Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Mirage, francouzská legenda proslavená Izraelci v boji s MiGy

„Aby letadlo dobře létalo, musí být krásné“, říkával největší francouzský letecký průmyslník Marcel Dassault, který se zapsal do dějin také jako otec legendárních strojů Mirage. U příležitosti 30. výročí odchodu pana Dassaulta z tohoto světa, připadajícího na 17. dubna 2016, si připomeneme prostřednictvím fotografií především tyto elegantní letouny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R36a52d69e96k 29V86a65l96k38o17v83i81č 7534691807283

Jen poznámka, převahu izraelských Miragí nad MiGy 21 netvořila jen taktika, ale i slabá výzbroj základní verze MiG-21F - jeden kanón s 30 náboji u většiny vyrobených - to je prostě slabota. Proti Miragi se dvěma kanóny po 125 nábojích to i při větší váze ruského granátu byla poloviční palebná síla s poloviční dobou střelby - tedy čtvrtinový výkon. S raketami na tom byly MiGy i Mirage podobně - rakety vyvinuté proti těžkým bombardérům se proti stíhačkám nehodili.

0/0
19.4.2016 11:44

R49a15d59e92k 24F41o13l13p29r56e86c79h75t

Podívejte se na to z tohoto pohledu: kdyby Izraelci používali MiG-21F-13 a Egypťané a spol Mirage IIIC, opět by izraelští stíhači dosahovali lepších výsledků než nepřítel (troufám si tvrdit), navzdory těm parametrům hlavňové výzbroje (tabulková doba střelby celé dávky u toho MiGu vychází oproti Mirage dokonce třetinová).

+3/0
19.4.2016 15:06

V12i17l71é92m 18P23ř78í74h73o83d86a 2584729303667

... soudě i podle toho, že v počátcích státu Izrael létali izraelští piloti na české variantě mezka vytuněného motorem z bombardéru, který měl letové vlastnosti křivých vrat od stodoly, a přesto (relativně) úspěšně ;-)

+3/0
19.4.2016 15:28

J11a12r86o39s27l38a39v 81H77a17b93a49d65a 6770728988855

MiG - 21F měl kanón ráže 30mm s 60-ti náboji a podobně jako Mirage byl nosičem jaderných bomb.

0/0
20.4.2016 15:33

R30a36d10e21k 87F45o56l11p53r74e31c72h44t

Pan Valkovič píše o MiG-21F-13, který měl jeden kanon s 30 náboji, MiG-21F měl dva kanony, každý se 60 náboji. MiG-21F-13 se vyráběl v mnohem větších počtech než MiG-21F. Ta "13" v typovém označení znamená, že jeho hlavní výzbrojí měly být rakety K-13.

0/0
20.4.2016 17:36
Foto

V51l21a46s48t27a 53C98o49u58f72a77l 7887259109295

Moc hezké.

0/0
18.4.2016 22:06

K39a19m95i21l 86B71e51n92e65š 2520234660393

Nejzajímavější je že Bloch začínal návrhem dvojplošníků a skončil u proudových stíhaček....taky příklad jaký pokrok během jednoho života byl umožněn hlavně díky válkám.

+3/0
18.4.2016 19:43

J37a73n 62M17a19c43e64k 3814131262593

Letadlo musí být krásné- to říká člověk, z jehož podniku vyšel Bloch MB-200? 8-o (fakt teda je, že ani moc dobře nelítal)

+4/0
18.4.2016 18:21

R28i10c45h71a62r32d 32A71u44b37r71e43c78h19t 1842711986280

MB.200 byla absolutní špička - po asi půl roku, než ho všichni ostatní zase předběhli. Vývoj bombardérů ve 30. letech šel obrovskou rychlostí, a supermoderní mašiny běžně zastaraly dříve, než se dostaly do sériové výroby. Co se týče krabicovitosti, to holt byl příznak doby. Potezy 540, Amioty 143, Farmany 220, Tupolevy TB-3, Ju-52/3, Do 13, ..... A někdy prostě nejde vyhovět požadavkům objednavatele, který pořádně neví co chce, technologiím, které jsou k dispozici a ještě vlastním nárokům na krásu.

+3/0
18.4.2016 19:25

V79i94l14é86m 68P22ř83í20h69o78d81a 2444479353917

Ano, ten vývoj šel fofrem. Vemte si, že v roce 1930 naše Aero A-42, což byl prototyp jednomotorového jednoplošného bombardéru, vytvořil rychlostní rekord na okruhu 1000km se zátěží 500kg průměrnou rychlostí 253km/h. Ačkoliv šlo opravdu jen o prototyp, který se nedočkal sériové výroby, stačilo to k tomu, aby si Němci stěžovali u Společnosti národů, že se cítí takto výkonnými stroji ohroženo. A o pět let později už existoval prototyp Boeingu B-17. MB.200 byl zcela poplatný době vzniku.

+2/0
19.4.2016 13:13

V45l92a86d35i79m39í43r 30H50o31l12ý 8644401826977

Tehdy na to asi přišel.

+1/0
18.4.2016 23:19

L34u70k64á62š 32B30r55á40z40d33a 3866528617523

Marcel Dassault měl dlouhá léta na stole své kanceláře v rámečku obrázek čmeláka s tímto textem : Podle všech zákonů aerodynamiky nemůže čmelák létat - naštěstí o tom neví a létá

+6/0
18.4.2016 17:43

M89a98r88t45i50n 42N26e96r45m29u88t 9457747628649

Tento obrázek podle vyprávění měli zřejmě všichni letečtí konstruktéři. I v sovětském svazu. Na druhou stranu veličiny jako hmotnost, plocha apod. nejsou lineárně závislé na rozměru, takže malý čmelák létá, velký by už nemohl. Jde například snadno dokázat, že všechna zvířata dokážou řádově vyskočit stejně absolutně vysoko, nezávisle jak jsou veliká. Jestliže malá blecha vyskočí metr, stokrát větší blecha vyskočí zase max. jeden metr

+2/−1
18.4.2016 18:57

J66a56r53o36s70l54a20v 78P83l12a71c89h61e56t12k92a 7856806776599

Jak vysoko skace slimak?

+2/0
20.4.2016 0:10

M32a22r28t88i49n 81N36e34r45m73u86t 9557917758739

Vás je tady škoda

0/0
20.4.2016 0:22

J75a42r25o89s97l79a29v 15P43l78a52c63h50e43t36k12a 7646966136429

Cely ten vas prispevek je takovy divny. Mate k tomu nejake zdroje? Davate blechu jako priklad, ale ten je dost extremni. Blecha je stavena na skakani. A s tou linearni zavislisti je to taky nejake divne vysvetleni. Mate nejaky vypocet vztlakove silu cmelaka? Male letadlo leta. Kdyz ho desetkrat zvetsim, bude letat taky. Podle me jste to domotal s faktem, ze hmyz nemuze byt extremne velky kvuli zpusobu okyslicovani bunek - tam je skutecne problem s tim pomerem povrchu a hmotnosti.

0/0
20.4.2016 0:49

M53a37r64t85i88n 27N85e43r20m25u25t 9977857828359

Dobrá, tak tedy příklad se skákáním. Samozřejmě nebudu porovnávat slimáka a žirafu a podobné obskurnosti. Z mechanického hlediska je výskok získání kinetické energie pomocí práce svalu (člověk nebo zvíře se přitiskne/přikrčí co nejvíce k zemi aby dráha po kterou bude urychlován, než ztratí kontakt s podložkou, byla co nejdelší) a tato energie se přemění na potencionální (tj. max. dosaženou výšku). Na jedné straně je tedy síla svalů x délka odrazu (úměrné ploše svalů a úměrné délce zvířete, tedy d2 x d) a na druhé straně hmotností, tedy d3. Z toho je vidět, že oba faktory jsou v rovnováze a doskok tedy nezávisí na velikosti, ale na kostrukci živočicha, čemu dala příroda přednost (jinde musela ubrat). A opravdu to tak je - blecha metr, potkan 0.5m, pes, kočka, člověk cca 1.5m, prostě řádově stejně. Co se týče čmeláka, proč by nemohl letět, např. helikoptéra má taky taková tenká křidýlka, jenom s nimi musí rychle točit:-)

0/0
20.4.2016 8:57

J59a70r89o78s79l12a17v 84P20l96a27c85h89e19t70k31a 7586886436299

Tomu vasemu "vypoctu" moc nerozumim. Chtel jsem tedy spocitat dukaz a zjistil jsem, ze asi mate pravdu;-D Predstavil jsem si sval jako pruzinu. Potencialni energie pruziny je (1/2)k*x^2, kde x je delka stlaceni pruziny(ta v nasem pripade roste linearne) a k je tuhost pruziny. Ta poroste kvadraticky, protoze tuhost je zavisla na prumeru. Kdyz tedy n-krat zvetsite cely system, poroste energie n^3 krat. Vysku vyskoku ziskame z potencialni energie E = m*g*h. Tzn h = E/mg. A hmotnost nam taky vzroste n^3 krat, takze vyska vyskoku bude stejna.

Ja nerikam, ze cmelak nemuze letat. Vy ale tvrdite, ze kdyby byl cmelak vetsi, tak by nemohl. No a me zajima, proc si to myslite.

0/0
20.4.2016 12:18

M48a77r39t11i79n 92N85e93r27m62u54t 9777677178759

Bude to asi tak, velký čmelák by létal, ale rychlostí původního čmeláka - bude to fáma na základě univerzální historky o obrázcích na stole konstruktérů. Sval jsem nepočítal jako pružinu, ale jako pohon, který vyvine konstantní sílu po dráze. Síla je úměrná ploše svalu, tedy kvadraticky s hlavním rozměrem, dráha je přímo úměrná hlavnímu rozměru. No, ať se to vezme z kterékoliv strany, vychází to stejně a to je nejlepší důkaz

0/0
20.4.2016 12:44

J41a73r27o32s39l45a51v 53P88l70a41c94h34e48t92k66a 7186516626869

Konstantni sila po draze... To jste napsal definici pruziny;)

0/0
20.4.2016 14:05

J81a41r88o98s85l26a23v 67P57l52a49c28h82e42t39k57a 7406656146839

Vlastne kecam... Proto radsi pracuju s energiemi:) uz bych to neresil. Asi s vami souhlasim

0/0
20.4.2016 14:10

M95a33r49t40i47n 97N60e54r33m94u45t 9357147308939

ne, pružina má sílu úměrnou stlačení F= k*x, proto je v energii x2

0/0
20.4.2016 15:40

J98a84r27o45s22l32a83v 95P45l30a23c22h91e18t45k36a 7526476786909

Vsak jsem to psal. Doslo mi to hned jak jsem to napsal.

0/0
22.4.2016 14:40

M57a90r57t61i87n 64N67e44r61m16u23t 9237617478399

odpovídal jsem rovnou z mailu, takže jsem to neviděl, pardon

0/0
22.4.2016 14:43

M29a90r61t22i37n 14N19e34r84m68u46t 9867687928879

Se čmelákem měli tuším problém spíš kvůli aerodynamice, že je moc bachratý a chlupatý, ale při jeho rychlostech to nehraje roli

0/0
20.4.2016 9:00

J35a38n 46H18r36z65a57n 9574638480443

Krasne stroje R^R^R^ Proletel bych se !

+1/0
18.4.2016 17:27

L92u23k35á87š 33M10a31l46v56i71n43s96k72y 2928744113348

To s tím, že letadlo má být krásný, mi přijde zajímavé, v souvislosti s tím, že F35 mi vizuálně přijde nepovedené, je takové divně bachraté. Tak jsem zvědav jak se nakonec chytne.

+1/0
18.4.2016 17:08

J25a67r25o55s69l40a17v 59J26a31k86u38b54o61v 8422915505247

F-35 je hlavne server s kridlami... je to lietadlo na uplne iny typ vojny..

0/0
18.4.2016 18:54

V81l21a36d52i56m35í65r 59K23r30o16f36t21a 8460121766799

To je o kompozici fotky. A jsme naučení na estetiku studenoválečných letadel. Mě třeba zformovaly A-7 a F-14 z Tajemné záře nad pacifikem:-).. Ale stejně se mi F-35 hodně líbí, je vidět, že je to evoluční skok (jak bude úspěšný je ale úplně jiná otázka, ideálně ale, kdyby jsme nikdy nezjistili odpověď)

+1/0
19.4.2016 0:04

J62o41z46e53f 93B79e72v83i98l58a28q27u80a 9635809511591

Čo sa týka krásy, tak tá verzia Mirage s meniteľnou geometriou nemá chybu!

0/0
19.4.2016 15:10

P29e23t97r 71M21a89r88š20á27l86e53k 9885192494359

Nádherné stroje.R^

+7/0
18.4.2016 17:02

J76i80ř79í 59N14e70u86m40e62i68s56t75e47r 2412415653341

Ještě by se slušelo připomenout, že legenda Dassault je zároveň legendou Bloch.

0/0
18.4.2016 16:33

M84a61r27e88k 78M17i51c51k57a 3433755914299

Však je to tam napsané.

0/0
18.4.2016 17:55

R93o89b18e91r50t 10P83á30v47e87k 4418816446136

tohle je skvělé:

https://www.youtube.com/watch?v=_V_sM43TAa4

+1/0
18.4.2016 16:13

H63o23n51z77a 84Z31e28m14a57n 6328458962725

Pěkné video s Mirage 2000:

https://www.youtube.com/watch?v=ZCyR5yzj21g

+1/0
18.4.2016 15:51

H37o18n55z37a 20Z47e42m73a66n 6668548902415

Tyhle ty borce jsem viděl naživo na Korsice a jsou to neskuteční blázni, jak lítají mezi horama.

0/0
18.4.2016 15:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.