Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Mirage, francouzská legenda proslavená Izraelci v boji s MiGy

„Aby letadlo dobře létalo, musí být krásné“, říkával největší francouzský letecký průmyslník Marcel Dassault, který se zapsal do dějin také jako otec legendárních strojů Mirage. U příležitosti 30. výročí odchodu pana Dassaulta z tohoto světa, připadajícího na 17. dubna 2016, si připomeneme prostřednictvím fotografií především tyto elegantní letouny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R73a15d71e12k 41V81a51l39k54o71v46i24č 7864941387183

Jen poznámka, převahu izraelských Miragí nad MiGy 21 netvořila jen taktika, ale i slabá výzbroj základní verze MiG-21F - jeden kanón s 30 náboji u většiny vyrobených - to je prostě slabota. Proti Miragi se dvěma kanóny po 125 nábojích to i při větší váze ruského granátu byla poloviční palebná síla s poloviční dobou střelby - tedy čtvrtinový výkon. S raketami na tom byly MiGy i Mirage podobně - rakety vyvinuté proti těžkým bombardérům se proti stíhačkám nehodili.

19.4.2016 11:44

R65a39d70e11k 68F71o14l62p80r38e64c77h54t

Podívejte se na to z tohoto pohledu: kdyby Izraelci používali MiG-21F-13 a Egypťané a spol Mirage IIIC, opět by izraelští stíhači dosahovali lepších výsledků než nepřítel (troufám si tvrdit), navzdory těm parametrům hlavňové výzbroje (tabulková doba střelby celé dávky u toho MiGu vychází oproti Mirage dokonce třetinová).

19.4.2016 15:06

V41i60l35é29m 75P79ř81í92h17o59d68a 2914649673767

... soudě i podle toho, že v počátcích státu Izrael létali izraelští piloti na české variantě mezka vytuněného motorem z bombardéru, který měl letové vlastnosti křivých vrat od stodoly, a přesto (relativně) úspěšně ;-)

19.4.2016 15:28

J12a15r40o51s93l84a57v 22H42a92b67a12d10a 6180308138275

MiG - 21F měl kanón ráže 30mm s 60-ti náboji a podobně jako Mirage byl nosičem jaderných bomb.

20.4.2016 15:33

R72a84d22e20k 21F93o21l24p56r25e57c78h12t

Pan Valkovič píše o MiG-21F-13, který měl jeden kanon s 30 náboji, MiG-21F měl dva kanony, každý se 60 náboji. MiG-21F-13 se vyráběl v mnohem větších počtech než MiG-21F. Ta "13" v typovém označení znamená, že jeho hlavní výzbrojí měly být rakety K-13.

20.4.2016 17:36
Foto

V18l14a13s37t60a 75C97o22u82f68a83l 7487919359175

Moc hezké.

18.4.2016 22:06

K77a80m83i85l 56B51e29n78e54š 2650894200283

Nejzajímavější je že Bloch začínal návrhem dvojplošníků a skončil u proudových stíhaček....taky příklad jaký pokrok během jednoho života byl umožněn hlavně díky válkám.

18.4.2016 19:43

J37a47n 69M98a42c40e84k 3624981712573

Letadlo musí být krásné- to říká člověk, z jehož podniku vyšel Bloch MB-200? 8-o (fakt teda je, že ani moc dobře nelítal)

18.4.2016 18:21

R54i14c15h88a25r38d 71A28u67b14r46e74c40h70t 1322591886340

MB.200 byla absolutní špička - po asi půl roku, než ho všichni ostatní zase předběhli. Vývoj bombardérů ve 30. letech šel obrovskou rychlostí, a supermoderní mašiny běžně zastaraly dříve, než se dostaly do sériové výroby. Co se týče krabicovitosti, to holt byl příznak doby. Potezy 540, Amioty 143, Farmany 220, Tupolevy TB-3, Ju-52/3, Do 13, ..... A někdy prostě nejde vyhovět požadavkům objednavatele, který pořádně neví co chce, technologiím, které jsou k dispozici a ještě vlastním nárokům na krásu.

18.4.2016 19:25

V57i71l69é64m 78P84ř44í97h84o15d61a 2504539773197

Ano, ten vývoj šel fofrem. Vemte si, že v roce 1930 naše Aero A-42, což byl prototyp jednomotorového jednoplošného bombardéru, vytvořil rychlostní rekord na okruhu 1000km se zátěží 500kg průměrnou rychlostí 253km/h. Ačkoliv šlo opravdu jen o prototyp, který se nedočkal sériové výroby, stačilo to k tomu, aby si Němci stěžovali u Společnosti národů, že se cítí takto výkonnými stroji ohroženo. A o pět let později už existoval prototyp Boeingu B-17. MB.200 byl zcela poplatný době vzniku.

19.4.2016 13:13

V36l41a51d45i39m63í26r 92H71o51l24ý 8894721396377

Tehdy na to asi přišel.

18.4.2016 23:19

L19u79k94á37š 51B10r86á88z34d29a 3536268527653

Marcel Dassault měl dlouhá léta na stole své kanceláře v rámečku obrázek čmeláka s tímto textem : Podle všech zákonů aerodynamiky nemůže čmelák létat - naštěstí o tom neví a létá

18.4.2016 17:43

M66a27r59t67i64n 13N39e80r24m59u70t 9407777978239

Tento obrázek podle vyprávění měli zřejmě všichni letečtí konstruktéři. I v sovětském svazu. Na druhou stranu veličiny jako hmotnost, plocha apod. nejsou lineárně závislé na rozměru, takže malý čmelák létá, velký by už nemohl. Jde například snadno dokázat, že všechna zvířata dokážou řádově vyskočit stejně absolutně vysoko, nezávisle jak jsou veliká. Jestliže malá blecha vyskočí metr, stokrát větší blecha vyskočí zase max. jeden metr

18.4.2016 18:57

J64a93r71o68s57l94a80v 54P25l36a19c49h52e26t26k84a 7466736376159

Jak vysoko skace slimak?

20.4.2016 0:10

M34a63r32t17i35n 97N38e65r45m66u20t 9317887748699

Vás je tady škoda

20.4.2016 0:22

J35a81r57o94s69l84a72v 43P40l55a63c85h63e96t73k34a 7666506926889

Cely ten vas prispevek je takovy divny. Mate k tomu nejake zdroje? Davate blechu jako priklad, ale ten je dost extremni. Blecha je stavena na skakani. A s tou linearni zavislisti je to taky nejake divne vysvetleni. Mate nejaky vypocet vztlakove silu cmelaka? Male letadlo leta. Kdyz ho desetkrat zvetsim, bude letat taky. Podle me jste to domotal s faktem, ze hmyz nemuze byt extremne velky kvuli zpusobu okyslicovani bunek - tam je skutecne problem s tim pomerem povrchu a hmotnosti.

20.4.2016 0:49

M11a70r63t43i58n 66N24e18r58m26u86t 9607767568899

Dobrá, tak tedy příklad se skákáním. Samozřejmě nebudu porovnávat slimáka a žirafu a podobné obskurnosti. Z mechanického hlediska je výskok získání kinetické energie pomocí práce svalu (člověk nebo zvíře se přitiskne/přikrčí co nejvíce k zemi aby dráha po kterou bude urychlován, než ztratí kontakt s podložkou, byla co nejdelší) a tato energie se přemění na potencionální (tj. max. dosaženou výšku). Na jedné straně je tedy síla svalů x délka odrazu (úměrné ploše svalů a úměrné délce zvířete, tedy d2 x d) a na druhé straně hmotností, tedy d3. Z toho je vidět, že oba faktory jsou v rovnováze a doskok tedy nezávisí na velikosti, ale na kostrukci živočicha, čemu dala příroda přednost (jinde musela ubrat). A opravdu to tak je - blecha metr, potkan 0.5m, pes, kočka, člověk cca 1.5m, prostě řádově stejně. Co se týče čmeláka, proč by nemohl letět, např. helikoptéra má taky taková tenká křidýlka, jenom s nimi musí rychle točit:-)

20.4.2016 8:57

J12a88r77o66s29l61a29v 91P61l70a21c74h67e71t41k53a 7796956856679

Tomu vasemu "vypoctu" moc nerozumim. Chtel jsem tedy spocitat dukaz a zjistil jsem, ze asi mate pravdu;-D Predstavil jsem si sval jako pruzinu. Potencialni energie pruziny je (1/2)k*x^2, kde x je delka stlaceni pruziny(ta v nasem pripade roste linearne) a k je tuhost pruziny. Ta poroste kvadraticky, protoze tuhost je zavisla na prumeru. Kdyz tedy n-krat zvetsite cely system, poroste energie n^3 krat. Vysku vyskoku ziskame z potencialni energie E = m*g*h. Tzn h = E/mg. A hmotnost nam taky vzroste n^3 krat, takze vyska vyskoku bude stejna.

Ja nerikam, ze cmelak nemuze letat. Vy ale tvrdite, ze kdyby byl cmelak vetsi, tak by nemohl. No a me zajima, proc si to myslite.

20.4.2016 12:18

M63a28r23t45i13n 69N63e84r24m67u13t 9197167178709

Bude to asi tak, velký čmelák by létal, ale rychlostí původního čmeláka - bude to fáma na základě univerzální historky o obrázcích na stole konstruktérů. Sval jsem nepočítal jako pružinu, ale jako pohon, který vyvine konstantní sílu po dráze. Síla je úměrná ploše svalu, tedy kvadraticky s hlavním rozměrem, dráha je přímo úměrná hlavnímu rozměru. No, ať se to vezme z kterékoliv strany, vychází to stejně a to je nejlepší důkaz

20.4.2016 12:44

J44a87r83o73s37l80a78v 11P72l46a91c56h46e26t71k17a 7646896876369

Konstantni sila po draze... To jste napsal definici pruziny;)

20.4.2016 14:05

J83a74r42o62s58l96a44v 76P92l66a12c67h60e10t95k65a 7946326586869

Vlastne kecam... Proto radsi pracuju s energiemi:) uz bych to neresil. Asi s vami souhlasim

20.4.2016 14:10

M83a26r50t97i21n 23N26e68r51m60u48t 9287287798869

ne, pružina má sílu úměrnou stlačení F= k*x, proto je v energii x2

20.4.2016 15:40

J69a55r30o24s39l46a12v 18P15l44a34c95h46e29t15k21a 7416406116519

Vsak jsem to psal. Doslo mi to hned jak jsem to napsal.

22.4.2016 14:40

M66a34r43t51i44n 79N75e34r41m28u83t 9497797228369

odpovídal jsem rovnou z mailu, takže jsem to neviděl, pardon

22.4.2016 14:43

M20a74r17t29i50n 81N17e45r63m85u27t 9797487468499

Se čmelákem měli tuším problém spíš kvůli aerodynamice, že je moc bachratý a chlupatý, ale při jeho rychlostech to nehraje roli

20.4.2016 9:00

J16a86n 26H38r30z44a22n 9774798580703

Krasne stroje R^R^R^ Proletel bych se !

18.4.2016 17:27

L76u76k86á59š 83M25a33l91v94i46n34s21k60y 2698584883788

To s tím, že letadlo má být krásný, mi přijde zajímavé, v souvislosti s tím, že F35 mi vizuálně přijde nepovedené, je takové divně bachraté. Tak jsem zvědav jak se nakonec chytne.

18.4.2016 17:08

J64a27r98o36s87l91a21v 95J32a50k91u91b97o95v 8372695785157

F-35 je hlavne server s kridlami... je to lietadlo na uplne iny typ vojny..

18.4.2016 18:54

V40l57a13d11i11m56í55r 50K13r80o75f64t68a 8700551426229

To je o kompozici fotky. A jsme naučení na estetiku studenoválečných letadel. Mě třeba zformovaly A-7 a F-14 z Tajemné záře nad pacifikem:-).. Ale stejně se mi F-35 hodně líbí, je vidět, že je to evoluční skok (jak bude úspěšný je ale úplně jiná otázka, ideálně ale, kdyby jsme nikdy nezjistili odpověď)

19.4.2016 0:04

J61o58z43e87f 83B74e63v61i73l40a10q96u49a 9965509801631

Čo sa týka krásy, tak tá verzia Mirage s meniteľnou geometriou nemá chybu!

19.4.2016 15:10

P28e40t74r 62M26a52r79š47á87l39e30k 9665812314459

Nádherné stroje.R^

18.4.2016 17:02

J64i82ř74í 21N45e26u55m81e49i49s36t25e55r 2522625833351

Ještě by se slušelo připomenout, že legenda Dassault je zároveň legendou Bloch.

18.4.2016 16:33

M83a14r52e25k 66M59i45c16k63a 3503955454439

Však je to tam napsané.

18.4.2016 17:55

R93o91b19e64r41t 66P32á38v45e47k 4718576356236

tohle je skvělé:

https://www.youtube.com/watch?v=_V_sM43TAa4

18.4.2016 16:13

H88o36n34z93a 35Z55e94m82a77n 6788308962335

Pěkné video s Mirage 2000:

https://www.youtube.com/watch?v=ZCyR5yzj21g

18.4.2016 15:51

H38o14n80z75a 59Z46e16m55a44n 6168908212955

Tyhle ty borce jsem viděl naživo na Korsice a jsou to neskuteční blázni, jak lítají mezi horama.

18.4.2016 15:56



Najdete na iDNES.cz