Ačkoliv také jako autor komunisty nemá rád, tak za komunismu samozřejmě ke zlepšení došlo.

Ale za prvé to bylo z nakradených peněz ze znárodnění a z kolektivizace.

A za druhé zlepšení nebylo tak velké jako v západní Evropě.

....pokud politickou analýzu, tak prosím pořádnou a ne aby to vymýšlel nějaký technik. Jinak sem politiku netahejte.

+8/−5
4.4.2016 13:41

M14i26c51h80a65l 93T39o69m64i86n41s18k37ý 9831945987374

takový článek pro někoho pak vyzní úplně opačně než autor zamýšlel. A to tak, že za Husáka nebylo až tak špatně.

+2/−4
4.4.2016 13:43

M89i89c32h58a14l 57T27o87m15i14n64s11k12ý 9251625157314

ty měřítka různá měřítka map hovoří o té tendenčnosti.

Kdyby autor chtěl, aby čtenáři porovnávali čistě technicky, tak nemusí měnit měřítka map.

+1/0
4.4.2016 13:46

P42a47v95e75l 67M18a90t82o18u21š64e30k 5920987328764

Zkuste si podobnou mapu vytvořit dnes. Ono se to kromě směru Praha - Ostrava zase tam moc nezměnilo, některé směry se i zpomalily. I na té nejrychlejší trati se zvýšení rychlosti týká jen části vlaků, např. příměstské vlaky Praha - Kolín jezdí plus mínus pořád stejně.

+3/−1
4.4.2016 14:11

P75a13v67e41l 40S98o67v33i92č60k89a 4736678625702

Nemám teď u sebe atlas vozidel, abych získal přesné údaje, ale pokud mě paměť neklame, tak příměstské vlaky Praha - Kolín zažily velké zrychlení, když se přešlo z klasických souprav na elektrické jednotky EM 475.1 a to díky mnohem lepší dynamice jízdy.

+2/0
4.4.2016 15:16

P77a12v16e51l 56M12a61t32o80u40š74e94k 5460627668224

O tom není sporu, ale oproti nim se jízdní doby někde naopak prodloužily. Ne vinou vozidel, ale vinou pobytů ve stanicích. O téměř nekonečné výluce raději nehovořím. Jet dnes osobákem Praha - Kolín dál než do Českého Brodu je za trest. Divím se, že si např. Pečky nevynutí, aby u nich zastavovaly některé rychlíky nebo aby se zavedlo víc spěšných vlaků.

0/0
4.4.2016 16:43

J15i41ř34í 36K22o94u73k 5898421789714

Nicmene na tehle vzdalenosti je rozdil minimalni. To by vlaky museli jezdit stovkou aby to bylo trosku znat.

+2/0
4.4.2016 16:56

J82i16ř28í 26K25l55e49j86n28a 2857568756737

a nebo na Sibiři

0/0
4.4.2016 18:20

J23i79ř85í 10K65o14u31k 5708351489834

Na 50 km dlouhe trati tak velke rozdily nejsou. To se taky lidi divili, ze kdyz byla dalnice nejdrive omezena na 110, pak zrychlena na 130, tak jsou rozdily tak na jedno kafe se zakuskem. :))

+2/0
4.4.2016 16:54

M41a43r36e58k 81H37r25u19b76y 6407772261628

a jeste donedavna toi byly i tytez soupravy ;-)

0/0
5.4.2016 11:01

P23a59v49e95l 74M48a35t57o65u59š22e42k 5190737348374

Mně v první řadě vadí, že se do toho zase musí tahat politika a zřízení a že je to klasický tendenční výplod, který má možná hlavně za úkol ukázat, jak to za Husáka a spol. bylo všechno špatné. Ne že by železnice s politikou nesouvisela, ale v zájmu objektivity si v obdobném duchu dovolím zhodnotit železnici dnešní: na 2 hlavních trasách (Praha - Ostrava a Praha - Brno - Břeclav) plus ještě na trati Přerov - Břeclav jezdí vlaky nadstandardní cestovní rychlostí oproti celému zbytku sítě, kde jezdí často i pomaleji než v porovnávaných obdobích (jako příklad lze uvést trať Praha - Znojmo, ale třeba i Praha - Karlovy Vary a další). I na zmíněných hlavních tratích nám však silně ujíždí vlak za sousedními zeměmi, kde se na tratích obdobného významu jezdí běžně o 100 km/h rychleji. Ostatně mezi Prahou a Brnem je stále (a jistě ještě hodně dlouho bude) rychlejší autobus než vlak, což je ve většině českých relací úplnou samozřejmostí. Mnohé lokálky se potýkají s malým zájmem cestujících a udržují se hranici sjízdnosti, z mnoha hlavních tratí se pak lokálky de facto staly (Praha - Kladno - Chomutov, Praha - Liberec a spousta dalších).

+1/−1
4.4.2016 13:32

J56a11k56u66b 43Ř84í80h29a 4905149892701

Zase a opět? Než budete opět kritizovat, že do Ostravy se jezdí maximálně 120 (asi?) a v některých úsecích na Moravě je rychlost dokonce ještě snížena, tak nejprve navrhněte, jak si představujete, že by mělo vypadat řešení,které by umožnilo cestovat o 100 km/h rychleji.

Jako nápovědu připomínám, že jsou důležité poloměry oblouků. Ideálně prakticky žádné a jen rovná trať. O převýšení nemluvě. Praha - Kolín to by šlo poměrně dobře. Horší je Moravská část, kde vlak jede v údolí řeky mezi kopci. A před modernizací (roky 2000) byla místama snížená rychlost na 60 a přesto jsem měl strach, že se v té zatáčce vyklopíme.

Nemluvě u nákladech, příjmech a dotacích. Takévý vlak by si vyžádal obrvské náklady. Na vybudování vlastní VRT tratě. když odhadnu 0,5 mld/1km, tak budu ještě z levného kraje. Trať do Ostravy má kolik? dejme tomu 250 km? Takže to jsme na nákladech 100-150mld? Spíš ke 200, bude třeba stavět dost tunelů. + Náklady na pořízení jednotek. Kolik že stálo 7 souprav Pendolina v roce 1997? Otázka je, dokáže si na sebe tato trať vydělat řekněme v horizontu 100 alespoň z poloviny? Do té doby je třeba ji dotovat.

Shrnuto a podtrženo, také by se mne líbilo cestovat jako na západě. Bohužel v podmínkách ČR to nemá příliš dobrou budoucnost.

+2/0
5.4.2016 11:21

J97a43n 44L62u32k85á15š 7647353943852

To teda houby, za komunistu tahaly vetsinu rychliku bobiny a podle toho vypadala rychlost.

Za sousednimi zememi nam stale ujizdi vlak prave, jelikoz jsme to meli 40 let soudruhy.

Co se tyka Prahy-Brno, prime autpbusy to delaji dle jizdniho radu za 2:20 az 2:40, vetsina za tech 2:30 a nejtychlejsi EC a railjety uz to taky delaji za 2:30.

0/0
8.4.2016 2:15

P23e36t75r 83S24e26d72l63á89č80e29k 6392311597283

Autor opoměl srovnat strukturu dopravy za Husáka a dnes. Nákladní vlaky měly do devadesátých let převahu, osobní přepravu jenom zdržovaly. Když se náklad přesunul na silnice, tak se osobní vlaky mohly logicky zrychlit. Dnes se po kolejích přepravují jen kontejnery a těžké náklady (hutě a uhlí) a to převážně v noci. Denně přejíždím páteřní trať a vidím.

+1/0
4.4.2016 13:11

P38e77t30r 14V70i57n63a19ř 6663253763787

Když už - jak úvodní foto naznačuje - se jedná opět o porovnání pouze a jenom Českých (a Čs.) drah tehdy a teď, počítáme ty tabulkové časy v jízdních řádech, které naprosto neodpovídají realitě, nebo je tam i to věčné stání a čekání na nutné zpoždění? ;-D

Jinak samozřejmě zajímavé porovnání..

0/−2
4.4.2016 13:06

T85o87m28á72š 31K15a70p52l17a18n 8963159743413

Tak dneska jsem se za takhle dlouho dostal autem z Jižního města na Smíchov.

+18/0
4.4.2016 12:43

O36n79d66ř77e14j 23Š13r13u56b37a44ř 1305341375586

a co mapa soucasnosti?

a co jina mesta nez pragl?

+1/−2
4.4.2016 12:16

P26e18t67r 46M46u85n75z70a17r 1975331609166

"a co mapa soucasnosti?" zajímavý úkaz, umí psát, ale číst už ne...

+7/0
4.4.2016 12:30

R21u29d80a 25S39l38a31v83í52k 5873218626741

Třeba pracuje jako policajt a tvoří třetinu běžné hlídky...:-)

+7/0
4.4.2016 12:41

O81n40d90ř38e10j 79Š42r93u89b98a39ř 1675371555596

koukam jen na obrazky na vic neni cas :-)

0/−3
4.4.2016 15:41

J19a58k79u79b 62Ř96í91h36a 4555289902951

To máte blbé. Obvykle v článcích na technetu bývá v posledním odstavci informace, proč informace zdánlivě končí v polovině. Takže pokud nemáte čas na celý článek, doporučuji vždy alespoň poslední odstavec. Ale jinak škoda, docela se ochuzujete o spoustu zajímavostí, které jsou jen v článku.

0/0
5.4.2016 11:08

J16a74n 73F29r55ý83d71l 1134448782785

Trochu mi vadí, že každá fotka má jiné měřítko a je trochu jinak vycentrovaná. Byla by potíž dát tam mapy se třiktát stejným nastavením?

+8/−1
4.4.2016 11:57

I96v53o 27B22o31u30š50e 5562117828

Zapadni expres nebyl nedostupny. A jako jediny mel cista okna, zachody a na nich dokonce toaletni papir. Stavel jen v Plzni, Mariankach a v Chebu (tam se zaspat nedalo, bohuzel).

+7/0
4.4.2016 11:53

M71í74l92a 18P40i98š76t89ě13l44á19k 7193837363

Přesně tak, na nádražích kromě Chebu nikdo nekontroloval zda se do něj může nebo ne. Kolikrát se stalo, že do něj nastoupil někdo, kdo chtěl jet normálním rychlíkem a pak se divil, že staví až v Plzni.

+3/0
4.4.2016 15:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.