Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Mirage, francouzská legenda proslavená Izraelci v boji s MiGy

„Aby letadlo dobře létalo, musí být krásné“, říkával největší francouzský letecký průmyslník Marcel Dassault, který se zapsal do dějin také jako otec legendárních strojů Mirage. U příležitosti 30. výročí odchodu pana Dassaulta z tohoto světa, připadajícího na 17. dubna 2016, si připomeneme prostřednictvím fotografií především tyto elegantní letouny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R55a57d44e86k 21V34a43l23k55o15v53i21č 7874901847273

Jen poznámka, převahu izraelských Miragí nad MiGy 21 netvořila jen taktika, ale i slabá výzbroj základní verze MiG-21F - jeden kanón s 30 náboji u většiny vyrobených - to je prostě slabota. Proti Miragi se dvěma kanóny po 125 nábojích to i při větší váze ruského granátu byla poloviční palebná síla s poloviční dobou střelby - tedy čtvrtinový výkon. S raketami na tom byly MiGy i Mirage podobně - rakety vyvinuté proti těžkým bombardérům se proti stíhačkám nehodili.

0/0
19.4.2016 11:44

R41a35d98e90k 40F91o98l33p76r13e64c11h37t

Podívejte se na to z tohoto pohledu: kdyby Izraelci používali MiG-21F-13 a Egypťané a spol Mirage IIIC, opět by izraelští stíhači dosahovali lepších výsledků než nepřítel (troufám si tvrdit), navzdory těm parametrům hlavňové výzbroje (tabulková doba střelby celé dávky u toho MiGu vychází oproti Mirage dokonce třetinová).

+3/0
19.4.2016 15:06

V89i27l45é57m 68P14ř83í71h45o56d62a 2934479573887

... soudě i podle toho, že v počátcích státu Izrael létali izraelští piloti na české variantě mezka vytuněného motorem z bombardéru, který měl letové vlastnosti křivých vrat od stodoly, a přesto (relativně) úspěšně ;-)

+3/0
19.4.2016 15:28

J93a93r95o23s80l66a90v 44H67a15b92a64d39a 6970398528305

MiG - 21F měl kanón ráže 30mm s 60-ti náboji a podobně jako Mirage byl nosičem jaderných bomb.

0/0
20.4.2016 15:33

R58a50d20e58k 90F27o50l42p95r33e46c38h85t

Pan Valkovič píše o MiG-21F-13, který měl jeden kanon s 30 náboji, MiG-21F měl dva kanony, každý se 60 náboji. MiG-21F-13 se vyráběl v mnohem větších počtech než MiG-21F. Ta "13" v typovém označení znamená, že jeho hlavní výzbrojí měly být rakety K-13.

0/0
20.4.2016 17:36
Foto

V20l72a10s64t65a 70C19o98u70f39a60l 7747259979275

Moc hezké.

0/0
18.4.2016 22:06

K92a35m80i28l 15B29e97n23e20š 2590174820333

Nejzajímavější je že Bloch začínal návrhem dvojplošníků a skončil u proudových stíhaček....taky příklad jaký pokrok během jednoho života byl umožněn hlavně díky válkám.

+3/0
18.4.2016 19:43

J22a26n 10M29a35c67e43k 3634141642823

Letadlo musí být krásné- to říká člověk, z jehož podniku vyšel Bloch MB-200? 8-o (fakt teda je, že ani moc dobře nelítal)

+4/0
18.4.2016 18:21

R40i34c36h33a69r91d 52A70u28b36r32e45c25h63t 1152721936710

MB.200 byla absolutní špička - po asi půl roku, než ho všichni ostatní zase předběhli. Vývoj bombardérů ve 30. letech šel obrovskou rychlostí, a supermoderní mašiny běžně zastaraly dříve, než se dostaly do sériové výroby. Co se týče krabicovitosti, to holt byl příznak doby. Potezy 540, Amioty 143, Farmany 220, Tupolevy TB-3, Ju-52/3, Do 13, ..... A někdy prostě nejde vyhovět požadavkům objednavatele, který pořádně neví co chce, technologiím, které jsou k dispozici a ještě vlastním nárokům na krásu.

+3/0
18.4.2016 19:25

V79i39l97é36m 54P93ř16í55h30o49d87a 2744579113817

Ano, ten vývoj šel fofrem. Vemte si, že v roce 1930 naše Aero A-42, což byl prototyp jednomotorového jednoplošného bombardéru, vytvořil rychlostní rekord na okruhu 1000km se zátěží 500kg průměrnou rychlostí 253km/h. Ačkoliv šlo opravdu jen o prototyp, který se nedočkal sériové výroby, stačilo to k tomu, aby si Němci stěžovali u Společnosti národů, že se cítí takto výkonnými stroji ohroženo. A o pět let později už existoval prototyp Boeingu B-17. MB.200 byl zcela poplatný době vzniku.

+2/0
19.4.2016 13:13

V19l98a78d96i61m97í56r 54H44o88l60ý 8414851126917

Tehdy na to asi přišel.

+1/0
18.4.2016 23:19

L79u72k37á17š 83B24r93á65z76d35a 3516598927733

Marcel Dassault měl dlouhá léta na stole své kanceláře v rámečku obrázek čmeláka s tímto textem : Podle všech zákonů aerodynamiky nemůže čmelák létat - naštěstí o tom neví a létá

+6/0
18.4.2016 17:43

M72a65r38t74i89n 80N73e53r40m17u69t 9867587348989

Tento obrázek podle vyprávění měli zřejmě všichni letečtí konstruktéři. I v sovětském svazu. Na druhou stranu veličiny jako hmotnost, plocha apod. nejsou lineárně závislé na rozměru, takže malý čmelák létá, velký by už nemohl. Jde například snadno dokázat, že všechna zvířata dokážou řádově vyskočit stejně absolutně vysoko, nezávisle jak jsou veliká. Jestliže malá blecha vyskočí metr, stokrát větší blecha vyskočí zase max. jeden metr

+2/−1
18.4.2016 18:57

J46a20r90o61s63l72a61v 33P96l17a17c46h42e50t32k70a 7266816106139

Jak vysoko skace slimak?

+2/0
20.4.2016 0:10

M81a90r54t37i76n 92N43e62r45m55u29t 9517417428789

Vás je tady škoda

0/0
20.4.2016 0:22

J27a43r23o59s33l50a94v 21P91l89a77c91h62e85t78k91a 7936246716639

Cely ten vas prispevek je takovy divny. Mate k tomu nejake zdroje? Davate blechu jako priklad, ale ten je dost extremni. Blecha je stavena na skakani. A s tou linearni zavislisti je to taky nejake divne vysvetleni. Mate nejaky vypocet vztlakove silu cmelaka? Male letadlo leta. Kdyz ho desetkrat zvetsim, bude letat taky. Podle me jste to domotal s faktem, ze hmyz nemuze byt extremne velky kvuli zpusobu okyslicovani bunek - tam je skutecne problem s tim pomerem povrchu a hmotnosti.

0/0
20.4.2016 0:49

M89a89r49t29i31n 93N44e88r83m56u83t 9947477388399

Dobrá, tak tedy příklad se skákáním. Samozřejmě nebudu porovnávat slimáka a žirafu a podobné obskurnosti. Z mechanického hlediska je výskok získání kinetické energie pomocí práce svalu (člověk nebo zvíře se přitiskne/přikrčí co nejvíce k zemi aby dráha po kterou bude urychlován, než ztratí kontakt s podložkou, byla co nejdelší) a tato energie se přemění na potencionální (tj. max. dosaženou výšku). Na jedné straně je tedy síla svalů x délka odrazu (úměrné ploše svalů a úměrné délce zvířete, tedy d2 x d) a na druhé straně hmotností, tedy d3. Z toho je vidět, že oba faktory jsou v rovnováze a doskok tedy nezávisí na velikosti, ale na kostrukci živočicha, čemu dala příroda přednost (jinde musela ubrat). A opravdu to tak je - blecha metr, potkan 0.5m, pes, kočka, člověk cca 1.5m, prostě řádově stejně. Co se týče čmeláka, proč by nemohl letět, např. helikoptéra má taky taková tenká křidýlka, jenom s nimi musí rychle točit:-)

0/0
20.4.2016 8:57

J80a48r89o46s26l12a97v 59P23l15a39c52h71e94t36k96a 7566966526939

Tomu vasemu "vypoctu" moc nerozumim. Chtel jsem tedy spocitat dukaz a zjistil jsem, ze asi mate pravdu;-D Predstavil jsem si sval jako pruzinu. Potencialni energie pruziny je (1/2)k*x^2, kde x je delka stlaceni pruziny(ta v nasem pripade roste linearne) a k je tuhost pruziny. Ta poroste kvadraticky, protoze tuhost je zavisla na prumeru. Kdyz tedy n-krat zvetsite cely system, poroste energie n^3 krat. Vysku vyskoku ziskame z potencialni energie E = m*g*h. Tzn h = E/mg. A hmotnost nam taky vzroste n^3 krat, takze vyska vyskoku bude stejna.

Ja nerikam, ze cmelak nemuze letat. Vy ale tvrdite, ze kdyby byl cmelak vetsi, tak by nemohl. No a me zajima, proc si to myslite.

0/0
20.4.2016 12:18

M69a58r27t22i93n 21N23e72r12m52u60t 9887647358659

Bude to asi tak, velký čmelák by létal, ale rychlostí původního čmeláka - bude to fáma na základě univerzální historky o obrázcích na stole konstruktérů. Sval jsem nepočítal jako pružinu, ale jako pohon, který vyvine konstantní sílu po dráze. Síla je úměrná ploše svalu, tedy kvadraticky s hlavním rozměrem, dráha je přímo úměrná hlavnímu rozměru. No, ať se to vezme z kterékoliv strany, vychází to stejně a to je nejlepší důkaz

0/0
20.4.2016 12:44

J86a64r70o98s67l63a92v 92P31l78a98c73h39e66t44k88a 7836336656379

Konstantni sila po draze... To jste napsal definici pruziny;)

0/0
20.4.2016 14:05

J38a86r11o81s89l46a20v 94P51l15a70c88h78e12t14k27a 7566336226379

Vlastne kecam... Proto radsi pracuju s energiemi:) uz bych to neresil. Asi s vami souhlasim

0/0
20.4.2016 14:10

M35a69r43t88i38n 82N84e84r10m69u69t 9517537408239

ne, pružina má sílu úměrnou stlačení F= k*x, proto je v energii x2

0/0
20.4.2016 15:40

J81a92r81o30s64l59a74v 45P97l66a71c47h69e32t55k59a 7106486796369

Vsak jsem to psal. Doslo mi to hned jak jsem to napsal.

0/0
22.4.2016 14:40

M67a26r58t37i59n 32N38e11r68m84u15t 9387147668169

odpovídal jsem rovnou z mailu, takže jsem to neviděl, pardon

0/0
22.4.2016 14:43

M60a84r85t51i14n 79N19e43r50m58u56t 9267687508429

Se čmelákem měli tuším problém spíš kvůli aerodynamice, že je moc bachratý a chlupatý, ale při jeho rychlostech to nehraje roli

0/0
20.4.2016 9:00

J84a35n 16H40r22z30a77n 9414248250673

Krasne stroje R^R^R^ Proletel bych se !

+1/0
18.4.2016 17:27

L17u84k89á16š 93M45a27l28v89i25n74s17k89y 2288474703908

To s tím, že letadlo má být krásný, mi přijde zajímavé, v souvislosti s tím, že F35 mi vizuálně přijde nepovedené, je takové divně bachraté. Tak jsem zvědav jak se nakonec chytne.

+1/0
18.4.2016 17:08

J61a20r29o89s50l83a25v 39J38a78k67u35b90o58v 8762415935347

F-35 je hlavne server s kridlami... je to lietadlo na uplne iny typ vojny..

0/0
18.4.2016 18:54

V91l53a98d85i62m80í39r 58K74r15o25f88t38a 8150471136449

To je o kompozici fotky. A jsme naučení na estetiku studenoválečných letadel. Mě třeba zformovaly A-7 a F-14 z Tajemné záře nad pacifikem:-).. Ale stejně se mi F-35 hodně líbí, je vidět, že je to evoluční skok (jak bude úspěšný je ale úplně jiná otázka, ideálně ale, kdyby jsme nikdy nezjistili odpověď)

+1/0
19.4.2016 0:04

J41o26z35e22f 74B98e21v75i35l46a26q88u53a 9185889881951

Čo sa týka krásy, tak tá verzia Mirage s meniteľnou geometriou nemá chybu!

0/0
19.4.2016 15:10

P85e45t30r 90M84a12r79š79á80l95e62k 9415232264589

Nádherné stroje.R^

+7/0
18.4.2016 17:02

J65i64ř67í 86N34e13u98m89e95i73s83t52e22r 2532235403861

Ještě by se slušelo připomenout, že legenda Dassault je zároveň legendou Bloch.

0/0
18.4.2016 16:33

M57a34r66e16k 80M26i28c98k75a 3563195414339

Však je to tam napsané.

0/0
18.4.2016 17:55

R51o31b46e35r91t 78P33á45v75e52k 4718156436436

tohle je skvělé:

www.youtube.com

+1/0
18.4.2016 16:13

H59o45n73z98a 64Z76e62m64a65n 6178278412235

Pěkné video s Mirage 2000:

www.youtube.com

+1/0
18.4.2016 15:51

H45o49n97z21a 29Z66e60m96a41n 6808178192785

Tyhle ty borce jsem viděl naživo na Korsice a jsou to neskuteční blázni, jak lítají mezi horama.

0/0
18.4.2016 15:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.